Olisiko neuvoja?
Olen 17vuotias tyttö ja asun äitini kanssa kaksistaan. Välillä musta tuntuu, että asun marttyyrin/kontrollifriikin kanssa. Isäni asuu n. 120 kilometrin päässä.
Äiti valittaa, etten siivoa koskaan. Sitten jos siivoan itsekseni (äitille yllätyssiivous) niin se huutaa, kuinka hän on jo valmistautunut siivoukseen ja nyt hänellä ei ole mitään siivottavaa. Sanoin että ok, en siivoa enää. Nyt se taas huutaa, etten siivoa. Sanoin että voin imuroida kämpän, mutta ei kelvannut.
Ero oli riitaisa ja äiti tykkää vetää isän mukaan tappeluihimme. Tänään äiti huusi mulle "menisit isälles. Johan sä oot täällä monta viikkoa lorvinut". Äiti on ilmeisesti niin katellinen siitä, että minulla on joululoma, tosin kuin sillä. En siis saa olla kotonani rauhassa, vaan aina pitäisi olla menossa?
Äitillä on kyllä uusi miesystävä ja silloin kun se on sen miehen kanssa, kaikki on ok. Mutta jos he puhuvat puhelimessa, niin äiti heittäytyy marttyyriksi ja sääliä kerjääväksi. "Joo, mä oon niin paska, mä oon niin surkee kaikessa, enhän mä koskaan saa mitään..." Pelkkää säälinkeruuta.
Äiti tykkää viedä multa kaiken, mikä on mulle tärkeää. Eläimet ovat aina olleet mulle tärkeitä, ja sillon kun mulla oli jyrsijöitä, äiti puhui koko ajan niistä "iljettäviä elukoita, toivottavasti ne kuolis pian". Kun mun paras kaveri kuoli, äiti kohautteli olkiaan ja sanoi iloisella äänellä "se pääs taivaaseen". Että jippii. Kun isäni muutti lähelle äidin vanhempia, äiti alkoi hysteeriseksi. Se sanoi, että hakee kaikki tavaransa pois isovahempien luota ja että me emme voi koskaan mennä sinne - vain koska isäni asuu nykyään 3 km päässä sieltä.
Äiti on myös kova esittämään kaikille. Isosiskolleni ja hänen poikaystävälleen äiti siivoaa ja puunaa kodin huippukuntoon, vaikka ne tietävät että meillä saattaa olla sotkuista. Naapureille pitää kertoa kaikki juorut ja olla niin hyvää pataa että.. Kerran äiti suuttui minulle siitä, etten mennyt hänen kanssaan saunaan (!) ja piti minulle mykkäkoulua. Illemmalla lähdimme käymään sukulaisissa ja kyllä äiti oli naapureille ja sukulaisille niin maireana että.. Mulle piti mykkistä.
Hänessä itsessähän ei ole mitään vikaa. Hän osaa kaiken, mutta tilaisuuden tullen "itkee" että on paska ja ei osaa mitään. Kaikki mitä minä teen, on väärin tai muuten vain typerää, ajanhaaskausta tai jotain, mistä hän ei pidä.
Mihin äiti pyrkii tällä? Kaikki mitä minä sanon, ei koskaan kelpaa. Vaikka olen hoitanut koulut kunnialla, olen tälläkin hetkellä opiskelemassa kakkosvuotta. En juo tai polta, vaikka olen ollut nuorempana vaikea lapsi. Murrosikä oli aika helppo. Yrittääkö hän alitajuntaisesti päästä minusta eroon? Musta tuntuu kamalalta kun oma äiti sanoo "menisit isälles, oot lorvinut täällä liikaa".
Onko äitini narsisti?
Kun mikään ei riitä. Narsismia vai ei?
22
1949
Vastaukset
- Sirkka 52v
Vaikea sanoa onko hän narsisti, mutta jos mieheni on narsisti on sinunkin äitisi sellainen. Ei mitään uutta taivaan alla!
- jotain hajua
kuullostaa pahasti siltä, että äitisi on todellakin narsisti. Heitä ei voi miellyttää. Tee niin taikka näin - aina väärin päin. Heiltä puuttuu empatiakyky, ja täytyy pitää aina mielessä, että narsistit ovat oikeassa- siis heidän omasta mielestään - vastaväitteitä he eivät ota kuuleviin korviinkaan.
Yritä jaksaa, opit elämän realiteetteja aika rankasti. Kun mahdollista, hakeudu muualle (opiskelemaan) eli oikea neuvo on - yritä pysyä mahdollisimman kaukana hänestä, vaikka äiti onkin. Narsisti ei parane, tekee vaan pahan olon lähimmäisilleen. Voimia.- nyt voin johengittää
Tämä "jotain hajua" viesti pitää kyllä hyvin paikkansa!. Isäni ja ex-mieheni olivat narsisteja. Nyt olen ollut 12 vuotta "uuden" miehen kanssa. Elämäni on AIVAN erilaista ja miellyttävää - joka päivä. Pitää paikkansa myös: Juokse/pakene narsistia karkuun niin kauan kuin vielä voit!!
- inkkuna
Äitisi on narsisti ikävä kyllä..suosittelen sinulle kirjaa..Sieluani et saa.Kirjoittanut Minna Rissanen.
Voimia sinulle eteenpäin.- neljä*äitee
Miten niin narsisti ? Itse veikkaisin että väsynyt äiti, ja todellakin voisi tämä aloittaja siellä isällään väliin käydä, että äiti saisi levätä väliin.
- Kosketti mua
Jos tykkäät lukea, lue myös Virtahepo olohuoneessa - Tommy Helsten. Ikävä, että oot joutunu tommosee tilanteesee, johon et ole itse pystynyt vaikuttamaan. Luultavasti isäsi jätti äitisi juuri tämän hänen mielisairautensa vuoksi. Se on saattanut pahentua iän myötä.
Oon myös ite nuorempana joutunu narsistin kanssa tekemisiin ja rupesin oirehtimaan teini-iässä. Kaikki oli silloin vaikeeta. Onneksi iän lisääntyessä oma identiteetti ja persoona ovat vahvistuneet ja oon nykyää onnellinen.
Nykyään pystyn näkemään ihmisten lävitse ja olen todella herkkä havaitsemaan pienimmätkin epäjohdonmukaisuudet muiden käytoksessä. Minusta tuli myös äärimmäisen rehellinen ja kiltti ihminen, ehkä jotenkin vastapainoksi nuoruuden kokemuksilleni.
Olen varma, että sinäkin opit myöhemmin elämässäsi kääntämään kokemasi voimavaraksesi ja opit arvostamaan mielenterveyttäsi ja jaloa luonnettasi. Lisäksi kokemastasi voi olla paljon hyötyä tavatessasi uusia ihmisiä ja arvioidessasi heidän luonnettaan ja luotettavuuttaan.
Yritä irtaantua sinulle haitallisesta ihmisestä. Saisit varmasti rahallistakin tukea jos uskaltaisit puhua asiasta avoimesti esimerkiksi lääkärille.
Jaksamisia sinne. Eikä piä alistuu kaiken maailman paskalle, mitä tää elämä vastaan heittää.
- helppomutsi
Muuta sinne isällesi
- doösdöosdöl
Kuulostaa äidiltäni, jonka olen vakuuttunut olevan pesunkestävä narsisti.
- 20
Olen itsekin äiti, ja minulle tuli paha olo sinun puolesta. Lapsi raukka.
Itse olen myös elänyt naristi äidin kanssa sillä erolla että meillä ei koskaan asunut isää vaan niitä miehiä vaihtui tiheästi. Olin pieni kun äitini ensi kertaa sanoi minulle että olisi pitänyt antaa minut pois, nyt toivon että olisi, mutta pienenä sitä niin lujaa yrittää miellyttää vanhempiaan ja ottaa ne elämän vääryydet niskoilleen... älä tee sitä, ei ole sinun vika jos äitisi ruikuttaa pahaa oloaan, mutta se että hän sitten heittää sen sinun päälle on kamalaa, narsitihan ei koskaan pääse yli 2vuotian tunnetasolle ja sen huomaa,
Sinä olet tehnyt kaikkesi ja yrittänyt olla mutta kun se ei kelpaa niin et voi sille mitään, eräs henkilö sanoi minulle kerran että jos olet tehnyt pahaa ja tajuat tehneesi sen ja pyydät toiselta anteeksi, niin olet tehnyt oman osuutesi ja sinulla on lupa olla helpottunut ja iloinen, se henkilö joka ei ehkä ota anteeksipyyntöä vastaan on se joka elää sen katkeruuden kanssa.... narsisti
Anteeksi annetaan mutta voiko koskaan unohtaa.... - Lukioboy
"Onko äitini narsisti?"
Siihen suuntaanhan tuo viittaa kuvauksesi perusteella. Eipä tule ainakaan mitään muuta tuon käytöksen selittävää mieleen. Ehkä tuo ero on ollut jonkinlainen laukaiseva tekijä. Tiedätkö, oliko äitisi samanlainen ennen sitä?
Ratkaisuehdotuksena tuo "jotain hajua"-nimimerkin mainitsema kuulostaa järkevältä. Tietysti voisit myös koittaa saada äitisi hoitoon/selvittelemään asiaa, mutta samalla pilaisit luultavasti välinne. "Vaikean äidin" itsekin omaavana on helposti ennustettavissa, että tuollainen ei menisi läpi olankohautuksella.
Onneksi et ole ainakaan tuon tekstin perusteella ajautunut itsetunto-ongelmiin yms. noiden äitisi tekojen vuoksi. Voimia vaan jatkoon, koita pärjäillä. - äitinsä tytär
Voi olla äiteemuaris narsisti, tai voi olla ettei ole. Yhden viestin ja yhden v***uunnuksis kirjoitetun viestin perusteella sitä ei voi sanoa - voihan kirjoittaja itsekin olla narsisti ihan yhtä hyvin. Tai sitten ei.
Ja mitä sitten vaikka olis tupa täynnä narsisteja? Jotenki sitä pitää äitien ja tyttärien yhdessä elää, ei siitä pääse pakoon "sutta huutamalla".- ap kirjoittaja
en muista että äiti olisi ollut poikkeavan erilainen ennen eroa. Äiti osaa halutessaan olla huomaavainen ja iloinen. Isäni on sairas ja työtön ja välimme eivät ole mitä parhaimmat.
Eilen sattui pieni välikohtaus. Kysyin vko sitten, saanko käyttää äidin ostamaa lahjapaperia omien lahjojeni paketoimiseen, vai ostanko omat. Silloin asia oli äidille ok. Eilen hän huusi minulle naama punaisena kuinka hän ostaa aina kaiken ja koskaan hän ei saa mitään.
En haluaisi myöntää että äidissäni on narsistin piirteitä. Usein äiti on huonolla päällä, ja ainoa tapa saada hänet leppyneeksi (vaikken mitään väärää ole tehnyt) on puhua ystävistäni joista äitini pitää. Äitin mielistely ei auta.
Olen itse luonteeltani tulinen ja temperamenttinen, joten yhteentörmäyksiltä ei voi välttyä. Minulla ei ole ongelmaa itsetunnon kanssa vaikka olen 9. Vuoden ajan ollut koulukiusattu. Kun kerroin aikanaan äitille koulukiusaamisesta, hän väitti että olen itse siihen syypää.
Mulla ei ole vielä mahdollisuutta muuttaa pois, mutta aion tehdä sen mahdollisimman pian. Ja taatusti pidän silloin etäisyyttä.
- tytötön-isä
Mullakin on lapsen äiti joka pelkää lapsensa menettämistä, kun ymmärtää olevansa työtön ja aina asumistuellaelävä, joka ei oikeesti välitä edes aiemmasta tyttärestään. No elämä on kauhua ja toivotaan et jotenkii selviäis elämään, ainakin lapsi. Sairas äiti voi pilata kaiken.
Ni oletko 9v vai 17v?Tutun kuuloista tarinaa...itse selvinny ajattelemalla et elämäähäm tämä vain on itseasiassa pysyt terveempänä kun et ole liian onnellinen ja asiat eivät ole liian hyvin...masennus ja muut mm.isemurhat liittyvät tähän sillä immuniteetti vastoinkäymisten käsittelyyn henkisesti on huono näillä täysien únenmäärän ja ravintoympyröiden vaalijoilla.Kärsimys niin kaunistaa kuin vahvistaa....txt 0404456562
- pössö
Marcus28vHki, niin ap:han sanoi että on ollut yhdeksän vuoden ajan koulukiusattu, ei sentään että olisi 9v vanha.
pössö kirjoitti:
Marcus28vHki, niin ap:han sanoi että on ollut yhdeksän vuoden ajan koulukiusattu, ei sentään että olisi 9v vanha.
Nössö sehän tekee sitten melkein 9v SIKA
- joulumummo12
hei.. elä anna hänen lannistaa Sinua... ja luulen että oletkin niin vahva henkisesti ettei hän siihen pystykään..yritä pyytää kunnalta apua oman asunnon saamiseksi.kuntahan maksaa toimeentulotukea ja antaa vuokranmaksuunkin apua.toivottavasti Sinulla olisi joku terve aikuinen siellä lähellä johon voisit tarvittaessa ottaa yhteyttä.toivon kaikkea hyvää.kirjoittaa eräs keskiikäinen nainen joka on myös kokenut narsistin kanssa elämisen...
- lässytystä.
Myös suoli24:lla tunnetaan sellainen ilmiö, että nuorilla gölleillä on työnteko pahasti hukassa ja hihansuu räässä, voi olla että ne pyrkivät tröllöilemaan sontaprovoja, kun ei niitä kukaan kerta estäkkään.
Juuri poikkevilla suojatyöpaikan työntekijöillä on kyseisenlaista taipumusta.
tunnettu tosiasia on myös että kovin vähäisillä älynlahjoilla siunatut poloiset eivät parempaan pysty.
En puolustele provoja, mutta huomautan vain siitä että kannattaa ajatella omilla aivoillaan ja olla uskomatta kaikea sontaa mitä täältä löytyy. Pitäisi olla joku delete-nappi josta saisi koko sontaläjän kaadettua ikuisiksi ajoiksi bittiavaruuteen avaruuskoirien iloksi. joo, tuttua........
Töissä mulla on sama juttu, muutamalle nau'utaan ihan turhasta ja sille huude-
taan ihan turhista asioista, et jos et tee töitä, niin siitä huudetaan ! se naukuna kuuluu takuulla melkein ulos asti....että HÄVETTÄÄ ! kaikki, mitä se yks just 18-v
täyttänyt tyttö tekee, ei ole niiden mielestä oikein. Aina pitää olla naukumassa jo-
ka asiasta ! Miiään ei riitä, ei kelpaa. Mä kohta sanon niille naukujille et tee sitte
itte paremmin, jos kerran toisen tekemiset ei kelpaa ! kun kerran osaat näemmä
tehdä paremmin, tee sitten.....
Ja sitten yksi toinen POJAN KLOPPI samas paikas on kans niin prinssiä, että.....
sen ei tarvitse tehdä niitä siivouksia, mitä useat muut joutuvat tekeen, ja sen työ-
tä on......mitä lie sottaamista......ei siitä saa selvää kukaan....mut sellainen seko-
pää kun se läski hullu on, ja kun se syö, se syö kuin PORSAS !!! hyi mikä HÄPE-
Ä se on ! ne sanoo siitä, mut ei se noteeraa mitään, se vaan alkaa itte huutaan,
kuin sikaa tapettais......se pitää pakottaa tekeen sen omaa työtä, se pitää vissiin kohta liimata siihen tuoliin kiinni, ettei se lähde siitä minnekään......se kun tykkää
vaellella siellä sisällä....ja tuoli muurata kiinni lattiaan.....ei se muuten se hullu us
ko mitään......ja ruoan pitää JOKAISEN ansaita työnteolla ! se vaan laiskottelee...
Joo, kyllä asut NARSISTIN kanssa. Mutta jos sä siivoot joskus, ja se ei sille kel-
paa, niin se on tyhmää sen kannalta, ettei se osaa arvostaa MITÄÄN sun tekemi
siäsi.....ja toi saunassa sen kans......ei sun ikäisten TARVITSE mennä saunaan o
man äitinsä kanssa....en mäkään mennyt koskaan sen jälkeen, kun täytin jotakin
15........ja nyt oon 35-v nainen......kyllä hänen nyt pitäisi tuollainen ymmärtää, sä-
hän oot kohta täysi-ikäinen.....
Joo, vähän sama juttu myös mun äidin kohdalla.......se lellii ja rakastaa ENEM-
MÄN mun isoasiskoani, jolla on 3 alle 10-v poikaa, se on naimisissa ja ne asuva
t Rovaniemellä....antaa sille rahaa, mut mulle nihkeesti, vaikka sillä on NYT ene-
mmän rahaa käytössään, kun mulla joku 10-v sitten..........silloin se oli toisin päin,
sillä oli vähemmän rahaa käytössään, kun mulla.......sillä on kunnollinen työ, elä-
mä hymyilee.........Mitä mulla on ? EI MITÄÄN. Isäkin on samaa mieltä, ei tuollai-
nen sekopää tytär kelpaa...........en oo mikään sekopää, itse se on !
Mut jos mä olisin sun housuissas, niin olisin mennyt isälleni jo ajat sitten...............
mutta oma on valintasi.....onko hän sitten kivempi, kuin narsisti-äitisi ?
Joo, niinhän ne narsistit ajattelee, et ei hänessä itsessään oo mitään vikaa.........
ei hän oo tehnyt MITÄÄN väärin......muut on.....
Vaikka onhan tuo aika kamalaa kuultavaa omalta äidiltään........sanoa nyt tuollai-
sta.........
Munkin yks ex-kaveri on kuollut, ja sitäkös äiti sitten sanoi mulle sanallakaan ? ei sanonut , vasta, kuin pari vuotta sen JÄLKEEN. Se kuoli johonkin, en oo nyt varma, mihin, mut se siis kuoli joskus 1.1.2000 yöllä.......liekö se ollut jossakin uu
den vuoden bileissä........ei me oltu puheenväleissä enää silloin......syytä en tiiä,
eikä se pahemmin kiinostanutkaan.........mut tiiän, minne se on haudattu, vaikken päässyt sen hautajaisiin, oli varmaan viimeisenä toivomuksenaan vannoittanut
vanhempansa, et mua EI sinne kutsuta.........no, en olis kyllä edes mennytkän.....
se ei tietääkseni koskaan polttanut eikä juonut.......ja se oli vasta täyttänyt jotakin 24-v.......
Toi on kyllä aika hulluutta ja sairautta tollanen esittäminen ja teeskenteleminen,
jos niin voi sanoa, ettet sä suutu.......ja myös toi,et siltä ilmeisesti puuttuu joku vä-
littämisen taito sua kohtaan.......
Ja jos ei siivoaminen kelpaa, niin hankkikaa siivousapua ! se tosin maksaa, mut
ta ei tarvitse sun rasittaa enää ittees niin usein, ja se ei voi sitten sanoa, et siivoo
pas nyt jo......mullakin käy siivooja, tosin kerran kuussa, kun se älykääpiö sottaa
yleensä kaikki paikat, sen sijaan, et se siivois kunnolla, esim. olen huomannut, että lattia on aika likainen, ei se oo imuroinut kunnolla, saati sitten luuttunnut sitä
kunnolla.....ja siitä joutuu maksaan n. 12 euroa/tunti, tosin mulla on kunnalta jos-
takin sieltä tulee jokunen palveluseteli, joka on n. 16:n euron arvoinen...........ja se ei koskaan ilmoita tulostaan kunnolla, siis saan tietää päivän, jos sekään sa-
notaan kunnolla.....mut kellonaikaa ei sanota....ens kerralla pitää muistaa kirjoit-
taa se ylös, edes se päivä.......
Että silleen.
Jatkoa sulle ja jaksamista !- neuvoja
sun pitää osata laittaa äidille kampoihin eikä alistua tuohon vittuiluun. tietenki vanhempia pitää kunnioittaa mut kohtuus kaikessa.
- Äitisi kuulostaa
rikkinäiseltä ja väsyneeltä ihmiseltä. Varmaan luonnekkin on narskumainen. Mutta jätä se mielistely pois, ei sinun tarvitse juttua vääntää ja mielillä pitää jos et kerran halua. Olet vahva nuori, enkä ymmärrä miten äitisi kokee yhdessä asumisenne raskaana. Taitaa vaan suutaan soittaa ja pitää sinua purkupaikkana johon voi paineensa purkaa. Varmaan sinusta tuntuikin pahalta kuulla kun käski sinua menemään isäsi luo. Toisaalta monet ei paljon mieti mitä suustaan päästävät, luulenpa, että katui mitä tuli möläyttäneeksi.
Iän ja rohkeuden karttuessa voit pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan omaan asuntoon muuttamista. Suurin osa nuorista joutuu aloittamaan melko tyhjästä oman elämänsä, mutta rohkeus ja ahkeruus terveillä elämäntavoilla vievät elämässä eteenpäin. Uskon, että sinulla on nämä ominaisuudet ja tulet pärjäämään elämässä. Eikä sinun paikkasi ole olla äitisi terapeutti, etsiköön sen muualta. Voimia...:)
- ap_kirjoittajaa
Päivitystä tilanteeseen..
Tällä viikolla sain kuulla, että olen paska ihminen ja että hän toivoi ettei mua olis koskaan syntynytkään. Se satuttaa syvältä. Miten voi oma äiti sanoa noin omalle lapselleen? Olen kärsinyt äidin mielivaltaisten sanojen takia pitkäaikaisesta masennuksesta. Luulin että se johtuu koulusta mitä vihaan, mutta nykyään tajuan että äiti on se, mikä minulle tuon masennuksen aiheutti.
En ole koskaan kertonut asiasta kenellekkään ystävälle, kunnes sunnuntaina kaveri otti mua kädestä kiinni, katsoi silmiin ja kysyi "Onko kaikki hyvin? Olet niin hiljainen ja totinen". Kysymys tuli niin yllättäen että sorruin itkemään hänen luonaan ja kerroin kaiken äidistä. Se helpotti hieman, mutta se myös hävettää. Onko mussa joku vikana kun äitin pitää sitä koko ajan toitottaa? Ystäväni yrittää lohduttaa mua ja sanoa että oon viimeisin ihminen maailmassa kenen ei olisi pitänyt antaa syntyä.
Eniten koko asiassa mua kalvaa se koulukiusaamisjuttu. Millainen äiti ei puolusta lastaan koulukiusaamistilanteessa? Tulin monen vuoden ajan kotiin koulusta itku kurkussa ja kyyneleet silmissä, mutta sain kuulla että olen keksinyt kaiken. Välillä hätähuutooni ei edes reagoitu, vaan asia ohitettiin ohankolautuksella.
Äiti sanoo myös mulle usein, että minussa on neurootikon vikaa, sillä haluan olla ajoissa. Tai että olen rajoittunut ja kapeakatseinen. Kenessäköhän se vika on...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2752470Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001334- 1081231
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831221Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581175Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi811116- 44992
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67917Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22870- 33787