haluaisin löytää oikeat vanhemmat

adoptiotyttö

eli, en oikee tiiä minne kirjottaisin mut päätin sit kirjottaa tänne. eli oon 13v tyttö ja mut adoptoitiin jo pienenä ja sain tietää siitä noin 6vuotiaana eli kun olin ensimmäisellä luokalla ja nyt oon seiskalla.
mutta miten ala-ikäiset saisivat jotain tietoa biologisista vanhemmistaan?
tai mistä ?
toivon et joku ees auttaa mua!

9

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Keskustele adoptiovanhemiesi kanssa.

    • 123456...

      Keskustele asiasta afoptiovanhempiesi kanssa, sinulla on täysi oikeus tietää biologisita vanhemmistasi. Pelastakaa lapset ry ja sosiaalitoimisto hoitavat adoptioasioita mutta en tiedä mitä näiltä tahoilta selviää biovanhemmista.

    • fgr

      Vanhemmillasi on paperit sinusta, josta ilmenee biologisen äitisi nimi ja osoitetiedot. Ehkäpä jos uskaltaisit vanhemmiltasi asiaa kysyä niin pääsisit heidän jäljille.

    • kok.on

      Hei,
      sinun "oikeat" vanhempasi ovat kylläkin adoptiovanhempasi..niin vaikealta kuin se voikin olla tunnustaa itselleen. Biologisilla vanhemmillasi on ollut syynsä antaa sinut adoptioon.

      Kunhan olet täysi-ikäinen, saat ehkä tietoa siitä ketkä biologiset vanhempasi ovat. Minun mielestäni sinun tulisi puhua vanhemmillesi asiasta ja yrittää heidän kanssaan yhteistyössä pikemminkin järjestää tapaamista biologisten vanhempiesi kanssa. Jos puuhailet jotain selän takana on se todella loukkaavaa sinusta aidosti välittäviä? vanhempiasi kohtaan. Jotta välit siis pysyvät kunnossa, puhu huolenaiheesta tai mieltä painavasta asiasta vanhemmillesi. Kyllä he osaavat ja haluavat taatusti auttaa.

      Ymmärrän tuskasi tavallaan, itselläni oli isä papereissa mutta hän ei ollut koskaan ollut elämässäni. Murkkuiässä halusin todella saada tutustua häneen. Vihdoin aikuisiällä tapaaminen onnistui monen mutkan kautta, mutta kaduin sitä syvästi. Mies olikin jotain ihan muuta kuin olin toivonut. Pettymykseni oli äärettömän syvä. Näin ei tietysti kohdallasi tarvitse olla, luulen ymmärtäväni missä tilanteessa olet. Koin itse olevani jotenkin juureton ja puoli-ihminen, kun en tiennyt mikä se toinen puolikas minua oikein oli.

      • MANNATÄTI

        Kasva aikuiseksi 18v sinun kuuluu se tietää saat vastauksen.Surullista mutta kasvatti vanhempasi kasvattavat sinua nyt ja saat aikanaan lisää tietää.TSEMIÄ!


      • MANNATÄTI
        MANNATÄTI kirjoitti:

        Kasva aikuiseksi 18v sinun kuuluu se tietää saat vastauksen.Surullista mutta kasvatti vanhempasi kasvattavat sinua nyt ja saat aikanaan lisää tietää.TSEMIÄ!

        Asiassa voi ilmetä ikäviäkin asioita joita et voi vielä kuulla...HE nyk vanhempasi suojelevat sinua..Kun oot 18v silloin jaksat sulattaa saamasi tiedon.OOTA VÄHÄN! ok


    • jj

      ennvoimautaa

      • Kysymään...

        Kannatta kysyä adoptiovanhemmiltasi. Heillä saatta olla tietoa vanhemmistasi. Itselläni oli hyvä kaveri joka selvitti oman adoptiovanhempansa 18 vuotiaana: tapasi kerran äidin ja sillä hyvä - ei muuta. Adotioäiti oli hänellä se "oikea äiti" koska adoptioäiti oli hänet kasvattanut. Bioäiti oli hänelle kuulemma vieras ihminen - tosin oli kuulemma hyvä tavata hänet sen ainoan kerran niin sai jotain selvyyttä.

        Usein adoptioiden taustalla on enemmän tai vähemmän vaikeita elämänkohtaloita ja niiden esilleotto ei ole välttämättä helppoa. Bioäitisi tai -isäsi ei myöskään välttämättä ole sellaisessa elämäntilanteessa että heillä olisi mahdollista tavata sinua. Kysyppä adovanhemmiltasi jospa heillä olisi jotakin tietoa - se voisi helpottaa informaationälkääsi ainakin hetkiseksi. Sitten viimeistään 18-vuotiaana sinulla on oikeus saada kaikki tiedot kuin olet täysi-ikäinen. Itse olen adoptioisä ja olen kertonut lapselleni vähitellen biovanhemmista lapsein kasvaessa ja ymmärryksen kasvaessa. Biovanhempien tarinat ja päätökset eivät ole aina helppoja, joten niidenkin taustojen ymmärtämiseen on hyvä olla riittävästi ikää ja ehkäpä elämänkokemustakin. Koetappa jutella adovanhempiesi kanssa.


      • Vähitellen...
        Kysymään... kirjoitti:

        Kannatta kysyä adoptiovanhemmiltasi. Heillä saatta olla tietoa vanhemmistasi. Itselläni oli hyvä kaveri joka selvitti oman adoptiovanhempansa 18 vuotiaana: tapasi kerran äidin ja sillä hyvä - ei muuta. Adotioäiti oli hänellä se "oikea äiti" koska adoptioäiti oli hänet kasvattanut. Bioäiti oli hänelle kuulemma vieras ihminen - tosin oli kuulemma hyvä tavata hänet sen ainoan kerran niin sai jotain selvyyttä.

        Usein adoptioiden taustalla on enemmän tai vähemmän vaikeita elämänkohtaloita ja niiden esilleotto ei ole välttämättä helppoa. Bioäitisi tai -isäsi ei myöskään välttämättä ole sellaisessa elämäntilanteessa että heillä olisi mahdollista tavata sinua. Kysyppä adovanhemmiltasi jospa heillä olisi jotakin tietoa - se voisi helpottaa informaationälkääsi ainakin hetkiseksi. Sitten viimeistään 18-vuotiaana sinulla on oikeus saada kaikki tiedot kuin olet täysi-ikäinen. Itse olen adoptioisä ja olen kertonut lapselleni vähitellen biovanhemmista lapsein kasvaessa ja ymmärryksen kasvaessa. Biovanhempien tarinat ja päätökset eivät ole aina helppoja, joten niidenkin taustojen ymmärtämiseen on hyvä olla riittävästi ikää ja ehkäpä elämänkokemustakin. Koetappa jutella adovanhempiesi kanssa.

        Vielä jatkoa tuohon juttelemiseen. Jutteleminen riippuu varmaan myös siitä, millaiset välit sinulla on adoptiovanhempiisi. Jos sinulla on avoimet välit niin silloin olisitte ehkä jo jutelleet asiasta. Adptiovanhemmillekaan ei ole välttämättä helppoa kertoa bilogisista vanhemmista. Joskus pohdin itsekin adoptioisänä, että voivatko "biologiset vanhemmat" syrjäyttää minut.... omalla kohdallani tiedän että se ei ole mahdollista mutta kyllä adoptiolapsella on aina kaksi isää ja kaksi äitiä ja mummoja ja vaareja aika liuta... Kun kysyt adoptiovanhemmiltasi biologisesta taustastasi tee se ymmärryksellä ja neutraalilla tavalla. On ehkä hyvä sanoa että välität adoptiovanhemmistasi paljon vaikka halutakin tietää biotaustastasi. Vanhemmillesi on kerrottu jo adoptioneuvonnassa että jossakin vaiheessa adoptiolapsen kiinnostus herää biovanhempia kohtaan - se tapahtuu yleensä ensimmäisen kerran kouluun mennessä ja seuraavan kerran murrosiän kynnyksellä -kuten sinulla. Alat etsiä omaa minuuttasi ja juuriasi -on siis luonnollista olla kiinnostunut omista juuristaan. Voit sanoa sen myös ääneen vanhemmillesi. Jos sulla on ymmärtävät vanhemmat niin ehkä he kertovat sinulle osan taustastasi (voit jopa aluksi sanoa että alkuun pienikin tieto riittää). Virittele aihetta aluksi varovasti ja uskon että seuraavan vuoden aikan voitte jutella asiasta useamminkin. Aihe on arka myös adoptiovanhemmillesi, eivätkä he välttämättä osaa jutella asiasta. Väihitellen hyvää tulee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe