Navigaattori vai puhelin?

Kätköilijäkö

19

1610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .fi

      Aiheesta on keskusteltu paljonkin ja kohtuullisen asiantuntevasti geocache.fi'n keskusteluissa.

    • Itse suosittelisin jotakin Android mallia. Androidiin on saatavilla parempia Geocaching softia joista suosituin ja ilmainen on C:geo.

      • NokiaLumia

        Nopkia N8 tai E7 ovat parhaat tällä hetkellä ja hintakaan ei paha jos ajattelee että puhelimilla voi oikeastikin tehdä jotakin eikä vain leikkiä.


    • Toaster..

      Sinuna ostaisin leivänpaahtimen.

    • Z000ssnxz

      ne on noiden kännyköiden gps sirut sen verran epätarkkoja että kaupunkiolosuhteissa ei välttämättä helposti löydä jos ei ole mahdollisuutta koluta paikkoja 50 metrin säteellä. omassa kännykässä tarkkuus pystyy jopa 15-20m jos on kaaheen aakee laakee mutta taloja/puita/yms lähellä niin tarkkuus hyppii 30-50m.

      auto gps laitteissa tarkkuus on jotain 10-20m hyvissä olosuhteissa ja metsägps laitteissa 5-10m.

    • GPS..

      Omistan garmin GPSMAP 62st:n ja sen tarkuus on 3 m

      • Tarkkuutta

        GPS:n tarkkuus vaihtelee koko ajan riippuen satelliittien sijainnista ja mahdollisista katveista (kuten suuret rakennukset, tiheä metsä).


    • Aloitin juuri geokätköily harrastuksen ja vielä siis ihan harjoittelija tässä puuhassa. Mulla on käytössä Nokian Lumia 800 ja siinä geocaching live sovellus ja hyvin toimi, löysin tänään ensimmäisen kätkön eikä tolla sovelluksella ollut heittoa varmaan kuin joku kolmisen metriä.

      • G-e-o-koukussa

        Itsekkin olen aika aloittelia, harrastanut olen vasta puolisen vuotta. Lumia 900 mennään :)
        Viimeksi tänään kätköilemässä keskellä mettää. Näyttää matkaks 2m. Otin 2 askelta ja arvaas mitä. Olin kätkön kohalla! (vaikken heti sitä tajunukkaan)
        Et iha hyvä lumian geogaching live on ;)
        Ja tarkka.


    • pärisee

      suosittelen menemään sienimetsään pinkin es ponin kanssa, se kun lentää 300km/h...

    • geoCycling

      Nokia N900 on useimmiten riittänyt aivan hyvin, akku vain tuppaa loppumaan nopeasti. Ostin nokian dynamolaturin joka näytti lataavan luuria ihan mallikkaasti microusb adapterilla. totta kai hieman tuli polkemisvastusta (tai kusin dynamon asennon) mutta suosittelen!

      • geoCycling

        Edelliseen liittyen: AGTL eli Advanced Geocaching Tool for Linux on c:geon tappaja! :D


      • geoCycling

        vielä lisäystä: useimmiten N900 tarkkuus on 9-16 metriä, mutta paikoilla jossa on korkeita rakennuksia tai todella sankkaa metsää tarkkuus tipahtaa 20-30 metriin. parhaimmillaan tarkkuus 4-5m esim. kaupungissa tai aukealla.


      • juusto
        geoCycling kirjoitti:

        vielä lisäystä: useimmiten N900 tarkkuus on 9-16 metriä, mutta paikoilla jossa on korkeita rakennuksia tai todella sankkaa metsää tarkkuus tipahtaa 20-30 metriin. parhaimmillaan tarkkuus 4-5m esim. kaupungissa tai aukealla.

        Latasin AGTL:n N900:een, En tiedä onko vika minussa vai laitteessa, mutta se ei löydä kätkötietoja eikä näytä kätköjä kartalla. Kyseinen puhelinmalli on ollut muutenkin vähän hankala, kun en ole mikään neropatti näissä asioissa.


    • 200kätköä iPhonella

      Moi.
      Oon kätköillyt jo pari vuotta, aikaisemmin iPadillä ja nyt iPhone 4s luurilla.
      IPhonen naatit ovat erittäin tarkat koska se käyttää yli viittäkymmentä eri satelliittia.
      Se käyttää sekä GPS paikannusta että myöskin Venäjän glonas järjestelmää

      • Gepsinkäyttäjä

        Vaikka käyttäis viittä sataa ei se paljoa asioita muuta. Peitteinen maasto (metsä), korkeat rakenukset ja niiden heijastukset (kaupunki) tekevät selvää tarkkuudesta laitteella kuin laitteella. Useamman, tuhansien eurojen ammattigepsien kokemuksella. Glonasskin on. Maa-asemien tuki taas on maksullista eikä mitään halpaa, ja siihen taas ei jokamiehen gepseillä ole muutenkaan tukea. Paras siis tottua siihen, että GPS-laitteen käytössä tarkkuus on yhdellä kerralla sitä ja toisella kerralla tätä. Galileo tulee, mutta sillekin tarvitaan taas uuden sukupolven laitteet ja tuki.


    • Mutta jos palataan mitä alunperin kysyttiin niin kyllä puhelimella pärjää, ja onhan noissa uusissa puhelimissa tosi tarkat gps-sirut. Itse tykkään tosin enemmän käyttää maasto gps-laitetta (garmin) jo senkin vuoksi että se toimii paristoilla jotka on helppo vaihtaa maastossakin. Puhelimen akkua ei niin vaan iPhoneen vaihdeta :)

    • ticket

      Itselläni on käytössä Garmin eTrex H ollut noin 3 vuotta. Hyvin on toiminut suomessa sekä ulkomailla. Tarkkuus on noin 5m ja melko nopeasti löytää sijainnin, sekä toimii moitteettomasti. Ainut miinuspuoli on koordinaattien laittaminen laitteeseen, jos kerralla aikoo laittaa monta eri kätköä niin ranne saattaa joutua koetukselle. Sekä kartan puuttuminen. Tähän asti olen ollut tyytyväinen laitteeseen.

      Puhelimessa ja Tabletilla olen käyttänyt c:geo ja Locusta, sekä joitain geokätköily sovelluksia. Niissä tarkkuus ei ole tosiaan kovin hyvä ja kaikkia kätköjä sovellukset ei edes löydä. Lisäksi on melko hankalaa avata kätkön tietoja puhelimella ainekin geocaching.com:sta. Eli gps:ään turvautuisin ainekin geokätköilyn, sekä retkeilyn suhteen, sillä koordinaatit on helpompi näpytellä.

      Kannattaisi ehkä ostaa mielummin Garmin eTrex H mallin sijasta
      Garmin eTrex 10. (hinta: 99e) tai jonkun toisen mallin. Sillä sisältää edes jonkinlaisen kartan.

      • Kartta on hyvä

        Jos vaan rahaa löytyy niin kannattaa ostaa laite johon saa tuon ilmaisen topokartan ja joka ymmärtää gpx-tiedostoja (siis mahdollisuutta ladata kätköjä kaikkine tietoineen (kuvaus, koordinaatit, vihjeet, lokeja) massana).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe