Hydrauliikasta

kysyisin

Taas juttua asiasta joka tänne ei kuulu, mutta täällä tiedetään. Sähkömoottori pyörittää hydrauliikkapumppua joka on litrateholtaan liian iso, ja moottori ei aina jaksa. Tuli mieleen, jos kuristaisi pumpulle tulevaa putkea, niin pumppu ei saisi täyttä öljymäärää ja litrateho putoaisi ja tarvittava tehontarve pienisi. Tietoa tai mielipiteitä kiitos.

12

2762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mv

      Kaksi mahdollisuutta, joko laitat alennusvaihteen moottorin ja pumpun väliin tai laitat pienemmän pumpun. Öljynsaannin kuristaminen saa pumpun kavitoimaan jolloin pumpun ikä lyhenee

      • myös

        Laske painetta.


      • Haerdix

        Alennusvaihteen asentaminen voi olla liian haasteellinen homma tuollaisessa sähkömoottorilla pyöritettävällä pumpussa, kun välissä on töd. näk. kytkinkoppa. Itse olen ehdottomasti tuon ehdottamasi toisen vaihtoehdon, eli pienemmän kierrostilavuuden omaavan pumpun kannalla! Sanoisin, että se on myös kaikista halvin vaihtoehto, jos kyse on hammaspyöräpumpusta! Tuo aloittajan ajatus Imuputken kuristamisesta kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä...


    • Luulinn toimivan

      Traktorin etukuormaaja toimi aika hitaasti, mutta nosti sen mitä kuuluikin. Kun vaihdoin hydrauliikka suodattimen nopeus palautui entiselleen, eikä nostanut yhtään enempää kuin ennen suodattimen vaihtoa. Uskoisin saman tapahtuvan myös Sinun tapauksessa, tässähän litrateho minuutissa pienenee, mutta paine pysyy samana, ja tästä seuraa se, että pumppu teho vain litroissa pienenee ja samoin tarvitsemansa käyttövoima pienenee.

    • Nääs...

      Kuten jo sanottu, mutta sanotaan viä toisenkin kerran. Imun kuristaminen saa pumpun kavitoimaan ja on yhtä kuin pumpun, elikkäs toimenpide on yhtä kuin yritys särkeä pumppu. Mikä tahansa muu vaihtoehto sitä paree.

    • tekkijä

      voishan laittaa isomman moottorin tai hidas kierroksisemman,lähtökohta tiedot ovat nyt vähän puutteelliset,moottori? kytkentätapa?.samaa mieltä kuitenkin siitä että imupuoli oltava vapaa

    • Näin suunniteltu

      Näin oli suunniteltu, sähkömoottori on 7,5 KW josta suora laippa veto pumpulle. Koska kuormitusaste on normaalisti vain 30–40 % ei tuloa kuristettaisi, harvoin tulisi lyhyitä piikkimäistä kuormitusta jolloin tuloa kuristettaisiin venttiilillä. Pitemmällä aikajaksolla katsottuna tulisi kuristettu aika olemaan vain muutamia prosentteja käytetystä ajasta. Kavitointia en erityisemmin pelkäisi koska pumppu pyörisi vain puolet maksimi nopeudesta jolle on laskettu sen suurin teho. Kavitointi ongelmathan tulevat esille nopeissa kilpaveneen potkureissa jotka saattaa jopa sulaa.

      • yksmestarikans

        No anna nyt imupuolelle sitten vaikka mieluummin pieni vuoto kuristuksen sijaan. On uskoakseni parempi vaihtoehto


      • Haerdix

        Jos hytikkapumppu kavitoi se aiheuttaa kavitaatioeroosiota, eli metallia irtoaa komponenteistä ja voi vahingoittaa koko järjestelmää! Esimerkiksi suuntaventtiilin käyttökelvottomaksi väljeneminen on melko pienestä kiinni, joten itse en pitäisi kavitointia ihan pienenä ongelmana. Miten on tullut mieleen rajoittaa tehoa kuristamalla imua? Ensimmäinen kerta itselleni, kun kuulen jonkun tekevän noin tarkoituksella.


      • Ei ei ei ei
        yksmestarikans kirjoitti:

        No anna nyt imupuolelle sitten vaikka mieluummin pieni vuoto kuristuksen sijaan. On uskoakseni parempi vaihtoehto

        No voi herranjumala sentään.... jos imupuolelle pääsee ilmaa, siitä seuraa paha kavitaatio, joka pilaa sekä pumpun että öljyn. Nimittäin ilmakuplat puristuvat painepuolella kokoon niinkuin dieselmoottorin puristustahdissa ja kuumenevat hapettaen öljyn.

        Kavitaatio sinänsä kuluttaa pumppua pahasti ja panee metallihiukkasia liikkeelle systeemiin.

        Jos pyörittävän moottorin teho ei riitä, on vain kaksi mahdollisuutta: Pienentää painetta, jolloin hydrauliikan voima pienenee. Tai pienentää tilavuusvirtaa, jolloin hydrauliikan nopeus tippuu.

        Toisaalta käytännössä paine muodostuu juuri siitä tapauskohtaisesta kuormasta, eikä sitä kautta muodostuvaa painetta voi pienentää muuten kuin isontamalla sylinterin halkaisijaa tai hydraulimoottorin kierrostilavuutta. Maksimipaine toki tippuu jos ruuvaa paineenrajoitusventtiilin löysemmälle, mutta sitten kuorma ei liiku.

        Siispä ainoaksi keinoksi jää tilavuusvirran pienentäminen panemalla alennusvaihde moottorin ja pumpun väliin tai kierrostilavuudeltaan pienempi pumppu.


    • tekkijä

      toi 7.5kW:teho riittää johonkin reilu 20l/min tuottoon 180 bar:n paineella, kumpi nyt määräävä paine vai tuotto?

    • vastaus4

      Laita pumpun painepuolelle säädettävä virranjakoventtiili, tällä voit säätää paineellisen tuoton sopivaksi moottorin teholle. Ylimääräinen tuotto menee suoraan paluuseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58
      2746
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2400
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe