Taas juttua asiasta joka tänne ei kuulu, mutta täällä tiedetään. Sähkömoottori pyörittää hydrauliikkapumppua joka on litrateholtaan liian iso, ja moottori ei aina jaksa. Tuli mieleen, jos kuristaisi pumpulle tulevaa putkea, niin pumppu ei saisi täyttä öljymäärää ja litrateho putoaisi ja tarvittava tehontarve pienisi. Tietoa tai mielipiteitä kiitos.
Hydrauliikasta
12
2762
Vastaukset
- mv
Kaksi mahdollisuutta, joko laitat alennusvaihteen moottorin ja pumpun väliin tai laitat pienemmän pumpun. Öljynsaannin kuristaminen saa pumpun kavitoimaan jolloin pumpun ikä lyhenee
- myös
Laske painetta.
- Haerdix
Alennusvaihteen asentaminen voi olla liian haasteellinen homma tuollaisessa sähkömoottorilla pyöritettävällä pumpussa, kun välissä on töd. näk. kytkinkoppa. Itse olen ehdottomasti tuon ehdottamasi toisen vaihtoehdon, eli pienemmän kierrostilavuuden omaavan pumpun kannalla! Sanoisin, että se on myös kaikista halvin vaihtoehto, jos kyse on hammaspyöräpumpusta! Tuo aloittajan ajatus Imuputken kuristamisesta kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä...
- Luulinn toimivan
Traktorin etukuormaaja toimi aika hitaasti, mutta nosti sen mitä kuuluikin. Kun vaihdoin hydrauliikka suodattimen nopeus palautui entiselleen, eikä nostanut yhtään enempää kuin ennen suodattimen vaihtoa. Uskoisin saman tapahtuvan myös Sinun tapauksessa, tässähän litrateho minuutissa pienenee, mutta paine pysyy samana, ja tästä seuraa se, että pumppu teho vain litroissa pienenee ja samoin tarvitsemansa käyttövoima pienenee.
- Nääs...
Kuten jo sanottu, mutta sanotaan viä toisenkin kerran. Imun kuristaminen saa pumpun kavitoimaan ja on yhtä kuin pumpun, elikkäs toimenpide on yhtä kuin yritys särkeä pumppu. Mikä tahansa muu vaihtoehto sitä paree.
- tekkijä
voishan laittaa isomman moottorin tai hidas kierroksisemman,lähtökohta tiedot ovat nyt vähän puutteelliset,moottori? kytkentätapa?.samaa mieltä kuitenkin siitä että imupuoli oltava vapaa
- Näin suunniteltu
Näin oli suunniteltu, sähkömoottori on 7,5 KW josta suora laippa veto pumpulle. Koska kuormitusaste on normaalisti vain 30–40 % ei tuloa kuristettaisi, harvoin tulisi lyhyitä piikkimäistä kuormitusta jolloin tuloa kuristettaisiin venttiilillä. Pitemmällä aikajaksolla katsottuna tulisi kuristettu aika olemaan vain muutamia prosentteja käytetystä ajasta. Kavitointia en erityisemmin pelkäisi koska pumppu pyörisi vain puolet maksimi nopeudesta jolle on laskettu sen suurin teho. Kavitointi ongelmathan tulevat esille nopeissa kilpaveneen potkureissa jotka saattaa jopa sulaa.
- yksmestarikans
No anna nyt imupuolelle sitten vaikka mieluummin pieni vuoto kuristuksen sijaan. On uskoakseni parempi vaihtoehto
- Haerdix
Jos hytikkapumppu kavitoi se aiheuttaa kavitaatioeroosiota, eli metallia irtoaa komponenteistä ja voi vahingoittaa koko järjestelmää! Esimerkiksi suuntaventtiilin käyttökelvottomaksi väljeneminen on melko pienestä kiinni, joten itse en pitäisi kavitointia ihan pienenä ongelmana. Miten on tullut mieleen rajoittaa tehoa kuristamalla imua? Ensimmäinen kerta itselleni, kun kuulen jonkun tekevän noin tarkoituksella.
- Ei ei ei ei
yksmestarikans kirjoitti:
No anna nyt imupuolelle sitten vaikka mieluummin pieni vuoto kuristuksen sijaan. On uskoakseni parempi vaihtoehto
No voi herranjumala sentään.... jos imupuolelle pääsee ilmaa, siitä seuraa paha kavitaatio, joka pilaa sekä pumpun että öljyn. Nimittäin ilmakuplat puristuvat painepuolella kokoon niinkuin dieselmoottorin puristustahdissa ja kuumenevat hapettaen öljyn.
Kavitaatio sinänsä kuluttaa pumppua pahasti ja panee metallihiukkasia liikkeelle systeemiin.
Jos pyörittävän moottorin teho ei riitä, on vain kaksi mahdollisuutta: Pienentää painetta, jolloin hydrauliikan voima pienenee. Tai pienentää tilavuusvirtaa, jolloin hydrauliikan nopeus tippuu.
Toisaalta käytännössä paine muodostuu juuri siitä tapauskohtaisesta kuormasta, eikä sitä kautta muodostuvaa painetta voi pienentää muuten kuin isontamalla sylinterin halkaisijaa tai hydraulimoottorin kierrostilavuutta. Maksimipaine toki tippuu jos ruuvaa paineenrajoitusventtiilin löysemmälle, mutta sitten kuorma ei liiku.
Siispä ainoaksi keinoksi jää tilavuusvirran pienentäminen panemalla alennusvaihde moottorin ja pumpun väliin tai kierrostilavuudeltaan pienempi pumppu.
- tekkijä
toi 7.5kW:teho riittää johonkin reilu 20l/min tuottoon 180 bar:n paineella, kumpi nyt määräävä paine vai tuotto?
- vastaus4
Laita pumpun painepuolelle säädettävä virranjakoventtiili, tällä voit säätää paineellisen tuoton sopivaksi moottorin teholle. Ylimääräinen tuotto menee suoraan paluuseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854