Los Angeles kohteena?

Los Angelesiinko?

Millainen Los Angeles on paikkana? Jos haluaa lähteä reissuun yhdysvaltoihin onko Los Angeles oikea paikka? Monet ovat sanoneet sen olevan hieman tylsä paikka yksinään.. Että tarvitsisi tehdä reissu jonnekin muuhunkin kaupunkin.. Mitä kaikkea must tehtävää olisi Losissa? Oletteko olleet tyytyväisiä reissuun sinne? Mitkä fiilikset jääneet?

Itse olen käyny New Yorkissa kerran ja muista yhdysvaltojen kohteista en tiedä paljoakaan.. New York oli upea paikka! Eli mitä mieltä onko Los Angeles paikka jonne kannattaa mennä ja riittääkö se yksinään kohteena? En ole kiinnostunut Disney tai universal puistoista..

29

5889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enjaksalogatasisään!

      L.A. on New Yorkiin verrattuna hyvin, hyvin laajalle alueelle levinnyt joten vuokra-autolle tulee käyttöä. Periaatteessa siellä on ihan riittävästi nähtävää, mutta monet nähtävyydet/kohteet eivät välttämättä olekaan ihan vierekkäin.

      Aika paljon riippuu siitä, mitä haluat lomallasi tehdä... L.A. on mielestäni hyvä kohde jos kiinnostaa käydä hieman rannalla, ostoksilla sekä nähdä elokuvien/TV-sarjojen kuvauspaikkoja. Myös urheilun puolesta sieltä löytyy oikeastaan kaikki olennaiset paitsi NFL:n joukkueet. Lämpötila on myös hyvin suotuisa kuten olettaa saattaa, ei niin viluisa kuin San Franciscossa eikä niin kuuma kuin Vegasissa.

      Monet yleensä yhdistää tuon lisäksi vierailun Las Vegasiin tai San Franciscoon, jotka ovat kyllä molemmat monella tapaa mielekkäämpiä paikkoja turisteille.

    • LA turisti

      Ensikertalaisen ei kannata aloittaa LA:sta. Mieluumin vaikka San Franciscosta. LA on melko tylsä, jos ei ole kiinnostunut Hollywoodin tarjonnasta universaalipuistoineen kaikkineen. LA:ssa ollessa kannattaa (junalla) poiketa myös muihin lähikaupunkeihin. Liikkuminen on tosiaan LA:ssa hankalampaa, kuten myös kaikenlainen suunnistaminen paikasta A paikkaan B. Kyllä LA:ssa viimeksi ollessani tuli NYCiä ikävä...

    • harkitse uudelleen

      Yhdyn edellisiin kirjoittajiin ja sanon, että jos on vain vähän kokemusta Yhdysvalloissa matkailusta, niin San Francisco tai Las Vegas ovat turistille hyviä paikkoja. Molemmissa riittää nähtävää ja koettavaa ja mikä parasta, ne ovat paljon tiivimmässä kasassa. Kummassakaan niistä ei tarvitse autoa.

    • Ei

      Sitä paitsi LA:ssa ei näy ollenkaan aurinkoa, vain savusumua. Tietysti jos tykkää ajella moottoriteitä, niin LA on oikea paikka. Suosittelen myös mielummiin San Franciscoa.

    • Los Angeles

      Itse olen menossa syksyllä Losiin, en ole koskaan käynyt Amerikassa mutta kyllä Losiin mieluiten haluan :) Haluan nähä Hollywood Walk of Famen :)) Mut miten siel toi röökin ostaminen, minkä ikänen saa ostaa, onko tietoa ?

      • cigarettes4u

        Tupakkaa saa ostaa 18-vuotias ja alkoholia 21-vuotias. Varaudu näyttämään paperit, koska ne kysytään melko varmasti. Yleensä tupakan ostajilta kysytään paprut, jos näyttää nuoremmalta kuin 30- vuotiaalta ja alkoholin ostajilta jos näyttää nuoremmalta kuin 40- vuotiaalta (joissain liikkeissä raja on jopa 50 vuotta).

        Huomaa myös, että Kaliforniassa tupakointi on kiellettyä monissa paikoissa. Varsinkin kaikki julkiset tilat ovat ja niiden välitön läheisyys ovat kiellettyä aluetta. Jos tupakkaa voikin ostaa helposti papruja näyttämällä, niin itse tupakointi on sen sijaan tehty hyvin hankalaksi.


      • Ei

        > Itse olen menossa syksyllä Losiin, en ole koskaan käynyt Amerikassa mutta
        > kyllä Losiin mieluiten haluan :) Haluan nähä Hollywood Walk of Famen :))

        Älä helvetissä! Se on maailman tylsin paikka, jotain tyhmiä tähtiä jalkakäytävällä. Tampereellakin on enemmän nähtävää tai vaikkapa Vantaalla.


    • Älä mene

      Miksi ihmeessä kaikki keskenkasvuset luulevat, että LA:ssa on jotain nähtävää. Olen käynyt siellä ja voin kertoa, että ei kannata maksaa 1000 euroa lentolipuista ja kärsiä aikaerosta savusumusen kaupungin takia.

      TOISTAN VIELÄ KERRAN: JOS MATKUSTATTE USA:HAN, VALITKAA JOKIN TOINEN KAUPUNKI KUIN LOS ANGELES!

      • 20

        Kuinka moni suomalainen on nahnyt LaBrea Tar pits tai Getty on the Hill, puhumattakaan Hearst Castlesta? Luullaan etta keskikaupunki on se "in" juttu, siella on vain toimistoja.
        LA:ssa tarvitsee auton koska mikaan ei ole lahella mitaan muuta.
        New Yorkin lisaksi Chicago on nakemisen arvoinen miljoonakaupunki, puhtaampi ja kauniimpi kuin NYC. New Orleans on oma lukunsa nyt kun on alkanut toipua hurrikaanista ja Santa Fe on jotain sellaista mita ei luulisi USAssa olevan.


      • Kävin viime kesänä
        20 kirjoitti:

        Kuinka moni suomalainen on nahnyt LaBrea Tar pits tai Getty on the Hill, puhumattakaan Hearst Castlesta? Luullaan etta keskikaupunki on se "in" juttu, siella on vain toimistoja.
        LA:ssa tarvitsee auton koska mikaan ei ole lahella mitaan muuta.
        New Yorkin lisaksi Chicago on nakemisen arvoinen miljoonakaupunki, puhtaampi ja kauniimpi kuin NYC. New Orleans on oma lukunsa nyt kun on alkanut toipua hurrikaanista ja Santa Fe on jotain sellaista mita ei luulisi USAssa olevan.

        Komppaan edellistä. LA:ssa ympäristöineen on nähtävää, mutta auto on välttämätön.


    • LA dream

      Kävin itse ekan Jenkkien reissun juuri LA:ssa, ja tykkäsin älyttömästi. Samaan reissuun yhdistetttin myös Las Vegas ja San Francisco. Las Vegas on ihan näkemisen arvoinen, mutta itselle riitti mainiosti pari päivää siellä. "The" kadunpätkä on päivässä nähty. San Francisco taas oli liian eurooppalaisen oloinen kaupunki, LA on enemmän jenkkiläinen paikka. Mutta tämä on tietysti ihan makuasia.

      Yhdyn edellä kirjoittaneisiin, että jos LA:iin lähteen, vuokra-auto on välttämättömyys. Kannattaa ajella rannikkoa pitkin, näkee kaikenlaisia rantapaikkoja (Malibu beach, Santa Monica jne.) Nämä voivat olla myös hyviä paikkoja majoittua, jos on yhtään rantaihmisiä (hotellit toki kalliimpia rannalla). Itseä kiinnostaa leffa/TV-maailma, joten Universalin studioilla tuli käytyä. Kannattaa jonottaa se tunti-pari kiertoajelulle, oli ihan hauska kokemus. Hollywoodin kaupunginosa itsessään on aika mitätön paikka... Mielestäni LA:n paras tarjonta oli rannan läheisyydessä.

      Jos/kun vuokraa auton LA:ssa, kannattaa tehdä navigaattoriin sellainen asetus, että ei ajele moottoriteitä. Niissä ränneissä ajellessa ei paljoakaan näe. Pienempiä teitä/katuja ajellessa näkee paljon enemmän sitä oikeaa kaupunkia. Toki aikaa voi kulua enemmän, mutta ei kai lomalla ole tarkoitus kiirehtiä paikasta toiseen?

    • LA

      Mielipiteitähän tuo Losi tuntuu jakavan, mutta itse tykkäsin kovasti! Oltiin reilu kaks viikkoa, josta 4 yötä Vegasissa . Autoa ei ollut käytössä, vaan vaihdettiin yöpaikkaa välillä eri kaupunginosiin, ja osallistuttiin päivän kestävälle sightseeing tourille, jossa näki hienosti eri paikkoja (esim. Staples center, Chinatown, Downtown, Bel Air, Rodeo Drive, Universal Walk, Hollywood Hills, Olvera Street jne.) (www.lasightseeing.net). Ja bussillakin pääsee helposti, kun kattoo reitit valmiiksi netistä. Metrolla ajelu oli vähän jännempää, epämääräistä porukkaa sattu ainakin meidän kans samaan kyytiin. Alueena välttäisin tota Downtownia, meidän bussi Vegasiin lähti sieltä ihan päiväsaikaan, ja oli semmosta seutua, et ykskin kortteli tiettyyn suuntaan kun käveli niin oli jo sen näköstä että seleviääköhän täältä hengissä :).

      Venice Beachille en ehkä enää majoittuisi, ennemmin Santa Monicaan tai Malibuun. Rannat on tosi kauniita kyllä. Myös West Hollywood oli sijainniltaan hyvä, lähellä esim. Farmer's Market. Hollywood on aika ränsistynyt paikka, hirveesti ihmisiä eikä juuri nähtävää.

      Sää oli heinäkuussa mahtava, aamuisin oli sumuista, mutta pilvettömältä taivaalta kyllä paisteli loppupäivän. Universal Studiolle mennessä kannattaa ottaa Front of line-lippu, ei tarvinu jonottaa yhtään, kun ilman sitä jonotusaika saattoi olla jopa 2 tuntia laitteisiin. Jos tykkää huvipuistomeiningistä niin saa kivasti kulumaan kaksikin päivää. Shoppailupaikkoja on tosi paljon, ja tavara halvempaa Suomeen verrattuna. Mieluisin ostospaikka meille oli Santa Monican 3rd Street Promenade, jossa voi myös käydä esim. elokuvateatterissa. LA Zoo on kiva, jos tykkää eläintarhoista, ja samalla voi myös käydä tsekkaamassa Griffith Observatoryn, joka on melko lähellä.

      Totta on, että LA on alueena todella laaja, ja täytyy kyllä tietää mitä aikoo tehdä ja suunnitella reissua etukäteen. Mutta tehtävää ja nähtävää riittää, ja suosittelen kyllä paikkana!

    • Roadtripille

      Hellurei usan matkaajat! nyt kaivataan majoitusvinkkejä sekä los angelesin ja san fransiscon liepeiltä. auto käytössä ja hakusessa edullinen hotelli/hostelli suht turvallisilta seuduilta,ei tarvita mitään hienostopaikkaa mut ei myöskään jaettuja huoneita, pariskuntana liikkeellä ja tullaan grand canyon suunnasta vanhaa route 66 pitkin joten matkan varrellekin voidaan jäädä yhdeksi yöksi jos on kivoja paikkoja.

      • majoitus USA:ssa

        Majoitus ei todellakaan ole ongelma USA:saa automatkaajalle. Motelleja on PALJON! Muutamia ketjumotelleja luettelen:
        Holiday Inn Express
        Days Inn
        La Quinta
        Motel 6
        Econo Lodge
        Super 8
        Quality Inn

        Roomsaver.com voi katsella hintatasoa. Etukäteis varausta harvemmin tarvitaan.


    • dzgdzggsg

      Moni kertoo tarinoita, mutta eivät ole oikeesti käyneet näköjään losissa.
      Tekemistä ja näkemistä riittää. Aurinko näkyy, vaikka ei olekaan maailman puhtain ilma.
      Keskustassa ei ole oikeastaan mitään ja auto on lähes pakollinen.
      Vegasissa kannattaa käydä samalla, mutta sielä ei nähtävää riitä kuin päiväksi tai kahdeksi. Ja siinä kannattaa samalla käydä tsekkaamassa myös grand canyon, vaikkei yleensä mistään luontonähtävyyksistä pitäiskään

    • Makuasioista ei kai voi kiistellä, mutta olen aika samoilla linjoilla kuin monet muutkin täällä. San Francisco on huomattavasti kiinnostavampi mesta kuin Los Angeles. Me teimme kuluneena kesänä kolmen viikon roadtripin länsirannikolle, joten ehdittiin nähdä Friscon ja Losin lisäksi Las Vegas, Grand Canyon, Yosemite ja pari pikkukaupunkia. Friscoon suorastaan rakastuin, vaikka keli onkin siellä paljon viileämpi kuin Losissa (kesälläkin Friscossa vain parikymmentä astetta tai allekin kovan tuulen takia). Mutta keli on siellä sivuseikka. Ihan mahtavia ravintoloita, yöelämää, kauppoja ja nähtävyyksiä riittää yllin kyllin. Ja jos vuokraa auton, on näppärä käydä Yosemiten kansallispuistossakin.

      Blogiin (walleni.us) kirjoitin reissusta tuoreeltaan kokemuksia ja vinkkejä.

      San Franciscosta:

      http://walleni.us/salarakkaani-asuu-san-franciscossa/

      http://walleni.us/tallaisia-graffiteja-suomeenkin-kiitos/

      http://walleni.us/juhannus-satamassa/

      http://walleni.us/kotimme-san-franciscossa/

      http://walleni.us/james-bond-ja-golden-gate/

      Friscon ja Losin välinen Highway 1 on kyllä ihan huikea:
      http://walleni.us/maailman-kaunein-rantatie/

      Ja täällä löytyy stooria vielä Losista:

      http://walleni.us/venice-beach-maailman-friikein-ranta/

      http://walleni.us/tassa-ravintolassa-laski-on-sankari/

      http://walleni.us/nama-universal-studio-kohteet-on-nahtava/

      http://walleni.us/elamani-eka-baseball-matsi/

      • Vasen Ranta

        Kivat jutut. aikaa oli aivan lian vahan Californian koluamiseen.

        Olen itse ajanut koko California 1 tien paasta paahan useampia kertoja, asuin sen etelapaassa, Dana Point'issa kuusi vuotta, sen jalkeen San Diegossa jo 32 vuotta. Perhe on pitkin rantaa, joten Canadan rajan ja Meksikon rajan valia on ajettu tiheaan ja California, Oregon ja Washington koluttu, mutta viela on lisaa nahtavaa.

        Pikku pyynto: "Frisco" ei ole sopiva nimike, joko "City" kuten kaupungin omat asukkaat sanovat, tai koko nimi San Francisco.


    • Kaks kertaa LAssa

      Jos luulee haluavansa Los Angelesiin kannattaa reissu koeponnistaa esim. menemällä kesähelteellä Tikkurilaan taikka Espooseen ruuhka-aikaan. Jos viihtyy noissa paikoissa lomallaan, tykkää takuulla losistakin.
      Eli LA on todella booooring, risteilevien moottoriteiden alla olevia lättänöitä pikkukaupunkeja vieri vieressä.

    • Los Angeles on perseestä ja siellä ei ole mitään mielenkiintoista. Noita rättikauppoja on jokaisessa maailman kaupungissa - turhuuksien turhuus. L.A. on paskainen, ruma, vaarallinen monin paikoin ja aivan liian iso kylä. Onhan siellä komeita rikkaiden asuma-alueita, mutta so what? Suosittelen roadtrip - tyylistä reissua Kaliforniaan ja auton vuokraamista. Tyynen Valtameren ranta on hieno ajaa.

    • LA on oikein hyvä kohde. 1.35 usd hintaan pääsee bussilla Santa Monicaan josta voi kävellä Venice beachille. Nähtävää riittää.

    • Losi vei sydämen

      Olen matkustellut paljon yhdysvalloissa ja Kalifornia on yksi lempi alueistani. Los Angeles on upea kaupunki ja siellä on todella paljon nähtävää. Laajalle levinneisyyden vuoksi auto on ihan ehdoton. Pari viikkoa saa kulumaan aamusta iltaan ihan heittämällä ja koko ajan näkee uutta. Se on itsestä kiinni, kuinka suppea tai laaja on oma halu nähdä ja pyöriä. Pitää uskaltaa lähteä muallekin kuin parille ostarille tai pyöriä pelkästään Walk of famella turistikrääsä kauppojen ympärillä. Ruoka on hyvää ja edullista. Las Vegasissa kannattaa poiketa pari päivää, myös automatka Mojaven autiomaan läpi on kokemus. San Diego on sadan mailin päässä, sinne voi tehdä ihan päivä reissunkin, jos ei halua yöpyä. Ei kannata ottaa näitä negatiivisia ihmisiä kovinkaan vakavasti, jotka aina haukkuvat kaiken. Itse olen taas maaliskuussa lähdössä Losiin ja käymme samalla myös San Diegossa. Mukavaa matkailua kaikille! P.s. Kannattaa jättää se tiukka pipo ja negatiivisuus kotiin, niin saa matkoista paljon enemmän irti :)

    • Las Vekara

      Mulla on kolahtanut Las Vegas. Olenko yksinkertainen? Kyllä! Ja siksi onnellinen.

    • tervak3

      Minulle tulossa neljäs kerta Losissa nyt toukokuussa. Edellisen kerran olin vuosi sitten. Vegasissa käynyt kaksi kertaa.
      Se tykkääkö Losista riippuu ihan siitä mitä lomaltansa haluaa. Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta ravata museoissa ym. Niitähän siellä riittää kyllä. Losissa vetää puoleensa se elämäntyyli, viihdeteollisuus tietty ja ylipäätänsä niin erilainen paikka kuin Suomi. Paljon hyviä ravintoloita ja baareja.Paljon historiaa liittyen elokuvatähtiin. Ravintoloita joissa on Marilyn Monroet sun muut käyneet syömässä. Baareja joissa kuvattu kuuluisten bändien musavideoita, Tv:stä tuttuja paikkoja muutenkin. Shoppailumahdollisuudet mahtavat. Avoautolla ajelu ympäriinsä auringonpaisteessa. Se on vaan mun lempipaikka maailmassa :)

      Vegas on ihan kokemisen arvoinen paikka. Yleensä pari päivää riittää näkemään mikä se meininki siellä on. Hotellien huoneet ovat edullisia ja tilavia, mutta ravintolat ja baarit ym. ovat nykyään kalliita. Tietty aina voi mennä mäkkäriin syömään, mutta ei koko lomaansa sitäkään jaksa :) Pelikoneissa ei ole enään sivussa vedettävää vipua vaan tylsät painikkeet ja voitot tulostuvat paperilapulle jonka voi käydä lunastamassa tai pelata pois.
      West Hollywood on mun lemppari paikka. Siisti, turvallinen ja paljon ravintoloita ja kauppoja. Homofoobikot älkää vaivautuko, suurin osa asukkaista homoseksuaaleja. Paljon julkkisten suosimia ravintoloja, kalliita mutta mahdollisuus nähdä julkkuja :)

    • t8t8t8t

      kyllä täytyy olla mieleltään köyhä jos ajattelee ettei Los Angelesissa ole nähtäväää!
      Mu haaveiden matka sisältäsi:
      -TV-talk show yleisössä oleminen studiolla ehkä Jimmy Kimmel
      -Marilyn monroen talo 12305 Helena Drivella
      -Bruce Springsteenin kotitalolla käynti
      -Muiden Rock starojen ovellä käynti, tai bongaus iltaelämässä Viper Roomissa yms
      -Mulholland drivella Marlon Brandon talolla käynti jonka naapurissa asuu Jack Nicolson
      Tiijän nää paikat muuten, oon varautunut jo kauan sitten Googlen kautta .
      -Malibu Beacilla/surffausta ehkä
      -käynti jossain tv sarjan filmauksessa
      -ehkä jopa castingissa :)
      -konsertissa joku hyvä superstara joita ei suomeen tule
      -ehkä jonkun staran haudalla /elizabeth Taylor?
      ja paljon muuta.
      -tmz starabongaus kiertue, he kuulemma järjestää starojen bongauksia
      -muutamissa kuuluisissa kuppiloissa istuminen ,joissa starat käy syömässä/näyttäytymässä paparazzeille.
      Yöpyisin Beverly Hills Hiltonissa tai Marmont chateaussa jossa monet starat asuneet

    • Lupasuunnitella

      Aina kuulee puhuttavan Losin ruuhkista. Onko jotkut tietyt motarin pätkät pahimmat vai onko kaikki jumissa aina päiväaikaan?

    • kristina88

      L.A maailman ihanin paikka. menen sinne uudestaan ja uudestaan

    • LAMyHome

      Olen asunut taalla jo vuosikausia, sinun taytyy olla tietyn tyyppinen ihminen etta tykkaat Lossista. Taalla on beach life, Santa Monica, Malibu, Venice, Manhattan Beach, Redondo, etc. Menepa kaupungin ulkopuolelle vaikka Pasadeenaan tai Glendooraan, ja naet miten keskiluokka asuu ja saat oikean kuvan. Keskustassa ei ole kuin pankkeja, toimistoja ja sitten viela toimistoja. Nakemisen arvoista on ranta paikoissa ja suburbeissa. Auto on valttamaton, Los Angelesin alue on noin 500 square mailia ja suur Los Angelesin talousalue noin 5 kertaa suurempi, taalla asuu 17 miljoonaa ihmista. Sinun taytyy olla ulkoilma ihminen pitaa autoilusta ja ranta elamasta, se on Los Angeles. Vuokraa convertible (avoauto) lentokentalta, kayta Fox Car Renta ja saat halvimmat hinnat, hinnat vaihtelee paivan ja viikon mukaan, tee varaus etukateen foxcarrental.com. Ala osta mitaan (vaatteita, ruokaa, juomia) turistialueilla koska hinnat on tuplat tai kolminkertaiset, myos bensa. Kay San Fernando Valleyssa (esim. Burbank, Glendale Galleria, Sherman Oaks Galleria) ostoksilla.

      Ensikerralla L.A. voi naytta tylsalta koska et tieda minne menna ja naet vain freewayt ja korkeat talot ja paljon autoja ja pikkukauppoja. Jos joku osaa nayttaa sinulle suunnan niin loydat helmia tasta suuresta kaupungista. Tutustu jo etukateen ja hanki kartta tai katsele paikkoja netissa. Jos tulet tanne ja et tieda mitaan naat todennakoisesto keskustan ja Hollywoodin ja koko aika menee ajamiseen, ja sitten turhaudut ja et nahnyt mitaan ja ajattelet etta L.A. on sekava paikka. Se on niin suuri etta et kuukauden lomalla nae kuin 10 prossaa jos edes sita. Taalla on halpoja ostoskeskuksia ja kaupunhinosia, Korea Town, China Town, Pasadena Swap Meet, etc.

      Tervetuloa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe