Osaa puhua usean sanan lauseita todella selvällä äänellä. Osaa laskea esineiden määrän yli kymmeneen. Ei vaippaa eikä tuttia. Nukkuu yöt kuin aikuinen omassa huoneessa. Osaa jo useimmat kirjaimet.
Näin lapsi kuin lapsi kehittyy, kun vanhemmat eivät laiminlyö lapsen kehityksen tukemista omaa laiskuuttaan.
Alle 2-vuotias supertaapero eilen
10
3622
Vastaukset
- gyvjuyt
Eli just siitä on kyse, että tälläisten "supertaaperoiden" äidit pönkittävät tällä lastensa prässäämisellä vain omaa egoaan. Heheee... aika hupsua
- nyssykkä
Nukkuu yöt kuin aikuinen omassa huoneessaan. Kuin aikuinen...hmm. himmailepas vähän.
Toivottavasti lapsesi kuitenkin vielä tekee sitä lapsen työtä, eli leikkii...vai onko sekin jo jäänyt?
Lapsi kasvaa tahtiaan ja kehittyy, jos on terve, oli vanhemmat laiskoja tai ei.
Oletko oikeasti innoissasi siitä, että lapsesi on mainitsemasi supertaapero? Annathan hänen kuitenkin kasvaa omilla ehdoillaan, että et vaadi? - 5+17
Espoo on maailman napa jossa on maailman parhaat vanhemmat, maailman parhaat lapset, maailman paras päivähoito...
Me muut ollaan vaan kateellisia ja epätoivoisia, kun ei olla espoolaisia. - ...
Tuollaisen lapsen vanhemmuuteen kuuluu suuri vastuu, onneksi siis oma ei ihan tuollainen ole.
Joku vuosi sitten tuli dokumenttia noista superlahjakkaista lapsista ja ei käynyt todellakaan vanhempia kateeksi, sen verran työtä ja rahaa imaisee lapsen kehityksen tukeminen, varsinkin kun vanhemmat ovat yleensä sen verran tyhmempiä, etteivät osaa ilman "ammattilaista" tukea lapsen kehitystä, eli jo viisi vuotiaana pitää palkata lapselle pianonsoiton opettajaa tai matematiikan lehtoria pitämään yksitysitunteja, jottei lapsen lahjakkuus mene hukkaan tällaisessä tumpelo nokipoika yhdellä sormella tai tavan lukion matiikan oppimäärällä opettaessa...
Ei sinänsä, kyllähän monilla lapsilla on pianotunnit jo viisivuotiaana, muta nämä lahjakkat lapsethan soittavat ihan eri tyylillä, kuin ne tavalliset soiton opettelijat... - provo
provo
- 234tr53
Siis häh? Tässä nyt ei todellakaan ole kyse mistään supertaaperosta. Meillä ainakin alle 2-v. pojalla on melko samanlaiset meiningit, on aina nukkunut yönsä hyvin, jne. 7 kk alkoi kakkaamaan potalle, koska on aina ollut vatsa niin kovalla, ettei ollut mukava tehdä vaippaan, tästä syystä on ollu päiväkuiva jo pidemmän aikaa. Me ollaan luettu tai kerrottu lähinnä kirjoja, kuvia, kirjaimia, numeroita aina ennen nukkumaan menoa, sellainen rauhoittumishetki ja siitä on pojan päähän jääneet nämä asiat, ei siinäkään mielestäni mitään "superlahjakkuutta" ole tarvittu.
Meillä ei mitään rahaa tai erillistä aikaa mene lapsen "lahjakkuuden" jalostamiseen, ihan tavallinen lapsi tuo on ja ihan tavallista perhe-elämää me vietetään, joskin paljon aikaa yhdessä, tv:tä ei katsella.
Ap kirjoitus tosin oli provo, mutta halusin vain tuoda esille, ettei nuo mainitut asiat ole mitenkään erikoisia tai superlahjakkaan erikoistaaperon taitoja :)- ...
Kyllä on. Jos alle kaksi vuotias laskee esineitä lukuvälillä 1-10 ymmärtäen mitä tekee, niin kyseessä on lahjakas lapsi, jonka lahjakkuutta ei pidä missään nimessä jättää noteeraamatta.
- 4 x R
... kirjoitti:
Kyllä on. Jos alle kaksi vuotias laskee esineitä lukuvälillä 1-10 ymmärtäen mitä tekee, niin kyseessä on lahjakas lapsi, jonka lahjakkuutta ei pidä missään nimessä jättää noteeraamatta.
Mielestäni vanhemmat eivät vieläkään ymmärrä sitä, kuinka paljon helpompi on oppia esimerkiksi lukemaan 3-4-vuotiaana kuin vanhempana eskarissa / koulussa. Se on lapselle todellakin hauskaa leikkiä, kun taas koulussa se voi olla ikävää puurtamista. Olen neljän (nyt jo aikuisen) lapsen äiti. Kaikki oppivat puhumaan 9 kk- 1,5 vuoden välillä, jo useamman sanan lauseilla. Säännölliset pottailut aloitettiin silloin, kun lapset oppivat istumaan. Vaippoja ei tarvittu enää ollenkaan 1,5 vuoden iästä alkaen. Yöt olivat rauhallisia, kaikki saivat nukkua. Lukemaan he oppivat 3-4-vuoden iässä, samoin laskemaan helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja. En ole mikään superäiti, eivätkä lapseni mitenkään superlahjakkaita ainakaan alunperin, joskin kaikki ovat menestyneet todella hyvin sekä koulu- että työelämässä. Annoimme vain mieheni kanssa lapsillemme mahdollisuuden oppia leikinomaisesti erilaisia asioita silloin, kun he osoittivat kiinnostusta niihin. Tärkeänä pidimme myös, että jokainen sai kykynsä mukaan osallistua kodin arkiaskareisiin ja monenlainen oppiminenhan kytkeytyikin juuri niihin. Sadut, lorut ja laulut olivat tärkeämpiä kuin televisio tai videot. Tietotekniikkaa ei silloin vielä ollut siinä määrin kuin nykyään. Meillä leikittiin paljon ja rikastimme lasten leikkejä tekemällä mm. nukeille vaatteita, autoille talleja pahvilaatikoista, kauppaleikkitavaroiksi säästettiin erilaisia tyhjiä pakkauksia jne. Kynät, paperit ja sakset olivat lasten saatavilla. Täytyy todeta näin jälkikäteen, että rahallinen panostus lapsiin oli aika vähäinen, mutta henkinen suuri. Me vanhemmat olemme ihan tavallisia matalapalkkaisia duunareita, lasten ollessa pieniä oli asuntovelkaakin aika paljon. Nimimerkin 4 ärrää tarkoittaa : Rakkaus, rutiinit, rohkaisu ja rajat; ne kun pitävät, niin lasten kanssa ei ole mitään hätää!
- yhden sellaisen äiti
... kirjoitti:
Meillä on tällainen ns. lahjakas lapsi. Osasi 2-vuotisneuvolassa laskea kymmeneen kahdella eri kielellä, perusvärit sekä useamman muun värin, puhui pitkiä selkeitä lauseita ja kaikki kirjaimet oppi jo 1,5 -vuotiaana.
Olen huomannut kielellistä lahjakkuutta ja kiinnostusta pojassa, usein kerhoissa ja leikkipaikoissa hän ystävystyy sen ainoan englantia puhuvan kanssa. Kolmivuotiaana oppi kirjoittamaan oman nimensä (ilman harjoittelua) ja nyt vasta neljä vuotta täytettyään alkoi yhtäkkiä laskea takaperin kymmenestä yhteen. Muuten osaa laskea noin 30:een.
Toki joitakin asioita olemme yhdessä opetelleet, olen lukenut lapselle siitä asti, kun hän oli mahassa, numeroita harjoittelimme paljon, koska asuimme kerrostalossa ja laskimme portaita. Kirjaimista lapsi oli itse kiinnostunut ja pänttäsi ne kyselemällä koko ajan aikuisilta.
Olen itse ollut myös suht lahjakas lapsi, mutta taitojani ei koskaan noteerattu, ei edes koulussa, vaikka lopulta valmistuin koulun parhaana oppilaana. Haluaisin tarjota pojalleni enemmän mahdollisuuksia ja jalostaa taitoja ja kiinnostusta, nyt kun hän niitä osoittaa. Mutta miten? Kyselin kerhosta (poika käy 3 x 3 tuntia kerhossa viikossa, muuten on kotona minun ja vauvan kanssa), mutta siellä puhuttiin vain ympäripyöreitä. Kohta on 4-vuotisneuvola ja sieltä varmaan kyselen uudestaan. Mutta miten muuten voisin noteerata pojan lahjakkuuden? Minulla ei ole rahaa palkata ketään ja mieluusti opettaisin itse. - 4 x R
yhden sellaisen äiti kirjoitti:
Meillä on tällainen ns. lahjakas lapsi. Osasi 2-vuotisneuvolassa laskea kymmeneen kahdella eri kielellä, perusvärit sekä useamman muun värin, puhui pitkiä selkeitä lauseita ja kaikki kirjaimet oppi jo 1,5 -vuotiaana.
Olen huomannut kielellistä lahjakkuutta ja kiinnostusta pojassa, usein kerhoissa ja leikkipaikoissa hän ystävystyy sen ainoan englantia puhuvan kanssa. Kolmivuotiaana oppi kirjoittamaan oman nimensä (ilman harjoittelua) ja nyt vasta neljä vuotta täytettyään alkoi yhtäkkiä laskea takaperin kymmenestä yhteen. Muuten osaa laskea noin 30:een.
Toki joitakin asioita olemme yhdessä opetelleet, olen lukenut lapselle siitä asti, kun hän oli mahassa, numeroita harjoittelimme paljon, koska asuimme kerrostalossa ja laskimme portaita. Kirjaimista lapsi oli itse kiinnostunut ja pänttäsi ne kyselemällä koko ajan aikuisilta.
Olen itse ollut myös suht lahjakas lapsi, mutta taitojani ei koskaan noteerattu, ei edes koulussa, vaikka lopulta valmistuin koulun parhaana oppilaana. Haluaisin tarjota pojalleni enemmän mahdollisuuksia ja jalostaa taitoja ja kiinnostusta, nyt kun hän niitä osoittaa. Mutta miten? Kyselin kerhosta (poika käy 3 x 3 tuntia kerhossa viikossa, muuten on kotona minun ja vauvan kanssa), mutta siellä puhuttiin vain ympäripyöreitä. Kohta on 4-vuotisneuvola ja sieltä varmaan kyselen uudestaan. Mutta miten muuten voisin noteerata pojan lahjakkuuden? Minulla ei ole rahaa palkata ketään ja mieluusti opettaisin itse.Hei!
Olipa mukava lukea teidän yhteisistä touhuista! Meillä lapset syntyivät melkeinpä perättäisinä vuosina, joten heille oli helppo järjestää esim. kauppaleikki, joka todellakin tuki sekä lukemista, laskemista, kirjoittamista, hyvien tapojen opettelua ym, ym. Jos lapsesi osaa kirjoittaa, niin hänhän voi tehdä ostoslistoja, joita tietysti käytätte oikeillakin kauppareissuilla. Itse pidin myös leikinomaisen englanninkielenkurssin lapsilleni. Oli mahtava huomata, miten helposti lapsi omaksui uuden kielen. Sitten saattoi kirjastosta lainata englanninkielisiäkin kirjoja.
Meillä lapset kirjoittivat omia satuja ja loruja ja järjestivät pieniä teatteriesityksiä kotona. Niihinkin löytyi materiaalit ihan kotoa. Sellaiset puuhalehdet, missä oli lasten sanaristikoita, olivat myös suosittuja. Ja kaikenlaiset mainokset olivat lasten omaa postia; niistä sai leikata värikkäitä kuvia ja kirjaimia ja liimailla niitä vihkoihin. Hauskaa ja halpaa puuhaa! Varhaisesta lukemaan oppimisesta on Glen Doman kirjoittanut mainion kirjan: Miten opetan pienen lapseni lukemaan. Se jotenkin avasi minun silmäni sille, miten lapsen kehitystä voi tukea (tai jarruttaa!). Suosittelen! Olin itsekin kotiäitinä muutaman vuoden ja se oli todella antoisaa aikaa. Meillä oppiminen oli hauskaa leikkiä, josta nauttivat sekä lapset että me vanhemmat. Toivotan kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733