Olin varmaan 16-v, kun näin ensimmäisen kerran että joku on jouluna kännissä. Minulla oli sellainen perinne ennen, etten edes juhannuksena ollut kännissä. Se perinne tuli rikottua viime juhannuksena. menikin sitten kolme päivää saunoessa ja juhliessa.
Ajattelin jos menisi jonnekkin, vaikka risteilylle ja vetäisi jouluna kännit. Ei jomottaisi päätä ja maailma ei näyttäisi niin paskalta, kuin se todellisuudessa on.
Kännissä jouluna???
22
352
Vastaukset
Ai, se juhannus oli niin hauska?
Pään jomotus vois hetkeksi kadota, jos jouluna kännäät, mutta oletettavaa, että "jälkiverot" maksaisit kahta kovempana päänsärkynä, ehkä morkkiksena.
Jos et oo ennen moista harrastanu.
Mä olin ehkä 6-8 v, ei tarkkaa muistikuvaa. Mummolassa kun joulua vietettiin,
oli siinä naapurissa poikamiehiä, toinen niistä tuli käsi veressä suht myöhään aattona hakemaan jotain sidettä, humalassa oli.
Olivat tuttuja, ettei silleen pelottavaa, eikä käsi kovin pahoin ollu menny, mut se muistikuva jääny.Lisäys vielä; tarkoitus ei esittää mitään absolutistia. Lapsuuden Jouluihin alko ei vaan kuulunut missään muodossa.
Sittemmin on ollut glögi ja viini mukana aterian kans.
Pari kertaa ollut laivalla, toinen pelkkä risteily, liikaa humalaisia liian humalassa.
Ei kiva!
Toinen oli Tukholmaan, aatosta tapaniin, myös ruuat kuului sen hintaan.
Joulupäivänä satamasta kuljetus kirkkoon.. päivällä :)
Mukana oli myös lapsiperheitä, joille pukki jakoi vanhempien viemiä lahjoja aattona alkuillasta.
Sittemmin ilta/yö jatkui suht normiristeilynä, halutessaan siellä hedarin saa!Sibone kirjoitti:
Lisäys vielä; tarkoitus ei esittää mitään absolutistia. Lapsuuden Jouluihin alko ei vaan kuulunut missään muodossa.
Sittemmin on ollut glögi ja viini mukana aterian kans.
Pari kertaa ollut laivalla, toinen pelkkä risteily, liikaa humalaisia liian humalassa.
Ei kiva!
Toinen oli Tukholmaan, aatosta tapaniin, myös ruuat kuului sen hintaan.
Joulupäivänä satamasta kuljetus kirkkoon.. päivällä :)
Mukana oli myös lapsiperheitä, joille pukki jakoi vanhempien viemiä lahjoja aattona alkuillasta.
Sittemmin ilta/yö jatkui suht normiristeilynä, halutessaan siellä hedarin saa!niin kerran olen alkoholipitoista glögiä ihan vaan maistanut jouluna joskus 90-luvulla, mutta muuten ei alkoholi ole koskaan kuulunut jouluun. Kotikalja ruuan kanssa. äidin tekemä kotikalja. Muut kotikaljat joutaa jorpakkoon:)
Täytyy vissiin ottaa joulu ihan lungisti, kun kaveri pyysi että joulun jälkeen lähdettäisi reissuun. Saas nähdä.Duke.of.America kirjoitti:
niin kerran olen alkoholipitoista glögiä ihan vaan maistanut jouluna joskus 90-luvulla, mutta muuten ei alkoholi ole koskaan kuulunut jouluun. Kotikalja ruuan kanssa. äidin tekemä kotikalja. Muut kotikaljat joutaa jorpakkoon:)
Täytyy vissiin ottaa joulu ihan lungisti, kun kaveri pyysi että joulun jälkeen lähdettäisi reissuun. Saas nähdä.Ja korjaus vieläkin ;) Etenkin viimevuosina viini on ollu yhtenä vaihtoehtona ruokajuomaksi. Kotikalja on hyvää, ellei parasta.. ihan sekin kun kaupasta saa litran pulloissa. En kiistele makuasioista.
- tii-na-...
perinteisesti olen nautiinut alkoholia molempina juhlapäiväinä kännissä oon ollu kerran juhannuksena joskus kuustoista vuotiaana mää en jaksa juoda niin paljoo että tulisin perinteiseen känniin ja taaskin jouluaattona meinaan nautiskella punkkua ja saattaa mennä pari olustakin kinkun kanssa.
- L - L
Humala-aste?
Vaikutus käyttäytymiseen?
Sehän kai ratkaisee?
Kyllä minä perinteisesti nautin aattoiltana ensin pöytäjuomia ja myöhemmin illalla asetun joulutunnelmaan laadukkaan konjakin parissa.
Mitä juhannukseen tullee niin viime juhannus oli ensimmäinen täysin alkoholiton sitten teinivuosieni.
Eikä tapahtunut omasta tahdostani.
On minullakin josku krapula ollut mutta sitä täytyy hakea 70-luvulta.
Tullakseni kipeäksi minun täytyy ryypätä todella rankasti.
Normaali "hyvän tuulen jumala" ei siihen riitä ja siksipä se onkin jäänyt.Minulla krapula on tekosyy jostakin asiasta kieltäytymiseen, vaikken koskaan ole krapulaa sairastanut.
Minä en ole koskaan edes miettinyt, olenko nähnyt jonkun jouluna kännissä.
Perinteisessä suomalaisessa suhtautumisessa alkoholijuomiin on paljon ahdistusta ja ristiriitaa. Alkoholia pitäisi välttää tai ainakin sen käytöstä pitäisi tuntea syyllisyyttä ja häpeää. Täysin alkoholitta olemisella kehuskellaan rinta kaarella ikäänkuin siinä olis jotain ihailtavaa. Sitten, kun on tarve rikkoa rajoja, niin sehän on känni.
Saksassa olut on viljasta valmistettu ruokajuoma, mutta Suomessa monet pitävät sitä ongelmajuomana, ja siitä saatetaan käyttää halventavia nimityksiä, kuten rapakalja. Viiniä juodaan ympäri maailmaa ruokapöydissä, mutta Suomessa sen kännivaikutusta ei haaskata hissutteluun.
Eräällä venäläisellä oli hauska ja mutkaton asenne, kun hän kehuskeli itseään hyvänä ja luotettavana työntekijänä. Hän sanoi mm., ettei hän juo eikä polta. Ajattelin, että onkohan hän lopettanut alkoholinkäytön, kun sai työpaikan ja hänellä on kovin usein töitä viikonloppuisinkin. No hän ei tupakoi lainkaan, mutta se, ettei hän juo tarkoitti, että hän ei juo työaikana, mutta saattaa ottaa napanderia silloin, kun seuravana päivänä ei ole töitä. Hänelle 'ei juo' tarkoittaa, että alkoholin käyttö ei aiheuta ongelmia.Jouluna eletään ihan normaalisti.
Ei silloin tarvi mennä pakoon mihinkään eikä olla kännissäkään.
Nytkin se on yhtä päivää pidempi kun tavallinen viikonloppu.
Onneksi sellaisille perheille missä saadaan juosta sitä jouluna ryyppäävää isää / äitiä pakoon. Tai jopa lasta, koska jossain perheissä voi olla hyvinkin lapsi sellainen joka kännissä räyhää.
Mulla ei ainakaan ole mitään Joulua vastaan.
Vietän sen issekseen niinkun normaalitkin viikonloput.- tii-na-...
taitaa nykyään olla aika yleistä että vanhemmat ihmiset joutuu juokseen karkuun ryyppäävää tai huumeita käyttävää lastaan sitä vaan ei tuu aina ajateltua kun aina puhutaan vaan niistä juopottelevista vanhemmista mutta kasvaahan ne lapsetkin aikuisiksi ja joistain tulee alkoholista ja huumeista riippuvaisia meillä ei tässä välillä kanssa poikennu joulut muista pyhistä mutta nyt tulee joulupukkikin kun on se pikkuinen kaveri jo vuoden ikäinen näin ne elämäntilanteet muuttaa pyhien merkitystä.
- Hauskat Joulut
Harvoissa alkoholia normaalisti käyttävissä perheissä ketään pakoon juostaan, näistä marginaali-ilmiöistä on tehty stereotypioita juopottelulle yleensä. Tuhansissa perheissä juhlapäivinä juodaan ja ollaan humalassakin, eikä mitään erityistä kahakkaa synny...päinvastoin.
Median nostamat ikävät ja näkyvät tapaukset eivät ole käyttäjämäärissä mitattuna kovin yleisiä.
Nuoruudessani isästäni eli "Äijästä" tuli juhlapäivinä tavattoman hauska ja hupaisa illanviettäjä ja kaikilla oli hauskaa.- tii-na-...
sama se on täällä ollu ja on edelleen että alkoholiin on liittynyt juhlaa ja hauskaa ei koskaan mitään ikävää mutta monesti vaan jouluun liitetään ne alkoholin tuomat ikävät puolet.
Niille perheille missä viina tekee tuhojaan ei ole mitään iloa jos kuulee tai lukee, ettei se ole yleistä.
Ja niitä perheitä on paljon.
Lasten huostaanotot lisääntyy jatkuvasti.
Vanhukset saa pelätä lapsiaan enenevässä määrin, tämä on ikävä kyllä tosiasia.
Olen ollut vapaaehtoisena auttavassa puhelimessa, eikä olis tullut mieleenkään sanoa siellä tuskaansa kertovalle ihmiselle että "älä välitä, teidän tilanne ei ole mitenkään yleinen, näin sanottiin suomi 24 palstalla"- tii-na-...
tulisilla kirjoitti:
Niille perheille missä viina tekee tuhojaan ei ole mitään iloa jos kuulee tai lukee, ettei se ole yleistä.
Ja niitä perheitä on paljon.
Lasten huostaanotot lisääntyy jatkuvasti.
Vanhukset saa pelätä lapsiaan enenevässä määrin, tämä on ikävä kyllä tosiasia.
Olen ollut vapaaehtoisena auttavassa puhelimessa, eikä olis tullut mieleenkään sanoa siellä tuskaansa kertovalle ihmiselle että "älä välitä, teidän tilanne ei ole mitenkään yleinen, näin sanottiin suomi 24 palstalla"mää oon kyllä kans hauskojen joulujen kanssa samaa mieltä ettei se oo mitenkään yleistä ja jos mennään tohon huostaan ottoon niin viidentoista vuoden aikana tällä alueella missä mää asun ja työskentelen on tapahtunut kahdessa perheessä huostaanotto toisessa on ollut syynä päihteet toisessa mielenterveys ongelmat jos sää oot auttavassa puhelimessa niin tottakai sää tiedät ettet sää sano tollei mutta meitä on yhtä monta mieltä kun on kirjoittajaa jotkut ei törmää noihin ongelmiin koskaan elämässään ja voin väittää että suurin osa ihmistä eikä sitä voi elämäänsä elää päivästä päivään ajatellen kuinka kurjaa toisilla on eikä se auta niitä ihmisiä tippaakkaan vaikka mää en joiskaan jouluna punkkua niin kauan kun päihteitä maailmasta löytyy ne ei tuu mihinkään häviämään ja aina tulee olemaan heikkoja ja vahvoja ihmisiä.
tii-na-... kirjoitti:
mää oon kyllä kans hauskojen joulujen kanssa samaa mieltä ettei se oo mitenkään yleistä ja jos mennään tohon huostaan ottoon niin viidentoista vuoden aikana tällä alueella missä mää asun ja työskentelen on tapahtunut kahdessa perheessä huostaanotto toisessa on ollut syynä päihteet toisessa mielenterveys ongelmat jos sää oot auttavassa puhelimessa niin tottakai sää tiedät ettet sää sano tollei mutta meitä on yhtä monta mieltä kun on kirjoittajaa jotkut ei törmää noihin ongelmiin koskaan elämässään ja voin väittää että suurin osa ihmistä eikä sitä voi elämäänsä elää päivästä päivään ajatellen kuinka kurjaa toisilla on eikä se auta niitä ihmisiä tippaakkaan vaikka mää en joiskaan jouluna punkkua niin kauan kun päihteitä maailmasta löytyy ne ei tuu mihinkään häviämään ja aina tulee olemaan heikkoja ja vahvoja ihmisiä.
No hyvä jos ei ole yleistä, niinkus kirjoitit jokainen näkee ne asiat omasta näkökulmastaan.
Kärsijöitä on paljon enenmmän kun ne muutamat kärjistetyt tarinat. Ns. normaaleissakin perheissä kärsitään jonkun juomisesta enemmän kun julki tulee.
Ja toisaalta silloinhan menee ihan oikein kun on meitäkin jotka sitä kurjaa todellisuutta tuodaan julki eikä vaan ja pelkästään niitä ihmisiä kirjoittlemassa jotka ihannoi juomista.- tii-na-...
tulisilla kirjoitti:
No hyvä jos ei ole yleistä, niinkus kirjoitit jokainen näkee ne asiat omasta näkökulmastaan.
Kärsijöitä on paljon enenmmän kun ne muutamat kärjistetyt tarinat. Ns. normaaleissakin perheissä kärsitään jonkun juomisesta enemmän kun julki tulee.
Ja toisaalta silloinhan menee ihan oikein kun on meitäkin jotka sitä kurjaa todellisuutta tuodaan julki eikä vaan ja pelkästään niitä ihmisiä kirjoittlemassa jotka ihannoi juomista.tottakai jokainen tän ikäinen ihminen tietää että niitä jotka asiasta kärsii on paljon mutta on myös paljon ns normaaleja perheitä joissa ei kärsitä onkohan muuten tehty tästä asiasta tutkimusta maissa joissa juodaan viiniä ja olutta ruokajuomana no ei juomista sen kummemmin tarvi ihannoida eihän me ihannoida syömistäkään se vaan kuuluu toisilla arkeen ja juhlaan niinkun syöminenkin eikä siitä mun mielestä sen kummempaa peikkoo tartte tehdä ja kun siihen suhtaudutaan kotona niinkun normaaliin asiaan niin lapsetkin oppii suhtautuun siihen oikeella lailla alkoholi kun ei kaikkien persoonallisuutta muuta.
tii-na-... kirjoitti:
tottakai jokainen tän ikäinen ihminen tietää että niitä jotka asiasta kärsii on paljon mutta on myös paljon ns normaaleja perheitä joissa ei kärsitä onkohan muuten tehty tästä asiasta tutkimusta maissa joissa juodaan viiniä ja olutta ruokajuomana no ei juomista sen kummemmin tarvi ihannoida eihän me ihannoida syömistäkään se vaan kuuluu toisilla arkeen ja juhlaan niinkun syöminenkin eikä siitä mun mielestä sen kummempaa peikkoo tartte tehdä ja kun siihen suhtaudutaan kotona niinkun normaaliin asiaan niin lapsetkin oppii suhtautuun siihen oikeella lailla alkoholi kun ei kaikkien persoonallisuutta muuta.
No tuleekin näköjään aiheeseen liittyen teemalta tänä iltana "Pyhä perhe"
Olen joskus nähnyt sen mutten muista enää kunnolla joten menee tallennukseen.
Ja muuten mulla ei oikeastaan ole lisättävää tohon asiaan sen enmpää kun olen jo yllä kirjoittanut.
Menee toistoksi jos vielä jatkan.- tii-na-...
tulisilla kirjoitti:
No tuleekin näköjään aiheeseen liittyen teemalta tänä iltana "Pyhä perhe"
Olen joskus nähnyt sen mutten muista enää kunnolla joten menee tallennukseen.
Ja muuten mulla ei oikeastaan ole lisättävää tohon asiaan sen enmpää kun olen jo yllä kirjoittanut.
Menee toistoksi jos vielä jatkan.täytyy kattoo jos satun oleen television vieressä mulla kun ei oo noita tallennuslaitteita kun ei kumminkaan koskaan olis aikaa kattella niitä muutenkin tulee telkasta niin paljon ohjelmia joita ei kerkee kattoo.
tii-na-... kirjoitti:
täytyy kattoo jos satun oleen television vieressä mulla kun ei oo noita tallennuslaitteita kun ei kumminkaan koskaan olis aikaa kattella niitä muutenkin tulee telkasta niin paljon ohjelmia joita ei kerkee kattoo.
Tämän ihanan nykyaikaisen digitaalisen ja vaikka mitä ajan ansiosta jäi näkemättä minultakin.
Tallennuksessa oli mutta välillä silkkaa mustaa ja pikseleitä täynnä toisinaan.
Ei noista tallennuksista läheskään aina ole iloa varsinkaan ykkösen ja kakkosen ja teeman kanavilla.
Mainos tv:n kanavat näkyy paljon paremmin.
Ennen digiaikaa näkyi muutkin kanavat.
- että näin
Minusta on helpompaa olla tekemättä mitään, kuin tehdä jotain. Voisin istua kotona viisi vuotta eikä tekisi tiukkaakaan. Kuka maksaisi palkan tuosta hyvästä?
Anna lapselle raitis joulu on noudattamisen arvoinen kehoitus heille, ketkä jouluaan alaikäisten kanssa viettä. Lasten jouluiloa ei ole syytä omilla örvellyksillä pilata. Aikuiset keskenään voivat sitten vapaasti käännätä, jos eivät ulkopuolisia häiritse. Sitä ei aina huomaa juodessa, että joulu on kerran vuodessa! :)
http://www.youtube.com/watch?v=3SHTRI8GfVASuomessa ja muualla on paljon tekemistä joulunaikanakin, jos vain haluaa matkustella.
Kuten sanoin, oma valinta olis varmaan Kakslauttanen, olis niin kiva makoilla omassa lämpimässä sängyssä ja mutustella hyvää syötävää ja juotavaa ja katsella, kun taivaalla revontulet vilistää ja kuu paistaa, tähdet tuikkii.
Siihen olis hyvä nukahtaakin....
Lasikatossa on oma tunnelmansa ;)))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144662Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3614054Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk223630Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373530Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122821- 2812467
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231910- 1001852
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481566Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111203