Ajattelemisen aihetta

Helmi

SADE


Oli kiireinen aamu, noin 8:30, kun vanhempi herrasmies,kahdeksissakymmenissä, saapui otattamaan tikkejä peukalostaan.Hän sanoi, että hänellä on kiire, koskahänellä on tapaaminen klo 9:00.Otin ylös hänen tärkeimmät tietonsa japyysin häntä istumaan tietäen, että menisi ainakin tunti
ennen kuin joku voisi ottaa hänet vastaan.Näin hänen katsovan kelloonsa ja päätin,että koska minulla ei ollut kiire kenenkääntoisen potilaan kanssa,niin minä voisin hoitaa hänen haavansa.
Haava oli hyvin parantunut, kun tutkin sitä,ja niinpä puhuin yhden lääkärin kanssaja sain tarvittavat välineet poistaaksenitikit ja sitoakseni hänen haavansa uudelleen.

Hoitaessani hänen haavaansa kysyin häneltä,että onko hänellä joku toinen lääkäriaikatänäaamuna, koska hän oli niin kiireinen.Herrasmies sanoi, että ei, vaan hänen täytyy mennä hoitokotiin aamiaiselle vaimonsa kanssa.Tiedustelin hänen vaimonsa vointia.Mies kertoi vaimon olleen siellä jo jonkin aikaaja että hänellä oli Alzheimerin tauti. Kun juttelimme, kysyin hermostuisiko vaimo, jos mies olisi hiukan myöhässä.Hän vastasi, ettei vaimo enää tiennyt kuka
mies on eikä hän ollut enää viiteen vuoteen tunnistanut miestään.

Olin hämmästynyt ja kysyin häneltä,että te silti menette joka aamu sinne,vaikka hän ei tiedä kuka te olette?Hän hymyili taputtaessaan kättäni ja sanoi: Hän ei tunne minua, mutta minä vielä tunnen hänet! Minun piti pidätellä kyyneleitä, kun hän lähtija ihoni oli kananlihalla käsivarsissani ja ajattelin, että tuo on sellaista rakkautta,jota haluan omaan elämääni.Tosi rakkaus ei ole fyysistä eikä romanttista.Tosi rakkaus on sen kaiken hyväksymistä,mitä on, mitä on ollut, mitä tulee olemaan jamitä ei tule olemaan.

Kaikkein onnellisimmilla ihmisillä ei välttämättä ole kaikkein parhainta vaan he tekevät parhaan kaikesta siitä mitä heillä on. Elämässä ei ole tärkeintä se, miten selvitä myrskystä, vaan miten osata tanssia sateessa. Me kaikki vanhenemme. Huomenna on meidän vuoromme.

16

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä asuu naapurissa sotaveteraani.
      Hän hoiti kauan vaimoaan kotona, nyt vaimon tila on huonontunut niin paljon että hän joutui vanhainkotiin.
      Mieheni on myös siellä intervallijaksoilla.
      Tämä mies käy kaksi kertaa päivässä syöttämässä vaimonsa. Puhuu hänestä kauniisti ja arvostavasti.
      Kun haen tai vien miestäni hoitoon olen nähnyt tämän miehen laulattamassa muita asukkaista.
      Tämän ihmisen lähellä aistii hyvyyden, tulee olo, että ei tämä maailma ihan kauhea paikka olekaan.
      Heilläkin on ollut paljon murhetta elämässään, menettivät lapsensakin tämän ollessa vielä pieni.
      Varmasti elämä on välillä ollut kovaa, se ei ole silti katkeroittanut eikä kovettanut, päinvastoin, antanut ymmärtämystä ja tarvetta huolehtia heikommistaan.
      Minullakin olisi paljon oppimista hänestä.

      • Helmi

        Hilma-Maria, meillä kaikilla varmaan olisi.

        "Kaikkein onnellisimmilla ihmisillä ei välttämättä ole kaikkein parhainta vaan he tekevät parhaan kaikesta siitä mitä heillä on."

        Ja mitä se paras kenellekin on, sen päättää jokainen itse omassa ainutkertaisessa elämässään.


    • no

      hilmamaria
      voitko sinä ottaa miestäsi pyörätuolissa mukaan jos menet ostoskeskuksiin? Onko sinulla invakyytejä käytettävissä?

    • Olen kuljettanut miestä omalla autolla.
      Hänellä on vähän pitoa jaloissa joten saan siirrettyä vielä autoon, en kuitenkaan aina, kun on huono päivä niin on ihan kuollutta painoa, Huomaan asioiden laidan jo lähtiessämme, pyydän naapurilta apua tai tilaan taksin jos muu ei auta..
      Kädet eivät pelaa lainkaan, mikään ei pysy käsissä.
      Olen yrittänyt ottaa miehen mukaan ostoksille, hän menee ihan tolaltaan kun ei halua. Eikä jaksa tai halua istua kuin vähän aikaa. Ostin moottorisängyn, siinä hän makailee ja katselee telkkaria, välillä torkkuen. Pyysin sairaalasänkyä mutta ei saatu, ei kuulemma ollut joten ostin sängyn itse.
      Meille kuuluisi paljonkin etuja jotka ovat jääneet käyttämättä, siitä pitää syyttää itseään.
      Varsinkin pojan kuoleman jälkeen olen ollut hidas pyytämään mitään, en ole jaksanut selvittää smoja asioita sataan kertaan. Nostolaitteen olisin saanut mutta ei siitä esim. pytylle nostamisessa ole paljonkaan apua, pidän vaippaa ja käytän pytyllä jos hän sanoo että on hätä.
      Eilen oli oikeat P...ka talkoot. Syötän miehelle aika paljon kuitupitoista ruokaa että ei tarvitse syödä niin paljon vatsan toimintaa lisääviä lääkkeitä. Intervallijaksolla oli annettu ulostuslääkettä, kotiin tultua tein marjapuuron johon jätin marjat mukaan ja lisäsin vielä leseitä:(
      Lääke ja puuro tehosivat hyvin yhdessä:(
      En ole ikinä nähnyt kerralla sellaista määrää....Kun sain miehen suihkuun oli vaipasta huolimatta joka paikka pa....kassa, Lattiakaivo vessassa oli tukkeutua kun karistelin liikoja pois ja pesin miehen jalkoja ym..
      En osannut naimisiin mennessäni kuvitella mihin kaikkeen joutuu..
      Me tehdään arvokasta työtä, kuten päättäjät sanoo vaalien alla, sanoisin että pitää olla myös ronskit otteet välillä ja ei liian herkkä hajuaisti.


      Yritän saada liikkumaan niin paljon kuin mahdollista, se on työlästä minun voimilleni ja hän on hyvin vastahakoinen.
      Anoin hänelle kuntoutusta mutta se evättiin, ei kuulemma kannata tuossa tilanteessa, minulle määrättiin lisää vapaata, olenkin saanut sitä kiitettävästi, en olisi muuten jaksanutkaan.

    • näin on

      Ne etuun käyttämiset jää... koska ei ole voimia kaikkia käydä vaatimaan, tiedän sen omasta kokemuksesta.

      Ymmärrän sen, että miehesi ei tahdo kauppakeskuksiin jne... jos ei jaksa istua niin ei siitä mitään tule ja toisaalta, vieraat paikat on monelle vammaiselle ahdistavia.. eri asia on jos on "vain" liikuntakyvytön ja aivot pelaa normaalisti, silloin kaikki vaihtelu varmaankin piristää.. Sitten ihan kevennyksenä... moni mies ei muutenkaan mene kauppakeskuksiin aikaansa viettämään... tai olla vähemmistö:)

      Noi paskatalkoot on kyllä karmeita... se ainoa kakka taitaa olla vaippaikäisen vauvan, jonka voi helposti pestä pois..:) :)

      Olen itsenkin jonkun kerran siivonnut noroviruksen jäljiltä sänkyä, lattiaa ja vaatteita.. karmeaa hommaa... vähän auttaa kun nenän alle laittaa hajuvettä.. hiukan auttaa... ja jos ekat siivoaa ilman käsineitä... niin sitten se haju tarttuu käsiin, ja jos ei sitruunaa kotona, niin voi voi..

    • Kauheaa

      Voiko se olla niin, että siellä "hoitolassa" ei kakateta ollenkaan ja sitten se vatsa ratkeaa?

      Olen kuullut sellaista, että pitävät muistisairaita viikon ennen kuin antavat ulostaa. Eikö ole kauheaa.

      • Helmi

        "pitävät muistisairaita viikon ennen kuin antavat ulostaa"

        :)))))))))))). Ei ole totta. Miten se ulostaminen estetään ?


      • Näin on
        Helmi kirjoitti:

        "pitävät muistisairaita viikon ennen kuin antavat ulostaa"

        :)))))))))))). Ei ole totta. Miten se ulostaminen estetään ?

        Just siten , että makuutetaan vaan, eikä annetta kuitupitoista ruokaa... sitten kerran viikosa pidetään ulostuslääke ja suihkupäivä...


    • Kyllä nämä meillä huolehtii...
      Mies on vain 1-korkeintaan 2 vrk kerralla hoidossa. Hän kävi vessassa samana aamuna kun vein, kotona ei tarvitse ulostuslääkkeitä, vatsa toimii muutenkin kun on kuitupitoista ruokaa.
      Miten lie jemmannut? Paljon sitä oli.
      Meillä oli kans norovirus jokin aika sitten, eipä nukuttu ja asunto haisi.
      Kun ei korjaantunut kotikonstein, piti mies viedä terv. keskukseen tiputukseen, alkoi kuivua.
      Mikään ei ole niin kamalaa kuin ripuli jos liikuntakyky on olematon jos vielä oksentaakin, vaipat eivät auta, on niskaansa myöten siinä itsessään.
      Laitoksissa on usein norovirus epidemioita, sain miehestäni tartunnan, siinä oli kestämistä itsellänikin.

      • Miten mahtaa olla

        Onko omaishoitan lisäksi mahdollista saada kotihoitajaa päivittäisiin toimintoihin. Minulla ei ole kykyä pyöritellä vanhusta yksin, ja vaipat ja pesut hoiti ennen kodinhoitaja.
        Omaishoitajan palkasta taidetaan sitten ottaa ne kotihoitajan kulut?


      • minä'-
        Miten mahtaa olla kirjoitti:

        Onko omaishoitan lisäksi mahdollista saada kotihoitajaa päivittäisiin toimintoihin. Minulla ei ole kykyä pyöritellä vanhusta yksin, ja vaipat ja pesut hoiti ennen kodinhoitaja.
        Omaishoitajan palkasta taidetaan sitten ottaa ne kotihoitajan kulut?

        Omaishoidontuki kuuluu omaishoitajalle, se on korvausta hänen vaivannäöstään.
        Kyllä omaishoitajan kuuluu saada apua jos ei yksin jaksa tehdä kaikkea mitä pitää.
        Eikö vaippoja saa ilmaiseksikin kun on lääkärintodistus, ainakin ennen sai.
        Hoidettavan kulut kuuluu maksaa hoidettavan eläkkeestä.


      • Niin on tarkoitus
        minä'- kirjoitti:

        Omaishoidontuki kuuluu omaishoitajalle, se on korvausta hänen vaivannäöstään.
        Kyllä omaishoitajan kuuluu saada apua jos ei yksin jaksa tehdä kaikkea mitä pitää.
        Eikö vaippoja saa ilmaiseksikin kun on lääkärintodistus, ainakin ennen sai.
        Hoidettavan kulut kuuluu maksaa hoidettavan eläkkeestä.

        Eli jos lisäksi hoidettavalle otetaan kotihoitaja kaksi kertaa päivässä niin osan siitä maksaa hoidettava omasta eläkkeestä, ja sitten osan muut kaupungin toimet.

        Vaipat kyllä järjestyy, mutta kun minä haluaisin pärjätä kotona mummon kanssa joulun yli.
        Erikoistapaus sinänsä.


      • 4+46
        Niin on tarkoitus kirjoitti:

        Eli jos lisäksi hoidettavalle otetaan kotihoitaja kaksi kertaa päivässä niin osan siitä maksaa hoidettava omasta eläkkeestä, ja sitten osan muut kaupungin toimet.

        Vaipat kyllä järjestyy, mutta kun minä haluaisin pärjätä kotona mummon kanssa joulun yli.
        Erikoistapaus sinänsä.

        Ei sitä hirveästi kotiin apua saa, jos omaishoidontukea saa. Kotisairaanhoitoa saa kyllä mutta en tiedä saako sitä päivittäiseen perushoitoon.. . Kysy sieltä teidän omaishoitokeskuksesta, kertovat kyllä. Tässäkin on sitten kunta kohtaisia eroja..


    • Niin Murheellinen

      Minulle tuli hirveän paha mieli kun olen omaiseni eteen tehnyt kaiken mahdollisen kaikki lomani käyttämällä hänen hyväkseen toimimiseen.
      Nyt sitten omaiseni oli kyllä hieman sekava, mutta osittain kuitenkin monissa asioissa ihan selkeä. Meillä sisarusten kanssa on välit erittäin huonot oikeastaan ei mikään suju heidän kanssaan. En saa heiltä edes omaisen hoitamiseen tarvittaviin kysymyksiin mitään vastetta. siitä olen jo muutenkin murheessa.

      Nyt sitten omainen alkoikin ylistää oikein todella vanhinta poikaansa, että kyllä siinä on sitten hyvä poika ja niin auttavainen ja kaikkea ja tosella oikein ylistystä.
      Tosiasiassa poika ei ole tehnyt rikkaa ristiin äitinsä hyväksi. Kaikki rempallaan, pitää kyllä huolen äidin rahojen päällä istumisesta,niin ettei edes hiustenleikkuuseen tule rahaa, eikä muuhunkaan virkistymiseen.

      minä olen tehnyt kaikkeni hänen etennsä, että hänellä olisi mieleinen elämä niissä vaikeissa oloissa , joissa hän palvelulaitoksessa nyt elää.

      Miten teidän murheenne tällaisissa asioissa paraneen ja miten jaksatte tällaisissa asioissa?

    • Anonyymi

      Lueskelin näitä vanhoja viestejä, ja kyyneleet nousivat minunkin silmiin lukiessani viestiäsi.

      • Anonyymi

        Koskettavia tarinoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4040
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3912
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      607
      3814
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2548
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      77
      2401
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      334
      2036
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      2015
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1859
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1539
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe