2 Kysymystä: vessapaperin anto ja koivunoksien pureskelu

KaniFani

Eli voisiko kanini (saan tammikuussa) pureskella koivunoksia? Jos antaisin sille "leikkikaluksi", niin voiko se nielaista sen kuorta yms?
Ja entäs voiko kanille antaa vessapaperirullan? Kun eikös se voi niellä sitä pahvia ja tukehtua?
Kiitos jos vastaisitte!

17

4238

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

Älä anna vessapaperia.

Tuoreet oksat ovat parasta kanien hampaille ! Kani saa rauhassa syödä niitä.
      Koivu ei ehkä ole sitä kaikkein maukkainta...
      Kokeile pajunoksia ! Voit vaikka kokeilla laittaa pariksi päiväksi maljakkoon ja kun siihen tulee silmuja ovat ne suurta herkkua. :)
      Kokeile myös haapaa ja esim: mustikan varpuja.

Pidä tarjolla aina kovaa purtavaa.

Olethan jo selannut kaniyhdistyksen sivut ? Sieltä saat hyviä vinkkejä ja neuvoja.

• KaniFani

Jos ottaa pajunoksia niin eikö se haittaa, jos kani syö niitä silmuja?
      Kiitos, myös kun vastasit Tania78.

• 2pupuu

Ei haittaa´,ne vain maistuvat hyviltä :) Meidän kaneille annan vessapaperinrullia,mutta ne vain jyrsivät niitä eivätkä syö niin ei niistä pitäisi olla haittaa.

• KaniFani

Tajuaako pieni kani sellaista, ettei syö sitä? Kun en millään haluaisi ottaa riskiä. ;s

• tania78

Vessapaperirullia on mielestäni turha antaa. Hampaitakaan tuollainen pehmeä purtava ei kuluta.

Kanille voit antaa oksia lehtineen päivineen. Muista myös tarjota muuta tuoretta riittävästi. Kesällä vihreää löytää vaikka kuinka paljon pihaltakin.
      Talvella voi tarjota porkkanat, salaatit, omenat ja yrtit kaupankin hyllyntä.

Muista kuitenkin aina totuttaa uuteen ruokaan varovasti. Ei siis keväällä koskaan kahta kourallista voikukanlehtiä kerralla vaan vähitellen, ettei mene masu sekaisin.

• Vaikka mielestäsi vessapaperirulla on turha eikä kuluta hampaita, niin se on kanille virike. Moni kani nauttii vessapaperi rullan heittämisestä ja repimisestä. Sinne sisälle voi myös piilottaa herkkuja.

• höspö kanin omistaja

Kanille voi antaa koivunoksia ja tyhjiä vessapaperin rullia minulla on 2 kania ja kanit pureskevat pahvia mutta eivät syö niitä

• KaniFani

Pitääkö porkkanan kuori ottaa pois? Voiko kani syödä porkkanan kuorineen päivineen?

• kaninimun

Kyllä meillä syö kani porkkanat kuorineen, omenat myös... :) Se syö myös muuten pois heitettävät kys kasvin ja hedelmän kuoret. Kanini on jo melkein 11-vuotias, niin eipä ainakaan meillä oo tuosta koskaan mitään haittaa ollu. :D

• KaniFani

Kun kaverini leikkaa ne kuoret, ettei tukehdu niihin kuoriin?

• MinunUrosKani

Olen antanut kanilleni vessapaperin rullia. Se ei ole lainkaan kiinnnostunut niistä. Jos minun kani vaihtaa oleskelu paikkaa ja vessapaperirulla on siinä, niin se on nostanut sen hampaillaan pois tieltä tai työntänyt etutassuillaan tai sitten se on ensimmäisenä järsinyt sitä. Se on joko niellyt palat, tai sitten jättänyt maahan lojumaan.

• KaniFani

Mutta jos kanini syö sitä vessapaperia, niin eikö se tukehdu? :)

• Sedä

Tuskin sentään. Kyllä se osaa nakertaa sen tarpeeksi pieneksi ja pahvikin sulaa suolessa. Luultavasti ei edes niele, silppuaa vain :)

• ruska-herra

Voi antaa vessapaperi-rullan mutta ei missäännimessä ( vessapaperia !).
      Eikä kannata antaa koivun-oksia mieluummin pajun-oksia.

• kanikas

Meidän pupusten suurta herkkua on pajunoksat. Syövät pienet ohkaset latvaoksat kokonaan ja jyrsivät paksummista oksista kuoret. Itse olen kasvattanut nyt ikkunalaudalla itse ohranversoja,persiljaa ja sokeriherneenversoja. Tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettuina. Ajattelin kesällä kokeilla porkkanan kasvattamista parvekkeella. Salaattia en ole antanut sen ravintoköyhyyden vuoksi.

• Miksi mieluummin pajua kuin koivua? Mun kani kuorii ja popsii kaikki sallitut puunoksat innolla :)

kanikas: Kannattaa kokeilla porkkanan versoja ikkunalaudalla! Leikkaa porkkanoista kantapala irti, ja laita lautaselle matalaan veteen. Se kasvattaa herkulliset versot. Kaninkakka on myös kuulemma loistavaa lannoitetta :D Mulla on ikkunalaudalla persiljaa, basilikaa, valkosipulinversoja ja herneenversoja, ja ohraa pitäisi taas laittaa.

• tietoa.kaneista1

Suosittelen kuusenoksia, pajunoksia, männynoksia, pihlajanoksia, pajunoksia, männynoksia, koivunoksia...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      36
      2022
    2. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      41
      630
    3. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      38
      584
    4. Mitä oikeasti haluat?

🥹
      Ikävä
      42
      470
    5. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      60
      460
    6. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      61
      459
    7. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      44
      438
    8. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      6
      417
    9. Pientä pintaremonttia

Mistä löytää kirves sähkö putkimiestä tai lasin asentajaa rässä hyrynsalmen pitäjässä, kun eiole puhelinluetteloa eikä k
      Hyrynsalmi
      14
      413
    10. Hyvää yötä mies

Kulta söpöliini 🥺❤️
      Ikävä
      40
      401
    Aihe