Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Makuuhaavoja laitoshoidossa

Miksi?

Joka seitsemäs saa makuuhaavoja laitoshoidossa Ruotsissa.
Entä Suomessa?

http://www.hs.fi/ulkomaat/Ruotsin radio Joka seitsemäs vanhus saa makuuhaavoja laitoshoidossa/a1305551568562

23

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhuus tulee.
      • Helmi

        Noh, mielenkiinnolla jäämme odottamaan mitä tapahtuu.


    • 15+2

      Käänneltävä on, myös jalkojen iho ohenee jos niitä pitää aina samassa asennossa.
      Meillä meinaa nilkkaluun kohdalta iho mennä phki toisesta jalasta, laitan siihen pehmikettä joskus keinoihoakin.
      Makuuhaavat ovat tuskallisia ja huonoja paranemaan, ennaltaehkäisten pääsee helpomalla, pitäisi ammattilaisten tuo tajuta.

    • Helmi

      "pitäisi ammattilaisten tuo tajuta."

      Kyllä ammattilaiset sen tajuavat mutta jos esim yövuorossa on yksi hoitaja kolmeakymmentä vuodepotilasta kohti, miten luulet asentohoidon yönaikana järjestyvän?

    • 999

      No, ei se potilaiden vika ole jos hoitajia on liian vähän... kyllä ne asiat pitää pystyä järjestämään niin, että hoito on kelvollista. Mitään kehitystä ei synny, jos annamme asioiden vaan olla, ja eri hoitopaikoissa ja hoidon laadussa on eroja...

      • Helmi

        No ei se ole hoitakjienkaan vika jos hoitajia on liian vähän. Mitä me olemme se asian eteen tehneet muuta kuin syyllistäneet niitäkin vähiä jotka siellä raskasta työtä yrittävät tehdä?
        Näillä keksustelupalstoilla hurskastelu ei taida paljoa asiaa auttaa vai?


    • 6+6+6+6

      Kuka täällä syyllistää... :o

      Kuka täällä hurskastelee.. :o

      Eikö täällä saa epäkohdista kirjoittaa.. :o

      • Helmi

        Yleensä kannanotot vanhustenhoitolaitoksista ovat sitä tasoa (itsellänikin) että syytellään hoitajia siitä, jos vanhukset esim hoidetaan huonosti tai että tulee makuuhaavoja.

        Hurskasteluun syyllistymme me kaikki, jotka olemme täällä keskustelupalstoilla tietävinämme miten asioiden kuuluisi olla mutta emme tee sen asian eteen käytännössä mitään. Ei ne asiat ilman kannanotoja asianomaisille päättäjille muutu.

        Nimenomaan saa ja tämä on yksi kannanotto epäkohtaan :-).


    • 9+20

      Kyllä asioista voi keskutella, eikä se ole hurskastelua, jos epäkohdista kirjottaa. Vähän kyllä kyseenalaistan tuota, että emme tee sen asian eteen mitään... Mitä tavallinen ihminen käytännössä siihen voi vaikuttaa.. eli puhua siellä hoitopaikassa mutta jos se ei auta mitään... mitä sitten? Entäs ne hoidettavat, kenellä ei ole omaisia, kuka heidän etuaan valvoo..?

      Kyllähän näitä huono hoito juttuja joka kuukausi lehdestä saa luka, toimittajat jo tekevät hyvää työtä, kun tuovat asiat esille, hurskastelevatko sitten toimittajat..jos tälle tasolle mennään..?

      Se on kylmä totuus, että hoidon taso ei kaikissa paikoissa täytä laatukriteerejä... itsevalvonta ei toimi.. eikä kaikilla asenne työhön välttämättä ole kohdallaan...

      Hyviä paikkoja on, ne eivät tietenkään tule niin esille sosiaalisessa mediassa, koska ei ole tarvetta.. homma toimii ja kaikki osapuolet tyytyväisiä...niitä hyviä kiitoksia saa lukea esim kuolinilmoitusten lopputeksteistä.. kun omaiset kiittää sen ja sen hoidettavan ja sen ja sen osaston henkilökuntaa hyvästä hoidosta..

    • Helmi

      No hurskastelu on sitä että jätetään asia sikseen kun ei eteenpäin päästä. Jos huomautetaan hoitopaikassa, ei tulosta. Mitä voitaisiin tehdä eteenpäin jotta tulosta tulisi?Keneen ottaa yhteyttä, mitä tehdä jos ei sittenkään tulosta jne. Mitkä ovat yksittäisen kuntalaisen mahdollisuudet ja kanavat vaikuttaa asioihin? Mitkä ovat yksittäisen hoitajan mahdollisuudet vaikuttaa asioihin?

    • Meillä on velkainen kunta ja puutetta kaikesta.
      Mieheni on intervallijaksolla vanhainkodissa.
      Olen seurannut ihaillen kuinka he jaksavat vaikka raskasta onkin, tietenkin on aina liian vähän henkilökuntaa, hoidettavat ovat todella huonokuntoisia.
      Olen jutellut asiasta, kyllä kunnan päättäjät ovat avainasemassa kuinka paljon vahustenhoitoa arvostetaan.
      Vaalien alla voisi vaikuttaa, vai voiko? Samat valitaan vuodesta toiseen.

    • Helmi

      Hilma-Maria taitaa nykysin olla niin että vaikuttaa voi tekemällä asiasta julkisen tai ottamalla yhteyttä epäkohdista suoraan esim aluehallintovirastoon tai valviraan. Silloin kyllä pitää olla jo hyvät perustelut ja näytötö aiheesta.

    • 2+3

      Sitä olen miettinyt, kun nyt osa kunnista on todella velkaisia ja osa ei, niin kuinka paljon se alkaa vaikuttamaan hoidon tasoon.. saanko vauraassa kunnassa paremman palvelun kuin velkaisessa..

      Valituksen tekeminen on kyllä hankalaa, sellaista että "musta tuntuu ja näyttää, ettei hoideta" niin sitä on vaikea toteen näyttää..

      Mä olen aikoinani valituksen tehnyt ja se meni ihan ok.. kunta sai huomautuksen jäi asiassa seurantaan.. Se etu siinä oli, ettei sen jälkeen tarvinnut mistään kiistellä..

    • Helmi

      "saanko vauraassa kunnassa paremman palvelun kuin velkaisessa.. "

      Mielenkiintoinen kysymys. kyse taitaa olla siitä, mihin kunnissa halutaan rahat budjetoida.

    • 12

      Parannusta voi saada myös tuomalla asioita mediaan. Dokumentit ja raportit vanhustenhoidosta kehiin.

    • Katotaan ny

      Nytpä onkin syntymässä mielenkiintoinen tilanne, kun Suomen tunnetuin ja voimakastahtoisin uusi omaishoitaja Nina Mikkonen ryhtyi omien sanojensa mukaan apinan raivolla vaikeasti vammautuneen miehensä omaishoitajaksi.

      Tahtorouvalta tuskin jää yksikään kivi kääntämättä yhteiskunnan tarjoamien tukikeinojen suhteen. Ehkäpä siitä imusta hyötyvät toisetkin omaishoitajat, ainakin niin sopii toivoa.

      • kuusiplusviis

        Hienoa, että joku jaksaa tuoda julkisuuteen koko tilanteen.. nurkan takana purnaaminen ei auta ketään..


      • viesti.
        kuusiplusviis kirjoitti:

        Hienoa, että joku jaksaa tuoda julkisuuteen koko tilanteen.. nurkan takana purnaaminen ei auta ketään..

        Ketä kiinnostaisi minun ja ukkoni elämä. Mitä tässä purnaamaamaan, itse olen osani valinnut.
        Eikä moni omaishoitaja jaksaisi tuollaista julkisuusmyllytystä, hoito jäisi väkisinkin kyseenalaiseksi. Entä sitten lapset.


      • matkalaturi
        viesti. kirjoitti:

        Ketä kiinnostaisi minun ja ukkoni elämä. Mitä tässä purnaamaamaan, itse olen osani valinnut.
        Eikä moni omaishoitaja jaksaisi tuollaista julkisuusmyllytystä, hoito jäisi väkisinkin kyseenalaiseksi. Entä sitten lapset.

        miusta on tosi hienoo, että mikkoset tuo omaishoitajuuden julkisuuteen


    • Sairasta on

      Minusta on ihan sairasta, että ihmiset joutuvat yhtäkkiä tekemään sairaanhoitajan ja lähihoitajan/ambulanssimiehen työtä 24/7 ilman mitään koulutusta, pystymetsästä puun takaa. ihan vaan kun on joskus sanottu aamen jossain.

      • kouluttamaton-

        Siinä olet oikeassa. Ainakin pitäisi järjestää kursseja omaishoitajille. Niitä voi ollakin jossai, mutta ei varmaan kaikkien omaishoitajien ulottuvilla.
        Minulla ainakin oli alku todella vaikeaa. Nyt jo tiedän enemmän.


      • smhyy
        kouluttamaton- kirjoitti:

        Siinä olet oikeassa. Ainakin pitäisi järjestää kursseja omaishoitajille. Niitä voi ollakin jossai, mutta ei varmaan kaikkien omaishoitajien ulottuvilla.
        Minulla ainakin oli alku todella vaikeaa. Nyt jo tiedän enemmän.

        juu, nykyisin sitä omaishoitajuutta tarjotaan ja tyrkytetään.. ettei yhteiskunnan tarvitse vaan hoitaa..
        meillä ainakin lähipiirissä kävi näin.. miehen vanha täti, neiti-ihminen on mennyt niin huonoon kuntoon, ettei kotona pärjää.. miehen vanhempi veli meni asiasta puhumaan vanhustenpalveluun.. niin siellä ehdotettiin, että tämä veli kävisi tätiä hoitamaan.. käy töissä ja omat lapsenlapset vie aikaa.. niin milloin sitten ehtisi tätiä hoitamaan.. yöllä, kun pitäisi nukkua.. kornia..


    • JK

      VAI NIIN

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1847
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1575
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 63
      1415
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      93
      1336
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe