Olen 1,5 vuotiaan lapsen äiti.Siis kysyn että missä vaiheessa olette alkaneet pottaan siirtymään vaipoista?Meillä ei olla edes oikein harjoiteltu pottailua elikkä pitäisikö se aloittaa nytten?
Potalle opettelu...
17
2012
Vastaukset
- Äippis
Molemmat aloittaneet paljon ennen yksivuotis synttäreitä ja molemmat olleet kuivia 1,5 vuoden ikäisenä... Päättelin näin olevan helpompi, ennen uhmaa ja esiuhmaa ja meillä toimi.
Aloita harjoittelu, aamuisin ja päiväunien jälkeen. Sitten lisäisin ruokailujen jälkeen ja ennen nukkumaan menoa potalla käynnit. Viimeiseksi ennen ulosmenoa. Yleensähän pissa tulee kun herää, joten se on luonnollisin aika milloin laittaa lapsi potalle. Ja jos on ehtinyt tehdä jo vaippaan, niin turhaan sinne istutat. Muistan ensimmäiset pottailuharjoitukset siinä 6kk tietämillä, kun lapsi heräsi niin alle 2min ja hän oli jo potalla. Siinä ei auta vatuloida, että se potta tulee osaksi rytmiä, kun herää...
Onnistuneita pottisreenejä toivotellen... - vaikka näin...
Aloitettiin 9 kk iässä. Sen jälkeen taisi tulla 2 kakat vaippaan.
1,5 vuotiaana päiväkuiva ja yövaippakin jäi pois 2-vuotiaana.
Muistatte vaan hurrata, kun jotain putkahtaa pottaan :-)
... nyt pitäisi vaan päästä tuosta potasta eroon, kun tyttö pelkää pöntöllä käyntiä... - ...
Jos lapsi on kovin liikkuvaista sorttia, kuten meillä on ollut puolitoistavuotiaana, voi hankaluuksia tulla. Nyt vuoden ja kahdeksan kuukauden iässä olen tyytyväinen, että lapsi on jo opetettu potalle hyvissä ajoin, nyt tarvitsee enää vain istahtaa ja tarpeet tulee samantien ja viimeiset tipat kintuille kun on jo menossa eteenpäin.
Jos lapsi taas on rauhallinen, eli pysyy siinä kohdassa johon sen laitat, niin miksei harjoittelua sitten jo nytkin, mutta jos ei pysy aloillaan, minä jättäisin ihan suosiolla harjoittelun aloittamisen siihen, että lapsi jo vähän malttaa kehoituksesta pysyä paikoillaan.
Meillä pottaharjoitelu aloitettiin siis samaan aikaan kun lapsi sai alkaa istua ruokapöydässäkin, eli puoli vuotiaana. Ruokien ja unien jälkeen jälkeen aina potalle, silloin pysyi siinä, kun ei päässyt liikkeelle. Oleellista harjoittelussa on, että lapsi pitää saada ylpeäksi pottaan tulleesta tuloksesta ja vaippaan tullet tarpeet ovat hyvin neutraaleja, ei siis missään nimessä moitittavia, muta ero pitää olla selkeä, joten lapsi ymmärtää mikä on kannattavaa. - myöhässä oot
Harrastettu vv:tä 4kk iästä lähtien.. Potalla käyty heti ku oppi istumaan (6kk). Nyt tyttö 13kk ja vaippa käytössä enää varmuuden vuoksi ulkoilureissuilla. (Yöllä osaanut havahtua pyörimään pissahätään alusta asti, eli yövaippoja ei ole puoleen vuioteen tarvittu) kuivaksi opettelu voi olla vaikeeta jos on noin kauan vaippoihin tottunut..
- kaikki aikanaan
Ei todellakaan ole vaikeaa kuivaksi opettelu, vaikka tyttäreni käyttikin vaippoja kaksi vuotiaaksi asti. Mitään ertyisiä pottaharjoitteluja ei tarvittu, vaan tyttö ilmoitti yhtäkkiä itse ettei vaippaa halua ja alkoi käymään potalla. Ehkä kaksi kertaa kävi tuon jälkeen vahinko yöllä. Mitään ihmeellisiä ja kovin varhaisia treenejä ei siis tarvita vaan lapsi kyllä oppii itse kun on siihen kypsä. Kaikki muu on vanhempien turhaa hössötystä
- ergtergdfx
Olen kyllä täysin samaa mieltä ja uskon kyllä neuvolan ja MLL:n ohjeita, että lapsi yleensä oppii kuivaksi 2-4 vuoden iässä ja että siihen vaaditaan hermostollista kypsyyttä. Itse yritin lähes väkisin opettaa tyttöä kuivaksi 6kk, mutta aina oli pissat/kakat housuissa ja itsellä vaan hermot kireänä kun ulkopuoliset ihmetteli ja antoi ohjeita, vaikka kaikkea kokeilin (lahjontaa, kehumista yms.)...kun lapsi oli itse siihen kypsä, niin oppi 2v7kk iässä parissa päivässä täysin kuivaksi (ei ole nyt kuukauteen enää tullu vahinkoja), yhtäkkiä tajusi vaan pissahädän ja nyt aina ilmoittaa hädästä ja itse käy wessassa. En ymmärrä, mitä lisäarvoa on, että 1-vuotiasta yritetään puoliväkisin kuivaksi tai esim. pahimmassa tapauksessa käytetään lasta yölläkin wessassa useita kertoja, jotta voidaan sanoa että lapsi on "täysin kuiva". Tärkeämpää on lapsen hyvä uni. Meillä 2v8kk ikäisellä yöllä vielä vaippa ja sitä ei voi kuulemma opettaa pois, vaan kyse on hermostollisesta kypsyydestä ja vasta kun aamulla vaippa on kuiva, jätän yövaipan pois. Jos lasta joutuu käyttää yöllä wessassa useasti, niin eihän lapsi silloin ole yökuiva! Parempi olisi laittaa vaippa että saa yöllä nukkua molemmat! Kuulemma 3-vuotiaistakin vielä puolilla on yövaippa ja en todellakaan rupea tuota esikoista herättämään yöllä wessaan kun kuopuskin vielä heräilee öisin! Suhtaudun kyllä hyvin epäillen siihen, että joku 1-vuotias muka itse ilmoittaa hädästä ja osaa mennä wessaan...monesti myös kuulee, että liian aikaisen kuivaksi oppineet saattavat taantua 2-vuotiaana ja lopulta oppivat sitten kuivaksi myöhemmän kuin muut (ainakin eräs äitini kertoi näin omasta lapsestaan). Toisen lapsen kohdalla jätän kyllä kuivaksi oppimisen stressin vähemmälle kuin ekan lapsen kohdalla, koska kun lapsi itse haluaa ja on valmis siihen, hän oppii sen parissa päivässä!
- ....
Onpas edellisten vastaajien lapset oppineet kuiviksi pieninä! Meillä kaksoset olivat täysin kuivia n. 2,5-vuotiaina ja päiväkuivia pari kuukautta aiemmin. Monella kuivaksioppiminen vie vielä paljon enemmän aikaa, vaikka lapsi kehittyy ihan normaalisti, ja vanhemmat toimivat ihan oikein.
Meillä vaipattomuutta yritettiin kyllä alusta asti, pissatettiin pyttyyn tai lavuaariin, mutta kahden kanssa ei vessahätäviestintä aina ollut helppoa. Aika ja energia hupeni muihin asioihin.
Varsinainen pottailu aloitettiin, kun lapset noin puolivuotiaina oppivat istumaan, mutta varsinkaan toinen ei millään konstilla halunnut potalla istua, joten hänen kohdallaan jäätiin odottamaan aikaa parempaa. Toinenkaan ei potalla viihtynyt minuuttIa kauempaa, eikä "osumia" juurikaan tullut. Pyttyä ja pytynpienentäjää kokeiltiin myös, mutta tulos oli sama. Päätimme siis ottaa pienen aikalisän, jättää potat saataville, jos lapset itse niillä haluaisivat käydä, mutta keskittää aikamme ja huomiomme muihin asioihin.
Reilun kahden vuoden iässä lapset eivät sitten enää halunneet käyttää vaippaa, ja innostuivat itse käymään potalla. Ilmisesti herkkyyskausi saapui. Sitten homma sujuikin kuin itsekseen. Vain ulos tai nukkumaan mennessä tarvitsi muistuttaa vessassa käymisestä. Ulkona (talviaikaan), päikkäreillä ja öisin käytettiin aluksi harkkahousuja, jotta vuode- tai ulkovaatteet eivät kastuisi.
Kannattaa siis käyttää lasta potalla aamuisin, ennen nukkumaan menoa ja ruokailun jälkeen. Ja tietenkin aina, kun hänellä näyttää olavan hätä. Kirjat, laulut ja leikit voivat tehdä potalla istumisesta mukavampaa. Tuloksista kannattaa kehua, muttei ylenmäärin, jottei lapselle tule liian suurta pettymyksen ja epäonnistumisen tunnetta, kun pottaan ei tulekaan mitään. Jo pelkkä istuminen potalla on pienelle lapselle saavutus. Eikä kannata huolestua, jos lapsi ei vielä hommasta innostu, tuloksia ei heti tule tai lapsi ei opi kuivaksi yhtä pienenä kuin edellisten vastaajien lapset. Hyvin nämä myöhemmin oppineetkin pärjää. :)- ....
Tuossa eo. sepustusessa jäi mainitsematta, että aluksi mielellään potalla istunut kaverikin menetti mielenkiintonsa hommaan, kun tulosta ei tullut, ja pottailusta alkoi tullahänelle vastenmielistä. Siksi pidimme pottailussa tauon. Jos lapsi olisi mielellään istunut potalla muutaman kerran päivässä, vaika sitten ilman tuotoksia, olisimme pitäneet saman rutiinin.:)
- ergtergdfx
täällä palstoilla lapset näyttävät olevan jotain superlapsia, omassa tuttavapiirissäni lapset oppineet yleensä kuiviksi 2,5-3 vuoden iässä. Meillä potta otettiin käytttöön 1v3kk iässä, mutta unohtui kun kuopus syntyi esikoisen ollessa vasta 1v6kk ikäinen. 2-vuotiaasta lähtien pottailtiin monta kertaa päivässä, mutta vasta 2v7kk iässä oppi yhtäkkiä parissa päivässä kuivaksi, kun oli siihen kypsä ja motivaatiota oli. Sitä ennen ei auttanut mikään, aina tuli vaan housuun ja tyttö ei ollu moksiskaan.
- myöhässä oot
juu, en varmaan harrastaisi vv:tä kahden kanssa :) Kyllä se tietyllä tavalla alussa ja välillä (esim. kun hampaita tulee/ nukutaan huonosti) on työlästä.. jomman kumman vanhemman on oltava koko ajan "tuntosarvet koholla". Meillä tätä kesti noin 10kk ikään saakka.. Mutta yhden kanssa vv ei mielestäni ole ollenkaan vaikeaa; päin vastoin. Herkistyy muutenkin lapsen tarpeiden havainnointiin ja se pottailu n on ihan mukavaa yhdessäoloa. Ja tosi palkitsevaa: mahtava tunne kun vauva yöllä havahtuu pyörimään pissahätään ja saa käydä potalla, ja sitten nukahtaa samantien uudelleen tyytyväisenä.
- önnönnööö
Meillä on nyt 1 v 1kk ja tänään tuli eka pissa pottaan. Oppi kävelemään 10 kk ikäsenä ja oisko ollu niitä main kun koetettiin katella mikä kapistus potta on. Pelotti kovin ja totesin, että olkoon. Tässä ehkä kuukauden verran olen välillä ottanut potan esiin ja nyt se on itseään alkanut kiinnostaa, Ensin istuttiin vaatteet päällä ja sitten koetettiin ilman. Joitain viikkoja hyvin epäsäännöllisesti. Olipahan esillä siinä vessassa.
Muutamassa päivässä on kiinnostus sen verran herännyt, että kun kysyn että mennääkö potalle niin itse juoksee sinne. Ilman vaippaa istuttiin pitkät tovit tänäänkin moneen otteeseen kun oli vaan niin kiva istua ja lopulta pissa tuli :) Jei! Voi sitä riemun määrää molemmilla! :D
Älä pakota, anna itse tutustua siihen. Ja anna aikaa,ei ne samaan aikaan kaikki opi. - Turha huolestua
Tuskin olet millään tavalla myöhässä, lapsesi oppii varmasti ajallaan kuivaksi.
Meillä aloitettiin pottailu muistaakseni n. 10kk:n iässä, kun lapselle kehittyi selvä "kakkaamisrytmi", siis heti ruokailun jälkeen kun istutti potalle, niin saalis oli varma. Nyt tyttö on 1v 7kk eikä kakkavaippoja tarvitse vaihtaa juuri milloinkaan, mutta märkä vaippa on yleensä silti lähes aina, vaikka potalla käydään heti herättyä, aterioiden jälkeen ja ennen ulkoilua. Ajattelin, että ensi kesänä voidaan treenata ilman vaippaa olemista, mutta yövaipasta tuskin voidaan luopua vielä silloin. Potalla tyttö viihtyy kirjoja lukien, mutta ei yksinään. Jomman kumman vanhemmista on siis oltava seuraa pitämässä. - pipsa...
meidän poika 1v8kk eikä suostu menemään potalle muuten kun housut jalassa... 3 kakkaa on väännetty housuun potalla istuessa ja yksi pissa jopa pottaan tuli joskus 1v iässä... välillä kysyn mennäänkö potalle mutta kun siitä tulee kauhea huuto en viitsi väkisinkään laittaa... sitte siihen ei ainakaan opita.... meidän pottailuja kanssa odotellen :)
- 98765
Meillä lapsi teki ensimmäisen kakkansa pottaan 7 kk ja aina siitä lähtien. Nyt ikää on 1v8kk ja on päiväkuiva ja päivät ilman vaippaa. Yön jälkeen vaippa on litimärkä, joten se taitaa olla käytössä vielä jonkin aikaa.
- myöhässä oot
Mulla pitää sit varmaan ostaa itelle vaippoja :) nimittäin herään lähes joka yö kerran käymään vessassa. Monesti kun tyttö herättää potalle niin huomaan samalla, että pitää itelläki pissata.
- gfhjdry
No eri asia jos tyttö itse herää ja menee oma-alotteisesti potalle, mutta sitä en ymmärrä, että jotkut vanhemmat jopa herättävät lapsen tai käyttävät lasta itse potalla, vaikka lapsi itse haluaisi nukkua eikä edes heräisi wessahätään. Mutta ei musta ole normaalia yöllä ravata wessassa ellei ole raskaana :-)
- mikä meni pieleen??
Mutta onko kellään mitään vinkkiä siihen, kun tulee stoppi! Meillä meni jo hienosti kaikki kakat pottaan, ja usein myös pissat.. Kun aina ruoan jälkeen tahtoi itse mennä pöntölle ja aamuisin heti ekana halusi vessaan ja oli riemuissaan kun tarpeet pönttöön tuli. Mutta sitten ihan yhtäkkiä kerran vessaan mentäessä ei vain millään halunnut istua, ei halunnut edes että heitetään housut pois, alkoi kaamea itku kun housut laskettiin... no sen jälkeen ei olekkaan edes istunut pöntöllä. Kun ei tahdo niin ei kai sitä siihen väkisinkään voi siihen istumaan työntää. 1v10kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703