Foksin askelista

Oonko ikeassa?

Meneekö miehellä:
vasen - oikea - lyhyt - lyhyt - vasen - oikea - lyhyt - lýhyt..
Eli että pitkät askeleet alkaa AINA vasemmalla, eikä vaihtoaskeleena, että vuorotellen pitkä vasemmalla ja oikealla?

Voiko humppaa mennä näillä askelilla?

9

1454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Foksin askelista

      "Vanhaa humppaa" eli jatsia tanssittiin useilla erilaisilla askelilla ja esittämäsi on yksi mahdollinen.

      Nykyisin on yleistynyt tapa opettaa erilaisia askelluksia ja askelpainotuksia eritryisesti tangoon ja hitaaseen ja keskinopeaan foksiin.

      Myös nopeaan foksiin opetetaan yleisesti ainakin kahta askellusta missä oleellinen ero on ainakin painotuksissa eli se vanha hiukan jäykästi toimiva h,h,n,n, ja joustavampipainotteinen h,n,n,h, mikä esitetään usein myös muodossa h,n,n,n . Askeleen pituuden painottaminen on enemmän kiinni siitä miten tanssi toimii - on tietysti luonnollista ottaa hitaita pitempinä ja nopeita lyhyempinä, mutta ensisijaisesti tilanteen mukaan ja mikä tuntuu toimivan.

      Pitkiä askeleita voidaan tanssia vapaita määriä peräkkäin - yleensä perustanssissa 1 - 4 hidasta askelta ja nopeita tanssitaan parillinen määrä yleensä perustanssissa 2 tai 4 askelta.

      HITAAT alkaa AINA oikealla tai vasemmalla jalalla ja NOPEAT(askelpareina) alkaa AINA oikealla tai vasemmalla jalalla.

      Kaikki askelten luonnolliset (ja luonnottomatkin) suunnat ovat mahdollisia ja myös nopeat voi tanssia viereen tai ohi.

      Mutta ei sitä vasemmalla jalalla alkavaa vanhaa kaavaa H,H,N,N, ole täysin unohdettu.

    • 5434325432

      Vaihtoaskel tarkoittaa, että hitaan askeleen sijaan otetaan kaksi nopeaa askelta, jotka kestävät yhteensä saman verran kuin yksi hidas. Tällöin päädytään eri jalalle, kuin mille olisi päädytty yhdellä hitaalla askeleella.

      Jos mennään kaavalla hidas-hidas-nop-nop, niin ensin otetaan hidas askel vasemmalla, sitten hidas askel oikealla, nopea askel vasemmalla ja sitten oikealla nopea askel, jolla tuodaan oikea jalka vasemman viereen. Nyt ollaan alkutilanteessa eli oikea jalka on siirtynyt viimeksi, joten jatketaan vasemmalla jalalla.

      Jos sen sijaan otettaisiin hidas-hidas-hidas, niin ensin otetaan hidas askel vasemmalla, sitten hidas askel oikealla, sitten hidas vasemmalla. Nyt ollaan tilanteessa jossa vasen jalka on siirtynyt viimeksi, joten jatketaan oikealla jalalla. Alkutilanteessa ollaan vasta kun on otettu uudestaan hidas-hidas-hidas. Esimerkiksi valssissa toimitaan näin.

    • tanssikonkari.

      Tällaiseksi on saitti mennyt, kun ei Humppis sun muut tietäjät enää kirjoittele tänne! Toopet neuvoo toisia toopeja idioottimaisilla neuvoilla tylliin "ensin vasemmalla vasemmalle, sitten oikealla vasemman viereen...".

      Miksi tanssimisesta yleensä mitään ohjeita kysellään? Aivan kuin tanssimaan oppisi kirjekurssilta!

      Menkäähän nyt sinne tanssikursseille vaan suosiolla, ei tanssitaitoon ole mitään oikopolkuja! Ja kursseilla tarkoitan TANSSIKURSSEJA, joissa on asiansa osaavat kouluttajat. Olen ollut sellaisillakin kursseilla, joilla koulutettavista suurin osa on tiennyt opetettavasta tanssista kouluttajaa enemmän! Vahingosta viisastuu...

      • Vanhaa swingiä

        Lavatanssin pystyy oppimaan nytkin samaalla periaatteella kuin joskus kymmeniä vuosia sitten. Tietenkin kehittyi myös toisistaan poikkeavia tyylejä, mutta kuitenkin paikkakunnalla oli yleinen tyyli joka saattoi poiketa toisen paikkakunnan yleisestä tyylistä. Kaverioppiminen on edelleenkin mahdollista, ei se tanssi nykyisin sen kummempaa ole kuin silloinkaan. Nykyisilla kursseilla jopa ohjataan kaveriopettamiseen. Vanhat perustanssit soveltuu mainiosti kaveriopettamiseen. Ja myös swingit ne monimutkaisemmat tripletitkin onnistuu hyvin kaverioppimisen avulla. Opettelihan moni nykyisistä suurten ikäluokkien tanssin harrastajista erilaisia swingejä kaverioppimisen avulla. Tietenkin se auttoi kun suljetun otteen foxtrottiin tanssittiin samoja triplettiyhdistelmäaskelia kuin swingeihinkin. Eli triplettiswingin askellus oli tuttua rytmiä suljetussa otteessa tanssituista tansseista.


      • WalkWalkRunRunRun+
        Vanhaa swingiä kirjoitti:

        Lavatanssin pystyy oppimaan nytkin samaalla periaatteella kuin joskus kymmeniä vuosia sitten. Tietenkin kehittyi myös toisistaan poikkeavia tyylejä, mutta kuitenkin paikkakunnalla oli yleinen tyyli joka saattoi poiketa toisen paikkakunnan yleisestä tyylistä. Kaverioppiminen on edelleenkin mahdollista, ei se tanssi nykyisin sen kummempaa ole kuin silloinkaan. Nykyisilla kursseilla jopa ohjataan kaveriopettamiseen. Vanhat perustanssit soveltuu mainiosti kaveriopettamiseen. Ja myös swingit ne monimutkaisemmat tripletitkin onnistuu hyvin kaverioppimisen avulla. Opettelihan moni nykyisistä suurten ikäluokkien tanssin harrastajista erilaisia swingejä kaverioppimisen avulla. Tietenkin se auttoi kun suljetun otteen foxtrottiin tanssittiin samoja triplettiyhdistelmäaskelia kuin swingeihinkin. Eli triplettiswingin askellus oli tuttua rytmiä suljetussa otteessa tanssituista tansseista.

        Niin kuin tässä.

        http://www.youtube.com/watch?v=zmJ69KMKafI

        Vanhaa humppaa edeltävään musiikkin on tanssittu vastaavia askellussovelluksia useampiakin.


      • 15+14=29
        WalkWalkRunRunRun+ kirjoitti:

        Niin kuin tässä.

        http://www.youtube.com/watch?v=zmJ69KMKafI

        Vanhaa humppaa edeltävään musiikkin on tanssittu vastaavia askellussovelluksia useampiakin.

        Ensinnäkin sinulle ketjun aloittaja sellainen vinkiksi, että melkein KAIKKI tähän asti kirjoittaneet ovat neuvoneet sinua väärällä tavalla. Jos tanssiosaamisesi on vielä sillä tasolla ettöä miti tuollaisia, on aivan liian aikaista ruveta miettimään kaikenlaisia "askelpainotuksia" ja erilaisia variaatioita. Niiden aika tulee sitten kun olet käynyt tansseissa monta vuotta ja alat kyllästyä menemään aina samalla tavalla. Kannattaa jättää siis nuo "neuvot" ihan omaan arvoonsa.

        Perusfoksissa ideana on vaihtoaskel. Mainitsit: "pitkä pitkä lyhyt lyhyt", mutta askeleen pituus ei ole siinä olennaista vaan ajoitus eli rytmi. Kaikki askeleet voivat olla ihan yhtä pitkiä tai lyhyitä.

        Sen sijaan on kysymys siitä että foksissa tanssitaan hidas, hidas, nopea nopea ja jokainen tällainen ensimmäinen hidas alkaa miehellä aina vasemmalla jalalla. Jos vaikka lasket rytmikkäästi mielessäsi kuuteen niin hitaisiin askeliin kuluu yhteensä 4 iskua eli kaksi/hidas askel ja nopeisiin kuluu yhteensä 2 iskua eli 1 isku/nopea askel.

        Humpan tanssiminen ei tahdo onnistua foksin askelilla joten humppaan on ihan oma vaihtoaskeleensa. Suosittelen menemään vaikka lavatanssikurssille. Siellä opetetaan asia jurta jaksain.


      • Vanha vapaa askel
        15+14=29 kirjoitti:

        Ensinnäkin sinulle ketjun aloittaja sellainen vinkiksi, että melkein KAIKKI tähän asti kirjoittaneet ovat neuvoneet sinua väärällä tavalla. Jos tanssiosaamisesi on vielä sillä tasolla ettöä miti tuollaisia, on aivan liian aikaista ruveta miettimään kaikenlaisia "askelpainotuksia" ja erilaisia variaatioita. Niiden aika tulee sitten kun olet käynyt tansseissa monta vuotta ja alat kyllästyä menemään aina samalla tavalla. Kannattaa jättää siis nuo "neuvot" ihan omaan arvoonsa.

        Perusfoksissa ideana on vaihtoaskel. Mainitsit: "pitkä pitkä lyhyt lyhyt", mutta askeleen pituus ei ole siinä olennaista vaan ajoitus eli rytmi. Kaikki askeleet voivat olla ihan yhtä pitkiä tai lyhyitä.

        Sen sijaan on kysymys siitä että foksissa tanssitaan hidas, hidas, nopea nopea ja jokainen tällainen ensimmäinen hidas alkaa miehellä aina vasemmalla jalalla. Jos vaikka lasket rytmikkäästi mielessäsi kuuteen niin hitaisiin askeliin kuluu yhteensä 4 iskua eli kaksi/hidas askel ja nopeisiin kuluu yhteensä 2 iskua eli 1 isku/nopea askel.

        Humpan tanssiminen ei tahdo onnistua foksin askelilla joten humppaan on ihan oma vaihtoaskeleensa. Suosittelen menemään vaikka lavatanssikurssille. Siellä opetetaan asia jurta jaksain.

        Olen ollut alkeiskurssilla ja siellä on opetetu niin että hhnn sarja alkaa vasemmalla ja oikealla jalalla. Yleensä aloitus oikealla alkaa kun hhnn väliin tanssitaa hnn askelsarja. Tätä askelsarjaa olen opetellut eri ohjaajien alkeiskursseilla.

        Olen ollut myös alkeiskurssilla missä perustana on ollut hhhnn askelsarja ja tässä aloittava jalka vaihtelee jo askelsarjan perusteella. Ja myös tällä askelsarjalla on ohjannut useampiakin ohjaajia.

        Aika yleisesti alkeiskurssien opetuksessa on luovuttu sosiaalifoksin kaavasta ja palattu perinteisiin vapaampiin askelluksiin.


    • Totaalikyllästynyt

      Toivottavasti HHNN kaava ei palaa enää koskaan. Mikään muu tanssissa ei ole niin tympeää kuin toistaa samaa HHNN kaavaa vuosikausia. Riittää kun jiveä tanssitaan HHNN kaavalla.

    • Hottia

      Humppiin sopii tasakävelyn ja tripletin lisäksi myös vanhat humppafoksien askeleet. Esimerkiksi askellus YKS a-KAKS a-KOL a-NEL -a.

      Periaatteessa vanhat humppafoksien askeleet ovat nykyisin tanssittujen kävelyhumpan ja triplettihumpan askeleiden yhdistämistä. Usein yhdistäminen johtaa foksimaiseen askellusrytmiin ja se tripletti muodostuu enemmän nop-nop-hidas rakenteiseksi. Koko askelsarja voisi olla vaikkapa askel,askel,tripletti tai foksimaisemmin hidas,hidas,nop,nop,hidas.

      Humpan tanssiminen humppamuusiikkia edeltäneeseen jatsifoksiin vanhoilla askelilla on hiukan elpynyt ja lavoilla tanssitaankin humppaa jonkin verran vanhoilla askelilla ja tyyleillä, vaikka valitettavan vähäistä se vielä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe