Olen kiinnostunut kätilön ammatista. Olisikohan täällä ketään, kuka osaisi kertoa minulle joitakin faktoja, plussia ja miinuksia tästä ammatista?
Eniten minua askarruttaa nämä asiat: kuinka raskasta työ todellisuudessa on? Joutuuko työssä käsittelemään paljon piikkejä(kammoan hieman piikkejä)? Entäs, kuinka itsenäistä työ loppujenlopuksi on? Arastelen jonkinverran itsenäisiä päätöksiä, joten mietityttää pystynkö päättämään itse ja vieläpä nopeasti suuristakin asioista.
Tokihan se on, että kokemuksen karttuessa kaikkiin noihinkin seikkoihin tottuisi?
Kätilöksi?
5
1205
Vastaukset
- kätilöksikö?
Kätilot hei kertokaas! Minakin haluan tietää. : )
- kätilöksi?
samoin mua kiinnostaisi tää juttu!!
- MaijuH
Hei! Kiva että olette kiinnostuneet ammatista! Opiskelen neljättä vuotta kätilöksi. Opiskelu kestää 4,5v, josta lähes kaksi vuotta on palkatonta harjoittelua eri paikoissa. Aluksi opiskellaan "sairaanhoitajien aineita" ja oikeastaan vasta viimeiset 1,5v on sitten meidän omia suuntaavia opintoja. Tämä turhautti aluksi mutta nyt koen sen olevan tosi hyvä juttu! Kätilön työssä tarvitaan paljon erilaisia taitoja, ja perustaitojen on oltava hallussa kun siirrytään kätilöopintoihin. Kätilö voi työskennellä mm naistentautien poliklinikalla/osastolla, äitiyspoliklinikalla, raskaanaolevien vuodeosastolla, synnytyssalissa, lapsivuodeosastolla... Kätilöksi voi opiskella ainakin Oulussa, Tampereella, Helsingissä, Jyväskylässä ja muistaakseni Turussa.
Plussia
- Itsenäinen työ
- Saa jakaa perheiden kanssa elämän hienoimpia hetkiä
- Arvostettu ammatti
- Potilaat suht terveitä ja nuoria
- Työskennellään päällä, käsillä ja sydämellä
- Positiivisuus ja iloisuus
Miinuksia
- Vuorotyö
- Kun on surullista, on todella surullista (vauvan vammautuminen/kuolema, keskenmenojen hoito, lapsettomuusasiat...)
- Vastuuseen nähden matala palkka
- Työn raskaus
Työn raskaushan on tietenkin yksilöllistä ja työpaikkakohtaista. Olen itse herkkä ja empaattinen ihminen, ja välillä harjoittelut ovat olleet tosi rankkoja. Kätilö saa näyttää toki tunteitaan mutta ne on hallittava. Onneksi kokemuksen karttuessa moneen seikkaan tottuun, ja kätilöydestäkin tulee "vain työtä".
Piikkejä käsitellään jonkin verran. Niitä käytetään ainakin otettaessa suoniverinäytteitä, verensokeria/hemoglobiinia ja kanyloidessa. Itse olin piikkikammoinen henkeen ja vereen mutta silti täällä ollaan. En vieläkään tykkää ihmisten pistämisestä mutta se sujuu tosi hyvin silti.
Työ on itsenäistä. Esimerkiksi normaalin synnytyksen hoitaa kätilö itsenäisesti. Tämä antaa vapautta mutta myös vastuuta, täytyy tietää rajansa. Uskon että työ opettaa mutta jonkin verran itsenäistä otetta on oltava kätilön luonteessakin. Mielestäni kätilöt ovat kollegiaalisia ja auttavat ja arvostavat työkavereitaan. Aina voi kysyä apua vaikka olisi pitkään ollut töissä. Myös opiskelijoita arvostetaan ja pidetään hyvinä!
Hakekaa tietoa kätilön ammatista ja hakekaa reippaasti kevään haussa! Jos jokin jäi mietityttämään, saa kysyä lisää osoitteesta [email protected] - lara08
Kiitos erittäin kattavasta vastauksesta:) Vielä jäi mietityttämään voiko pääsykokeisiin valmistautua mitenkään?
- MaijuH
Oulussa tosiaan pääsykoe on vain haastattelu ja A4-portfolio itsestä. Joissain kouluissa on ihan pääsykokeet, joihin täytyy lukea anatomiaa ja hoitoetiikkaa. Koulujen sivuilla löytyy pääsykoetavat yms. Kannattaa miettiä valmiiksi sitä miksi haluaa kätilöksi, minkälaista arvelee työn olevan, minkälaisia ominaisuuksia itse omaa...
Ja kiitos kysymyksestä, haluan auttaa kovasti koska itsekin sain innostuksen alaan eräältä keskustelupalstalta, jossa klöopiskelija kertoi kokemuksiaan. Kun pääsin kouluun, huomasin että tämä minua "valmentanut" tyttö oli vuotta ylemmällä kurssilla ja kiitin häntä innostamisesta alaan.
Tämä on kyllä hurjan kiva ammatti! Tänäänkin oon koko päivän ollut raskaanaolevien kanssa neuvolassa ja pitänyt synnytysvalmennusta perheille :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988