Australianpaimenkoira

Mimmu

Heippa!
Osaisiko joku kertoa että millainen luonne australianpaimenkoira on? Haluaisin todella hankkia sellaisen, itse olen pienestä pitäen ollut koirien parissa..
Rakastan ulkoilemista ja liikuntaa ja olen ymmärtänyt että sitä tämä kyseinen rotu kaipaakin. Mutta onko se esim. hankala kouluttaa..??
Olis kiva saada jotain tietoa!:)

17

10902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hm..
    • Aussie

      Olen ollut koko pienen ikäni aussien kanssa tekemisissä, vanhin aussimme on suomessa syntyneistä ensimmäisiä. Sanoisin, että ellet osaa koiraa kouluttaa, en suosittele rotua ensimmäiseksi koiraksi.

      Rotu on omapäinen, erittäin omapäinen ja hyvin kuriton, jos sen päästää kurittomaksi. Meidän toinen pari vuotias narttu on suoraan sanoen röyhkeä koira. Se tuputtaa itseään, käy nuolemaan kun sitoo kengännauhoja ja kiipeää syliin täysin luvatta. Se on hyvin koulutettu, siis sillain hyvin, että kun sille sanotaan, se uskoo.Mutta aina se kokeilee, että jospa tällä kerralla...

      Rotu on erittäin energinen. energiaa ja levottomuutta on aivan liikaa. On myös rauhallisia yksilöitä mutta eritoten kaupungissa lemmikkeinä elävät aussit ovat mahdottomia.Se tarvitsee paljon virkkeitä ja puuhaa. Jos on huono kuri, jos ei saa aussia kuriin, tämä rotu kyllä nousee niskan päälle heti tilaisuuden tullen. Hyväkuriset koirat voivat parhaiten, koska laumassa on silloin täysin selvät ja yksinkertaiset pelisäännöt,joita kaikki noudattavat yleisen mukavuuden ja toisten huomioimisen vuoksi. Esimerkiksi mulla käy aivan mahdottomasti päähän kun tuttava-aussit tulevat kylään, purevat nuoliessaan, hyppivät ja puskevat päin, eivät tule käskystä luokse, näykkivät (paimentavat) liikkuvaa ihmistä ja monet mys vetävät todella paljon taluttaessa. Meillä on selvää, että ihmisten päälle ei käydä, vaikka kuinka olisi leikkimieli päällä ja kutsua pitää totella. Jos jotain tekee väärin, tarvitsee vain mulkoilla kulmiensa alta ja murista uhkaavasti. Monasti myös sanojen "mitä menit tekemään", "hyi häpeä","kissanruokia ei syödä" lausuminen tarpeeksi painokkaasti saa koiran tajuamaan, että väärin tein.

      Myös rasittaa, jos koira ei ymmärrä, että nyt sitä rangaistaan. Olen myös törmännyt näihin tapauksiin, kun koira syö kissan ruuat ja kun sitä huudetaan nimeltä ja nuhdellaan, se vain kipittää käsien ulottumattomiin, vähän kallistaa päätään ja jatkaa matkaa. Meillä edellytetään, että tuhmiaan tehnyt tulee paikalle vastaamaan teoistaan.

      Aussi ei sovi ensimmäiseksi koiraksi, se vaati valtavasti aikaa, voimia ja taitoa, jotta siitä saa miellyttävän seuralaisen. Tai no, voihan sitä aina aussin hankkia, pärjää rodulle tai ei, mutta eri asia pärjääkö sille vai pääseekö koira niskan päälle. Pennut varsinkin ovat todella rasittavia kasvattaa, mutta silloin ne saa kasvatettua omanlaisekseen. Ja huom! Kouluttaja voi muokata koirasta itselleen parhaiten sopivan, mutta jos ei osaa kouluttaa siitä sopivaa, siitä saa todella rasittavan hoidokin.

      Myös ainainen iloisuus, leikkimielisyys ja loppumaton energia huvittavat vastaantulijoita. Koirapuistossa ikiliikkujasta tulee kuuluisa rodulle ominaisen "aurinkoisen luonteen" vuoksi. Koira on lempeä, hyvä moniin harrastuksiin sekä ainaisen uskollinen. Rotu on terve koska sitä ei ole jalostettu piloille, niinkuin esimerkiksi suosittu kultainennoutaja on. Koira oppii nopeasti ja on miellyttämishaluinen. Se on hyvin syöppö, ja ellei pidä varaansa, se lihoaa aivan muodottomaksi. Perso ruualle nenästä häntään asti. seurankipeä ja jaksaa leikkiä pitkän aikaa. Kun kuri ja kunnioitus toimii, voi sanoa tätä rotua erittäinkin monipuoliseksi ja miellyttäväksi lemmikiksi.

      • Hmmm

        tuli vain tuosta vastauksestasi sellainen olo että "älä hanki ollenkaan aussieta" ja tarkoitettu kaikille :)) Ei millään pahalla.
        Itse olen aikeissa hankkia aussien ehkä vuoden päästä ja se tulee TOISEKSI koiraksi bordercollien (ensimmäinen koira) seuraksi, että sellaista.
        Onhan se hyvä että pelottelet oikeen kunnolla mutta itse olen sitä mieltä että maalaisjärki päässä koiraa koulutetaan pennusta lähtien, ei se katso ikää kuka koiraa kouluttaa vaan asennetta ja ymmärrystä ja loogisuutta ennenkaikkea.
        Saman rodun yksilöissä on suuria eroavaisuuksia oli rotu sitten mikä tahansa, ei voi vetää suoraa linjaa että kaikki ovat samanmoisia, on pehmeitä ja vähemmän pehmeitä, pitää tutkia, käydä tutustumassa kyseiseen rotuun, jutella kasvattajien kanssa ym. vastaavaa jotta pääsee näkemään kokonaiskuvan rodun vaativuudesta.


      • Aussie
        Hmmm kirjoitti:

        tuli vain tuosta vastauksestasi sellainen olo että "älä hanki ollenkaan aussieta" ja tarkoitettu kaikille :)) Ei millään pahalla.
        Itse olen aikeissa hankkia aussien ehkä vuoden päästä ja se tulee TOISEKSI koiraksi bordercollien (ensimmäinen koira) seuraksi, että sellaista.
        Onhan se hyvä että pelottelet oikeen kunnolla mutta itse olen sitä mieltä että maalaisjärki päässä koiraa koulutetaan pennusta lähtien, ei se katso ikää kuka koiraa kouluttaa vaan asennetta ja ymmärrystä ja loogisuutta ennenkaikkea.
        Saman rodun yksilöissä on suuria eroavaisuuksia oli rotu sitten mikä tahansa, ei voi vetää suoraa linjaa että kaikki ovat samanmoisia, on pehmeitä ja vähemmän pehmeitä, pitää tutkia, käydä tutustumassa kyseiseen rotuun, jutella kasvattajien kanssa ym. vastaavaa jotta pääsee näkemään kokonaiskuvan rodun vaativuudesta.

        Ei aussin koulutukseen tarvita vuosien kokemusta ja ammattitaitoa. Itseasiassa muutama koira pentueestamme meni alle 15 vuotiaalle ómistajalle... :) Ja pelkkää hyvää on kuulunut.
        Niin, taisin vähän liikaa korostaa aussin vaativuutta, vähemmälläkin olisi päästy, kiitos kun korjaat virheet. Hyvähän se on saada näkökulmia monelta ihmiseltä!
        Toivottavasti onnistut hankkimaan aussin itsellesi, voi olla, että joskus törmätään. Maailma on niin mahdottoman pieni...
        Maalaisjärjellä on meidänkin koirat koulutettu.


      • Hmmmm
        Aussie kirjoitti:

        Ei aussin koulutukseen tarvita vuosien kokemusta ja ammattitaitoa. Itseasiassa muutama koira pentueestamme meni alle 15 vuotiaalle ómistajalle... :) Ja pelkkää hyvää on kuulunut.
        Niin, taisin vähän liikaa korostaa aussin vaativuutta, vähemmälläkin olisi päästy, kiitos kun korjaat virheet. Hyvähän se on saada näkökulmia monelta ihmiseltä!
        Toivottavasti onnistut hankkimaan aussin itsellesi, voi olla, että joskus törmätään. Maailma on niin mahdottoman pieni...
        Maalaisjärjellä on meidänkin koirat koulutettu.

        Ei ollut tarkoitus loukata :)
        Toiveissa on että saamme joskus aussien, mutta se jää nähtäväksi.
        Oikeastaan voisi sanoa että jokainen eläin on omalla tavallaan vaativa ja toisaalta koiramaailmassa borderit ja aussiet ehkä niitä vaativimpia, eivät sovi kaikille ihmisille ja kuten sanoin aikaisemmin niin toiset vaatii enempi ja toiset vähempi.
        Olen aina elämässäni ollut vähän vastarannan kiiski kun puhutaan samaan muottiin laittamisesta. Uskon siihen että oli koira miten vaativaksi tahansa luokiteltu niin siihen pätee sanonta "mitä ei ole koskaan paljon ollut niin sitä ei osaa vaatia"...elikkä tarkoitan sitä että jos esim. aussien kanssa pennusta lähtien mennä touhotetaan aktiviteetista toiseen ja sitten jostain kumman syystä sellainen loppuukin niin koira turhautuu tekemisen puutteeseen, mutta jos pennusta lähtien näitä aktiviteetteja tehdään koiran kanssa silloin tällöin niin koiran vaativuus ei ole niin suuri näihin asioihin. Tulikohan tarpeeksi epäselvästi kerrottua :))
        Mutta kaikenkaikkiaan koirat on hienoja eläimiä, kunnioittakaamme niitä ja rakastakaamme...antakaamme niille tarpeeksi arvokas elämä. :)


      • Onnellinen aussi ja omistaja
        Hmmmm kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus loukata :)
        Toiveissa on että saamme joskus aussien, mutta se jää nähtäväksi.
        Oikeastaan voisi sanoa että jokainen eläin on omalla tavallaan vaativa ja toisaalta koiramaailmassa borderit ja aussiet ehkä niitä vaativimpia, eivät sovi kaikille ihmisille ja kuten sanoin aikaisemmin niin toiset vaatii enempi ja toiset vähempi.
        Olen aina elämässäni ollut vähän vastarannan kiiski kun puhutaan samaan muottiin laittamisesta. Uskon siihen että oli koira miten vaativaksi tahansa luokiteltu niin siihen pätee sanonta "mitä ei ole koskaan paljon ollut niin sitä ei osaa vaatia"...elikkä tarkoitan sitä että jos esim. aussien kanssa pennusta lähtien mennä touhotetaan aktiviteetista toiseen ja sitten jostain kumman syystä sellainen loppuukin niin koira turhautuu tekemisen puutteeseen, mutta jos pennusta lähtien näitä aktiviteetteja tehdään koiran kanssa silloin tällöin niin koiran vaativuus ei ole niin suuri näihin asioihin. Tulikohan tarpeeksi epäselvästi kerrottua :))
        Mutta kaikenkaikkiaan koirat on hienoja eläimiä, kunnioittakaamme niitä ja rakastakaamme...antakaamme niille tarpeeksi arvokas elämä. :)

        Ei ole ongelmakoiria, vaan koiria joilla on ongelma ja usein ongelma on omistaja, joka ei osaa kasvattaa koiraa, kun ei ymmärrä koiran elämää. Pennut ovat ihania mutta jos niitä vain paapoo ja antaa koiran päästä johtajaksi ja varsinkin aussin, joka omaa vahvan luonteen, saa ongelmia. Lisäksi aussi on älykäs, eikä sille riitä kerrostaloasuminen muutamalla päivittäisellä lenkillä. Olen ns. pitovaikeusaussiuroksen, ikä reilu kaksi vuotta, onnellinen (jo 3.!)omistaja ja luultavasti onnellinen on koirakin, mutta alku oli vaikeaa, koira oli olevinaan lauman johtaja, agressiivinen, omistushaluinen ja purikin muutaman kerran ennenkuin pääsimme yhteisymmärrykseen kuka oikeasti on johtaja. Määrätietoista kasvatusta vaativat kaikki koirat ja varsinkin paimentavat sekä tietenkin rakastavaa kotia ja aikaa olla koiran kanssa.


      • Jonna
        Onnellinen aussi ja omistaja kirjoitti:

        Ei ole ongelmakoiria, vaan koiria joilla on ongelma ja usein ongelma on omistaja, joka ei osaa kasvattaa koiraa, kun ei ymmärrä koiran elämää. Pennut ovat ihania mutta jos niitä vain paapoo ja antaa koiran päästä johtajaksi ja varsinkin aussin, joka omaa vahvan luonteen, saa ongelmia. Lisäksi aussi on älykäs, eikä sille riitä kerrostaloasuminen muutamalla päivittäisellä lenkillä. Olen ns. pitovaikeusaussiuroksen, ikä reilu kaksi vuotta, onnellinen (jo 3.!)omistaja ja luultavasti onnellinen on koirakin, mutta alku oli vaikeaa, koira oli olevinaan lauman johtaja, agressiivinen, omistushaluinen ja purikin muutaman kerran ennenkuin pääsimme yhteisymmärrykseen kuka oikeasti on johtaja. Määrätietoista kasvatusta vaativat kaikki koirat ja varsinkin paimentavat sekä tietenkin rakastavaa kotia ja aikaa olla koiran kanssa.

        Tämä ei ole tarkoitettu sinulle aussie mutta kun olen itse koiran hankintaa harkinnut ja nyt on rotukin valittu niin tuntuu siltä että jokaisessa rodussa on omistajia joiden mielestä se rotu ei sovi kenellekkään. Sanotaan vain että et sinä sitä pysty kouluttamaan jos ei sinulla ennen ole koiraa ollut, unohda tämä rotu jne.

        Eikös aussi ja aussie ole eri asia, Aussie paimenkoira ja aussi terrieri, tuli vain mieleen...


      • aussiE
        Jonna kirjoitti:

        Tämä ei ole tarkoitettu sinulle aussie mutta kun olen itse koiran hankintaa harkinnut ja nyt on rotukin valittu niin tuntuu siltä että jokaisessa rodussa on omistajia joiden mielestä se rotu ei sovi kenellekkään. Sanotaan vain että et sinä sitä pysty kouluttamaan jos ei sinulla ennen ole koiraa ollut, unohda tämä rotu jne.

        Eikös aussi ja aussie ole eri asia, Aussie paimenkoira ja aussi terrieri, tuli vain mieleen...

        varmaankin aussie ja aussi on eriasia, yleensä käytän aussi-nimimerkkiä, miksi lie tuonne se E-kirjain eksynyt.

        Hanki aussi, mitäs minä sinua estelisin.

        Niin, osaamaton omistaja pilaa koiran, niin on joka rodun kohdalla. Sama pätee hevosiin, mutta hevosissa pidetään tarkempaa huolta, mimmosen mämminäpin käsiin heppa pistetään. Koirien kohdalla voisi tehdä samoin.

        Rasittavaahan se on, jos koira ei tiedä paikkaansa, ja käy hyppimään nenille. Mutta omistaja sen on niskanpäälle päästänyt.


      • bocahontasko
        Aussie kirjoitti:

        Ei aussin koulutukseen tarvita vuosien kokemusta ja ammattitaitoa. Itseasiassa muutama koira pentueestamme meni alle 15 vuotiaalle ómistajalle... :) Ja pelkkää hyvää on kuulunut.
        Niin, taisin vähän liikaa korostaa aussin vaativuutta, vähemmälläkin olisi päästy, kiitos kun korjaat virheet. Hyvähän se on saada näkökulmia monelta ihmiseltä!
        Toivottavasti onnistut hankkimaan aussin itsellesi, voi olla, että joskus törmätään. Maailma on niin mahdottoman pieni...
        Maalaisjärjellä on meidänkin koirat koulutettu.

        siis myyt koiria alle 15v ,voi jumalauta kuin vastuuton ihminen olet....mä olen tavannut vain rauhallisia ausseja....


    • pippa

      ei kyllä riitä pelkkä ulkoilu ja pitkät lenkit. Aussie tarvitsee myös aivotyöskentelyä.
      Aussien kanssa kannattaa harrastaa esim. tokoa, agilityä, raunioita tai jäljestämistä.

      • Niinjoooo

        Aika monta ihmistä tiedän jolla on ausseja, eivätkö todella käytä näyttelyissä eikä muuallakaan. Ovat pelkkiä seutakoiria ja hyvin riittää pelkät lenkit ja ulkoilu.


      • Anonyymi

        Itse en harrasta aussieni kanssa mitään urheilua mutta joka päivä annan sen juosta pellolla ja teemme vaikka mitä kivaa yhdessä lenkkien lisäksi. Metsässä heittelemme keppiä yms joten ei ole mikään pakko harrastaa mitään:)


    • lue täältä

      LUE VIIMEISIN ELÄINMAAILMA ! Siellä on tarinaa rodusta ja kasvattaja itse kertoo FAKTOJA !

    • se olikin

      Artikkeli olikin 1/2004 eli tammikuun eläinmaailmassa!

    • Pienipiski

      Ausseja on aika helppo kouluttaa:)
      Tai no riippuuhan se vähän koirastakin minkälainen luonne sillä on.Aussit ovat myös kovia paimentamaan(tai meidän aussit ainakin ovat..heh)mutta sekin riippuu vähän luonteesta ja siitä,että onko koiralla paimennusviettiä.

      • Omistaja

        Eli missä päin ausseja? Niitä ei niin maan mahtavasti vielä suomessa ole, siksi kyselen. Voi olla, että tunnen sut.


    • Anonyymi

      Mistä näitä koiria saa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe