Onko kellään vastaavia oireita kuin minulla? Minulla ei ole muita oireita kuin kaamea kutina ulkosynnyttimissä. Olen kohta 57 vuotias, kuukautiset ovat edelleen, jonkin verran heittelee. Ei ole hikoiluja, ei hatutusta, ei uniongelmia, ei kuumia aaltoja. Nukun untuvatäkin alla villasukat jalassa! Mutta se ulkosynnyttimien kutina ja kuivuminen on aivan kauheaa! Tuntuu kuin ne olisivat santapaperia. Käytän Bebanthenia ja Serilan-öljyä oireiden lievittämiseen päivittäin. Nämä auttavat vain hetkellisesti. Emätin on ihan normaali, ei kuivumista, päinvastoin. Onko tämä enää normaalia? Mietin pesenkö liikaa? Pesen alapääni aamulla ja illalla vedellä. Onko se liikaa? Vastatkaa rakkaat kanssasisaret!
Kaamea kutina ulkosynnyttimissä!
14
5084
Vastaukset
- 13
Vaihdevuodet alkaa sitten kun alkaa kullakin yksilöllisesti. Ylettömän alapääkutinan vuoksi olisi aiheellista mennä lääkäriin.
- viiskytviis
Miten olis hiiva? Siihen ainakin kuuluu hirveä kutina. Kirjoitit, että emätin on normaali, eikä kuivumista, vaan päinvastoin. Kiinnitin siihen sen verta huomiota, että kysyisin vielä, että onkohan sulla normaalia enempi eritettä ns. valkovuotoa?
Itselläni tuli joskus kolmen perättäisen antibioottikuurin jälkeen hirveä kutina ulkosynnyttimiin. Hiivana se muistaakseni hoidettiin. - Vaihdevuosimamma -66
Estrogeenin väheneminen aiheuttaa kutinaa vars. ennen "kuukautisia" jotka eivät kuulemma enää ole oikeat kuukautiset). Kokemusta on.
- 19
Menopaussi on viimeiset kuukautiset, ja siihen loppuu kiertoa ylläpitävä hornonitoiminta. Hormonikorvauslääkkeillä aikaansaadusta vuodosta puhutaan tyhjennysvuotona, mutta periaatteessa se on sama kuin kuukautiset, kohdun limakalvon paksuuntumisen poistuminen. Ei siinä mitään eroa ole.
- Vaihdevuosimamma-66
19 kirjoitti:
Menopaussi on viimeiset kuukautiset, ja siihen loppuu kiertoa ylläpitävä hornonitoiminta. Hormonikorvauslääkkeillä aikaansaadusta vuodosta puhutaan tyhjennysvuotona, mutta periaatteessa se on sama kuin kuukautiset, kohdun limakalvon paksuuntumisen poistuminen. Ei siinä mitään eroa ole.
En käytä hormonikorvaushoitoa (ellei Vagifemiä lasketa sellaiseksi). Kuukautiseni ovat siis ns.luomut, mutta gynekologin mukaan eivät kuitenkaan enää oikeat kuukautiset. Ilmeisesti hän tarkoitti sitä, että munasolua ei enää irtoa tms.?
- VM_66
Jos ei ole hiivaa, voi olla sytolyysi. Itselläni loppui kaikenlaiset kutinat VITASAN intiimipesuaineella. Olin ennen kuvitellut, että kaikenlaiset kutinat vaan kuuluvat naisen elämään, mutta kun aloin tällä pestä aamuin illoin kutinat loppuivat. Olisinpa saanut tätä jo aiemmin! Kyseessä on sveitsiläinen tuote, joka sisältää ainakin jojobaöljyä, hyaluronihappoa ja aloeveraa. On myös parabeeniton. On aika kallista, mutta tosi riittoisaa, vain pieni tippa riittää pesuun. En tiedä, saako tätä Suomesta, mutta tilasin tätä aikoinaan jostain eurooppalaisesta nettikaupasta gynekologini suosituksesta.
- 21
Minulla alkoi kuivua ja kutista myös nenä, silmien ja suun lisäksi. En edes oivaltanut mistä johtuu kuin vasta nyt jälkeenpäin kun hormonikorvauksen myötä kiusallinen oireilu katosi.
- Tuulispää
Kävin ostamassa apteekista Canesten combi hiivalääkkeen ja Ovestin voiteen. Käytin hiivalääkkeen varmuuden vuoksi. Ovestinia olen laittanut iltaisin ohjeen mukaan. Kutina lähti ainakin toistaiseksi. Luulen, että vaihdevuoteni ovat nyt sitten alkaneet. Ikää on 57 vuotta, että jo on aikakin!
- Tuulispää
Vielä yksi kysymys teille kanssasisaret. Kun limakalvot kuivuu ja kutistuu, niin kuuluuko siihen myös niiden vaaleneminen? Olen huomannut etteivät ne ole enää niin punaiset kuin ennen.
- Vagisan -voide...
Olen käyttänyt Vagifem paikallishoitoa jo pidemmän aikaa; mutta ulkoisiin limakalvon oireisiin sillä ei ole ollut läheskään aina apua, eli kirvelee, kutisee, polttaa ym. Kaikenlaiset voiteet, öljyt ym olen moneen kertaan testannut, ei sanottavampaa apua - vaan joistakin aivan päinvastoin, kirvely on aivan hirveää. Mutta nyt on kokeilussani aivan uusi tuote VAGISAN voide; ja ainakin nyt tällä hetkellä tuo tuntuisi yllättävän hyvältä.. tiedä sitten jatkossa.
Eli tuo on apteekkituote, ei hormoneja sisältävä. - milla+
Kotona olen ilman housuja, eikä ole kutinaa, mutta se voi johtua enempi korvaushoidosta.
- ikuisuus
no mä olen 49 ja ihan samat oireet.kuukautiset tulee edelleen, hikoilua öisin jonkin verran, mutta toi kutina:varsinkin aamuisin...ei se pesu, vaan jotain muuta.et ole yksin!
- lääkäriin vaan
Lääkäriin vaan. Ehkä hiivaa tai jäkälää (krooninen limakalvorappeuma) kutisee hillittomästi ja pysäytetään vahvalla kortisonilla tai takrolimuusivoiteella. Ilman lääkärin määräämää reseptilääkettä kutinat jatkuvat ja limakalvot sarveistuvat ja kutistuvat.
- voikutinaa
pikkuhousunsuojat ja inkontenssisuojat aiheuttaa ihonärsytystä sekä paljon kutinaa,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662