Ensimmäiseksi hirvikoiraksi?

Tappura

Mikä koira olisi hyvä ekaksi hirvikoiraksi?
Itselläni olisi kova halu laikaan.
Kertokaa mielipiteenne.

72

2885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se alkuperäinen

      Ota jämptlanninpystykorva se on iso, jalkava,luotettava ja ennen kaikkea älykäs ja suuri metsästys vietti!

      Kehottaisin tutustumaan noinkin upeaan koiraan kun jämpti :)

      • Uralilta

        Jämpti jättää isäntänsä ennen kuin hirven onko hyvä jos ei saa haukulta pois.Venäläiseurooppalainen laika on paras laikoista hirvelle,karhulle näädälle yms.


      • huhheijjaa
        Uralilta kirjoitti:

        Jämpti jättää isäntänsä ennen kuin hirven onko hyvä jos ei saa haukulta pois.Venäläiseurooppalainen laika on paras laikoista hirvelle,karhulle näädälle yms.

        Mukava homma jos omaa suosikkirotuasi liputat, mutta silti sinun ei tarvitse ruveta kritisoimaan muiden koirien rotuja.


      • Uralilta
        huhheijjaa kirjoitti:

        Mukava homma jos omaa suosikkirotuasi liputat, mutta silti sinun ei tarvitse ruveta kritisoimaan muiden koirien rotuja.

        Miksi en voisi kritisoida jämptejä ? yhtälailla kuin tuntuu olevan kova laikaviha palstan kirjoitajilla.


      • VETOKOIRA JÄMTI !
        Uralilta kirjoitti:

        Jämpti jättää isäntänsä ennen kuin hirven onko hyvä jos ei saa haukulta pois.Venäläiseurooppalainen laika on paras laikoista hirvelle,karhulle näädälle yms.

        Jämtit ei kelpaa kuin valjakkokoiriksi. Vetokoirina kävelevät kilometrikaupalla riistan perässä väliin haukkuen. Pehmeä luonne, ei uskalla mennä eteen pysäyttämään. Lisäksi pelkää vettä ja jää aina vähänkään isomman ojan taakse ruikuttamaan. Surkea rotu!


      • taas joku näsä viisas
        VETOKOIRA JÄMTI ! kirjoitti:

        Jämtit ei kelpaa kuin valjakkokoiriksi. Vetokoirina kävelevät kilometrikaupalla riistan perässä väliin haukkuen. Pehmeä luonne, ei uskalla mennä eteen pysäyttämään. Lisäksi pelkää vettä ja jää aina vähänkään isomman ojan taakse ruikuttamaan. Surkea rotu!

        siinä on taas ihan selvästi joku fifin omistaja kun ei tiedä jämptista mitään!! kehottaisin tosiaan tutustumaan koiriin tai pitämään suusi kiinni. Menne tänne: karhunkaatajankennel.com- raiku karhujen kauhu. Mieti sitten uudelleen onko sillä liian pehmeä luonne! Mistä tuollaisia ihmisiä oikein kumpuaa??


      • taas joku näsä viisas
        VETOKOIRA JÄMTI ! kirjoitti:

        Jämtit ei kelpaa kuin valjakkokoiriksi. Vetokoirina kävelevät kilometrikaupalla riistan perässä väliin haukkuen. Pehmeä luonne, ei uskalla mennä eteen pysäyttämään. Lisäksi pelkää vettä ja jää aina vähänkään isomman ojan taakse ruikuttamaan. Surkea rotu!

        siinä on taas ihan selvästi joku fifin omistaja kun ei tiedä jämptista mitään!! kehottaisin tosiaan tutustumaan koiriin tai pitämään suusi kiinni. Menne tänne: karhunkaatajankennel.com- raiku karhujen kauhu. Mieti sitten uudelleen onko sillä liian pehmeä luonne! Mistä tuollaisia ihmisiä oikein kumpuaa??


      • karjis= YÖK
        VETOKOIRA JÄMTI ! kirjoitti:

        Jämtit ei kelpaa kuin valjakkokoiriksi. Vetokoirina kävelevät kilometrikaupalla riistan perässä väliin haukkuen. Pehmeä luonne, ei uskalla mennä eteen pysäyttämään. Lisäksi pelkää vettä ja jää aina vähänkään isomman ojan taakse ruikuttamaan. Surkea rotu!

        jos joku sanoo jämptiä huonoksi niin ei ole selvästikkään vielä kokeillut karjalankarhukoiraa, siinä vasta surkea rotu!


      • senkin teinihousu
        karjis= YÖK kirjoitti:

        jos joku sanoo jämptiä huonoksi niin ei ole selvästikkään vielä kokeillut karjalankarhukoiraa, siinä vasta surkea rotu!

        Etpä sinäkään vaikuta tietävän karjalankarhukoirista mitään, kun tuota mieltä olet. En ala kritisoimaan muiden suosikkirotuja, mutta ei ole mukavaa, että minun suosiossani olevaa karjalankarhukoiraa tuolla lailla pilkataan. Kiitos vaan, tuo oli loukkaava teksti. Tekisi mieli alkaa levittämään jämtlanninpystykorvasta saman laista tietoa, eli antaa samalla mitalla takaisin, mutta en viitsi alkaa saman laiseksi kritisoijaksi, joka kehuu vain omaansa ja kritisoi muiden. Karjalankarhukoira on maailman rohkeimpia, periksiantamattomimpia ja uskollisimpia koirarotuja, metsästyksessäkin kaiken laiselle riistalle sopiva, mutta tämä onkin minun mielipiteeni. Vaikka oma suosikkirotusi on jämtlanninpystykorva, on törkeää alkaa arvostelemaan muiden ihmisten parhaita karvaisia ystäviä.


      • karjis=YÖK
        senkin teinihousu kirjoitti:

        Etpä sinäkään vaikuta tietävän karjalankarhukoirista mitään, kun tuota mieltä olet. En ala kritisoimaan muiden suosikkirotuja, mutta ei ole mukavaa, että minun suosiossani olevaa karjalankarhukoiraa tuolla lailla pilkataan. Kiitos vaan, tuo oli loukkaava teksti. Tekisi mieli alkaa levittämään jämtlanninpystykorvasta saman laista tietoa, eli antaa samalla mitalla takaisin, mutta en viitsi alkaa saman laiseksi kritisoijaksi, joka kehuu vain omaansa ja kritisoi muiden. Karjalankarhukoira on maailman rohkeimpia, periksiantamattomimpia ja uskollisimpia koirarotuja, metsästyksessäkin kaiken laiselle riistalle sopiva, mutta tämä onkin minun mielipiteeni. Vaikka oma suosikkirotusi on jämtlanninpystykorva, on törkeää alkaa arvostelemaan muiden ihmisten parhaita karvaisia ystäviä.

        Samat sanat voit sanoa tuolle joka haukkuu jämptejä vetokoiriiksi... Se koira ulahtaa mihin kalikka kalahtaa, samalla mitalla takaisin!

        Onko siis oikein että jämptejä saa haukkua ja karjista ei?


      • mieti vähän muita
        karjis=YÖK kirjoitti:

        Samat sanat voit sanoa tuolle joka haukkuu jämptejä vetokoiriiksi... Se koira ulahtaa mihin kalikka kalahtaa, samalla mitalla takaisin!

        Onko siis oikein että jämptejä saa haukkua ja karjista ei?

        Jos tekee mieli haukkua hänen koiransa rotua, niin ota huomioon, että joillain muillakin voi olla karjalankarhukoiria ! Se loukkaa muita rodun omistajia. Minäkään en raaskinut sinulle kostoksi alkaa vähättelemään jämtlanninpystykorvaa, koska en halua loukata muita jämtlannien omistajia.


      • karjis=YÖK
        mieti vähän muita kirjoitti:

        Jos tekee mieli haukkua hänen koiransa rotua, niin ota huomioon, että joillain muillakin voi olla karjalankarhukoiria ! Se loukkaa muita rodun omistajia. Minäkään en raaskinut sinulle kostoksi alkaa vähättelemään jämtlanninpystykorvaa, koska en halua loukata muita jämtlannien omistajia.

        kyllä voin vaan uskoa kun luvitte tuon nimimerkki :VETOKOIRA JÄMTI ! kirjoitusta niin hymähtelitte siellä ja nyt kun sanon takaisin niin on maailma täynnä pahoja ihmisiä.

        Sanon taas: Onko oikein että jämptejä saa pilkata ja karjista ei??


      • karjis=NAM
        karjis=YÖK kirjoitti:

        kyllä voin vaan uskoa kun luvitte tuon nimimerkki :VETOKOIRA JÄMTI ! kirjoitusta niin hymähtelitte siellä ja nyt kun sanon takaisin niin on maailma täynnä pahoja ihmisiä.

        Sanon taas: Onko oikein että jämptejä saa pilkata ja karjista ei??

        Ota huomioon, että tuo jämtlannin pilkkaaja ei ole ainut, jolla sattuu olemaan karjis. Loukkaat muita karjalankarhukoirien omistajia samalla kun tappelet toisen käyttäjän kanssa koirienne rotujen maineista. Lopettakaa tuo kinastelu nyt, helvetin teinit ! Huomaa kyllä asenteestanne, että olette vasta parikymppisiä, kokemattomia, uhmakkaita nuoria. Tai ainakin sinä olet, tuo jämtlannien pilkkaaja sentään lopetti kiukuttelun, kun sinä vain jatkat. Minä puolustan suosikkirotuni mainetta yhtä pitkälle kuin tämä ärimmäisen uskollinen karjalankarhukoirani minun henkeäni laisiltanne tappelupukareilta.


      • karjis=YÖK
        karjis=NAM kirjoitti:

        Ota huomioon, että tuo jämtlannin pilkkaaja ei ole ainut, jolla sattuu olemaan karjis. Loukkaat muita karjalankarhukoirien omistajia samalla kun tappelet toisen käyttäjän kanssa koirienne rotujen maineista. Lopettakaa tuo kinastelu nyt, helvetin teinit ! Huomaa kyllä asenteestanne, että olette vasta parikymppisiä, kokemattomia, uhmakkaita nuoria. Tai ainakin sinä olet, tuo jämtlannien pilkkaaja sentään lopetti kiukuttelun, kun sinä vain jatkat. Minä puolustan suosikkirotuni mainetta yhtä pitkälle kuin tämä ärimmäisen uskollinen karjalankarhukoirani minun henkeäni laisiltanne tappelupukareilta.

        häh hää, joha likka sytty


      • JämptiOnParas
        VETOKOIRA JÄMTI ! kirjoitti:

        Jämtit ei kelpaa kuin valjakkokoiriksi. Vetokoirina kävelevät kilometrikaupalla riistan perässä väliin haukkuen. Pehmeä luonne, ei uskalla mennä eteen pysäyttämään. Lisäksi pelkää vettä ja jää aina vähänkään isomman ojan taakse ruikuttamaan. Surkea rotu!

        Mutsis oli surkea kun ei lakanoille sua heittänyt...


      • Laika2japuoli

        Mielestäni Laikat sopivat hyvin molempiin metsästysmuotoihin, itaelläni on velaika, en harrasta metsästystä, silti koirani osoittanut halua paljon linnuille eli hakkuu metsäkanalintuja , luonne on järkevä hyvin rauhallinen, tosin itsepäinen ja vielä kun on narttu sitä löytyy, oppii helpolla tosin on hyvin itsenäinen eli sais enemmänkin isännältä kysellä neuvoa. Seurakoirana hyvin kiltti joka ei hauku turhia. Tosin koira kun koira on aika paljon kasvatuksesta kiinni sillä on vaan riistainto pohjana.


    • natuhirvis

      Hirvikoirat ovat aika kovia luonteiltaan, joten suosittelen ensimmäiseksi ainakin narttua :-)

      Valkoinenruotsinhirvikoira on paitsi mahtava metsästyskoira, myös mukava persoona.

    • Minun rotuni :)

      TAAS SUURI NAUREHDUS VÄITTEELLE ETTÄ JÄMPTI JÄTTÄÄ ISÄNTÄNSÄ!
      Jokainenhan nuita omia rotuja liputtaa mutta kokemuksesta sanon että on ollut laikoja ja jämptejä (tällä hetkellä ei mitäään)

      Jämptistä: Jämpti on lempeä jättiläinen riistavietin kanssa, uroksista ja nartuista ei huomaa muuta eroa kun koko. Juoksu aikaan nartut on luonteeltaan pippuria ja vaniljaa. Erinomainen erä kaveri.

      Laikasta: Laika on koira vain lihaksilla. Lapsi ystävällinen mutta usein ei ole taipumusta kun hirvelle ja linnuille.Lintu metsään hyvä koira, isommalle riistalle jos haluaa niin aika riskillä laikasta tulee.Erinomainen lintukoira.

      Sydämmeni on kyllä vienyt jämpti ja koskaan en rotua vaihda vaikka kuinka nuo muutkin on ihania :)

    • rescue pohjis!

      Ota pohjan pysty korva! onhan se vähän pieni mutta luonetta löytyy! Meidän kaikki kolme pohjista on ollut aivan mahtavia lintu,näätä, hivi ja yksi on jopa karhulle!

      Pohjanpystykorvan jos otat niin et ikinä tule katumaan päätöstäsi!

    • Lämmöllä muistellen

      Minulla oli sama kysymys pitkään että mikä ensimäiseksi lintu koiraksi. Pitkän pohdinnan ja mietinnän jälkeen oli kolme vaihto ehtoa ( sillä nämä koska tuttava piiristä löytyi osaajia) Eli; laika, jämpti, pohjis.

      Päätin sitten kokonsa puolesta jättää pohjiksen pois ja taas pitkän pohdiskelun jälkeen otin molemmat, laikan ja jämptin.

      Kyllä ne ihan toimi mutta jämptistä tuli karhulle ja jonkin verran hirvelle. Laikasta sain lintu ja näätä koiran. Nyt jo nämä edes menneeet koirat tuntuvat "huonolta" tähän nykyiseen pohjikseen verrattuna.

      Eivät ne ollut huonoja mu´tta totuus on että pohjis on joka viljan koira.

      • laika on loistava

        Ja taas joku yrittää elvistellä omilla lempiroduillaan ! Minulla on länsisiperisnlaika, joka toimii kaikelle riistalle. Edellinenkin metsästyskoirani oli saman rotuinen ja sillä pystyi tehokkaasti metsästämään mitä tahansa. Lisäksi laikat ovat todella lapsirakkaita ja sosiaalisia. Olen aina asunut kerrostalossa, eivätkä koirani ole haukkuneet, vaan sopeutuneet meluun ja ihmisiin. Molempien laikojeni aikana asunnossani oli toinenkin koira, nyt laikani lisäksi bedlingtoninterrieri ja aiempani islanninlammaskoira, molemmat koirakaksikot olivat erinomaisen sopuisia keskenään. Suosittelen laikoja :-)


    • hsgahsghsgafs

      Mutta perusluonteen puolesta ensimmäiseksi koiraksi kannattaa joka tapauksessa hommata narttu. Uroshirvikoiran kanssa saattaa joutua käymään aikas moista taistelua johtajuudesta, joka vaatii kokemusta, eli kevyempää alkua koirauraansa.

    • Laika fani

      narttu kyllä ehkä on "tasaisempi" luonteeltaan mutta auta armias jos sattuu pippurisempi tapaus ja tulee se juokse aika.... Uros on kyllä siinä ja monessa muussakin mielessa helpompi koira. Mutta kuka mistä tykkää.


      PS: ota jämptlanninpystykorva :)

    • vastauksia kiitos!

      Niii.... Itse olen kansa jämptlannin kannalla, mutta ois ihan kiva jos toi aloittaja kehtais käydä vähän kommentoimassa että mitä sorttia ja mitä mieltä? Vaan halusitko vaan saada riidan aikaiseksi että ihmiset tappelee että kenen koira on paras?

    • tappura

      Mitäs mun tänne pitäis kommentoida kun kysyin mielipiteitä?
      Jokainenhan saa tänne kirjoittaa mitä haluaa ja vaikka sitten ruveta tappeleen jos haluaa.
      Sen tiedän että norjanharmaata en ota enkä karjalan karhukoiraa, niistä riittää kokemuksia.
      Laikasta ei ile kun hyvää kokemusta ja toi jämpti vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä vaihtoehdolta. Eli todennäköisesti se olis laika tai jämpti. :)

    • mieltäs myöte

      Molemmat kyllä laika ja jämpti on hyviä koiria mutta metsästys ominaisuuksissta voidaan olla montaa mieltä....

      Itse olen ihastunut molempiin rotuihin suunattomasta, mutta se ei todellakaan pidä paikkaansa että jämpti olisi mekaaninen koira tai jättäisi isäntänsä.

      Jämptillä on niin tasainen luonne että urosten ja narttujen kanssa ei ole isoja luonne eroja, vaika joku niin tuntuu väitävänki. ( KOKEMUSTA NIMITTÄIN TÄSTÄKIN)

      En tiedä miten laika toimii hirvelle kun ei ole hirvelle toimivaa viellä eteen tullut... Linnulle on ihan hyvä.

    • Jämpti on näin!

      Kyllä se jämpti on vaan luotto nuissa hirvi asioissa!

    • kokemuksenääni

      Uskokaa,nyt ihmeessä että totuus ei löydy roduista vaan fyysisesti ja psyykkisesti, eli geneettisesti terveistä metsästyskoirista, joihin kuuluu myös sekarotuiset metsästyskoirat.
      Tästä eteenpäin kasvattaja alkaa muokkaamaan koiraansa omiin käyttötarkoituksiinsa, vaikkapa sienien etsimiseen.

      .

      • blblblblblu

        Näin on. Rotu ei välttämättä ratkaise koiran viettejä ja luonnetta, jos sen sukupolvessa on vääriin käyttötarkoituksiin koulutettuja yksilöitä. Geeneistä se riippuu.


    • Hurtta & piski

      ota sitte hyvä geeninen jämpti! ;)

    • unelma anelma

      Jokos olet aloittaja päätöksen tehnyt? Suurella innolla odottelen että onko sinulla se ihanan ihanna JÄMPTIN pentu kasvamassa? :)

    • Tappura

      En vielä ole päättäny, mutta kyllä se jämpti tai laika on.
      Katotaan nyt kevveemmällä! :)

      • sukupuolista narttu

        Oletko hankkimassa nyt siis urosta vai narttua ? Sillä minusta narttu on ehdottomasti parempi valinta ensimmäiseksi koiraksi kuin uros. Varsinkin jos kovaluonteisen hirvikoirarodun ottaa, niin aiempikin kokemus koirista ei välttämättä riitä uroksen sosiaalistamiseen ilman kunnon asiantuntemusta koirien laumahengestä. Narttu on pehmeämpänä parempi valinta. Tiedän sen kymmenien hirvikoirien kautta, joita olen tapaillut hirviseuroissa halki elämäni omien koirieni lisäksi :-)


    • luksusta

      kyllä se jämptlanninpysty korva on se oikea nuihin hommiin. Laikasta kyllä ottasin linulle mutta ei hirvelle.

      • laika kantsisi

        Laika on "kaiken riistan koira", jämtti vain hirven ja karhun. Joten laikaa suosittelen siltä varalta, jos hirvien lisäksi innostuukin metsästämään myös pienempää riistaa.


    • ääni Jämptille

      Nyt kun tässä hirvimaita kierrelty 15 vuotta ja seurassa on koiria ollut ja on laidasta laitaan, niin Jämpti on se, joka hirvihommissa on parhaiten toiminut ja saa ääneni... Hirvikoiria on kyllä ollut ja on seurassa laikoista norjan harmaisiin ja karjalan karhukoiriin mutta Jämpti on toiminut parhaiten... Seuralla on kaatolupia 55 ja 52 äijää niitä yrittää saada nurin. Eli hirviä on ja siellä kelpaa hirvikoiria kouluttaa... Kaikki mainitut rodut saavat kaatoja ja kyllä niillä kehtaa hirvijahtiin lähteä...

      Tosin, jos haluaa sitten koiran, jolla metsästää muutakin, niin sitten laika saa ääneni. Niin kuin jo joku totesi Jämpti on hirvi/karhu koira, ei kaiken viljan koira... Pohjiksesta ja ruotsalaisesta minulla ei ole mitään kokemusta, niin enpä voi silloin sanoakaan niistä mitään... Toki Jämptejä on käytetty lintuhommissakin mutta silti...

      Jämpteissä en ole havainnut niin isoja käytöseroa uroksen ja nartun välillä, että se vaikuttaisi valintaan. Tasaluonteisia ovat urokset ja nartut. Kunhan nyt sitten muistaa sen, että rotu on käyttökoira ja se tarvitsee aktiviteettejä ympäri vuoden! Ei siis riitä pelkästään syksyisin hirvien jahtaaminen... Muuten koira kuin koira turhautuu ja saat ongelmia. Oli sitten narttu tai uros! Lisäksi homma on kiinni myös koiran koulutuksesta. Pelkällä "kerran kuussa" metässä tunnin pyörähtämisellä et saa toimivaa koiraa mistään rodusta... Ellei ole huippulahjakas yksilö... Josta siis päästään koiran sukuun... Tutki suku kunnolla ennen kuin koiran hommaat. Mieluiten kauemmaksi kuin pentueen uros/narttu tasolle...

      Mieti myös omaa asuntotilannettasi. Kerrostaloon voisin miettiä Jämptin hommaamista vielä hetken... Kerrostalossa voi tila loppua ja kesäkuumilla turkin kanssa voi tulla haasteita... Rivitalo menee jne.

      Nyt menee liian pitkäksi jorinaksi ja nämähän ovat vain minun mielipiteitä...

      Turtle

    • HIRVI koiraksi tää

      Ei sen jämptin tarvitse olla "joka viljan" koira koska se on hyvä suur riista koira ja se riittää. Lintu koiria on jo tarpeeksi.

    • jounass

      Itselläni ei ole ollut hirvi koiraa , mutta metsästän hirveä ja meidän seurassa on jämptiä ja karhukoiraa, laikaa ja harmaata. Oli kerran eräs vieraileva tähti jolla oli suomenpystykorva joka oli aamulla haukkunut lintua ja kun tämä koira tuli isäntänsä tykö lintu suussa, isäntä kiitti laittoi punaisen lakin päähänsä ja näytti hirvikiväärin panosta ja sanoi HIRVI. 30min myöhemmin koira haukkui hirveä jonka se saattoi minun passipaikalle ja nyt on komeat 18-piikkiä seinällä.

      en tiedä mikä on paras mutta tämä kyseinen koira oli kyllä sitä lähellä.

    • Varmaks oot?

      niin kyllä nämä pienet pystykorvatkin toimivat mutta niitä on TODELLA harvassa. Oletko varma että suomenpystykorva?? Kuulostaisi enempi pohjanpystykorvalta kuin suomalaiselta.

      • SPK-harrastaja

        Minä tunnistan kyllä suomalaisen ja ruotsalaisen pystykorvan toisistaan. SPK on aliarvostettu hirvikoirana. Pohjanpystykorvia en itse ole ikinä nähnyt hirviporukoissa, toisin kuin suomenpystykorvia. Omakin suomenpystykorvani on innokas haukkumaan hirviä.


      • sokee vai kuuro olet
        SPK-harrastaja kirjoitti:

        Minä tunnistan kyllä suomalaisen ja ruotsalaisen pystykorvan toisistaan. SPK on aliarvostettu hirvikoirana. Pohjanpystykorvia en itse ole ikinä nähnyt hirviporukoissa, toisin kuin suomenpystykorvia. Omakin suomenpystykorvani on innokas haukkumaan hirviä.

        Ai et ole nähnyt pohjista hirveä haukumassa????????
        Tervetuloa vaan meijän lähiseuvuille, täällä on 23 hirviseuraa ja yhdessäkään ei ole tuo kyseinen kakka turkki vilahtanutkaan! Kyllä täällä nuissa on luottoja pohjis ja jämpti!


      • yli.lu
        SPK-harrastaja kirjoitti:

        Minä tunnistan kyllä suomalaisen ja ruotsalaisen pystykorvan toisistaan. SPK on aliarvostettu hirvikoirana. Pohjanpystykorvia en itse ole ikinä nähnyt hirviporukoissa, toisin kuin suomenpystykorvia. Omakin suomenpystykorvani on innokas haukkumaan hirviä.

        meneekö jotenkin eri tavalla kun postinjakaja haukku.


    • jounass

      joo olis se suomenpystykorva... toissa syksynä tou tapahtui ylitorniolla. On siellä myös nuita pohjalaisia, mutta hirvi hommissa en ole niitä nähnyt, mutta tiettävästi myös hirvi hommissa niitä on.

    • Ota mieleisin

      ota sen rotuinen koira kuin haluat. Jokainen koira on jokatapauksessa oma yksilönsä, tulevaan vaikuttaa koira ja sen perimä, isäntä ja kokemukset. Miksi siis ottaa sellaista koirarotua jota joku toinen kehuu. Kehujia löytyy ja joka rodusta sekä hyviä että huonoja koiria.

      • hyötyeläin moneen

        Näin on. Koira on aina ollut hyötyeläin, josta ollaan saatu vaikka minkä laisia rotuja kehitettyä pysyvästi eri tarkoituksiin. Koulutuksella koirasta saa kyllä etevän hirvenhaukkujan. Oma mielirotunsa kannattaa hankkia ja kouluttaa se tiettyyn tehtävään. Jos koira oppisi vain rodunomaisen käyttötarkoituksensa, niin eihän koirista oltaisi nykyistä, laajaa rotukirjoa saatu kuinkaan kehitettyä. Koira on monipuolinen hyötyeläin, eikä vain rodunomaiseen käyttöön soveltuva. Menneiden vuosituhansien aikana koirien monipuolisuuksia ja käyttöominaisuuksia ei olla aliarvioitu niin paljon kuin nykyään.


      • yli.lu

        tai älä ota mitään, tuskin se naapurisi tykkää kuunnella sitä hel.....haukkumista


    • yli.lu

      sokee vai kuuroko olet,löytyy ne hirvet ilman koiraakin.

      • voihan...

        Ehkä aloittaja haluaa hankkia koiran myös siitä syystä, että tykkää koirista ja haluaa metsästää niiden kanssa yhteistyössä. Jos nauttii metsästyksestä, niin on tärkeää päästä metsälle. Jos nauttii koiraharrastuksista, niin on tärkeää päästä koiraharrastusten pariin. Jos nauttii koiran kanssa metsästämisestä, niin on tärkeää päästä metsästämään koirien avuin.


    • jorke75

      Kyllähän asia on näin että jokaisessa rodussa on niitä hyviä ja huonoja koira yksilöitä. Eli itse en niinkään perustais mikä on paras rotu vaan enenpikin olen kiinostunut mistä tarpeista pennut tulee.
      Toki ei se sitä aina sano vaikka olisi millaiset vanhemat että niistä huippu koiri tulisi ja oikeastihan ne huiput on harvassa puhutaan paremminkin ihan toimivista koirista. Mutta jos ottaa kovista suvuista niin ehkä odotus arvot pennun kohdalla on paremmat.
      Onhan se paljon tuuristakin kiinni millainen siitä isona tulee. Itse en paljon perusta suumerkeihin ja kaiken maailman perserikien asentoihin, kyllä siitä pennun eleistä ja olemuksesta saa enenpi irti.

    • sekarotuinen paras

      Haukkutiheys ei jämpti uroksilla ole oikein kummoinen.Haukku kuuluu kyllä mutta kun aletaan olla lähellä hirviä ja joskus joutuu menemään "makuuksille"että pääsee ampumaan ,siinä täytyy olla sykettä haukussa.Norjanharmaa ykkönen haukkutiheydessä ja kuuluvuus riittävä.Jämptit myös mielestäni hieman "isoluisia"Kun koiran tulisi olla sopusuhtainen kooltaan eikä missään nimessä ylipainoinen. JUOKSIJAN TUNNISTAA ASKELEEN PITUUDESTA

    • Garmin Astro 320

      Laitappa kokeeksi 2kpl samasta pentueesta ja opeta metsästämään ne yhdessä.Tällaisesta on hyviä kokemuksia kun koirat oppii säestämään toisiaan.

      • Tyyli on vapaa!

        Meillä on otettu 2 jämptiä samasta pentueesta ( veljekset) Ja eivät ole mitenkään "säestäneet" toisiaan. Toisella suuri viettiä hirveä ja lintua, mutta enimäkseen vain hirveä.Toinen taas tämä meijän tulisielu, ei oikein hirvelle syty vaan karhu ja ilves on se mitä se metsästä hakee.

        En tiedä kun joku tuolla sano näin: "Haukkutiheys ei jämpti uroksilla ole oikein kummoinen.Haukku kuuluu kyllä mutta kun aletaan olla lähellä hirviä ja joskus joutuu menemään "makuuksille"että pääsee ampumaan"

        Nyt on pojilla ikää 1.v. ja 2kk ja on saatu sille toiselle 3 hirveä haukkuun eikä ole kyllä tarvinnut moittia haukkutiheyttä.

        PS: norjanharmaa ja jämpti on lähtenyt samasta rodusta, kun siellä joku liputtaa valtavasti harmaata :) Ei pahalla :)


    • harmaa neliveto

      Ainakin Norjan Harmaa Hirvikoira omaa valtavan vietin hirven perään, joutuu hakemaan metsästä pois..

    • loppa

      minusta tuntuu,että joku afrikkarotuinen toimis parhaiten,onkokukaan kokeillut toimiiko

      • menikö jotain ohi?

        afrikkalainenrotu? miten semmosella afrikkalaisella ois viettiä hirvelle kun ei siellä päin noita hirvijä oikein asusta.


      • bhsbsh

        Afrikkalainen rotu selviääkin Suomen lmastosta loistavasti.


    • oma suosikkini+

      Karjalankarhukoira on minun mielestäni maailman paras rotu hirvenmetsästykseen, mutta en suosittele kovan luonteen vuoksi aivan ensimmäiseksi koiraksi, ainakaan urosta.

      • kokemusta ja PALJON

        säestän edellistä ^ en nyt sanoisi että paras rotu mutta ihan hyvä. Ei ensimäiseksi koiraksi tai ihan pienten lasten kaveriksi ( voi tulla se dominointi juttu lasten kanssa)

        Karjalankarhukoirien plussaa on: Kaunis ja käytännöllinen turkki, lempey/uskollisuus omistajaansa kohtaan.

        Karjalankarhukoirien miinusta:Paljolla lumella eteneminen hidasta, ei yleensä suvaitse vieraita koiria jaliika sitkeys.

        Jämttlannin hyviä puolia: suvaitsevainen ihmisille, lapsille ja usein toisille koirille, jalkavuus ja tiheä haukku metsässä.

        Jämttlannin miinusta:Liika sitkeys, ja ei ole "kaiken viljankoira" on vain hirvelle ja karhulle.


      • oma suosikkini+
        kokemusta ja PALJON kirjoitti:

        säestän edellistä ^ en nyt sanoisi että paras rotu mutta ihan hyvä. Ei ensimäiseksi koiraksi tai ihan pienten lasten kaveriksi ( voi tulla se dominointi juttu lasten kanssa)

        Karjalankarhukoirien plussaa on: Kaunis ja käytännöllinen turkki, lempey/uskollisuus omistajaansa kohtaan.

        Karjalankarhukoirien miinusta:Paljolla lumella eteneminen hidasta, ei yleensä suvaitse vieraita koiria jaliika sitkeys.

        Jämttlannin hyviä puolia: suvaitsevainen ihmisille, lapsille ja usein toisille koirille, jalkavuus ja tiheä haukku metsässä.

        Jämttlannin miinusta:Liika sitkeys, ja ei ole "kaiken viljankoira" on vain hirvelle ja karhulle.

        Minä olen kyllä sitä mieltä, että karjalankarhukoira pärjää lumisessa maastossa loistavasti ja tykkää huolehtia lapsista. Suvaitsee muut koirat, jos pennusta asti totutetaan yhteiseloon niiden kanssa. Ei ainakaan urosta ensimmäiseksi koiraksi.

        Mutta kuten jo aiemmassa viestissä kirjoitin, tämä on minun oma mielipiteeni. Kokemusta on kahdesta omasta karjalankarhukoirasta ja lukuisista muiden.


    • sdoufjkf

      Mulla on noin 1v narttu pari kkatoakin tullut jo

      • asrwwt

        Kk-k-kkatoa?


    • puudele puudele

      Kovan luonteensa vuoksi? Meijän karjis on kyl aika puudeli sitten

    • lol

      lol

    • Hirvikoiramies

      Minkä valitsit näin monta vuotta eteenpäin?

    • LehdistäLuettu

      Ota karjis....se puree ihmisiäkin kun päästät sen vapaaksi....

    • jämynotin

      Otin jämyn enkä päivääkää katunut. Norskit ovat sellaisia sillansukan kutojan koiria.

    • 095860957245qw

      Hirvikoirat, erityisesti karjalankarhutollot, hipovat typeryydessään usan nykyistä presidenttiä. Yhtä lukuun ottamatta karjalankarhutollot ovat osoittautuneet yhtä tyhmiksi kuin niitä pantatouhuihin hurahtaneet ohjaajatollukat Hävettää koko ihmiskunnan puolesta nämä nk. koiraihmiset, jotka laskevat huonosti käyttäytyvät rakkinsa luontoon ja ajelevat itse monen maakunnan läpi saadakseen rakkinsa kiinni.

      • Luvattairti

        Eihän tuo mitään,jos luvat on kunnossa .Siinäpä harrastavat,ja vähentävät samalla hirvikuolonkolareita.

        Hävettävämpää on tunkea pikkupiskiä ja sakemannia räkyttämään vieraan maalle irtona,vaikka ei ole edes lupaa kysyneet.
        Kyllä ovat hiljaistapoikaa,kun kohdataan ja lupia kysellä XD


    • haistasinävittu

      Hiljaistapoikaa on nyrkkisilmäinen luvankysyjä !

    • Anonyymi

      Minä lapsena tein tuota,
      kinastelin naapurin tytön kanssa ,että kummalla on parempi hevonen 🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Lähden mopsilla hirvenkaatoon...

    • Anonyymi

      Koirasusi vois olla tai joku vastaava.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3361
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      164
      1386
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1092
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe