Toivoisin ajatuksia seuraavanlaiseen ongelmaan. Itse olen tällä hetkellä puolivälissä raskautta (esikoinen). Siskollani on kaksi lasta, ja enempää hän ei halua. Nyt sitten on tullut aika alkaa miettimään tulevalle vauvalle tarvikkeita (vaatteita, hoitotarvikkeita jne.) Siskoni haluaisi kovasti päästä eroon roinastaan, jotka ovat jääneet hänen lapsiltaan. Ja hän kauppaa niitä minulle. Minusta vain tuntuu ikävältä, että oma siskoni pyytää rahaa tarvitsemattomistaan tarvikkeista. Kuitenkin vaatteet ja tarvikkeet ovat olleet jo kahdella lapselle. En tiedä miten reagoisin. En haluaisi kuluneista tarvikkeista maksaa mitään, mielummin ostan uudet. Miten tämän sanoisin siskolleni? Ja olenko mielestänne kohtuuton, että toivoisin niitä ilmaiseksi?
Sisko pyytää rahaa vauvan tarvikkeista
14
543
Vastaukset
- no on.
On, kohtuutonta on.
Maksa "kirpparihinta" tai kerro, että käytät rahan mieluiten uuteen. Sisko voi myydä tavaransa kirpputorilla jollekulle muulle. Miksi hänen pitäisi ne sinulle ilman antaa? Minulle ei tulisi mieleenkään edes ottaa vastaan ilman jotakin korvausta.- <zxzxx
Kyllä minäkin kohteliaisuudesta AINA tarjoudun maksamaan, ja varmistan, mikäli joku todella haluaa antaa ilmaiseksi jotakin, että hän on tosissaan ettei tule väärinkäsityksiä tai etten vaikuttaisi ahneelta. Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin.
Mikäli siskosi tarjoamat tavarat ovat liian huonokuntoisia pyydettyyn hintaan nähden, riippuen tietenkin millainen sisko on, onko herkästi loukkaantuva ym. joko tinkisin hinnnasta tai sitten sanoisin hienotunteisesti jotenkin niin jälkikäteen, että innostuinkin ostamaan kaupasta kun sieltäkin aika halvalla saa uusia/tai toivottavasti et pahastu, mutta ainakin näin ekalle lapselle tykkään ostaa uusia/uudenveroisia....
- voiko lainata
Voithan tietysti myös kysyä jos siskosi lainaisi tavarat/vaatteet sinulle ja voisit palauttaa ne käytön jälkeen hänelle. Siskosi voisi sen jälkeen myydä ne vaikka kirpputorilla jos haluaa muuttaa ne rahaksi. Käytetyt tavarat tuskin kovasti enää kolmannesta käyttäjästä kuluu nykyiseen kuntoon verrattuna.
Minä olen edellisiin kirjoittajiin verrattuna eri mieltä, eli en ymmärrä että siskosi pyytää rahaa. Minä en ainakaan omalta siskoltani haluaisi korvausta, ja tuntuisi kummalliselta myös sellaista maksaa. Minä olen saanut paljon vauvatarvikkeita ja myöhemmin myös vaatteita lainaksi serkultani, eikä tässäkään tapauksessa ole käytetty maksua. Tavarat ovat olleet hänelle tarpeettomia, joten mielellään on ne lainannut (en olen halunnut omaksi).- vokwok
Tuo lainaaminen on kyllä ihan sama että ottaisi tavarat ilmaiseksi. Kuluuhan ne. Jos ne aloittajan mukaan ovat kuluneet jo siskon omilla lapsilla. Sen lisäksi että on vaikea kohta muistaa mikä lainattua ja mikä jostain ostettua.
Ja jos sisko on ollut niin viisas,että on "alekoreista"vaatetta löytänyt ja hankkinut,niin hänellä on oikeus niistä silti pyytää sopivaksi katsomansa summa. Se ei ole hullu joka pyytää,vaan se joka maksaa;)
Minkä ihmeen takia siskon pitäisi antaa mitään ilmaiseksi?
- ap
Kiitos ajatuksista teille kailkille. Ahne en itse halua olla. Mutta tiedän että siskoni on ostanut kaikki lastenvaatteet alekoreista, muutaman euron hintaan. Sitten mietinkin, että jos hän on maksanut niistä muutaman euron/potkuhousut ja niitä on pitänyt kaksi lasta ja nyt ne on käyttämättöminä varastossa, niin mikä on "kirpparihinta" jonka minä niistä hänelle maksaisin? Pitää yrittää hoitaa asia hienotunteisesti. Jos hän on kovasti rahaa niistä vailla, ostan mielummin uudet tulevalle pienokaiselle.
- lainaa vain.
pyydä lainaan, se on helpoin tie. Ja ota vain sellaiset, joita kuivtellet käyttäväsi. Ja pidä visusti mielessä, mitkä ovat lainatut, että osaat palauttaa. Minä sain vaatteita pienelleni käytettynä. Ajan kuluessa kävikin ilmi, että niitä ei ollut meille annettu vaan lainattu eli niitä odotettiin takaisin. Ja tuossa vaiheessa olin yhden neuleen ennättänyt antaa jo eteenpäin. Voi tsiisus mikä sotku...
- ap
Hyvä idea. Näin taidankin tehdä. Tai sitten ostan tarvikkeet ja vaatteet uutena / jostain muualta.
- dfkugf
On kohtuutonta.
Riippuu toki vähän siitäkin, onko kyse muutamista kuluneista sukkiksista vai rahanarvoisesta tavarasta. Vaikka hän ei niitä itse enää tarvitsisi, ne voi aina myydä. Jos hän lainaa ne sinulle korvauksetta, niin hänelle jää edelleen varastoimisen vastuu ja myynnin aiheuttama vaiva, kun sinä päätät palauttaa entistä kuluneemman tavaran.
Itse sain veljeltä paljonkin tavaraa lainaan, ja lainaan siksi että aikovat todennäköisesti vielä itse yrittää lisää lapsia. Turvakaukalo, yhdistelmärattaat, sitteri, puuhamattoa, makuupussia, vaatteita, hoitoalustaa, leluja... satojen eurojen arvosta tavaraa! Kun kyseessä on noin arvokkaat tuotteet ja suuri säästö (mm. rattaat) niin minusta olisi ollut reilua maksaa näistä vaikka vuokraakin.
Osta uudet, jos ostat mieluummin uudet. Siskollasi on oikeus haluta rahanarvoisesta tavarasta rahaa. Ja jos kyse on suht arvottomasta ja/tai huonokuntoisesta tavarasta ja maksutoive siis kohtuuton, niin höynäyttäköön kirpparilla jotakuta muuta. Mielestäni ei ole millään tapaa kohtuutonta.
Yhdyn jo tuossa aiemmin esitettyihin mielipiteisiin siitä, että pyydä lainaksi, mikäli et maksaa halua. Tuskin siskosi siitäkään pahastuisi, jos pyytäisit häneltä pakettitarjousta. Ei siis vain yksittäin hinnoiteltuja vaatteita. Ja kuten itsekin kirjoitit, ale-koreista tehtyjä ostoksia. Samoista koreista löydät itsekin vauvallesi edullisia löytöjä.
Joka tapauksessa tulet todennäköisesti saamaan vaatteita lahjaksi, haluat ostella itsekin "jotain söpöä" tai eteesi tulee ihan mahdottoman hyvä tarjous, jonka ohi et vain pääse. Nämä mielessäsi voit sitten punnita päätöstäsi. Ihan pieni vauva ei aivan hirveitä määriä vaatteita kuluta :).- näin esim.
Mä kyllä ymmärrän, että sisko haluaa edes "nimellisen" summan tarvikkeistaan. Tietenkään mitään täyttä hintaa ei voi pyytää, mutta esim. könttäsumma voisi olla hyvä (sisko pakkaa jätesäkin täyteen vaatteita ja lakanoita ja peittoja ynnä muuta ja hinta on esim. 50e).
- Ei ongelmaa
Siskosi on niistä kuitenkin jotakin maksanut kun on ne hankkinut. Hän haluaa ne myydä varmaankin kirppishintaan pois.. Ymmärrän siskoasi, jos hänellä vaikka on hieman tiukkaa tai jos muuten vaan on aina ajatellut myyvänsä eteenpäin. Ymmärrän sinuakin, itse antaisin kuluneet ilmaiseksi sukulaiselle/hyvälle ystävälle.
Jos et halua käytetyistä vaatteista maksaa niin sano vaikka, että jostain kaupasta saa kuulema tosi halvalla, että ostat mielummin sittenkin uusia esikoiselle. - näin..
Pyydä hyväkuntoisimmat lainaksi ja loput hankit muualta.
Itse sain kaverin siskolta lainaksi kasan oikkuvauvan vaatteita. Lainaan siksi, että yrittivät uutta vauvaa ja saivatkin :). Palautin vaatteet ja annoin bonuksena itsehankittuja vaatteita lainanpalkaksi takaisin. - pööpsis
mä oon sanu tosi paljon siskolta lasten vaatetta, ja nyt aateltiin antaa joku reilu rahasumma joululahjojen lisäks että saavat ostaa uusia omille lapsilleen. Sisko ostaa ihan tavallista vaatetta, osa hyviäkin, ja me on säästetty pitkä penni esim haalareissa ja kengissä. rahaa hän ei ole osannut pyytää vaikka olen tarjonnutkin, on vaan halunnut heti eroon pieneksi käyneistä, varastot kun täyttyy pian. Toi on nyt vähän perhekohtaista kuinka on totuttu käyttään rahaa näin sisarusten kesken. Itse maksaisin toki jotain tilanteessasi, sillä et kirppariltakaan saisi käytettyäkään ilmaiseksi. Ja käytetyt etenkin pikkuvauvan osalta toimii mainiosti. Mä ymmärrän kyllä siskoasi.
- minäpäsvain
No itse en imaiseksi edes ottaisi, ettei tulis väärinkäsityksiä kenellekään, vaan maksaisin jonkun pienen korvauksen. Sain esimerkiksi juuri kaveriltani muovikassillisen äitiysvaatteita, hän olisi antanut ne minulle ilmaiseksi, mutta en halunnut ilmaiseksi ottaa, vaan sanoin, että kerro joku summa, niin maksan niistä edes jotain ja hän sitten sanoi että vaikka 15€ ja ne myös maksoin. Voisitte siskosi kanssa sopia jostain pienestä korvauksesta, ei käytetyistä kuitenkaan kovin paljoa voi edes pyytää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658