Kaliiberit uusiks!!

Vihakirjoitusko

Jos taas aloittais tuon iän ikuisen kaliiberi keskustelun ottaen nyt mukaan silkkaa faktaa tosin Ruotsalaista sellaista.
Katsoiko kukaan mtv3 maxilta tässä jokin aika sitten Ruotsalaisen metsästys ohjelman jossa vertailtiin hirvijahtiin parhaiten sopivia kaliibereja?
Vesi sankoon ammuttiin aina ruotsalaisesta kuus piste jostakin joihinkin safari torrakkoihin saakka.
Kokeissa käytettiin lyijypäisiä metsästys luoteja ja totuus oli jo silmillä nähtävissä.
Ns kevyet kaliiberit rikkoivat ulostulo kanavan kohtuu repäisevästi mutta inhimillisemmin kuin taas 9.3 ja etenkin tästä järeämmät kaliiberit jotka käytännössä räjäyttivät sankon kappaleiksi.
Lopputuloskin oli selvä ja hirvijahtiin soveltuviksi kaliibereiksi ja parhainmiksi todettiin 30-06 siltä osin että luoti on tehokas ja tappava mutta aiheuttaa selvästi vähemmän liha tuhoja kuin nämä järeämmät.
Kaikki karkeinmat kaliiberit todettiin ainoastaan trofee metsästäjille koska heidän ei tarvitse välittää muusta kuin seinälle tulevasta muistosta. Lihaa halajavat pysyköön perus 308. 7.62 ja 30-06 kaliibereissa. Joten lume puheet hitaasta ja vähemmän lihaa tuhoavista 20 grammaisista luodeista voidaan siltäkin osin unohtaa.
Tosi on se että mikä laillinen ase vain kaataa hirven lihoja tuhoamatta oikea oppisesti lavan taakse keuhkoille ammuttaessa mutta näin ei läheskään aina ole mahdollista ampua joten pienemmän pahan peruskaliiberi on myös lihoja haluavalle se paras vaihtoehto sanotte mitä tahansa!

26

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+10

      Testin perusteella paras kalliberi sangonmetsästykseen on 30-06.
      Muuta älä yleistä tuota hirvijahtiin se on ihan elukka kuin vesisanko.

      • Jahtimees

        Miksi sitten ampua haulikolla kuvioita/savikiekkoja tai edes tarkkuuttaa kivääriä jos ainoa oikea maalitaulu on eläin itse???
        Eihän lyijyllä ja rautahalilla ole minkäänlaista eroa vesilinnustuksessakaan vai miten on?
        Mieti mitä vastailet! Tai jos et muuta keksi niin perustele edes!


      • Jahtimees
        Jahtimees kirjoitti:

        Miksi sitten ampua haulikolla kuvioita/savikiekkoja tai edes tarkkuuttaa kivääriä jos ainoa oikea maalitaulu on eläin itse???
        Eihän lyijyllä ja rautahalilla ole minkäänlaista eroa vesilinnustuksessakaan vai miten on?
        Mieti mitä vastailet! Tai jos et muuta keksi niin perustele edes!

        Tarkennus ettei tule pilkun viilausta. Rautahaulilla! Pahoittelut kirjoitusvirheestä.


    • 308 is the best!

      308 on paras ja tekee nätin reijän. Isommilla ei tule verihyhmää, mutta lihaa menee pilalle, kun hirvessä on talitintin mentävä reikä.
      308 on myöskin paras lintupyssy pitkille matkoille, koska ei ole tuuliherkka verrattuna esimerkiksi 5.7.

      • Restinpilkkuseiska

        Totta toinen puoli. Itse pidän 308 yleisaseena yleensäkin käy niin hirvelle kun linnullekin mutta lintu pyssynä tykkään 5.7.a siitä syystä että vaikka onkin tuuliherkkä on todella tarkka pitkällekin matkalle ja olemattoman rekyylin takia näkee kiikarista heti putosiko teeri esim kelosta jossa istuu vaikkapa viisi lintua muiden hypätessä lentoon. Tätä ei voimakkaammalla kiväärillä heti pysty toteamaan muuta kun puun luo kävellessä.


      • Tosomiessss
        Restinpilkkuseiska kirjoitti:

        Totta toinen puoli. Itse pidän 308 yleisaseena yleensäkin käy niin hirvelle kun linnullekin mutta lintu pyssynä tykkään 5.7.a siitä syystä että vaikka onkin tuuliherkkä on todella tarkka pitkällekin matkalle ja olemattoman rekyylin takia näkee kiikarista heti putosiko teeri esim kelosta jossa istuu vaikkapa viisi lintua muiden hypätessä lentoon. Tätä ei voimakkaammalla kiväärillä heti pysty toteamaan muuta kun puun luo kävellessä.

        Tosimiehellä ei rekyyli vaikuta.


      • roskapostirobotti...
        Tosomiessss kirjoitti:

        Tosimiehellä ei rekyyli vaikuta.

        Tosimiehellä ja arotuulen n.....lla vinkuheinälläkin se kiikari/kivääri tärähtää samalla tavalla. Nyt on kyse fysiikan laista eikä siitä onko ranteessa ruista vai porkkanaa:)


    • rupsukkareino

      Vesisangolla ja hirvellä ei ole paljoa yhteistä. Sangossa on vain nestettä, hirvessä paljon kovempiakin aineita. Sanko hajoaa kappaleiksi kun sitä lyö vasaralla, hirvi ei.
      Sen sijaan perinteinen lyijypäinen metsästysluoti hajoaa monesti kappaleiksi osuessaan hirven isoihin luihin, kun taas rakenteeltaan vahvemmat premium-luodit eivät. Luotivalinta on monesti caliberivalintaa tähdellisempi asia.

      Isompi caliberi harvemmin tuhoaa yhtään sen enempää lihoja kuin pienempi, varsinkin jos puhutaan näistä hitaista isoista calibereista, ei mistään Lapua Magnumeista. Isommasta caliberista löytyy kyllä etuja pieneen verrattuna. Yksi esimerkki on hirven pakomatka osumasta siihen että se menee nurin.
      Itse aloitin aikoinaan hirvestyksen japanilaisesta solttukivääristä väännetyllä 7x53R:llä. Muistaakseen vajaat kymmenen hirveä aseella ammuin ja pakomatkat olivat järjestäin 200 metrin paremmalla puolella. Iso aikuinen hirvi ei esimerkiksi merkannut 7 mm kuulan iskemää millään tavalla, ja tämä aiheutti monesti turhaan paikkolaukauksia ja harmaita hiuksia. Premiumluoteja ei siihen maailmanaikaan tunnettu, ja paukkuina käytin niitä ainoita saatavilla olleita sakolaisia. Seiskamillisen jälkeen siirryin pykälän isompaan, 8,2x57 mauseriin ja siinä muutos parempaan oli jo huomattava. Nyt viime vuodet olen metsästellyt 9,3:lla, ladannut itse paukut Noslerin luodeilla, ja en kyllä vaihtaisi pois.
      En tieä mikä on meininki normaalisti, mutta ainakaan itse en ole koskaan ollut sellasessa hirviporukassa jossa olisi päivitelty sitä kuinka joku caliberi tai ase tuhoaa liikaa lihoja. Sen sijaan sellaisissa porukoissa olen ollut joissa on arvossaan se ettei esim. tiepassista hirvi juokse puolta kilometriä osuman jälkeen. Huonot osumat ovat sitten asia erikseen niin lihatuhojen kun pakomatkojen osalta. Niihin ei caliberivalinnalla ole merkitystä.

      t. Reino

      • 0111001110++

        eli toisin sanoen vaihdoit perusjätkän perusaseen munanjatkeeseen. voi hyvä sylvi, milloin nämä suomalaiset hirvenmetsästäjät oppii......


      • Hammerinhiitti
        0111001110++ kirjoitti:

        eli toisin sanoen vaihdoit perusjätkän perusaseen munanjatkeeseen. voi hyvä sylvi, milloin nämä suomalaiset hirvenmetsästäjät oppii......

        Niinpä ja kumma että näillä "perustelijoilla" hirvi matkaa aina vähintään 200m 7mm luodista. Itse ampuessani 7.62.lla ja 30-06.lla on hirvien pakomatkat olleet 0-100 m välillä eikä todellakaan ole tarvetta koskaan vaihtaa kaliiberia. Olisko sitten kyse siitä että kinkuilta tai mahoilta läpi ja naapuripassi paikkaa aina 200m päässä:)


      • 0111001110+++
        Hammerinhiitti kirjoitti:

        Niinpä ja kumma että näillä "perustelijoilla" hirvi matkaa aina vähintään 200m 7mm luodista. Itse ampuessani 7.62.lla ja 30-06.lla on hirvien pakomatkat olleet 0-100 m välillä eikä todellakaan ole tarvetta koskaan vaihtaa kaliiberia. Olisko sitten kyse siitä että kinkuilta tai mahoilta läpi ja naapuripassi paikkaa aina 200m päässä:)

        asiaa puhut, asiaa puhut. jos ei .308 ja lapua mega tai sako superhammeri riitä, niin sitten on parempi olla vaikka ihan metsästämättä. itte olisin tosi tyytyväinen johonkin sellaseen lakialoitteeseen missä ihan ronskisti pyrittäis vaikka kieltämään isommat aseet hirvimetillä. näin saatais rajattua tietty haavakoita aiheuttava ja lihoja turhaan räjäyttävä porukka jahdeista pois.


      • Lintumies308
        0111001110+++ kirjoitti:

        asiaa puhut, asiaa puhut. jos ei .308 ja lapua mega tai sako superhammeri riitä, niin sitten on parempi olla vaikka ihan metsästämättä. itte olisin tosi tyytyväinen johonkin sellaseen lakialoitteeseen missä ihan ronskisti pyrittäis vaikka kieltämään isommat aseet hirvimetillä. näin saatais rajattua tietty haavakoita aiheuttava ja lihoja turhaan räjäyttävä porukka jahdeista pois.

        Mulla sakolaisen 308 ja sakon superhammerhiittiä käytän. Elukka juoksee kyllä, mutta so what, kun tietää osuman varmaks,i kun ei ammu miten sattuu ja kun oksia edessä.
        Mahdan kuitenkin jättää hirvihommat ja alkaa ihan linnustamaan, kun ei se hirvenliha ole vaivansaväärti.


      • metsänpoikametsästäj
        Lintumies308 kirjoitti:

        Mulla sakolaisen 308 ja sakon superhammerhiittiä käytän. Elukka juoksee kyllä, mutta so what, kun tietää osuman varmaks,i kun ei ammu miten sattuu ja kun oksia edessä.
        Mahdan kuitenkin jättää hirvihommat ja alkaa ihan linnustamaan, kun ei se hirvenliha ole vaivansaväärti.

        Hyvä oli syksy! Sain kolme vesisankkoa. Kaksi jäi niille sijoilleen, mutta kolmas meni vielä 359m osuman jälkeen. Löysin sen 12 tunnin jäljestyksen jälkeen. Oli vielä henkitoreissaan, mutta lopetin sen puremalla sangan poikki.


      • joopajoo
        0111001110+++ kirjoitti:

        asiaa puhut, asiaa puhut. jos ei .308 ja lapua mega tai sako superhammeri riitä, niin sitten on parempi olla vaikka ihan metsästämättä. itte olisin tosi tyytyväinen johonkin sellaseen lakialoitteeseen missä ihan ronskisti pyrittäis vaikka kieltämään isommat aseet hirvimetillä. näin saatais rajattua tietty haavakoita aiheuttava ja lihoja turhaan räjäyttävä porukka jahdeista pois.

        Asiaa puhut jos rahat ei riitä kuin .308 ja sakon superhammeriin niin on tosiaan parempi olla metsästämättä.

        Eivaan kaikki hirvilailliset kaliiperit ovat riittävän hyviä. Enemmäm kannattaisi keskustella luodeista... Huonot luodit ja ongelmat peräntakana aiheuttavat lihanpilaamiset ja haavakot.

        Ps. Sakon superhammeri huonoimpia hirviluoteja mitä tiedän.. Laatua ei tosin voi odottaa kun rasia .30-06 panoksia maksaa vain 20e


    • se olin minä koko ajan

      8,2*53r itselläni ja hyvin kaatuu hirvet.Osumakohdat siistejä verraten esim.308win.Juoksuun saa ampua harkiten hitaan lähtönopeuden takia.Ennakkoa saa 100metriin laittaa reippaasti.Yleensä jätän ampumatta etäämmälle juoksuun.10m lyhin ampuma matka tänä syksynä.Lavan taakse ammuin vasaa ja jälki takuulla siistimpi kuin 308win tai 30-06:lla

      • Joojoojooo

        Joo en minäkään myöntäis jos sellaseen paskaan olisin käteni pistänyt.


      • se olin minä koko ajan
        Joojoojooo kirjoitti:

        Joo en minäkään myöntäis jos sellaseen paskaan olisin käteni pistänyt.

        Olen laittanu merkille sellaisen vuosien mittaan että kun luodin nopeus kasvaa tuonne 800m/s.Liha hävikkiä tulee 100%varmasti enemmän.Sen voi 308:lla koettaa lataamalla hitaammalla ruudilla pitäen luodin paino samana esim.13g .Jälki para
        nee ja lentorata vähän kaareutuu jyrkemmin mutta sillä ei ole merkitystä alle 150m.Kaikesta huolimatta väljemmilläkään kalibereilla en ampuisi risukkoon koska luoti on jo vaurioitunut valmiiksi osuessaan hirveen ja jälki sen mukaista.Olen myös nähnyt mitä saa aikaan 308 luoti kun se on risukosketuksesta pyöriä surrannut hirven kylkeen.Aikuisen miehen nyrkki mahtuu menopuolelta sisään.Ulostuloreikä 20cm.Jotenka maltetaan odottaa vapaa ampuma kohta ja vältetään yli 800m/s lähtönopeuksia niin kyl se siitä.


    • makevaanvaan

      mää napsuttelen piekkarilla korvanjuureen. Ei juokse,vai oliko se pleikkari.Sillai pimputtaa

      • Minä ampuisin piekkarilla persereikään, niin ei tule nahkaan reikää. Vähän alaviiatosta, jollin luoti osuu selkärankaan halvaannuttaen hirven. Perään armonlaukaus ja veret pihalle...


    • Lässytilää

      Niinpä, ammu päähän niin ei tuu hävikkiä, mutta muista että joka kudin on osuttava tismalleen oikiaan paikkaan, olen nähnyt hirven jolta oli ammuttu leikaluu poikki, en tiedä kauanko oli hirviriepu ollu mettässä leukapaskana mutta kun saaliiksi tuli niin ei kivalta näyttäny. Paraskaan kaliberi eitee autuaaksi jos ei osaa ampua!!

      p.s.
      kun malttaa odottaa tilaisuutta niin ei tarvi huiskia pitkin lapoja tai kankkuja, yksi laukaus nuissa kaliibereissa lavan taakse sijoitettuna ei tee hyhmiä.

    • 1 metästäjä vaa

      Pidän pakissa muitakin avaimia kun jakoavaimen. Linnut ja muut pienemmät ampuan .243:lla, valkohäntäkauriit .308 ja hirvet 9,3x62. 12cal halikkoa kyyhky, jänis, sorsa. Hanhille ja ketuille sitten 10/89 haulikko.

      • Perniöäinen

        Ampuatko noita Halikossa?


    • porattu

      8,2*53r sako hammerhiitti 13g

    • Laikuttaja

      308 ja 13 g: hamppari tai sitten 7.62 ja sama luoti ja lähtönopeus muistaakseni 745m/s.

    • Metsestäjä

      Noita isoja reikiä tekeviä ei tarvitse kuin kaikenlaiset tumpelot.

      Oikea mies ampuu kohdilleen ja se jää siihen.

    • 114+33

      Ostakaapa vaikka 308:siin norman nosler hirvipatruunaa, väitän ettettä koskaan tule ostamaan enään muuta "luotia", kuin nosler.

      Olen käyttänyt kyseistä patruunaa, yli 10 vuotta, vaikka maksettaisiin en käyttäisi muita patruunoita hirvelle...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe