Tilanne monella varmasti sama, eli naapuritalolle on tehty "10m päähän" pohjatutkimus ja muutenkin alue tiedetään "moreeniksi".
Vaikka itse uskaltaisi jättää pohjatutkimuksen pois niin vaatiiko pää-/perustussuunnittelija tai rakennusvalvonta aina pohjatutkimuksen?
pohjatutkimuksen tarve??
1
223
Vastaukset
Pohjatutkimusta ei tarvita aina, joskin se monesti on hyvä tehdä jos maaperästä ei täyttä varmuutta. Tällöin perustussuunnittelija pystyy suunnittelemaan mahdollisimman pienet perustukset, ja materiaalisäästö alkaa parhaillaan olemaan sama kuin pohjatutkimuksen kustannukset.
Tässä tapauksessa tosin en näe tarvetta pohjatutkimuksen tekemiseen, käytännöt kunnittain vaihtelevat suuresti rakennusvalvonnan osalta pohjatutkimuksen tekemiselle, eli soitto paikalliselle rakennusvalvojalle ja varmistus asiasta ja ei maksa mitään.
Pää- ja perustussuunnittelija ei periaatteessa voi vaatia pohjatutkimusta, sinähän olet tilaaja/rakennuttaja. Suomessa pääosin vähänkin moreenia sisältävien maalajien, jotka sijaitsevat pohjavedenpinnan yläpuolella, kantavuus on niin hyvä (yli 150 kN/m2) ettei normaalikokoinen omakotitalo ylitä maaperän kapasiteettia missään muodossa. Ja vaikka ylittäisikin, ja talo painuu sentin tai kaksi, mitä sitten?
Ongelmaksi tämä muodostuu vain silloin kun tontilla on erilaisia maalajeja, jotka painuvat eri tavalla muodostaen näin ikäviäkin halkeiluja rakenteissa, varsinkin muuratuissa sellaisissa, joiden muuraussaumat eivät kestä käytännössä juuri mitään.
Loppupelissä sanoisin, että se on ihan itsestä kiinni haluaako sen pohjatutkimuksen teettää. Hinta tosin on koko rakennushankkeeseen niin pieni murto-osa, etten itse ainakaan sen takia haluaisi yöuniani menettää.
-Rak.Ins
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984