Hämäräsokeus?

koiravanhus

Onkos kellään kokemusta koiran hämäräsokeudesta? Itse olen alkanut epäillä kohta 10v. koiramme tästä kärsivän vaan varma en toki voi olla. Nyt kun tuntuu koko ajan olevan pimeää niin koira on alkanut ulkona käyttäytyä kummallisesti. Kun tulee ihmisiä vastaan ja koira ne havaitsee niin nostaa karvat ja hännän pystyyn (tekee näin yleensä toisille koirille, joista ei yleensä ottaen pidä). Mutta kun ihminen tulee lähemmäs/ohittaa niin taas häntä heiluu kuten yleensäkin ja kaikkia pitäisi päästä tervehtimään rapsutusten toivossa. Mutta siis kauempaa kaikki liikkuva on epäilyttävää. Asumme kerrostalossa ja eilen tullessamme sisälle en ehtinyt vielä laittaa rappukäytävään valoa kun koira lähti rappusia kiipeämään. Ja niinhän siinä kävi että kompastui ja tuli kole rappusta kierien alas päin. Tästä siis päättelin että voiko kysessä olla hämäräsokeus?

3

1294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkastuta silmät

Koiran ikäsi homioonottaen kyseessä voi olla vanhoille koirille tuleva näön heikkeneminen,koiran on vaikea nähdä hämärässä. Käytä eläinlääkärillä niin hän katsoo silmät. Näkö ei ole koiralle elintärkeä aisti -kuulo on tärkeämpi.

• koiravanhus

Ihan vaan mielenkiinnosta kun en koskaan moisen ongelman parissa ole joutunut pyörimään: Miten se silmien katsominen menee käytännössä? Siis pystyykö eläinlääkäri sen heti tarkastuksen jälkeen sanomaan että tästä voisi olla kyse? Voi olla että olen tyhmä mutta kun en tosiaan tiedä. Samaa olen itse ajatellut että ehkä näkö ei ole niin elintärkeä kuin vaikka kuulo ja etenkin kun se nyt vaikuttaisi huononevan pikkuhiljaa, ei yhtäkkiä.

• MK

Koiran silmien tutkiminen tapahtuu periaatteessa samalla tavalla kuin ihmisillä. Lääkäri kurkkaa silmiin ja pystyy kyllä saman tien sanomaan jos kyseessä on ikääntymisestä johtuva näön heikkeneminen. Voihan toki kyse olla jostakin vakavammasta/enemmän tutkimusta vaativasta, mutta koiran ikä ainakin tukisi sitä olettamusta, että kyse olisi vain iästä johtuvasta näön huononemisesta. Itse en välttämättä edes veisi koiraa tutkittavaksi (ainakaan heti), jos silmät eivät vaikuta kipeiltä, eivät rähmi normaalia enemmän tms. Kun ei sille kuitenkaan mitään voi tehdä, vanhuus tulee vääjäämättä. Mutta jos haluaa itselleen varmuuden mistä kyse taatulla on, niin ehkä sitten..
        Alkuun kannattaa vähän vahtia koiran touhuja hämärällä, varsinkin vieraassa ympäristössä. Koira voi loukata itsensä jos touhuaa miten sattuu eikä näe kunnolla. Kotinsa ja muut tutut ympäristöt koira sen sijaan yleensä hallitsee ns. vanhasta muistista. Ja ajan myötä koira myös oppii olemaan varovaisempi kun ei näe kunnolla ja tunne ympäristöä muuten. Todennäköisesti koiralla saattaa alkaa kuulokin huonontua jossakin vaiheessa, mutta senkin kanssa koira kyllä pärjää (en ainakaan ole kuullut, että mikään koira olisi vanhuuttaan kuuroutunut kokonaan, kuulo vain huononee).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe