Olen puolivuotiaan lapsen mummi ja sain tietoon että tyttäreni antaa rintaa mutta polttaa harvaakseltaan kylläkin. Olen jyrkästi sitä mieltä ettei rintamaitoa annetajos tupakoi. Tyttäreni on kokeillut tuttelia mutta vauva oksentaa sen.
Mitä neuvoksi ?
Imettäminen ja tupakointi
2
172
Vastaukset
- ....
Kannusta tytärtäsi mieluummin tupakoinnin lopettamiseen, älä imetyksen. Tietenkin lapsen elimistöön päätyy äidinmaidon mukana jonkin verran nikotiinia, mutta imetyksen hyödyt saattavat silti olla haittoja suuremmat, kun äiti tupakoi vain vähän. Nikotiinin määrä äidinmaidossa on suurimmillaan parisenkymmentä minuuttia tupakoinnin jälkeen, jonka jälkeen määrä putoaa nopeasti. Puolittumisaika on puolisentoista tuntia. Tupakoinnin voi siis yrittää ajoittaa esim. niin, että lapsi on juuri syönyt, eikä niin todennäköisesti kaipaa maitoa uudelleen pariin-kolmeen tuntiin. Koska tyttäresi tupakoi harvakseltaan, hän voi luultavasti tehdä näin. Maitoa voi toki myös lypsää varalle silloin, kun ei ole muutamaan tuntiin polttanut, ja antaa sitä lapselle, jos tämä kaipaa maitoa, ja äiti on äskettäin polttanut. Edellyttäen tietenkin, että maitoa heruu lypsämällä riittävästi.
- jfkt
Tupakoinnin lopettaminen olisi ihanneratkaisu, mutta tupakoinnin ollessa kohtuullista (noin alle 10/pv) imetyksen hyödyt voittaa vielä tupakoinnin haitat, eli kannattaa imettää vaikka ei heti saisikaan lopetettua. Vähentäminenkin on eduksi. Ja jos on pakko polttaa, niin mieluiten mahdollisimman kauan ennen seuraavaa imetystä eli käytännössä heti imetyksen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2102793
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1252659En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.771743Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2331305Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va631288- 471098
- 991001
- 108841
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6823- 46823