Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Astran vm 94 jarrut

Kohta ex-omistaja

Iteltä löytyy vm 94 Astra jossa on jarrut temppuilleet. Kaikki jarruloihin liittyvät osat on katsottu pajalla että pitäisi olla kunnossa, mutta silti joka kuukausi saa olla ilmaamassa jarrut että ne toimisivat. Pajaukot olleet ihmeissään tuon jarrujen kanssa, kun ei oo mitään vikaa löytynyt. Onko joillain samoja kokemuksia? Olisi kiva päästä viimein eroon joka kuukausien jarrujen ilmaamisesta!

8

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmaista ilmaa

      Oletko kokeillut olla ilmaamatta? Se on kuitenkin ilmaista ilmata jarrut. Mitä se ilma haittaa jarruja. Nyt on sellainen ilma että sataa vettä koko ajan.

    • kohta ex-omistaja

      Kun ilmaa niin jarrut toimii suhkot hyvin, kuukauden kestää ilmauksen jälkeen jarrut ja sitten ajellaankin jarruttomalla autolla. Oman ja muiden turvallisuuden takia käyn ilmaamassa. Auto ollut mulla pari vuotta, ja nää jarrut on ollut ongelmana koko ajan :(

    • diyman

      Mites se menee katsastuksista lävitse? Noilla oireilla ei mene katsastuksesta läpi. Kerran Astra -G/98:n melkein koko jarruputkiston uusineena ja kaikki pyöränjarrut kerran-pari purkaneena apukuskin jarrua lukuun ottamatta:
      1. vuodot jarrusylintereissä; kun ilmaat jarrut kukin pyörä vuorollaan, niin mistä tulee läpinäkyvään ilmausletkuun kuplia? Takapyörät/rummut sisältä märät, jarrusylintereiden kumit valmiit -> uudet jarrusyl. taakse. Edessä menee sitten vaihtoon koko satula mäntineen, jos märät. Tarvikekaupat myy näihin korjaussarjoja, mutta ite en ole näitä saanut pitämään. Uudet sylinterit ei rumpujarruihin paljoa maksa, ehkä 10...15EUR/kpl
      2. jarruputket valmiit; ite vaihdoin G-astran jarruputket ja letkut suunnilleen ratin alta kaikki taaksepäin menevät, kun auton mittarissa oli n. 430kkm l. toiseen pitkistä jarruputkista oli ilmestynyt syöpymäreikä ja auto oli käytännössä ilman toista takajarrua. Reikä aukesi kun runttasin polkimen kunnolla pohjaan käsijarrua säätäessäni. Astran alkuperäiset jarruputket on jotain pirun kovaa teräksen tapaista tavaraa (ei kuparia) ja ruostuvat muun auton mukana.
      3. Onko jarrunestesäiliö tyhjä/kuinka nopeasti tyhjenee? Jos on päässsyt tyhjenemään ABS-systeemiin saakka, niin huonohko juttu, ilmaus ei välttämättä onnistu kotikonstein. Itelläni ei tästä ole kokemusta.
      4. Nesteet ei häviä yhtään mihinkään ja poljin painuu auton käydessä pikkuhiljaa pohjaan. Jos kone ei käy, niin ei tunnu painuvan juurikaan -> pääsylinteri vaihtovalmis. Näihin myydään korjaussatseja, mutten ole näitäkään saanut korjaussarjoilla tiiviiksi korjauttua (Nissan, Ford kanssa tullut askarreltua) l. vaatineen j.sylintereiden hoonausta jne. eikä mitään takuuta, että onnistuu, jos syl.kulunut jo soikeaksi. -> kokonaan uusi (vaihto)osa
      4. Apumies autoon polkemaan jarruja ja itse auton alle katsastamaan vuotoja. Jarruputkiston vuodon helpoiten löytää, kun polkimen runttaa kunnolla pohjaan ja katsoo minne ilmestyy suihkukaivo.
      Astran perusjuttuja on jarruista huolehtiminen: käsijarru jämähtää hoitamattomana talvisin pikkupakkasilla l. voi yrittää tekohengitystä vanhoihin vaijereihin ruuttaamaalla pillin kanssa CRC- silikoni tms. oljyjä vaijereiden päiden kumituttien läpi vaijeriin, voi auttaa vähäksi aikaa, uudet vaijerit auttaa vähän pidemmäksi aikaa... ite en Astran käsijarrua talvella juuri käytä. Jarrunesteetkin kannattais vaihtaa edes joskus; itelläni meni kuskin puolein jarrusyl. jumiin so. ei palautunut kokonaan ja jäi laahaamaan päälle ja vikana syöpynyt sylinteri. Ja tästä väärän diagnoosin johdosta turha navan/pyöränlaakerin vaihto, kun ei tullut tutkiskeltua jarrujen kuntoa.

    • Huhhuh

      98 on niin eri asia kuin 94. Kyllä 94 on niin vanha että hankkiudu eroon vaan ja äkkiä tuosta "pommistasi".

    • Kohta ex-omistaja

      Nyt meni viikossa jo ilmauksen jälkeen jarrut :( Heti kun tuli sadekelit niin jarrut on poissa..

      No,viellä kerran pajalle opsun kanssa, ja jos ei auta, niin hyvä ooppeli ois myytävänä ;)

      Katsastuksesta meni läpi kuukausi sitten, silloin oli justiinsa ilmattu jarrut. Eihän siellä jarruissa ainakaan mitään sellaista pitäisi olla, koska katsastusmies ei mitään huomannut..

      Ihanaa tää ooppelin omistaminen...arrgg...

    • diyman

      tere,
      Perusjuttuja:
      Kuinka usein lisäät jarrunestettä ja paljonko? Lisäysvälit tihentyneet? Päästätkö jarrunestesäiliön aina tyhjäksi? Onko autoon vaihdettu mitään jarruosia esim etupään letkut, j.paloja, tai onko jarruputkiliittimiä auottu? Vaiko vain ilmausta ja valohoitoa? Onko ilmausnippojen päät edes tallella ts. saako niihin enää mitään ilmausletkua kiinnikään? Minkä pyörän ilmanipasta tulee ilmausletkuun kuplia, kun ilmataan?
      Varmaan jonkunajan kuluttua menee jarrut jo päivässä l. reiät putkistossa, tiivisteissä jne vaan pikkuhiljaa kasvaa. Ite runttaisin ilmauksen jälkeen jarrupolkimen voimalla pohjaan, niin että varmasti laukeaa jostain samantien. Ja sitten vikaa hakemaan. Tietysti em. edellyttää jo paikkaa missä autoa korjaa, ja aika moisen läjän työkaluja, jos itse tekee.

      Kumma kun katsastusmies ei saanut jarrujasi hajotettua, lempeä luonne... Jotkut heistä säälivät vanhoja autoja. Toiset taas testaavat niin, että sitten vasta onkin pajalle asiaa, mutta ainakin vika löytynyt.

    • diyman

      ihanaa tää "ooppelin" omistaminen pitäs kuulua "vanhan auton" omistaminen.
      -94 vuoden auto merkistä riippumatta kaipaa jo kaikenlaista remonttia pysyäkseen ajokunnossa. Itelläni on ollu ajossa Fiat Miraf., Nissan Vanette, Ford Sierra & Fiesta, BMW 318, hetken jopa hieno Trabant 601, ja nyt Opel Astra pari työnantajan liisaamaa riisikuppia . Kaikissa omissa autoissa ollut suht' samat vaivat so. alustan osat ja jarrut l. kaikki kuluvat osat kypsyy joskus automerkistä riippumatta. Ja kaikilla yhteinen nimittäjä on ruoste, sekin tulee ajallaan. Oli sitten sinkkikoppa tai ei.
      Ainoa mihin ei ruoste hampaitaan pahemmin iskenyt oli Trabant.

    • Kohta ex-omistaja

      Ooppeli oli taas pajalla, nyt vaihdettiin joku alipainesäädin vai semmonen jokkii,toivottavasti nyt tärppäs näitten jarrujen kanssa :D Peukut pystyyn :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe