Puolisonlapsen adoptoiminen

h´äippä

onko täällä kukaan adoptoinut puolison lasta?
miten homma eteni ja millainen prosessi ylipäänsä oli?
miten lapsen biologinen vanhempi reagoi?
olisi ihana kuulla jonku tarina kun ensi vuonna meillä edessä.

20

6660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tjaaaaha

      ilman biologisen vanhemman lupaa ei voi adoptoida.

    • .

      Tosiaan, adoptoida ei voi ellei biloginen vanhempi siihen anna suostumustaan. Miten aloittaja teillä?!

    • h´äippä

      Kyllä voi käräjäoikeuden kautta. Edellyttäen että pariskunta on naimisissa. Me menemme naimisiin kun tuleva lapsi syntyy.

      Meidän tilanteessa biologinen isä ei ole ollut lapsen kanssa missään tekemisissä 4,5 vuoteen. Asuin hänen kanssaan kun lapsi oli pieni mutta heti eron jälkeen ei mitään. Nykyinen kihlattuni ja tuleva mieheni haluaa adoptoida lapsen koska tuntee hänet ihan omakseen. Ollut lapselle isä ensimmäisestä elinvuodesta alkaen. (lapsi täyttää 5). Toinen on tulossa ja haluamme sisaruksien olevan aina yhdessä. Ja jos vaikka minulle joskus jotain sattuisi niin tietäisin vanhemman lapsen olevan aina kotonaan isän ja sisaruksensa kanssa.

      Biologisella isällä on ollut tapaamisoikeus käytössään mutta ei ole sitä kertaakaan käyttänyt. Yhden kerran joka vuosi on soittanut kysyäkseen minun, exänsä kuulumisia jos vaikka treffeille lähtisin. En ole ollut tapaamisia vastaan koskaan. Tiedän lapsen kasvaessa hän haluaa biologisesta isästään tietää ja olen valmis niistä kertomaan ja joskus jos molemmat haluaa tavata sekin käy. Tällä hetkellä lapsen ollessa näin pieni olemme vain kertoneet että hänellä on ollut eri isä vauvana kuin nyt. Ja joskus hänestä mainitseekin.

      Tässäpä tämä nyt lyhkäisyydessään.

      • ymmyrkäinen

        Käräjäoikeushan ne adoptiot hoitaa, joten muuta kautta ei voi adoptoida. Naimisissa pitää olla, jos yhdessä adoptoi, oli sitten perheen sisäinen adoptio tai muu. Ja biologisen vanhemman (molempien) suostumus pitää olla. On tavannut tai ei. Joten ei miehesi lasta voi ilman isän suostumusta adoptoida.


    • faktaaaaaaa

      "Kyllä voi käräjäoikeuden kautta. Edellyttäen että pariskunta on naimisissa. Me menemme naimisiin kun tuleva lapsi syntyy."

      Lasta EI voi adotoida ilman sitä biologisen vanhemman antamaa lupaa!

      Että tässäpä tämä _fakta_ nyt lyhykäisyydessään....

      Ihan sama onko se biologinen vanhempi tavannut sitä lastaan vai ei..adoptio ei onnistu ilman biologisen isän lupaa.

    • h´äippä

      Kyllä teillä on nyt vanhaa tietoa.
      Helpompihan se tietysti on että biologinen isä suostuisi adoptioon mutta en usko hänen siitä luopuvan ihan noin vain koska tykkää pitää "ovet avoinna" meidän yhteen palaamisen vuoksi.
      Olen ollut yhteydessä lakimieheen ja olen lukenut kirjoja ja netti artikkeleita ym.
      On ennenkin adopitoita ilman vanhemman suostumusta tapahtunut.
      Ajattelin saavani täältä jotain uutta tietoa tai löytäisin lisää ihmisiä jotka ovat prosessin läpi käyneet. Olin väärässä. Taidanpa sitten jättää tämän keskustelun tähän ja häiden jälkeen laittaa ns. rattaat pyörimään.

      ps. prosessi tulee olemaan pitkä ja kivinen mutta lapsen etuja katsotaan hyvin tarkkaan ja verrataan kuka on lapselle se OIKEA isä eikä vain kenen veri hänen suonissa virtaa kun on kuitenkin kyse perheen sisäisestä adoptiosta.

    • ymmyrkäinen

      Kyllä niitä adoptioita on tehty vastoin biologisen vanhemman tahtoa, siinä olet oikeassa, mutta hyvin harvoin. Ja silloin lapsi on yleensä ollut jo niin vanha että hänenkin mielipidettään on voitu kysyä. Te olette vasta menemässä naimisiin, joten en usko että teillä on mahdollisuuksia perheen sisäiseen adoptioon. Oheishuoltajaksi miehesi voidaan kyllä määrätä.

    • h´äippä

      No, katsotaan miten käy ja jos niin huonosti käy ettei se nyt onnistu niin sitten myöhemmin uudestaan.
      En usko että kiinnostus lasta kohtaan biologisella isällä muuttuu miksikään ja olisi meille hyvin tärkeää saada lapsi edes joskus meidän kanssa samalle nimelle. Menee siihen sitten 1 vuosi tai 12 olemme valmiita odottamaan.
      Onhan tässä sekin et valtion ei enää tarvitsisi maksaa elatuksia jos adoptio menisi läpi. Niin paljon on hyviä puolia adoption puolesta että toivotaan nyt kaiken menevän lapsen edun mukaisesti.
      Kiitos vastauksestasi.

    • ukko3

      meillä tulossa sama projekti...
      minulle ainakin sanottiin että tulee olla naimisissa ja jos isä ei ole pitänyt yhteyttä vaikka viiteen vuoteen,niin isän mielipide ei silloin enään paina adoptio päätöksessä.

    • Adoptioista

      Meillä kanssa tämä edessä, niin meillekin sanottiin että jos biologinen vanhempi on ollut sivussa vuosia nytkin niin lupaa ei häneltä tarvita. Eri asia tapaukset joissa esim. isä tapaa säännöllisesti tytärtään ja kantaa vastuunsa moitteetta, tällöin lupa on oltava. On tuolla fiksujakin päättäjiä jotka ymmärtää lapsen parhaan ja näkee kuka on käytännössä lapselle se äiti/isä ja hoitaa asioita sen mukaan.

      Siitä meillekin kerrottiin että naimisissa tulee olla.

      Onnea teille tulevaan!

    • Mama10&12

      Jo olemassa olevalle lapselle saa vaihtaa sukunimen, kun äiti ja uusi puoliso menevät naimisiin, kysymättä mitään lupia biologiselta isältä. Ainoa lupa tarvitaan uudelta puolisolta, saako lapsi ottaa hänen sukunimensä. Näin meillä asia meni eikä siinä vaadittu muuta kuin minun (äidin) ja uuden aviopuolison allekirjoitus.

      • sossupaholainen

        Tuo onnistuu vain jos äidillä on yksinhuoltajuus. Jos on yhteishuolto, nimeä ei voi vaihtaa ilman isän suostumusta.


    • Manttu

      Meillä on tilanne se, että tyttö on sijoitettuna meille huostaanoton jälkeen. Asunut meillä yli 6v, nyt 7. Biologinen äiti tahtoo antaa lapsen meille adoptioon, koska tämä olisi lapsen etu. Isä joka ei ole tavannut lasta koko tänä aikana ei asiaan suostu, ilmeisesti vain kiusatakseen biologista äitiä.
      Onko mitään mahdollisuutta ohittaa isää? Lapsen asioista ei ole koskaan ollut kiinnostunut missään määrin.

      • Tässä odotellessa

        Hankala tilanne kyllä. Kannattaa varata aika kunnan oikeusaputoimistoon tai/ja perheasioihin erikoistuneelle asianajajalle.


    • PPSH

      Mitenkäs sitten kun olen jo aikuinen, mutta haluaisin vaihtaa ns. isäpuoleni biologiseksi isäksi. Ollut elämässäni aina syntymästä asti nykypäivään ja en halua olla biologisen isän kanssa missään tekemisissä.

    • Adoptiovaihtoehtona

      Sisäiseen adoptioon tarvitsee isän suostumuksen, jos isyys on vahvistettu aikoinaan, ei huoltomuodolla ole merkitystä. Tämä prosessi on pitkä ja kivulias tie varsinkin, jos toinen vastustaa asiaa. Naimisissa on pitänyt olla useamman vuoden, jotta puoliso voi adoptoida lapsesi. Alle 12 vuotiaan mielipidettä ei välttämättä oteta huomioon asiassa. Yli 12 vuotiaan mielipide huomioidaan, mutta se ei tarkoita sitä että päätös annetaan sen perusteella. Yhteydenpidolla on jossain määrin merkitystä siihen onko hänellä painavaa syytä olla kieltämättä adoptiota. Itse olen juurikin käynyt tämän prosessin läpi ja se on luokiteltu harvinaiseksi tapaukseksi Suomessa. Asiasta on jopa kirjoiteltu iltalehtiin. Tietoa tästä tapauksestani löytyy myös Edileksistä. Olemme käyneet näitä asioita pidemmän kaavan kautta, eli ensin oheishuoltoa haettu, jota vastapuoli kielsi myös. Kun lapsi on 18 vuotias hän saa itse hakea adoptiota toivomansa henkilön kanssa, eikä silloin enää tarvita mitään lupia. Adoption toteuduttua lapsi saa pitää yhteyttä biologisiin vanhempiinsa, jos niin tahtoo.

    • Näinmeil

      Oheishuoltajuus olisi helpompi ja nopeampi hakea.

      • eikylläonnistu

        prosessi menossa- vieraannuttaja "äiti-" odotellut jo vuoden,
        siinäpähän odottelee toisen, kolmannenkin-


    • kiinnostavakyssäri

      Pääseekös biologinen isä sitten elatusmaksuista eroon, jos aisukka adoptoi? :)

    • somppeli

      Kyllä. Biologisella isällä katkeaa kaikki velvollisuudet ja oikeudet, siteet lapseen. Adoption jälkeen biologisella vanhemmalla ei ole enää elatusvelvollisuutta eli elatusmaksuja ei tarvitse maksaa. Samoin lapsella ei ole oikeutta perintöön biologiseen vanhempaansa tai tämän sukuun enää vaan uusi perintöoikeus ja elatusvelvollisuus muodostuu adoptiovanhempaan. Jos tästä uudesta liitosta tulee ero, on sitten adoptiovanhemmalla oikeus taistella lapsen huoltajuudesta. Ja kyllä osa perheen sisäisistä adoptioista myönnetään nopeammin kuin vuosien näännytystaistelulla. Varsinkin, jos lapsi on pieni, eikä edes muista verivanhempaansa, niin silloin uusi uusperhe katsotaan perheeksi, vaikka yhdessä oltaisiin oltu lyhyempikin aika. Eli tunneside ja tapaamiset kyllä todellakin vaikuttavat. Kiitos Suomi, jotain ymmärrystä on vielä asiassa, ettei lapsensa hylkääjävanhempia tueta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1753
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1214
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      219
      832
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      785
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe