Onko kinkku jo sulamassa

Nittaminax

tai edes ostettu? Kuulin radiosta että tänään on aika turha ostaa jäistä kailikkaa, ainakin jos se on kovin iso. Sulatuksen kun pitäis tapahtua hitaasti että kinkusta tulisi hyvä ja silloinkin sitä pitäisi käännellä että se suolavesi imeytyisi tasaisesti.

Onnekis ukko osti kinkun muutama päivä sitten ja laitoin sen partsille, kun ei ole pakkasiakaan, siellä se 8,5 kilon kinkku sulaa mukavasti.
Mutta entäs sitten se paistaminen. Miten teillä paistetaan kinkku? Itse en ole ihan varma miten sen teen tai millä lailla.

124

1306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tii-na-...

      mun kokemuksen mukaan siitä tulee ihan yhtä hyvä vaikka sen sulattaa suoraan huoneenlämmössä vuorokauden tai puoltoista mää laitan sen paistopussiin ja sähköuuniin uuni sataselle ja kaks tuntia per kilo koska meillä tykätään sellaisesta mureesta ja vähän ylikypsästä kinkusta oon silläkonstin paistanu kyllä muillekkin kinkkuja ja aina on tykätty.

      • Oho! Mut eiks se ole sisältä ihan jäässä jos noin lyhyt sulatusaika. Niin no riippuu minkä kokonen. Saahan kaikista ylikypsää, mutta onko se sitten liian kuivaa.


      • Anonyymi
        Nittaminax kirjoitti:

        Oho! Mut eiks se ole sisältä ihan jäässä jos noin lyhyt sulatusaika. Niin no riippuu minkä kokonen. Saahan kaikista ylikypsää, mutta onko se sitten liian kuivaa.

        periaatteessa ei ole mahdollista sulattaa umpijäässä oleva kinkku 2h. ja ohjeesikin on hämmentävä..... paras kinkku syntyy tuoreesta kinkusta.... pakaste tuotteissa on se ongelma että et tiedä montako vuotta tuote on ollut pakkasessa ja onko kyseisessä kaupassa mahdollisesti ollut sähkökatkos jolloin tuote on mahdollisesti hieman päässyt sulamaan ja on periaatteessa käyttö kelvoton pakastaa uudelleen. Hyvä nyrkki sääntönä on se että jos pakaste tuotteessa on paljon huurretta tai jää hiluja on tuote jo altistunut suureen lämpötilan muutokseen ja ei ole enään ns: turvallinen. jättkää hyvät ihmiset ne pakaste einekset kaupan pakasteeseen ja valmistakaa itse..... ymmärrän että ehkä josksu ottaa pakaksesta ostoskoriinsa jonkun tuotteen mutta suomalainen nainen-(mies) ei osaa enään nähtävästi tehdä ruokaa.... valmis ruokaa otetaan pakkasesta tai tilataan??


    • Pirre*

      Ostin sulat kinkut, tuolla ne jääkaapissa köllöttelevät vielä, vuorokautta ennen otan huoneenlämpöön.. ja sitten vain kinnkupussiin ja , niinkuin tii-na tuolla kertoi, uuniin 100 asteeseen jne..mekin tykätään mureasta lopputuloksesta..

      • Mä en muista et koskaan oltais ostettu sulaa kinkkua. Pitäis kait joskus sekin kokeilla. Ainakin silloin jos syöjiä ei ole montaa.


      • Pirre*
        Nittaminax kirjoitti:

        Mä en muista et koskaan oltais ostettu sulaa kinkkua. Pitäis kait joskus sekin kokeilla. Ainakin silloin jos syöjiä ei ole montaa.

        Semmoisia 5 -6 kilon kinkkuja ne on molemmat, mutta hyvin mahtuvat jääkaappiin.

        Ne on tuoresuolattuja, eli ostin suolavettä jonkun litran :), mutta luuta niissä ei ole.


      • Anonyymi
        Nittaminax kirjoitti:

        Mä en muista et koskaan oltais ostettu sulaa kinkkua. Pitäis kait joskus sekin kokeilla. Ainakin silloin jos syöjiä ei ole montaa.

        älä osta pakaste tuotetta sitä ei enään voi periaatteessa pakastaa valmistamisen jälkeen. tuore kinkun valmistaminen on parempi vaihto ehko sillä ylijäämä kinun voi turvallisesti pakastaa. ONKO IHMISET OIKEASTI NIIN TYHMIÄ ETTÄ OSTAVAT PAKASTETTUA KINKKUA JA VALMISTAMISEN JÄLKEEN PAKSTAVAT YLIJÄÄMÄ KINUN UUDELLEEN ??


    • tii-na-...

      kyllä semmonen seittemän kahdeksan kilon kinkku puolessatoista vuorokaudessa sisätiloissa sulaa onhan se jonkun verran kuivempaa sillon kun niin pitkään paistaa toiset kun tykkää sellaisesta kinkusta joka pysyy kasassa ja on vähän sellasta sitkeen näköstä mää vaan tykkää paistaa kaikki lihat kunnolla ja sillon ne on sellasia hajoavia mutta ei siitä kinkusta kyllä niin kauheen kuivaa tuu kun jostain fileestä koska on siinä kumminkin rasvaa jonkun verran.

      • Oletko mitannut sen kinkun lämpötilan ennen uuniin laittoa. Kävin kotilieden sivulla ja siel suositeltiin myös kinkun hidasta sulattamista. Makuasioistahan ei tietenkään voi kiistellä.


      • tii-na-...
        Nittaminax kirjoitti:

        Oletko mitannut sen kinkun lämpötilan ennen uuniin laittoa. Kävin kotilieden sivulla ja siel suositeltiin myös kinkun hidasta sulattamista. Makuasioistahan ei tietenkään voi kiistellä.

        en oo mitannu koskaan oon vaan pitäny kylmässä säilytettyä sulanutta kinkkua huoneenlämmössä puolesta vuorokaudesta vuorokauteen enkä myöskään koskaan laita kinkkuun paistomittaria kaikkiinhan on ohjeita jos jonkinlaisia just tässä vasta luin pakasteen uudelleen pakastamisesta sehän on ollu aina ehdottomasti kiellettyä mää kyllä oon aina pakastanu jos on sattunu sulamaan mutta ehdottomasti kielletty uudelleen pakastettava tuote onkin ainoastaan mäti.


      • kinkkumiina
        Nittaminax kirjoitti:

        Oletko mitannut sen kinkun lämpötilan ennen uuniin laittoa. Kävin kotilieden sivulla ja siel suositeltiin myös kinkun hidasta sulattamista. Makuasioistahan ei tietenkään voi kiistellä.

        Hidas sulatus antaa parhaan tuloksen. Kinkun on oltava huoneenlämpöinen kauttaaltan ennen uuniin laittamista. Olet lukenut ja ymmärtänyt oikein.


      • tii-na-... kirjoitti:

        en oo mitannu koskaan oon vaan pitäny kylmässä säilytettyä sulanutta kinkkua huoneenlämmössä puolesta vuorokaudesta vuorokauteen enkä myöskään koskaan laita kinkkuun paistomittaria kaikkiinhan on ohjeita jos jonkinlaisia just tässä vasta luin pakasteen uudelleen pakastamisesta sehän on ollu aina ehdottomasti kiellettyä mää kyllä oon aina pakastanu jos on sattunu sulamaan mutta ehdottomasti kielletty uudelleen pakastettava tuote onkin ainoastaan mäti.

        Höh..justhan sanoit että jäisen kinkun sulatat puolessatoista vuorokaudessa. Ja mitä toi uudelleen pakastaminen tähän kuuluu. Mä olen nyt ymmälläni sun kirjotuksesta.


      • jostain päin
        tii-na-... kirjoitti:

        en oo mitannu koskaan oon vaan pitäny kylmässä säilytettyä sulanutta kinkkua huoneenlämmössä puolesta vuorokaudesta vuorokauteen enkä myöskään koskaan laita kinkkuun paistomittaria kaikkiinhan on ohjeita jos jonkinlaisia just tässä vasta luin pakasteen uudelleen pakastamisesta sehän on ollu aina ehdottomasti kiellettyä mää kyllä oon aina pakastanu jos on sattunu sulamaan mutta ehdottomasti kielletty uudelleen pakastettava tuote onkin ainoastaan mäti.

        Silloin vanhaan hyvään aikaan, kun vielä jauhelikakin ostettiin lihatiskistä, niin kysyin ammattitaitoiselta lihamyyjältä, että voiko ostamani pakastetun jauhelihan pakastaan uudelleen? Vastaus oli, että voi, mutta maku kärsii.


      • tii-na-...
        Nittaminax kirjoitti:

        Höh..justhan sanoit että jäisen kinkun sulatat puolessatoista vuorokaudessa. Ja mitä toi uudelleen pakastaminen tähän kuuluu. Mä olen nyt ymmälläni sun kirjotuksesta.

        kaikkiinhan on ohjeita jos jonkinlaisia ja sitten tuli mieleen toi pakastus juttu... ensimmäinen esimerkki oli pakastetusta kinkusta toinen esimerkki jo sulaneesta kylmässä säilytetystä kaksi kirjoitusta kaksi eri esimerkkiä ja kun sinä kirjoitit suosittelemisesta niin tuli tämä suositus sulaneiden pakasteiden uudelleen pakastus mieleen eilen nimittäin yksi asiakaskin kysyi mitä hän voi tehdä kun kinkku on sulanut eikä hän paistaiskaan kun puolet ja oli ajatellu laittaa toisen puolen pakkaseen sen takia se oli nyt niin mun mielessä ja jotenkin sopi tähän kinkun sulatus ja paistamis juttuun.


      • tii-na-...
        jostain päin kirjoitti:

        Silloin vanhaan hyvään aikaan, kun vielä jauhelikakin ostettiin lihatiskistä, niin kysyin ammattitaitoiselta lihamyyjältä, että voiko ostamani pakastetun jauhelihan pakastaan uudelleen? Vastaus oli, että voi, mutta maku kärsii.

        saattaahan se olla että maku kärsii mutta ei se pilalle mene ja maustetaanhan se jauheliha yleensä aina niin tuskin sitä makuvivahde eroa huomaa kun ammatti ruuanlaittaja.


      • tii-na-... kirjoitti:

        kaikkiinhan on ohjeita jos jonkinlaisia ja sitten tuli mieleen toi pakastus juttu... ensimmäinen esimerkki oli pakastetusta kinkusta toinen esimerkki jo sulaneesta kylmässä säilytetystä kaksi kirjoitusta kaksi eri esimerkkiä ja kun sinä kirjoitit suosittelemisesta niin tuli tämä suositus sulaneiden pakasteiden uudelleen pakastus mieleen eilen nimittäin yksi asiakaskin kysyi mitä hän voi tehdä kun kinkku on sulanut eikä hän paistaiskaan kun puolet ja oli ajatellu laittaa toisen puolen pakkaseen sen takia se oli nyt niin mun mielessä ja jotenkin sopi tähän kinkun sulatus ja paistamis juttuun.

        Et sinä antanut sellaista kuvaa että puhut kahdesta eri kinkusta. Aika erikoinen on sun ajatusten juoksu, kun jo aloituksessa puhutaan suosituksesta tai miten kinkkua pitäisi käsitellä jos se on jäinen. Sitten jos kerron kotiliedenkin olevan samaa mieltä niin puhut uudelleen pakastamisesta vaikka missään ei siitä puhuta.


      • kinkkumiina kirjoitti:

        Hidas sulatus antaa parhaan tuloksen. Kinkun on oltava huoneenlämpöinen kauttaaltan ennen uuniin laittamista. Olet lukenut ja ymmärtänyt oikein.

        Suosittelevat sisälämpötilaksi ennen uuniin laittoa 4 tai10 astetta ainakin. Ei kai se haittaa jos on lämpimämpikin. Parempi tulos.


      • tii-na-... kirjoitti:

        saattaahan se olla että maku kärsii mutta ei se pilalle mene ja maustetaanhan se jauheliha yleensä aina niin tuskin sitä makuvivahde eroa huomaa kun ammatti ruuanlaittaja.

        Kyllä maistaa tavallinenkin tallaaja ja en suosittele.


      • tii-na-...
        Nittaminax kirjoitti:

        Et sinä antanut sellaista kuvaa että puhut kahdesta eri kinkusta. Aika erikoinen on sun ajatusten juoksu, kun jo aloituksessa puhutaan suosituksesta tai miten kinkkua pitäisi käsitellä jos se on jäinen. Sitten jos kerron kotiliedenkin olevan samaa mieltä niin puhut uudelleen pakastamisesta vaikka missään ei siitä puhuta.

        no en taas ymmärtäny että tässä ketjussa ei saa muusta kirjoittaa joka tulee tästä asiasta mieleen alota sää nyt kun muut on lopettanu en sekaannu enää tähän asiaan en määkään aina ymmärrä kaikkien ajatusten juoksua mutta annan niitten juosta ihan omalla tavallaan varsinkin kun on kinkun paistosta kysymys en tiedä kannattaako tässä nyt ruveta pilkkuja viilaan mukavaa joulunodotusta sulle toivottavasti onnistut paistamaan kinkun mieleiseksesi.


      • tii-na-...
        Nittaminax kirjoitti:

        Kyllä maistaa tavallinenkin tallaaja ja en suosittele.

        okei sovitaan näin.


      • jostain päin
        tii-na-... kirjoitti:

        saattaahan se olla että maku kärsii mutta ei se pilalle mene ja maustetaanhan se jauheliha yleensä aina niin tuskin sitä makuvivahde eroa huomaa kun ammatti ruuanlaittaja.

        Onhan se faktaa, että vain jääpalat säilyttää makunsa pakasteessa. :-)

        Kyllä kaikkien muiden maku kärsii, mut kyllä mä silti yksineläjänä pakastelen.

        (Koskaan en mitään lämmitä mikrolla, sen on per..... Meni ohi aiheen)


      • kinkkua poskeen
        tii-na-... kirjoitti:

        okei sovitaan näin.

        Kohtasi tiina paremman viimeisen sanan sanojan ? ko


      • tii-na-... kirjoitti:

        okei sovitaan näin.

        No minkäs hitsii mä sille voin et on tarkka makuaisti vaikka en ole ammattilainen.


      • kinkkua poskeen kirjoitti:

        Kohtasi tiina paremman viimeisen sanan sanojan ? ko

        en viitti vääntää kun tää ei menny henkilökohtasuuksiin se on siinä ja kyseessä vaan possun kinkku.


      • Nittaminax kirjoitti:

        No minkäs hitsii mä sille voin et on tarkka makuaisti vaikka en ole ammattilainen.

        mulla on taas hyvä hajuaisti yleensä haistan onko syömäkelposta vai ei.


      • Olisi kiva tietää
        tii-na-... kirjoitti:

        no en taas ymmärtäny että tässä ketjussa ei saa muusta kirjoittaa joka tulee tästä asiasta mieleen alota sää nyt kun muut on lopettanu en sekaannu enää tähän asiaan en määkään aina ymmärrä kaikkien ajatusten juoksua mutta annan niitten juosta ihan omalla tavallaan varsinkin kun on kinkun paistosta kysymys en tiedä kannattaako tässä nyt ruveta pilkkuja viilaan mukavaa joulunodotusta sulle toivottavasti onnistut paistamaan kinkun mieleiseksesi.

        onko olemassa mitään aihettä mitä ette saa kinaa aikaan, keskenänne tai jonkun muun kanssa?


    • i_a'*

      Tänään...

      Käynkin hakemassa tuon joulukalkkunan tuolta luomutilalta... Aikoivat poistaa moiselta höyhenpuvun ja iltasella sen voin hakea... Raakakypsymään perjantaihin saakka jolloin suolaus ja lauantai-aamusella uuniin... Kalkkunankin pitää olla niin kypsä että vain luu jää käteen nostettaessa... Koiven kärjet käärin alumiinifolioon niin eivät kuivu liikaa...

      • Kerran olen ostanut kalkkunan ja sai olla viimenen kerta. En tosin enää muista mihin juhlaan, mutta onneksi ei ainakaan jouluun. Se ei kait onnistunut tai kukaan meistä ei pitänyt sen mausta.


      • i_a'*'
        Nittaminax kirjoitti:

        Kerran olen ostanut kalkkunan ja sai olla viimenen kerta. En tosin enää muista mihin juhlaan, mutta onneksi ei ainakaan jouluun. Se ei kait onnistunut tai kukaan meistä ei pitänyt sen mausta.

        Tohelo kokki pilaa parhaankin raaka-aineen... Meillä kalkkuna on ollut vuosikymmenien ehdoton haluttu jouluruoka... Kinkku ei kelpaa kellekään...


      • Tsau.
        i_a'*' kirjoitti:

        Tohelo kokki pilaa parhaankin raaka-aineen... Meillä kalkkuna on ollut vuosikymmenien ehdoton haluttu jouluruoka... Kinkku ei kelpaa kellekään...

        Oi...kumpa meilläkin tämä kalkkuna olisi se kinkun vaihto-ehto. Itse tykkäisin todella enemmän kuin tuosta kinkusta. josta en niin välitä..pari siivua ja se on siinä.. Joskus, kun saanut olen todella hyvin tehtyä kalkkunaa en enää muista täytettä. Ex-anoppini osasi tuon tehdä..todella hyvin..

        Tsau:Friidu


      • i_a'*' kirjoitti:

        Tohelo kokki pilaa parhaankin raaka-aineen... Meillä kalkkuna on ollut vuosikymmenien ehdoton haluttu jouluruoka... Kinkku ei kelpaa kellekään...

        Juuh..tohelo olinkin koska ekaa kertaa yritin, no minkäs sille mahtaa.


    • Puolituntia sitten tulin himaan ja laitoin 2,3 Kg. Hirvenpaistin sulamaan parvekkeelle.
      Ajattelin että onpahan jotain rasvaisempaa Jouluna kun pitkänmatkan juossut Possu.
      Wotkinssilta haen Possunkylkeä, senlaista jossa on mahdollisimman laaja valkoinen rantu, kaunistan sillä paistin uuniin laittaessani.
      Huhujen mukaan senlaista on kauppojen takahuoneissa, tosin se on tarkoitettu halpaan Jauhelihaan.
      Pajuniemeltä ostan sitten reippaan palan pakastamattoman Possun persusta valmiiksi paistettuna.
      Näenpähän ainakin paljonko siinä on potkua jäljellä.
      Ja siten en myöskään tuki viemäreitä rasva-suolaliuos litkulla.
      Linnunliha kuuluu naistenravintoloihin.
      H.

      • Tsau.

        ;))) meilläkin kinkku parvekkeella sulaamassa. Kinkkuhan pitää sulattaa hitaasti mutta mahdollisimman kylmässä ja paistaa sitten tuossa 100 C hitaasti ..

        Watkinssonilta minäkin haen tuo leivänpäällyskinkut tänä vuonna. Asiaa kun sinne päin..makkaroita muita en tarvitse. Sain ystävältäni puolalaista aitoa makkaraa..ja se kyllä erittäin riittoisaa koska, ei sisällä muuta kuin täyslihaa. No, joulun jälkeen saan jälleen paketin hänen äidiltään..kun hän palaa Varsovasta.. Lähdössä mekin olemme joukolla sitten uuden vuoden jälkeen Tallinnasta tuota nuorta vasikkaa hakemaan..älä vaan kysy mihin mahaan..Sellaista todella hyvää lihapataa sain..en tiedä miten edes tehdään..haudutetaan kuitenkin sienten ja hapankaalin kanssa kolmea eri lihalajia kuuluu tähän...voi syödä sitten sellaisenaan tai perunan tai riisin kanssa.....ja pitkään tuo haudutus tapahtuu..ei ihan hetkessä valmistu sekään....meillä kundi pisti alka aika yksikön tuon padan suihinsa. Sitä tehdään Puolassa vaan joulun alla ei muuten...hitsi kun näissä nimissä huono...

        Tsau:Friidu


    • ........

      Johan kinkut sulaa kaupassa, miksi pitäs parvekkeelle tuoda sulamaan, viikkoa ennen?

      • pöpöjä oli

        Vanha hyvä aika, ei aina ole hyvä, sillä ostin jauhelihaa tiskiltä vuoskikymmeniä sitten ja sain niin pahan kurkkutulehduksen, etten moista ole koskaan kokenut.


      • Ei ne pakastealtaassa pääse kunnolla sulamaan, mutta jos tarkoitat tilattuja kinkkuja tilanne on varmaan toinen.


      • "........"

        Se kun on Hirvi, metsän eläin jota ei ole riiputettu, direktiivit kun määräävät kuten Poroa, heti lihat irti ja pakkaseen.
        Minä muistan vielä ajan jolloin Kuusamon takametsistä haettiin kuukauden lojunut Poronruho, vähän oli niitä Lumikot pureskelleet. Siellä oli monta pinoa nahkottuja Poroja. Huonoin liha, se sisäfile oli kyllä niistä aina leikattu jo pois.
        Voi että sitä mureutta ja tuoksua, nousi toive pintaan että olisi Obelix.
        Siis, oli siellä aina pakkasta 5-35 astetta, vaihdellen.
        H.


      • pöpöjä oli kirjoitti:

        Vanha hyvä aika, ei aina ole hyvä, sillä ostin jauhelihaa tiskiltä vuoskikymmeniä sitten ja sain niin pahan kurkkutulehduksen, etten moista ole koskaan kokenut.

        mää sain kerran vatsataudin kun olin syöny nakkeja ja toisen kerran kun olin syöny hillosipuleita kummatkaan ei maistunu sen jälkeen pitkään aikaan vaikken uskonu vatsatautien niistä johtuvan tutkittiinko se sun kurkkutulehdukses että se oli peräisin bakteerista jota voi olla myös jauhelihassa.


    • henrjii

      Tänään ostin ja panin sen vielä pakastimeen, mutta täytyy kai ottaa jääkaappiin sulamaan. toisaalta paistan se vasta aatto iltana, kun on vähän muuta tekemistä aattona, ja syöjät saapuu vasta joulupäivänä.
      Paistan kinkun näin
      uuni 120 astettta
      kinkku ritilän päälle,uunipelli alle johon vettä.
      paistomittari sianjalkaan, ja odottelen kun se piippaa 84 asteessa, jalka pois uunista, ja sitten vaan syömään.

    • rööh :))

      Kinkkua on ehditty tekemään jo monenlaista. Paras kaikkinensa oli omassa leivinuunissa, sopivassa lämmössä, paistettu kinkku.
      Sitä ei jaksa enää paistella, vaan kaupasta sopiva pala, ettei itse näytä potsilta.

      Niin tai näin, ainahan se on jonkun mielestä väärinpäin.

    • meeriamanda

      Kyllä kaupassa on vielä. Huomenna mies hakee ja saa sulailla saunanlauteilla Ehtii kyllä sulaa aattopuolella uuniin paistumaan laitettuna. Paistopussiin ujutan ja kulmasta pala pois.

      Eka tunti 150 asteessa ja sitten 100 ja tunti per kilo. On minulla mittari vaan ei tuu käytettyä, tuolla olemme onnistuneet. Ei murusena, vaan leikattavana.

    • vanhapoikamies

      Pitäis ensin saada pyydystettyä se kinkku niin sitten vasta alkaisi se sulattelu ja muu lämmittely...

      • Pirre*

        Taidat vaan olla ronkeli vanhapoikamies..


      • lumenmaasta

        Mjaa....täälhän ois sellainen,kypsynyt mut ei pyydystetty ja sulatettu....; ))))


    • pöpöjä oli

      muistin vasta nyt, et kävin lääkärissä ja lääkäri kokeili lauan alta kaulasta ja sanoi, ei auta lääkkeet sillä kurkkutulehdus oli viruksen aiheuttama, joten perun ja muistinväärin, tuskimpa oli jauheliha sittenkään.

    • ,,,,,,,,

      Missä lienee meidän kinkku?
      Taashan niitä saa alle makkaran hinnan viime tingassa.

    • =========

      Kinkuissa jopa komannes painosta vettä, kertoo uutinen.

      No, vähintäänkin. Johan tuo on nähty.
      Paista vaikka kuinka alhaisessa lämmössä, nestettä kertyy sama määrä, kuin jäljelle jäävää lihaa.

      • Muutamia vuosia sitten oli lehdissä kinkkutestejä. Todettiin joka vuosi, että lähtöaine oli parasta suomalaisessa kinkussa, mutta valmiina suomalainen oli järjestään kaikkein huonoin. Pumpattu sisään paljon suolavettä ja monissa vieläpä likaista suolavettä...
        Sitten jostakin syystä testit loppuivat.

        Itse en kinkkua osta. Silloin harvoin, kauan sitten, kun valmista kinkkua jonkun palan kaupasta ostin, maistui joka kerta lähinnä lahokannolle.
        Naruverkolla kasatun pikkukinkun tai mikä tuo lienee ollut, joskus ostin ja valmistin viimeisen päälle ohjeen mukaan. Lopputulos maistui vain ja ainoastaan sille narulle.
        Mieluummin syön vaikka hernekeittoa suoraan purkista.


      • huli-kakku
        sitroen kirjoitti:

        Muutamia vuosia sitten oli lehdissä kinkkutestejä. Todettiin joka vuosi, että lähtöaine oli parasta suomalaisessa kinkussa, mutta valmiina suomalainen oli järjestään kaikkein huonoin. Pumpattu sisään paljon suolavettä ja monissa vieläpä likaista suolavettä...
        Sitten jostakin syystä testit loppuivat.

        Itse en kinkkua osta. Silloin harvoin, kauan sitten, kun valmista kinkkua jonkun palan kaupasta ostin, maistui joka kerta lähinnä lahokannolle.
        Naruverkolla kasatun pikkukinkun tai mikä tuo lienee ollut, joskus ostin ja valmistin viimeisen päälle ohjeen mukaan. Lopputulos maistui vain ja ainoastaan sille narulle.
        Mieluummin syön vaikka hernekeittoa suoraan purkista.

        Jos maistuu lahokannolle, onko se synonyymi sille, ettei maistu hongalle eikä haavalle?


    • Itse asiassa tuli juuri äsken ostettua. Ei ole iso, valmistuu kyllä ajallaan.

      • Tilannetiedote: tuikkasin tovi sitten uuniin, tuoksu tuntuu tähän koneelle asti just nyt...


    • vaikka et multa kysynykkään mää kerron miks mää paistan pussissa se vesi mitä siitä tulee pysyy siellä pussin sisällä uuni ei sotkeennu ja oon todennu että sillon ei tartte kattoo muuta kun aika ja aina onnistuu mää itseasiassa laitan kaks pussia päällekkäin.

      • ?

        Oox monelle joutunut potkuroimaan kinkkua?

        Tosin, tuskin on lunta sielläkään?


      • Olen monena vuonna paistanut folioveneessä kamara puoli ylöspäin ritilän päällä jonka alla on uunipelti ja ei ole paljoa nestettä tullu. No ei tietenkään kun se haihtuu jo paistaessa. Vettä mulla on siin pellillä jokusen verran.
        Aikoinaan mäkin käytin paistopussia mut se loppu siihen ku se pussi kerran hajos ja osa liemistä meni yli paistopellin, voi sitä sotkua.


    • en oo joutunu potkuroimaan enkä paistamaankaan tänä jouluna muuta kun yhden kalaa savustetaan kyllä muutamille lunta ei oo enää juuri ollenkaan välillä oli jonkun verran ja potkurit luisti mutta nyt on mummujen laitettava esloihinsa pyörät alle uudelleen.

    • Putkivalo

      Tänään ostin n. 7 kilon potkan. Ei pakaste, koska meidän jouluaatto on jo 23.pv, sitten lapset lähtee reissuun ja minä otan kankun kainaloon ja soffalle.

      Se pitää paistaa pussissa miedolla lämmöllä yön yli, ja paistinvahtiakin siihen tarvitaan. Se makaa koko yön uuniluukkua tuijottaen.

      • ??:))

        Siis, koirulikosi?

        Haukkuuko se, kun tarvittava tulos on saavutettu?


      • Putkivalo
        ??:)) kirjoitti:

        Siis, koirulikosi?

        Haukkuuko se, kun tarvittava tulos on saavutettu?

        Se just. Ei hauku, se vaan vahtii paistia, ettei kukaan vie :))


      • varmasti vahtii oikeen mielellään ei montaa tuntia tartte paistua kun rupee tuleen jo herkulliset tuoksut uunista mutta älä jätä sit jäähtyyn kovin näkysälle paikalle että teillä on vielä jotain mitä syödä sillon aaton aattona.


      • ??:))
        Putkivalo kirjoitti:

        Se just. Ei hauku, se vaan vahtii paistia, ettei kukaan vie :))

        Meitin eka kinkku, 30 vuotta sitten uunissa ollut, vielä ilman koiraa, nostettiin uunista, vain luu jäi käteen.

        Liian oli possun koipi uunitettu.


      • kiits!
        tii-na- kirjoitti:

        varmasti vahtii oikeen mielellään ei montaa tuntia tartte paistua kun rupee tuleen jo herkulliset tuoksut uunista mutta älä jätä sit jäähtyyn kovin näkysälle paikalle että teillä on vielä jotain mitä syödä sillon aaton aattona.

        Noot kovin muksa, ja rehellinen sanoissasi, niin ajattelen.


      • ..--
        ??:)) kirjoitti:

        Meitin eka kinkku, 30 vuotta sitten uunissa ollut, vielä ilman koiraa, nostettiin uunista, vain luu jäi käteen.

        Liian oli possun koipi uunitettu.

        Meillä eka joulu, 34-vuoteen, ettei paistinvahtia ole.

        Itkettää.


      • Putkivalo
        tii-na- kirjoitti:

        varmasti vahtii oikeen mielellään ei montaa tuntia tartte paistua kun rupee tuleen jo herkulliset tuoksut uunista mutta älä jätä sit jäähtyyn kovin näkysälle paikalle että teillä on vielä jotain mitä syödä sillon aaton aattona.

        Ei se maailma siitä kaadu, vaikka vahti vaatisi palkkansa. Olisipahan onnellinen koira. Hetken. Kunnes ähky saapuu :/


      • Putkivalo
        ..-- kirjoitti:

        Meillä eka joulu, 34-vuoteen, ettei paistinvahtia ole.

        Itkettää.

        Lämmin ruttaus sinne...


      • ..-- kirjoitti:

        Meillä eka joulu, 34-vuoteen, ettei paistinvahtia ole.

        Itkettää.

        Eipä enää täälläkään ole muutamaan vuoteen ollut.

        Mutta läheltä piti. Kun tuossa eilen aamulla kävelin työstä kotiin, ilmaantui jostakin viereen kävelemään eksyneen oloinen nuori labbispoika, seuraili minua pitkän matkaa lähelle kotia, mutta lähti sitten kai jonkun pihajäniksen perään niin ettei ihan kotiini asti tullut.

        Ei ollut pantaa enkä pimeässä löytänyt muutakaan tunnistetta. Hyväkuntoinen ja leikkisä oli, vähän huono tottelemaan joten siinä kai syy karkaamiseen ja eksymiseen. Toivottavasti löytää vielä kotiinsa...


    • äitemuori*

      Meni joulusuunnitelmat uusiks, ko tuo yks naapuri tulee aattona. Mä ostan valmista kinkkua, sellasta siivuina, kaupas paistettua. Olin ajatellu enempi nauttia kalaruokia ja katkarapuja, siian mätiä ym. sen sorttista.
      Joskus ennenmuinoin suolasin itte kinkun, keitin suolavettä jne. Enää ei ole perhettä et niin isoo on turha paistaa.

      Tytär kysy jo tän kuun alus neuvoo suolaamiseen, ku oli saanu ostettua suolaamattoman kinkun jostain maalta tilalta. Jotain itsenäisyyspvän aikohin kinkku suolaveteen, sit valutetaan suolavettä pois ja huoneenlämpösenä uuniin.

      Tää vastaus ny ei ehkä sopinu aloitukseen, mut silti vastasin. Mut ehkä moni muukin on suolannu itte joulukinkun.

      • Mun isä aikoinaan kanssa suolas itse kinkun isossa saavissa, mutta olin niin nuori etten muista siitä oikeastaan mitään. Sen muistan et sen liemen olis pitänyt olla niin suolasta et peruna melkein kelluu. Taidan muistaa väärin.


      • äitemuori*
        Nittaminax kirjoitti:

        Mun isä aikoinaan kanssa suolas itse kinkun isossa saavissa, mutta olin niin nuori etten muista siitä oikeastaan mitään. Sen muistan et sen liemen olis pitänyt olla niin suolasta et peruna melkein kelluu. Taidan muistaa väärin.

        Se menee näin että 10 l vettä ja 1 l karkeaa suolaa keitetään ja annetaan jähtyä. Kinkun pitää peittyä kunnolla, eli sen verran sitä suolavettä. N. 3 vkoa saa liota kellarissa/viileässä.
        Voi vähemänki suolavettä keittää kinkun koon mukaan.

        Mulla on yks vanha keittokirja vm. 1914, jonka ohjeen mukaan suolattua kinkkua ensin keitetään ja loppusilaus uunissa. Juttu on niin pitkä etten sitä tähän viitti kopsata.

        On muuten kiva kirja lukea ja koittaa soveltaa tän päivän oppeihin, hyvät kinkunpaistot sulle!


      • äitemuori* kirjoitti:

        Se menee näin että 10 l vettä ja 1 l karkeaa suolaa keitetään ja annetaan jähtyä. Kinkun pitää peittyä kunnolla, eli sen verran sitä suolavettä. N. 3 vkoa saa liota kellarissa/viileässä.
        Voi vähemänki suolavettä keittää kinkun koon mukaan.

        Mulla on yks vanha keittokirja vm. 1914, jonka ohjeen mukaan suolattua kinkkua ensin keitetään ja loppusilaus uunissa. Juttu on niin pitkä etten sitä tähän viitti kopsata.

        On muuten kiva kirja lukea ja koittaa soveltaa tän päivän oppeihin, hyvät kinkunpaistot sulle!

        Kiitos sulle kans. Jostain luin et kyllä nykyjäänkin jotkut keittää kinkun ensin eikä se tainut niin monimutkanen olla, mutta en ohjetta siihen nähnyt.


      • meeriamanda
        äitemuori* kirjoitti:

        Se menee näin että 10 l vettä ja 1 l karkeaa suolaa keitetään ja annetaan jähtyä. Kinkun pitää peittyä kunnolla, eli sen verran sitä suolavettä. N. 3 vkoa saa liota kellarissa/viileässä.
        Voi vähemänki suolavettä keittää kinkun koon mukaan.

        Mulla on yks vanha keittokirja vm. 1914, jonka ohjeen mukaan suolattua kinkkua ensin keitetään ja loppusilaus uunissa. Juttu on niin pitkä etten sitä tähän viitti kopsata.

        On muuten kiva kirja lukea ja koittaa soveltaa tän päivän oppeihin, hyvät kinkunpaistot sulle!

        Minultakin löytyy vuoden 1924 Kakkukirjanen, ohjeet ovat niin erilaisia esmes...pestään voi suolasta jne. Kaikki on tietenkin paistolämmöissä puu-uuniin tehtyjä joten ei oikein kuin arvailemalla tiedä lämpötilasta :))

        Aarteita ovat, eikö vaan?


    • demeter

      Sikaa en syö. Meillä on kalkkunarulla ja kaloja. Niin ja hirveä. Täytyy vain varoa, ettei pala poroksi..))
      Kiitos kuitenkin hyvistä ohjeista. Pistän muistiin, jos vielä joskus sortuisin sikaan...

      • Heh..poroksi..:))) syököhän lappilaiset poroa jouluna?


      • demeter
        Nittaminax kirjoitti:

        Heh..poroksi..:))) syököhän lappilaiset poroa jouluna?

        Tiedä heistä, lappilaisista. Minä en ainakaan söisi (poroa)...


      • demeter kirjoitti:

        Tiedä heistä, lappilaisista. Minä en ainakaan söisi (poroa)...

        Tarkoitatko poroksi mennyttä ruokaa vai yleensä poroa, ja jos et niin miksi?


      • demeter
        Nittaminax kirjoitti:

        Tarkoitatko poroksi mennyttä ruokaa vai yleensä poroa, ja jos et niin miksi?

        Kumpaistakin tarkoitan. Poroksi palanut sisältää karsinogeenejä (tulikohan nimi oikein ? syöpää aiheuttavat kuiteskin) ja Lapin poro on melkein kuin kotieläin...
        Ja sitäpaitsi kuiva ja mauton, jos oikein muistan, päätäni puistan.


      • demeter kirjoitti:

        Kumpaistakin tarkoitan. Poroksi palanut sisältää karsinogeenejä (tulikohan nimi oikein ? syöpää aiheuttavat kuiteskin) ja Lapin poro on melkein kuin kotieläin...
        Ja sitäpaitsi kuiva ja mauton, jos oikein muistan, päätäni puistan.

        Väärin muistat. Ei ole poro mauton vaan maukas. Vaan harvoin sopii eläkeläisen kukkarolle...


      • meeriamanda
        sitroen kirjoitti:

        Väärin muistat. Ei ole poro mauton vaan maukas. Vaan harvoin sopii eläkeläisen kukkarolle...

        Etpä tiedäkään kuinka hienon viestin kirjoititkaan? :)) Vai on poro kallista... nytpä saan kaverille reteesti esittää etten minä ihankaan " aina" osta kallista;D

        Juuei, en söisi ilmaiseksikaan poroa, lammasta tai pupua. Koen ne ei syötäviin eläimiin.


      • Pirre*
        meeriamanda kirjoitti:

        Etpä tiedäkään kuinka hienon viestin kirjoititkaan? :)) Vai on poro kallista... nytpä saan kaverille reteesti esittää etten minä ihankaan " aina" osta kallista;D

        Juuei, en söisi ilmaiseksikaan poroa, lammasta tai pupua. Koen ne ei syötäviin eläimiin.

        Sanoisimpa ettet tiedä hyvän päälle mittää..poronliha ON oikeasti hyvää..., mutta näähän on niitä makus asioita..ja ehkä et ole sattunut paikalle kun hyvää poronlihaa on tarjolla..:)


      • meeriamanda
        Pirre* kirjoitti:

        Sanoisimpa ettet tiedä hyvän päälle mittää..poronliha ON oikeasti hyvää..., mutta näähän on niitä makus asioita..ja ehkä et ole sattunut paikalle kun hyvää poronlihaa on tarjolla..:)

        Olen kuullut monenkin noin sanovan - siinä on vain sellainen esto...pidän/vertaan kuin lemmikkeihin noita elikkoja. Muuten kyllä uppoaa lihaa, eli ei sillä :))


      • tonttuilija.
        meeriamanda kirjoitti:

        Olen kuullut monenkin noin sanovan - siinä on vain sellainen esto...pidän/vertaan kuin lemmikkeihin noita elikkoja. Muuten kyllä uppoaa lihaa, eli ei sillä :))

        Nooh, enimmän kai lehmät ovat lemmikkejä, ja niitähän me vasta syömmekin.
        Ainakin ennen vedenpaisumusta jokaisella heillä oli nimikin.
        Poroja en tunne nimeltä muita, kuin Petteri Punakuonon.

        Ja, entäs bääbäälampaat. Niiden appamista tosin suojaa villan haju.


      • meeriamanda
        tonttuilija. kirjoitti:

        Nooh, enimmän kai lehmät ovat lemmikkejä, ja niitähän me vasta syömmekin.
        Ainakin ennen vedenpaisumusta jokaisella heillä oli nimikin.
        Poroja en tunne nimeltä muita, kuin Petteri Punakuonon.

        Ja, entäs bääbäälampaat. Niiden appamista tosin suojaa villan haju.

        Naa sano lappalainenkin :)) Tiedän et Intiassa on jopa pyhänä (lehmä) , ei minulle edes lapsena merkinnyt silleen lehmät. Possun kaa oli sitten tiukempaa kun korkealaitaiseen laitettiin. Kun vanhemmat kirkkainsilmin kertoivat ettei vaamana ole meidän pietu niin hyvin teki kinkku kauppansa :))

        Aiemmassa vastauksessa kerroin ettei myös lammas eikä puput.


      • ,,,,,,
        meeriamanda kirjoitti:

        Naa sano lappalainenkin :)) Tiedän et Intiassa on jopa pyhänä (lehmä) , ei minulle edes lapsena merkinnyt silleen lehmät. Possun kaa oli sitten tiukempaa kun korkealaitaiseen laitettiin. Kun vanhemmat kirkkainsilmin kertoivat ettei vaamana ole meidän pietu niin hyvin teki kinkku kauppansa :))

        Aiemmassa vastauksessa kerroin ettei myös lammas eikä puput.

        Mummulan navetassa oli aina muutama vasikka, jotka hamusivat sormia imeäkseen, kuinka lämmin ja märkä niiden turparustinki olikaan.

        Serkku oli aikoinaan alkanut itkemään joulupöydässä, kun kuuli, mitä, minkä lihaa syötiin. Eikä ollut syönyt sitä muruakaan.


      • meeriamanda
        ,,,,,, kirjoitti:

        Mummulan navetassa oli aina muutama vasikka, jotka hamusivat sormia imeäkseen, kuinka lämmin ja märkä niiden turparustinki olikaan.

        Serkku oli aikoinaan alkanut itkemään joulupöydässä, kun kuuli, mitä, minkä lihaa syötiin. Eikä ollut syönyt sitä muruakaan.

        Muistanpa hyvinkin ja juottovasikasta sai isommanrahan et ne häippäs yleensä niin et mut laitettiin mukamas naapuriin jotain asiaa viemään, kun olisin parkunut sen ehtoon :))

        Kyllä se mainos koski minuun jotenkin kun jokuvuosi sitten possu huuti...syökää kanaa...
        silloin ostettiin vain maalaiskinkun siivuja... ja kalkkunarulla. Paree mulle kun en liikoja mieti , ja en silti lihastakaan halua luopua.


      • ,,,,,,
        meeriamanda kirjoitti:

        Muistanpa hyvinkin ja juottovasikasta sai isommanrahan et ne häippäs yleensä niin et mut laitettiin mukamas naapuriin jotain asiaa viemään, kun olisin parkunut sen ehtoon :))

        Kyllä se mainos koski minuun jotenkin kun jokuvuosi sitten possu huuti...syökää kanaa...
        silloin ostettiin vain maalaiskinkun siivuja... ja kalkkunarulla. Paree mulle kun en liikoja mieti , ja en silti lihastakaan halua luopua.

        Samoin, eiköhän meitit ole sekasyöjiksi luotu.
        Minä eniten kaipaan pehmeitä ja maukkaita porsaankyljyksiä, äidin tekemiä.
        Maistuu, että porsas-parat ovat nykyisin sitkeitä, kuin saapasnahka.


      • valistaja
        meeriamanda kirjoitti:

        Etpä tiedäkään kuinka hienon viestin kirjoititkaan? :)) Vai on poro kallista... nytpä saan kaverille reteesti esittää etten minä ihankaan " aina" osta kallista;D

        Juuei, en söisi ilmaiseksikaan poroa, lammasta tai pupua. Koen ne ei syötäviin eläimiin.

        Ei poro ole kenenkään lemmikki.Voi hitsi että olette tietämättömiä ihmisiä.
        Poro elää elämänsä metsissä ,määräajoin ne kootaan laumaksi, merkitään ja harvennetaan.
        Jos porot voisivat lisääntyä vapaasti ,olisi se tuhoisaa luonnolle.
        Ajoporot pidetään tarhassa ja harjoitetaan.


      • Possuttelija
        ,,,,,, kirjoitti:

        Samoin, eiköhän meitit ole sekasyöjiksi luotu.
        Minä eniten kaipaan pehmeitä ja maukkaita porsaankyljyksiä, äidin tekemiä.
        Maistuu, että porsas-parat ovat nykyisin sitkeitä, kuin saapasnahka.

        4cm:n pakuiset kyljykset, suolasokerimausteliuoksessa muutamia tunteja jääkaapissa, pannulla ruskistus, sit 230C asteisessa uunissa kunnes sisälämpötila siinä 54C, sitten lautaselle ja folio kevyesti päälle ja n. 5 minuuttia levättyään lämmöt siinä 62C paikkeilla.

        Perin pehmeitä ja maukkaita olivat, äsken juuri söin.


      • tiedonhaluinen
        Possuttelija kirjoitti:

        4cm:n pakuiset kyljykset, suolasokerimausteliuoksessa muutamia tunteja jääkaapissa, pannulla ruskistus, sit 230C asteisessa uunissa kunnes sisälämpötila siinä 54C, sitten lautaselle ja folio kevyesti päälle ja n. 5 minuuttia levättyään lämmöt siinä 62C paikkeilla.

        Perin pehmeitä ja maukkaita olivat, äsken juuri söin.

        oliks ne atrian kyljyksiä


    • Ei hyvää päivää :DDD

      En voinu olla repeämättä kun ajattelin katsastaa mitä täällä 60 saitilla keskustellaan ja ensimmäisenä oli tämä viesti :D

      • tii-na-...

        yritä nyt saada kursittua ittes kasaan jouluun mennessä.


      • Vastinetta

        Vähästä se sinäkin riemastut... mukava kun kerroit meillekin.


        Anna luoja mun kaikki typerykset kestää.


      • raatokinkkuko?
        Vastinetta kirjoitti:

        Vähästä se sinäkin riemastut... mukava kun kerroit meillekin.


        Anna luoja mun kaikki typerykset kestää.

        En syö lihaa! Kun ajattelen kinkkua, tulee mieleen ne kuolleita, mätäneviä raatoja syövät siat. En voi edes katsella lihahyllyä. Tiedän, että vika on minussa.


      • kristallikallo
        raatokinkkuko? kirjoitti:

        En syö lihaa! Kun ajattelen kinkkua, tulee mieleen ne kuolleita, mätäneviä raatoja syövät siat. En voi edes katsella lihahyllyä. Tiedän, että vika on minussa.

        Ei kenenkään ole pakko.
        Olen varma että sinulla on hyvät kasviateriat, laatikot, rosollit yms.


    • No niin ja tänään sitten kinkku vesipaljuun tai muovipussissa huoneen lämpöön jos se on ollut kylmiössä tai parvekkeella sulamassa.

      • lehdet tietää

        Pari tuntia huoneenlämmössä riittää jääkapissa sulatetulle kinkulle, kertoo Kotiliesi.


      • lehdet tietää kirjoitti:

        Pari tuntia huoneenlämmössä riittää jääkapissa sulatetulle kinkulle, kertoo Kotiliesi.

        Riippuu kinkun koosta, Radiossa suositeltiin sisälämpötilaksi jopa 15 astetta ennenku se kannattaa lämpimään uuniin laittaa.


    • Annikki-mummi.

      Jo syötykin : ) Jouluinen lounas lasten ja heidän perheine nautittiin 3. adventtina. Näin vältyttiin jokavuotiselta 'kuka menee minnekin' kinaamiselta. Nyt voivat mennä menojaan. Itselläni kiireetön ja huoleton joulu, kun ei tarvi keikkua keittiössä enkä myös lähde kenenkään nurkkiin passattavaksi. Ahh, saunomisen jälkeen rentoutuminen kirjan parissa. Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta kaikille.

      • meeriamanda

        Myös Annikki- Mummille Iloista Joulua ja Uuden Vuoden toivotukset :))


    • ******

      Eka joulu yli 30 vuoteen, kun meillä ei ole sian kankkua.
      Eiköhän se joulu kulu ilmankin.

    • niin teen

      radiosta kuulin tänään et muovi pitää poistaa kun laittaa veteen vuorokaudeksi.

      • ?O?

        Minä ku luulin, että kinkku paistetaan siinä muovissa?


      • ?O? kirjoitti:

        Minä ku luulin, että kinkku paistetaan siinä muovissa?

        No sähän voit niin paistaa.


    • .........

      Minäkin olen mielummin kotona kun menen toisten nurkkiin, ei sitä osaa enää olla kuin nuorempana, vaan olis koko ajan vaivautunut olo.

    • i_a'*'

      Tulipahan mieleheni...

      Tässä muutamaa omenaa kuoriessani... Äitini kertoi lapsuudestaan jotta jos omenan kuorii kuoren katkeamatta pääsee Amerikkaan... Silloin oli kai pula-aika vaikkakin isänsä oli ministerinä "kivikylässä"...

    • tsaijajai

      Ei vielä.

      • nakrattaa***

        Sairaitahan palstalla piisaa, olette te reppanoita kun nostelette jo kuopaattuja sivuja uudelleen! Ettekö saa huomiota muuten?


      • tsaijajai
        nakrattaa*** kirjoitti:

        Sairaitahan palstalla piisaa, olette te reppanoita kun nostelette jo kuopaattuja sivuja uudelleen! Ettekö saa huomiota muuten?

        Mitä minulle mäkätät.
        Sano se hänelle, joka tämän on 17.4.2012 18:31 nostanut!!!!!!!!!!!

        Ja pitäydy ihan itsediagnostiikkaan!


    • Anonyymi

      Turhaan ostatte kinkun. Kun aattona joka toisessa taloudessa laitetaan uuni päälle koko päiväksi tulee sähkökatko. Sähkö ei riitä.

    • Anonyymi

      Hankin juuri valmiiksi paistetun kinkun. Ei tarvitse itse paistaa ja kuluttaa sähköä.

    • Anonyymi

      Yksin asuvalla akalla ,ei ukkoa ostamassa kinkkua. Joten sitä ei yksinäisen joulupöydässä ole.

      • Anonyymi

        Jäinen kinkku uuniin lämpö 90 astetta, kun on ollut uunissa tietyn ajan pistä lämpömittari paikoilleen. Varaudu noin kaksikertaiseen paistoaaikaan. Ota uunista pois kun mittari näyttää 73 astetta.

        t. ravintolakokki, satoja kinkkuja paistanut.


    • Anonyymi

      Ei ole huolta. Viimeinen kahdesta kinkustamme oli 1991 tai -92 ostettu, tuore tanskalainen kinkku 10mk/kg.
      Edellinen oli saatu joskus aikaisemmin silloisen työnantajan lahjuksena.

    • Anonyymi

      Jos aloittaja sitä aloitti sulattamaan vuosi sitten, eiköhän se jo ole sulanut ?

      • Anonyymi

        11 vuotta sitten.


    • Anonyymi

      Itse sain kaupasta toissapäivänä 5,6 kilon kinkun. Laitoin sen lavuaariin itsekseen sulamaan.

      Eilen päivällä paistoin sen, palottelin annospaloihin ja pakastin.

    • Anonyymi

      Ostan 20.12 pakastettuna ja laitan jääkaappiin sulamaan. Alan paistamaan 23.12 aikaisin aamulla Terävän Pekan ohjeiden mukaisesti.

    • Anonyymi

      Paistan varmuudeksi jo 21.12.
      23.12 tulee piikki, joka katkaisee sähköt kotitalouksista, kun kaikki samaan aikaan pitävät uunia päällä tuntikausia. Jää sika raa'aksi ja syömättä aattona.

    • Anonyymi

      Pakaste kinkku ollut kolme viikkoa jääkaapissa ,voiko vielä paistaa ja syödä??😁😁😁

    • Anonyymi

      Pakastekinkku ollut 3 viikkoo jääkaapis ,voiko vielä paistaa ja syödä ,taitaa olla jo pilaantunut??😁😁😁

    • Anonyymi

      Paistoin 3,5 kg:n kinkun Itsenäisyyspäivänä, paloittelin ja pakastin.
      Sitä riittää vieläkin.

    • Anonyymi

      Eilen pistelin sulamaan, kohta perästä kuullut kun posliini potaskaa pärisee, saattaa olla lanttulootaa seassa

    • Anonyymi

      Nyt maistuu nakit ja muusi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe