Monen nuoren ongelma

toivoton

Mieltäni painaa se, että monelle tuntuu olevan vaikea päästä opiskelemaan lukion jälkeen. Huonot paperit ovat perusteena monella, kuten itsellänikin. Tiedän, että yliopistoon kannattaisi hakea, sillä sisään pääseminen huonoilla papereilla on mahdollista. Mutta jos haaveilet esim. toimintaterapeutin, sairaanhoitajan, ensihoitajan tai fysioterapeutin ammatista niin helposti hymy kääntyy suruun, jos omaa "huonot paperit".
Itse seurasin vierestä kun sisareni ei päässyt 3 vuotena mihinkään AMK:n pääsykokeisiin joihin oli hakenut ja monesti sisko kyynelehtikin asian takia. Sisko on aina hoitanut asiansa hyvin, tehnyt töitä ja on ahkera, mutta koska on lukiosta C:n paperit ja keskiarvo on 7.5. Fiksu likka ja mihinkään ei päässyt edes yrittämään. Onneksi hän pääsi nyt vihdoin pääsykokeisiin ja aloittaa sairaanhoitajan opinnot tammikuussa.
Lukio paperit eivät mielestäni kerro ihmisestä mitään. Vaikka olisikin huonot paperit voi silti hoitaa työnsä tulevaisuudessa vimosen päälle. Siksi on väärin että pääsykokeisiin on niin tiukat vaatimukset. Itse koin lukion hirveäksi paikaksi, hirveä luokkajako ns. kermajoukko ja muumaailma. Voin koko lukion pahoin koska en sietänyt sen ympäristöä ja ahdisti kun opettajat vaativat paljon. Lietsoivat vain kirjoituksen tärkeydestä. Ymmärrän kyllä että ne ovat tärkeät mutta meillä kotona on aina painotettu siihen että pitää myös elää. Surullista mutta tunnen myös niitä, jotka suorastaan rääkkäsivät itseään lukiossa (perheenpainostus).
Itse halusin nyt pitää välivuoden ja unohtaa koko lukiopaskan. Pelottaa vain se että jos itse joudun samanlaiseen kierteeseen kuin siskoni tai muutama muu läheiseni. Miksi hakisin opiskelemaan jtn mitä en halua? Uskon kyllä että löydän tulevaisuudessa paikkani vaikka kiertoteiden kautta. Pelottaa silti ajatella uutta opiskelu paikkaa, sillä minua ahisti lukion kilpailu, "luokkajako" ja painostus. Lisäksi minua pilkattiin paljon selkäni takana, mistä sain myöhemmin kuulla monesti. En edes haluaisi ajatella kouluja, mutta pakkohan sinne jossain vaiheessa on mennä. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?
Miten on selviytynyt jatkossa?
Meinaako tulevaisuudessa mennä kouluun?

2

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukutaito kunniaan

Palstan otsikko on "Tavoitteena lisensiaatin- tai tohtorintutkinto? Keskustele akateemisista jatko-opinnoista.", mutta siitä huolimatta tänne tulee jatkuvasti tällaisia itkuvirsiä. Jos ihmisellä on opinnoissaan ja etenkin koekysymysten vastauksissaan sama osumatarkkuus, en yhtään ihmettele, että menee surkeasti.

• 2+6

Elämästä on aika turha ottaa noin suuria paineita, eli sellaisista asioista, jotka ovat vasta edessa, jos ovat. Jokainen voi kuolla huomenna, tai tänään, voi vammautua ja sairastua, maailmanloppu voi tulla, meteori iskeä...
      Jos näitä alkaa märehtimään, niin voi voi.
      Jokainen ei pääse joka paikkaan, pitää vain muuttaa suunnitelmia sitten realismin mukaan. Jos ei pääse sairaanhoitajaksi yms. niin hakee sitten lähihoitajaksi, jos ei pääse sinne, niin hakee sitten siivoojaksi. Miksi ottaa ihmeellisiä patteja, kun elämä on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe