HALPA ruokinta

kissanainen

Heippa hei.

Olen muuttamassa omaan asuntoon kissojeni kanssa. Burjettini tulee olemaan todella tiukka, joten kaipailisin vinkkejä kissojen mahdollisimman edullisesta ruokavaliosta. :)
Voiko kissoille keittää esim puuroa ja sekoittaa purkkiruokaa siihen? mitä muuta vastaavia vinkkejä olisi? kiitos! :)

64

13601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissanainen

      Niin joo ja mikä olisi hyvä ruokamäärä vähän yli vuoden vanhoille kissoille? nyt menee 1 purkki (ihan kaupan norm. purkki) sekä lisäksi raksuja on tarjolla aina. Mutta tuntuu, etteivät ne mitään muuta tee kuin kakkaa, ja huolestuttaa että miten pärjään sen kakkamäärän kanssa asunnossani (en haluaisi elää kauheassa kakanlemussa, jos vieraitakin tulee). Onko ruoassa jokin vika jos kakkaa tulee niin paljon? useita kertoja päivässä.
      Tiedän kyllä, että eläinkaupan ruoat olisivat parempia, mutta budjettini on TODELLA tiukka. Paljonko eläinkaupan raksut maksavat halvimmillaan, ja kestävätkö ne kauemmin kuin norm. kaupan?
      Tuosta kakka-asiasta vielä, vaikka ei tänne osastoon kuulukaan,niin miten saisin mahdollisimman hyvin hajun pysymään poissa ja tilan siistinä? olen aina asunut maalla, joten mihin siivoan kakat?
      Kaipaan siis myös kaikenlaisia "puhtaanapito" vinkkejä :)

      • Ruipelo

        Mutta vastaan tuohon ruokintajuttuun tänne. :) Eli me asutaan avon kanssa opiskelijakämpässä ja ollaan molemmat täysipäiväisiä opiskelijoita, joten rahaa ei ole liikaa. Meillä siis yksi kissa.

        Olen huomannut, että liha tulee halvemmaksi kuin purkit ja jos on pakastin, niin voi kerätä sinne ruokaa kissallekin aina kun rahaa on enempi. Possun sydän ja suikaleet eivät ole kalliita ja olen ostanut niitä lihoja, joissa menee päiväys ja ne myydään siksi halvemmalla ja laittanut pakkaseen.

        Meillä syödään eläinkaupan raksuja ja ei tule kalliiksi, koska ne ovat kuitenkin täyttä tavaraa ja kissan ei tarvitse syödä niitä niin paljon ja tosiaan kakkana tulee ulos vähemmän, joten siinä säsätää myös hiekkakuluissa. Halvimpia taitavat olla Nutro (16,50 2 kiloa, tilaa ilmaisia näytteitä: http://www.nutro.fi )ja Iams. Eläinkaupasta voi kysellä näytteitä ja he varmasti opastavat sinua valinnoissasi. Jos kuitenkin haluat ostaa marketista, niin suosittelen Pirkka kissanruokia. Ovat hyvälaatuisia ja edullisiakin vielä. Myös Bilanxin raksut ovat edullisia. :)


      • vegata

        kyllä vain, markettiruuat ovat epäterveellisiä. niissä on likkaa viljaa, mangnesiumia, tuhkajäännöstä (sitä yleensä vain kuivaruuissa) ja väri -ja säilöntä aineita. ne saattavat aiheuttaa kissalle virtsakiviä, ja sen jälkeen kissaa pitää ruokkia vain ja ainoastaan eläinlääkäriltä haetulla KALLIILLA lääkeruualla. vaikka kissasi ovat nyt terveitä, saattaa kiteitä tulla 3, 5 tai vaikka 10 vuoden iässä.
        lisäksi loppujen lopuksi markettiruuat käyvät kalliiksi. niissä on paljon viljaa ym. mitkä eivät täytä vatsaa, eli ruokaa tarvitsee ostaa enemmän. sen sijaan eläinkaupoista saatavat kuivaruuat sisältävät sen verran sitä täyttävää lihaa, joten raksuja ei tarvitse antaa niin paljoa päivässä.
        netistä voit tilata acanaa, halpaa, mutta erittäin laadukasta kuivaruokaa, vaikka 5 tai 10kg säkeissä (en ole varma onko niitä 10kg säkeissä) ja silloin ruoka käy aika halvaksi. en oikein tiedä paljonko ne nyt maksavatkaan, muttei paljon. minä joskus tilasin näytteitä, mutta kissat eivät pitäneet. kuitenkin acana maistuu yleensä kissoille hyvin. olisko ollut niin, ettei acana enää lähetä näytteitä? en ole varma, mutta käy katsomassa www.acana.fi
        lisäksi liha käy lopuksi aika halvaksi. varsinkin jos sitä ostaa kauppahallista ym. en tarkoita mitään kunnon kinkkua, vaan possun kieltä, sydäntä, munuaisia... niiden kilohinta meidän marketissa on n. 5-6e/kg mutta kauppahalleissa saattaa olla halvempaa.
        raksupusseissa on aina annostelu ohjeet, ja jos annat puolet ruokavaliosta raksuina, ja puolet lihana, menee lihaa n. 70-100g riippuen kissasta, ja kuinka paljon se liikkuu ym.

        en tiedä tuosta kakka asiasta, mutta kun kissa pysyy sisäkissana, sille hankitaan hiekkalaatikko. en tiedä ymmärsinkö tekstin oikein, siis kissat ovat aina tehneet jätöksensä pihalle, ja vain pihalle, eikä teillä ole koskaan ollut hiekkalaatikkoa? no, sisäkissat tekevät jätöksensä hiekkalaatikkoon, minne on laitettu kissanhiekkaa. vaihtoehtoina on puupelletit, jotka hajoavat kun niihin tulee kosteutta, ja pitävät hajun sisällään, tai rae-maiset hiekat, jotkaa paakkuuntuu kun niihin menee nestettä. hiekkalaatikko toimii niin, että kissa yleensä osaa itse siellä käydä, ja se peittää jätöksensä. sitten sinä menet, ja kissanhiekka lapiolla siivilöit kakat ja pissat pois roskikseen. lapiot, hiekat ja laatikot löytyy eläinkaupasta. eikä se haise.

        muista kuitenkin, että kissa on lihansyöjä. sille ei voi syöttää esim. kaurapuuroa paljon, sillä kissalla on lyhyt suolisto, missä kasvit eivät sula (tai sitten pitkä suolisto, jotain tollasta se kuitenkin on... :D) eli kissalle ei saa syöttää muuta kuin lihaa lihaa ja lihaa. voit tehdä myös kotiruokaa, täällä on yksi hyvä ja yleisin, rafaellon kiusaus www.ipsitilla.fi siellä on myös paljon asiaa kisan ruokinnasta. :)


      • kissanainen
        vegata kirjoitti:

        kyllä vain, markettiruuat ovat epäterveellisiä. niissä on likkaa viljaa, mangnesiumia, tuhkajäännöstä (sitä yleensä vain kuivaruuissa) ja väri -ja säilöntä aineita. ne saattavat aiheuttaa kissalle virtsakiviä, ja sen jälkeen kissaa pitää ruokkia vain ja ainoastaan eläinlääkäriltä haetulla KALLIILLA lääkeruualla. vaikka kissasi ovat nyt terveitä, saattaa kiteitä tulla 3, 5 tai vaikka 10 vuoden iässä.
        lisäksi loppujen lopuksi markettiruuat käyvät kalliiksi. niissä on paljon viljaa ym. mitkä eivät täytä vatsaa, eli ruokaa tarvitsee ostaa enemmän. sen sijaan eläinkaupoista saatavat kuivaruuat sisältävät sen verran sitä täyttävää lihaa, joten raksuja ei tarvitse antaa niin paljoa päivässä.
        netistä voit tilata acanaa, halpaa, mutta erittäin laadukasta kuivaruokaa, vaikka 5 tai 10kg säkeissä (en ole varma onko niitä 10kg säkeissä) ja silloin ruoka käy aika halvaksi. en oikein tiedä paljonko ne nyt maksavatkaan, muttei paljon. minä joskus tilasin näytteitä, mutta kissat eivät pitäneet. kuitenkin acana maistuu yleensä kissoille hyvin. olisko ollut niin, ettei acana enää lähetä näytteitä? en ole varma, mutta käy katsomassa www.acana.fi
        lisäksi liha käy lopuksi aika halvaksi. varsinkin jos sitä ostaa kauppahallista ym. en tarkoita mitään kunnon kinkkua, vaan possun kieltä, sydäntä, munuaisia... niiden kilohinta meidän marketissa on n. 5-6e/kg mutta kauppahalleissa saattaa olla halvempaa.
        raksupusseissa on aina annostelu ohjeet, ja jos annat puolet ruokavaliosta raksuina, ja puolet lihana, menee lihaa n. 70-100g riippuen kissasta, ja kuinka paljon se liikkuu ym.

        en tiedä tuosta kakka asiasta, mutta kun kissa pysyy sisäkissana, sille hankitaan hiekkalaatikko. en tiedä ymmärsinkö tekstin oikein, siis kissat ovat aina tehneet jätöksensä pihalle, ja vain pihalle, eikä teillä ole koskaan ollut hiekkalaatikkoa? no, sisäkissat tekevät jätöksensä hiekkalaatikkoon, minne on laitettu kissanhiekkaa. vaihtoehtoina on puupelletit, jotka hajoavat kun niihin tulee kosteutta, ja pitävät hajun sisällään, tai rae-maiset hiekat, jotkaa paakkuuntuu kun niihin menee nestettä. hiekkalaatikko toimii niin, että kissa yleensä osaa itse siellä käydä, ja se peittää jätöksensä. sitten sinä menet, ja kissanhiekka lapiolla siivilöit kakat ja pissat pois roskikseen. lapiot, hiekat ja laatikot löytyy eläinkaupasta. eikä se haise.

        muista kuitenkin, että kissa on lihansyöjä. sille ei voi syöttää esim. kaurapuuroa paljon, sillä kissalla on lyhyt suolisto, missä kasvit eivät sula (tai sitten pitkä suolisto, jotain tollasta se kuitenkin on... :D) eli kissalle ei saa syöttää muuta kuin lihaa lihaa ja lihaa. voit tehdä myös kotiruokaa, täällä on yksi hyvä ja yleisin, rafaellon kiusaus www.ipsitilla.fi siellä on myös paljon asiaa kisan ruokinnasta. :)

        Hei!!

        Kiitos vinkeistä ! :)

        Niin, vastaan vielä tuohon, eli kyllä on meillä kissoja sisällä pidetty tähänkin asti. Kakkaa tulee minkä ehtii ja vaikka kuinka perässä yrittäisi siivota, niin haju on aika kaamea. Mutta ajattelin tosiaan siirtyä ainakin eläinkaupan raksuihin jos tuo kakkailu hieman rajoittuisi.. :)
        Kiitos ja otan lisää vinkkejä tietysti ilomielin vastaan! :)


      • Kissisti
        kissanainen kirjoitti:

        Hei!!

        Kiitos vinkeistä ! :)

        Niin, vastaan vielä tuohon, eli kyllä on meillä kissoja sisällä pidetty tähänkin asti. Kakkaa tulee minkä ehtii ja vaikka kuinka perässä yrittäisi siivota, niin haju on aika kaamea. Mutta ajattelin tosiaan siirtyä ainakin eläinkaupan raksuihin jos tuo kakkailu hieman rajoittuisi.. :)
        Kiitos ja otan lisää vinkkejä tietysti ilomielin vastaan! :)

        Kun minulla oli kissoja, hiekkalaari oli aina vessassa. Vessan ovi ei ollut kiinni, ja kätevästi kissat sen tassulla raottivat ja livahtivat vessaan asialle. Ei levinnyt haju niin kauhean pahasti asuntoon. Ja sonnat sai heitettyä sitten vessanpönttöön laarista aina kun itse vessassa kävi.

        En suosittele paakkuuntuvaa hiekkaa, se kuluu niin nopeasti että pääset rahoistasi tuotapikaa. Helmistä minulla ei ole kokemusta, mutta niitä on kehuttu. Itse käytin puupellettejä. Siitä kyllä välillä tuli sahanpurua pitkin kämppää. Niiden kanssa paras olisikin sellainen 2-kerroksinen laari, jossa kostunut ja hajonnut pellettiaines eli sahanpuru varisee alempaan laatikkoon ylempänä olevan ritilän läpi.

        Ruokapuolelta... Minun kissani eivät voineet sietää Pirkka-raksuja. Lähinnä syötinkin sitten purkkiruokaa, sitä löytää toisinaan melko halvalla, ja silakoita kannattaa välillä syöttää kohtuudella (kyllästyivät niihinkin helposti).

        Jossain vaiheessa rutiköyhänä yritin syöttää kissoille kaurapuuro-tonnikalaseosta, mutta se paska tuppasi jäämään kuppiin kuivumaan... (Söivätkin sitten vissiin ulkona, kun siihen aikaan ne saivat olla pihalla vapaana.)

        Kyllä kannattaa pysyä ihan liha- ja kalalinjalla. Kissa on kuitenkin lihansyöjä, petoeläin. :)


      • täällä näin

        Fresh & easy-kissanhiekka toimii meillä hyvin. Se kestää todella kauan ja pitää hajut sisällään. Haittapuolena se että kulkeutuu tassuissa.


      • .......
        kissanainen kirjoitti:

        Hei!!

        Kiitos vinkeistä ! :)

        Niin, vastaan vielä tuohon, eli kyllä on meillä kissoja sisällä pidetty tähänkin asti. Kakkaa tulee minkä ehtii ja vaikka kuinka perässä yrittäisi siivota, niin haju on aika kaamea. Mutta ajattelin tosiaan siirtyä ainakin eläinkaupan raksuihin jos tuo kakkailu hieman rajoittuisi.. :)
        Kiitos ja otan lisää vinkkejä tietysti ilomielin vastaan! :)

        ja haju on yhteydessä syötyyn ruokaan. Viljapitoiset markettiruuat tai puurot tms. saavat aikaiseksi paljon haisevaa kakkaa. Liha on kissan ruokaa ja hyvällä lihapitoisella ruokavaliolla hajut ja määrät on minimissään. Meillä ei ole hajuhaittoja juuri lainkaan, kun kissat barffaavat, kakkivat noin joka toinen päivä ja laadukkaaseen hiekkaan. Laadukkaalla, "kalliilla" kissanhiekalla tulee säästöä ja pitää hajuja paremmin. Meillä hiekat vaihdetaan kokonaisuudessaan muutaman kuukauden välein, muutoin vain lisäillään tarpeen mukaan. Markettihiekkoja kokeillessani piti vaihtaa kerran viikossa..


      • felix molix
        kissanainen kirjoitti:

        Hei!!

        Kiitos vinkeistä ! :)

        Niin, vastaan vielä tuohon, eli kyllä on meillä kissoja sisällä pidetty tähänkin asti. Kakkaa tulee minkä ehtii ja vaikka kuinka perässä yrittäisi siivota, niin haju on aika kaamea. Mutta ajattelin tosiaan siirtyä ainakin eläinkaupan raksuihin jos tuo kakkailu hieman rajoittuisi.. :)
        Kiitos ja otan lisää vinkkejä tietysti ilomielin vastaan! :)

        tuota kakka-asiaa. Meillä on kaksi kissaa n. 70m2 asunnossa eikä meillä taatusti haise millekään. Olen hyvin hajuherkkä ja migreeniin taipuvainen ja huomaisin kyllä, samoin tietysti vieraat. Pitäisikö kissat käyttää lääkärillä haisevan kakan vuoksi?
        Meillä on kaksi hiekkalaatikkoa joissa tosin on sitä kallista eläinkaupan superpaakkuntuvaa hiekkaa. Meistä vaan näyttää siltä, että tuo kallis hiekka ei loppujen lopuksi ole niin kallista koska sitä kuluu vähemmän kuin jotain Pirkka-hiekkaa. Pissat jää tosi hyvin paakkuihin eikä mikään haise. Laatikot siivotaan periaattessa joka päivä, joskus joka toinen päivä jos on kiireitä tai väsyttää. Ei siellä laatikossa toisenakaan päivänä mikään katastrofi ole.


    • Hille

      Sellaisen jutun olen huomannut oman kokemuksen kautta, että halpa kissanruoka tulee pidemmän päälle kalliiksi, koska kissalle tulee enemmän eläinlääkärikuluja, ja siinä helposti raha palaa. Esim. kuvaamasi ruokavalio voi aiheuttaa kissalle virtsakivet. Halvimmaksi tulee syöttää hyvälaatuisia kuivaraksuja (Hills, Iams) purkkiruuan sijaan, ja esim. pari kertaa viikossa jotain tuoretta siihen lisäksi, esim. silakkaa 1 x viikko ja naudanlihaa 1 x viikko.

      • alkup.

        Ahaa eli kissako ei tarvitse välttämättä päivässä ollenkaan mitään tuoretta? ihanko totta? :O pelkillä raksuilla? ja sit pari kertaa viikossa jotain tuoretta. Hmm komentteja, onko näin?
        Miksi muuten, meillä on ollut aina siitä asti kun olen ollut pieni, kissoja, ja kaikki ovat syöneet vain tav. kaupan purkkiruokaa/raksuja ja ovat silti eläneet vanhaksi ja hyvinvoivina pysyneet?
        Aion ostaa just eläinkaupan raksuja kyllä, sen olen jo päättänyt..
        Mut lisää vinkkejä kiitoooos :)


      • vegata
        alkup. kirjoitti:

        Ahaa eli kissako ei tarvitse välttämättä päivässä ollenkaan mitään tuoretta? ihanko totta? :O pelkillä raksuilla? ja sit pari kertaa viikossa jotain tuoretta. Hmm komentteja, onko näin?
        Miksi muuten, meillä on ollut aina siitä asti kun olen ollut pieni, kissoja, ja kaikki ovat syöneet vain tav. kaupan purkkiruokaa/raksuja ja ovat silti eläneet vanhaksi ja hyvinvoivina pysyneet?
        Aion ostaa just eläinkaupan raksuja kyllä, sen olen jo päättänyt..
        Mut lisää vinkkejä kiitoooos :)

        se on hyvin yksilöllistä, kelle tulee virtsakiviä ja kelle ei, mutta sillä perusteella, mitä näen ne harvat kerran kun käyn eläinlääkärissä, niin monet käy ostamassa juuri tätä lääkeruokaa.
        periaatteessa eläinkaupan laaturaksuissa on kaikki mitä kissa tarvitsee, muuta ei tarvitse antaa. kuitenkin täällä ainakin tehtäisiin nälkälakko, jos aloitettaisiin syömään pelkillä raksuilla. :) mutta voit tehdä esim niin, että kissat syövät pelkkiä raksuja, ja parisen kertaa viikossa kieltä tai sydäntä, mikä on halpaa. tai sitten esim. pirkkavuokia, mitä löytyy ihan marketeista, niiden lihapitoisuus on jtn.98% :)
        hyvä, että vaihdat eläinkaupan ruokiin. :)


      • Hille
        alkup. kirjoitti:

        Ahaa eli kissako ei tarvitse välttämättä päivässä ollenkaan mitään tuoretta? ihanko totta? :O pelkillä raksuilla? ja sit pari kertaa viikossa jotain tuoretta. Hmm komentteja, onko näin?
        Miksi muuten, meillä on ollut aina siitä asti kun olen ollut pieni, kissoja, ja kaikki ovat syöneet vain tav. kaupan purkkiruokaa/raksuja ja ovat silti eläneet vanhaksi ja hyvinvoivina pysyneet?
        Aion ostaa just eläinkaupan raksuja kyllä, sen olen jo päättänyt..
        Mut lisää vinkkejä kiitoooos :)

        Jenkit syöttää usein kissalle pelkkää kuivamuonaa, mutta sen on ehdottomasti oltava tasokasta. Toki kissanystävä antaa usein jotain tuoretta, mutta sinähän halusit halvan tavan ruokkia kissa. Sitäpaitsi oma kokemukseni on, että ne lähikaupan halparaksut tulevat yhtä kalliiksi kuin joku Hills, koska kissa syö niitä enemmän.


      • Aby
        alkup. kirjoitti:

        Ahaa eli kissako ei tarvitse välttämättä päivässä ollenkaan mitään tuoretta? ihanko totta? :O pelkillä raksuilla? ja sit pari kertaa viikossa jotain tuoretta. Hmm komentteja, onko näin?
        Miksi muuten, meillä on ollut aina siitä asti kun olen ollut pieni, kissoja, ja kaikki ovat syöneet vain tav. kaupan purkkiruokaa/raksuja ja ovat silti eläneet vanhaksi ja hyvinvoivina pysyneet?
        Aion ostaa just eläinkaupan raksuja kyllä, sen olen jo päättänyt..
        Mut lisää vinkkejä kiitoooos :)

        Hyvä, että olet päättänyt ostaa raksut eläinkaupasta!
        Vastauksena pohdintaasi kakin määrästä arvioisin, että jos kissat nyt syövät juuri markettien raksuja saattaa se olla yksi syy kakin runsaaseen määrään. Markettiraksuissa on runsaasti viljaa, jota kissa ei voi hyödyntää vaan se menee ruoansulatuksen läpi. Siksi siitä siis seuraa runsaasti ulostetta. Kunnollinen ja oikea määräinen ruokinta varmasti pitää kakin määrän kurissa. Meidän kissa tuottaa kerran päivässä n. 10cm kakin, ei enempää.
        Kannattaa sitten sieltä eläinkaupasta kysellä mikä olisi kissasi koon huomioon ottaen sopiva ruokintamäärä. Näin säästät myös ruokintakuluissa kun et anna kissallesi liian suuria annoksia. Samoin pysyy kissasi paino kurissa. Eläinkaupoissa on mm. monenmerkkisten kuivaruokien "kylkiäisinä" saatavaissa mittakuppeja, joilla voit helposti mitata oikean annoskoon, ja sellaisen saa yleensä ilmaiseksi.


    • annika

      hyviä vastauksia :)

      näin minä ruokin kissojani edullisesti, mutta hyvin:
      -joka päivä eläinkaupan raksuja. vaihtelen merkkejä (hills, iams, nutro, royal canin), jottei kissoista tule nirsoja. ostan mahdollisimman ison säkin kerrallaan (koska se tulee halvemmaksi, kuin monta pientä pussia).
      -lisäksi päivittäin jotain seuraavista (vaihdellen): suikalelihaa, jauhelihaa, sydäntä, tai animondan purkkiruokia (eläinkaupasta noin 1€/purkki, eli tämä on kallein vaihtoehto). kerran viikossa (sunnuntaisin meillä) kalaa (pakasteseitä) ja kerran viikossa kananmunankeltuainen. lisäksi kerran viikossa annan munuaista (maksaa annan hyvin harvoin).
      kun teen itse ruokaa (lihasta, kalasta tai kanasta) niin silloin saavat kissatkin osansa (kisoille raakana), koska jos laitan vaikka suikalepataa, ostan sen verran enemmn paistisuikaleita, että siitä jää kissoillekin.

      kannattaa antaa myös silloin tällöin pirskatti-tabletti (vitamiiniä).

      muistathan, että sisäkissakin tulee madottaa ja rokottaa?!

      hiekka-asiasta. oikea ruokinta tosiaan vähentää kakkailun määrää. kun kissa saa kaiken tarvitsemansa mahdollisimman pienestä määrästä, tulee jätöksiäkin luonnollisesti vähemmän (sellaista ruokaa, jota kissan elimistö ei pysty kokonaan käyttämään hyväksi kuluu todella paljon verrattuna täysipainoiseen ravintoon).
      olen kokenut parhaaksi kissanhiekkavaihtoehdoksi puupohjaisn hiekan, eli pelletit. kun muistaa joka päivä poistaa kakat ja kastuneet (muuttuu puruksi) huolellisesti pois, ei tarvitse koko "hiekkaa" vaihtaa kovinkaan usein (1-2 kertaa kuussa). lisäksi tämä on vaihtoehtona lähestulkoon hajuton (hiekat haisevat kamalalle pissan kanssa ja hiekkaa sitäpaitsi kulkeutuu tassuissa joka paikkaan). nuo puupelletit tosiaan ovat hieman kalliimpia, mutta suosittelen lämpimästi! kuluu paljon vähemmän ja on hajuttomampi!

      • vegata

        katoimpa tänää eläinkaupassa sellasta mainosta, missä oli kissa, ja siitä ajatus kupla "ruokintani maksaa 0.45€ päivässä" sis hillssin raksuilla. eli jos ostat isoja säkkejä, se tosiaan maksaa tuon verran. eli halvempaa on, jos purkkiruoka maksaa n.1€ per purkki, ja menee yks päivässä, niin se hill´sin ruoka oli halvempaa. lisänä tietty liha, mutta sen kilohinta taitaapi olla jotain raksujen luokkaa.
        eli ei se terveellinen ruoka ole loppujen lopuksi sen kalliimpaa kuin markettiruuatkaan.
        -ja kissat kiittää.


      • aina sitä

        niin vastaukseksi tohon kissan hiekka juttuun! sanoit että puupohjainen hiekka on parempaa mutta kalliimpaa....no se todella on parempaa,omalla kissallani sitä on ollu jo 4vuotta,eikä kissani edes tee tarpeita muille hiekoille!!!
        no hinnasta: itse ostan aina rainbow merkkistä puupohjasta,esim alepasta ja hinta on 2.99e joten edullistahan toi on muihin verrattuna!! kait kaikki on kallista jos ostaa tavarat esim:eläinkaupasta!!!!!!


      • eläintenystävä
        aina sitä kirjoitti:

        niin vastaukseksi tohon kissan hiekka juttuun! sanoit että puupohjainen hiekka on parempaa mutta kalliimpaa....no se todella on parempaa,omalla kissallani sitä on ollu jo 4vuotta,eikä kissani edes tee tarpeita muille hiekoille!!!
        no hinnasta: itse ostan aina rainbow merkkistä puupohjasta,esim alepasta ja hinta on 2.99e joten edullistahan toi on muihin verrattuna!! kait kaikki on kallista jos ostaa tavarat esim:eläinkaupasta!!!!!!

        "kait kaikki on kallista jos ostaa tavarat esim:eläinkaupasta!!!!!!"

        Eipä se nyt niin kalliiksi tule, jos ostaa laadukasta hiekkaa, joka kestää kauemmin kuin halpa hiekka, jota täytyy ostaa hirveän usein. Kilohinta saattaa olla kalliimpi, mutta käytössä tuskin tulee kalliimmaksi. Sama juttu ruuissa.


      • kissanomistaja
        eläintenystävä kirjoitti:

        "kait kaikki on kallista jos ostaa tavarat esim:eläinkaupasta!!!!!!"

        Eipä se nyt niin kalliiksi tule, jos ostaa laadukasta hiekkaa, joka kestää kauemmin kuin halpa hiekka, jota täytyy ostaa hirveän usein. Kilohinta saattaa olla kalliimpi, mutta käytössä tuskin tulee kalliimmaksi. Sama juttu ruuissa.

        Omistan kaksi kissaa ja Tampereella olen huomannu että Pellex puupohjainen hiekka on monta euroa halvempaa vapaa valinnassa kuin eläinkaupassa ja samankokoinen säkki samaa hiekkaa...


      • keed
        aina sitä kirjoitti:

        niin vastaukseksi tohon kissan hiekka juttuun! sanoit että puupohjainen hiekka on parempaa mutta kalliimpaa....no se todella on parempaa,omalla kissallani sitä on ollu jo 4vuotta,eikä kissani edes tee tarpeita muille hiekoille!!!
        no hinnasta: itse ostan aina rainbow merkkistä puupohjasta,esim alepasta ja hinta on 2.99e joten edullistahan toi on muihin verrattuna!! kait kaikki on kallista jos ostaa tavarat esim:eläinkaupasta!!!!!!

        Kun käy rautakaupasta ostamassa puupellettejä niin hinta on n. 6€/20kg. Pelletit ovat samaa ainetta kun tavaratalon kissan puupelletit.


    • eläintenystävä

      Eläinkaupan raksut tulevat tosiaankin halvemmiksi. Hiekkaa kuluu vähemmän, eläinlääkärilaskuja tulee vähemmän ja itse ruokaa menee vähemmän.

      Hyviä ja halpoja eläinkaupan raksuja:

      Nutra Nuggets 3 kg, n. 14 euroa ja kestää kissalla noin 2 ½-3 kk, riipuen,antaako sille lihaa tai muuta ruokaa lisäksi.

      Nutro, James Wellbeloved ja Leonardo ovat myös suht halpoja ruokia.

      Lihoista halvimpia on possun sydän, kieli, suikale (n. 3-5 euroa/kg) ja kanan koipireisi (n. 2 euroa/kg). Yhden kissan annoskoko on n. 50-100 g.

      Purkkiruuat (marketin) tulevat kissan lyhyestä suolistosta suoraan läpi ja haisevana. Lisäksi kissa ei tarvitse purkkiruokaa mihinkään.

    • Minttuliina

      Eli meidän kissa söi ennen maitokaupan naksuja ja sai sitten virtsakiviä, joita hoidettiin 1000 markalla. Siinä tuli sitten ymmärtämättömyyttämme se säästö kerralla maksettavaksi. 7,5 kg Specificiä maksaa 42 euroa ja pussi riittää noin 5 kk meidän vajaat 7 kg painavalla kissalla. Whiskasin 1,5 kg pakkauksia meni ennen 3 kpl kuukaudessa, maksaako lie jotain 2,5 euron paikkeilla (markoissa ne oli aikoinaan noin 14,90). Siis 5 kk:ssa ne maksoivat noin 37,50 euroa.

    • Minttuliina

      Ne puupohjaiset kissanhiekan virkaa tekevät pelletit on aika kalliita niissä vartavasten kissanhiekaksi tarkoitetuissa pussukoissa. Meidän mirri ei osannut tehdä kakkoja niihin, muuten oltais ittekin niitä käytetty. Mutta ne käyvät myös jyrsijöiden alusiksi. Ja nämä kuivikkeet ovat samaa tavaraa kuin lämmityspelletit, siis ne joilla taloja lämmitetään. 20 kilon säkki maksaa meidän Agrimarketissa 5 euroa. Jos vain on mahdollisuus hankkia tollanen säkki, niin todella halvemmaksi tulee. Sitä voi varmaan säilyttää jossain komerossa tai häkkivarastossa ja sieltä käydä vaikka siivousämpärillä hakemassa.

    • tyttö

      Ensimmäisenä herää kysymys - Miksi kissa jos ei ole varaa???

      Lemmikkiä hankkiessa on syytä tietää että siihen menee paljonkin kuluja ja terveellinen ruokinta on miltei kaiken a ja o! Mietipä hetki aivan itse millä tavalla lihansyöjä hyödyntää päivittäisen puuroannoksen? Eihän kanillekaan tarjota lihaisaa aamupalaa kasviksien sijasta, vai?

      Kun pohdit asiaa laajemmin, toteat että huonolaatuista ja epäsopivaa ravintoa syöttämällä sairastutat kissan ja eläinlääkärilasku kirvelee silmiä. Hyllytä Marketin ruoat, AINAKIN kuivaruoat ja osta eläinkaupasta kalliita! Uskon että tiukkaa tekee mutta laatu/riittoisuus/terveellisyys suhde on huipussaan verrattuna marketin pieniin
      pakattuihin raksurasioihin verrattuna!

      Sopivasta ruokinnasta ei siis ole syytä tinkiä!

      • alkup.

        No kyllähän mulla varaa on, mutta hyvin niukasti-siksihän minä tulin tänne kysymään edullisia ruokavinkkejä! En minä kissoistani luopuakaan halua, ja aina kannattaa kysyä asioita jos ei tiedä. Eli ei heti tarvi alkaa arvostelemaan, jos jotain ei tiedä. Ei kaikki ole seppiä syntyessään, vaan sitä opitaan aina lisää. Mun mielipide.
        Ja, silloin kun hankin lemmikit (tai lemminkin, toinen otettiin äidilleni mut hän kuoli) niin silloin asuin kotona ja rahaa oli käyttää enemmän. Siispä tässä ongelmassa käännyin teidän puoleenne.

        Ja olenhan tekstissäni jo maininnut, että aion aloittaa eläinkaupan raksujen oston.

        Voisko joku ihana ihminen esim suunnitella mulle "viikon ruoka-ohjelman" mahd. edullisella budjetilla (mut tietysti tarvittavan ravitsevalla silti). Olisin hyvin kiitollinen.. :)


      • eläintenystävä
        alkup. kirjoitti:

        No kyllähän mulla varaa on, mutta hyvin niukasti-siksihän minä tulin tänne kysymään edullisia ruokavinkkejä! En minä kissoistani luopuakaan halua, ja aina kannattaa kysyä asioita jos ei tiedä. Eli ei heti tarvi alkaa arvostelemaan, jos jotain ei tiedä. Ei kaikki ole seppiä syntyessään, vaan sitä opitaan aina lisää. Mun mielipide.
        Ja, silloin kun hankin lemmikit (tai lemminkin, toinen otettiin äidilleni mut hän kuoli) niin silloin asuin kotona ja rahaa oli käyttää enemmän. Siispä tässä ongelmassa käännyin teidän puoleenne.

        Ja olenhan tekstissäni jo maininnut, että aion aloittaa eläinkaupan raksujen oston.

        Voisko joku ihana ihminen esim suunnitella mulle "viikon ruoka-ohjelman" mahd. edullisella budjetilla (mut tietysti tarvittavan ravitsevalla silti). Olisin hyvin kiitollinen.. :)

        Koko ajan tarjolla niitä _eläinkaupan_ raksuja (halvimpia: Nutro, James Wellbeloved, Leonardo, Nutra Nuggets). Liha-aterian annospaino n. 50-100 g.

        Ma: 2 x possun suikaleita (halvimmillaan 3 euroa/kg).

        Ti: 2 x kanan koipireiteä (n. 2 euroa/kg)

        Ke: 1 x Pirkkavuoka (100 g = 60 senttiä) / ½ x Animondan Carny (el. kaupoista, 200 g = 1,10 euroa)

        To: 2 x possun sydäntä (3-4 euroa/kg)

        Pe: kieltä (3-4 euroa/kg) kalkkunasuikaleita (5-6 euroa/kg)

        La: naudan suikaleita (n. 5 euroa/kg) / kanaa

        Pe: 2 x seitiä (halpaa, en tiedä tarkkaa hintaa)

        La: maksaa

        Su: 1 x Pirkka-vuoka / ½ x Animondan Carny

        Tällainen ruokinta vaikuttaisi aika edulliselta. Jos lihaa syöttää enemmän kuin puolet ruuan kokonaismäärästä, kannattaa antaa kalkkilisää tai Pirskattia. Kerran viikossa voit antaa myös kananmunankeltuaisen raakana, ei maksa montaa senttiä ;)


      • mamma40
        eläintenystävä kirjoitti:

        Koko ajan tarjolla niitä _eläinkaupan_ raksuja (halvimpia: Nutro, James Wellbeloved, Leonardo, Nutra Nuggets). Liha-aterian annospaino n. 50-100 g.

        Ma: 2 x possun suikaleita (halvimmillaan 3 euroa/kg).

        Ti: 2 x kanan koipireiteä (n. 2 euroa/kg)

        Ke: 1 x Pirkkavuoka (100 g = 60 senttiä) / ½ x Animondan Carny (el. kaupoista, 200 g = 1,10 euroa)

        To: 2 x possun sydäntä (3-4 euroa/kg)

        Pe: kieltä (3-4 euroa/kg) kalkkunasuikaleita (5-6 euroa/kg)

        La: naudan suikaleita (n. 5 euroa/kg) / kanaa

        Pe: 2 x seitiä (halpaa, en tiedä tarkkaa hintaa)

        La: maksaa

        Su: 1 x Pirkka-vuoka / ½ x Animondan Carny

        Tällainen ruokinta vaikuttaisi aika edulliselta. Jos lihaa syöttää enemmän kuin puolet ruuan kokonaismäärästä, kannattaa antaa kalkkilisää tai Pirskattia. Kerran viikossa voit antaa myös kananmunankeltuaisen raakana, ei maksa montaa senttiä ;)

        laaturaksut on kyllä Acanalla (8 kg säkki/29 e), myytävänä vain edustajilla tai maahantuojalla. Yhteystiedot löytyy kotisivuilta laittamalla hakusanaksi Acana. Tilata voi myöskin näytepusseja jotta voi kokeilla miltä maistuu, ennenkuin tilaa isompaa säkkiä.

        Lisäksi tuohoon ruokavalioon voisi laittaa myöskin hapanmaitotuotteet, mutta laktoosittomina tai hylana (maustamaton jugurtti, kermaviili, juustot, piimät jne.)


      • Tabby
        eläintenystävä kirjoitti:

        Koko ajan tarjolla niitä _eläinkaupan_ raksuja (halvimpia: Nutro, James Wellbeloved, Leonardo, Nutra Nuggets). Liha-aterian annospaino n. 50-100 g.

        Ma: 2 x possun suikaleita (halvimmillaan 3 euroa/kg).

        Ti: 2 x kanan koipireiteä (n. 2 euroa/kg)

        Ke: 1 x Pirkkavuoka (100 g = 60 senttiä) / ½ x Animondan Carny (el. kaupoista, 200 g = 1,10 euroa)

        To: 2 x possun sydäntä (3-4 euroa/kg)

        Pe: kieltä (3-4 euroa/kg) kalkkunasuikaleita (5-6 euroa/kg)

        La: naudan suikaleita (n. 5 euroa/kg) / kanaa

        Pe: 2 x seitiä (halpaa, en tiedä tarkkaa hintaa)

        La: maksaa

        Su: 1 x Pirkka-vuoka / ½ x Animondan Carny

        Tällainen ruokinta vaikuttaisi aika edulliselta. Jos lihaa syöttää enemmän kuin puolet ruuan kokonaismäärästä, kannattaa antaa kalkkilisää tai Pirskattia. Kerran viikossa voit antaa myös kananmunankeltuaisen raakana, ei maksa montaa senttiä ;)

        Mihin unohtuivat maitotuotteet (viili, piimä, kermaviili, kerma, maustamaton jogurtti, maustamaton maitorahka, smetana, ranskankerma, raejuusto, juusto jne. vähälaktoosisina tai laktoosittomina)? Entä rasvat (kalaöljy, kalanmaksaöljy, voi, auringonkukkaöljy karvapallojen ehkäisyyn)? Et myöskään maininnut keitettyä kananmunanvalkuaista, jonka kissa pystyy hyödyntämään lähes sataprosenttisesti.

        Nutron kuivaruoka ei ole mielestäni riittävän laadukasta, se sisältää vehnää eikä kelpaa meillä ollenkaan ja saa vielä mahatkin sekaisin. Acana on edullisempaa kuin mainitsemasi merkit. Royal Canin ei ole oikeastaan sen kalliimpaa kuin esim. Nutro, mutta kelpaa paremmin ainakin meillä.

        Liha-aterian annospainoa ei myöskään voi määritellä noin. Joku kissa tarvitsee 200 grammaa päivässä, toiselle riittää 50 grammaa päivässä. Lihaa annan niin paljon kuin kissat haluavat syödä, kuivaruokaa pakkauksen ohjeiden mukaisesti, koska kuivaruoassa (hyvässä) on runsaasti rasvaa ja näin ollen kuivaruoka lihottaa helposti. Sen sijaan tuore liha ei kovin helposti lihota.


      • eläintenystävä
        Tabby kirjoitti:

        Mihin unohtuivat maitotuotteet (viili, piimä, kermaviili, kerma, maustamaton jogurtti, maustamaton maitorahka, smetana, ranskankerma, raejuusto, juusto jne. vähälaktoosisina tai laktoosittomina)? Entä rasvat (kalaöljy, kalanmaksaöljy, voi, auringonkukkaöljy karvapallojen ehkäisyyn)? Et myöskään maininnut keitettyä kananmunanvalkuaista, jonka kissa pystyy hyödyntämään lähes sataprosenttisesti.

        Nutron kuivaruoka ei ole mielestäni riittävän laadukasta, se sisältää vehnää eikä kelpaa meillä ollenkaan ja saa vielä mahatkin sekaisin. Acana on edullisempaa kuin mainitsemasi merkit. Royal Canin ei ole oikeastaan sen kalliimpaa kuin esim. Nutro, mutta kelpaa paremmin ainakin meillä.

        Liha-aterian annospainoa ei myöskään voi määritellä noin. Joku kissa tarvitsee 200 grammaa päivässä, toiselle riittää 50 grammaa päivässä. Lihaa annan niin paljon kuin kissat haluavat syödä, kuivaruokaa pakkauksen ohjeiden mukaisesti, koska kuivaruoassa (hyvässä) on runsaasti rasvaa ja näin ollen kuivaruoka lihottaa helposti. Sen sijaan tuore liha ei kovin helposti lihota.

        Siis alkuperäinen kysyjähän sanoi haluavansa halvan ja ravinteikkaan viikkoruokavalion. Kissa ei maitotuotteita niinkään tarvitse, joten jätin ne pois tuosta.

        Tuosta rasvajutusta en sitten tiennytkään. Ajattelin, että raksuissa on kaikki tarpeellinen.

        Minun mielestäni Nutron Complete Care -ruuat eivät sisällä vehnää (saatan kyllä muistaakin väärin...).

        Acanaa en maininnut, koska se ei tavallaan ole eläinkaupan ruoka, vaan sitä pitää tilata.


      • Tabby
        eläintenystävä kirjoitti:

        Siis alkuperäinen kysyjähän sanoi haluavansa halvan ja ravinteikkaan viikkoruokavalion. Kissa ei maitotuotteita niinkään tarvitse, joten jätin ne pois tuosta.

        Tuosta rasvajutusta en sitten tiennytkään. Ajattelin, että raksuissa on kaikki tarpeellinen.

        Minun mielestäni Nutron Complete Care -ruuat eivät sisällä vehnää (saatan kyllä muistaakin väärin...).

        Acanaa en maininnut, koska se ei tavallaan ole eläinkaupan ruoka, vaan sitä pitää tilata.

        Juu, kissahan ei niitä maitotuotteita ihan välttämättä tarvitse, kuten ei myöskään kalaa. Kumpikaan niistä ei kuulu kissan luonnonmukaiseen ruokavalioon, jos oikein tarkkoja ollaan.

        Tuosta rasvahommasta olen lukenut ainakin jostakin artikkelista, joka taisi olla Mirjam Nummisen kirjoittama (kirjoittasta en nyt ihan takuuseen mene). Täytyy kaivella arkistoja, joskos löytyisi, kunhan saan kissalehteni takaisin (muutama kansiollinen lainassa anopilla) ;)


      • mamma40
        eläintenystävä kirjoitti:

        Siis alkuperäinen kysyjähän sanoi haluavansa halvan ja ravinteikkaan viikkoruokavalion. Kissa ei maitotuotteita niinkään tarvitse, joten jätin ne pois tuosta.

        Tuosta rasvajutusta en sitten tiennytkään. Ajattelin, että raksuissa on kaikki tarpeellinen.

        Minun mielestäni Nutron Complete Care -ruuat eivät sisällä vehnää (saatan kyllä muistaakin väärin...).

        Acanaa en maininnut, koska se ei tavallaan ole eläinkaupan ruoka, vaan sitä pitää tilata.

        ei tarvitse erikseen tilata jos paikkakunnalta tai läheltä löytyy edustaja. Itse olen treffannut edustajan kanssa sovitussa paikassa ja saanut säkin suoraan kyytiin. Näin säästää postikuluissa;)

        Rasvaisissa raksuissa on kaikki tarpeellinen eikä rasvalisiä enää erikseen tarvitse. Kissa tarvitsee jonkin verran rasvaa pysyäkseen kunnossa. Vasta kun leikkaaminen vähentää aktiviteettia ja hormonitoimintaa, voi rasvan määrää rajata (light ruokinta).

        Suolen toiminnalle öljyistä on hyötyä muttei liikaa käytettynä. Liiallinen öljy voi voidella suolenseinämät niin, ettei ravinteet enää imeydy elimistön käyttöön.


      • hölmö juu

        "Ensimmäisenä herää kysymys - Miksi kissa jos ei ole varaa??? "
        Olipas aika tyhmästi kirjotettu. Elämäntilanteet muuttuu ja niitä ei voi etukäteen tietää. Pitäisikö siis pelata varman päälle ja olla ilman mitään eläintä ihan siitä pelosta että joskus on vähän tiukempi aika vai lopettaa eläimet heti kun kassavirta pienenee? Vähän realismia kiitos


      • yks..
        Tabby kirjoitti:

        Mihin unohtuivat maitotuotteet (viili, piimä, kermaviili, kerma, maustamaton jogurtti, maustamaton maitorahka, smetana, ranskankerma, raejuusto, juusto jne. vähälaktoosisina tai laktoosittomina)? Entä rasvat (kalaöljy, kalanmaksaöljy, voi, auringonkukkaöljy karvapallojen ehkäisyyn)? Et myöskään maininnut keitettyä kananmunanvalkuaista, jonka kissa pystyy hyödyntämään lähes sataprosenttisesti.

        Nutron kuivaruoka ei ole mielestäni riittävän laadukasta, se sisältää vehnää eikä kelpaa meillä ollenkaan ja saa vielä mahatkin sekaisin. Acana on edullisempaa kuin mainitsemasi merkit. Royal Canin ei ole oikeastaan sen kalliimpaa kuin esim. Nutro, mutta kelpaa paremmin ainakin meillä.

        Liha-aterian annospainoa ei myöskään voi määritellä noin. Joku kissa tarvitsee 200 grammaa päivässä, toiselle riittää 50 grammaa päivässä. Lihaa annan niin paljon kuin kissat haluavat syödä, kuivaruokaa pakkauksen ohjeiden mukaisesti, koska kuivaruoassa (hyvässä) on runsaasti rasvaa ja näin ollen kuivaruoka lihottaa helposti. Sen sijaan tuore liha ei kovin helposti lihota.

        Keitettyä kananmunan valkuaista saa toki antaa, mutta kissa ei siitä juuri mitenkään hyödy. Sekoitat asian varmaan raakaan kananmunan keltuaiseen, jonka kissa tosiaan lähes 100% pystyy hyödyntämään. Niin ja vielä muistutus valkuaista ei sitten saa raakana antaa.. :)


      • ei kannata ylpistyä

        Elämän olosuhteet voivat muuttua, pitäisikö sitten laittaa kissa piikille jos rahavarat ovat niukemmat.
        Tässä juuri yritetään neuvoa mahdollisimman halpoja ja terveellisiä vaihtoehtoja oletko huomannut. Syötä sinä mirrillesi vaikka kaviaaria jos on varaa:)


    • laura

      no meiän kissa tykkää ku on makkaraa sekottettuna purkkiruokaan voit koittaa sitä kikkaa!!!!!!

      • eläintenystävä

        Makkara ei ole kissanruokaa, eikä se ole terveellistä meille ihmisillekään!


      • laura
        eläintenystävä kirjoitti:

        Makkara ei ole kissanruokaa, eikä se ole terveellistä meille ihmisillekään!

        no ei mulla oo mitään muutakaan keinoo!!!!


      • eläintenystävä
        laura kirjoitti:

        no ei mulla oo mitään muutakaan keinoo!!!!

        ... kannattaa olla vain hiljaa ja levittämättä väärää tietoa, ellei asiasta tiedä. Ei millään pahalla, mutta tällaiset kommentit saattavat aiheuttaa kissojen väärää ruokintaa.


      • Tabby
        eläintenystävä kirjoitti:

        ... kannattaa olla vain hiljaa ja levittämättä väärää tietoa, ellei asiasta tiedä. Ei millään pahalla, mutta tällaiset kommentit saattavat aiheuttaa kissojen väärää ruokintaa.

        Jälleen kerran olen eläintenystävän kanssa samaa mieltä. Makkara ei tosiaan ole kissojen ruokaa (mikäli ei puhuta kissanmakkarasta, joskaan sekään ei oikein ole ruokaa). En itsekään pahemmin välitä mistään makkaroista, mielestäni ne näyttävät epämääräisiltä enkä edes halua tietää mitä kaikkea niiden valmistukseen käytetään.


      • laura
        eläintenystävä kirjoitti:

        ... kannattaa olla vain hiljaa ja levittämättä väärää tietoa, ellei asiasta tiedä. Ei millään pahalla, mutta tällaiset kommentit saattavat aiheuttaa kissojen väärää ruokintaa.

        no mä ainakin annan mikille lohta ja katkarapuja purkkissa semmosessa pienessä purkissa!


      • vegata
        laura kirjoitti:

        no mä ainakin annan mikille lohta ja katkarapuja purkkissa semmosessa pienessä purkissa!

        tarkoittaa pirkka-merkkisiä alumiinivuokia, mitä löytyy tavallisista ruokakaupoista? täällä syödään silloin tällöin niitä, kissat tykkää, niitä on montaa makua, ja lihaprosentit n.98% luokkaa, eikä ole hinnallakaan pilattu. tosin liha on kait kypsennettyä, eli kaikki vitamiinit ym. katoo, siksi raaka liha olisi parasta. vai oletko nähnyt ilveksen kokkaavan kattilan äärellä koskaan ruokaa? :D


      • laura
        vegata kirjoitti:

        tarkoittaa pirkka-merkkisiä alumiinivuokia, mitä löytyy tavallisista ruokakaupoista? täällä syödään silloin tällöin niitä, kissat tykkää, niitä on montaa makua, ja lihaprosentit n.98% luokkaa, eikä ole hinnallakaan pilattu. tosin liha on kait kypsennettyä, eli kaikki vitamiinit ym. katoo, siksi raaka liha olisi parasta. vai oletko nähnyt ilveksen kokkaavan kattilan äärellä koskaan ruokaa? :D

        en oo nähny ilveksen tekevän ruokaa ooksä nähny?


      • vegata
        laura kirjoitti:

        en oo nähny ilveksen tekevän ruokaa ooksä nähny?

        siis koska ilves on kissalle sukulainen, kannattaisi varmaan yrittää tarjota kissalle samankaltaista ravintoa. eli ei kypsennettyä, eikä mitään vehniä. ilvekset (ja muut pienet kissaeläimet) syövät pieniä jyrsijöitä, sammakoita, hyönteisiä. niitä lähinnä on kanan ja kalkkunan liha, minkä kissa pystyy hyödyntämään lähes 100%


      • laura
        vegata kirjoitti:

        siis koska ilves on kissalle sukulainen, kannattaisi varmaan yrittää tarjota kissalle samankaltaista ravintoa. eli ei kypsennettyä, eikä mitään vehniä. ilvekset (ja muut pienet kissaeläimet) syövät pieniä jyrsijöitä, sammakoita, hyönteisiä. niitä lähinnä on kanan ja kalkkunan liha, minkä kissa pystyy hyödyntämään lähes 100%

        no mä oon antanu mikille lammasta wiskas purkkissa ja oon mä antanu muitakin wiskas makuja esim: lihaa, kanaa ja sitte pienessä purkissa oli: lohta ja katkarapuja ja lohta ja taimenta!


      • eläintenystävä
        laura kirjoitti:

        no mä oon antanu mikille lammasta wiskas purkkissa ja oon mä antanu muitakin wiskas makuja esim: lihaa, kanaa ja sitte pienessä purkissa oli: lohta ja katkarapuja ja lohta ja taimenta!

        Whiskasin pöperöt ovat kissoille todella luonnotonta ravintoa! Oletko vaivautunut katsomaan tuoteselosteita. Vaikka mainostetaan Whiskasin kanaa kastikkeessa, sitä kanaa on koko pussin sisällöstä 4 %. Ei taida oikein olla sitä lihansyöjän ravintoa vai mitä luulet?


      • laura
        eläintenystävä kirjoitti:

        Whiskasin pöperöt ovat kissoille todella luonnotonta ravintoa! Oletko vaivautunut katsomaan tuoteselosteita. Vaikka mainostetaan Whiskasin kanaa kastikkeessa, sitä kanaa on koko pussin sisällöstä 4 %. Ei taida oikein olla sitä lihansyöjän ravintoa vai mitä luulet?

        kyllä oon, no kyllä mun mielestä kun mikki syö kalaa että lihaa!


      • Ruipelo
        laura kirjoitti:

        kyllä oon, no kyllä mun mielestä kun mikki syö kalaa että lihaa!

        Ketjun aloittaja kyseli halpaa ruokintaa kissalleen, kun rahat ovat tiukilla ja nyt tämä menee taas tähän marketti- vs. eläinkauppapöperö-kiistaan....Toivottavasti alkuperäinen henkilö sai kuitenkin vinkkejä ruokintaan . ;)

        Kuitenkin: Kissa on lihansyöjä ja sitä ei voi kiistää, eli mahdollisimman lihapitoista ruokaa siis. 4% lihaa ruoassa ei ole lihapitoista.

        Muksaa ja aurinkoista kesää kaikille karvakorville! :D


      • 10+++3
        eläintenystävä kirjoitti:

        ... kannattaa olla vain hiljaa ja levittämättä väärää tietoa, ellei asiasta tiedä. Ei millään pahalla, mutta tällaiset kommentit saattavat aiheuttaa kissojen väärää ruokintaa.

        Jos joskus vähän makkaraa syö.
        On kulkukissoja jotka söisivät mitä vain kunhan saisivat.
        Mutta kissoissa on eriarvoisia kuten ihmisissäkin. Jotkut ovat yltäkylläisyydessä, toisilla ei ole käytännössä mitään.
        Vai etkö pidä hylättyjä kulkukissoja minään, itse olen auttanut lukemattomia, kuluista välittämättä, on näes varaa.


    • minttu

      Halpaa terveellistä kissanruokaa on mm. broilerin sydämet ja siivet. Molemmat varsinkin siivet tarjotaan aina raakana. Siivet kannattaa leikata soviksi suupaloiksi kissalle, monet eivät muuten osaa syödä niitä.
      Kilohinta n. 3.30 € /kg

      • että..

        Jos jostain kumman syystä sattuu antamaan kissalle kanaa/kalkkunaa tms. kypsennettynä, niin seassa ei missään nimessä saa olla luita. Voivat mahassa puhkaista mm suolia yms.


      • lisään vielä...

        että kannattaa tosiaan ottaa perusruuaksi joku laadukas raksu, jota ostat isoissa säkeissä. Sen lisäksi joka päivä jotain tuoreruokaa (älä missään nimessä mene sellaiseen hullutukseen, jota joku sekopää tossa aiemmin ehdotti, että tuoreruokaa raksujen lisäksi vain kaksi kertaa viikossa!), esim. marketin hyvälaatuista märkäruokaa (esim Mjau-tetrat tai mitkä tahansa viljattomat patee-ruuat) tai raa-at broilerin kaulat ja7tai siivet.


      • luomu ruokaan
        lisään vielä... kirjoitti:

        että kannattaa tosiaan ottaa perusruuaksi joku laadukas raksu, jota ostat isoissa säkeissä. Sen lisäksi joka päivä jotain tuoreruokaa (älä missään nimessä mene sellaiseen hullutukseen, jota joku sekopää tossa aiemmin ehdotti, että tuoreruokaa raksujen lisäksi vain kaksi kertaa viikossa!), esim. marketin hyvälaatuista märkäruokaa (esim Mjau-tetrat tai mitkä tahansa viljattomat patee-ruuat) tai raa-at broilerin kaulat ja7tai siivet.

        Power of Nature.Ei viljaa,ei keinotekoisia lisäaineita.Lihapitoisuus 60 ja 80%.Siis raksuista puhe.Hyvin maistuu kissoille.


      • Dalian2009
        luomu ruokaan kirjoitti:

        Power of Nature.Ei viljaa,ei keinotekoisia lisäaineita.Lihapitoisuus 60 ja 80%.Siis raksuista puhe.Hyvin maistuu kissoille.

        Kissa on kaikkien mahdollisien tutkimusten mukaan tottumuksensa orja eli vaikka kuinka hyvää sisäpaistia sille alkaisit 2-vuotiaana tarjoamaan niin se melkein tappaa itsensä nälkään jos siihen asti on syönyt vain marketin purkkiruokaa/raksuja.
        Viimeksimainitut on kyllästetty "flavoreilla" eli kaikenlaisilla maittavuutta parantavilla mutta addiktiota aiheuttavilla rasvoilla (kun ottaa kuivamuonaa käteen ja pyörittelee sormissa, rasvaiseksi ne sormet jäävät, eikö?)

        Minulla toinen, pennusta asti barffattu kissa sai lomareissuni aikana pelkkää kuivamuonaa ja sittemmin ei muuta ole suostunut syömään. Onneksi juo ja onneksi nykyisin on saatavilla hyviä, ihmisravinnoksi kelpaavista raaka-aineista valmistettuja raksuja joissa lihapitoisuus on suuri. Katkarapuja olen myös saanut kollin syömään. Toiselle kissalleni taas ei kasvattajankaan luona kuivamuona kelvannut eikä vieläkään ole siihen koskenut.
        Käyn kerran viikossa lihakaupassa hakemassa jauhelihaa ja broilerinsuikaleita isomman satsin jotka sitten pussitan pakkaseen. Lisäksi haen paketin seitiä, purkin bulgarianjogurttia ja jättipussin katkarapuja -joista viimeiset myös annospussitan ja huuhtelen suolasta ennen käyttöä. Hätävaraksi haen viikottaion lemmikkikaupasta pussiruokaa pari kpl. Kaupan päiväysmenee-lihat ostan tietenkin myös pakkaseen mutta ne melkein uppoavat koirien suihin treeneissä.

        Edullisuutta ja maksimaalista hyvääoloa kun haetaan, olen laskenut tämän oman käytäntöni ainakin laadukasta kuivamuonaa/purkkimuonaa edullisemmaksi. Anemondan (vaimikäseoli) 90 g purkki maksaa euron. Kilohinnaksi tulee siis 11 €. Jauhelihan kilohinta jää reilusti alle, kuin myös br suikaleen ja seitin, silakoiden..

        Täältä löytyy kivoja vinkkejä & reseptejä kissojen muonitukseen, jos jotakuta kiinnostaa:
        http://www.ipsitilla.fi/Ruokinta/rafaelon kiusaus.htm

        (jos linkki ei toimi, pyyhi häntä ja aloita pääsivulta)


      • hehe-.
        Dalian2009 kirjoitti:

        Kissa on kaikkien mahdollisien tutkimusten mukaan tottumuksensa orja eli vaikka kuinka hyvää sisäpaistia sille alkaisit 2-vuotiaana tarjoamaan niin se melkein tappaa itsensä nälkään jos siihen asti on syönyt vain marketin purkkiruokaa/raksuja.
        Viimeksimainitut on kyllästetty "flavoreilla" eli kaikenlaisilla maittavuutta parantavilla mutta addiktiota aiheuttavilla rasvoilla (kun ottaa kuivamuonaa käteen ja pyörittelee sormissa, rasvaiseksi ne sormet jäävät, eikö?)

        Minulla toinen, pennusta asti barffattu kissa sai lomareissuni aikana pelkkää kuivamuonaa ja sittemmin ei muuta ole suostunut syömään. Onneksi juo ja onneksi nykyisin on saatavilla hyviä, ihmisravinnoksi kelpaavista raaka-aineista valmistettuja raksuja joissa lihapitoisuus on suuri. Katkarapuja olen myös saanut kollin syömään. Toiselle kissalleni taas ei kasvattajankaan luona kuivamuona kelvannut eikä vieläkään ole siihen koskenut.
        Käyn kerran viikossa lihakaupassa hakemassa jauhelihaa ja broilerinsuikaleita isomman satsin jotka sitten pussitan pakkaseen. Lisäksi haen paketin seitiä, purkin bulgarianjogurttia ja jättipussin katkarapuja -joista viimeiset myös annospussitan ja huuhtelen suolasta ennen käyttöä. Hätävaraksi haen viikottaion lemmikkikaupasta pussiruokaa pari kpl. Kaupan päiväysmenee-lihat ostan tietenkin myös pakkaseen mutta ne melkein uppoavat koirien suihin treeneissä.

        Edullisuutta ja maksimaalista hyvääoloa kun haetaan, olen laskenut tämän oman käytäntöni ainakin laadukasta kuivamuonaa/purkkimuonaa edullisemmaksi. Anemondan (vaimikäseoli) 90 g purkki maksaa euron. Kilohinnaksi tulee siis 11 €. Jauhelihan kilohinta jää reilusti alle, kuin myös br suikaleen ja seitin, silakoiden..

        Täältä löytyy kivoja vinkkejä & reseptejä kissojen muonitukseen, jos jotakuta kiinnostaa:
        http://www.ipsitilla.fi/Ruokinta/rafaelon kiusaus.htm

        (jos linkki ei toimi, pyyhi häntä ja aloita pääsivulta)

        Jos syöttää pelkkää raksua, tulee helposti virtsaongelmia jos ei juo tarpeeksi. Eli kyllä ennemmin niin päin mennään et enemmä lihaa ja vaikka kourallinen kaks raksua päivässä, josta saa jonkin verran kuituja, vitamiineja yms. Kannattaa laittaa juomakuppejakin useampaan paikkaan. Ja tosiaan ipstillan sivut kannattaa tsekata, useimmille kissoille kiusaukset maistuu hyvin!

        Itse tilasin Applawsia 17 eurolla, mutta joudun myymään sen pussin ku piti siirtyä lääkeruokintaan kokonaan. Ja Applawes on 80% lihaa eikä täyteaineena muuta ku perunaa, mikä on kissoille ihan hyväksi. Tuosta 80% lihapitoisuudesta vatsa täytyy niin, ettei ruokaa mene kovin paljoa edes. Voit ruokkia vaikka aamulla ja illalla ja yöksi nakata napuja kuppiin. Tai sitten aamulla, nakata päiväks naput jasit illalla ruokit vaan lihalla.


    • 19

      Me on syötetty Applaws-raksuja. Kuten jo monta kertaa sanottua, eläinkaupparaksut tulevat loppupeleissä paljon halvemmiksi. Joskus on esitetty pelkoa siitä, että raksujen kanssa ei kissa saisi tarpeeksi nesteitä, jota vastaan meillä on taisteltu niin, että kerran päivässä laitetaan raksuihin sen verran vettä, että se kaikki imeytyy raksuihin - kannattaa kuitenkin kattoa, että ne raksut tulee sitten syötyä eikä seiso montaa päivää kulhossa. Omista maustamattomista lihoista annetaan pieni osuus kissoille, ja kerran viikossa eläinystävät saavat kalanmaksaöljyä.

      Meidän vanhempi kissa söi alussa markettimuonaa. Kun vaihdettiin tasokkaampaan muonaan, ensimmäinen muutos oli ehdottomasti kissan virkeystasossa. Markettiruoalla tyttö jaksoi päivässä leikkiä vain hitusen ja keskittyi enemmän syömiseen ja nukkumiseen. Vaihdoksen jälkeen turkki alkoi kiiltää ja tuntui ihanan pehmoiselta, ja tyttö menetti painoa kun jaksoi telmiä leikeissään. Käytiin vasta eläinlääkärissä ottamassa rokote, ja neljän vuoden laaturaksujen napostelujen jäljiltä mummeli oli erinomaisessa kunnossa, ja hammaskiveäkään ei ollut kuin nimeksi. Sama toistui kun haettiin eläinsuojasta hylätty kissanpentu, joka suojassa oli saanut vain lahjoituksena tulleita markettiraksuja.

      Älä syötä puuroa. Kyllähän kissa nälissään syö vaikka mitä, muttei se ole terveellistä eläimelle. :) Osta mahdollisimman isoja säkkejä ja tee hintavertailuja myös netissä (valikoima laajempi ja - vaikka yleensä kannatan lähiseuduilta ostamista hinnasta riippumatta - hinta saattaa tipahtaa paljonkin).

      • 19

        Piti vielä sanomani:

        Vietiin katti hoitoon vanhemmilleni viikoksi, ja siellä syötettiin markettiraksuja. Tai ainakin yritettiin, kunnes toisena päivänä tyttö alkoi vain oksentaa markettiruokaa ulos urakalla. En osaa varmasti sanoa onko kyse vain siitä, että neiti rohmusi "karkkeja" niin hirveällä tahdilla, vai onko se herkistynyt väriaineille. Selvää kuitenkin on, että neljäntenä päivänä oksentaminen ei vielä ollut loppunut ja vanhempien oli pakko tehdä sen verran reissu kaupungissa, että saivat eläinkaupasta parempilaatuista ruokaa. Meillä ei ilmiselvästi voi edes miettiä markettiraksuja kuin korkeintaan jonkinlaisena sekoitteena eläinkauppamuonan kanssa.


      • kahen pennun omistaj
        19 kirjoitti:

        Piti vielä sanomani:

        Vietiin katti hoitoon vanhemmilleni viikoksi, ja siellä syötettiin markettiraksuja. Tai ainakin yritettiin, kunnes toisena päivänä tyttö alkoi vain oksentaa markettiruokaa ulos urakalla. En osaa varmasti sanoa onko kyse vain siitä, että neiti rohmusi "karkkeja" niin hirveällä tahdilla, vai onko se herkistynyt väriaineille. Selvää kuitenkin on, että neljäntenä päivänä oksentaminen ei vielä ollut loppunut ja vanhempien oli pakko tehdä sen verran reissu kaupungissa, että saivat eläinkaupasta parempilaatuista ruokaa. Meillä ei ilmiselvästi voi edes miettiä markettiraksuja kuin korkeintaan jonkinlaisena sekoitteena eläinkauppamuonan kanssa.

        Royal Canin Kitten 36 vs Friskies Junior:
        Raakavalkuainen 36% vs 40%
        Raakarasva 18% vs 12%
        Hehkutusjäännös 7,5% vs 8,5%
        Raakakuitu 2,5% vs 2,5%

        molemmissa lisätty vitamiineja. Friskies paketissa on vielä määrietlty, että väri-, säilöntä- ja happeutumisenestoaineet ovat EU:n hyväksymiä. Royal Caninis siit ei merkintää.

        Ravintosisältö suht sama. Oon omille pennuille nyt eläinkaupan raksuja antanut mut aion kokeilla markettiraksuja (Friskies). Saas nähä miten kissojen mahat sanoo ja miten vaikuttaa hiekkalaatikkoon.

        Tähän kakkaamiseen vielä kommentoin. Ei kai siin kakkaamisen paljoudessa tai vähäydessä muuten mitään, mutta jos kissa ei tarpeeksi pissaa niin virtsakivet on kyl lähitulevaisuudessa ongelmana.


      • hapettumisen
        kahen pennun omistaj kirjoitti:

        Royal Canin Kitten 36 vs Friskies Junior:
        Raakavalkuainen 36% vs 40%
        Raakarasva 18% vs 12%
        Hehkutusjäännös 7,5% vs 8,5%
        Raakakuitu 2,5% vs 2,5%

        molemmissa lisätty vitamiineja. Friskies paketissa on vielä määrietlty, että väri-, säilöntä- ja happeutumisenestoaineet ovat EU:n hyväksymiä. Royal Caninis siit ei merkintää.

        Ravintosisältö suht sama. Oon omille pennuille nyt eläinkaupan raksuja antanut mut aion kokeilla markettiraksuja (Friskies). Saas nähä miten kissojen mahat sanoo ja miten vaikuttaa hiekkalaatikkoon.

        Tähän kakkaamiseen vielä kommentoin. Ei kai siin kakkaamisen paljoudessa tai vähäydessä muuten mitään, mutta jos kissa ei tarpeeksi pissaa niin virtsakivet on kyl lähitulevaisuudessa ongelmana.

        estoaineet eli EU:n hyväksymät antioksidantit ovat myrkkyjä (BHA ja BHT) joita kumiteollisuus käyttää. Niille on vain annettu hieno nimi jonka tarkoitus on ohjata ostajaa harhaan. Niitä käytetään säilöntäaineina eläinruoissa.

        Nuo tiedot, eivät vielä kerro kaikkea siitä onko ruoka laadukasta vai ei, mutta sen verran tuosta Friskiesista sanoisin, että jo pelkkä rasvan määrä on liian alhainen ja hehkutusjäännös liian korkea.

        Vaikkei RC olekaan paras, on se silti parempi kuin tuossa vertailussa oleva ruoka. RC:ssä (nyt en pääse katsomaan pussin kyljestä) mm. E-vitamiini voi olla noiden antioksidanttien sijasta säilyvyyttä takaamassa. Siksi noista ei ole samaa mainintaa kuin Friskiesissä, väriaineista ei mainintaa ole jos niitä ei ole käytetty.

        Kakkaamisen määrästä näkee helposti ruoan laadun. Kissan, joka syö raakaa lihaa luineen, kakka on kiinteää ja tummaa sekä määrä on pieni suhteessa syödyn ruoan määrään. Kissan, joka syö paljon kasviperäistä ruokaa, kakka on löysää, vaaleaa ja haisee todella pahalle sekä määrä on suuri suhteessa syödyn ruoan määrään. Tämä johtuu siitä, että lihapitoisen ruoan kissan elimistö käyttää tehokkaasti hyödykseen, eikä jätettä jää paljon. Vilja ja kasvipitoinen ravinto taas jää käyttämättä ja se tulee osittain sulamattomana läpi - siitä haju, koostumus ja määrä. Eli se on suorassa suhteessa siihen mitä kissan elimistön käyttöön menee. Jos ruoka tulee sulamattomana ulos, ei siitä elimistö juurikaan hyödy ja kissa syö enemmän jotta saisi tarvittavat ravintoaineet. Tämä lisää taas ulosteen määrää, ainoastaan hiilarit jotka onnistuvat jäämään elimistöön, aiheuttavat lihavuutta ja sitä kautta muita ongelmia - diabetesta mm.

        En löytänyt Friskiesin ruoasta kunnollista tuoteselostetta, josta näkisi kokonaan sen mitä ruoka sisältää. RC:lla sen sijaan aineet on kerrottu ja ensimmäisenä siellä tulikin siipikarjanliha - ainesosat on lueteltu siinä järjestyksessä mitä on eniten. Jos (kuten epäilen) Friskiesin ensimmäinen aine on kasviperäinen, niin ollaan siinäkin metsikössä.

        Pissaamisen määrä sinänsä ei kerro mitään kiviriskistä, päinvastoin liiallinen pissaaminen kuivattaa kissaa. Mutta jos kissa juo riittävästi ja sen lisäksi pissaa, niin pissavaivojen kanssa ollaan paremmalla mallilla. Se tekee huuhtelun jota kissan rakko tarvitsee.


    • paljon kissoja

      Mitä enemmän puuroa eli huonoa raksua eli hiilihydraattia,
      1) sitä korkeampi virtsan ph -> suurempi virtsatietulehdusten riski = monta sataa eläinlääkäriin
      2) sitä enemmän haisevaa ja löysää kakkaa -> sitä enemmän kustannuksia kissanhiekasta

      Jos rahat on tiukalla

      1) Ruoki kissaa laadukkailla, lihapitoisilla ruuilla
      -> virtsassa oikea ph-> ei virtsatieongelmaa
      -> kissa pysyy hoikkana -> ei diabetestä, ei diettiruokaa
      -> kakka kiinteää, pientä ja hajutonta -> kotona ei haise, hiekkaa ei kulu mielinmäärin

      2) Vertaile laadukkaiden ruokien kilohinnat, osta netistä, osta isoa säkkiä. Monesti suurempi hankintahinta tuo säästöä kissan terveydentilassa ja lopulta muutenkin.

      esimerkkinä:
      Raksuruokinta pelkällä Applaws-raksulla (joka on huimasti parempi kuin markettipöperö):
      7,5 kilon säkki zooplussalta maksaa noin 44e, ja 3-5-kiloisen kissan päiväannoksilla riittää noin 150 vrk (eli 5kk!). Raksujen päivähinta 30 senttiä, kuukaudessa yhden kissan ruokaan siis kokonaiset 9 euroa!!! (http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/applaws/136608). Tämän lisukkeeksi riittää oikein hyvin marketissa myytävä tarjousmärkäruoka, ja kissa saa silti kaiken tarvitsemansa.

      Kissanhiekaksi vaikkapa Extreme Classic, 12,99e/15kg (http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_litter/extreme_classic). Mikrohiekassa se juju, ettei tarvitse kuin poistaa paakut päivittäin, itse hiekka pitää hajut erinomaisesti, eikä sotkeennu. Vaihtoväli 1kk, tavalliseen pienehköön kissanhiekka-astiaan riittää noin 10kg hiekkaa. Hiekan kk-kustannus 8,66e. Halpa kissanhiekka ei millään pysty samaan, vaan sitä on vaihdettava enemmän kuin 2 pss kuussa, joten se tulee kokonaisuutena kalliimmaksi, vaikka samalla joutuu kärsimään hajuhaitoista.

      • tipitii__

        Pisti silmään tuolla kommentti "halpa ruoka tulee kalliiksi, koska tulee enemmän lääkärikuluja"... anteeksi... voisiko joku perustella tämän?! :D Minulla on ollut elämäni aikana monta kissaa eikä niistä kukaan ole syönyt muuta kuin sitä "markettien paskaa". Eläinlääkärikuluja ei ole kyllä tullut yhtään ylimääräistä.

        Itse olen syöttänyt Latzin muruja ja purkkiruokaa. Hyvin on kelvannut, eivät kakkaa normaalia enempää eikä kakka haise. Helppoa ja yksinkertaista... eikä ole kallista ruokaakaan.


      • sherlock holmes
        tipitii__ kirjoitti:

        Pisti silmään tuolla kommentti "halpa ruoka tulee kalliiksi, koska tulee enemmän lääkärikuluja"... anteeksi... voisiko joku perustella tämän?! :D Minulla on ollut elämäni aikana monta kissaa eikä niistä kukaan ole syönyt muuta kuin sitä "markettien paskaa". Eläinlääkärikuluja ei ole kyllä tullut yhtään ylimääräistä.

        Itse olen syöttänyt Latzin muruja ja purkkiruokaa. Hyvin on kelvannut, eivät kakkaa normaalia enempää eikä kakka haise. Helppoa ja yksinkertaista... eikä ole kallista ruokaakaan.

        Se, että sinulle on sattunut terveet kissat, ei tarkoita sitä, että kaikki paskalla ruokitut kissat pysyisivät terveenä.

        Tilastollisesti huonolaatuinen ruoka, niin ihmisillä kuin eläimilläkin, on suurin ns. elintasosairauksien aiheuttaja.


      • --..
        sherlock holmes kirjoitti:

        Se, että sinulle on sattunut terveet kissat, ei tarkoita sitä, että kaikki paskalla ruokitut kissat pysyisivät terveenä.

        Tilastollisesti huonolaatuinen ruoka, niin ihmisillä kuin eläimilläkin, on suurin ns. elintasosairauksien aiheuttaja.

        Sittenhän sinun on helppo esittää ne kissoja koskevat tilastot. Sitä odotellessa.


      • tyhmä on tyhmä
        --.. kirjoitti:

        Sittenhän sinun on helppo esittää ne kissoja koskevat tilastot. Sitä odotellessa.

        siellä ne näkyy tilastoissa diabetes, liikalihavuus, maksa- ja munuaissairaudet ja virtsatiekivet.


      • rg.
        tyhmä on tyhmä kirjoitti:

        siellä ne näkyy tilastoissa diabetes, liikalihavuus, maksa- ja munuaissairaudet ja virtsatiekivet.

        Mitään edellä mainittua tilastoa ei ollut.


      • tilastot
        rg. kirjoitti:

        Mitään edellä mainittua tilastoa ei ollut.

        löytyy mm. eri vakuutusyhtiöiden kautta. He tekevät tilastoja niistä sairauksista joita joutuvat eniten korvaamaan ja korvaukset tulevat juuri eläinlääkäreiden hoitojen kautta. Eläinklinikoilla ei tilastoja sairauksien esiintyvyyksistä ole, heillä on muuta tekemistä kuin tilastoida, he hoitavat ja muut tekee tilastot. Vakuutusyhtiöiden on tehtävä noita tilastoja, koska niiden perusteella he sitten muuttavat myöskin vakuutustensa korvauksien määriä ja suhteita sekä vakuutusten hintoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      243
      2233
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe