Vaihtoehto adoptiolle

tytteli vaan

Onko kenelläkään kokemuksia ns. avoimesta adoptiosta tai lapsen sijoittamisesta sijaisperheeseen? Harkinta aika on käynnissä, siis tarkoitukseni on antaa vauva adoptioon, mutta en ole asiasta täysin varma.. Käytännön esimerkkejä kaipaisin asiaan, miten on toiminut teillä muilla.

3

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotela

      Niin sanotusta avoimesta adoptiosta jonkinlaista kokemusta. Tosin virallisesti tuota avointa adoptiota ei vieläkään taida olla, mutta jos sellaisen haluaa, niin itse saa aika lailla päättää mitä haluaa ja mitä ei. Toki yhteinen sävel adoptiovanhempien kanssa täytyy löytyä. Adoptiovanhemmilta vaaditaan siis halukkuutta tuollaiseen avoimeen adoptioon, jossa pidetään etukäteen sovitulla tavalla yhteyttä biologiseen vanhempaan / sukuun. Yhteydenpito voi olla vaikka vain tietojen välittämistä tai sitten ihan tapaamisiakin. Adoptiovanhemmat saavat kuitenkin päättää täysin lapsen asioista. Sijaisperheessä taas biologiset vanhemmat päättävät lapsen asioista, esim. ulkomailla käynnit yms. Sijaisperhe ei välttämättä pysy samana koko lapsen lapsuutta. Avoin adoptio (tai adoptiokin) on lapsen kannalta ehkä sijaisperhettä parempi ratkaisu, jos kuitenkin sijoittaminen perheeseen ajatellaan koko lapsuusiän pituiseksi. Keskustelu sosiaalityöntekijän kanssa ja huolellinen eri vaihtoehtojen pohtiminen kannattaa.

    • kisu

      Minulla ei itselläni ole kokemusta adoptiosta mutta tuttava perheeni on adoptoinut lapsen suomesta muutama vuosi sitten. He rakastavat lasta kuin omaansa eivätkä ole katuneet, lapsi on saanut heiltä hyvän ja rakastavan kodin. Mielestäni se joka joutui luopumaan lapsesta olipa syy mikä tahansa teki epäitsekkään teon antaessaan onnen lapselleen sekä perheelle joka ei voinut saada lasta omin keinoin. Lapsi pitää adoptiovanhempiaan oikeina vanhempinaan mikä minusta on hyvä, ei mene lapsi "sekaisin" jos monia äitejä on kuvioissa.
      Avoimesta adoptiosta en ole kuullut mitään hyvää, varsinkaan lapsen kannalta, menee vain lapsi sekaisin jos monta "äitiä" on riitelemässä asioista. Siinä tulee hankaluuksia ja harva perhe siihen edes suostuu.

      • *ketjun aloittaja*

        Jos vain tilanne olisi toinen en edes harkitsisi adoptiota mutta en halua sen enempää tilannettani kertoa.. Vaikka pahalta tuntuukin vauva antaa pois, tiedän sen että hän tulee saamaan rakastavan ja hyvän kodin, jollekin pariskunnalle maailman paras joululahja.
        Tarkoitukseni ei ole millään tavalla sotkea tai sekoittaa lapsen elämää tai edes kuvitella että voisin mitenkään osallisena lapsen elämään olla. Haluaisin vain silloin tällöin saada lapsesta kuvia tai kuulla miten heillä menee, vaikka vain muutama sana sähköpostitse, esim. vaikka kerran vuodessa. Kiitos vain jo teille vastanneille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe