Arkkupakastin siirrettiin makuuhuoneesta uuteen paikkaan lähemmäs keittiötä. Virta otettiin keittiössä olevasta maadoitetusta pistorasiasta. Kun pakastin käynnistyy ja jonkin ajan kuluttua sammuu, katkeaa kuva hetkeksi Sony full HD televisiota, kun tv:tä katsoo joko SD tai HD virittimellä. Jos katsoo vanhalla Humax 9200 C:n virittimellä, ei pätkäisyä tapahdu.
Keittiössä oleva jääkaappi/pakastin ei aiheuta moisia oireita. Tämä laite on Mielen, arkkupakastin norjalainen merkki Gigantista. Sammuessaan se napsahtaa kuuluvasti.
Olen mielestäni paikallistanut vian arkkupakastimen komressoriin. Voiko näissä olla näin suuria eroja vai onko norjalainen jo rikki?
Pakastimen kompressorin aiheuttamat häiriöt tv:n kuvassa
6
2449
Vastaukset
- tekniikkaa
Ilmeisesti se häiritsevä laite on vaan samassa vaiheessa? Kyllä kompressori voi ottaa käynnistyessään sellaisen virtapiikin, että vaiheen jännite laskee liikaa. Uudemmassa voi ollakin jo ns. soft-käynnistys, jolloinka käynnistysvirtapiikki tasaantuu eikä jännite laske niin alas.
- rst...
Ei kompressorin kuormitus käynnistystilanteessa pitäisi huojauttaa jännitettä näin paljon. Johan valonkin pitäsi vilahtaa. (Tietysti täytyy olla samassa vaiheessa.)Verkossa joku ylimenovastus tai muuten äärimmäisen kuormittunut vaihe. Outo juttu.
- oivajussi
Kiitos vastauksista. Tuo soft-käynnistys voisi olla selitys. Liitin jatkojohdolla häiriötä aiheuttavan arkkupakastimen siihen pistorasiaan, jossa häiriöttömästi toimiva jääkaappi/pakastin normaalisti on. Ei auttanut, häiriö ilmeni arkkupakastimen kompressorin sammuessa. Harkitsen uuden pakastimen hankintaa.
Mitä muuten tarkoittaa "samassa vaiheessa". Voiko sen päätellä sulakkeista. Arkkupakastin ja televisio eivät ole saman sulakkeen "takana".- Jokilaakso.
Sulakkeista ei suoraan voi päätellä vaihetta.
Vanhoissa tulppasulakkeissa voi arvata, että jos sulakkeita
on kolmella vaakarivillä, niin eri vaakarivillä olevat sulakkeet
ovat eri vaiheella, mutta ei aina.
Löysä johdinliitos on hyvin tavallinen asennuksissa, ja aiheuttaa ko.
ilmiön. Jos tulppasulakkeet, niin kiristä kaikki sulakkeet.
UPS telkkarin liitännässä poistaisi ongelman, mutta on turhan kallis.
(Wikipedia)
- jussike
Kiitos tiedosta. Tulppasulakkeet on taulussa tosiaan kolmessa alakkain olevassa rivissä, joten vaiheet ovat kait siinä.
"Häiriköt" eli keittiön 16 A:n ja tv:n 10 A:n sulakkeet ovat tosiaan rinnakkain eli samassa vaiheessa. Valitettavasti pakastimen nykyinen sijainti ei mahdollista valita järkevällä tavalla muussa vaiheessa olevaa pistorasiaa.
Sähkömiehen kutsuminen tuumimaan asian korjausta voisi olla järkevää.
UPS laitteisiin tutustuin Wikipediassa, kiitos vinkistä. Sieltä löytyi myös jyväskyläläisiä liikkeitä, joista laitteeseen voisi paremmin tutustua. - hw-asiantuntija
Kutsu ihmeessä sähkömies käymään. Hän osaa helposti korjata tilanteen vaikka vika mitä ilmeisemmin onkin Sonyn tyyppivika. Sähkökaapilla johtimien paikan vaihtaminen ryhmästä toiseen on melkoisen helppoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849