Käsi sydämelle, omistusasuja

Kuinka moni teistä oikeasti realisoi omaisuutensa tullessaan eläkeikään nauttiakseen elämästään? Vai nautitteko elämästänne silloinkin velkarahalla, koska ette halua "luopua omaisuudestanne"?

Omaisuutta ei saa mukaan hautaan, ja mahdollisten jälkeläistenkin kuuluu luoda omaisuutensa ihan itse (opiskeluvaiheessa kuuluukin toki avustaa heitä).

Eli lopputuloksena elämän mittainen pankkien rahoittaminen, sekä lasten perintöriitojen jälkeinen välien katkeaminen (noita olen kyllä nähnyt tarpeeksi monta ammatissani, vainajan varallisuudesta riippumatta).

147

2946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syitä löytyy

      Minulla tämä ns. elämän mittainen pankin rahoittaminen kesti 15v. Jos asuisin vuokralla niin rahoittaisin läskiä sanotaanko 3x pidempään kuin pankkia.

      Todennäköisesti jossain vaiheessa vaihdetaan vähän pienempään, ei tällaista vajaata 200m2 kaksi ihmistä tarvitse. Mutta nyt neljälle tämä on juuri passeli.

      Mikäs ihmeen motto tämä jälkeläisen kuuluu luoda omaisuutensa ihan itse oikein on?

      Armoton fakta on se että pankin rahoittaminen loppuu joskus, mutta läskin ei koskaan. Lisäksi vuokra-asuminen näyttää noin kuukausitasollakin olevan kalliimpaa kuin omassa asuminen.

      • ...

        tuo motto on ihan laillinen järjestys oikeissa länsimaissa, esim. Iso-Britannia

        Siellä ei mitään automaattista rintaperimysoikeutta ole kenelläkään, ja on jokaisen vapaan yksilön vapaa tahto kenelle/mihin omaisuutensa testamenttaa kokonaisuudessaan.


      • Kaikentietaja
        ... kirjoitti:

        tuo motto on ihan laillinen järjestys oikeissa länsimaissa, esim. Iso-Britannia

        Siellä ei mitään automaattista rintaperimysoikeutta ole kenelläkään, ja on jokaisen vapaan yksilön vapaa tahto kenelle/mihin omaisuutensa testamenttaa kokonaisuudessaan.

        Tuo olisi ihan hyvä perintälaki meillekin, mutta en näe kauheasti yhteyttä tuolla ja ylläolevalla motolla. Sehän vain korostaa yksilön vapautta päättää itse minne rahansa haluaa lopulta antaa.

        Enkä nyt korostaisi erityisesti Isoa-Britanniaa länsimaana.


      • tyytyväinen

        Mitäs hiton järkeä on silloin eläkkeellä jos on rahaa niin pirusti? Itte oon ainakin elänyt täysillä läpi elämän. Reissanut ja juhlinut.
        En mä sitä rahaa tarvi enää vanhana kun menojakaan ei ole.
        Kakaroita en o tehybyt enkä tee. Eli aloittaja on täysin oikeassa. Rahaa ei saa hautaan kuten 90 prossaa suomalaisista luulee.


    • Jo velkansa maksanut

      En kyllä aio realisoida omaisuuttani eläkeiässä. Miksipä lisäisin asumiskulujani 500 eurolla kuukaudessa siirtymällä vuokralle? Asunnon myyntihinnan tuotto tuskin riittäisi peittämään menolisäyksen.

      Elämästä voi nauttia omassakin asunnossa, eikä sitä etukäteen tiedä kuinka kauan elämää riittää. Viidessätoista vuodessa vuokralainen ehtii jo maksamaan asunnon toisen kerran. Minä olen jo maksanut omani kertaalleen ja se riittää.

      • tyttönen

        Onneksi pienituloisille eläkeläisille on asumistuet olemassa. Äitini maksaa kaksiostaan vuokraa 100 euroa kuukaudessa. Jos asuisi omassa niin kulut voisivat olla jopa suuremmat.


      • Jos hän asuisi
        tyttönen kirjoitti:

        Onneksi pienituloisille eläkeläisille on asumistuet olemassa. Äitini maksaa kaksiostaan vuokraa 100 euroa kuukaudessa. Jos asuisi omassa niin kulut voisivat olla jopa suuremmat.

        omassa, niin hän voisi myydä sen ja elellä rahoilla vaikkapa Thaimaan lämmössä - jos ei lopun ikäänsä, niin muutamia vuosia kuitenkin. Sen jälkeen hän voisi palata Suomeen "pennittömänä" ja saisi asua samalla tavalla kuin asuu tällä hetkellä.


      • tyttönen
        Jos hän asuisi kirjoitti:

        omassa, niin hän voisi myydä sen ja elellä rahoilla vaikkapa Thaimaan lämmössä - jos ei lopun ikäänsä, niin muutamia vuosia kuitenkin. Sen jälkeen hän voisi palata Suomeen "pennittömänä" ja saisi asua samalla tavalla kuin asuu tällä hetkellä.

        Ei ole äidistä enää Thaimaan lämmössä asujaksi. Kotipalvelu on käynyt jo muutaman vuoden monta kertaa päivässä hoitamassa ja lääkkeet antamassa. Kyllä hän terveenä ollessaan matkusteli. Niistä jäi lämpimiä muistoja joita rajoitetusti muistaa.


      • Eniten vituttaa kaik
        tyttönen kirjoitti:

        Onneksi pienituloisille eläkeläisille on asumistuet olemassa. Äitini maksaa kaksiostaan vuokraa 100 euroa kuukaudessa. Jos asuisi omassa niin kulut voisivat olla jopa suuremmat.

        Nii justiinsa saatana ja me veronmaksajat maksetaan loppu sossulle mikä on Äitisi asumistuki


      • tyttönen
        Eniten vituttaa kaik kirjoitti:

        Nii justiinsa saatana ja me veronmaksajat maksetaan loppu sossulle mikä on Äitisi asumistuki

        Sovitaan että minä maksan veroistani äitini asumistuen. :D Maksan sen verran veroja että niistä riittää. En ole koskaan tarvinnut esim. julkista terveyden hoitoa. Sinunkin ja sukulaistesi kakaroiden lapsilisät ja hoitomaksut katetaan minun veroista.
        Mikä vitun loppu sossulle? Ei äitini ole sossun asiakas. Asumistuki tulee ihan muualta ja itse maksaa omavastuun. PÖLLÖ. Ota asioista selvää ennenkuin väniset asiattomia.


    • outo aloitus

      Herra LKV ilmeisesti ajattelee, että elämästä voi nauttia vain käyttämällä mahdollisimman paljon rahaa. Tiedoksesi, asia ei ole niin. Olen vaimoni kanssa jo eläkkeellä, meillä on 3 lasta, 5 lastenlasta. Kyllä meillä riittää mielekästä puuhaa ilman omaisuuden realisointia. Toki matkustamme myös aika paljon, ei aina samoissa paikoissa eikä aina rantakohteissa, suurissa kaupungeissa ja välillä pienemmissä, autoillen ja ilman. Kyllä se oma koti aina maistuu ihanalle 2-3 viikon reissun jälkeen. Velkarahaa ei ole tarvittu elämiseen eikä matkailuun pitkiin aikoihin.

    • eräs asukas vaan

      Jep, siinä olet oikeassa, että käärinliinoissa ei ole taskuja. Mitään täältä ei mukaan anneta. Ihan oikeasti en ole vielä ajatellut möisinkö omistusasunnon pois ja tuhlaisin rahat päästyäni eläkkeelle. Luultavasti en möisi. Jos sattuisin elämään pitkään, niin jossakin vaiheessa rahat kyllä loppuisivat ja sitten ei olisi enää kivaa kituutella eläkkeellä. Kas kun jossakin pitää asua ja vuokrat nousevat ainakin inflaatiokorotuksen verran / vuosi aina maailman tappiin asti. Ehkä mieluumin asustelen velattomassa omistusasunnossa ja makselen vastiketta, joka sekin toki nousee aika-ajoin. Tapelkoot sitten perikunta perintökämpästä, ompahan jotain puuhaa sitten heilläkin...

    • siis tähhh

      Juu en ymmärrä minäkään.

      Jos eläkeikään tullessa ainoat asumismenot on vaikkapa 300e/kk vastikkeeseen/muihin asumismenoihin, ja eläke on 1500e/kk käteen, niin siitähän jää 1200 kaikkeen muuhun kivaan kun on omistusasuja.

      Vuokralainen sen sijaan maksaa 900e/kk vuokraa ja käteen jää sen jälkeen enää 600e/kk kaikkeen muuhun kivaan. Eli puolet.

      Mikä tuossa on huonoa omistusasujan kannalta, olisi oikein mukava tietää??

      • tyhmä kuka maksaa

        Maksaa kuka maksaa 900 euroa vuokraa. Itse en todellakaan maksaisi vaikka vuokralla asun. Aika lähellä tuo 300 euroa on minullakin.


      • Niin, vaihtoehdot
        tyhmä kuka maksaa kirjoitti:

        Maksaa kuka maksaa 900 euroa vuokraa. Itse en todellakaan maksaisi vaikka vuokralla asun. Aika lähellä tuo 300 euroa on minullakin.

        ovat, että asut joko jossain hornan tuutissa 300 eurolla/kk tai sitten palvelujen äärellä, jolloin tuo vuokra vähintää tuplaantuu. Pk-seudulla voi helpostikin joutua maksamaan 800-900 euroa vuokraa kerrostalokaksiosta.


      • tyhmä kuka maksaa
        Niin, vaihtoehdot kirjoitti:

        ovat, että asut joko jossain hornan tuutissa 300 eurolla/kk tai sitten palvelujen äärellä, jolloin tuo vuokra vähintää tuplaantuu. Pk-seudulla voi helpostikin joutua maksamaan 800-900 euroa vuokraa kerrostalokaksiosta.

        Ei kaikki todellakaan asu pääkaupunki seudulla joten tuo 900 euroa ei ole yleinen vuokra KOKO Suomessa. Asun keskisuuressa kaupungissa pari kilometriä keskustasta saunallisessa kaksiossa. Tämä alue ei kuulu hornantuuttiin.


    • Sehän on vain talo

      Häh? Luuletko että tässä odotetaan eläkeikään asti? Meillä suunnitellaan jo uutta pienempää pariskunnalle sopivaa taloa, koska lapset alkaa pikkuhiljaa olemaan siinä iässä että lähtevät kohta maailmalle. Vaikka ottaisimme uuden talon rakentamiseen taas 20 vuoden ikilainan, niin sekin on maksettu ennen eläkeikää. Eläkkeelle jäädessä pitää varmaan taas katsoa uudelleen että mitä sitten tehdään, luultavasti siinä vaiheessa muutetaan ehkä johonkin tuetun asumisen asuntoon, mutta sitä nyt on turha vielä suunnietella kun kolmessakymmenessä vuodessa ehtii tapahtua kaikenlaista ja maailma voi muuttua paljon.

      • näinpä

        Niin jos pääset eläkeikään saakka terveenä,tai yleensä ottaen hengissä....


      • Joo, ei kannata
        näinpä kirjoitti:

        Niin jos pääset eläkeikään saakka terveenä,tai yleensä ottaen hengissä....

        ikinä ostaa omaa, koska voi olla, ettei elä edes eläkeikään asti. Vuokralla vaan koko elämä, niin ei ole murheita, hellurei!


    • Näin tämä ei jatku

      Halvempaahan sitä on eläkkeelläkin asua omassa verrattuna siihen että asuisi vuokralla.

      En laskisi sen varaan että 30 vuoden päästäkin vielä tuetaan vuokra-asumista nykyisellä tavalla.

      • eräs näkemys

        Mitään ei voi laskea minkään varaan. Omassakin voi tulla remontti ym. kuluja ja monille tuleekin. Uuden kun on nuorena ostanut niin eläke-iässä se on jo vanha ja korjattavissa. Niin anopillekin kävi. Eläke menee tiukille yhtiövastikkeita nostettaessa.


      • 14+14
        eräs näkemys kirjoitti:

        Mitään ei voi laskea minkään varaan. Omassakin voi tulla remontti ym. kuluja ja monille tuleekin. Uuden kun on nuorena ostanut niin eläke-iässä se on jo vanha ja korjattavissa. Niin anopillekin kävi. Eläke menee tiukille yhtiövastikkeita nostettaessa.

        tottakai remppoja ajan kuluessa tulee, mutta senhän tietää jo etukäteen, ei mikään ikuisesti uutena kestä, mutta omaahan siinä parantaa, eli itselleenhän sen tekee.Aina on varauduttava mihin tahansa vastoinkäymiseen, kaikki ei mene niinkuin strömsössa, vaikka moni niin kuvittelee, elämä muuttuu... on ennakoitava.


      • eräs näkemys
        14+14 kirjoitti:

        tottakai remppoja ajan kuluessa tulee, mutta senhän tietää jo etukäteen, ei mikään ikuisesti uutena kestä, mutta omaahan siinä parantaa, eli itselleenhän sen tekee.Aina on varauduttava mihin tahansa vastoinkäymiseen, kaikki ei mene niinkuin strömsössa, vaikka moni niin kuvittelee, elämä muuttuu... on ennakoitava.

        Niin tämä eläke anoppikin omaa parantaa ja itselleen maksaa remontit. Mitä siitä on iloa kun pienestä eläkkeestä ei muuhun jääkään.
        Palkka meni aikoinaan asuntolainan maksuun, ei siinä ennakoitu tulevia remontteja.
        Oma äitini sai eläkkeellä ollessaan vuokra-asuntoonsa asumistuen, omavastuu oli alle 100 euroa.


      • No jos on
        eräs näkemys kirjoitti:

        Niin tämä eläke anoppikin omaa parantaa ja itselleen maksaa remontit. Mitä siitä on iloa kun pienestä eläkkeestä ei muuhun jääkään.
        Palkka meni aikoinaan asuntolainan maksuun, ei siinä ennakoitu tulevia remontteja.
        Oma äitini sai eläkkeellä ollessaan vuokra-asuntoonsa asumistuen, omavastuu oli alle 100 euroa.

        niin pieni eläke, ettei pysty maksamaan tulevia remontteja, niin miksei hän myy sitä asuntoa ja muuta vuokralle? Verotonta myyntivoittoa tulisi kuitenkin varmasti aika mukava potti, vai kuinka?


      • eräs näkemys
        No jos on kirjoitti:

        niin pieni eläke, ettei pysty maksamaan tulevia remontteja, niin miksei hän myy sitä asuntoa ja muuta vuokralle? Verotonta myyntivoittoa tulisi kuitenkin varmasti aika mukava potti, vai kuinka?

        Nyt on hankala muuttaa vuokralle koska asumistukea tuskin saa vuokrallakaan. Yli 12000 euron omaisuus otetaan huomioon asumistukea laskettaessa. Asumiskulut ei varmaan muutu juurikaan. Rahaa tietysti jäisi muuten käyttöön siitä asunnon hinnasta. Mummo on vanhan kansan ihminen jolle oma koti on vaan se itse maksettu. Seinät täytyy omistaa joka tapauksessa. :D


      • 14+14
        eräs näkemys kirjoitti:

        Niin tämä eläke anoppikin omaa parantaa ja itselleen maksaa remontit. Mitä siitä on iloa kun pienestä eläkkeestä ei muuhun jääkään.
        Palkka meni aikoinaan asuntolainan maksuun, ei siinä ennakoitu tulevia remontteja.
        Oma äitini sai eläkkeellä ollessaan vuokra-asuntoonsa asumistuen, omavastuu oli alle 100 euroa.

        senjälkeen kun on asunto maksettu jää useita vuosikymmeniä aikaa säästää sitä rahaa kaikenlaisiin 'yllätys'remontteihin ulkomaanmatkoihin muuhun itsensä hemmotteluun, ei kannata omaa hommata jos kaikki on kädestä suuhun meininkiä, silloin kannattaa suosiolla sossun asiakkaaksi hakeutua, omassa on hyvä asua jos on rahaa sopivasti jemmassa ettei muutaman kymppitonnin 'yllätysmenot' haittaa eikä sureta, oli se meno sitten sydänleikkaus, remontti kaikilla mausteilla, maailmanympäri matka tai mikä vaan.


      • matkapa hyvinkin
        14+14 kirjoitti:

        senjälkeen kun on asunto maksettu jää useita vuosikymmeniä aikaa säästää sitä rahaa kaikenlaisiin 'yllätys'remontteihin ulkomaanmatkoihin muuhun itsensä hemmotteluun, ei kannata omaa hommata jos kaikki on kädestä suuhun meininkiä, silloin kannattaa suosiolla sossun asiakkaaksi hakeutua, omassa on hyvä asua jos on rahaa sopivasti jemmassa ettei muutaman kymppitonnin 'yllätysmenot' haittaa eikä sureta, oli se meno sitten sydänleikkaus, remontti kaikilla mausteilla, maailmanympäri matka tai mikä vaan.

        Uusi asia minulle että on vain kaksi vaihtoehtoa. Ostaa oma tai olla sossun asiakkaana.
        Itse käytän kolmatta vaihtoehtoa eli käyn töissä, olen keskituloinen mutta asun vuokralla. Rahaa on jemmassa ja jos menisin sossun luukulle niin äkkiä nauraisivat sieltä ulos. Ihan sama mitä "talolliset" ajattelee.
        Kyllä nuo kymppitonnien menot monelle eläkeläiselle yllätyksenä tulee ja haittaa elämää, ei voi mitään. Pitää vaan sanoa että mitäs ostit. :D


    • Valittaja_LKV

      Kappas, välittäjä LKV on tullut venepalstalta purkamaan harmistustaan tänne OK eliitin joukkoon.

      Ei tarvitse olla mikään einstein arvatakseen että ei taida siellä kajuutussa olla naispuolista henkilöä ?? Siitä nostan hattua jos olet älynnyt ettei sinun sipoolaisia geenivirheitä kannata enempää jatkaa.

      Se että jos sinulle sopii parhaiten vuokra-asuminen neukussa on ihan ok. Sinunlaisiakin ihmisiä tarvitaan. Ei se kyllä kiinteistökuningas jutuille oikein uskottavuutta tuo, kun "huippuvälittäjä" asuu kaupungin vuokra-asunnossa ***reps***

      Múista puhkoa se bellan pohja riittävän ajoissa, ettei vain jää kenellekään mahdollisuutta hyötyä siitä, kun sinun aikasi siirtyä välittäjien hautausmaalle koittaa. Se kyllä harmittaisi.

      • Jos vaikka itse ensin muutaisit pois sinun nykyisestä kaupungin vuokraläävästä, vapailta markkinoilta kun sattumoisin löytyy todella hyviä vuokra-asuntoja maksukykyisille vuokralaisille :)

        Veneilystä et ymmärrä yhtään mitään, ja asumisesta sitäkin vähemmän, arvoisa nikkivarasluuseri :(


      • Valittaja_LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jos vaikka itse ensin muutaisit pois sinun nykyisestä kaupungin vuokraläävästä, vapailta markkinoilta kun sattumoisin löytyy todella hyviä vuokra-asuntoja maksukykyisille vuokralaisille :)

        Veneilystä et ymmärrä yhtään mitään, ja asumisesta sitäkin vähemmän, arvoisa nikkivarasluuseri :(

        Edustamasi veneily on liian suomenruotsalaista minulle, asunnoista ja rakennuksista ylipäätänsä luulen tietäväni aika paljon.

        Vuokra-asuminen ei ole minulle oikea vaihtoehto.


    • +63 ja59v

      oma ostettu 1980 ja maksettu v. 1988, remppa/rempat tehty rahalla, ei velka-sellaisella, nyt olemme työttömyysputkilainen ja sairauseläkeläinen, jo yli 2 v. on mennyt nauttien ja aiomme myös tulevaisuuden viettää niinkauan kuin kunto antaa myöten, tässä omassa kodissa. Sitten kun ei enää pysty niin myymme ja etsimme silloiseen kuntoon nähden sopivan asumis muodon. Tiukkaa ei ole missän muodossa, rahaa on jäänyt säästöön kiitettävästi koska velkaa ei ole ollut sen v. 1988 jälkeen mihinkään suuntaan, 2v. vanha autokin on, hankittu juuri sitä silmallä pitäen ettei tarvi rahaa enää autoon satsata tämän jälkeen, riittää loppuiäksi.Tottakai on kuluja, vakaatus/täysarvo kissa ,kaasulaskut, sähkö, ym.sähkölaskut ovat tavallista suuremmat sillä teen paljon metallitöitä, on hitsauskoneet sorvit ja pylväsporakoneet jotka haukkaa melkoisesti, mutta onhan huvista maksettava, harrastus maksaa oli se sitten millainen tahansa.Mutta mistään ei tarvi pihistellä, silloin lainanmaksu aikaankin pärjäsimme hyvin vaikka puolisoni tekikin lyhennettyä työviikkoa useita vuosia .Mitään suuri palkkaisia emme ole olleet, putkimies 70-80-luvulla ja puoliso metalliammattilainen.Missään vaiheessa ei ole talon myynti käynyt edes mielessä, ainoastaan sitten kun on se mainittu terveyden sanelema pakko edessä.

    • vain yksi kysymys...

      Miksi pitäisi luopua omasta kodistansa?

      • bisnes mielessä

        Välittäjät haluaa saada asuntoja myyntiin ja välityspalkkioita.


      • hulda.

        Minulla riittä rahat vaikka pitäisinkin asunnon ja mökin itselläni.


    • +63 ja59v.

      Silloin eläkeiässähän siitä on aikaa vasta nauttia, tehdä puutarhahommia vaikka aamusta iltaan, aamuisista linnunlauluista huvimajassa lehteä lukien tai illalla grillaillen ,katsella kättensä töitä puutarhassa joka on meille se juttu jonka takia ok-talossa asutaan.Lumityötkin on talvella hyötyliikuntaa, kesäisten puutarhahommien tilalla.Töissä ollessa sitä ei oikein kerinnyt kuin välttämättömät tehdä ja sitten kun oli vähän vapaata niin ai että siitä nautti kun sai olla kotona, ei tarvinut mihinkään 'matkoille' rynnätä kun se oma koti on se paras paikka,joillekuille se kuitenkin on vain varasto jossa säilytetään vaatteita ja käydään nukkumassa, aina pitää olla jonnekin menossa, eihän se oma koti sellaisille mitään merkitse.Sama missä luukussa vaatteensa säilyttää ja nopeasti suihkussa käy.

    • Maailma muuttuu...

      "mahdollisten jälkeläistenkin kuuluu luoda omaisuutensa ihan itse (opiskeluvaiheessa kuuluukin toki avustaa heitä)."

      Olen täysin eri mieltä. Suomessa ollaan menossa kovaa vauhtia ns. Amerikan malliin, eli kansa on jakautumassa kahtia köyhiin ja parempiosaisiin. Näin ollen minä ainakin haluan avustaa jälkeläisiäni muutenkin kuin hyvillä elämänohjeilla. Eli aiomme jättää perintöä - jopa ennakkoperintöä - lapsillemme, jotta heidän ei tarvitsisi luoda kaikkea itse tyhjästä. Toki aiomme myös antaa viisaita elämänohjeita ja parhaamme mukaan opastaa heitä, miten raha kannattaisi käyttää (esim. omistusasunnon osto tai koulutus ovat hyviä "sijoituskohteita").

      Nyt tietysti osa lukijoista jo älähtää, että tuollaisista kultalusikka suussa syntyneistä kakaroista ei voi tulla ikinä sellaisia ihmisiä, jotka osaisivat arvostaa rahaa, mutta näin ei todellakaan välttämättä ole. Olenhan minä itsekin saanut perintöä ja tulen varmasti saamaan vielä lisääkin, mutta silti olen kouluttautunut hyvään ammattiin ja pärjäisin ihan hyvin omillanikin. Mutta minä olenkin jo sen ikäinen, että ehdin käydä koulua ja astua työelämään sellaisena aikana, kun Suomessa ei vielä ollut kahtiajakoa.

      • saiturin lapsi

        juuri noin se menee. vaikka en itse ole saanut tukea ja peruja (niinkuin uskon aloittajallekkin käyneen) siitä hän on katkera. aion silti jättää lapsilleni perintöä talon muodossa . se auttaa paljon heidän arkeaan tulevaisuudessa ei tarvi pihistää joka asiassa...


      • cöladjvlå<

        Jälkeläisiä on kahdenlaisia. Niitä jotka ottavat neuvot vastaan ja pyrkivät löytämään tasapainon tulojen ja menojen kanssa, heitä auttaa mielellään.Sitten on ne, joita auttamalla työnnät heidät syvemmälle suohon. Heillä on aina "pelastaja", kun on tullut kulutettua rahat sen enempää ajattelematta ja vuokrat ym.maksamatta. Viimeksi mainitut eivät arvosta saamaansa apua eivätkä ymmärrä olla millään lailla vastavuoroisia vaan vaativat vaan lisää ja suuttuvat, kun et auta. Molemmat on saaneet ennakkoperintöä kivan summan erilaisina tavaroina yms.Joo, olen minäkin saanut perintöä. Meillä oli silloin itse maksettu velaton asunto alla. Sen eteen oli oltu ahkeria ja säästäväisiä sekä kasvatettu pari lasta siinä sivussa. Kehoitin äitiäni myymään asuntonsa ja nauttimaan elämästä, kun vielä voi (sairasti syöpää ja tykkäsi matkustella). Äiti kuitenkin halusi jättää perintöä minulle ja veljelleni. Minä sijoitin sen perheeseen ja isompaan asuntoon, veli tuhlasi rahat melko pian ja kuoli itse p-a:na jättäen perillisensä tyhjin käsin. Me todennäköisesti myydään nykyinen asunto eläkkeelle jäädessä ja ollaan osa vuodesta ulkomailla vuokralla sekä osa vuokralla täällä Suomessa. Lapsenlapsille laitetaan tilille mukavat pesämunat, jotka saavat tullessaan täysi-ikäisiksi.


      • tyhjää parempi??
        saiturin lapsi kirjoitti:

        juuri noin se menee. vaikka en itse ole saanut tukea ja peruja (niinkuin uskon aloittajallekkin käyneen) siitä hän on katkera. aion silti jättää lapsilleni perintöä talon muodossa . se auttaa paljon heidän arkeaan tulevaisuudessa ei tarvi pihistää joka asiassa...

        Kaikki lapsetko muuttaa taloon sitten perheineen? Vai myyvät ja jakavat rahat? Tuskin siitä kovinkaan suuria summia tulee kun jaetaan ja jokainen maksaa verot yms.


      • Jos talon
        tyhjää parempi?? kirjoitti:

        Kaikki lapsetko muuttaa taloon sitten perheineen? Vai myyvät ja jakavat rahat? Tuskin siitä kovinkaan suuria summia tulee kun jaetaan ja jokainen maksaa verot yms.

        arvo on nyt n. 700 000 euroa ja lapsia on kaksi, niin kai tuollainen 250 000 euroa kummallekin edes jonkinlainen perintö on, vaikkei ehkä mielestäsi iso raha olekaan. Parempi kai sekin kuin ei mitään (lue: perinnöksi saatu vuokrakuittipino).


      • :))
        Jos talon kirjoitti:

        arvo on nyt n. 700 000 euroa ja lapsia on kaksi, niin kai tuollainen 250 000 euroa kummallekin edes jonkinlainen perintö on, vaikkei ehkä mielestäsi iso raha olekaan. Parempi kai sekin kuin ei mitään (lue: perinnöksi saatu vuokrakuittipino).

        Niin JOS talon arvo on 700 000. Talon arvo voi olla 150 000 ja lapsia viisi. Useimmin todennäköistä.


    • Ok-lumilinkomies

      Realisoin jo ennen eläkeikää. 55 vuotiaana olisi tarkoitus laittaa ok-talo ja yksi sijoitusasunto lihoiksi. Siihen on yhdeksän pitkää vuotta aikaa, mutta näin olen suunnitellut. Työelämä jää siinä vaiheessa ja siirryn oloneuvokseksi ja vuokralle ilmeisesti. Samallahan siinä voi harrastaa odottelua ja kokeilla miltä se ja vuokra-asuminen tuntuu. Vahvasti luulen, että odottelen jossakin muualla kuin Suomessa.

    • Ketjussa on hyviä ja vähemmän hyviä vastauksia, joten avaan lyhyesti aloitukseni taustaa.

      Tällä palstalla näkee varsin usein kirjoituksia joissa omistusasumista perustellaan mahdollisuudella nauttia elämästä eläkeiässä. Tällainen mahdollisuus on toki olemassa, tosin nykyiset ilman omaa rahaa ostavat kolmenkymmenen vuoden lainaajat hyödyttävät vain pankkeja, eivät itseään. Lisäksi vastaukset ovat painottuneet tyyliin "minähän en kodistani lähde". Jos olet maksanut asuntolainaa 30 vuotta, etkä ymmärrä muuttaa pienempään omistusuntoon, niin olet oikeasti tyhmä! Vapaututetulla pää-omalla voit oikeasti nauttia elämästäsi, perillisillekin jää asunto jolla katkaista sisaruussuhteet :/

      Tänä päivänä palstalla on vastaajia jotka ovat oikeasti kyenneet maksamaan asuntonsa velattomaksi, heitä tuskin on 15 vuoden kuluttua :(

      P.S. Omaisuudella ei ole elämänlaatua lisäävää arvoa, ellei se ole käytettävissä käteisenkin muodossa.

      • 12+9

        Tokihan tuollainen vaihto vs. vaihto lisää kauppojen määrää ja siten hyödyttää ainakin välittäjiä "riisto" välityspalkkion muodossa.

        Koskakohan markkinoille tulee joku saksalainen firma joka alkaa välittää vaikka 1% kauppasummasta?

        Kysyntää varmasti olisi.


      • hmmm...
        12+9 kirjoitti:

        Tokihan tuollainen vaihto vs. vaihto lisää kauppojen määrää ja siten hyödyttää ainakin välittäjiä "riisto" välityspalkkion muodossa.

        Koskakohan markkinoille tulee joku saksalainen firma joka alkaa välittää vaikka 1% kauppasummasta?

        Kysyntää varmasti olisi.

        Ei tarvitse kukaan tulla saksasta kun haluttavalta alueelta voi myydä itse,,,,


      • Miten niin

        "Jos olet maksanut asuntolainaa 30 vuotta, etkä ymmärrä muuttaa pienempään omistusuntoon, niin olet oikeasti tyhmä!"

        Jos pidät nykyisestä asunnostasi ja sinulla on aivan riittävästi rahaa, miksi muuttaa johonkin pienempään asuntoon? Monilla eläkeläisillä (ei toki kaikilla) on aivan riittävästi rahaa onnelliseen elämään ilman velkarahaa, eikä muuttaminen pienempään asuntoon lisää onnea piirun vertaa, pikemminkin masentaa ja lyhentää elinikää monella vuodella. Kaikkia ei kiinnosta matkustelu, eikä rahojen kuluttaminen, tunnen paljon niitä joita ei esimerkiksi ulkomailla matkailu kiinnosta pätkän vertaa. Osa vain haluaa elää omassa kodissaan ja omassa kodissa eläminen ja tuttujen ja sukulaisten tapailu riittää heille onnellisuuteen. Ja esimerkiksi vanhainkotiin muuttavat harvemmin elävät vanhainkodissa montaakaan vuotta, vanhainkotiin muuttaminen kun vähentää elämänhalua todella paljon (henkilöstä riippuen tietysti).

        ps. Omaisuudella lisää paljon enemmän elämänlaatua lisäävää arvoa kuin käteisellä, jolla ei sitä ole. Käteinen itsessään on pelkkiä numeroita, se mihin sen käyttää on oleellista. Pankkitilillä käteinen ei tee yhtään mitään, eikä lisää elämänlaatua ollenkaan.


      • Melko törkeää!

        "Jos olet maksanut asuntolainaa 30 vuotta, etkä ymmärrä muuttaa pienempään omistusuntoon, niin olet oikeasti tyhmä!"

        Huh-huh! Siis terve ja virkeä eläkeläispariskunta, jotka asuvat hulppeassa velattomassa ja isossa kivitalossa, ja tulevat hyvin toimeen, ovat tyhmiä, jos eivät ymmärrä muuttaa pienempään omistusasuntoon, niinkö? Ei siis saisi nauttia siitä isosta talosta ihan kahdestaan, vaan pitäisi "realisoida voitto" ja muuttaa johonkin pieneen koppiin, joka ei ole yhtään niin kiva kuin se iso kivitalo.

        Minä ainakin olen iloinen, että omilla vanhemmillani on mainitun kaltainen hulppea kivitalo, jossa asuvat tyytyväisinä. Toki pariskunnalle riittäisi pienempikin talo, mutta on se vaan mukavaa, kun he kutsuvat meidän nelihenkisen perheemme kylään esim. juhlapyhinä siten, että voidaan kaikki majoittua sinne useammaksikin yöksi. Siinä pääsee isovanhemmat viettämään aikaa lastenlasten kanssa ja me vaimon kanssa voimme rentoutua takkatulen loimussa. Pitääkin oikein mainita heille seuraavalla kerralla, että olette muuten tyhmiä, kun ette ymmärrä myydä tätä taloa pois ja muuttaa johonkin rivarinpätkään!


      • Muutamassa vuodessa

        me maksoimme ok- talolainan takaisin ja sittemmin on tullut useita sijoitusasuntoja lisäksi. Tosin niiden kanssa on harmeja kun kunnollisia vuokralaisia on tänäpäivänä vaikea löytää.


      • remontti vs. uusi
        Melko törkeää! kirjoitti:

        "Jos olet maksanut asuntolainaa 30 vuotta, etkä ymmärrä muuttaa pienempään omistusuntoon, niin olet oikeasti tyhmä!"

        Huh-huh! Siis terve ja virkeä eläkeläispariskunta, jotka asuvat hulppeassa velattomassa ja isossa kivitalossa, ja tulevat hyvin toimeen, ovat tyhmiä, jos eivät ymmärrä muuttaa pienempään omistusasuntoon, niinkö? Ei siis saisi nauttia siitä isosta talosta ihan kahdestaan, vaan pitäisi "realisoida voitto" ja muuttaa johonkin pieneen koppiin, joka ei ole yhtään niin kiva kuin se iso kivitalo.

        Minä ainakin olen iloinen, että omilla vanhemmillani on mainitun kaltainen hulppea kivitalo, jossa asuvat tyytyväisinä. Toki pariskunnalle riittäisi pienempikin talo, mutta on se vaan mukavaa, kun he kutsuvat meidän nelihenkisen perheemme kylään esim. juhlapyhinä siten, että voidaan kaikki majoittua sinne useammaksikin yöksi. Siinä pääsee isovanhemmat viettämään aikaa lastenlasten kanssa ja me vaimon kanssa voimme rentoutua takkatulen loimussa. Pitääkin oikein mainita heille seuraavalla kerralla, että olette muuten tyhmiä, kun ette ymmärrä myydä tätä taloa pois ja muuttaa johonkin rivarinpätkään!

        Kahden ihmisen tarpeet on erilaiset kuin monilapsisen perheen tarpeet. Eläkeläisparilla voi olla ihan yhtä suuret tilat, mutta pikkumakuuhuoneita ei tarvita kuutta kuten lapsiperheessä.

        Itse ainakin aion lasten lähdettyä rakentaa uuden talon. Suuret olesekelutilat, kuntosali, ehkä uima-allas yms. Neliötä tulee vähintään sama 200 kuin nyt, mutta tilajako hieman erilaiseksi ja kieltämättä reilusti ylellisempi.


      • 14+14

        omaisuudella nimenomaan on elämänlaatua lisäävää arvoa, omassa ok-talossa asuu' ilmaiseksi' kulut maksamalla, eikä mihinkään tyhjästä maksettuun vuokraan huku rahat, ja talo on aina hintansa arvoinen kun sen myyt. mitenkäs myyt jonkun vuokraluukun, ja turha sanoa että se talonhinta on säästössä sillä vuokraa maksavalla, sillä niin ei ole.Auto ,vaikkakin toisarvoista omaisuutta, lisää myös elämänlaatua vapaalla liikkumisoikeudella, eipä ole sidottu julkisiin ja mihinkään kellon mukaan tapahtuviin lähtöihin.Onhan sitä rahaa oltava ihan rahan muodossakin eikä vain ja ainoastaan asuntoon kiinni laitettuna ,muutenhan ei koko omistamisessa ole mitään järkeä.OMISTAT talot ja autot ja muut lelut, mutta ei rahaa.... hmmmm... minusta ei järjen häivää sellaisessa touhussa, kyllä käyttövarallisuus on oltava erikseen ettei koko ajan pähki, mistä saisi rahaa elämiseen ja huviin jos kaikki on velaksi .Joku tolkku se olla pitää.


      • ------
        Muutamassa vuodessa kirjoitti:

        me maksoimme ok- talolainan takaisin ja sittemmin on tullut useita sijoitusasuntoja lisäksi. Tosin niiden kanssa on harmeja kun kunnollisia vuokralaisia on tänäpäivänä vaikea löytää.

        Millainen mielestäsi on kunnollinen vuokralainen?
        Kunnollisia vuokraisäntiäkin on vähän. Siksi en mene ikinä yksityisen vuokrakiskurin asuntoon vuokralaiseksi vaikka olen "kunnollinen" vuokralainen.


      • 141211
        ------ kirjoitti:

        Millainen mielestäsi on kunnollinen vuokralainen?
        Kunnollisia vuokraisäntiäkin on vähän. Siksi en mene ikinä yksityisen vuokrakiskurin asuntoon vuokralaiseksi vaikka olen "kunnollinen" vuokralainen.

        kunnollinen vuokralainen on se joka maksaa vuokransa ilman perintätoimia ja ei tuhoa asuntoa tarkoituksella, normaalikuluminen on ihan ymmärrettävää mutta tahallinen vahingoitus ei.Ei myy jääkaappia, ei kuse komeroihin... yms.Eikä möykää kännissä naapureittesa kiusaksi ja pilaa koko talon viihtyvyyttä. Sellainen on kunnon vuokralainen... nykyään melko harvinaista herkkua vuokanantajalle..


      • ------
        141211 kirjoitti:

        kunnollinen vuokralainen on se joka maksaa vuokransa ilman perintätoimia ja ei tuhoa asuntoa tarkoituksella, normaalikuluminen on ihan ymmärrettävää mutta tahallinen vahingoitus ei.Ei myy jääkaappia, ei kuse komeroihin... yms.Eikä möykää kännissä naapureittesa kiusaksi ja pilaa koko talon viihtyvyyttä. Sellainen on kunnon vuokralainen... nykyään melko harvinaista herkkua vuokanantajalle..

        Olen juuri sellainen kunnollinen vuokralainen. En tee mitään noista asioista. Kaikki muutkin tässä taloyhtiössä on samanlaisia asujia kun minä. Risaustakaan ei kuulu naapureista eli tosi rauhallista. Kaikki muutkin asukkaat asuvat vuokralla. Varmaan kaikki suomen kunnolliset vuokralaiset on keskittyneet tähän taloon. Kaikki työssäkäyviä ja itse vuokransa maksavia ihmisiä.
        Vuokraisäntäkin on kunnollinen. Ei kyttää eikä tule omilla avaimilla kotiini. Hoitaa asiallisesti hänelle kuuluvat asiat.


      • No harvassa
        remontti vs. uusi kirjoitti:

        Kahden ihmisen tarpeet on erilaiset kuin monilapsisen perheen tarpeet. Eläkeläisparilla voi olla ihan yhtä suuret tilat, mutta pikkumakuuhuoneita ei tarvita kuutta kuten lapsiperheessä.

        Itse ainakin aion lasten lähdettyä rakentaa uuden talon. Suuret olesekelutilat, kuntosali, ehkä uima-allas yms. Neliötä tulee vähintään sama 200 kuin nyt, mutta tilajako hieman erilaiseksi ja kieltämättä reilusti ylellisempi.

        lapsiperheessäkään on kuutta makuuhuonetta, kun keskimääräinen lapsiluku taitaa edelleen olla 1,7 lasta/perhe. Eli kolmella makkarilla sitä yleensä mennään. Pariskunnalle siinä on toki silti vähintään yksi huone liikaa, mutta enpä nyt lähtisi muuten sopivaa ja viihtyisää taloa sen takia myymään, että siinä on pari makuuhuonetta ylimääräisenä.


    • hmmm..

      Meillä vaimon kanssa melko arvokas perherivari etelä espoossa. Kyllä me ollaan ajateltu että se voitais jossain vaiheessa myydä ja ostaa pienempi ja erotuksen käyttää eläämiseen. Ei tuota tuskaa myydä vaikka lapset syntyneet ja vielä asuvat täällä. Mutta kun muuttaneet niin miksi ei? Voisi olla jopa sitten uudehko kerrostaloasunto jossa liikkuminen otettu huomioon. Ja erotusrahat käyttäisimme sitten surutta hyväkseemme.

    • 18+18=36

      Ajattelin realisoida omakotitalon lasten muuttaessa kotoa, ei kaksi plus koira tarvitse 260m2 kämppää 4 makuuhuoneella. Ajattelimme hankkia sopivan kämpän stadista, varmaan jos päittäin vaihtaa niin saa aika mukavan lukaalin kantakaupungista.

      Muuta varallisuutta en ajatellut realisoida, varallisuus tuo mukavan turvan tunteen ;-). Lapsille olen kerännyt kohtalaisen mukavan osake- ja rahastosalkun, ja 10 vuoden kuluttua kun täysi-ikäistyvät niin saavat mukavan pesämunan elämäänsä. Myös kaikki perinnöt menevät suoraan lapsille, me pärjäämme aivan hyvin muutenkin.

      Tuota "velkarahalla elämisestä nauttimista" en oikein ymmärrä? Ei omistusasujalla ole eläkkeelle jäädessä velkaa, ja eiköhän siitä varallisuudestakin OIKEASSA ELÄMÄSSÄ kerry suurin osa omistusasujille. Maksan jo nyt vuodessa veroja enemmän kuin 99% tuhnuista säästää eläessään.

      • salli mun.......

        Kakkapuhetta. Ihanko yksin olet kaiken tuon tehnyt vai onko vaimolla jotain osuutta asioihin..?
        Kukaan ei ota todesta tuollaisia juttuja, kehu haisee ihan liikaa. :D


    • Luki.

      Nyt riippuu täysin siitä missä ok-talo sijaitsee?

      pörssi osakkeet onkin toisaalta oivasijoitus 5-10 vuoden päähän.

      Itse maksoin viimme viikolla kertalönttinä n:20 000e veroja,onpahan j käteisellä mitä kantaa pitkin eurooppaa.

    • Ennii Annii

      Miksi luopuisin velattomasta talostani, jossa asumiskulut pvat 190e/kk. (sis. lämmityssähkö, taloussähkö, vesi, kiinteistövero, vakuutus, jätemaksu).

      Halpaa asumista 125 neliösessä talossa.

      • kokoomusnuori

        Mitä sitten kun et enää pärjää yksinäsi tuossa talossasi? Pitäisikö valtion sitten palkata kalliilla sinulle yksityishoitajat kotiisi, vaikka kaiken saisi halvemmalla palvelutalossa.


      • Ostopalveluilla
        kokoomusnuori kirjoitti:

        Mitä sitten kun et enää pärjää yksinäsi tuossa talossasi? Pitäisikö valtion sitten palkata kalliilla sinulle yksityishoitajat kotiisi, vaikka kaiken saisi halvemmalla palvelutalossa.

        buahhahahah... vai että halvemmalla palvelutalossa.

        Se on kaikkein halvinta että asuu omassa ja saa kotiin jotain tarvitsemaansa apua ja tuskin tulevaisuudessakaan valtion maksamana, vaan omista säästöistä.

        Omassa asuvalla sentään jää eläkkeestä jotain palveluiden ostamiseen, kun ei mene koko eläke vuokraan.


      • :))
        Ostopalveluilla kirjoitti:

        buahhahahah... vai että halvemmalla palvelutalossa.

        Se on kaikkein halvinta että asuu omassa ja saa kotiin jotain tarvitsemaansa apua ja tuskin tulevaisuudessakaan valtion maksamana, vaan omista säästöistä.

        Omassa asuvalla sentään jää eläkkeestä jotain palveluiden ostamiseen, kun ei mene koko eläke vuokraan.

        Siinä vaiheessa kun lähdet yöllä omalle pihalle etkä osaa enää takaisin niin ei auta vaikka asuisi viisi kertaa maksetussa talossa. Siitä on lähdettävä turvallisempaan paikkaan.
        Siellä se omaisuuskin rupeaa hupenemaan kun hoitolaskujen maksu alkaa.


      • Jeps, ja
        :)) kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun lähdet yöllä omalle pihalle etkä osaa enää takaisin niin ei auta vaikka asuisi viisi kertaa maksetussa talossa. Siitä on lähdettävä turvallisempaan paikkaan.
        Siellä se omaisuuskin rupeaa hupenemaan kun hoitolaskujen maksu alkaa.

        siiinä vaiheessa onkin mukavaa, jos on omaisuutta, jota realisoida. Nimittäin pe*saukisena joudut kunnalliseen hoitokotiin, jossa lakanat vaihdetaan kerran vuodessa ja suihkuun pääset max. kerran viikossa. Siellä sitten istut samoissa eritteiden täyttämissä vaipoissa vuorokauden ja mätänet elävältä. Tätähän se nykyään on, kun rahat on laitettu tiukille. Ainoastaan ne, joilla on rahaa, voivat ostaa hoitopalveluja yksityisiltä.


      • :))
        Jeps, ja kirjoitti:

        siiinä vaiheessa onkin mukavaa, jos on omaisuutta, jota realisoida. Nimittäin pe*saukisena joudut kunnalliseen hoitokotiin, jossa lakanat vaihdetaan kerran vuodessa ja suihkuun pääset max. kerran viikossa. Siellä sitten istut samoissa eritteiden täyttämissä vaipoissa vuorokauden ja mätänet elävältä. Tätähän se nykyään on, kun rahat on laitettu tiukille. Ainoastaan ne, joilla on rahaa, voivat ostaa hoitopalveluja yksityisiltä.

        Lähisukua on kyllä kunnan hoitokodissa ja hoito on ihan ok. Hoitajat on paneutuneet työhönsä ja näkee että useimmat tekee sitä sydämellään. On klisee että näissä "laitoksissa" ei vanhuksia hoideta. Ei yksityisessäkään hoitokodeissa henkilökunta aina tykkää työstään. Palkkatyössä hekin siellä ovat.
        Tietenkin hyvä kun voi lohduttaa itseään etukäteen että rahaa on kun tulee vanhaksi. Arvoitus kuitenkin miten hoito tapahtuu kun sen aika on.


      • 14+14
        :)) kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun lähdet yöllä omalle pihalle etkä osaa enää takaisin niin ei auta vaikka asuisi viisi kertaa maksetussa talossa. Siitä on lähdettävä turvallisempaan paikkaan.
        Siellä se omaisuuskin rupeaa hupenemaan kun hoitolaskujen maksu alkaa.

        silloin sen omaisuuden pitääkin huveta kun on itse romuna, minne sitä mielestäsi pitäisi säästellä, eikä siinä omassa ole tarkoitus asua kuin NIIN KAUAN KUIN OMA KUNTO MYÖTEN ANTAA, kun ei enää hellankäyttö onnistu ilman palovaaraa on aika hankkiutua muualle eikä ole väliä mitä maksaa.


      • On varmasti juu..
        :)) kirjoitti:

        Lähisukua on kyllä kunnan hoitokodissa ja hoito on ihan ok. Hoitajat on paneutuneet työhönsä ja näkee että useimmat tekee sitä sydämellään. On klisee että näissä "laitoksissa" ei vanhuksia hoideta. Ei yksityisessäkään hoitokodeissa henkilökunta aina tykkää työstään. Palkkatyössä hekin siellä ovat.
        Tietenkin hyvä kun voi lohduttaa itseään etukäteen että rahaa on kun tulee vanhaksi. Arvoitus kuitenkin miten hoito tapahtuu kun sen aika on.

        Mutta oletkos huomannut, mistä nyt puhutaan: aivan, kaikkien aikojen lamasta. Luuletko, että hoidon taso säilyy samana siinä vaiheessa, kun rahahanat katkaistaan lopullisesti, eli puolet niistä mukavista ja sydämellisistä hoitajista potkaistaan pihalle ja lopuille ei anneta mitään resursseja hoitaa työtään hyvin.

        Siinä olet oikeassa, että arvoitushan tuo on, että millä tasolla vanhustenhoito säilyy, mutta ei todellakaan ole huono idea varautua siihen huonompaankaan vaihtoehtoon....


      • :))
        On varmasti juu.. kirjoitti:

        Mutta oletkos huomannut, mistä nyt puhutaan: aivan, kaikkien aikojen lamasta. Luuletko, että hoidon taso säilyy samana siinä vaiheessa, kun rahahanat katkaistaan lopullisesti, eli puolet niistä mukavista ja sydämellisistä hoitajista potkaistaan pihalle ja lopuille ei anneta mitään resursseja hoitaa työtään hyvin.

        Siinä olet oikeassa, että arvoitushan tuo on, että millä tasolla vanhustenhoito säilyy, mutta ei todellakaan ole huono idea varautua siihen huonompaankaan vaihtoehtoon....

        Silloin lama näkyy yksityiselläkin puolella. LAMA näkyy aivan kaikkialla. Voi olla että yksityisellä vielä enemmän. Yrityksiä menee konkurssiin sielläkin. Mummot ja ukot pihalle.
        Ei Suomessa julkinen vanhusten hoito kuitenkaan aivan lapsenkenkiin mene. Rikkailla toiveajattelua.


    • Rasismi sucks

      Semmoinen kuppainen gubbe joka elää kituuttaa voidakseen siirtää omaisuutensa jälkeläisilleen, on ilettävä rasisti.

      Jokaisen pitää olla samalla viivalla elämäänsä rakentamassa.

      • Aha, vai niin...

        Ovatko köyhät joku oma rotunsa, jota tämä gubbe syrjii, vai mistä rasismista tässä on kyse?


      • Varallisuuden siirto

        Minä antaisin mielelläni omille muksuilla etumatkaa persaukisiin kavereihinsa nähden.

        Toisin tuskimp tässä itsellä on mitään löysiä rahoja suuremmin vielä muutamaan vuoteen.

        Toivottavasti minun vanhemmat ajattelee samoin lapsenlapsistaan ja auttavat siis minun lapsia elämän alkuun. Itse en tukea saanut, enkä enään tarvi, enkä valitettavasti myöskään pysty antamaan. Mutta omia lapsenlapsia autan takuulla kun aika tulee.


      • hmmm..
        Varallisuuden siirto kirjoitti:

        Minä antaisin mielelläni omille muksuilla etumatkaa persaukisiin kavereihinsa nähden.

        Toisin tuskimp tässä itsellä on mitään löysiä rahoja suuremmin vielä muutamaan vuoteen.

        Toivottavasti minun vanhemmat ajattelee samoin lapsenlapsistaan ja auttavat siis minun lapsia elämän alkuun. Itse en tukea saanut, enkä enään tarvi, enkä valitettavasti myöskään pysty antamaan. Mutta omia lapsenlapsia autan takuulla kun aika tulee.

        ""Minä antaisin mielelläni omille muksuilla etumatkaa persaukisiin kavereihinsa nähden.""

        Tuon kanssa olisin erittäin varovainen. Ellei lapsi ymmärrä itse ansaita vaan saa kaiken niin elämä voi olla tuhottu. Muutama oma tuttava saanneet liki kaiken tai muhkean pesämunan ja oma osuus tekemisessä loppunut siihen. Hunningolla olleet yli 20 vuotta ja osa omaisuudesta kadonnut.

        Oma poikani saa kyllä perinnön mutta vasta sitten kun oman varallisuutensa ansainnut. Eli ainakin se asunto...


      • Itse olen saanut
        hmmm.. kirjoitti:

        ""Minä antaisin mielelläni omille muksuilla etumatkaa persaukisiin kavereihinsa nähden.""

        Tuon kanssa olisin erittäin varovainen. Ellei lapsi ymmärrä itse ansaita vaan saa kaiken niin elämä voi olla tuhottu. Muutama oma tuttava saanneet liki kaiken tai muhkean pesämunan ja oma osuus tekemisessä loppunut siihen. Hunningolla olleet yli 20 vuotta ja osa omaisuudesta kadonnut.

        Oma poikani saa kyllä perinnön mutta vasta sitten kun oman varallisuutensa ansainnut. Eli ainakin se asunto...

        ennakkoperintöä ja mitä luultavimmin tulen perimään vielä lisääkin (toivottavasti en tosin vielä pitkään aikaan). Silti olen kouluttautunut hyvään ammattiin ja tulisin vallan hyvin toimeen omillanikin, mutta eihän tuo lisäraha ikinä pahaa tee. En todellakaan tule tuhlaamaan kaikkia rahojani, vaan tulen antamaan lapsilleni samalla tapaa perintöä, kuten itsekin olen saanut. Toki aion/aioimme valistaa heitä rahankäytössä parhaamme mukaan.


    • Helmi L

      Hei,

      en meinannut realisoida

      Terveisin,

      Helmi L

      • kokoomusnuori

        Kyllä realisoit, ei se ole sinun päätettävissäsi.


      • Välimereltä
        kokoomusnuori kirjoitti:

        Kyllä realisoit, ei se ole sinun päätettävissäsi.

        En aio minäkään realisoida. Asunto Espanjassa ja asunto Suomessa ja mukavalle tuntuu. Nytkin aurinko paistaa.


      • varo
        Välimereltä kirjoitti:

        En aio minäkään realisoida. Asunto Espanjassa ja asunto Suomessa ja mukavalle tuntuu. Nytkin aurinko paistaa.

        Tuloo melanooma.


    • niin se on

      Olen ansainnut omakotitalon jossa asuminen on ollut unelmien täyttymys. Vuoden päästä, kun lopetan työnteon ja siirryn eläkkeelleni niin ei halua muuttaa pieneen ,joskus jopa ahdistavaan rivi-tai kerrostalo asuntoon. Mikäli terveys pysyy riittävällä tasolla niin voin harrastaa itselleni rakennetuissa tiloissa sitä mitä itse haluan. Samoin on asuntovaunulle, autolle, venelle sekä purjeveneelle riittävästi piha tilaa. Nykyisin asunnon välittäjät kauppaavat mielellään maksukykyisille iäkkäämmille ihmisille hyväkuntoisia omakotitaloja!

    • Mies sairaseläke 55

      Jos joku ostaisi!
      Omaisuuteni, niin heti tekisin kaupan, kaikki arvoesineetkin samaalla!
      En veli venäläisille, jos joku tarjoutuu maksamaan talostanI&antiikista sen minkä pyytäisin..
      HETI!
      Mutta, kun ei ketään tunnu kiinnostavan, eli se siitä!

      • Hehe, tässä

        tais tulla Lukihäiriön tunnustus! Eli "kässi" onkin kasa romua ja homeinen torppa, jota kukaan ei suostu ottamaan vastaan edes ilmaiseksi.


    • mk

      Sehän rippuu missä hommissa on ollut että on elke 1000€ vai 3000€ ett' silleen ja jos jäät 10000€ kuukaisipalkalla eläkkeelle niin eläkeo nkin 5000€. Tvoitehan on se ett äkun riittävän onta sukupolvel keraa omaisuutta niin joskus uusimman sukupolven ei tarvitse rahan takia töitä tehdä kun voi koroillä elää. itsekkin perin joskus jotain mutta ´minulla ja puolisollani yksi lapsi ja meidan lapsi sitten perii vähän enemmään että silleen.

    • typerä kyselijä

      Miksi jollakin on oikeus luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?? Onko tämä oikeuden mukaista?

      • normitoimintaa

        Pankista ei saa lainaa sataatonnia, jollei vakuudet ole kunnossa. Asunto yleensä toimii noin 75 % vakuutena, mutta loppuosalle 25 % pitää löytää vakuutena esim. ennakkoon säästettyä rahaa tai esim. vanhempien nimitakaus. Toki pankki myös arvioi asiakkaan maksukykyä esim. miten turvattu työpaikka on, riittääkö tulot asumiskulujen jälkeen myös lainanlyhennykseen.

        Pankeille on tuottavaa saada joka kuukausi asuntovelallisilta asuntolainan korkoja ja lyhennyksiä. Se on kannattavaa bisnestä. Jos se ei olisi, pankit tekisivät jotakin muuta kuin rahoittaisivat asuntovelallisia.


      • typerä kyselijä
        normitoimintaa kirjoitti:

        Pankista ei saa lainaa sataatonnia, jollei vakuudet ole kunnossa. Asunto yleensä toimii noin 75 % vakuutena, mutta loppuosalle 25 % pitää löytää vakuutena esim. ennakkoon säästettyä rahaa tai esim. vanhempien nimitakaus. Toki pankki myös arvioi asiakkaan maksukykyä esim. miten turvattu työpaikka on, riittääkö tulot asumiskulujen jälkeen myös lainanlyhennykseen.

        Pankeille on tuottavaa saada joka kuukausi asuntovelallisilta asuntolainan korkoja ja lyhennyksiä. Se on kannattavaa bisnestä. Jos se ei olisi, pankit tekisivät jotakin muuta kuin rahoittaisivat asuntovelallisia.

        Et vastannut ollenkaan kysymykseeni, joten kysyn uusiksi:

        "MIKSI jollakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?? Onko tämä oikeuden mukaista? "


      • Vastakysymys:
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Et vastannut ollenkaan kysymykseeni, joten kysyn uusiksi:

        "MIKSI jollakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?? Onko tämä oikeuden mukaista? "

        Eikö köyhällä saisi olla samat oikeudet kuin rikkaammillakin - eli oikeus omistusasunnon ostoon. Mielestäni on hyvinkin oikeudenmukaista ostaa 100 000 euron asunto 100% velaksi, jos vain saa vaadittavat vakuudet kasaan.


      • typerä kyselijä
        Vastakysymys: kirjoitti:

        Eikö köyhällä saisi olla samat oikeudet kuin rikkaammillakin - eli oikeus omistusasunnon ostoon. Mielestäni on hyvinkin oikeudenmukaista ostaa 100 000 euron asunto 100% velaksi, jos vain saa vaadittavat vakuudet kasaan.

        Miten tuokaan liittyi kysymykseeni - ei millään tavalla.

        Siksi kysyn taas uusiksi:

        "MIKSI jollakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?? Onko tämä oikeuden mukaista? "

        Minä kun pidin itseäni typeränä, kun lähdin kysymään tätä, mutta nähtävästi sinä tähän vastannut olet vielä typerämpi.


      • hmmm...
        normitoimintaa kirjoitti:

        Pankista ei saa lainaa sataatonnia, jollei vakuudet ole kunnossa. Asunto yleensä toimii noin 75 % vakuutena, mutta loppuosalle 25 % pitää löytää vakuutena esim. ennakkoon säästettyä rahaa tai esim. vanhempien nimitakaus. Toki pankki myös arvioi asiakkaan maksukykyä esim. miten turvattu työpaikka on, riittääkö tulot asumiskulujen jälkeen myös lainanlyhennykseen.

        Pankeille on tuottavaa saada joka kuukausi asuntovelallisilta asuntolainan korkoja ja lyhennyksiä. Se on kannattavaa bisnestä. Jos se ei olisi, pankit tekisivät jotakin muuta kuin rahoittaisivat asuntovelallisia.

        ""Pankista ei saa lainaa sataatonnia""

        Jaa, kas kumma mutta sain vaimon kanssa 2002 165,000 euroa rivariin ilman omaa osuutta ja takaajia. Lainaa jäljellä hieman yli 80,000 ja asunnon arvo 320-330,000 joten saa sen arvo tippuakin...Toki suosittelen omaa rahoitusta kaikille lainanottajille...


      • mmmh
        hmmm... kirjoitti:

        ""Pankista ei saa lainaa sataatonnia""

        Jaa, kas kumma mutta sain vaimon kanssa 2002 165,000 euroa rivariin ilman omaa osuutta ja takaajia. Lainaa jäljellä hieman yli 80,000 ja asunnon arvo 320-330,000 joten saa sen arvo tippuakin...Toki suosittelen omaa rahoitusta kaikille lainanottajille...

        Se oli silloin, ajat on muuttuneet. Ihan oikeasti.


      • Mikä ihmeen
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Miten tuokaan liittyi kysymykseeni - ei millään tavalla.

        Siksi kysyn taas uusiksi:

        "MIKSI jollakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?? Onko tämä oikeuden mukaista? "

        Minä kun pidin itseäni typeränä, kun lähdin kysymään tätä, mutta nähtävästi sinä tähän vastannut olet vielä typerämpi.

        oikeuskysymys tuo on? Juurihan sinulle sanottiin, että se on oikeudenmukaista.

        Vastaapa nyt ensialkuun itse, että miksi sinusta kenellekään ei ole oikeutta ostaa asuntoa 100% velaksi.


    • 5 vuotta.Näkemiin

      Minä myyn kämpän pois.Ja muutan lämpöiseen maahan...Viellä viisi vuotta työtä..

      • lainaa on, ei kauan

        Minä taas en halua ulkomaille. Kun lapset muuttavat pois kodista 10 vuoden sisällä, niin vaihdan asuntoni pienempään ja laitan erotuksesta jäävät rahat pahan päivän varalle.

        Jos joskus pääsen eläkkeelle asti, niin sitten vaihdan asunnon tarvittaessa vielä pienempään (yksiö), jos tuntuu, että rahat ei riitä. Jos kuitenkin terveyttä riittää, niin mielelläni asustelen rivitalossa tehden pieniä pihahommia (lumityöt, nurmikonleikkuu), koska pidän sellaisesta puuhastelusta.

        Ei ne isot tulot vaan ne pienet menot. Keskituloisena yksinhuoltajanakin on mahdollisuus päästä omistusasuntoon käsiksi ja ehtiä maksaa se pois ennen eläkeikää, mutta se edellyttää tiukkaa kuria menojen suhteen.


    • omaonoma

      Jokaisen pitää asua fiksun kokoisessa asunnossa mikä on käytännöllisin.

      Vuokra- asuminen on kallis elämänmuoto....ellei sitten ole sellainen joka saa kaikkia hemmetin tukia. Esim omassa kerrostalo osakkeessa jää elämiseen reilummin rahaa kun antaisi rutkasti enemmän vuokranantajalle. Tottakai kannattaa asua sellaisessa mihin ei ole tulossa kalliita remontteja.

      Oma on kuitenkin oma ja ei ole niiden tolkuttomien vuokrien korotusten armoilla. Mitä järkeä maksaa jotain 900 euron vuokraa?? Siinä ne kämpän myyntirahat äkkiä hupenee!! Yhtiövastike nyt 190 euroa ....64 neliötä.

      • typerä kyselijä

        Mitä järkeä on ottaa asuntolaina ja maksaa siitä koronkiskureille korkoa? Miksi rahanluontioikeus ei ole valtiolla, jotta kaikki saisivat KOROTONTA LAINAA?


      • ASUNTO VELALLINEN
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Mitä järkeä on ottaa asuntolaina ja maksaa siitä koronkiskureille korkoa? Miksi rahanluontioikeus ei ole valtiolla, jotta kaikki saisivat KOROTONTA LAINAA?

        TÄLLÄ HETKELLÄ KOROT TODALLE ALHAALLA, JOTEN EI OLE KYSE KORONKISKONNASTA, ONNEKSI !!


      • Jaahas, just
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Mitä järkeä on ottaa asuntolaina ja maksaa siitä koronkiskureille korkoa? Miksi rahanluontioikeus ei ole valtiolla, jotta kaikki saisivat KOROTONTA LAINAA?

        joo. Siellä taas yksi kommunisti huutelee. Vai että koronkiskureille. Pankkien marginaalit ovat tänän päivänä jotain 0,5-1 prosenttiyksikön luokkaa. Onko tämä mielestäsi koronkiskontaa? Luonnollisesti pankit eivät näillä lainoilla voi toimintaansa saada kannattavaksi, joten lisäksi he myyvät oheistuotteita, joita kenenkään ei ole pakko ostaa.

        Nimimerkkisi olet kyllä onnistunut valitsemaan osuvasti, pisteet siitä.


      • typerä kyselijä
        ASUNTO VELALLINEN kirjoitti:

        TÄLLÄ HETKELLÄ KOROT TODALLE ALHAALLA, JOTEN EI OLE KYSE KORONKISKONNASTA, ONNEKSI !!

        Kuka sanoi mitään koronkiskonnasta, en minä ainakaan?

        Ihmettelen sitä MIKSI joillakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?
        Onko tämä oikeudenmukaista, että yksityisomisteinen pankki saa tehdä noin ja kaikki muut joutuvat tekemään työtä rahan eteen? Minusta ei ole...


      • typerä kyselijä
        Jaahas, just kirjoitti:

        joo. Siellä taas yksi kommunisti huutelee. Vai että koronkiskureille. Pankkien marginaalit ovat tänän päivänä jotain 0,5-1 prosenttiyksikön luokkaa. Onko tämä mielestäsi koronkiskontaa? Luonnollisesti pankit eivät näillä lainoilla voi toimintaansa saada kannattavaksi, joten lisäksi he myyvät oheistuotteita, joita kenenkään ei ole pakko ostaa.

        Nimimerkkisi olet kyllä onnistunut valitsemaan osuvasti, pisteet siitä.

        Vai että nyt olen kommunisti, kun vain teen kysymyksen siitä MIKSI JOILLAKIN ON OIKEUS LUODA RAHAA TYHJÄSTÄ?


      • hmmm..
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Mitä järkeä on ottaa asuntolaina ja maksaa siitä koronkiskureille korkoa? Miksi rahanluontioikeus ei ole valtiolla, jotta kaikki saisivat KOROTONTA LAINAA?

        Mitkä korot?. Tämänpäivänkorkotaso semmoinen ettei edes koroista voi puhua. Suorastaan hyväntekeväisyyttä tuo lainan antaminen aunnoille..


      • 141200
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Vai että nyt olen kommunisti, kun vain teen kysymyksen siitä MIKSI JOILLAKIN ON OIKEUS LUODA RAHAA TYHJÄSTÄ?

        jokainen tekee mitä pystyy... toinen taikoo rahaa tyhjästä , toinen menettää kaiken mitä on ilmaiseksi saanut... näin se vaan menee, mutta kaikilla on mahdollisuus mihin vaan, oma asia jos mahdollisuutensa sössii...Kaikilla on oikeus ...


      • Mistä ihmeestä
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Kuka sanoi mitään koronkiskonnasta, en minä ainakaan?

        Ihmettelen sitä MIKSI joillakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?
        Onko tämä oikeudenmukaista, että yksityisomisteinen pankki saa tehdä noin ja kaikki muut joutuvat tekemään työtä rahan eteen? Minusta ei ole...

        sinä höpötät: "Onko tämä oikeudenmukaista, että yksityisomisteinen pankki saa tehdä noin ja kaikki muut joutuvat tekemään työtä rahan eteen?"

        Yksityisomisteinen pankki saa ottaa 1000 euron pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelan, niinkö? Eihän tästä ota erkkikään selvää, mitä ajat takaa. Muista lääkkeet!


      • Luoda rahaa
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Vai että nyt olen kommunisti, kun vain teen kysymyksen siitä MIKSI JOILLAKIN ON OIKEUS LUODA RAHAA TYHJÄSTÄ?

        tyhjästä? Oletko kenties tietoinen, että laina on vierasta pääomaa - ei siis omaa pääomaa.

        Kyllä tuo aika kommunistimeiningille kuulostaa, että yksityisten firmojen rahanlainaus pitäisi lopettaa ja valtion pitäisi lainata rahaa nollakorolla.


    • äiti,isä ja lapset

      Eläkkeellä ollaan jo toista vuotta.Lahjoitimme asuntomme yhdelle lapsistamme ja muut halusivat vastaavat rahat.Asunto arvioitiin ja meille katsottiin ns.syytinki kulu siitä.Kaikki lapset olivat tyytyväisiä.Saamme asua edelleen asunnossamme kunnes kuolemme eikä kuluja ole kun sama mitä ennenkin.Lapset maksoivat yksi lahjaveron talosta ja toiset rahasta.Teimme tämän silloin kun meistä toinen oli alle 59 vuotias niin siitä sai alennustakin.Olisimme voineet antaa lapsenlapsillemme myös vielä halvemmalla verolla koska lahjansaajan ikä mitä nuorempi -sitä vähemmän veroa.Ainoa huono puoli meillä oli siinä järjestelyssä että lapsillamme on eri määrä lapsia.Rahaa jäi vielä matkusteluunkin jos haluamme ja tuleehan 47 ja 45 vuoden työpanoksestamme meille hyvin eläkettä.En anteisi pankin viedä pienimmästäkään summasta lapsenlapsiltamme ja lapsiltamme sitä jonka he jo perintökaaren kautta ovat oikeutettuja saamaan.Kun kuolemme ei ole mitään suurta perittävää lapsillamme ja he tietävät sen. Lopuista pienistä rahavaroista ei mene enää veroakaan kun jakajia on viisi. Verojärjestely kannatta silloin kun elää .

    • vascodacama

      Toi on niin totta. Kun mä pääsen eläkeelle joskus, niin vaihdan kyllä ilolla asuntoni pankin jokakuukautiseen "eläkkeeseen" , koska saan silti asua omassani niin kauan kunnes kupsahdan :)

    • lipastiina

      minäkin luulin, että eläkkeellä pysyn yhtä terveenä kuin työssä käydessäni, mutta voin sanoa ettei se mene niin, vaan vammoja, kolhuja kaikenlaista roinaa alkaa kertyä harteille. pää tyhjenee ei huvita enään matkustella, ei kerta kaikkiaan päässä pysy vieraat osoitteet kun ei tahdo pysyä tututkaan. olin liukas reissuun lähtijä ensimmäisinä vapaavuosinani ja hyvä oli, nyt voi muistella. neuvoksi vain mene reissuun nyt kun kykenet ei koskaan tiedä kauanko tämä ilo kestää. onnellisin on hän jonka lähtiessä ei tänne jää kuin lämmin selänpaikka. puolikätisen neuvoja

    • ilkka*

      Olet oikeassa. Lähenen 60v ikää, ja meinaan myydä omaisuuteni asunnon ja kesämökin. Ostan pienen yksiön ja asun siellä eläkepäivät. Saan asunnosta ja kesäpaikasta n. 400000€. Sillä maksaa vuokraa aika monta vuotta, ja saa vielä törsätäkin. Eläkettä tulee 63v täytettyäni n. 3000€ brutto. Sillä mennään.

    • huijatuksikohaluut

      Tämä myyntihän eläessä lihottaa kaiken näköisijä huijareita kuten: Kiinteistönvälittäjiä, pankkeja matkatoimistoja ´jne... Jos et myy vanhoilla päivilläsi ja jätät asunnon perinnöksi niin ainakin pankit, mkknteistönvälittäjät köyhtyy tulevaisuudessa koska ei ole niin paljon ostajia asunnoille.

      • miksi perintöjä?

        Monessa kommentissa sama kaava... maksellaan vuosia omistusasunnon velkoja ja vain sen vuoksi, että lapsille jää jotain perittävää. Koskahan suomalsiet oppivat elämään itselleen. Lapset joutavat ihan itse tienaamaan halujensa ja kykyjensä mukaan omaisuutensa. Me ainakin aiomme tienistimme käyttää elon ehtoopuolen moninaisiin mukaviin asioihin, joista yksi on hyvän elintason ylläpito arjessa ja juhlassa. Tämä on myös saatettu lasten tietoon.


      • Niinpä niin...
        miksi perintöjä? kirjoitti:

        Monessa kommentissa sama kaava... maksellaan vuosia omistusasunnon velkoja ja vain sen vuoksi, että lapsille jää jotain perittävää. Koskahan suomalsiet oppivat elämään itselleen. Lapset joutavat ihan itse tienaamaan halujensa ja kykyjensä mukaan omaisuutensa. Me ainakin aiomme tienistimme käyttää elon ehtoopuolen moninaisiin mukaviin asioihin, joista yksi on hyvän elintason ylläpito arjessa ja juhlassa. Tämä on myös saatettu lasten tietoon.

        "maksellaan vuosia omistusasunnon velkoja ja vain sen vuoksi, että lapsille jää jotain perittävää."

        Voihan sitä toki maksella vuosia vuokraisännänkin velkoja ja vain sen vuoksi, että vuokraisännän lapsille jää jotain perittävää.

        Miten se voi olla joillekin niin vaikea käsittää, että vaihtoehdot asumiseen ovat seuraavat:

        a) asut ilmaiseksi sillan alla / vanhempien luona / rikkaan puolison siivellä tmv.

        b) asut vuokralla ja maksat siitä joka vuosi nousevaa vuokraa, jolla kys. asunto maksetaan velattomaksi vuokraisännällesi

        c) ostat oman asunnon, joka laina-ajan loputtua on velatonta omaisuuttasi

        En tiedä teistä muista, mutta minusta ainoa järkevä vaihtoehto on tuo c).


      • Oma ja muiden etu
        miksi perintöjä? kirjoitti:

        Monessa kommentissa sama kaava... maksellaan vuosia omistusasunnon velkoja ja vain sen vuoksi, että lapsille jää jotain perittävää. Koskahan suomalsiet oppivat elämään itselleen. Lapset joutavat ihan itse tienaamaan halujensa ja kykyjensä mukaan omaisuutensa. Me ainakin aiomme tienistimme käyttää elon ehtoopuolen moninaisiin mukaviin asioihin, joista yksi on hyvän elintason ylläpito arjessa ja juhlassa. Tämä on myös saatettu lasten tietoon.

        Ja hah. Itsellehän tässä eletään. Asuminen on vuokralla ja omassa samanhintaista ensimmäiset 20 vuotta, sen jälkeen omassa on todella reilusti halvempaa ja omaisuuttakin on kertynyt asunnon verran.

        Oman ostaminen ajoissa on nimenomaan satsaus oman itsensä turvaksi vanhuudenpäiville.

        Ja kyllähän sitä toivoo että voisi itse auttaa omia lapsiaan ja jos ei siihen ehdi, niin sitten lapsenlapsia. Usein ilo on antajalla.


    • tätä myydään

      Onhan se käänteinen asuntovelka. Eli että pankki antaa lainaa asuntoa vasten ja itse voi jäädä siihen asumaan. Maksetaan vain korot eläessä ja kun kuolema korjaa, pankki kuittaa velan kuolinpesästä.

      • tienattua rahaa

        Tuo käänteinen asuntovelka on erittäin kätevä tapa taata eläkepäiville mukava tulotaso. Jotkut jälkikasvut eivät siitä tosin taida pitää, kun saattavat jäädä ilman
        perintöä, mutta heillehän asia ei kuulu


      • Mietintä Myssyyn

        Olen paljon miettinyt käänteistä as.lainaa tai pankkini omaa järjestelyä, esim. että 10 vuotta kerrallaan pankki antaa mulle rahhaa panttina pikku keskusta-asuntoni.
        Käänteisessä as.lainassa minua askarruttaa tosiseikka, että me emme tiedä, miten ja millaisiksi pankit itse asiassa muuttuvat. Näin minä joutuisin taas naimisiin pankin kanssa, sillähän olisi asuntoni tai osa siitä.

        Onks tietoo, jos on ottanut ns. käänteise tai pankin oman, jotta pankki ostanut osan asunto-omaisuudestani, niin silloinko vuokra on ihan 'normaali' minulle plus se oikeus, että saan jäädä asumaan omaan asuntooni? Sehän olisi iso vuokra!, soisi kovasti jo heti kättelyssä sitä saamaani asunto-omaisuutta? Näinkös se menee.

        Sillei olen ajatellut nyt seniorina, että aika helpostikin, jos kun tarviin ja hyvä paikka löytyisi, niin siirtysin palvelutaloon. Siinä yhteydessä myisin tämän hankitun ja jo n. -90 omaksi saadun asuntoni ja käyttelisin rahaa palveluasumiseen sekä mielellään muuhunkin.
        Tällöinkin pistää miettimään, että riittääkö paljoonkaan.
        Myöskään me emme tiedä, milloin ihan kaikki asuntojen hinnat rämähtävät, ja mitens sitten suu pannaan, jos turva on pantu asunto-osakkeen omistamiseen.

        Sinänsä, aloittajalla hyvä aloitus. Ehkä hän ajoi takaa jotakin tämmöistäkin kuin mä olen miettinyt, ei vaan osannut sanoa selkeämmin?


      • en ottaisi
        tienattua rahaa kirjoitti:

        Tuo käänteinen asuntovelka on erittäin kätevä tapa taata eläkepäiville mukava tulotaso. Jotkut jälkikasvut eivät siitä tosin taida pitää, kun saattavat jäädä ilman
        perintöä, mutta heillehän asia ei kuulu

        Minä en kyllä koskaan ottaisi tuota käänteistä velkaa. Siinä on sama koira haudattuna, kun eläkevakuutuksissa.
        Et voi tietää pankkien perimiä kuluja ja sopimusehtojen muutoksia.
        Ja aina tulet häviämään, jos asunnun arvo muuttuu.
        Pankki on velkojana ensimmäisenä ja käsi ojossa ottamassa perinnöstä omansa korot järjestelypalkkiot.
        Pahimmassa tapauksessa menee pankille paitsi se asunto, myös kesämökki tai muuta omaisuutta.
        Näin kävi tuttaville.

        Myykää itse asunto pois, jos eläke ei riitä. Ja sitten pienempään omaan asuntoon / edulliseen vuokrakämpään /palvelutaloon.


    • ........

      Eikö elämästä voi nauttia, jos on omaisuutta? Vai onko ainut oikea tapa nauttia se, että kuluttaa mahdollisimman paljon rahaa elämiseen? Vaikka yleensä eläkeläiset eivät "nauti elämästään velkarahalla", koska heillä on jo velat maksettu, niin mitä sitten vaikka nauttisivatkin? Onhan heillä varallisuutta se takaamaan.

      Omaisuutta ei saa mukanaan hautaan, mutta ei saa ulkomaanmatkojakaan tai mihin muuhun sen rahan käyttääkään. Jälkeläisille ei tarvitse jättää mitään, mutta saa jättää, jos niin haluaa. Ja kuten itsekin sanoit, ne lasten välit menevät perinnönjaossa joka tapauksessa, jos ovat mennäkseen, ei se ole vainajan varallisuudesta riippuvainen asia.

      Vastauksena kysymykseesi: En tiedä vielä. Voi olla, että myyn tämän ja OSTAN pienemmän, mutta missään nimessä en vuokralle muuta. Joskus ehkä on pakko, jos kunto ei salli omassa asumista, mutta se onkin jo eri asia, eli ei meidän itsemme päätettävissä. Se on kuitenkin ihan varmaa, että vuokralle en muuta, jos voin sen jotenkin välttää. Minusta ihmisen arvoinen elämä on sitä, että saa asua omassaan, jota saa laittaa oman mielensä mukaisesti ja onhan se paljon edullisempaakin kuin vuokralla asuminen. Miksi muuten pankkien rahoittaminen on sinusta niin paljon huonompi asia kuin vuokraisännän rahoittaminen?

      • Mietintä Myssyyn

        Sinun kysymyksesi ihan eka kappaleen alussa...
        Katsopa, on tilanteita, jolloin eläkettä on kertynyt aikamoisen vähän ja siitä maksetaan ihan kaikki kulut, mukaan lukien yhtiövastike ja mahdollisesti taloremonttien aiheuttamat rahoitusvastikkeet/kk.

        Tuolloin on tiukkaa saada raha riittämään. Sitä ei jää mihinkään, koko ajan pitää laskea, vaikka asuu omassa ja vaikka yksiössä! Tällöin, tässä tilanteessa tulee mieleen pantata asuntoa pankille ja irroittaa rahaa!! Siinä viisautta tarvitaan, milloin tekee ja miten tekee.

        Ihmettelenkin, miten varakkaat seniorit tässä ketjussa kommentoivatkaan! Ja ihmettelevät. Ei, ei heillä ole mitään tarvetta myydä asuntoaan ja irroittaa siitä käyttörahaa, mutta meitä on totisesti muitakin.


      • typerä kyselijä
        Mietintä Myssyyn kirjoitti:

        Sinun kysymyksesi ihan eka kappaleen alussa...
        Katsopa, on tilanteita, jolloin eläkettä on kertynyt aikamoisen vähän ja siitä maksetaan ihan kaikki kulut, mukaan lukien yhtiövastike ja mahdollisesti taloremonttien aiheuttamat rahoitusvastikkeet/kk.

        Tuolloin on tiukkaa saada raha riittämään. Sitä ei jää mihinkään, koko ajan pitää laskea, vaikka asuu omassa ja vaikka yksiössä! Tällöin, tässä tilanteessa tulee mieleen pantata asuntoa pankille ja irroittaa rahaa!! Siinä viisautta tarvitaan, milloin tekee ja miten tekee.

        Ihmettelenkin, miten varakkaat seniorit tässä ketjussa kommentoivatkaan! Ja ihmettelevät. Ei, ei heillä ole mitään tarvetta myydä asuntoaan ja irroittaa siitä käyttörahaa, mutta meitä on totisesti muitakin.

        Tämän kahdeksan (onnen luku taloudessa) pisteen kirjoittama vastaus on tarkoitettu vain piilottamaan tämä kysymykseni:

        MIKSI joillakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka? Miksi rahanluontioikeus ei ole valtiolla, jotta kaikki saisivat KOROTONTA LAINAA?


      • mällärityy
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Tämän kahdeksan (onnen luku taloudessa) pisteen kirjoittama vastaus on tarkoitettu vain piilottamaan tämä kysymykseni:

        MIKSI joillakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka? Miksi rahanluontioikeus ei ole valtiolla, jotta kaikki saisivat KOROTONTA LAINAA?

        korotonta lainaa ei ole sehnän jo tiedät pikavipeistä....


      • Mistäs se
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Tämän kahdeksan (onnen luku taloudessa) pisteen kirjoittama vastaus on tarkoitettu vain piilottamaan tämä kysymykseni:

        MIKSI joillakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka? Miksi rahanluontioikeus ei ole valtiolla, jotta kaikki saisivat KOROTONTA LAINAA?

        valtio sitten saisi ilmaiseksi sitä rahaa, jota lainaisi kansalaisilleen ilmaiseksi? Aivan: ei mistään, vaan se joutuisi joko nostamaan veroja, jotta olisi rahaa mitä jakaa, tai ottamaan velkaa, josta aivan taatusti joutuisi maksamaan korkoa - ja jotta korot voitaisiin maksaa, niin pitäisi saada lisää rahaa veronkorotuksilla.

        Eli sinä ehdotat, että ihmisille jaettaisiin ilmaista lainaa ja samalla nostettaisiin oikeen reippaasti kaikkia veroja, niinkö? Varsin "järkevän" kuuloista toimintaa...


    • elämää elänyt

      Velkarahakin on rahaa ja aina velka tarvii maksaa takaisin. Takaisinmaksu suoritetaan kuollessa, kyllä velkojat huolehtivat siitä.

      Omaisuutta ei saa mukanansa hautaan, paitsi jos vaikka rakentaa jonkun mausoleumin. Se että jälkeläisten pitää itse luoda oma omaisuutensa on vain sinun mielipiteesi.
      Omilta duunari vanhemmilta sain perintöä heidän työhönsä nähden ihan hyvin. Eläessään he uskoivat minuun ja suoraan sanottuna antoivat rahaa yritykseeni, mikä sitten rupesikin kannattamaan hyvin kun olin yli 30 vuotias. Tätä en unohda koskaan ja tuenkin siis itse lapsiani ja kannustan tekemään sitä työtä missä on onnellinen tai uskomaan omiin ideoihinsa. Ei minua haittaa vaikka ne ideat eivät kannattaisi ja lapsille painotan aina että ei raha ole kuitenkaan kaikki kaikessa.
      Olen todellakin elänyt köyhänä, mutta nälkää en ole nähnyt kiitos vanhempieni. Eli mielelläni jemmaan lapsilleni rahaa, kun en itse tarvi mitään kovin ihmeellistä. Minulla on oma talo, oma työpaja, pari uudehkoa autoa ja käyttörahaa ihan riittävästi. Lapseni siis saavat saavat elää ilman rahallista ahdistusta jos ja kun ei saa töitä heti ja isä kyllä antaa rahaa elämiseen. Minun lapsieni ei tarvitse miettiä millä rahalla ostavat uuden pesukoneen kun vanha hajoaa ja töitä ei ole. Kirppiksiltä ei tarvi ostaa vaatteita tai muuten kirota köyhyyttään muutamien kymppien/satkujen takia.

      Kuolinpesäni jaetaan tasan jokaisen lapsen kesken. Pesänjakajan saatan hankkia ennen kuolinvuodetta. Lapsillani ei ole mitään rahanahneutta ja jos vaikka olisi niin ei asianajan saa jo jollain 1500 eurolla lapseni hankittua itselleen puollustumaan oikeuksiaan kuolinpesän tasajakoon :)

      En ymmärrä miksi minun pitäisi realisoida omaisuuteni ja hassata se kaikki niin että ei juuri mitään jäisi. En nauti materiasta tai mistään ulkomaanmatkoista nyt niin paljoa että tarvisi kiertää näin eläkkeiän kynnyksellä monia maita. Nautin enemmän oman pajani projekteista ja ajanvietosta lasten heidän lastensa kanssa.

    • rakas aloittaja.
      olen huomannut pitkän trollailu-urani jälkeen ja nyt eläke ajan trollailulla, että taso on laskenut huomattavasti. trolleja on 13 tusinassa ja hyviä niistä on noin 15% ja sekin täyttä passkaa. joskus ottaa sydämestä, kun trollaillaan taas siitä monta estölkkiä join ja miten ison perunatykin niistä tein, ja kuinka monta jonnea sillä tiputin xDDDDDDDDD.

      p.s, kaikki oli suht paskoja trolleja joskus, jotkut oli järkeviä ja lopettivat, jotkut ei edes aloittaneet.

      p.s.s, laittaisin vielä viestin joulupukille ja jumalalle.
      rakas joulupukki, toivoisin joululahjaksi buumia, että omien trollauksien keksiminen ois coolia, eikä aina tulis niit samoi tusinaturhakkeita vastaan. toivoisin myös, että trollailut joko loppuisivat tai niihin tulisi joku humoristinen säväytys (FTP = fucck the provot.) siunaa jumala paskat trollimme ja anna heidän aivoihinsa rauha, sillä sinulla on voima ja heillä ad/hd. poista kaikki kakat trollit ja päästä viattomat ihmiset pahasta, sillä sinulla on voimaa ja valtaa, ehkä enemmän kuin kenelläkään muulla.. aamen.

    • Hyvissä ajoin

      Velkarahalla eläkkeellä? Mistä oikein puhut? 25 vuotta ennen eläkeikää olen velaton. Siinä saan 25 vuotta nauttia matalista asuinkustannuksista huolettomasti samalla, kun asunnon taso, koko ja sijainti on sellainen, ettei minulla olisi vastaavassa varaa vuokralla asustella, kuin kituuttaen.

      Todennäköistä on, että lasten muuttaessa kotona pois jotain asuntojärjestelyjä tehdään, kun neliöitä ei tarvitse enää samalla tavalla, mutta en kyllä vanhoilla päivilläkään vuokralle muuta. Noissa asuntojärjestelyissä välirahaa varmaan jää eläkepäiville hyvään elämään...

    • typerä kyselijä

      MIKSI joillakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?
      Onko tämä oikeudenmukaista, että yksityisomisteinen pankki saa tehdä noin ja kaikki muut joutuvat tekemään työtä rahan eteen?

      • rupeja pccssä

        rahan teko oikeus on jokaisella, kukin kykyjensä mukaan. Toiset elää sossurahoilla toisilla normi toimeen tulo, joillakin miljoonia, se on se vapaa markkinatalous joka sen sallii, toisin oli muinaisessa NL. ssa ,jos sitä haikailet... sielläkään ei enää toimi... on kovempi talous kuin täällä... ei onnaa sinua sielläkään.


    • Tästä ei kyllä aloitus enää sairaammaksi käy.
      Ensteekskii aivan täys sairas idea yrittää saada lisää asuntokauppoja tällälailla!
      Toisekskii jokainen sukupolvi jättää vähäisen omaisuutensa(- sairaat perintö- ja hautajaiskulut)
      erittäin mielellään omille jälkeläisilleen – ihan turha Laillistettujen Kusettaa Vanhuksia asunnon välittäjien manipuloida vanhuksia elämään vuokralla kun kun ja siksi kun.
      Onko näkynyt kohdallasi asuntokauppojen vähenemistä? Saat katsoa peiliin. Toivottavasti minä en eksy sinun firmaasi!
      Sano vaan firmas nimi niin osaan välttää tollasen ”keltaista nestettä päässä”

      Toisekseen alalla on niin paljon yrittäjiä että kaltaisesi mätämuna-huijarit putoo pelistä ihan oman kucétuksen takia. Hyvästi olette heikoin lenkki ja poistutte pelistä, rehelliset yrittäjät jatkavat toimintaa.

      Sinulta en osta enkä myy!!

      • f mani mani

        Fenno tuntuukin olevan ihan pihalla tässä asiassa. Aloitus on ok.


      • Luki.

        Tämä kyseinen välittäjä on pohjoiskarjalasta oikein nälvijä,tiedän toimiston ja kyseisen hepun.

        Puhelee mitä sylkisuuhun tuo.Hinnat se arvioi miten sattuu.Tuohon veijariin jotkut vieläpä luottaa.


      • typerä kyselijä
        f mani mani kirjoitti:

        Fenno tuntuukin olevan ihan pihalla tässä asiassa. Aloitus on ok.

        Fennohan puhuu asiaa!

        MIKSI joillakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?
        Onko tämä oikeudenmukaista, että yksityisomisteinen pankki saa tehdä noin ja kaikki muut joutuvat tekemään työtä rahan eteen?


      • Holtiton Vastailija
        typerä kyselijä kirjoitti:

        Fennohan puhuu asiaa!

        MIKSI joillakin on OIKEUS luoda 1000 € pääomasta sadan tuhannen euron asuntovelka?
        Onko tämä oikeudenmukaista, että yksityisomisteinen pankki saa tehdä noin ja kaikki muut joutuvat tekemään työtä rahan eteen?

        SIKSI on oikeus että Suomessa on demokraattisesti päädytty kapitalismiin. Onko sinulla, Typerä kyselijä, mielessäsi jokin parempi vaihtoehto kuin pankkivetoinen rahatalous?


      • ei uskota kaikkea
        Luki. kirjoitti:

        Tämä kyseinen välittäjä on pohjoiskarjalasta oikein nälvijä,tiedän toimiston ja kyseisen hepun.

        Puhelee mitä sylkisuuhun tuo.Hinnat se arvioi miten sattuu.Tuohon veijariin jotkut vieläpä luottaa.

        onko se muka joku oikea välittäjä.... nikki se vaan on....saahan täällä kuka vaan esiintyä minä vaan.... ei se todista että on oikeasti joku mitä väittää, minäkin voin sanoa tässä nyt että olen ylioikeuden tuomari, mutta kun en ole...


      • Luki.
        ei uskota kaikkea kirjoitti:

        onko se muka joku oikea välittäjä.... nikki se vaan on....saahan täällä kuka vaan esiintyä minä vaan.... ei se todista että on oikeasti joku mitä väittää, minäkin voin sanoa tässä nyt että olen ylioikeuden tuomari, mutta kun en ole...

        On se oikea välittäjä Luki tietää tuon välittäjän ja kyseisen välitystoimiston.

        Toinenkin on ilmestynyt kaija, hän on uudeltamaalta senkin tiedän mukava välittäjä onkin,tosin kohteet liikkuvat hitaanlaisesti jo silloin kun kauppa kävi.


    • Joku vaan

      Viitisen vuotta on eläkeikään, ja kaupungissa olevan omakotitalon lisäksi lunastan itselleni suurimman osan sukutilastamme, mukaan lukien kaikki rakennukset. Kun vielä suurenpuoleinen mökkini on kotitilani mailla, on minulla asumuksia eläkepäivinäni vähän liikaakin.

      Onhan tässä aikaa kerätä lisää rahaa eläkepäiville, ja vaimomme kanssa molemmat saamme ihan mukavan eläkkeen.

      • elämä on ihanaa

        Varmaan tulee pitämään kiirettä että kerkiää asumaan kaikissa yhtäaikaa. Onneksi ei meikäläisellä ole moisia stressin aiheita. :D


    • kuka

      Kuka sen nyt omaansa myy, olen ollut parivuotta työkyvyttömyyseläkkeellä joka on todellakin pieni ja vuokrat tosi korkeat ...menis vielä enemmän kituuttamiseksi ja päiviensä määräähän kukaan ei voi etukäteen tietää. Mutta näin elämäni on turvattu kaupunki kaksiossa.

    • kiinteistö Kaija

      Joo nyt kaikki eläikää lähestyvät äkkiä myymään asunnot pois. Ei tarvi sitten lasten tapella asunnoista. Minulla ei ole tarpeeksi töitä näin lama-aikana ja hyvä aloitus minunkin mielestäni.

    • Asian Tuntija

      Suksi vittuun kommunisti.Omaisuudet kerätään sukupolvien saatossa ja siirretään hyvissä ajoin seuraavalle sukupolvelle eikä perinnöiksi asti päästetä.Tämä on tietysti täysin vierasta demariporukalle.

    • Rehellinen asiakas

      Käsi sydämelle, välittäjä.

      Alallanne menee huonosti ja heinäkuun jälkeen myyntiluvut on pudonneet kuin lehmän häntä. Siitä huolimatta Suomi24:n palstoilla hehkuttaminen ei saa tätä kansaa luovuttamaan kiinteistövarallisuuttaan etuajassa välittäjien käsiin rahastettavaksi. Miksi ihmeessä siirtäisimme arvon nousun jonkun muun taskuihin! Eihän siinä ole mitään järkeä.

    • Gallopala

      Ei ole tarpeen. Kas kun tämän asunnon voi vuokrata talvikuukausiksi ja lähteä vaikka Balille. Siellä saa parilla tonnilla kuussa aika hulppean asunnon loka-huhtikuuksi. Suomeen voi sitten taas palata kesäksi. Tämä on meidän eläköitymissuunnitelmamme.

    • Talokauppa

      Mieheni on 63 v,minä 56 v.Olemme eläkkeellä.Siirrämme omakotitalomme vanhimman pojamme nimiin.Luonnoskauppakirjat on tehtynä.Hinta on hiukan alakanttiinsa,joten verottaja vaatii lahjaveroa,mutta sen osuus on pieni.Hän ei halua ottaa suurempaa pankkilainaa niin sovittiin että näin menee paremmin.Me vanhemmat lahjoitamme kaikille (4)summan minkä alittaa lahjaverorajan-siis alle 4000 per/hlöltä.Muuta mainittavaa omaisuutta minulla ja miehelläni ei ole.
      Syy miksi myymme omakotitalon pojallemme on se,että hän on jo aiemmin ostanut osan omaisuudestamme=yritys,niin omaisuudensiirto hänelle on jatkumoa.Taloon pitäisi tehdä korjauksia ja uusia pintoja,vesiputkistoa yms.Eläkeläisen tuloilla ei pysty remontteeraamaan.Muutenkin motivaatio puuttuu.
      Jäämme ehkä vuokralaiseksi,ainakin niinkauan kuin kannetaan vanhainkotiin.Tai muutamme keskustaan vuokralle tai....Elämämme ei kaadu yhden talon myyntiin ja rahan jakamiseen jälkeläisille.Raha on tehty jaettavaksi-taskusta taskuun.(Voiko niin sanoa nykyaikana :)

    • sinä turhake

      Missä muussa ammatissa voi puhua niin pienellä koulutuksessa niin paljon soopaa kuin LKV:t tekevät?

    • On parempi että

      koko perintösysteemistä luovutaan. Se on tunkkainen jäänne suomalaisesta nurkkakuntalaisesta ummehtuneesta rasismista. Tässä maassa on monta ihanaa ihmistä, jotka ovat tulleet tänne elämäänsä rakentamaan, mutta heillä ei ole mitään, toisin kuin ylisyötetyillä persujen pennuilla, joille kaikki on annettu valmiina.

      Olisi tosi gutaa jos säädettäisiinkin laki, jolla nämä asunnot ja omaisuudet otetaan valtion omaisuudeksi josta jaetaan niille jotka tarvitsevat. Saisivat persunpennutkin etsiä itselleen työpaikan ja ihan itse ansaita oman asuintalonsa.

      Ei periminen ole mikään ihmisoikeus. Vanhempien omaisuuden siirtyminen jälkeläisille on juuri sitä rakenteellista rasismia, joka pitää kitkeä pois.

      • näin teemme me

        meillä on mitä jakaa ja sitä odottavia veljenpoikia jokunen, jotka ovat ajatelleet jo pikkupennusta ettei heidän kannata mitään tehdä kun on rikas suku, jonka perivät... mutta mutta saattaa tulla yllätys yllätys kun kuvitellut perittävät ei ole niin ennakoitavissa.... joku muu saattaa saada paitsi nämä ahneet veljen pojat....Mielummin vaikka kissa. Meidän edellinen kissamme saikin kohtuullisen perinnön... tosin lajitoveriltaan, jäämistöä oli runsaasti laadukkaasta eläinkaupan kissanhiekasta, jota oli 23 säkkiä, hyviin laaturuokiin. Samaa kaavaa voisi soveltaa eteenpäin, eli testamentata eläinsuojeluun osan ja jos nykyinen kissamme on vielä silloin elossa niin hänen hoitoonsa loput ja runsaskorvaus sille eläinrakkaalle serkulle joka hänet hoitaa.Talon voi myydä ulkopuolinen toimeksi saaja jonka määräämme etukäteen ja myös rahoista määräämmme tietysti suurimman osan tälle kissan hoitavalle ihmiselle.


    • Kaikki kisulle...

      No eikö kukaan nyt vieläkään ole saanut itku-potku-raivaria kissan perinnöstä, jopas jotakin ,vai eikö olla ketjua loppuun luettu.Niin , minä tekisin ihan samoin ahneitten sukulaisten kanssa.

    • voe voe...

      Onko tämä joku omantunnon kysymys? Eihän sitä voi vielä tietää. On jotkut myyneet ja muuttaneet ulkomaille, tai vuokralle. Voin myydä sitten, jos tarvitsen rahaa vaikka kulkuvälineeseen. Työkaverin isäkin myi ja sanoi tuhlaavansa kaiken. Ei ole pakko jättää perintöä, jos ei taho.

    • 100 vuotias

      onko kukaan ottanut selvää kuinka paljon pankki rokottaa tästä ns. käänteisestä lainasta? Mitäs jos vielä elät ja asunnon hinta onkin jo viety käänteisessä lainassa kokonaan pankille?

      • ei mun juttu

        Mikä pakko tuollaista lainaa on ottaa? Jos haluaa asua siinä omassa vielä myynnin jälkeen, niin sitten unohtaisin koko jutun. Silloinhan siinä asuisi vuokralla omassa asunnossa.


    • 11+13

      Siis täh? Itselläni asuntolaina on maksettu 15 vuoden kuluttua, juuri sopivasti aikaisimman mahdollisen eläkkeellesiirtymisen kohdalla. Sen jälkeen asumiskulut ovat muutaman satasen kuussa (ja toki pitkälti ennen sitä on inflaatio syönyt suurimman osan asuntolainan reaalipääomasta). Olen mielestäni paljon paremmassa asemassa, kuin ikivuokralainen, joka rahoittaa vuokraisäntänsä asuntoa kuolemaansa asti.

    • käsisydämellä

      Käsi sydämellä voin todeta, että lainaa on n. 90 k€ ja kuussa lyhennetään n. 600 euroa. Kaksi aikuista töissä, eli mukavat ansiot. Tuli valittua tämä asumistapa jo yli 15 vuotta sitten enkä ole katunut. On oma rauha, puhdas koti, ei kolistelevia tai juopottelevia seinänaapureita eikä sielua raastavaa karaokea. Omakotitalomme on sarjassaan neljäs ja erittäin onnistunut. Avaimet käteen -periaatteella rakennettu. Meille on ihan sama, kenelle tämä talo päätyy kuolemamme jälkeen. Rakastamme kuitenkin lapsiamme, joten ihan hienoa, jos heille jää perintönä n. 300 k€ jaettavaa. Luulen, että meissä omistusasujissa löytyy sitä ihmisyyttä hieman enemmän kuin teistä vuokraluusereista.

    • Zazazaa

      Tiedoksi, että jos asutte asunto-osakeyhtiössä, pitää huolehtia että yhtiö rahastoi koko ajan riittävästi tuleviin korjauksiin ettei tarvitse sitten tyhjästä nyhjästä eikä rasita yhtäkkisesti vähävaraisia.
      Samoin voi menetellä omakotitalossa: kaikkiin korjauksiin on jonkinlainen tavoiteaika olemassa, putket 10 vuotta, katto ehkä 15, pintaremontti 5 v. Joten ei kun eurot sivuun tavoitteellisesti.
      Itse pidän parempana asua omakotitalossa mahdollisimman pitkään, sitten joskus vaikka Balille...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      26
      3938
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      70
      3202
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      97
      2680
    4. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      41
      2627
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      153
      2025
    6. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      122
      1919
    7. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      151
      1640
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      575
      1551
    9. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      150
      1550
    10. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1284
    Aihe