Olen nuoruudessani ollut hyvin liikkuvainen ja liikunnallinen. Sitten tuli sattuman sanelemia juttuja ja kaikenlainen itsehoito jäi 20 vuodeksi heitteille. Seurauksina: iskias, niska- hartiakivut ja alaselän krampit. Lopuksi lääkäri kertoi selän olevan tiltissä niin, että särkylääkkeet ja kipu ovat loppuelämän seuralaiset.
Siltä istumalta aloitin kuntosalin,- neljä ja puoli vuotta sitten, puolen vuoden kuluttua siitä tein kuntosali harjoituksia joogaa. Vuosi sitten jätin kuntosalin, mutta käyn Hatha-joogassa, Yin-joogassa viikottain sekä aloitin tänä syksynä uudelleen Pilateksen. Eli kolme kertaa viikossa lihashuoltoa. Pilates on kyllä kaiken muun lisäksi hävittänyt myös loputkin vyötärömakkarat. Erityisiä lenkkejä en enää tee, koska isovarpaan nivelrikko vaivaa, mutta liikun ulkona. Viime kuussa lääkäri totesi lannerangassani aivan uutta liikkuvuutta nivelissä... 59-vuotiaana!
Jo se, että voi hyvin ja hallitsee kroppansa on minusta nuorekkuutta - ja se nuorekkuus on kaikkien saatavilla.
LIIKKUKAA HYVÄT IHMISET!
18
168
Vastaukset
Jooga riitti...kiitti muutama viikko, selkä pa..skana ja satasen fysikaalinen hoito. Liikunta jää aina talvella...Ei jaksa. 5 vuotta sitten jaksoin pakottamalla, kun olin yksineläjä ei ollut muutakaan tekemistä. Yksineläjä on muuten 2. luokan kansalainen, nainen ainakin. Mä liikuin paljon, pitää myös itsetuntoa yllä. Kerran myöhästyin viimeisestä bussista ja kävelin yöllä 25 km kotiin.
Toi parhaan lajin valinta ei varmaankaan ole kaikille yks ja sama. Mä olen miettinyt sitä, kun joskus nuorena harrastin vähän aikaa erästä itämaista taistelulajeja. Mulla todettiin myöhemmin, että mulla on niin yliliikkuva selkä ettei sitä saa taivutusvenyttää yhtään. Siellä taistelulajin harkoissa ruumiinosia nimenomaan venytettiin äärimmilleen joka suuntaan, ja multahan se sujui. Mulle ilmaantui yllättäin pari ylimääräistä senttiä pituuttakin. Yliliikkuvaa selkää on tavallista enemmän taistelulajien harrastajien keskuudessa. Nyt mulla on harjoitusohjelma, jolla harjoitellaan staattista jännitystä syviin rankalihaksiin.
- -liikeradat-
Niinpä, joogassa sekä pilateksessa pitää olla hyvät ohjaajat, ettei riko itseään väärillä liikkeillä. Kuten kaikessa syviin lihaksiin menevillä lajeilla. Hyvällä ohjauksella taas saa, missä iässä tahansa, virtaa itseensä.
Olen myös yksineläjä, ollut jo yli 7 vuotta. En koe olevani toisen luokan kansalainen, naisenakaan. Mutta totta, itsetunto on kohillaan, kun säännöllinen viikottainen liikunta pitää kropan kunnossa. Sekä fyysisesti että visuaalisesti. Edelleen menee 36-38 numeroiset vaatteet päälle, vaikka pituutta on 170 cm. Ei se aina ole ollut helppoa, mutta lopulta kuitenkin mukavaa ja erittäin palkitsevaa.
- Putkivalo
Joo joo, äiti. Heti kun oon saanut tän flunssan pois. Eikä oo niin liukasta. Ja ois aikaakin. Ja vähän valoisampaa? Eikä niin paljon hyttysiä. Eikä sateessa. Eikä varsinkaan helteessä. Eikä täydellä vatsalla sovi. Ei kyllä nälkäisenäkään.
- auttoiko
No, ovatko ne särkylääkkeet ja kipu ovat loppuelämän seuralaiset?
Auttoi! Ei särky- eikä kipulääkkeitä. En tätä liikunnaniloa julistaisi, jos en olisi itse tätä konkreettisesti todennut. Jopa nivlerikkosäryt ovat vähentyneet - usko tai älä.
- auttoiko
Ok, kannatti lääkärin vähän säikytellä.
Niin, oman järjen käyttö on sallittu ja vaihtoehdot annettu - voi liikuttaa itsensä paremmaksi tai maata sohvalla lääkkeitä napsien. Ja kummankaan ei pitäisi valittaa ;)).
Pitää sitä aina jurputtaa.
Kerkeääkö sitä muuta tekemään kun itseensä hoitamaan tai hoidattamaan, kun noin paljon siihen uhraa energiaa.
Mulla, kun aikaa jää, niin menen sahan kanssa metsään, niin ne näyttää tekevän lääkäritkin.
Aloitus on vissiin naisten juttuja, kun en ole yhtään miestä kuullut, että ne käy joogassa, en minäkään lähtis, vaikka maksettais.
Tuossa oli se jurputus-osuus.
On se hyvä pitää itsensä kunnossa, koska jos lihakset on hyvässä kunnossa, niin se vähentää nivelten kuormitusta.
Ja jos tulee sairauksia, niin toipumiselle on suuri merkitys, että on hyvässä kunnossa..
Että jatka vaan samaan malliin, jos Sinulle sopii. Ei ole kovin kaunista, kun entiset koulukaverit kulkevat rollaattorin kanssa, suurin syy on erittäin runsas ylipaino.- (:)
Mitä??? Kulkevatko jo alle 60-vuotiaina? Paljonko mahtavat painaa...
(:) kirjoitti:
Mitä??? Kulkevatko jo alle 60-vuotiaina? Paljonko mahtavat painaa...
Voi voi, niitä on kuuskymppisenä jo ylipainon vuoksi pyörätuolissa, ja siitä ei ole enää paluuta. Sellaista kuntoutusta ei ole.
Nyt ei ole vähään aikaan tätä samalla luokalla ollutta rollaattorinaista kylällä näkynyt, liekkö mennyt se vähäkin liikkuminen..
Liki minun ikäinen mies liikkuu rollaattorin kanssa, syynä on pitkä-aikainen alkoholinkäyttö, vähäiseen liikuntaan yhdistettynä, joka on vienyt lihasvoimat. Tällä on enempi alipainoa, mutta viina maistaa edelleen.
Että näinkin sitä voi arvokkainta omaisuutta, elämäänsä ja terveyttä käyttää.
Itsestään kannattaa pitää huota myös liikkumalla. Ikäni olen liikkunut ja viimevuosina määrät ovat senkun lisääntyneet, mutta toisaalta ei sitten ole juuri koskaan ollut mitään vaivoja eikä kolotuksia. Eikä liikunnan ole pakko olla hikisessä kuntosalissa rautojen kanssa äheltämistä. Pyöräily tai lenkkeily ovat parasta vastapainoa työlle...tai sitten lavalla tanssiminen eka valssista viimeiseen! :)
- (:)
Mä en osaa tanssia. Varmaan kuulossa jotain vikaa, koska musiikki merkitsee minulle vähän.
Eikö se ole sama miten liikkuu kunhan liikkuu - metsässä, pyörällä, tanssimalla... Pääasia että liikkuu, ryhdikkäänä muistaen, että mm. selkää pitävät lihakset ovat syvät vatsalihakset!
Totta puhut k-kotton, monenlaista lenkkaajaa on meidän ikäisissä. Iso syy pettäviin niveliin on tietysti ylipaino ja vääränlainen kuormitus. Rollaattoreilla jo kuljetaan ja ollaan osittain "jalattomia".
Mutta hätä ei ole ollenkaan tämän näköinen, tekemällä saa paljon aikaan itsensä kanssa, kunhan vain viitsii ja tahtoo.Sankaritarinoita lienee yhtä paljon kuin on itsensä liikuttajiakin.
Mitkä todellisia, mitkä kuvitelmia.
Hyötyliikunta on sanana kokenut inflation.
Heikkoutena yleensä lienee sen sattumanvaraisuus ja/tai kokonaisuudessaan lyhyt kesto.
Jos reilun kokoisen pihan nuoskakelin lumitöitä olisi vähintään kolmesti viikossa niin melko vähällä lisäliikunnalla pitäisi itsensä kunnossa.
Tai vastaavaa.
Moni kuntoliikkuja pettää itseään.
Seuraa kelloa mutta ei sykettä.
Niiden yhdistelmä ratkaisee tehon eikä pelkät kilometrit tai tunnit.
Riittävä lepo ja järkevä ravinto saattavat unohtua joiltakin.
Itselläni on ylikuormittumisen riski.
Kotona ollessa ei joskus ole malttia keventää rehkimistä riittävästi.Kyllä meidän ikäisten ulkonäkö kertoo kuka liikkuu miten ja kuinka paljon.
Vatsasta ja jenkkakahvoista huomaa myös levon ja ravinnon suhteutuksen.
Ikävä kyllä ylipaino käy polvi- sekä lonkkaniveliin ja suuri syy selkävaivoihin on syvien vatsalihasten olematon kunto.
Hatha- tai Astanga-joogassa nousee syke ja lihasvoima, Yin-jooga on n. 3 minuutin syvävenyttelyjä sidekudoksiin saakka... Joogastakin löytyy vaihtoehtoja, yhdistelmiä, ei tarvitse edes juosta.
Mutta totta laiska-lasse, miehet usein 5-kymppisinä innostuvat yliliikuntaan mm. tavoittena maratonit - ja sitten ihmetellään miksi akillekset paukkuvat tai pohjelihakset revähtävät...
Liikunnassakin joskus vähemmän on enemmän!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 441993
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi441918Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen291671Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun481610- 1251596
Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,201505- 221334
Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381307Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."
Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s191263Katso ennen-jälkeen kuvat - Erika Vikman saa pihalleen jättirempan tv:ssä!
Oho, onpa aikamoinen muutos! Mitäs tykkäät, onko tällainen piha mieleesi vai haluatko enemmän nurmialuetta ja vihreää?101216