Kuinka saa lapsen pois huonosta sijaisperheestä?

Lepaasta huolestunut

Tässä sijaisperheessä on kolme omaa lasta ja neljä sijoitettua lasta, viikonloppuisin lisäksi sijaislapsia. Ongelmana on se, että kohtelevat yhtä (vain tämä tiedossa) lasta julmasti henkisesti ja aiemmin ruumiillisestikin.

Lapsi joutui siihen perheeseen noin pari vuotiaana, ja on nyt 12v.
Sosiaali-ihmiset eivät usko lapsen puheita kohtelustaan, vaan syyttävät lasta valehtelijaksi. Uskovat kaiken mitä sijaisperhe sanoo.

Nyt on sijaisperhe saanut sossun avustuksella poistettua lapselta kaikki lomat isänsä ja mummonsa luona.

Tämä 12v. lapsi on alkanut oireilemaan tätä kieltoa ennen jo: Nyppii kaikki ripsensä pois, repii hiuksiaan. Eli voi huonosti. MUTTA, perhe on saanut sosiaalitädin uskomaan että tämä johtuukin lomista isän ja mummon luona!!! Voin todistaa ettei johdu. Olen ollut mukana lapsen elämässä syntymästään asti, ja käynyt tapaamassa häntä siellä perheessä.

Perheen sisjaisäiti oli minulle erittäin pirullinen puheissaan, vaikka minä olen hyvin kiltti ja arka ihminen sanomaan kellekään mitään. Hän kielsi lopulta minua käymästä siellä enää. Uskon että siksi, koska olin liian tarkkanäköinen hänen suhteensa.

Ruokana oli melkein aina soppaa ja taas soppaa. Lapsen suupielet halkeili yksipuolisesta ruoasta.

Nyt on ongelmana se, että KENEN puoleen kääntyä jotta lapsi saisi uuden ja rakastavan sijaiskodin?

Tässä nykyisessä kodissa ei ole koskaan otettu edes syliin ja halattu tätä lasta. Syy on varmaan erittäin rumapuheisesta lapsen äidistä. MUTTA ei sitä tarvitse kostaa lapselle ja inhota lasta sen takia millainen äiti hänellä on. Isä ja Mummo ovat mukavia. Äiti ei olekaan saanut lasta ikinä kotiinsa lomille, vaan aina isä ja mummo.

Kertokaa kenen puoleen kannattaa kääntyä asiassa? Oikeusprosessi on niin pitkä ja raskas. Täytyyhän olla joku sen sosiaalitädin yläpuolella, joka laittaisi LAPSEN edun ensimmäiseksi, eikä uskoisi kaikessa sijaisperhettä!!

36

6768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tilanteita nähnyt.

      Tarkoitit varmaan tukilapsia. Ota yhteys sosiaalijohtajaan. He ovat sossujen yläpuolella. Tee tutkinta pyyntö ko. tilanteesta läänin hallitukseen alueenne sosiaaliasioiden hoitajalle. Kun tulee usealta taholta sossulle puruja pöksyihin täytyy hänne paneutua tilanteeseen.
      Tällälailla kohdeltuja lapsia on paljon. Kun se sioitettu lapsi ei olekkaan kiltti valkeakiharapää nahoissaan sen tuntevat.

    • 567

      minä ja pikkusiskoni päästiin pois sijaisperheestä kun menin psygiatriselle osastolle masennuksen ja syömishäiriön takia, siellä uskoivat minua ja sukulaisiani, aina muuten haukkuivat valehtelijaksi ja sossut uskoivat näitä hirviöitä. 4vuotta sitä paskaa jatkui ja päästiin ihanaan perhekotiin ja siais vanhemmilleni ikuinen kielto ottaa uusia sijaislapsia :)

      • Lepaasta huolestunut

        Kiitos teille vastauksista!
        Tämä tyttö on kyllä kohta todella jossain psykiatrisessa hoidossa. Voi entistä huonommin siellä perheessä, kun on rangaistuksia rangaistusten perään.

        Nyt ei oma Mummi saa enää edes soittaa ja puhua puhelimessa tytön kanssa. Sijaisperhe on keksinyt syyttää Mummia tämän tytön pahoinvoinnista. Mummi puhuu kuulema sellaisia asioita tytölle että on sairastunut!

        Tänään juuri juttelin tämän Mummin kanssa ja hän on aivan sairas kun ei saa enää edes puhua tytölle. Sydänvikainen ihminen vielä.

        En millään voi ymmärtää että sijaisvanhempia uskotaan kaikessa mitä puhuvat sossun tädeille.

        Nyt yritämme saada yhteisen tapaamisen sossutädin kanssa ja niin että tyttö tulee samaan aikaan sinne ( Mummi haluaa minut tukihenkilöksi mukaan. Olen tuntenut tytön äidin vauvaiästä lähtien ja samoin tämän sijoitetun tytön). Tyttö saa itse kertoa mitä tuntee ja millaisena kokee tämän perheen. Katsotaan nyt kuinka käy. Osaavatko ne sijaisvanhemmat puhua asiat taas niin ettei tyttö pääse tähän keskusteluun.

        Toivotaan että saamme tytön pois sieltä, sukulaisperheeseen jossa on hyvä olla ja kiltit "vanhemmat".


      • m bvygyffd
        Lepaasta huolestunut kirjoitti:

        Kiitos teille vastauksista!
        Tämä tyttö on kyllä kohta todella jossain psykiatrisessa hoidossa. Voi entistä huonommin siellä perheessä, kun on rangaistuksia rangaistusten perään.

        Nyt ei oma Mummi saa enää edes soittaa ja puhua puhelimessa tytön kanssa. Sijaisperhe on keksinyt syyttää Mummia tämän tytön pahoinvoinnista. Mummi puhuu kuulema sellaisia asioita tytölle että on sairastunut!

        Tänään juuri juttelin tämän Mummin kanssa ja hän on aivan sairas kun ei saa enää edes puhua tytölle. Sydänvikainen ihminen vielä.

        En millään voi ymmärtää että sijaisvanhempia uskotaan kaikessa mitä puhuvat sossun tädeille.

        Nyt yritämme saada yhteisen tapaamisen sossutädin kanssa ja niin että tyttö tulee samaan aikaan sinne ( Mummi haluaa minut tukihenkilöksi mukaan. Olen tuntenut tytön äidin vauvaiästä lähtien ja samoin tämän sijoitetun tytön). Tyttö saa itse kertoa mitä tuntee ja millaisena kokee tämän perheen. Katsotaan nyt kuinka käy. Osaavatko ne sijaisvanhemmat puhua asiat taas niin ettei tyttö pääse tähän keskusteluun.

        Toivotaan että saamme tytön pois sieltä, sukulaisperheeseen jossa on hyvä olla ja kiltit "vanhemmat".

        Et ole kijoittanut vielä. Voimia sinulle yritykseen. Tie ei ole helppo, mutta toimiminen kannattaa.


    • ehkä apua löytyy

      1. Mikä on ko. kunta joka on lapset sijoittanut? Eli missä kunnassa olit kirjoilla kun lapset otettiin huostaan.

      2. On erittäin vähän tapauksia jolloin voidaan rajoitaa bi vanhempien tapaamisia.
      Mihin syyhyn sos. puoli tai sijaisperhe vetoaa jotta tapaamisia ei saisi järjestää?

      3. Onko kysymys perhekodista vai sijaisperheestä? Koska lasten määrä on uskomattoman suuri.

      Vastaatko näihin niin katson mihin voit valittaa. Sosiaalijohtajalle tai johtavalle sosiaalityöntekijälle on turha valittaa, koska kaikki tämän tasoiset päätökset on sosiaalityöntekijän kumminkin heiltä vahvistettava (ja haettava nimikirjoitus) ennen päätöksen voimaan astumista.

      • Lepaasta huolestunut

        Hei taas!
        Tyttö joutui kuin joutuikin lasten psykiatriselle osastolle Hämeenlinnaan. Kävi myös terapiassa. Nyt on päässyt pois siitä sijaiskodista! Siirrettiin ensin Lastenlinnaan, jossa todettiin ettei hän ole psyykkisesti sairas, vaan saanut traumoja sijaiskodista. Sieltä laittoivat melko nopeasti pois, koska tarvetta ei ollut siellä oloon. Nyt hän on lastenkodissa Helsingissä. On hyvin iloinen siitä.
        Sijaiskodin poika käytti hyväkseen tyttöä, tytön ollessa 5v. ja poika oli 12v.!! Kävi nyt vasta ilmi minulle.

        Kaiken huippu on se, ettei lastensuojelu katso tarpeelliseksi puuttua mitenkään tämän pojan tekoon, koska aikaa on kulunut ja he olivat lapsia. Kyllä 12v. jo tietää mikä on oikein ja mikä väärin.
        Mikä on vielä kamalampaa, niin se että sosiaalijohtaja laittaa kaiken tämän jälkeen perheen vanhemmat ainoastaan uudelleen koulutukseen!! Ei kait mikään koulutus muuta ihmisen luonnetta :((

        Sos.ihmiset sanovat kieltokirjeessään että mummi ja minä olemme puhuneet tytön sairaaksi. Kaikki hänen huonot olot johtuvat meistä?! Yhteydenpidon rajoittaminen (LsL 63§ 1 mom) lukee paperissa. En tiedä mikä lakipykälä se on ja mitä se sanoo.

        Olen juuri saanut valmiiksi valituksen Hesan hallinto-oikeuteen.

        Monisivuisessa sossun kieltokirjeessä on aivan väärää tietoa minusta. Kiellon kirjoittanut sos.täti ei edes tunne minua! Se on kaikkein huvittavinta asiassa. Hän on tullut mukaan vasta muutama vuosi sitten. Aiemmin olin aina yhteydessä tähän alkuperäiseen sos.tätiin. Hän oli alusta asti mukana huostaanotossa. Hän piti minua tärkeänä ihmisenä tälle tytölle.

        Tänä vuonna minut kutsuttiin kuultavaksi, ja sos.täti puhui hyvin ikävästi "näistä lapsista". " Ne kyllä tunnetaan, valehtelevat ja vedättävät vaan. Me kutsumme heitä splittaajiksi täällä", sanoi hän.
        Aivan pöyristyttävää puhetta! Ja näiden pitäisi sitten suojella lasta, vaikka koko ajan pitivät sijaisperheen puolia. Sijaisperhe ei valehtele, kuulema.

        Katsotaan nyt kuinka käy valituksen kanssa. Tyttö ikävöi minua. Kirjoitti minulle sähköpostiin niin.


      • amaliasijari
        Lepaasta huolestunut kirjoitti:

        Hei taas!
        Tyttö joutui kuin joutuikin lasten psykiatriselle osastolle Hämeenlinnaan. Kävi myös terapiassa. Nyt on päässyt pois siitä sijaiskodista! Siirrettiin ensin Lastenlinnaan, jossa todettiin ettei hän ole psyykkisesti sairas, vaan saanut traumoja sijaiskodista. Sieltä laittoivat melko nopeasti pois, koska tarvetta ei ollut siellä oloon. Nyt hän on lastenkodissa Helsingissä. On hyvin iloinen siitä.
        Sijaiskodin poika käytti hyväkseen tyttöä, tytön ollessa 5v. ja poika oli 12v.!! Kävi nyt vasta ilmi minulle.

        Kaiken huippu on se, ettei lastensuojelu katso tarpeelliseksi puuttua mitenkään tämän pojan tekoon, koska aikaa on kulunut ja he olivat lapsia. Kyllä 12v. jo tietää mikä on oikein ja mikä väärin.
        Mikä on vielä kamalampaa, niin se että sosiaalijohtaja laittaa kaiken tämän jälkeen perheen vanhemmat ainoastaan uudelleen koulutukseen!! Ei kait mikään koulutus muuta ihmisen luonnetta :((

        Sos.ihmiset sanovat kieltokirjeessään että mummi ja minä olemme puhuneet tytön sairaaksi. Kaikki hänen huonot olot johtuvat meistä?! Yhteydenpidon rajoittaminen (LsL 63§ 1 mom) lukee paperissa. En tiedä mikä lakipykälä se on ja mitä se sanoo.

        Olen juuri saanut valmiiksi valituksen Hesan hallinto-oikeuteen.

        Monisivuisessa sossun kieltokirjeessä on aivan väärää tietoa minusta. Kiellon kirjoittanut sos.täti ei edes tunne minua! Se on kaikkein huvittavinta asiassa. Hän on tullut mukaan vasta muutama vuosi sitten. Aiemmin olin aina yhteydessä tähän alkuperäiseen sos.tätiin. Hän oli alusta asti mukana huostaanotossa. Hän piti minua tärkeänä ihmisenä tälle tytölle.

        Tänä vuonna minut kutsuttiin kuultavaksi, ja sos.täti puhui hyvin ikävästi "näistä lapsista". " Ne kyllä tunnetaan, valehtelevat ja vedättävät vaan. Me kutsumme heitä splittaajiksi täällä", sanoi hän.
        Aivan pöyristyttävää puhetta! Ja näiden pitäisi sitten suojella lasta, vaikka koko ajan pitivät sijaisperheen puolia. Sijaisperhe ei valehtele, kuulema.

        Katsotaan nyt kuinka käy valituksen kanssa. Tyttö ikävöi minua. Kirjoitti minulle sähköpostiin niin.

        Hei!
        Hyvä, että jotain edes on lapsen elämässä tapahtunu parempaan suuntaan.
        Onko se tapaamiskielto edelleen voimassa, vaikka lapsi on lastenkodissa?

        Tee valitus siitä sossusta, joka noita rajoituksia asettelee. Voisit soittaa suoraan ensin johtavalle sossulle. Se olisi nopein tie saada muutos asiaan, jos se esimies sattui olemaan tehtäviensä tasalla. Niiden tehtävä on valvoa alaistensa toimintaa ja tutkia asia, jos valitat. Voihan olla, et se sossu osaa puolustella niin hyvin, ettei asia siitä etene, mut aina kannattaa yrittää.
        Minä olen tehnyt paristakin sossusta valituksen ja ainakin silloin johtava sossu sai asiat muutettua parempaan suuntaan.


    • tee valitus huonoista olosuhteista sijaiskodissa,sijaisperheen huonot olot olisi aina tutkittavia asioita-sosiaalijohtajalle valitus ja menet itse viranomaisten kanssa paikalle,itse ole pystynyt tekemään yhteistyötä sijaisperheen kanssa ja pakollisten viranomaisten-lapset ei saa olla huonoissa olosuhteessa minusta ainakaan-rupea vaatimaan toista sijaikoti ja käy paikanpäällä ennen sijoituksen tekoa,mihin oloihin lapsen jätät-voitko luottaa ko.ihmisiin,kun hoitavat sinunkin lasta,minua on tarpeeksi taistelua siitä ,että oma lapsi pääsee joskus kotiin-uuvuin syksyllä-olisi pitänyt poika viedä mummolaan eikä muuanne,eikä sinne,nyt tämä prosessin pitäisi jo loppuakin ja saada poika turvallisesti kotiin.minua äitinä kokoajan aliarvioidaan..aika paksua,en ole hoitanut lasta ikinä huonosti tmv.

    • 567

      Muistelin tässä sitä omaa kokemustani ja siskoni, sääntöjä oli sääntöjen perään.. esimerkkejä: aamu, päivä ja iltapala oli aina samaan aikaan ja se iltapalakin oli klo 19.00 illallla monesti "varastettiin eväät" jotka syötiin ennen nukkumaan menoa! ja siitäkun kiinni jäätiin niin kotiarestia tuli viikkorahat otettiin pois ja sossuille puhelu kuinka kauheita ollaan..
      Suihkussa sait olla viisi minuuttia 2kertaa viikossa.. ei puhettakaan että oisin liikunta tunnin jälkeen saanut käydä suihkussa. Syömis häiriöni alkoi siitä kun minua sijais vanhemmat haukkuivat lihavaksi vaikka olin normaali kasvava teini! puhelimessa ei saanut puhua koska kuulemma aina minun sukulaiseni jotka soittivat niin olivat humalassa (ei kertaakaan sitä tapahtunut että humalassa oisivat soittaneet) vaatteita saatiin kirpparilta oisko puolen vuoden välein.. toivon todella että ne jotka alkavat sijais vanhemmiksi alkavat siihen rakkaudesta eikä rahasta!

      • Ihmettelevä......

        Olen monesti ihmetellyt miksi sijoituksessa olleet eivät tee oloistaan minnekään valituksia. Onhan niitä tahoja. Juuri missään ei näe sijoituksessa olleiden kirjoituksia yms. Kysehän on valtavista määristä lapsia/nuoria. Nythän näyttää siltä, että kaikki on hyvin. Jos itse olisin ollut jossain huonossa paikassa, nostaisin siitä julkisen menon ettei kukaan muu ainakaan joutuisi kärsimään. Vai halutaanko laittaa vahinko kiertämään?

        Selvennykseksi vielä, ettei itselläni ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa enkä tunne ketään lasta, joka olisi huostaanotettu, mutta olen kiinnostunut aiheesta muissa tehtävissä sosiaalipuolella työskentelevänä.


      • no voi voi vaan
        Ihmettelevä...... kirjoitti:

        Olen monesti ihmetellyt miksi sijoituksessa olleet eivät tee oloistaan minnekään valituksia. Onhan niitä tahoja. Juuri missään ei näe sijoituksessa olleiden kirjoituksia yms. Kysehän on valtavista määristä lapsia/nuoria. Nythän näyttää siltä, että kaikki on hyvin. Jos itse olisin ollut jossain huonossa paikassa, nostaisin siitä julkisen menon ettei kukaan muu ainakaan joutuisi kärsimään. Vai halutaanko laittaa vahinko kiertämään?

        Selvennykseksi vielä, ettei itselläni ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa enkä tunne ketään lasta, joka olisi huostaanotettu, mutta olen kiinnostunut aiheesta muissa tehtävissä sosiaalipuolella työskentelevänä.

        Tuo" minä ainakin tekisin" jo kertoo että et tajua traumakokemuksista hevon vn vertaa. Minne menisit rummuttelemaan nitistettynä ja arvottomana? Kun väkivaltakuvio vaan on sellanen että uhri joutuu nöyryytetyksi ja tavallisimpia kikkoja on just nuo että se "huolestusta herättänyt" lapsi onkin siinä vaiheessa pelkkä valehtelija kun se kertoo pahasta olostaan. Kuvio sama kuin narskujen puolisoiden yrittäessä saada itselleen oikeutta.

        Huoh vaan sinä ainakin.


      • sijaisvanhemmaksi

        toivon todella että ne jotka alkavat sijais vanhemmiksi alkavat siihen rakkaudesta eikä rahasta!


        Ite oon 14 vuotias tyttö ja oon todella kiinnostunut auttamaan nuoria joilla on ongelmia perhe elämässä yms. Oon lukenu näitä keskustelupalstoja läpi koko illan ja ihan kauheaa kohtelua niin monissa sijaiskodeissa. Mun luokalla on eräs tyttö (en tunne kovinkaan hyvin) mutta se on sijaiskodissa ja oon facebookista katellu muutamia videoita niin onneks niiden perusteella sen elämä sijaiskodissa näyttää olevan ihan turvallista ja hyvät vanhemmat. Niitä on paljon niitä lapsia siinä kodissa ja ne on kaikki melkeen meiän koulussa. Jossain vaiheessa mä en yhtään tiennyt mikskä mä haluan isona mutta mä oon miettiny just tätä sijaisvanhemmuutta paljon. Jos musta joskus tulee sijaisvanhempi mä toivon että pystyisin levittää ja tuoda esille itseäni hyvänä "vanhempana". Mutta hyvät uudetvuodet kaikille, mä jatkan näiden lukemista! :)


      • jeppjep
        Ihmettelevä...... kirjoitti:

        Olen monesti ihmetellyt miksi sijoituksessa olleet eivät tee oloistaan minnekään valituksia. Onhan niitä tahoja. Juuri missään ei näe sijoituksessa olleiden kirjoituksia yms. Kysehän on valtavista määristä lapsia/nuoria. Nythän näyttää siltä, että kaikki on hyvin. Jos itse olisin ollut jossain huonossa paikassa, nostaisin siitä julkisen menon ettei kukaan muu ainakaan joutuisi kärsimään. Vai halutaanko laittaa vahinko kiertämään?

        Selvennykseksi vielä, ettei itselläni ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa enkä tunne ketään lasta, joka olisi huostaanotettu, mutta olen kiinnostunut aiheesta muissa tehtävissä sosiaalipuolella työskentelevänä.

        Jos olet lukenut enemmän kuin yhden näitä kommentteja, huomaat selvästi muiden kertomuksista ettei heitä ole uskottu kun ovat kertoneet huonoista oloistaan. Huonot sijaisvanhemmat ovat vetäneet pidemmän korren.


    • 567

      me jouduttiin oleen 3,5vuotta tuossa sijaisperheessä kunnes sossut uskoivat meitä ja sukulaisiani niin päästiin pois ja ikuinen kielto sijaisvanhemmille etteivät saa ottaa uusia sijais lapsia eli taisteltiin se 3.5vuotta kunnes alkoivat uskoa. Voin vain todeta ,että tuohon aikaan päivät ja viikot kuluivat todella hitaasti :(

    • ennustajako????

      Minä kerroin lapseni kertomuksen soskulle hänen kohtelustaan sijaisperheessä.Lasta rangaistiin heti sijaisperheessä ja soskukaan ei uskonut lapsen asiaa.Kaltoin kohtelu jatkuu rajumpana kuin koskaan ja lapseni on kieltänyt kertomasta enään sosku akoille mitään koska pelkää.
      Sijaisvanhempi on kiero kun korkki ruuvi..osaa puhua kirkkain silmin valheita,ilmeisestikki jonkin asteen psykopaatti.´
      Kauheaa tässä on, että tietää lastensa kuolevan sijaishoidon aikana!Se on ihan varmaa.Olen jo varautunut henkisesti siihen etten saa viettää lasteni kanssa aikaa sitten tulevaisuudessa.
      Suomi on koruptoitunein maa jonka tiedän, joten apua ei saa mistään!

    • yh äiti hlinnasta

      hei, on olemassa sellainen kuin sosiaaliasiamies. aika moni sosku säikähtää siinä vaiheessa kun heidän toimistostaaan tulee yhteydenotto. meillä vasta sitten alkoi rullaamaan. jos lapsi voi huonosti niin viimeistään se soittaa paniikki nappuloita soskujen aamukahfvilla! muistakaa että on KAIKISSA asioissa niin paskoja kuin loistaviakin toimijoita! jos sosku ei usko niin antaa jonkun puolueettoman tutkia. meillä toimi ja lapset pääsi nyt aivan loistavaan sijais perheeseen. tiedän etten ikinä olis kyenny kasvattamaan heitä kuten nämä ja kuinka lasten tilanne on huipusti kohentunut ja kuinka sijais vanhemmat tukee mua äitinä kympillä! erot näissä "vanhemmissa" on valtavia. meillä on takana kolmas sijaisperhe ja nää viimeiset on huippuja! ekaa kertaa on sellanen olo 8v piinan jälkeen että kukaan ei pakota mua paranemaan tietyssä ajassa ja että mun muksut on turvassa ja saa pitää äitiin yhteyttä. ne tuputtaa aina että menkää menkää ja tehkää yhessä ja oot niin huippu äiti kun yrität!

      • Näinkin voi käydä

        Valitettavasti sosiaaliasiamiehistä ei aina ole apua. Toki se usein johtuu siitä, että avun hakija on väärässä, mutta...

        Meillä tilanne, jossa ajoimme sijaisvanhempina lapsen oikeutta yhdessä bioäidin kanssa, vastapuolella kunta. Kunta toimi selkeästi laittomasti. Enempää en voi kertoa.

        Sosiaaliasiamies oli tyrmistynyt, sanoi kunnan toiminnan olevan kaikkien lakien ja ihmistapojen vastaista. Kerroin tämän sossuille. Kun seuraavan kerran soitin sosiaaliasiamiehelle, hän oli hyvin vaikean oloinen, sanoi olevansa pahoillaan, ettei voi auttaa ja lopetti puhelun.

        Sosiaaliasiamiehen palvelun ostaa kunta. Pidän selvääkin selvempänä asiana, että kunnasta oli uhkailtu sosiaaliasiamiestä. Sossun johtajan tietäen en edes ihmettele tätä. Hänelle sijoitetut lapset, näiden vanhemmat ja perhehoitajat eivät ole edes ihmisiä, pelkkää kuraa.


      • missä tuollainen?
        Näinkin voi käydä kirjoitti:

        Valitettavasti sosiaaliasiamiehistä ei aina ole apua. Toki se usein johtuu siitä, että avun hakija on väärässä, mutta...

        Meillä tilanne, jossa ajoimme sijaisvanhempina lapsen oikeutta yhdessä bioäidin kanssa, vastapuolella kunta. Kunta toimi selkeästi laittomasti. Enempää en voi kertoa.

        Sosiaaliasiamies oli tyrmistynyt, sanoi kunnan toiminnan olevan kaikkien lakien ja ihmistapojen vastaista. Kerroin tämän sossuille. Kun seuraavan kerran soitin sosiaaliasiamiehelle, hän oli hyvin vaikean oloinen, sanoi olevansa pahoillaan, ettei voi auttaa ja lopetti puhelun.

        Sosiaaliasiamiehen palvelun ostaa kunta. Pidän selvääkin selvempänä asiana, että kunnasta oli uhkailtu sosiaaliasiamiestä. Sossun johtajan tietäen en edes ihmettele tätä. Hänelle sijoitetut lapset, näiden vanhemmat ja perhehoitajat eivät ole edes ihmisiä, pelkkää kuraa.

        Onpa täällä kollektiivista kirjoitusta: sijaisvanhemmat & vanhemmat vastaan kunta. harvoin näkee näillä palstoilla. Taitaa olla ihan spesiaalisijaisvanhempi Varmaan ARVOVALTAINEN ja VIISAS. Mikä kunta?


      • mikä seutu?
        missä tuollainen? kirjoitti:

        Onpa täällä kollektiivista kirjoitusta: sijaisvanhemmat & vanhemmat vastaan kunta. harvoin näkee näillä palstoilla. Taitaa olla ihan spesiaalisijaisvanhempi Varmaan ARVOVALTAINEN ja VIISAS. Mikä kunta?

        Ja vielä' sosiaaliasiamieskin vastaan kunta. Todellakin ennenkuulumatonta.


    • Leena81

      Huh, tulipa mieleen oma sijaisperhe... Jouduin sinne 5- vuotiaana ja asuin siihen saakka kun täytin 18. Sen jälkeen ei minkäänlaista yhteydenpitoa. En edes uskalla tänne nimettömänä kirjoittaa kummemmin perheestä tunnistamisen pelossa. Muutin toiselle puolen Suomea, koska pelkään edelleen. Se kertokoon puolestaan jotain.

      Kaikkein katkerin olen sossuille. Minua ei uskottu koskaan ja minut leimattiinkin häiriintyneeksi valehtelevaksi ongelmalapseksi.(tästä syystä sijaisvanhemmille maksettiin paremmin) Ongelma on mun mielestä se, että kotikäynneistä sovitaan monta kk:tta aikaisemmin. Miksei ne tee yllätyskäyntejä koskaan?! Ei ainakaan meidän tapauksessa. Omiin sukulaisiini en saanut pitää yhteyttä. Silloin tällöin tapasin heitä,mutta tarkasti valvottuna. Tiedän kyllä, että omat vanhempani eivät olisi minusta pystyneet huolehtimaan,mutta ei se voi olla syy katkaista kokonaan välejä.

      18 täytettyäni kävelin sossuun ja ajattelin että kerron ihan kaiken sijoitusajasta. Perheeseen jäi useita sijaislapsia, joten ajattelin heidän parastaan. Kukaan ei kuitenkaan uskonut ja edelleen perheessä sijaislapsia. Mitä olen jälkeenpäin kuullut, ainakin kaksi heistä oireilee todella pahasti. On ollut myös psyk.osastolla.

      En ole koskaan tällä paltalla käynyt ja olenkin jotenkin ajatellut, että olen "ainoa" kelle on näin paska tuuri käynyt. Asia ei näköjään valitettavasti ole niin...

      Mun "pelastus" aikoinaan oli/on mun mies. Ilman häntä tilanne ois varmasti mennyt niin pahaksi, et ratkasut ois käyny vähiin. Kauheaa edes ajatella asiaa näin jälkeenpäin,mutta tilanne oli tuolloin oikeasti kamala. Nykyää kaikki hyvin, naimisissa olen ja työelämässä olen menestynyt. Lapsia ei vielä ole. Ollaankin mietitty tukiperheeksi ryhtymistä. Saa nyt nähdä. Kova halua ois auttaa Suomen lapsia. Täällä voidaan ihan hemmetin huonosti.

      • Leena81

        Ja se pitää vielä sanoa aikaisempiin kirjoituksiin viitaten. Tuo et "jos kerran voi niin huonosti niin miksei oo puhunut siitä kenellekään".
        Itse ainakin elin niin kovan henkisen(myös fyysisen) väkivallan uhrina koko lapsuuteni. Itsetunto oli niin pieninä murusina, et vieläkin keräilen niiden palasia. Sitä,kun koko ikä sulle hoetaan et oot paska,tyhmä,hullu jne niin sitä alkaa pikkuhiljaa itsekin uskoa siihen. Tuokin sossuun meneminen täysikäsenä vaati ihan hemmetisti ja sit kukaan ei usko. Tai ei halua uskoa. Suomessa on niin kova pula sijaisperheistä ettei niitä kiinnosta mihin ne lapset joutuu kuhan pois jaloista pyörimästä. Nyt aikuisena ja vahvempana (henkisesti) olen monesti miettinyt et kirjoittaisin asiasta kirjan. Mut ei, en taida uskaltaa. Asia on Suomessa kyllä sillä mallilla et jotain pitäis tehdä,mutta kenestä siihen on. Ei ainakaan minusta.


    • nvvgghghvgvh

      Minä jouduin 5v, valittamaan sossuille sijarin päättömästä touhusta,aivan älyvapaata,vihdoinkin sossut myönsivät jotta lapsi täytyy pian siirtää toiseen perheeseen ja niin se muutamassa päivässä tapahtuikin.Lapsi ei halua puhua sanaakaan siitä sijarista,sanoi vaan ettei koskaan halua häntä nähdä.Ajatelkaa millaiset traumat lapsi niillä vuosilla sai,siirrettiin sieltä 3 muutakin lasta pois,mutta tänäkin päivänä tämä savolais eukko pitää perhekotia,haukkuen lapsia apinoiksi ja vaikka millä nimillä.

    • mgjhgj

      Silloin kun lapsi täyttää 18 v.Olitpa kuinka tahansa kunnollinen niin rahasammosta eivät luovu.Kun rahan tulo loppuu 18 vuotiaana niin saa lähteä kotiin

    • hgjhgjhcjc

      Sossut lähettävät toisille sossuille maalle sijoitettuja lapsia.Saavat leipänsä lasten selkänahasta.

    • jkhkhkhk

      Ota itsellesi tuomari.Sossut eivät koskaan myönnä jotta ovat tehneet virheitä,ja se on suuri bisnes,Kuinkahan moni ent,sossu on sijaisperheenä.Silloin on mahdotonta saada huostaa puretuksi

    • teeth is broken

      To first asker Iwant to say It's very hard nut to crack, really.

    • Äideistä parhaimmat

      Voi ei.Sanonpa tuohon että ei hyvältä näytä.Sinuna ottaisin nyt jo yhteyttä johonkin lakimieheen tai oikeusaputoimistoon.Pakkohan jonkun on voida auttaa.Aina on olemassa joku joka voi kumota sossujen laittomat huostaanotot.
      Tuo sun kertomus kyllä kirpaisi aikalailla.Itse kun tappelen samanlaisen asian kanssa.Multa huostaanotettiin laittomasti neljä vuotta sitten kolme lasta.
      Heiltä isä oli kuollut puolitoista vuotta aiemmin oman käden kautta ja koen kuten lapsenikin,heiltä riistettiin äitikin.No tottahan se on.Niin pahalta kuin se tuntuukin.Katsoa kun joku vieras kasvattaa lapsiani.Tässä perheessä on myös niin että on kolme omaa ja sitten nää mun.Mitään päteviä perusteitahan tällekään sijoitukselle ei ollut.Jos perheen yhteinen suru ja mun uupumus kolmen pienen lapseni äitinä on peruste huostaanotolle niin silloinhan tässä maassa pitäisi samoilla perusteilla viedä perheiltä lapset.
      Mun lapset oireilee myös aika rajusti siinä perheessä niinkuin kerroitkin tuossa.
      Mun lasten sijaisäiti on manipuloinut jo niin pahoin lapset ettei heillä olekaan muuta sukua enää kuin s.perheen suku molemmin puolin.Ei tule kutsuja lasten synttäreille tai muutakaan.Olen kokonaan ulkona tän perheen kuvioista.
      Mutta älä anna nyt periksi vaan taistele.Rankkaa se on mutta niiden lasten hyvinvoinnin kannalta se on hirmu tärkeetä.Ajattelisin niin että se rankka taistelu ois niinkun sen arvoista.Voimia ja kaikkea hyvää Sinulle.

      • pazzee

        surullista luettavaa. Lähtökohtahan sijoitukselle oman käsitykseni mukaan on turvata lapsen kasvu ja normaali elämä. Toki vaikeuksia on varmasti odotettavissa , ainakin tilanteissa joissa lapset huostaanotetaan lain voimalla. Eihän lapsi voi ymmärtää mitä hän on tehnyt väärin kun isän ja/tai äidin luona ei saa enää ollakkaan... ja eihän hän olekaan mitään väärin tehnyt mutta useat näin ajattelee.. eli lähtökohtana on aina turvaaminen ja lasten etujen ajaminen. Toteutuuko se on sitten aivan eri juttu. Surullista on ettei valvontaan lasten eduista riitä valtiolla halua/rahaa. Siitähän tässä aina on kysymys, rahasta. Myös byrokratia estää ilmoitusten eteenpäin menon ja vastuu päättää lasten eduista on annettu monasti aivan väärälle henkilölle/taholle. Mielestäni pitäisi perustaa taho/organisaatio, johon voisi näitä valituksia tehdä ja sieltä käsin käytäisiin asiassa nopeasti toimiin ja tutkinta päälle.. nimenomaan puolueeton, lasten etua ajava taho tutkimaan väärinkäytökset. MAALAISJÄRKI nyt jo hyvänen aika sentään käyttöön!!


    • hälytys

      mikä oikeus lapsen vanhemmalla on saada tietoja sijaisperheestä?historiaa aikaisemmista sijoituksista,kestosta,valituksista tms.?sossuhan kehuu paikan ,se on selvää ja sijarit hymy korvissa näyttelee olevansa "ihania" vanhempia.

    • Sadismia?
    • Lapset turvassa?

      Sijaishuollon epäkohdat päivänvaloon
      1.6.2009 19:02 1.6.2009 19:02

      Keskisuomalainen uutisoi 30.5. epäillyistä sijaisperheessä tapahtuneista lasten pahoinpitelyistä. Tekoja seliteltiin haastavilla lapsilla, suurilla lapsimäärillä ja sijaisvanhempien väsymyksellä. Kirjoituksessa kerrottiin, miten eri kunnat toisistaan tietämättöminä olivat sijoittaneet lapsia siten, että heitä saattoi olla yhdeksänkin samanaikaisesti perheessä hoidettavana. Mikään taho ei koordinoinut eikä valvonut lasten määrää saati ollut kiinnostunut siitä, millaisia tarpeita kullakin lapsella oli.

      Sukupuu ry:n eli sijoitettujen lasten vanhempien ja sukulaisten yhdistyksessä on jo vuosien ajan tiedostettu kirjoituksessa esitelty lain porsaanreikä eli lasten sijoittelun suurpiirteisyys. Sukupuun jäsen on erään ammatillisen sijaisperheen vastaavassa "holtittomassa tilanteessa" ottanut yhteyttä lääninhallitukseen muutama vuosi sitten.

      Ihmettelemme suuresti, miten erityistä tukea tarvitsevista lastensuojelun piirissä olevista lapsista tulee toisessa hetkessä materiaalia, jota siirrellään paikasta toiseen sen kummemmin välittämättä, mihin se loppujen lopuksi joutuikaan. Elämme kai pyhässä illuusiossa, jossa sijaishuolto ja "tavallisiksi" itseään tituleeraavat sijaisvanhemmat pelkällä olemassaolollaan pelastavat joukoittain lapsia. Niinpä on ajauduttu lasten ja sijaisperheidenkin kannalta vaarallisiin tilanteisiin. Vaarallisinta on kuitenkin viranomaisten välinpitämätön asennoituminen sekä systemaattisen valvonnan puute.

      Lääninsosiaalitarkastaja Aino Arponen kertoi Keskisuomalaisen kirjoituksessa, että sijaisperheistä tehtävät kantelut ovat harvinaisia. Arvelemme kanteluiden vähäisen määrän johtuvan siitä, että sijoitettujen lasten vanhempien ja sukulaisten asema on erittäin huono ja vaikutusmahdollisuudet vähäiset. Ottaessaan yhteyttä viranomaisiin, vanhemmat ja sukulaiset kohtaavat usein havaitsemiensa ongelmien vähättelyä.

      Jotkut Sukupuun jäsenet pelkäävät lastensa joutuvan kärsimään, jos he puuttuvat epäkohtiin. Valittamisen ja epäkohdista tiedottamisen on havaittu tuovan rajoituksia ja heikentävän sijoitetun lapsen yhteydenpidon mahdollisuuksia vanhempiensa tai sukulaistensa kanssa. Lisäksi sosiaaliviranomaiset ja sijaisvanhemmat ovat vain harvoin kykeneviä ottamaan kriittistä arviointia vastaan. Valitukset koetaan usein henkilökohtaisina loukkauksina.

      Olemme havainneet, että viranomaiset eivät useinkaan "korvaansa lotkauta" sijoitettujen lasten sukulaisten tiedottaessa epäkohdista. Kerrottakoon esimerkiksi tapaus, jossa eräs sijaisperheessä vieraillut henkilö havaittuaan lapsen vakavan laiminlyönnin tiedotti asiasta useille viranomaisille. Yksikään ei välittänyt. Päinvastoin, epäkohdista tiedottaneesta tehtiin hankala henkilö, jonka mahdollisuuksia olla yhteydessä läheiseensä heikennettiin huomattavasti. Saattaa siis käydä niin, että kanteluiden tekeminen käännetään tekijäänsä vastaan.

      Valtaväestön on vaikea ymmärtää, miten lastensuojelun koneistot toimivat ja miten niiden rattaisiin joutuneille helposti käy. Nyt alkaa näyttää siltä, että erityisesti suuret sijaisperheet, kuten ammatilliset sijaisperheet ajautuvat vakaviin ongelmiin ja olosuhteisiin, joissa sijoitetut lapset traumatisoituvat. Syntyneet traumat selitetään kuitenkin vain ja ainoastaan lapsen alkuperäisen perheen tilanteesta johtuviksi. Sijaisperheissä aiheutuneilta lasten kasvua ja kehitystä vaarantavilta tekijöiltä viranomaiset sen sijaan helposti ummistavat silmänsä.

      IRJA KONTTO, pj MAREENA HEINONEN TANJA KOSKINEN ELINA LEHTINEN LIISA PIEKÄINEN Sukupuu ry:n puolesta
      ----------------------

    • Lspsillakin on suku.
    • MarryLand
    • CorrinRaza
    • lastenpuolella

      minun mielestäni se on hirveää kuinka lapsia kohdellaan.olen itse vasta yläkoululainen,mutta olen hoksannut kuinka lapsille ei anneta oikeuksia.Olen myös nähnyt tälläisen tilanteen jossa sossut uskoo vain siaisvanhempia ja se on VÄÄRIN! Myös se on väärin että lapsia viedään pois väkisin kodistaan minun mielestä suomen pitäisi olla hyvinvointi valtio joten mielestäni asialle pitäisi tehdä jotain.En ymmärrä kun sossut eivä voi uskoa lapsia niillä on muutenkin vaikeeta ja sitten kun ne joutuu tollaiseen siaisperheeseen niin se on väärin .Kyllähän sossujen pitäisi ajatella niitä lapsia jotka kärsii vaan enemmän .Itse haluan isona sossuksi ja aijon olla lasten puolella on väärin tälläinen kohtelu lapsille!Jopa minä tajuan tämän on väärin talloa lastenoieudet niinkuin oikeesti mitä joittenkin ihmisten päässä liikuu.Minun mielestä on hirveää katseltavaa kun sossut pakottavat lapsen pois kotoaan olen myös nähnyt että sossut raahavat lapsen mukanaan vaikka lasta sattuisi ja se itkisi .Mielestäni asian voisi hoitaa puhumalla ja niin että lapsi ei kärsi miettisivät itsensä siinä tlanteessa.Ja miettisivät itse miltä heistä tuntuisi joutua tälläiseen siaisperheeseen mielestä sossujen pitäisi olla tarkempia tälläisissä asioissa se lapsi tarttee rakkautta eikä syrjintää.Sori tälläinen romaani omasta mielipiteestäni mutta lapsilla pitää olla oikeuksia.

    • Anonyymi

      Pääsikö lapsi pois sopimattomasta paikasta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4365
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2428
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      112
      1763
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1402
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      334
      1363
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe