Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vanha tuttu pyysi minua ottamaan vippiä

Hyväsydäminen...

Vanha tuttu pyysi auttamaan ja otin vipin hänelle ja korkoineen se tulee maksettavaksi takaisin vajaa 2000e. Nyt en kuule hänestä mitään enää. Voinko tehdä rikosilmoituksen? Hoitaako poliisi tämänkin kokoiset summat? Kokemuksia!!!??? Itse saan uskoakseni velat pois, vaikka pienellä myyjän palkalla elänkin. Ei kannata olla hyväsydäminen! Tämä tyyppi sanoi, että on päässyt huumeista irti puoli vuotta takaperin ja tämä summa mikä minulta hänelle meni, oli huumevelkojen takaisin maksu diilerille - muuten tuttavaltani olisi katkennut sormet... Ihan uskomatonta jos huijasi minua, koska puhui pitkät tarinat tosi rehellisen kuuloisesti. Kahteen viikkoon en luvannut edes auttaa. Ja sitten olin hänen enkeli kun autoin. Nyt en kuule hänestä mitään, haiskahtaa tosi paljon! Auttakaa ja kertokaa, että suhtautuuko poliisi tällaisessa asiassa tosissaan jos teen rikosilmoituksen!

16

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4

      Suomessa poliisi tutkii vain rikoksia. Jos joku jättää velan maksamatta, niin se ei ole rikos, eikä poliisi sitä tutki.
      Petos olisi silloin kyseessä, jos pystyt todistamaan, että rahan saanut oli jo velkaa ottaessaan päättänyt huijata sinua. Jos velallinen ei tätä myönnä, niin asia jää pelkäksi velkajutuksi, jolloin velalle pitää saada oikeudesta velkomistuomio. Sen jälkeen se kelpaa jo ulosottomiehellekin.

      • Hyväsydäminen...

        Mutta kiitos tosi paljon kommentista! Lisääkin kommentteja toki saa laittaa jos kokemuksia kenellä vain.


    • Hyväsydäminen...

      Minulla on kaikki viestiketjut tallessa miten hän sanoi haluavansa perustaa perheen kanssani ja kaikkea hyvää maan ja taivaan väliltä, on sopimusviestejä, joissa sanon, että kuittaa minulle tiettyyn aikaan mennessä, että maksat tammikuun loppuun mennessä ekan erän niin hänestä ei kuulu mitään. Pointti voisi olla se, että hän vain ei enää vastaa - eikö sellainen ole jo aika hyvä todiste!

    • Hyväsydäminen...

      Lisäksi minulla on monta tuttua, joille kerroin asiasta ja joiden kuullen pohdin, että lainaanko... on aika hyvä todistusmateriaali olemassa, jos pitäisi todistaa petos tapahtuneeksi...

      • 2+7

        Kyllä menettely vaikuttaa selkeältä petokselta, Jos henkilö lainaa sinulta ottaessaan tietää, ettei pysty maksamaan, täyttää petoksen tunnusmerkistön. Varsinkaan jos ei ole työtä jne.
        Kannattaa ottaa poliisiin yhteyttä myös siksi, että mahdollisesti selviää, onko muita "uhreja" kuin sinä.
        Summa on sen verran korkea kuitenkin.
        Petoshenkilöillä tapana kiiistää - kuten rikollisilla yleensäkin - mutta oikeudessa asia punnitaan. Tee ainakin ilmoitus. Jos sattuu olemaan velkakirja, sekin näyttönä mukaan.
        Tiedän tapauksen, jossa mies vippasi vanhassa rahassa noin 3 miljoonaa. Siinä meni uhreilta jo ok-talo puolikkaitakin. Oli hyvä puhumaan. KOnna.


    • Hyväsydäminen

      Kiitos paljon taas vastauksista. Kerronpa tarinaani tänne, niin saa joku samassa tilanteessa oleva siitä myös jotain.
      Kävin poliisilla alustavasti juttelemassa tilanteestani. Sanoin, etten välittäisi jos summa olisi alle 500, mutta poliisi sanoi vakavasti ja vakaasti, että hän kyllä välittäisi alle 500 euronkin summasta! Lisäksi, koska otin pikavippiä toisen ihmisen takia niin vaaransin omat luottotietoni.
      Annoin tälle ihmiselle nyt tietyn aikarajan mihin hänen pitää maksaa summa. Ja ei tartte paljoa mennä yli niin kalikka kilahtaa ;)
      Hän puhui minua rakkaudella ympäri asiaan. Lupasi kuun taivaalta. Se upposi, koska olin ollut aiemmin ihastunut häneen, joten hän taisi tajuta heikkouteni. Onneksi summani oli tämän kokoinen, etten menetä tämän takia kotiani tms. Että ihan uskomattomalle tuntuu miten jotkut erehtyvät sitten lainaamaan niinkin isoja summia. Onneksi toivonmukaan otan opikseni jo tästä pienestä summasta, joka on kuitenkin kyllin iso.
      Tässä sitä nyt odotellaan ja odotellaan, että näen että saanko ekan erän tammikuun lopulla. Yksi tuttu rohkaisi, että joka tapauksessa varmasti saan rahani takaisin - valtionkonttorista. Toivottavasti näin. ;)

    • 30

      Se, että joku rakkaudesta puhuen haluaa rahaa on 99,99% varma merkki kusetukseta, ja täytyy olla tosi idiootti että moiseen lankeaa.

    • hyväsydäminen

      Mieti jotain tuttavaasi, jonka olet tuntenut ja josta olet välittänyt, mutta elämä on vienyt teidät niin eri suunnille, ettet ole nähnyt tätä ihmistä. Jos tällainen ihminen pyytää apua niin on aika iso asia miettiä luottaako vaiko ei. Minä mietin yli kaksi viikkoa että lainaanko! Tiesin riskin. Mutta en voinut jättää vanhaa ystävää pulaan. Jos tämä oli suunniteltu huijaus, hän näki yli kuukauden vaivan että sai minut uskomaan. Ensin kaksi viikkoa muisteltiin vanhoja aikoja jolloin meillä oli paljon yhteisiä asioita. Ja hän kertoi olevansa rakastunut ym että haluaa perheen ym. kanssani. Olin kyllä ihmeissäni, mutta todella spontaanisti juteltiin ja kyllä hän varmaan olikin/on ihastunut. Mutta sitten tuli yhtäkkiä tämä rahantarve. En ala kauhean tarkasti selittämään sitä tähän... Kenellä olisi kiinnostusta nähdä kuukauden vaiva keksiäkseen peitetarinan ym ym... Mutta onhan se toki mahdollista. Tämän vastauksen kirjoitin osittain siksi, koska tuntuu, ettei edellinen kirjoittaja oikein osaa ottaa huomioon että asia ei ole mikään järin yksinkertainen. Vaikka myönnän myös olevani antelias ja reilu ja hyväuskoinen - en mikään daiju ole. Nimimerkkini on ehkä vähän daiju.

    • toinen hyväsydäminen

      MIssä päin kyseinen petos tapahtui? Kuulostaa tutulta. Rakkauslässytykset ja perheenperustamiset ja sitte äkillinen rahantarve, tai muuten joutuu väkivallan kohteeksi. Minkä näköinen huijari on? Tämä tietämäni mies on huijannut monia naisia samalla tavalla :(

    • hyväsydäminen

      Tämä tyyppi kotoisin hämeenlinnasta. Turun seudulla taitaa olla töissä. Hän on brunetti suomalainen. En viitsi sen tarkempaan tässä ulkonäköä.

    • edellinen

      Laitatko nimikirjaimet? Pituus 186, ylipainoinen, huonot hampaat? Tatuointeja käsivarsissa?

      • entinen uhri

        Nimikirjaimet T.M ja nuo antamasi tuntomerkit täsmää ainakin tyyppiin, johon itse olen joskus törmännyt ja joutunut uhriksi..


    • hyviä sydämiä

      Heippa taas. Eräpäivät on menny umpeen ja rahoja ei ole tullut. Tatuoinneista en tiedä, koska en ole nähnyt tyyppiä aikoihin. Nimikirjaimet M.H. En tiedä pituuksista tai painoista, uskoakseni hän ei ole mikään ylilihava. Hyvännäköinen jäbä, tosin en tiedä mille näyttää nykyisin kun on käyttänyt huumeitakin. Poliisi ei reagoinut juttuun juurikaan, piti minun omana hölmöytenä, että olen mennyt ansaan. Olen etsimässä nyt jonkinlaista oikeusapua, että saisin selvyyteen, että millä tavalla juttua voisi viedä eteenpäin. Minulla on selvä harhautettu olo ja on kumma, ettei poliisi sitten ottanut oikein tosissaan minua.... Tyyppi sanoo, että hän maksaa minulle ne, ja että tämä ei ollut huijaus. Mutta kuinka monta kertaa hän on jo tähän mennessä pettänyt lupauksensa!

      • Tehkää tosite

        Jonkinlainen kuittauys velasta, tilisiirto tms. pitäisi aina ottaa. Tai todistaja, joka näkee rahan annon. Muuten vaikea selittää ja näyttää toteen. Ehkä ottosi tililtäsi jotakin suuntaa voi antaa, mutta heikkoa.
        petostyypit osaa puhua. Lahden seudulla tai oikeastaan laajemmallkin Kouvolan, Orimattilan seudulla mies, joka huijannut hurjasti puhumalla. Jos tyyppi lupaa pankkikoron tai ylikin, pitäisi kellojen soida. Miksi hän ei turvaudu pankkiin tai pikavippiin. Harmittavaa opppirahojen maksua.


      • jopoooll99
        Tehkää tosite kirjoitti:

        Jonkinlainen kuittauys velasta, tilisiirto tms. pitäisi aina ottaa. Tai todistaja, joka näkee rahan annon. Muuten vaikea selittää ja näyttää toteen. Ehkä ottosi tililtäsi jotakin suuntaa voi antaa, mutta heikkoa.
        petostyypit osaa puhua. Lahden seudulla tai oikeastaan laajemmallkin Kouvolan, Orimattilan seudulla mies, joka huijannut hurjasti puhumalla. Jos tyyppi lupaa pankkikoron tai ylikin, pitäisi kellojen soida. Miksi hän ei turvaudu pankkiin tai pikavippiin. Harmittavaa opppirahojen maksua.

        Älä usko ollenkaan takaisinmaksuun luultavasti on pahasti koukussa ei se tule mitään maksamaan, voisin muuten lisätä että toi sormien katkominen on mitä luultavammin ollut kusetusta ei kukaan diileri anna velaksi 2000€ edestä kamaa ellei halua tehdä siitä velallisesta diileriä eli diilais ja sais vähennetyä velkaa.


    • 3x hyväsydäminen

      Moikka. Tilisiirrot mulla on ja meidän facebook -keskustelut, olen äänittänyt sanelulaitteella puheluitakin, missä käy ilmi, että hän on velkaa. Hän antoi tilinumeron omalla nimellään, samoin puhelinnumero taitaa olla ainakin vielä käytössä. En sulje pois sitä etteikö olisi vielä huumekoukussa, mutta aika helkkarin monella tavalla testasin häntä ja vaikutti sille, ettei ole aineissa, mutta sitä nyt ei voi tietää. Outoa, miksi poliisi ei kiinnostu, koska hänen etsimisensä voisi johtaa joihinkin huumerikollisuuden haaroihin vai miten sen sanoisi, ja lyön vaikka mistä vetoa, että hänen kotonaan saattaa kasvaa hamppua (tosin en nyt itse suhtaudu kyseiseen kasviin kuin neutraalisti).

      Tein yksityisen velkahaasteen, olettaen, että asia ei ole riidaton, koska hän on koko ajan myöntänyt olevansa velkaa. Hulluksi hän itseään kutsuu ja osoittaa jonkinlaista inhimillisyyttä, että on todella vaikea saada selkoa, että milloin valehtelee milloin ei. En usko, että hän suoranaisesti haluaa olla juuri minulle valehtelija, koska olemme olleet väleissä. Hänellä täytyy olla asiat huonosti. Mutta enpä siitäkään enempää tiedä.

      Saa nähdä löytääkö oikeuslaitos hänet käsiinsä. En nyt usko, että rahoja kuuluu, mutta oikeuden täytyy toteutua. Anteeksi en anna tällaista. Tsemppiä muille vastaavassa asemassa oleville ja ottakaa muut, etenkin NAISET! opiksi. Älkää lainatko tyypeille, jotka tupakoi tai juo - jo sellainen käytös kielii välinpitämättömyydestä, mutta ei ole sääntö. Varmasti tupakoimattomiakin lieroja on olemassa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe