...kuinka pululla on varaa aloittaa reittejä joka ikiseltä pikkukentältä Kööpenhaminaan, mutta Helsingin lentoja lopetetaan sen minkä keritään.
Johan on kumma...
37
374
Vastaukset
- Mikkisl
Lentoyhtiön kannattaa kuoria kermaa sieltä mistä sen helpoimmin saa. Tilanne on nyt sellainen, että Finnair laiminlyö kaikkia muita maakuntakenttiä paitsi Oulua. Finnairia eivät enää kiinnosta suomalaiset matkustajat vaan koko strategia on rakennettu Aasian liikenteen varaan. Useimmilta Suomen kentiltä yhteydet Finnairin Helsingistä lähteville lennoille ovat surkeat. Tähän syntyneeseen vajeeseen on helppo muiden iskeä. SAS/Blue1 ja Air Baltic lennättävät hyvillä aikatauluilla matkustajat maakuntakentiltä omiin hubeihinsa ja niiden kautta Euroopaan ja maailmalle.
- Selvä juttu
Tällä palstalla on muutamaan otteeseen todettu että Blue1 on kiltisti palaamassa SASsin syöttöyhtiöksi, ja silloin sen omalla kannattavuudella ei ole mitään väliä, kunhan sen toiminta on SAS-konsernin kannalta tuottoisaa. Euroopan-valloituksesta on luovuttu, ei siellä edes ole jäljellä kuin kaksi varsinaista reittiä ja joukko kesäkauden lomalentokohteita (taitavat tuottaa tappiota mutta vähemmän kuin koneiden pitäminen maassa hiljaisen kauden aikana tuottaisi).
Firman oma uusi uljas konekanta huonosti sopii "uuteen" strategiaan (= vanhaan tehtävään, johon on käsketty palaamaan). Siksi näitä uusia syöttöreittejä varmaan lennetäänkin muiden firmojen koneilla, eli kapasiteetti ostetaan muualta mutta lennetään Blue1:n nimissä ja sen riskillä.
Ei tarvinne olla kummoinen ennustaja nähdäkseen, että esimerkiksi Kittilä-Kööpenhamina ei muodostu suureksi menestykseksi.
Toisaalta näitä kaikkiahan vasta suunnitellaan. Mielenkiintoista tiedotuspolitiikkaa, joka voi osoittaa jonkin asteista epätoivoa.- ktt
En usko minäkään että lennot Kittilästä tai vaikkapa Lappeenrannasta ovat reittikartalla kovin kauan. En myöskään ymmärrä miksi SAS pitää kynsin ja hampain kiinni tappiota tuottavasta yhtiöstä ja syöttää sille rahaa koko ajan.Onkohan Norwegianin laajentumisen pelko niin suuri, että sen pysäyttämiseksi kannattaa pitää pystyssä lähes konkurssissa olevaa yhtiötä?
- Positivisti
ktt kirjoitti:
En usko minäkään että lennot Kittilästä tai vaikkapa Lappeenrannasta ovat reittikartalla kovin kauan. En myöskään ymmärrä miksi SAS pitää kynsin ja hampain kiinni tappiota tuottavasta yhtiöstä ja syöttää sille rahaa koko ajan.Onkohan Norwegianin laajentumisen pelko niin suuri, että sen pysäyttämiseksi kannattaa pitää pystyssä lähes konkurssissa olevaa yhtiötä?
Lappeenranta on sentään kaupunki, ja sieltä on tarvetta matkustaa maailmalle. Ja silloin voi olla ihan fiksua lentää Tukholman tai Kööpenhaminan eikä Helsingin kautta; yhteyksiä on enemmän.
Kysymys onkin oikeastaan siitä, tuleeko Blue1:n uusi strategia liian myöhään. Eikö sen olisi pitänyt ottaa SAS:n syöttöliikenneyhtiön rooli kauan sitten, tavoittelematta Eurooppaan ja jopa Venäjälle?
Positiivisesti ajatellen voisi käydä niin, että maakuntien matkustajat valitsevat Blue1:n ja SAS:n eikä Finnairin kohtuuttoman kalliita yhteyksiä tai halpalentoyhtiöiden epämääräistä tarjontaa.
Riittäneekö aika? Blue1 on vasta kertonut aikeista avata uusia reittejä joskus keväällä. Sitten on pari kuukautta tehokasta aikaa, ennen kuin kesä iskee päälle. Ja kesäksi 2012 Blue1 on kuitenkin kertonut myös aika isosta määrästä lomalentoja. Miten riittänee kapasiteetti? - kuusikuusi
Positivisti kirjoitti:
Lappeenranta on sentään kaupunki, ja sieltä on tarvetta matkustaa maailmalle. Ja silloin voi olla ihan fiksua lentää Tukholman tai Kööpenhaminan eikä Helsingin kautta; yhteyksiä on enemmän.
Kysymys onkin oikeastaan siitä, tuleeko Blue1:n uusi strategia liian myöhään. Eikö sen olisi pitänyt ottaa SAS:n syöttöliikenneyhtiön rooli kauan sitten, tavoittelematta Eurooppaan ja jopa Venäjälle?
Positiivisesti ajatellen voisi käydä niin, että maakuntien matkustajat valitsevat Blue1:n ja SAS:n eikä Finnairin kohtuuttoman kalliita yhteyksiä tai halpalentoyhtiöiden epämääräistä tarjontaa.
Riittäneekö aika? Blue1 on vasta kertonut aikeista avata uusia reittejä joskus keväällä. Sitten on pari kuukautta tehokasta aikaa, ennen kuin kesä iskee päälle. Ja kesäksi 2012 Blue1 on kuitenkin kertonut myös aika isosta määrästä lomalentoja. Miten riittänee kapasiteetti?Koneet on keväälle ja kesälle varattu jo varmasti, joten kapasiteetti ei ole ongelma. SAS/Blue1 käyttää jo nyt muiden yhtiöiden koneita tarvittaessa, ja eiköhän se yhä jatku. Mielenkiintoisempaa on, että millä konetyypillä aikovat esimerkiksi Lappeenranta-Kööpenhamina välin lentää. Potkurikoneella se on aika tuskaisa kahden ja puolen tunnin lento, itse ainakin yritän parhaani mukaan välttää paljon yli tunnin mittaisia potkurikonematkoja. Joku 717 taas tuntuu vähän liian isolta koneelta tuollaiselle välille, varsinkin kun syöttöliikennettä varten olisi syytä lentää vähintään 3-4 kertaa viikossa, mielummin joka päivä. Pienempien suihkukoneiden kanssa kulut matkustajaa kohti nousevat korkeammiksi.
- En usko
Positivisti kirjoitti:
Lappeenranta on sentään kaupunki, ja sieltä on tarvetta matkustaa maailmalle. Ja silloin voi olla ihan fiksua lentää Tukholman tai Kööpenhaminan eikä Helsingin kautta; yhteyksiä on enemmän.
Kysymys onkin oikeastaan siitä, tuleeko Blue1:n uusi strategia liian myöhään. Eikö sen olisi pitänyt ottaa SAS:n syöttöliikenneyhtiön rooli kauan sitten, tavoittelematta Eurooppaan ja jopa Venäjälle?
Positiivisesti ajatellen voisi käydä niin, että maakuntien matkustajat valitsevat Blue1:n ja SAS:n eikä Finnairin kohtuuttoman kalliita yhteyksiä tai halpalentoyhtiöiden epämääräistä tarjontaa.
Riittäneekö aika? Blue1 on vasta kertonut aikeista avata uusia reittejä joskus keväällä. Sitten on pari kuukautta tehokasta aikaa, ennen kuin kesä iskee päälle. Ja kesäksi 2012 Blue1 on kuitenkin kertonut myös aika isosta määrästä lomalentoja. Miten riittänee kapasiteetti?En usko tähän maakuntien valloittamiseen. Siellä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi matkustajia niin että lennot olisivat kannattavia ympäri vuoden. Norwegian laajentaa keväällä Suomen markkinoilla. Sas yrittää nyt vielä viimeisillä voimillaan kesksiä uutta pysäyttääkseen norjalaisen kilpailijansa.Valitettavasti Bluen vanhat, epäsiistit ja erittäin meluisat b717 -koneet eivät enää pitkään aikaan ole olleet tämän päivän standardia lentomatkailussa.
- Pisneshenkinen
kuusikuusi kirjoitti:
Koneet on keväälle ja kesälle varattu jo varmasti, joten kapasiteetti ei ole ongelma. SAS/Blue1 käyttää jo nyt muiden yhtiöiden koneita tarvittaessa, ja eiköhän se yhä jatku. Mielenkiintoisempaa on, että millä konetyypillä aikovat esimerkiksi Lappeenranta-Kööpenhamina välin lentää. Potkurikoneella se on aika tuskaisa kahden ja puolen tunnin lento, itse ainakin yritän parhaani mukaan välttää paljon yli tunnin mittaisia potkurikonematkoja. Joku 717 taas tuntuu vähän liian isolta koneelta tuollaiselle välille, varsinkin kun syöttöliikennettä varten olisi syytä lentää vähintään 3-4 kertaa viikossa, mielummin joka päivä. Pienempien suihkukoneiden kanssa kulut matkustajaa kohti nousevat korkeammiksi.
Liikematkustuksen (Blue1:n ilmoittama painopiste) kannalta minimifrekvenssi on yleensä 2 lentoa joka arkipäivä (aamulla ja iltapäivällä tai alkuillasta). Ei liikematkustaja sovita matkustamistaan siihen, minä viikonpäivinä jokin yhtiö lentää, ja hän haluaa yleensä valita aamu- tai iltalähdön omien aikataulujensa mukaan, ja jos lentoyhtiön aikataulu ei siihen sovi, valitaan toinen yhtiö.
Sellaisen järjestäminen vaatii aika lailla kapasiteettia monessakin mielessä. Rahallahan sitä saa, wetleasena tarvittaessa. Kannattavuus voi kyllä jäädä heikoksi (negatiiviseksi).
- xxdmm
Uskallan väittää,että esim. turusta lennot ovat melko täynnä.
Vaihtokenttänä köpis on parempi kuin hesa mennään sitten mihinpäin tahansa.- Tku
Turusta matkustajia varmasti riittääkin. Mutta en usko että lennot ovat kannattavia esim. Kokkolasta, Kittilästä tai Lappeenrannasta. Asiaan vaikuttaa myös se, miten Blue aikoo nämä lennot järjestää. Lentääkö itse 717:lla jossa on 125 paikkaa vai lentääkö lennot joku muu Bluen sijasta kuten Golden Air 72 paikkaisella atr:llä.
- Spektikko
Tku kirjoitti:
Turusta matkustajia varmasti riittääkin. Mutta en usko että lennot ovat kannattavia esim. Kokkolasta, Kittilästä tai Lappeenrannasta. Asiaan vaikuttaa myös se, miten Blue aikoo nämä lennot järjestää. Lentääkö itse 717:lla jossa on 125 paikkaa vai lentääkö lennot joku muu Bluen sijasta kuten Golden Air 72 paikkaisella atr:llä.
Luulisi että kannattavuus on paras Oulusta, koska Oulu on iso kaupunki ja siellä on paljon yrityksiä, joilla on tarvetta matkustamiseen.
Ja Blue1 lensi aiemmin Oulu - Tukholma reittiä, ilmoitti vuonna 2010 avaavansa sen uudelleen, ks.
http://yle.fi/alueet/oulu/2010/05/blue1_aloittaa_uudelleen_oulu-tukholma_-reitin_1714005.html
ja sitten hipi hiljaa perui päätöksen, ilmoittaa nyt taas uudestaan, tosin nyt vain "suunnittelevansa" "uutta" reittiä. - dfshgjhgk
Niin no Turusta onkin lennetty kaiken aikaa Köpikseen SAS:n voimin, nyt Blue1 tulee rinnalle lisäämään tarjontaa.
- Lukija
Tku kirjoitti:
Turusta matkustajia varmasti riittääkin. Mutta en usko että lennot ovat kannattavia esim. Kokkolasta, Kittilästä tai Lappeenrannasta. Asiaan vaikuttaa myös se, miten Blue aikoo nämä lennot järjestää. Lentääkö itse 717:lla jossa on 125 paikkaa vai lentääkö lennot joku muu Bluen sijasta kuten Golden Air 72 paikkaisella atr:llä.
Tiedotteessa annetaan ymmärtää, että 717:lla lennettäisiin:
"Blue1:n toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi toteaa: ”Lentolisäykset Kööpenhaminaan ja Tukholmaan jatkavat jo aiemmin tänä vuonna ilmoittamaamme strategiaa, jonka mukaisesti Blue1 on poistanut käytöstä Avro RJ85-kalustonsa ja siirtynyt yhden konetyypin Boeing 717-laivueeseen. Nyt tehtävällä muutoksella Blue1 jatkaa yksikkökustannuksensa madaltamista ja vahvistaa kilpailukykyään."
http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Lehdisto/tiedotteet/SAS-vahvistaa-edelleen-pitkan-aikavalin-asemaansa-Suomessa---Blue1-Uusia-non-stop-reitteja-Suomesta-Skandinaviaan-suunnitteilla-2012/
Tokihan tuo on niin ympäripyöreästi sanottu, että sen voi myöhemmin selittää miten päin vain, jos on tarvis.
"Suunnitellaan" on aika pyöreästi sanottu sekin. Yksi asiaan vaikuttava seikka on varmaankin se saadaanko lisää 717-koneita. - saskf
dfshgjhgk kirjoitti:
Niin no Turusta onkin lennetty kaiken aikaa Köpikseen SAS:n voimin, nyt Blue1 tulee rinnalle lisäämään tarjontaa.
Ei Blue1 tule rinnalle lisäämään tarjontaa. SAS lopettaa omat lentonsa ja ne lentää uuden kaavailun mukaan Blue1. Niin paljon tuskin on Turustakaan kysyntää että sekä SAS että Blue1 saisi koneensa täyteen. Mitkähän lennot toimitusjohtaja on kaavaillut maakunnista 717:lle? Pieleen menee mikäli hän kuvittelee saavansa vaikkapa Lappeenrannasta tai Kokkolasta koneet täyteen yhtään mihinkään kohteeseen sen jälkeen kun avajaistarjoukset on ohi.
- ayjejtv
saskf kirjoitti:
Ei Blue1 tule rinnalle lisäämään tarjontaa. SAS lopettaa omat lentonsa ja ne lentää uuden kaavailun mukaan Blue1. Niin paljon tuskin on Turustakaan kysyntää että sekä SAS että Blue1 saisi koneensa täyteen. Mitkähän lennot toimitusjohtaja on kaavaillut maakunnista 717:lle? Pieleen menee mikäli hän kuvittelee saavansa vaikkapa Lappeenrannasta tai Kokkolasta koneet täyteen yhtään mihinkään kohteeseen sen jälkeen kun avajaistarjoukset on ohi.
Onko tämä faktaa vai mutua?
Ensinäkin, kysyntä voi hyvinkin riittää jos Air Balticilta ja Finnairilta voidaa ryöstään asiakkaita. Köpis on etenkin bisnesmatkailijoiden hubi ja useampi vuoro päivittäin palvelee etenkin heitä.
Kysynnän riittävyys riippuu tässä kohtaa hyvin paljon hinnoittelusta, aikatauluista jne. Niin kauan kun Turusta lennetään Helsinkiin, on suoremmilla yhteyksillä kasvun varaa.
- adsvfadsfsadv
Lappeenrannan lähialueella on miljoonien matkustajien pontetiaali, josta Blue1 on kärkkymässä osaansa. Jo nyt bussit roudaa tuhatkunta venäläistä viikottain Lappeenrannan kentälle ja siitä maailmalle. Pelkkien suomalaisten varassa Lappeenrannasta ei lentäisi mitään koneita eikä yhtiöitä. Muista korpikentistä en tiedä, mutta Lappeenrantaan on tukemassa niin paljon matkustajaa, kuin vain koneisiin mahtuu ja osa jää vieläkin matkaa vaille. 717 tulee olemaan varmasti lähes täynnä joka lennolla, kuten nuo muutkin koneet jotka Lappeenrannassa käy.
- potentiaalista
SAS lentää Pietarista suoraan Kööpenhaminaan. Mikähän olisi se syy, joka saisi miljoonien matkustajien potentiaalin tulemaan tytäryhtiön Blue1:n lennolle Lappeenrannasta Kööpenhaminaan?
- lbnmåvålov
Hinta,venäläiset tankkaa kotomaas 30cent bensaa ja ajaa lpr kentälle.Katos pietri ja lpr välillä asunee se pari miljoonaa jolle lpr lähempänäkin.Siks rynkky tuli lappeeseen.
- Russofiili
Pietarin kenttä on hyvin ruuhkainen ja hinnat korkeat. Pietarista tulee maitse paljon matkustajia jopa Helsinkiin asti tämän takia, ja tästä potentiaalista Blue1 on ottanut osansa - ainakin niin kauan kuin se lensi Eurooppaan.
Sitä paitse SAS:lla ei näytä olevan suoria Pietari - Köpis yhteyksiä kuin silloin tällöin noin keskellä päivää, yleensä yhteys on Tukholman kautta. - 19+6
lbnmåvålov kirjoitti:
Hinta,venäläiset tankkaa kotomaas 30cent bensaa ja ajaa lpr kentälle.Katos pietri ja lpr välillä asunee se pari miljoonaa jolle lpr lähempänäkin.Siks rynkky tuli lappeeseen.
Ryanair tuli Lappeenrantaan lähinnä sen takia, että nykyisten venäläisten säädösten mukaan Ryanair ei voi saada lupaa lentää Venäjälle muualta kuin kotimaastaan Irlannista. Jos ja kun venäläiset tulevat tuon suhteen joskus järkiinsä, niin joku Pietarin ympäristön lentotukikohta otetaan hyötykäyttöön ja heihei Lappeenranta. SAS voi tietenkin yrittää samaa, mutta silloin niiden pitää kompensoida kentän sijainti hinnoilla. Kiireinen ja hyvin maksava liikematkustaja ei Lappeenrannan kautta lennä, joten tiedossa olisi lähinnä halvimmilla lipuilla lentäviä.
- ruuhkainen ja kallis
Russofiili kirjoitti:
Pietarin kenttä on hyvin ruuhkainen ja hinnat korkeat. Pietarista tulee maitse paljon matkustajia jopa Helsinkiin asti tämän takia, ja tästä potentiaalista Blue1 on ottanut osansa - ainakin niin kauan kuin se lensi Eurooppaan.
Sitä paitse SAS:lla ei näytä olevan suoria Pietari - Köpis yhteyksiä kuin silloin tällöin noin keskellä päivää, yleensä yhteys on Tukholman kautta.Pietarin kenttää käyttää vuodessa 8,5 miljoonaa matkustajaa eli vähän yli puolet Helsinki-Vantaan matkustajamäärästä. Mikä siitä tekee ruuhkaisen? Olisiko sinulla myös jotakin faktaa Pietarin kentän kalleudesta?
- Karjalan kannas
lbnmåvålov kirjoitti:
Hinta,venäläiset tankkaa kotomaas 30cent bensaa ja ajaa lpr kentälle.Katos pietri ja lpr välillä asunee se pari miljoonaa jolle lpr lähempänäkin.Siks rynkky tuli lappeeseen.
Ai että Karjalan kannaksella asuu pari miljoonaa ihmistä? Suurimman kaupungin Viipurin asukasluku on 80 000, just joo pari miljoonaa!
- Russologi
ruuhkainen ja kallis kirjoitti:
Pietarin kenttää käyttää vuodessa 8,5 miljoonaa matkustajaa eli vähän yli puolet Helsinki-Vantaan matkustajamäärästä. Mikä siitä tekee ruuhkaisen? Olisiko sinulla myös jotakin faktaa Pietarin kentän kalleudesta?
Pietarin kenttä on vanha ja heikossa kunnossa, ja sen modernisointi on viivästynyt. Ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Pulkovo_Airport
Hintoja voit itse katsella sellaisille reiteille, jotka mielestäsi ovat olennaisia. Jos jotain löydät, sillä Pietarista on yllättävän vähän kansainvälisiä yhteyksiä - yllättävän, jos ei tiedä tilannetta. Esim. Lontooseen ei taida olla lainkaan suoria lentoja, nopein yhteys on - Helsingin kautta Finnairilla. Ja hinta Finnairin yleistä tasoa... Siksi venäläisiä tuli aika paljon maitse Helsinkiin ja lensi esim. Lontooseen Blue1:lla (silloin kun Blue1 vielä lensi sinne, vieläpä 2sti päivässä) tai muuten edullisesti. Siksi esim. Lappeenranta - Köpis - vaikkaminne voisi periaatteessa hyvinkin houkutella paljon matkustajia Pietarin suunnalta. Kokonaan eri asia on ettei Lappeenranta - Köpis reittiä kovin nopeasti saa kannattavaksi, pitäisi markkinoida hyvin ja pyörittää tappiolla melko pitkään ja osoittaa asiakkaille, että homma pelaa.
Ks. myös HS:n viimevuotista uutista, joka kertoo siitä, että Allegro-junan bisnesidean yksi olennainen osa on saada Pietarista matkustajia, jotka jatkavat sitten Helsingistä lentäen:
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/10/helsinki-vantaasta_pietarin_kansainvalinen_lentokentta_2062643.html - höpö höpö
Russologi kirjoitti:
Pietarin kenttä on vanha ja heikossa kunnossa, ja sen modernisointi on viivästynyt. Ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Pulkovo_Airport
Hintoja voit itse katsella sellaisille reiteille, jotka mielestäsi ovat olennaisia. Jos jotain löydät, sillä Pietarista on yllättävän vähän kansainvälisiä yhteyksiä - yllättävän, jos ei tiedä tilannetta. Esim. Lontooseen ei taida olla lainkaan suoria lentoja, nopein yhteys on - Helsingin kautta Finnairilla. Ja hinta Finnairin yleistä tasoa... Siksi venäläisiä tuli aika paljon maitse Helsinkiin ja lensi esim. Lontooseen Blue1:lla (silloin kun Blue1 vielä lensi sinne, vieläpä 2sti päivässä) tai muuten edullisesti. Siksi esim. Lappeenranta - Köpis - vaikkaminne voisi periaatteessa hyvinkin houkutella paljon matkustajia Pietarin suunnalta. Kokonaan eri asia on ettei Lappeenranta - Köpis reittiä kovin nopeasti saa kannattavaksi, pitäisi markkinoida hyvin ja pyörittää tappiolla melko pitkään ja osoittaa asiakkaille, että homma pelaa.
Ks. myös HS:n viimevuotista uutista, joka kertoo siitä, että Allegro-junan bisnesidean yksi olennainen osa on saada Pietarista matkustajia, jotka jatkavat sitten Helsingistä lentäen:
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/10/helsinki-vantaasta_pietarin_kansainvalinen_lentokentta_2062643.html"Esim. Lontooseen ei taida olla lainkaan suoria lentoja" - kyllähän on tuon linkkaamasi Wikipedian sivun mukaan sekä British Airways että Rossiya lentävät Lontooseen.
"Ja hinta Finnairin yleistä tasoa." - tammikuussa Finnair myy Lontoon lentoja Pietarista halvimmillaan hintaan 10 648 ruplaa meno-paluu eli 257 euroa, onko se siis mielestäsi kallista?
Ja kerro jo nyt miten joku Blue1:n Lappeenranta-Köpis voisi houkutella matkustajia kun SAS lentää Pietarista suoraan Köpikseen? Alkaako Blue1 kilpailla emoyhtiötään vastaan? - fhfhfhjf
höpö höpö kirjoitti:
"Esim. Lontooseen ei taida olla lainkaan suoria lentoja" - kyllähän on tuon linkkaamasi Wikipedian sivun mukaan sekä British Airways että Rossiya lentävät Lontooseen.
"Ja hinta Finnairin yleistä tasoa." - tammikuussa Finnair myy Lontoon lentoja Pietarista halvimmillaan hintaan 10 648 ruplaa meno-paluu eli 257 euroa, onko se siis mielestäsi kallista?
Ja kerro jo nyt miten joku Blue1:n Lappeenranta-Köpis voisi houkutella matkustajia kun SAS lentää Pietarista suoraan Köpikseen? Alkaako Blue1 kilpailla emoyhtiötään vastaan?No esim siksi, että venäläiset eivät luota omiin systeemeihinsä. Matkalaukut avataan ja tavaraa pöllitään Venäjän kentillä yleisesti ja usein lähtee koko laukku työntekijän matkaan. Muutkin systeemit kusevat venäjän kentillä ja monet venäläiset siksi hakeutuvat lähialueelle ulkomaille, jossa homma toimii ja on luotettavaa. Siksi venäläiset paljon matkustavat maitse jopa Helsinkiin lentäessään ulkomaille, eikä suinkaan kotikaupungin kentälle. Ulkomaalaiset yhtiöt eivät tee hommasta sen luotettavampaa, koska monet isotkin ongelmat ovat venäläisessä kentässä, ei yhtiöissä.
Sinä käsittelet tätä asiaa, kuin Pulkovo olisi mikä tahansa länsilentokenttä, mutta kun se ei ole.
Siinä yksi syy lähteä maailmalle esim Lappeenrannasta ja ihan venäläisten itsensä suusta kerrottuna. - Hei haloo
höpö höpö kirjoitti:
"Esim. Lontooseen ei taida olla lainkaan suoria lentoja" - kyllähän on tuon linkkaamasi Wikipedian sivun mukaan sekä British Airways että Rossiya lentävät Lontooseen.
"Ja hinta Finnairin yleistä tasoa." - tammikuussa Finnair myy Lontoon lentoja Pietarista halvimmillaan hintaan 10 648 ruplaa meno-paluu eli 257 euroa, onko se siis mielestäsi kallista?
Ja kerro jo nyt miten joku Blue1:n Lappeenranta-Köpis voisi houkutella matkustajia kun SAS lentää Pietarista suoraan Köpikseen? Alkaako Blue1 kilpailla emoyhtiötään vastaan?No katso nyt vaikka ihan itse mitä löytyy lentoja. Vaikkapa ihan umpimähkään LED-LON meno 17.2. paluu 24.2. Ainakaan ebookers ei löydä mitään suoraa yhteyttä. Ja nuo kai ovat ihan tavallisia arkipäiviä.
257 euroa Lontooseen _halvimpana_ hintana saattaa olla normaalia Finnairin mittapuilla mutta ei verrattuna siihen, mitä HEL-LON hintataso oli silloin kun siinä oli kunnon kilpailua.
SAS lentää LED-CPH silloin tällöin huonoihin aikoihin, kuten jo mainittiin. Jos ei ole tarkoitus ihan vain mennä syömään smørrebrødiä vaan päästä maailmalle, pitäisi Köpiksessä olla sellaiseen aikaan, jolloin sieltä lähtee lentoja vaikka minne, eikä joskus alkuiltapäivästä.
Olennaista tässä on se, pystyttääkö Blue1 päivittäisen double daily yhteyden (aamuin illoin) Lappeenrannasta Kööpenhaminaan (ja Tukholmaan). Jos pystyttää, se maksaa aika lailla, mutta silloin on myös tuote jota myydä (yleensä osana pakettia jossa lennetään SASsin siivin eteenpäin). Jos osataan myydä. - Onnea matkaan!
Hei haloo kirjoitti:
No katso nyt vaikka ihan itse mitä löytyy lentoja. Vaikkapa ihan umpimähkään LED-LON meno 17.2. paluu 24.2. Ainakaan ebookers ei löydä mitään suoraa yhteyttä. Ja nuo kai ovat ihan tavallisia arkipäiviä.
257 euroa Lontooseen _halvimpana_ hintana saattaa olla normaalia Finnairin mittapuilla mutta ei verrattuna siihen, mitä HEL-LON hintataso oli silloin kun siinä oli kunnon kilpailua.
SAS lentää LED-CPH silloin tällöin huonoihin aikoihin, kuten jo mainittiin. Jos ei ole tarkoitus ihan vain mennä syömään smørrebrødiä vaan päästä maailmalle, pitäisi Köpiksessä olla sellaiseen aikaan, jolloin sieltä lähtee lentoja vaikka minne, eikä joskus alkuiltapäivästä.
Olennaista tässä on se, pystyttääkö Blue1 päivittäisen double daily yhteyden (aamuin illoin) Lappeenrannasta Kööpenhaminaan (ja Tukholmaan). Jos pystyttää, se maksaa aika lailla, mutta silloin on myös tuote jota myydä (yleensä osana pakettia jossa lennetään SASsin siivin eteenpäin). Jos osataan myydä.Ei onnistu. Palvelu Bluella on huono. Koneet ovat vanhoja ja likaisia. Melu on aivan mahdoton, ainakin koneen taka-osassa.Ostettavissa olevat leivät ovat ala-arvoisia mikäli myyntiä enää edes onkaan. Ulkomaalaiset matkustajat odottavat vielä jonkinlaista palvelua lentomatkoillaan. Mutta onhan selvä että jos ei muuten pääse niin on tyydyttävä siihen mitä on tarjolla. Blue on viime aikoina karsinut työntekijöitänsä niin paljon, että ilmeisesti näistä asioista vastaavat ihmiset ovat saaneet lähteä tai sitten myynnistä ja palvelusta vastaavat henkilöt eivät osaa asiaansa.
- Iso merenneito
Hei haloo kirjoitti:
No katso nyt vaikka ihan itse mitä löytyy lentoja. Vaikkapa ihan umpimähkään LED-LON meno 17.2. paluu 24.2. Ainakaan ebookers ei löydä mitään suoraa yhteyttä. Ja nuo kai ovat ihan tavallisia arkipäiviä.
257 euroa Lontooseen _halvimpana_ hintana saattaa olla normaalia Finnairin mittapuilla mutta ei verrattuna siihen, mitä HEL-LON hintataso oli silloin kun siinä oli kunnon kilpailua.
SAS lentää LED-CPH silloin tällöin huonoihin aikoihin, kuten jo mainittiin. Jos ei ole tarkoitus ihan vain mennä syömään smørrebrødiä vaan päästä maailmalle, pitäisi Köpiksessä olla sellaiseen aikaan, jolloin sieltä lähtee lentoja vaikka minne, eikä joskus alkuiltapäivästä.
Olennaista tässä on se, pystyttääkö Blue1 päivittäisen double daily yhteyden (aamuin illoin) Lappeenrannasta Kööpenhaminaan (ja Tukholmaan). Jos pystyttää, se maksaa aika lailla, mutta silloin on myös tuote jota myydä (yleensä osana pakettia jossa lennetään SASsin siivin eteenpäin). Jos osataan myydä.Meinaatko että pietarilaiset liikematkustajat lähtisivät keskellä yötä ajamaan Lappeenrantaan ehtiäkseen siellä aamukoneeseen, jolla pääsisi Köpiksen kautta maailmalle? Jos LED:stä lähtevä SAS:n kone ei aikataulullisesti kelpaa, niin eiköän silloin valinta kohdistu vain johonkin toiseen yhteyteen ja yhtiöön.
- Ei neito
Iso merenneito kirjoitti:
Meinaatko että pietarilaiset liikematkustajat lähtisivät keskellä yötä ajamaan Lappeenrantaan ehtiäkseen siellä aamukoneeseen, jolla pääsisi Köpiksen kautta maailmalle? Jos LED:stä lähtevä SAS:n kone ei aikataulullisesti kelpaa, niin eiköän silloin valinta kohdistu vain johonkin toiseen yhteyteen ja yhtiöön.
Toiseen yhteyteen ja yhtiöön kuten mihin? Katso nyt lopultakin itse, miten Pietarista pääsee maailmalle. Vihje: oikea vastaus on "huonosti".
- Hei haloo
Onnea matkaan! kirjoitti:
Ei onnistu. Palvelu Bluella on huono. Koneet ovat vanhoja ja likaisia. Melu on aivan mahdoton, ainakin koneen taka-osassa.Ostettavissa olevat leivät ovat ala-arvoisia mikäli myyntiä enää edes onkaan. Ulkomaalaiset matkustajat odottavat vielä jonkinlaista palvelua lentomatkoillaan. Mutta onhan selvä että jos ei muuten pääse niin on tyydyttävä siihen mitä on tarjolla. Blue on viime aikoina karsinut työntekijöitänsä niin paljon, että ilmeisesti näistä asioista vastaavat ihmiset ovat saaneet lähteä tai sitten myynnistä ja palvelusta vastaavat henkilöt eivät osaa asiaansa.
Niin, nähtäväksi jää, miten Blue1 onnistuu. Pointtini oli, että Lappeenrannasta Skandinaviaan yhteyksissä on perusidea on hyvä. Helsingin kautta on turha mennä (ja jos haluaa pelkästään Helsinkiin, juna tai auto voittaa lentokoneen aika helposti - junayhteys 2 tuntia keskustasta keskustaan).
Palvelulla tai sen puutteella on varmaan merkitystä, kun matka kestää esimerkiksi 4 tuntia tai yli. Palvelun vaatiminen jollain puoli tai puolitoista tuntia kestävällä lennolla olisi hyvä vitsi, jos se osattaisiin esittää vitsinä. Kunnon ateriointiin ei ole aikaa eikä tarvetta, ja kahvikärryjen työntely ja ostosten tyrkyttely on vain rasittavaa, - 1419
Ei neito kirjoitti:
Toiseen yhteyteen ja yhtiöön kuten mihin? Katso nyt lopultakin itse, miten Pietarista pääsee maailmalle. Vihje: oikea vastaus on "huonosti".
Pietarilaiset ovat alkaneet käyttää Tallinnan lentokenttää ja vain osa lähtee Lappeenrantaan. En näkisi kovinkaan suurta potentiaalia tässä. Toki Lappeenranta on lähempänä, mutta ei enää niille jotka asuvat toisella puolella metropolia.
- aSDAfdwf
1419 kirjoitti:
Pietarilaiset ovat alkaneet käyttää Tallinnan lentokenttää ja vain osa lähtee Lappeenrantaan. En näkisi kovinkaan suurta potentiaalia tässä. Toki Lappeenranta on lähempänä, mutta ei enää niille jotka asuvat toisella puolella metropolia.
Valtaosa Lappeenrannan lentokentälle tulee muualta, kuin Pietarista tällä hetkellä. Paljon tulee esim Petroskoin suunnalta, jossa asuu yli 500 000 ihmistä. Sieltä maailmalle lähtö tapahtuu helpoiten Lappeenrannasta, ei Pietarista. Yksistään sen takia että Petroskoista on tavattoman surkea tie Pietariin, johon aikaa kuluu vähintään puoli päivää suuntaansa, tai vaihtoehtona sinänsä kallis ja epäluotettava kotimaan lento Pietriin.
Suomeen pääsee paljon nopeammin Niiralan kautta. Lisäksi Lappeenranta toimii aivan toisella tavalla, kuin heidän omat kenttänsä, jotka ei siis toimi hyvin venäläisten kertomana. En ihmettele... eihän siellä koskaan mikään ikinä toimi :) - 20+16
Ei neito kirjoitti:
Toiseen yhteyteen ja yhtiöön kuten mihin? Katso nyt lopultakin itse, miten Pietarista pääsee maailmalle. Vihje: oikea vastaus on "huonosti".
Pääsee sieltä paremmin kuin Lappeenrannasta. Vaihtoehtoina vaikka Aeroflot, Finnair, KLM, Air France, Lufthansa ja Rossya. Siinä on aika monta vaihtoehtoa ja vaihtokenttää jos SAS:n Köpiksen vuoron aikataulut kelpaa. Persläpihän se Pulkovon kenttä on, mutta ei Pietarista ihan sekunnissa Lappeenrantaankaan mene. Ja jos menee Lappeenrantaan asti, niin ei ole enää paljoa pidempi Helsinkiinkään, mistä pääsee taas suorilla lennoilla useampaan paikkaan.
Sitäpaitsi kuvitelmat jostain useammasta liikematkustajille sopivasta vuorosta päivässä Lappeenrannasta SAS:n hubeihin ovat jo aika paksuja. Jos edes päivittäisen saavat, niin hyvä on. Ja jos sinne venäläisiä haluaa, niin se ei todellakaan ole edes mikään aamukone. - Hyvää matkaa!
Hei haloo kirjoitti:
Niin, nähtäväksi jää, miten Blue1 onnistuu. Pointtini oli, että Lappeenrannasta Skandinaviaan yhteyksissä on perusidea on hyvä. Helsingin kautta on turha mennä (ja jos haluaa pelkästään Helsinkiin, juna tai auto voittaa lentokoneen aika helposti - junayhteys 2 tuntia keskustasta keskustaan).
Palvelulla tai sen puutteella on varmaan merkitystä, kun matka kestää esimerkiksi 4 tuntia tai yli. Palvelun vaatiminen jollain puoli tai puolitoista tuntia kestävällä lennolla olisi hyvä vitsi, jos se osattaisiin esittää vitsinä. Kunnon ateriointiin ei ole aikaa eikä tarvetta, ja kahvikärryjen työntely ja ostosten tyrkyttely on vain rasittavaa,Nyt kun on tullut julki, että matkustajat suurimmaksi osin olisivat venäläisiä, niin eiköhän jotain palvelua koneessa pitäisi olla. Jos ajatellaan että he ajavat jostain päin Venäjää Suomeen varmaankin muutaman tunnin niin eiköhän koneeseen päästyään olisi kiva syödä jotain, vaikkapa leipää. Mikäli lennot ovat aikaisin niin suomalaiseen tyyliin ei lentokentällä ole auki mikään pytinki.Toisille kahvin ja ostosten kysyminen on palvelua ja matkustajien huomioimista ja toisille siis rasittavaa häirintää.
- aqgfqgf
20+16 kirjoitti:
Pääsee sieltä paremmin kuin Lappeenrannasta. Vaihtoehtoina vaikka Aeroflot, Finnair, KLM, Air France, Lufthansa ja Rossya. Siinä on aika monta vaihtoehtoa ja vaihtokenttää jos SAS:n Köpiksen vuoron aikataulut kelpaa. Persläpihän se Pulkovon kenttä on, mutta ei Pietarista ihan sekunnissa Lappeenrantaankaan mene. Ja jos menee Lappeenrantaan asti, niin ei ole enää paljoa pidempi Helsinkiinkään, mistä pääsee taas suorilla lennoilla useampaan paikkaan.
Sitäpaitsi kuvitelmat jostain useammasta liikematkustajille sopivasta vuorosta päivässä Lappeenrannasta SAS:n hubeihin ovat jo aika paksuja. Jos edes päivittäisen saavat, niin hyvä on. Ja jos sinne venäläisiä haluaa, niin se ei todellakaan ole edes mikään aamukone.Luulempa että venäläiset liikematkalaiset eivät ole kohderyhmä tässä tapauksessa. Muissa asioissa liikkeellä olevat venäläiset kylläkin, jotka nyt jo täyttävät Lappeenrannan lennot maailmalle.
- Matkajokeri
Kokkolasta Blue1 aloittaa lennot Tukholmaan Golden Airin Saab 2000 koneella, jossa paikkoja 49, eli matkustamossa palvelee yksi henkilö asiakkaista, vuoroja lennetään 7 päivänä viikossa maanantaista perjantaihin kaksi vuoroa päivässä lauantaina ja sunnuntaina 1 vuoro päivässä.
Kittilän lentojen kannattavuuteen en itsekkään usko, mutta Lappeenranta voi vetää porukkaa kohtalaisesti.
Mitä uusia suunnitelmia Norwegianilla on? - Pokerinaamа
Joo onhan tuo Kokkola - Tukholma kohtalainen frevenssi, onnistuu jopa aamumeno ja paluu joko iltapäivällä tai myöhään illalla. Aamupaluu ei kyllä onnistukaan. Mutta yhteydet Ruotsiin ja Eurooppaan voivat olla sen verran hyvät että on tuossa potentiaali. Hinta (noin 200 menopaluusta) on melko kova mutta tuskin ongelma liikematkustajille. Mutta kuinkahan iso matkustajavirta saadaan? Väestöpohja on tuolla alueella kuitenkin aika pieni.
Matkustusmukavuus ja palvelutaso voivat olla vähemmän houkuttelevia. Lennoille myydään jopa Bisnes-luokkaa, mutta ei taida olla hintansa väärti, vitsinä tietysti kiinnostava (etenkin firmalta joka toisaalla mollaa, että Bisnes-luokka on aikansa elänyt ja hinnoiltaan riistoa).- ayerw
En usko Kokkola-Tukholma -reitin pitkäikäisyyteen. Vaasaan on matkaa kuitenkin vähän reilut 100 kilometriä, josta on kuitenkin hyvät yhteydet Tukholmaan myös. Jääköön nähtäväksi, kuinka Kokkolan reitin käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812