Laitoin vahingossa toiselle palstalle tämän myös, joten nyt oikealle palstalle:
Saisinko vinkkejä. Omistan 6kk ikäisen uroskoiran joka ei ole edelleenkään sisäsiisti. Käytän koiraa ulkona 4-5 kertaa päivässä ja katson että pissii usein. Merkkailu alkanut hetki sitten ja sen vuoksi pissailee pieniä ruikkuja ulos ja paljon. Silti tulee sisälle vielä 3-4 pissat päivässä. Aamulla noin klo 6-7 tekee pissat sisälle ja samoin päivän aikana yhdet tai kahdet ja vielä iltalenkin jälkeen yhdet. Olen lukenut että urokset oppivat narttuja huonommin sisäsiisteiksi (jopa vasta 8kk ikäisenä), mutta jotenkin tuntuu että 6kk on jo sen ikäinen, että pitäisi pystyä jo pidättämään. Vinkkejä? ainiin ja paperi on sisällä edelleen ja tekee sille, olen koittanut ottaa paperin pois mutta tekee lattialle sitten.
6kk urospentu ei sisäsiisti edelleenkään
23
9619
Vastaukset
- aluksi kysyn
Onko minkä kokoinen/rotuinen koira kyseessä??
- aloittaja.
aikuisena 20kg pötykkä :)
- asd
Kannattaa panostaa sisäsiisteyteen, meillä päin tuttava perheen koira on 2v. ja tekee sisälle. Ei suostu pihalle tekemään... Suosittelen tosiaankin kunnollista sisäsiisteys koulutusta. Kannattaa hankkia merkkeileville koirille tarkoitettua sumutinta. Saa perus eläin kaupoista. Kannattaa ostaa suihkuttaa kaikkialle minne pissinyt, ja jättää hajut papereihin.
- b
Moikka, meillä on 8kk tyttökoira ja se välillä tekee sisälle vieläkin. Lähinnä yöllä tai aamuyöllä, jos ei ole saanut omistajia hereille. En tiedä onko normaalia vai ei, mutta sen tiedän että kaikki omistamani koirat ovat oppineet eri aikaan, vaikka kaikki on opetettu heti pienestä pennusta asti. Edellinen koirani oppi jo 4kk:n ikäisenä.
- oma vika,ei koiran
ootte huonoja kouluttajia mun koira on vajaa 10 viikkonen ja melko sisäsiisti
- Joobax
Oma narttu tuli 10 kk iässä sisäsiistiksi.
- Samira52
Oletko käyttänyt koiraa eläinlääkärillä? Joillakin koirilla voi esim. virtsatietulehdus myös aiheuttaa kyseisen ongelman ja pennun kanssa siihen ei aina kiinnitetä huomiota koska ne voi "ruiskauttaa" muutenkin silloin tällöin. Mutta käyttäisin tarkistuttamassa ettei tästä ole kyse ja sitten tiuhaa ulkoilua kunnes asia valkenee koirallekkin. Jos tiedät että koira tekee tarpeensa 6-7 välillä aamulla niin vie se ulos viiden ja puoli kuuden välillä! Ne aamu-unet nyt vain on unohdettava kunnes koirasta on saatu sisäsiisti! Puolivuotias pentu tarvitsee useimmiten (ainakin minun mielestäni) useampaa ulkoilua kuin 4-5 kertaa päivässä. Mutta niiden ei tarvitse olla aina lenkkeilyä tai leikitystä vaan just tarpeiden tekemistä. Itse olen "lahjonut" koiran (opetusaikana) aina tehdyn tehtävän jälkeen ja ensimmäiseksi opettanut sanat "pissaa" tai jonkun muun sopivan sanan jota käyttää just kun koira jotain tekee - ensialkuun. Palkkio ja iloiset kehumiset päälle kun toimii oikein. Vahingoista ei ole toruttu tai rangaistu mutta itsekseni olen puhunut samalla kun siivoilen lattiaa ja jotenkin se koirakin ajan mittaan tajuaa mistä on kyse :D Toivotan onnea eteenpäin!
- ...
Oma koirani oppi sisäsiistiksi 8 kk ikäisenä (oikeastaan oli jo aiemmin, mutta tämän jälkeen satunnaisetkin vahingot loppuivat). Ei kyllä tehnyt puolivuotiaana noin monia pissejä päivässä sisälle, mutta koirat ovat yksilöitä. Itse aloin torua pentua tuossa iässä sen tehdessä pissit sisälle. Sanoin siis jämäkällä äänellä "ei" ja vein koiran ulos. Tässä on tosin huomioitava koiran luonne. Omani ei vähästä hätkähdä. En tiedä mistä olet lukenut asiasta, mutta sanotaan, että nartut oppivat sisäsiisteiksi hitaammin. Joillain kestää jopa puolitoista vuotiaaksi asti.
Paperit kannattaa ottaa lattialta pois. Nehän merkitsevät koiralle vain sitä, että on sallittua tehdä tarpeet sisälle. Älä myöskään järjestä hirveää showta koiran tehdessä pissit sisälle. Jotkut koirat "nauttivat" saadessaan tällaista huomiota. Koiran voi vaikka laittaa eri huoneeseen ja pissit pitää siivota pois eleettömästi. - mikä ihmisiä vaivaa?
Paperit pois ja lattianpesu niin että haju varmasti häviää.
Heräät aamulla ennen koiraa, viet ulos ja päivän aikanakin aina kun näyttää että on hätä.
Sisäsiistiksi saa opetettua vain viemällä useasti ulos, eikä 4-5 kertaa päivässä riitä, kuten huomaat.
Mikä ihmisiä oikeesti vaivaa kun ihmettelevät ettei koira opi sisäsiistiksi muutamalla ulkoilukerralla päivässä?
Tai niin että osan pissoista saa tehdä sisälle?- Ei hermoilla
Luehan vastaukseni ketjusta "ulosvieminen". Onnistuu se ilman jatkuvaa vahtimista ja ulosvientiä.
Tai sitten meidän pentumme on valioluokkaa älykkyydessään. - Joobax
Kyllä se oppii. Se vaan vie aikaa vähän enemmän. Me normaalit ihmiset kun käymme päivisin mm. töissä ;D niin ei sitä koiraa voi olla jatkuvalla syötöllä viemässä ulos.
- ihsfgköksö
mulla kans 6kk uros, aikusena paino noin15kg.
5kuukautisena tajusin ottaa lehdet pois lattialta ja heti alkoi näyttämään että sisäsiisteys olis hanskassa, pidätteli sen 8h ja joskus rapiat päällekin (työaikani), öisinkin oli lattiat siistit.
Nyt helmikuun alussa muutettiin uuteen asuntoon ja vähän tuli takapakkia, pari kertaa ruikkas sisälle alussa, sitten tulli vielä ripuli kaksi kertaa ja eihän se pystynyt pidätellä ollenkaan eli kakkashow käytiin parisen kertaa läpi täällä.
No ripuli loppui mutta koira jatkoi jätösten tekemistä sisätiloihin vähintään sen kerran päivässä, etenkin kakkaa ei pidätelty ollenkaan vaikkei se enään löysää ollutkaan. Aina teki samaan paikkaan, olohuoneeseen antiikkipöydän alle.
Aloitin sitten ihan alusta sisäsiisteys koulutuksen ja vein monta kertaa päivässä koiran ulos, 5-6 aikaan aamusta ensimmäisiä kertoja ja viimeisiä 24-01 yöstä (2-3 tunnin välein, mun koiralla ei ole koskaan pätenyt se että esim aina herätessä tai syömisen jälkeen pitää viedä tarpeilleen)
Pari kolme päivää tätä toistin ja koira alkoi taas pidättämään pidempää päivisin, muttä öisin kävi aina tekemässä olohuoneen pöydän alle vähintään kakat.
Sitten keksin eristää olohuoneen yön ajaksi koiralta ja koska minulla ei ole koiraporttia niin käytin ihan tavallista pyykinkuivaustelinettä esteenä.
Se tepsi, koira ei enään ole tehnyt öisinkään sisälle.
Samalla tavalla eristän olohuoneen päivisinkin jos kukaan ei ole kotona.
Muuten olen vahtinut ettei ala kyykistelemään siinä kohtaan, jos näenkin haistelevan niin kiellän ja tajuaa lopettaa aikeensa siihen paikkaan pidätellen sitten siihen asti kunnes pääsee ulos.
Käytän sitä noin 5 kertaa ulkona, osa niistä on lenkkejä/ulkoilua, osa pelkkiä pissityksiä.
Eli jos sunkin koira tekee vaan ja ainoastaan aina tiettyyn kohtaan sisällä niin kokeile jotenkin eristää se siitä tilasta silloin kun et pysty sitä valvomaan, saattaa toimia mutta en takaa mitään.. - Ärsyyntynyt
Meillä 4kk vanha kääpiöpentu ja vaikka vinkkejä en osaa antaa niin vertaistukea turhautumiseen tulee täältä sylikaupalla. Itse juuri kävin ulkoiluttamassa koiraa vartin verran ja sisälle tullessa alla minuutti niin oli pissaanut lattialle ja kohtaa jossa ei ollut edes paperia. Muutenkin tuntuu olevan sama onko paperia vai ei. Meillä laminaatti josta lähtee pintakiilto jos sitä pesee vahvoilla aineilla, joten tosi miedola aineella pesen mutta silti pahimmasta pissakohdasta olen huomannut sen kiillon jo kadonneen vaikka pesuainetta käytän ehkä vain joka kolmas päivä. Tiedän ettei 4kk vanha osaa pidättää, mutta jumankauta kun sama on toistunut usein. Ulos ei tule mitään, mut sit kauheella kiireellä kotiin pissille, joten kyse on enemmänkin pidättämisestä ulkona. Hihnassa ollessa ei ole tehnyt tarpeitaan kertaakaan parin kuukauden aikana, vapaana omakotitalon pihalla tekee muutamat pisut ulos päivällä (käy pihalla noin kerran tunnissa). Myös pihalla tosin pidättää ja usein tulee sisälle vain pisulle ja haluaa saman tien takaisin ulos :(. Oikeasti ottaa päähän ja huomaan etten enää niin heliä ajatuksia siitä edes ajattele jonka taas pelkään vaikuttavan minun ja koiran suhteeseen kun kyllähän pentu sen vaistoaa etten välillä siedä sitä silmissäni.
- voi sinua!
Juoksutat koiraasi ulkona NIIN KAUAN että se tekee tarpeensa ulos! Tässähän nyt on kyse koiran omistajan malttamattomuudesta. Pentu haistelee ja tutukii ympäristöään eikä edes malta pissata välttämättä heti.
- dgfaegrraaf
Meillä on reilu 5 kk uros. Paperi ollut poissa jo pari kuukautta. Tekee välillä sisälle, sillä ei tuon ikäinen vielä pidättää osaa kunnolla. Tekee kuitenkin sinne missä paperi ennen oli.
Aina ruuan, unen ja leikin jälkeen on edelleen vietävä ulos. Hienosti osaa pidättää liki 8 h, mutta jos vähän menee yli tai jos leikkii vanhemman koiran kanssa niin sitten ei varmasti kykene pidättämään.
Olet varmaakin tietämättömyyttäsi pitkittänyt koirasi sisäsiistiksi oppimista, sillä paperi olisi pitänyt ottaa pois jo aikaa sitten. Ota paperi pois, niin kyllä se vielä hokasee että sisälle ei saa tehdä.
Huomioi sekin, että koirallasi on ensimmäinen uhmaikä tuloillaan. Voi siis yrittää merkkailla ja ottaa johtajan paikkaa, kuuluu ikään. - Sympatiaa
Paperin pois otto voi ehkä toimia jos pentu pissii vain paperille. Mutta jos tekee tarpeensa mihin vain niin siinä vaiheessa itse opettaisin pissimään ensin paperille (ja toki ulkona tarpeiden tekemistä kehutaan uraalla).
- vsvsvsvs
Onkohan tällä palastalla vain kärsimättömiä nuoria?Ihmettelen kun monella palstalla voivotellaan pennun sisäsiisteyttä.Kaipa nekin on yksilöitä ja opetteluun menee eri aika. Omani nyt 1v,joka oppi noin sisäsiistiksi 5-6kk ikäisenä,paljon ulkoilua sekä kärsivällisyytä.Teki matolle välillä kummatkin tarpeet,laitoin suihketta ja etikkaa,ei mitään vaikutusta. Matto pesulaan ja uusi yritys,taas matto pesulaan.Luuleeko joku pennun olevan jotenkin ohjelmoitu,kyllä se tarvitsee aikaa ja huolenpitoa sekä PALJON kärsivällisyytä.Rauhallinen kasvattaja niin on koirakin, tietyt rutiinit tosi tärkeitä.Kuukausi sitten alkoi taas pissata sisälle vaikka juuri olimme ulkona,pyysi ulos parin tunnin välein. Menimme lääkäriin,pissa hapan,viikon c-vitmiini1/4tbl päivässä, vaiva ohi.Jotenkin tuntuu että pennulta odotetaan aivan epäinhimillisen pitkiä pidätys aikoja.Päteekö sama sinuun omistaja?
- just wait
Pese pissakohdat etikkavedellä. Kloritti vaan innostaa pissaamaan samaan kohtaan uudestaan. Pissa ei saa tuoksua missään, eli ei oleta niitä sisä-wc:ksi. Etikka on miltei ainoa aine joka todella vie tuoksun pois myös koiran mielestä.
- apuja sisäsiistiksi
saako etikalla koiran sisäsiistiksi? mulla on siis 8kk vanha koiran "pentu" joka pissii vieläkin sisälle. luulisin että ne on mielenosoitus pissat koska jos koiraa on esim. komentanut niin heti jonnekkin lorauttamaan... kertokaa vinkkejä miten koiran saa sisäsiistiksi jos on n 8kk vanha. se on 30-40 kg ei ole lihava vaan todella iso koska siinä on isoja rotuja...
- voi voi
Osa tekee sisälle vielä tuossakin iässä. Vie ulos tiuhemmin, kyllä tuon ikäinen jo jaksaa pidätellä kahdeksan tuntia, jos vaan saa tarpeeksi ulkoilla. Meillä on vajaa kolmen kuukauden ikäinen pentu, ja tekee ulos, toki haluaisi sisään aiemminkin, mutta sanon aina että pissaa, aikansa väliin ottaa mutta pissaa sitten lopulta ja pääsee sisälle.
- voi voi
voi voi kirjoitti:
Osa tekee sisälle vielä tuossakin iässä. Vie ulos tiuhemmin, kyllä tuon ikäinen jo jaksaa pidätellä kahdeksan tuntia, jos vaan saa tarpeeksi ulkoilla. Meillä on vajaa kolmen kuukauden ikäinen pentu, ja tekee ulos, toki haluaisi sisään aiemminkin, mutta sanon aina että pissaa, aikansa väliin ottaa mutta pissaa sitten lopulta ja pääsee sisälle.
Ja jatkan, heti pissaa kun olet komentanut, entäpä jos se haluaakin ulos hakemalla huomiota ?
- tensigon
onko sulla koira vai pesuharja? Koira viedään ulos 10-15 minuuttia syöttämisen jälkeen. senhän varmaan tiesit. uros merkkaa kyllä muttei omaa pesää jos sillä on hyvä olla.
- Anonyymi
6kk on aika pieni aika.
Koiraa kun vie ulos muutaman kerran päivässä. Jokakerta kun tekee tarpeensa antaa namin ja kehuu. Kyllä oppii, ei tarvitse muuten kouluttaa. Näin on minun koirat oppineet kaikki ale vuoden ikäisinä .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192420- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292112Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522099Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti191655Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3841560Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2721371
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm121356- 1301346