Jälki-istunnon välttäminen

20+16

Sinulla on oikeus kieltäytyä jälki-istunnosta jos haluat. Tässäpä ohjeita:

1. Opettaja antaa sinulle jälki-istuntolapun. Ilmoita, että kieltäydyt suorittamasta jälki-istuntoa, koska se on annettu mielestäsi väärin perustein. Kieltäydy allekirjoittamasta lappua.

2. Jos opettaja yrittää pakottaa sinua jälki-istuntoon, sano että ainoastaan viranomaisilla on oikeus vapaudenriistoon eikä koululla ole oikeutta pakottaa oppilasta yhtään mihinkään. Suomessa ei ole edes koulupakkoa.

3. Voit myös hyötyä jälki-istunnosta antamalla ehtoja joilla suostut toteuttamaan jälki-istunnon. Voit esimerkiksi sanoa, että sinulta pitää korvata jälki-istunnon verran tunteja samalla viikolla tai että sinun pitää saada poistua jälki-istunnosta milloin haluat. Kaikkien näiden ehtojen pitää lukea paperilla selkeästi, ennen kuin suostut jälki-istuntoon.

4. Koulun ei tietenkään ole pakkoa suostua esittämiisi ehtoihin, mutta silloin sinunkaan ei tarvitse suostua jälki-istuntoon. Edes molempien vanhempiesi allekirjoittamana lappu ei ole pätevä, koska Suomessa vapauderiisto on lainvastaista vaikka siitä olisi tehty sopimus.

5. Jos opettaja yrittää ohjata sinut fyysisesti jälki-istuntoon, sinulla on oikeus poistua paikalta tarpeellisia voimakeinoja käyttäen. Jos opettaja esimerkiksi yrittää vetää sinua ranteesta jälki-istuntoon, voit potkaista häntä ja karata paikalta hätävarjelun nojalla. Muista, että liiallinen voimakeinojen käyttö on kuitenkin hätävarjelun liioittelua.

6. Jos opettajat saavat sinut kuitenkin vietyä jälki-istuntoon ja pidettyä siellä, voit tehdä heistä rikosilmoituksen laittomasta vapaudenriistosta ja pahoinpitelystä. Rikosilmoituksen voi tehdä netissä osoitteessa http://www.poliisi.fi/rikosilmoitus

7. On hyvä jos sinulla on todisteita kyseisestä vapaudenriistosta. Voit esimerkiksi ottaa kamerakännykällä videota siitä, kun he yrittävät pitää sinua jälki-istunnossa tai ovat viemässä sinua sinne.

8. Jotkut koulut eivät suostu luovuttamaan päättötodistusta, jos et ole käynyt jälki-istunnoissa. Tämä menettelytapa on kuitenkin laiton, ja voit vaatia päättötodistusta ilman jälki-istuntojen suorittamistakin. Aluksi kannattaa uhkailla kanteella ja jos koulu ei silloinkaan suostu luovuttamaan todistusta, ota yhteyttä Opetushallitukseen. Opetushallituksen päätöksen mukaan päättötodistus on luovutettava joka tapauksessa.

67

9756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • James-95

      Nyt pitäis sitten vastata ettei joku 6. luokkalainen mene potkimaan opettajia.

      "3. Voit myös hyötyä jälki-istunnosta antamalla ehtoja joilla suostut toteuttamaan jälki-istunnon. Voit esimerkiksi sanoa, että sinulta pitää korvata jälki-istunnon verran tunteja samalla viikolla tai että sinun pitää saada poistua jälki-istunnosta milloin haluat. Kaikkien näiden ehtojen pitää lukea paperilla selkeästi, ennen kuin suostut jälki-istuntoon."

      Jälki-istunnossahan ei saa olla mitään kännykkää tms vaan siellä istutaan hiljaa. Sinun mukaasi olisi hauskempaa istua paikallaan luokassa kuin "kuunnella" opetusta kavereiden kanssa.

      "8. Jotkut koulut eivät suostu luovuttamaan päättötodistusta, jos et ole käynyt jälki-istunnoissa. Tämä menettelytapa on kuitenkin laiton, ja voit vaatia päättötodistusta ilman jälki-istuntojen suorittamistakin."

      Sama asia olisi, jos murhaaja päästettäisiin pois vankilasta ilman sakkoja tai suorittamatta rangaistusta.

      "2. Jos opettaja yrittää pakottaa sinua jälki-istuntoon, sano että ainoastaan viranomaisilla on oikeus vapaudenriistoon eikä koululla ole oikeutta pakottaa oppilasta yhtään mihinkään. Suomessa ei ole edes koulupakkoa."

      Opettaja on viranomainen. Hän saa myös poistaa oppilaan luokasta tarpeellisia voimakeinoja käyttäen.

      Lisäksi olisi hyvä, jos laittaisit lähteen, jos kopiot tekstin toiselta sivulta, koska silloin tekstin alkuperäinen kirjoittaja voisi haastaa sinut oikeuteen.

      Lisää tietoa opettajien oikeuksista:
      http://www.edu.fi/turvallisuus_ja_liikenne/turvanetti/yksilon_ja_yhteiskunnan_turvallisuus/valitse_oikein/opettajan_oikeuksista_ja_velvollisuuksista

      • Mao.

        Nyt pitäis sitten vastata ettei joku 6. luokkalainen mene potkimaan opettajia.

        "3. Voit myös hyötyä jälki-istunnosta antamalla ehtoja joilla suostut toteuttamaan jälki-istunnon. Voit esimerkiksi sanoa, että sinulta pitää korvata jälki-istunnon verran tunteja samalla viikolla tai että sinun pitää saada poistua jälki-istunnosta milloin haluat. Kaikkien näiden ehtojen pitää lukea paperilla selkeästi, ennen kuin suostut jälki-istuntoon."

        Jälki-istunnossahan ei saa olla mitään kännykkää tms vaan siellä istutaan hiljaa. Sinun mukaasi olisi hauskempaa istua paikallaan luokassa kuin "kuunnella" opetusta kavereiden kanssa.

        No eihän koulukaan saisi "riistää oppilaiden vapautta". Hui on kauheaa jos
        on jälkkärissä kännykkä.

        "8. Jotkut koulut eivät suostu luovuttamaan päättötodistusta, jos et ole käynyt jälki-istunnoissa. Tämä menettelytapa on kuitenkin laiton, ja voit vaatia päättötodistusta ilman jälki-istuntojen suorittamistakin."

        Sama asia olisi, jos murhaaja päästettäisiin pois vankilasta ilman
        sakkoja tai suorittamatta rangaistusta.

        Ei ole yhtään sama asia. Murha on rankaistava ja kamala rikos. Vertaatko
        Suomen kouluja ja poliisia, rehtoria ja tuomaria toisiinsa?
        Vankeusrangaistus on eri asia kuin vapaudenriisto, sillä oikein perusteltu
        vr on laillinen. Norjan murhaaja vapaaksi, vapaudenriisto - Sinun mottosi?

        "2. Jos opettaja yrittää pakottaa sinua jälki-istuntoon, sano että ainoastaan viranomaisilla on oikeus vapaudenriistoon eikä koululla ole oikeutta pakottaa oppilasta yhtään mihinkään. Suomessa ei ole edes koulupakkoa."

        Opettaja on viranomainen. Hän saa myös poistaa oppilaan luokasta tarpeellisia voimakeinoja käyttäen.

        Liiallisten voimakeinojen käyttö taas ei sallittua, ja vain jos oppilas on
        vaaraksi itselleen tai muille.

        Lisäksi olisi hyvä, jos laittaisit lähteen, jos kopiot tekstin toiselta sivulta, koska silloin tekstin alkuperäinen kirjoittaja voisi haastaa sinut oikeuteen.

        No kuka tahansa voi haastaa kenet tahansa oikeuteen melkein mistä vain,
        mutta kukaan ei jaksa nipottaa siitä että joku nulikka heitti lumipallon
        portaillesi.

        Lisää tietoa opettajien oikeuksista:
        http://www.edu.fi/turvallisuus_ja_liikenne/turvanetti/yksilon_ja_yhteiskunnan_turvallis


      • MirandaUusi

        Opettaja ei saa köyttää voima-keinoja, ellei niistä ole erikseen ensin keskusteltu lapsen huoltajien kanssa.


      • Anonyymi

        "Lisäksi olisi hyvä, jos laittaisit lähteen, jos kopiot tekstin toiselta sivulta, koska silloin tekstin alkuperäinen kirjoittaja voisi haastaa sinut oikeuteen."

        Jaaha, yrität saaha tän henkilön tekee jotai et se haastettas oikeutee


    • 20+16

      Niin kuin sanoin voit itse määrittää ehdot. Voit antaa ehdoksi, että saat käyttää kännykkää jälki-istunnossa. Koulun ei ole pakko tähän ehtoon suostua, mutta silloin sinunkaan ei tarvitse suostua jälki-istuntoon.

      Päättötodistus on merkki opintojen suorittamisesta, ei kurinpitorangaistusten suorittamisesta. Jokainen voi itse määritellä kyseisen asian eettisyyden ja muodostaa asiasta mielipiteensä. Joka tapauksessa, päättötodistus tulee antaa oppilaalle vaikka hän ei olisi suorittanut jälki-istuntoa.

      Tämän sanomalla viittaan tähän uutiseen ja siinä oleviin lainauksiin:
      http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/jälki-istunnot-eivät-voi-estää-todistuksen-saantia-moni-koulu-rikkoo-lakia/679409

      Opettaja ei ole viranomainen, vaan virkamies. Viranomaisilla tarkoitin tässä tapauksessa poliiseja sekä muita, joille on annettu oikeus riistää henkilön vapaus tai rajoittaa sitä. Jokaisella on oikeus vapaudenriistoon, jos henkilö on tehnyt esimerkiksi väkivaltarikoksen. Tämän pitää kuitenkin tapahtua heti paikalla (ns. rysän päältä), eikä kiinniottoa saa suorittaa jälkikäteen.

      Opettaja saa poistaa oppilaan luokasta, mutta ei saa pakottaa oppilasta luokkaan. Suomessa ei ole koulupakkoa, eli ketään ei saa pakottaa kouluun. Opettaja saa siis poistaa häiriköivän oppilaan tunnilta tarvittavia voimakeinoja käyttäen, mutta ei saa pakottaa oppilasta luokkaansa jos tämä ei sitä halua. Jos opettaja yrittää fyysisesti viedä sinua luokkaansa, sinulla on oikeus puolustautua hätävarjelun perusteella.

      Otetaanpa vielä ymmärrettävämpi esimerkki: Jos sinä menet jonkun toisen kotiin häiriköimään, hän saa poistaa sinut asunnostaan. Sen sijaan hän ei saa viedä sinua asuntoonsa ilman lupaasi. Sinun ei tarvitse mennä kenenkään toisen kotiin jos et niin halua. Sama juttu koulussa, opettaja saa poistaa oppilaan luokasta, mutta ei saa pakottaa oppilasta menemään sinne.

      En ole kopioinut kirjoituksiani mistään, vaan ne ovat jokaista sanaa myöten omaa käsialaani. Perustan kirjoitukseni kuitenkin olemassa oleviin tosiasioihin. En suosittele ketään välttämään jälki-istuntoja, mutta haluan kuitenkin muiden tietävän, että heillä on oikeus siihen. Ei kukaan halua mennä jälki-istuntoon, jos se on annettu väärin perustein. Tuskin kukaan haluaa potkia tai lyödä opettajaa, mutta tämä on kuitenkin sallittua jos opettaja toimii laittomasti.

      On totta, että opettajilla on oikeuksia oppilaiden suhteen. Kuitenkin myös oppilailla on oikeuksia, joista nyt esittelin yhden.

    • safdgfh

      Tuo saattaa jopa olla periaatteessa mahdollista, MUTTA
      Pääset paljon vähemmällä istumalla sen tunnin. Voit sitten aloittaa puhtaalta pöydältä. Oikeusmenettelyä ei aloiteta huvin vuoksi. Lisäksi opettajillla on keinot kostaa. Tuskin läpäiset seuraavaa luokkaa, jos menet tekemään noin. Todistuksessa voi jopa suoraan lukea, ettet ole yhteistyöhaluinen tai siihen suuntaan.

      Kaikkea ei kannata kokeilla

      • Juristi

        7 vuoden jälkeen kaikille tiedoksi, että koululla on mm. oikeus velvoittaa oppilas istumaan hiljaa jälki-istunnon ajan.


      • MirandaUusi

        Jälki-istunnossa ollaan aina hiljaa. Oli 1.-luokkalainen, tai 9.-luokkalainen kyseessä.


    • 20+16

      Pakko on läpäistä luokka, jos saa tarpeeksi hyvän arvosanan. Opettajilla ei ole lain mukaan mahdollisuutta "kostaa" tuolla lailla. Käyttäytymisarvosana ei vaikuta lukioon hakemiseen. Sitä paitsi peruskoulun todistuksilla ei ole mitään väliä enää sen jälkeen, kun olet päässyt lukioon. Opettajat tietävät kyllä, että vääristelemällä arvosanoja ei kuse kuin omaan nilkkaansa.

      • James-95

        Arvosanaan vaikuttaa myös läksyjen teko. Jos ei tee läksyjä, saa mahdollisesti jälki-istuntoa. Oppilaan on myös annettava muille työrauha. Jos ei anna työrauhaa, se näkyy myös arvosanassa.


    • Sarcasm

      Ihan hyviä neuvoja, mutta tässä parempi: Älä hanki jälki-istuntoa.

      Ja siitä, ettei Suomessa ole koulupakkoa... Olisitte onnellisia, että edes saatte käydä koulua. Vaikka yläastelaiset ei näytä sitä tajuavan, niin se on suuri etuoikeus ja sitä pitäisi osata arvostaa. Mutta koska jokainen meistä voittaa lotossa ja elää valtion rahoilla, niin mitä varten sitä sitten kouluttaa itseään, eikö vain?

    • LOLMIKÄN00B123

      Suomessa on pakko käydä peruskoulu

      • Itte oot nooB

        itte oot noob :D Se on OPPIVELVOLLISUUS eikä mikää koulupakko -.- '' Suomessa on pakko käydä peruskoulu'' Se on pakko suorittaa.


    • Ymmärrätkö?

      Suomessa ei ole koulupakkoa, vain oppivelvollisuus

    • 20+16

      Saattaa sitä jälki-istuntoa saada muistakin syistä kuin läksyjen tekemättömyydestä. Jälki-istunnon suorittamatta jättämisen ei tarvitse mitenkään liittyä koulumenestykseen.

      Suomessa ei ole koulupakkoa, vaan oppivelvollisuus. Ja oppivelvollisuudenhan voi suorittaa vaikka kotona jos haluaa.

      Ja vaikka olisikin etuoikeus saada käydä koulussa, ei silti tarvitse ottaa jälki-istuntoa turhaan. Jos lyöt toista oppilasta puolustautuessasi, voit saada jälki-istuntoa jos opettaja ei uskokaan että hän hyökkäsi kimppuusi.

      • James-95

        Jos oppilas ei suorita jälki-istuntoa, siitä menee viesti vanhemmille Wilman kautta. Vanhemmat todennäköisesti eivät ole kovin iloisia siitä. Jos niitä suorittamattomia jälki-istuntoja alkaa kertyä, vanhemmat saattavat poistaa nuorelta niitä etuoikeuksia, joita pidetään itsestäänselvyyksinä esim. tietokone, TV, viikkoraha jne.


    • 32423534534

      Ymmärätkö?::::::: Eikös se ole melkein sama asia eri sanan muodossa

    • N3rd g1rl 13

      Hölmöjä ootte kyllä kaikki! Paras tapa välttää jäkiistunto on olla saamatta sitä (niinkuin en ole koskaan saanut ja opettajat sanovat että olen viisas ja hyvä oppilas)

      • James-95

        Hölmöjä? Sanoo tyttö, jolla on vain yksi 10 joulutodistuksessa...


      • N3rd g1rl 13
        James-95 kirjoitti:

        Hölmöjä? Sanoo tyttö, jolla on vain yksi 10 joulutodistuksessa...

        Vihjaat, että minä olen hölmö?! Vain yksi kymppi? Ei sellainen tyyppi ole hölmö! Ja aion kyllä parantaa! Haloo, olen vasta seikalla! En minä vielä mikään nero ole (vielä)!


      • James-95
        N3rd g1rl 13 kirjoitti:

        Vihjaat, että minä olen hölmö?! Vain yksi kymppi? Ei sellainen tyyppi ole hölmö! Ja aion kyllä parantaa! Haloo, olen vasta seikalla! En minä vielä mikään nero ole (vielä)!

        Hanki ainakin kolme kymppiä nii voit kutsua itseäsi viisaaksi.


      • N3rd g1rl 13
        James-95 kirjoitti:

        Hanki ainakin kolme kymppiä nii voit kutsua itseäsi viisaaksi.

        Hoidan asian ensivuonna.


      • James-95
        N3rd g1rl 13 kirjoitti:

        Hoidan asian ensivuonna.

        Tai vaikkapa kevääseen mennessä?


      • N3rd g1rl 13
        James-95 kirjoitti:

        Tai vaikkapa kevääseen mennessä?

        No en minä joulutodistukseen kolmea kymppiä saa!


      • L0L...
        James-95 kirjoitti:

        Hanki ainakin kolme kymppiä nii voit kutsua itseäsi viisaaksi.

        Ei oo kympeistä kiinni, voi saada kymppejä jos lunttaa tai on opettajan lellikki. Ite sain taideaineet kaikki kympeiks osoittamalla kiinnostusta aiheeseen ja niillä tunneilla olemalla hiljaa ja kiltisti. kolme kymppiä, 2 kasia ja loput ysejä. Uskonto ysiksi lunttaamalla toiseen kokeesen, sain tietää koko kokeen vastaukset.


      • James-95
        L0L... kirjoitti:

        Ei oo kympeistä kiinni, voi saada kymppejä jos lunttaa tai on opettajan lellikki. Ite sain taideaineet kaikki kympeiks osoittamalla kiinnostusta aiheeseen ja niillä tunneilla olemalla hiljaa ja kiltisti. kolme kymppiä, 2 kasia ja loput ysejä. Uskonto ysiksi lunttaamalla toiseen kokeesen, sain tietää koko kokeen vastaukset.

        Meilläpäin kymppiin tarvitaan taitoa kiinnostuksen lisäksi.


      • N3rd g1rl 13
        L0L... kirjoitti:

        Ei oo kympeistä kiinni, voi saada kymppejä jos lunttaa tai on opettajan lellikki. Ite sain taideaineet kaikki kympeiks osoittamalla kiinnostusta aiheeseen ja niillä tunneilla olemalla hiljaa ja kiltisti. kolme kymppiä, 2 kasia ja loput ysejä. Uskonto ysiksi lunttaamalla toiseen kokeesen, sain tietää koko kokeen vastaukset.

        Minä en missään nimessä alistuisi lunttamaan! Ja olen kyllä kiinnostunut opiskelusta. Ja opettajani pitää minusta, ja yritän olla niin kiva kuin mahdollista. En siksi, että se nostaisi numeroa, vaan siksi, koska minäkin pidän opettastani.


    • 15+7

      Jos nyt vaikka jouluna sulla tulee välitodistus ja sulla on jotain suorittamattomia jälki-istuntoja niin ne näkyy sit todistuksessa...
      vink vink ^

      • N3rd g1rl 13

        En ole joutunut jälki-istuntoon!


    • op95

      Jos oppilas syyllistyy jälki-istuntoihin jatkuvasti ja koulun järjestyssääntöjen rikkomiseen, on koululla oikeus erottaa oppilas. Kuten sanoit, ei ole koulupakkoa, mutta koulullakaan ei ole mitään pakkoa pitää sinua siellä, jos häiriköit. Pahimmassa tapauksessa käytöshäiriöisistä ilmoitetaan lastensuojeluun ja heidät otetaan huostaan -> koulukotiin. Ei ole nykypäivänä mitenkään erikoista tällainen.

    • kokenutkonkari

      Mutta ennen koulusta erottamista täytyy olla kasvatuskeskustelut ..jos nekään ei auta niin sitten kirjallinen varoitus (josta voi valittaa) ja sitten vasta erottaminen, jota ei rehtori päätä, vaan koululautakunta/sivistysvirasto..josta voi myös valittaa.

    • Lietsoja

      Jos noista ei mikään auta kannattaa kokeilla tätä: Minä(eli kommentoija) tai huoltaja on käskenyt tehdä sellaista.

      Itse nimittäin aion palkita kaikki jotka sitä ovat "pikkupahasta"/"aiheettomasti" istuneet mutta puhutteluita ei lasketa. On todella säälittävää ettei koulut osaa laittaa oppilaita korvaamaan tekosiaan muuten penkkiä kuluttamalla. Kun minä perustan firman sinne pääsee töihin vain jälki-istuntolapulla.

      • Anonyymi

        Asiaa


      • Anonyymi

        Missäs teidän firma sijaitsee? Nyt alkoi kiinnostaa. Vai onko se vasta vaiheessa? Mulla olis joka luokalta jälki-istuntolappu tallella kun otin niistä kopiot. Oon työtön ja firmasi vaikuttaisi olevan viimeinen vaihtoehto.


    • Hahfirma

      "Kun minä perustan firman.." Hah sen haluun nähä. Haluun nähdä kun se firma menee konkkaan ekan 3kk aikana.

      • Anonyymi

        Minä varmistan jokaiselle koululle konkurssipesän mikäli mikään tällä keskustelupalstalla oleva ohje ei toimi. Näin koronapandemian keskellä se käy helposti.


    • Bensaanuotioon

      Hmm... tuossahan on loistava idea. Teenpä niin oman firmani kohdalla jonka jo omistan. Mun kämpälläkin huvittelu on sallittua vain jälki-istunnoissa olleilla paitsi jos ne on tulleet jostain todella röyhkeästä. Lapsia palkitaan vain siitä kun ylempitaho ylireagoi heihin.

    • ISIS-kapinallinen

      Sanotte vaan että ISIS-järjestö käski. Jos ei se auta palkitsen teidät koulun henkilökunnan ylireagoinnista.

    • ootko.vähän.persu

      Ap, sua ja sun tarkkisluokkalaisia kavereita pitäis tosiaan säästää jälki-istunnoilta ja sen sijaan vetää samantien turpaan. Vai ootko jo edennyt urallas amikseen tai vankilaan

      • Anonyymi

        Meillä palkitaan myös turpaan saamisesta, kakun lusimisesta ja takaisin antamisesta kunhan jää kytille kiinni. Tuu meille hakattavaksi niin saat töitä.


      • Anonyymi

        Me hakataan helpommin normaaleiksi luokiteltuja oppilaita ja opettajia pienestäkin rikkeestä mutta ollaan kohteliaita entisille tarkkisluokkalaisille ja muillekin erityisoppilaille.


      • Anonyymi

        Me lyödään aina takaisin vaikka tapauksesta olisi kuinka monta vuotta. Jos joku pahoin pitelee jonkun pahoinpitelysyytettä saamatta tehdään tekijälle sama takaisin ja jos siitä tulee syyte on palkankorotus tiedossa.


    • tietäväeskari

      Jälki-istunnot ovat eu-direktiivin mukaan kiellettyjä vuodenvaihteen jälkeen oppilaille. Tästä eteenpäin oppilaat laittavat opettajan tarpeen vaatiessa nurkkaan seisomaan arvioidensa sopivaksi ajaksi.

    • Viisausonpahasta

      Liian myöhäistä tietäväeskari. Kaikki jotka ovat tähän mennessä sitä saaneet saavat palkinnon paitsi jos se on tapahtunut jostain todella röyhkeästä asiasta, josta tulisi vähintään selkään antaa. Koulut saa kokea syyllisyyttä siitä että ovat edes joskus ratkaisseet asiat väärinpäin. Tekosista tekosten mukaiset rangaistukset tai rangaistusten hankkimisesta palkinto. Kasvatuskeskusteluista ja puhutteluista taas moitin oppilaita.

    • Älätoimioikein

      Mikäli tappelussa pahemmin turpaan saanut saa jälki-istuntoa kasvatuskeskustelun sijaan törkeämmän osapuolen hakkaamisesta saa meiltä töitä kunhan jää poliisille kiinni. Koskee myös koulunsa käyneitä. Mielialalääkityksestäkin johtuvasta käytöksestä rangaistuksen saaneet saavat palkinnon.

    • Anonyymi

      Minun vanhempani allekirjoittivat laput vaikka syy olisi ollut kuinka mitätön ja mun lääkeannosta vaan nostettiin. Olen siksi lyönyt eläkkeelle jääneitä opettajia vanhainkodissa pienestäkin rikkeestä ellei heillä ole käytössä mielialalääkettä. Jottei omille lapsilleni käy samoin korotan heidän viikkorahoja aina kun syy on aiheeton ja sanon ilkeästi heidän opettajille. Minun työpaikkani sääntöihin kuuluu toisten työpaikkojen vääryyksien takaisin anto.

    • Anonyymi

      Tässä ihan pari ihan yksinkertaista ohjetta, millä ainakin voit välttää jälki-istunnot. ÄLÄ TEE TYHMYYKSIÄ JA KÄYTTÄYDY IHMISIKSI.

    • Anonyymi

      Minä löin opettajaa joka antoi lapselleni aiheettoman jälki-istunnon. Kyseinen opettaja oli myös rikkonut lapseni koskemattomuutta vahingonkorvauksia maksamatta

    • Anonyymi

      Useampi oppilas puhuu rumia mutta vain yksi tai muutama saa jälki-istuntoa lopuille olemme ilkeitä ja jälki-istunnon saaneille tavallista kohteliaampia.

    • Anonyymi

      Tänään vältin jälki-istunnon sanomalla että "tein sen tahallaan jotta saisin jälki-istuntoa". Aiemmin yritin anteeksipyytämällä saada tilanteen korjattua, mutta tuloksetta.

    • Anonyymi

      Olen lukion ja peruskoulun rehtori ja olen ottanut helpommin lukio-opiskelijoikseni oppilaita jotka ovat saaneet aiheettomia jälki-istuntoja muiden oppilaitokseni opettajien kautta. Asiat tulisi selvittää puhutteluilla mutta jos ei se auta niin sitten vasta jälki-istunto. Jos samasta syystä on aiemmin tullut jälki-istuntoa kuin puhuttelua otan sen huomioon yhteishaussa. Muille oppilaitokseni opettajille olen puolestaan ankarampi.

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä että tämän palstan ovat luoneet henkilöt jotka ovat kokeneet jälki-istunnot mustavalkoiseksi maalaamisena. Perheissä ovat lasten vanhemmat tuominneet lapsensa vain käytösnumeron perusteella ja tällöin heidän vanhempiakin pitäisi jututtaa. Jälki-istunnon tulisi opettaa mutta tämän palstan perusteella se on lisännyt niiden uhmakkuutta jotka ovat tätä kommentoineet. Kympinkin oppilas voi olla sisimmässään nelosen oppilasta katalampi. Toivoisin että niin kouluissa kuin missä tahansa tekijä voisi hyvittää tekosensa ilman sanktioita ja niin että tapaus ei toistu ja kaikilla on hyvä mieli. Eritoten toivon sitä niille joilla ei aiemmin ole ollut tähän mahdollisuutta.

    • Anonyymi

      Minä annan paremmat arvosanat oppilaille jotka ovat sitä aiheetta saaneet ja haukun opettajia jotka ovat niitä antaneet. Suosin puhutteluja ja kasvatuskeskusteluja sillä pidän jälki-istuntoja vain koulun järjestäminä rituaaleina jotka estää oppilasta parantamasta käytösnumeroaan.

    • Anonyymi

      Minä sanoin lapseni opettajalle että mitä enemmän tulee aiheettomia jälki-istuntoja sitä enemmän hyväksyn pahan tekoa kunhan mitään ei mene rikki tai kehenkään ei satu. Mitä negatiivisemmin se vaikuttaa arvosanoihin sitä herkullisempi ateria on luvassa ja päinvastoin mikäli sikamaisia oppilaita ja opettajia jätetään tuomitsematta.

    • Anonyymi

      Vein eilen yhden opettajan tunniksi kellariin joka anto oppilaalle pipon pitämistä jälkkää ja kyseisen oppilaan annoin sen ajan tehdä mitä huvittaa. Sanoin että teen muillekin saman jos tämä jatkuu.

    • Anonyymi

      Tai sitten vaan istumisen sijaan seisot ja osoitat sillä tapaa mieltäsi. Tällöin et ole osallisena jälki-istunnossa vaan jälki-seisonnassa :)

    • Anonyymi

      Jos opettaja antaisi keppiä antaisin minäkin hänelle omassa firmassani. Vien opettajia suljettuun tilaan jos antavat jälkkää väärin perustein.

    • Anonyymi

      Syksyllä opettajat saisivat jälki-istuntojen sijaan erottaa oppilaita määräajaksi koulusta tai antaa lisätehtäviä

    • Anonyymi

      Mitä pitäis tehdä kun sain perjantaille jälkkää
      tunnin voiko joku auttaa jotenkin

    • Anonyymi

      Lapsellista, oman elämän pilaamista.
      On tuo elämä nähty ja mitä tuollaisia asioita puhuvista on tullut. Ja kuinka elämä jatkuu.

    • Anonyymi

      "Koulun opettaja tai rehtori voi määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi oppilaan, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti."

      Näin kirjoittaa Opetushallitus nettisivuillaan.
      Oph.fi

      • Anonyymi

        Mitäs OPH sanoo sellaisesta tapauksesta, jossa lapsi määrätään jälki-istuntoon toisen lapsen valehtelun vuoksi? Kyseessä uusi ope, joka ei ole vielä oppinut tuntemaan lapsia.


      • Anonyymi

        Sanokoon Opetushallitus mitä tahansa palkitsen oppilaita jälki-istuntojen hankkimisesta mutta en puhutteluista. Ne "terveet" oppilaat joita ei sikailuista tuomita ansaitsisivat piiskaa pepulle mutta tyyliin ADHD-henkilöt jotka eivät kykene ymmärtämään tilannetta heitä tulisi armahtaa helpommin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs OPH sanoo sellaisesta tapauksesta, jossa lapsi määrätään jälki-istuntoon toisen lapsen valehtelun vuoksi? Kyseessä uusi ope, joka ei ole vielä oppinut tuntemaan lapsia.

        Palkitaan lapsi joka on saanut jälki-istuntoa toisen virheen takia sekä se joka hankkii syytteen antamalla tälle valehtelevalle lapselle luunappia.


    • Tässä oikean elämän Saul Goodman

    • Anonyymi

      Minä sanoin kouluaikoina että "tein sen tahallaan että saisin jälkkää" ja "jos tulee jälki-istuntoa oon levoton kunnes käytösnumeroni on arvioitu" niin opettajat ei uskaltaneet enää antaa jälkkää.

    • Anonyymi

      Siinähän voi hyödyntää ajankohtaisia ongelmia. Nyt voi sanoo että Ruotsin jengirikolliset tai Putinin kätyrit käski.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe