Älkää tunkeilko koirani luokse!

Räksyjen omistajille

Lopettakaa räksyjenne päästäminen fleksissä koirani luokse. Lenkillä koirani kanssa törmää usein sellaiseen ilmiöön että jonkun pienen "räksyn" ulkoiluttaja päästää räksynsä fleksissä koirani luokse, joka kulkee kiltisti minun vasemmalla puolellani.

Sitten kun pitäisi normaalin, nopean ohitustilanteen tulla, räksy onkin joko minun tai meidän molempien edessä, oma koirani on kookkaampaa rotua, ja koulutettu ja ei aiheuta provosoivalle räksylle vaaraa, mutta selvästi koirani stressaantuu tilanteesta, ja kiihtyy (hengitys, selkäkarvojen pystyyn nosto), vaikka ei haukukaan eikä lähde räksyä kohti.

Toivoisin että ihmiset ymmärtäisivät tämän, että useimmat kokevat tällaisen "pakkotutustumisen" tungettelevaksi ja ikäväksi.

Koiria kun ei ole tarkoitettu "tutustumaan" jatkuvasti vieraisiin yksilöihin ja laumoihin, vaikka jotkut näyttävät niin luulevankin. Koira on onnellinen oman "lauman" parissa ja isäntänsä kanssa.

Olen ojentanut sanallisesti kaikkein röyhkeimpiä lähentelijöitä, harmi, että jotkut ovat niin tyhmiä, ettei oma järki sano mitään.

Todetaan nyt sekin vielä, että onneksi löytyy paljon tosi fiksujakin pienten koirien omistajia, jotka ovat kouluttaneet pienen koiransa, ja jotka osaavat ohittamisen fiksusti ilman räksytystä, ja jotka ymmärtävät pitää koiransa ohitustilanteessa vasemmalla puolellaan.

18

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joobax

Flexit on saatan*sta seuraava ;) koiran koosta riippumatta.

Samaan syssyyn voisin ihmetellä, että mikä hemmetti siinä on niin vaikeaa laittaa sitä koiraa sinne penkan puolelle ohitustilanteessa??? Usein tulee vastaan koirakko, jossa ihminen kulkee penkassa ja koira keskellä tietä...tähän yhdistettynä vielä flexi niin avot x)

Parasta tuo käytös on pyörälenkeillä. Viimeksi edellispäivänä tuli vastaan tapaus, jossa omistajan oli pakko pysähtyä tienposkeen, jotta saa pidettyä koirastaan kiinni. Mutta miksi ihmeessä piti pysähtyä minun puolelle?! Poljen tien oikealla puolella ja koira on luonnollisesti penkan puolella myöskin. Tie oli kapea ja jouduin laittamaan oman koirani ohittamaan tuon rimpuilevan koiran metrin etäisyydeltä. Onneksi koiranomistaja sai pidettyä omastaan kiinni, koska muuten olisi minullekin voinut käydä köpelösti. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt pysähtyä ja pyytää koirakkoa menemään omalle puolelleen tietä... Ehkä ensikerralla olen fiksumpi.

• joulutäti

"Flexit on saatan_sta seuraava" Minusta Koira kun koira joka ei ole omistajansa hallinnassa on vaarallinen ohikulkijoille riippumatta remmistä....
        Itse meinasin kaatua pyörällä kun "fiksu" koiranomistaja oli hankkinut nahkaisen pidemmän koulutusremmin ja oikein hiäänommasta nahkasta mikä kaupasta löytyy...koira ryntäsi yhtäkkiä sivusta toiseen puolikilometrisen nahkaremminsä kanssa pyöräni eteen. Onneksi olen itse koiranomistaja ja reagointi on sen mukainen.
        Flexin omistaja joka ei osaa sitä käsitellä on se itse Piru eikä flexinaru sinänsä. Siellä on olemassa se STOP-nappi kahvassa, ei pidä kuljeskella niin että koira on kymmenen metrin päästä omistajasta.

• 1+12

Meillä taas päinvastaisia kokemuksia, oma koirani (pieni) aloittanut remmirähinän, käsken paikalleen ja komennan ja ehkä lähdemme toiseen suuntaan, niin silti toinen pässinpää koiranomistaja koiransa (yleensä isoja, ja ainakin isompia kuin oma koirani) kanssa vaan tulossa väkisin luoksemme. Olen useamman kerran joutunut ärähtämään että "älkää tulko lähemmäs". Että mikä joillakin koiranomistajilla on että pitäisi jokaisen koiran luo päästä, vaikka selvästi näkee että ei ehkä kannattaisi? Niin pienten kuin isojen omistajilla. Kyllä koiranomistajan pitää osata lukea tilanteet että koska mennään ohi ja koska voi mahdollisesti pysähtyä ja tehdä tuttavuutta. Mielellään remmilenkkeillessä ei kyllä ainakaan meillä tutustuta muihin koiriin, vaan lenkkeillään.

• Erakko!!!!!!

Olen samaa mieltä kanssasi. Minulla myös pieni koira ja kierrän isot koirat kaukaa. Jostain kumman syystä useat koiran omistajat kuvittelevat, että kaikki koiran omistajat ovat kaikkien kavereita. Vaikka kuinka yrität omalla käytöksellä osoittaa ettet ole välttämättä kiinnostunut tapaamaan jokaista koiranomistajaa ja koiraa niin se tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää. Joskus valehtelen, että koiralla on vatsatauti niin varmasti jättävät hajuraon. Vielä pieni vinkki niille joilla pakottava tarve tavata kaikki maailman koiranomistajat kysykää ensin että sopiiko tulla tervehtimään se kuuluu alkeellisempiinkin tapoihin ja ei sitten tarvitse loukkaantua kun se tapaaminen ei kaikille sovi.

• 234wrfweresfw

Kertokaa hyviä päteviä neuvoja remmirähjäämisen korjaamiseen.

Meidän koiran kimppuun kävi alle vuoden ikäisenä kaksi saksanseisojaan kesken lenkin koiramme ollessa hihnassa. Tämän jälkeen varsinkin muut urokset ovat aiheuttaneet totaalisen rähinän ja vaikka koiramme onkin pienehkö niin voimia sillä on sen verran että raavas mieskin saa pidellä (ei sitä niin vain pidetä penkan puolella).

Rupesin niin lujaa V*tuttamaan se saksanseisojien omistaja aiheutamistaan ongelmista. Itse taas henk. koht en vain osaa kouluttaa remmissä rähjäämistä pois. Luulenpa että koiramme muuttuu epävarmaksi remmitilanteessa vaikka muutoin ei ole ongelmia muiden kanssa.

• Rouva Millen

Kaikki lähtee koiran/koirien omistajien korvien välistä! Kun väistytät omista syistäsi; juuri noista ettei kiinnosta tutustuttaa koiraasi toisiin kun itse et halua, niin koirasi kuvitteleekin sen niin että vastaantullut koira onkin se ongelma ja käy kimppuun. Eli omistaja viestii koiralle sen että vastaantulija on vihollinen, ja myös miten pitää toimia.

• Koirkoir

Jos koira on johdonmukaisesti pidetty lenkillä erossa muista koirista (eli hihnassa ei tervehditä), ei se sitä osaa muuna ajatellakaan kuin että niin ei vain tehdä. Ei siinä koira mitään vihollisuuksia ajattele, vaan se on sille normaali tapa. Eipä oma uroskaan pidä vastaantulijoita vihollisina vaikka on parivuotisen elämänsä aikana päässyt tervehtimään vain jokusen kerran niitä vastaantulijoita (eikä silloinkaan minun aloitteesta.....) vaan se tietää että ei niiden luokse pääse.

Minä en ymmärrä niitä jotka luvatta päästävät omat koiransa tykö, mistä voivat olla varmoja että se vastapuoli ei käykään yllättäen kiinni jos pääsee iskuetäisyydelle tai pelkää toisia koiria tai muuta vastaavaa. Jos oma sesse ei tekisi kärpäsellekään pahaa, niin se vastapuoli saattaa. Jos kerrankin sattuu tuo luvattomilla teillä oleva koira käymään omaani kiinni, niin aivan varmasti potkaisen, oli sitten kyseessä mamman pikkufifi tai kulmakunnan kovimman jätkä hurtta. Ehkä sitten oppii omistajakin jotain.

• sovittu´

En tunkeile, lupaan sen :-)

• sopimus....

Kiitos sinulle siitä arvostan sitä!

• Bokseri onnellinen

Omistaja voi opettaa koiransa
      Omista vastaa koiransa liikkkeistä
      Omistajan kannattaa koulutta itsensäkin jotta tietää mieten koita saadaan tottelemaan.

terveisin bokserin ulkoiluttaja eikä mitään ongelmia sen kanssa
      --piti kuitenkin kauan kouluttaa

• blu blu blu

Mutta kuka kouluttaisi omistajia ?

• moviestar
        blu blu blu kirjoitti:

Mutta kuka kouluttaisi omistajia ?

no cesar millan tietenkin ja victoria stilwell ja brad pattison sekä kanakouluttaja vireeni

• entäs nää jotka pitävät rakkinsa irti.eivät vissiin jaksa sit taluttaa.piti yhellekkin ulkoiluttajalle sanoo että jos kerrankin vielä tuut mua vastaan irtorakkies kanssa on mulla mukana puhelin ja arvaa minne soitan.

• ooks nähny

ja auttoko?

• minä ja koira

Minun mielestäni on tärkeää, että koirat saavat kontaktia toisiin koiriin päivittäin. Jos ei ole lähellä koirapuistoa niin voi helposti vierähtää viikkokin ettei koira pääse tervehtimään ja leikkimään. Ihmettelen suuresti miksi niin monet koiranomistajat vähättelevät tervehtimistä. Koirasta saa sosiaalisemman jos viitsii pysähtyä moikkaamaan. Tietenkin on hyvä kysyä sopiiko se toiselle omistajalle.

• mikku77

"minä ja koira" :olen samaa mieltä kanssasi:)

Nyt kun koirat ovat aikuisia niin nyt toiset koiranomistajat kiertävät toiselta puolelta katua, samat ihmiset tulivat "tunkeilemaan'" silloin kun koirat oli pentuja ja kaiken lisäksi vielä ilman rokotuksia..jos kelpaa tulla rokottamatonta pentua katsomaan koiransa kanssa niin kyllä pitäisi sitten kelvata tavata samaa pentua aikuisenakin!! Tommoiset tollot kyllä saavat karvani nousemaan. Tuli mieleen että koira aikuisena varmasti on leima otsassa joka sanoo: " Minulla on Kennelyskä ja kaiken lisäksi ei ole syötävää kotona niin syön vastaantulevat koirat"...

toki ei pidä koskaan päästä koiransa toisten koirien luokse ilman lupaa mutta kyllä pitäisi osata kohdata samalla jalkakäytävällä ilman kommelluksia koska muuten ei ole oikein koulutus hallinassa.

• koirankouluttaja___
        mikku77 kirjoitti:

"minä ja koira" :olen samaa mieltä kanssasi:)

Nyt kun koirat ovat aikuisia niin nyt toiset koiranomistajat kiertävät toiselta puolelta katua, samat ihmiset tulivat "tunkeilemaan'" silloin kun koirat oli pentuja ja kaiken lisäksi vielä ilman rokotuksia..jos kelpaa tulla rokottamatonta pentua katsomaan koiransa kanssa niin kyllä pitäisi sitten kelvata tavata samaa pentua aikuisenakin!! Tommoiset tollot kyllä saavat karvani nousemaan. Tuli mieleen että koira aikuisena varmasti on leima otsassa joka sanoo: " Minulla on Kennelyskä ja kaiken lisäksi ei ole syötävää kotona niin syön vastaantulevat koirat"...

toki ei pidä koskaan päästä koiransa toisten koirien luokse ilman lupaa mutta kyllä pitäisi osata kohdata samalla jalkakäytävällä ilman kommelluksia koska muuten ei ole oikein koulutus hallinassa.

Koirien ei tarvitse saada päivittäin kontakteja toisiinsa. Ei nimenomaan vieraisiin koiriin. Tämä että kuvitellaan koirille tällaisi tarpeita, on sitä koirien "inhimillistämistä", johon syyllistyvät nykyään niin monet.

Jokaisella koiralla on hyvä olla muutama ns. koirakaveri, mieluummin eri sukupuolta. Niitä voidaan käydä "moikkaamassa", lenkillä, muuten ymmärrän hyvin aloittajan näkemykset. On väärä luulo, että koirien pitäisi muka saada jatkuvasti tutustua vieraisiin koiriin, se vaan stressaa koiria.

• Koirkoir

Millähän tavalla hihnassa kadulla toisiaan vastaantulevat koirat voivat alkaa leikkimään? Ilman että hihnat ovat solmussa, josta puolestaan helposti aiheutuu tappelu (koirat ovat liian lähellä toisiaan eivätkä pääse kauemmas)? Eivät mitenkään.

Koira kuin koira on onnellinen jos sillä on ne muutamat tutut koirakaverit olemassa (eikä näitäkään aina tarvita), jotka se tietää, arvoasemat ovat selvillä ja koira tuntee kaverin tavat, jolloin niitä ristiriitoja ei niin helposti välttämättä synny. Ei koiralla tarvitse olla lukuisten koirien tuttavapiiriä, joista suurimman osan tapaa nopeasti ulkona silloin tällöin eikä kyseinen yksilö koskaan tule kovin tutuksi. Koiralle tärkein on se oma lauma, ei se, että pääsee "tutustumaan" päivittäin vastaantuleviin vieraisiin koiriin. Näillä satunnaisilla tuttavuuksilla saattaa helposti saada pahaa aikaiseksi, esim. oman talouden toinen uros ei voi sietää tummia koiria, rodusta riippumatta, sillä päälle on kerran käynyt irti ollut karhukoira, sitä ennen ei värin kanssa ollut ongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1903
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1332
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      952
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe