Liesituuletin reistaa

Reactor

Suodatin on pesty moneen kertaan, mutta Electrolux EFT 6466 liesituuletin ei meinaa ottaa kierroksia. Laitteessa on 3 tehotasoa, joista pienin teho toimii ookoo, keskiteho jotenkuten, mutta suurimmassa on ongelma. Kun painaa 3-tehon nappia, niin laitteesta kuuluu semmosta "metallista" pröp pröp pröp ääntä jonkin aikaa, kunnes se sitten ottaa kierroksia, mutta ei ehkä täysiä.

Mikähän vois olla vialla?

38

17726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äänetön

      äänistä päätellen kannatta tarkastaa onko kaikki lusikat tallella.

    • ustra

      Luultavimmin moottorin "siiven" kiinnitys on löystynyt. Tai liian ahtaan asennuspaikan takia runko hieman kiero.

      Tuon tason laitteeseeen ei kannata moottoria vaihtaa, ellei mene kotivakuutukseen.

      • Onko tuulettimessa myös seuraavanlainen ilmiö/t:
        -Jos valo palaa samalla, niin ei välttämättä toimi huhallus ollenkaan edes ykkösteholla.
        -Valot himmenevät, kun laittaa isompia tehoja (jotka eivät siis toimi).
        -Jos painaa esim. 5 min ajastinta kun tuuletin on sammuksissa ja valo pois päältä, niin hörähtää hetkeksi päälle (1-2 sek) ja sammuu heti.

        Meillä oli em. ilmiöt ja samanmallinen liesituuletin ja loppujen lopuksi tutkin piirilevyn kytkentää. Selvisi, että käyttöjännnite putoaa ohjauspuolella. 1 uF:n iso kondensaattori oli kuoleutunut (mitattu kapasiteetti oli vain 47 nF) josta johtuen ei virtaa kulkenut tarpeeksi tuonne mikropiirien matalajännitepuolelle. Kuormitustilanteessa (kun ohjauksia laitettiin päälle) sitten jännite putoaa ja ei riitä teho enää ohjaamaan triac-komponentteja päälle.

        Tuo vaihdettava kondensaattori on iso suorakaiteen muotoinen laatikko. Noita on kaksi kappaletta ja toinen on tuolle puhaltimen moottorille (on isomman liittimen piikeissä suoraan)

        Vaihdettava konkka on se tehovastuksen perässä oleva.

        Varoituksen sana jännnitteistä! Suoritin itse testit ja mittaukset suojaerotusmuuntajan avulla. Piirilevyllä ei ole perinteistä pienjännitepuolta, vaan mikropiirien jännite on pudotettu samaan sotkuun verkkojännitepuolen. Idea on saada vain mikropiireille näkymään sopiva jännite (cmos-piiresä, jännite noin 15 V). Eli varo kun piirilevy on esillä jos suoritat testauksia.

        Itse piirilevyn saa irti liesituulettimesta avaamalla näkyvillä olevia torx-ruuveja (pari on sitten puhaltimen puolella suodattimen takana, eli suodatijn pois niin näkyvät) Itse levy lähtee myös muovisesta telineestään hieman telinettä taivuttamalla.

        Kondensaattori pitää sitten olla jännitteenkestoltaan vastaava ei saa olla mikään elko. Kannattanee kiikuttaa pelkkä piirilevy jollekin pienlaitekorjaamolle tms. jos omat taidot ei riitä.

        Ja sitten vaan kolvia käyttelemään.


      • puhinanih kirjoitti:

        Onko tuulettimessa myös seuraavanlainen ilmiö/t:
        -Jos valo palaa samalla, niin ei välttämättä toimi huhallus ollenkaan edes ykkösteholla.
        -Valot himmenevät, kun laittaa isompia tehoja (jotka eivät siis toimi).
        -Jos painaa esim. 5 min ajastinta kun tuuletin on sammuksissa ja valo pois päältä, niin hörähtää hetkeksi päälle (1-2 sek) ja sammuu heti.

        Meillä oli em. ilmiöt ja samanmallinen liesituuletin ja loppujen lopuksi tutkin piirilevyn kytkentää. Selvisi, että käyttöjännnite putoaa ohjauspuolella. 1 uF:n iso kondensaattori oli kuoleutunut (mitattu kapasiteetti oli vain 47 nF) josta johtuen ei virtaa kulkenut tarpeeksi tuonne mikropiirien matalajännitepuolelle. Kuormitustilanteessa (kun ohjauksia laitettiin päälle) sitten jännite putoaa ja ei riitä teho enää ohjaamaan triac-komponentteja päälle.

        Tuo vaihdettava kondensaattori on iso suorakaiteen muotoinen laatikko. Noita on kaksi kappaletta ja toinen on tuolle puhaltimen moottorille (on isomman liittimen piikeissä suoraan)

        Vaihdettava konkka on se tehovastuksen perässä oleva.

        Varoituksen sana jännnitteistä! Suoritin itse testit ja mittaukset suojaerotusmuuntajan avulla. Piirilevyllä ei ole perinteistä pienjännitepuolta, vaan mikropiirien jännite on pudotettu samaan sotkuun verkkojännitepuolen. Idea on saada vain mikropiireille näkymään sopiva jännite (cmos-piiresä, jännite noin 15 V). Eli varo kun piirilevy on esillä jos suoritat testauksia.

        Itse piirilevyn saa irti liesituulettimesta avaamalla näkyvillä olevia torx-ruuveja (pari on sitten puhaltimen puolella suodattimen takana, eli suodatijn pois niin näkyvät) Itse levy lähtee myös muovisesta telineestään hieman telinettä taivuttamalla.

        Kondensaattori pitää sitten olla jännitteenkestoltaan vastaava ei saa olla mikään elko. Kannattanee kiikuttaa pelkkä piirilevy jollekin pienlaitekorjaamolle tms. jos omat taidot ei riitä.

        Ja sitten vaan kolvia käyttelemään.

        Ratkaisin ongelman tilaamalla Gigantista vastaavan Electroluxin liesituulettimen 249 eurolla. Meni heittämällä paikalleen, kun oli valaisinta lukuunottamatta samanmallinen kuin vanha (vanhassa oli loisteputki, uudessa 2 halogeenia).

        Ei se vanha ihan noin tainnut oireilla. Vika voi silti olla hyvinkin noissa kondensaattoreissa. Välillä laite toimi ihan normaalisti ja välillä vaan ei suostunut kunnolla kierroksia ottamaan. Propelli kuitenkin pyöri sormilla ihan kevyesti eikä laakerissakaan tuntunut klappia. Laite on varastossa jemmassa, jos jotakuta kiinnostaa ostaa pois!


      • kaapoGT
        puhinanih kirjoitti:

        Onko tuulettimessa myös seuraavanlainen ilmiö/t:
        -Jos valo palaa samalla, niin ei välttämättä toimi huhallus ollenkaan edes ykkösteholla.
        -Valot himmenevät, kun laittaa isompia tehoja (jotka eivät siis toimi).
        -Jos painaa esim. 5 min ajastinta kun tuuletin on sammuksissa ja valo pois päältä, niin hörähtää hetkeksi päälle (1-2 sek) ja sammuu heti.

        Meillä oli em. ilmiöt ja samanmallinen liesituuletin ja loppujen lopuksi tutkin piirilevyn kytkentää. Selvisi, että käyttöjännnite putoaa ohjauspuolella. 1 uF:n iso kondensaattori oli kuoleutunut (mitattu kapasiteetti oli vain 47 nF) josta johtuen ei virtaa kulkenut tarpeeksi tuonne mikropiirien matalajännitepuolelle. Kuormitustilanteessa (kun ohjauksia laitettiin päälle) sitten jännite putoaa ja ei riitä teho enää ohjaamaan triac-komponentteja päälle.

        Tuo vaihdettava kondensaattori on iso suorakaiteen muotoinen laatikko. Noita on kaksi kappaletta ja toinen on tuolle puhaltimen moottorille (on isomman liittimen piikeissä suoraan)

        Vaihdettava konkka on se tehovastuksen perässä oleva.

        Varoituksen sana jännnitteistä! Suoritin itse testit ja mittaukset suojaerotusmuuntajan avulla. Piirilevyllä ei ole perinteistä pienjännitepuolta, vaan mikropiirien jännite on pudotettu samaan sotkuun verkkojännitepuolen. Idea on saada vain mikropiireille näkymään sopiva jännite (cmos-piiresä, jännite noin 15 V). Eli varo kun piirilevy on esillä jos suoritat testauksia.

        Itse piirilevyn saa irti liesituulettimesta avaamalla näkyvillä olevia torx-ruuveja (pari on sitten puhaltimen puolella suodattimen takana, eli suodatijn pois niin näkyvät) Itse levy lähtee myös muovisesta telineestään hieman telinettä taivuttamalla.

        Kondensaattori pitää sitten olla jännitteenkestoltaan vastaava ei saa olla mikään elko. Kannattanee kiikuttaa pelkkä piirilevy jollekin pienlaitekorjaamolle tms. jos omat taidot ei riitä.

        Ja sitten vaan kolvia käyttelemään.

        Suuret kiitokset sinulle puhinanih! Katsoin sen kondensaattorin mallin ja tilasin ebaysta vastaavan, maksoi 1,5€. Uusi samanlainen liesituuletin maksaisi 349€. Näitähän on eri merkeillä, meillä on Husqvarna.


      • Lehmus
        puhinanih kirjoitti:

        Onko tuulettimessa myös seuraavanlainen ilmiö/t:
        -Jos valo palaa samalla, niin ei välttämättä toimi huhallus ollenkaan edes ykkösteholla.
        -Valot himmenevät, kun laittaa isompia tehoja (jotka eivät siis toimi).
        -Jos painaa esim. 5 min ajastinta kun tuuletin on sammuksissa ja valo pois päältä, niin hörähtää hetkeksi päälle (1-2 sek) ja sammuu heti.

        Meillä oli em. ilmiöt ja samanmallinen liesituuletin ja loppujen lopuksi tutkin piirilevyn kytkentää. Selvisi, että käyttöjännnite putoaa ohjauspuolella. 1 uF:n iso kondensaattori oli kuoleutunut (mitattu kapasiteetti oli vain 47 nF) josta johtuen ei virtaa kulkenut tarpeeksi tuonne mikropiirien matalajännitepuolelle. Kuormitustilanteessa (kun ohjauksia laitettiin päälle) sitten jännite putoaa ja ei riitä teho enää ohjaamaan triac-komponentteja päälle.

        Tuo vaihdettava kondensaattori on iso suorakaiteen muotoinen laatikko. Noita on kaksi kappaletta ja toinen on tuolle puhaltimen moottorille (on isomman liittimen piikeissä suoraan)

        Vaihdettava konkka on se tehovastuksen perässä oleva.

        Varoituksen sana jännnitteistä! Suoritin itse testit ja mittaukset suojaerotusmuuntajan avulla. Piirilevyllä ei ole perinteistä pienjännitepuolta, vaan mikropiirien jännite on pudotettu samaan sotkuun verkkojännitepuolen. Idea on saada vain mikropiireille näkymään sopiva jännite (cmos-piiresä, jännite noin 15 V). Eli varo kun piirilevy on esillä jos suoritat testauksia.

        Itse piirilevyn saa irti liesituulettimesta avaamalla näkyvillä olevia torx-ruuveja (pari on sitten puhaltimen puolella suodattimen takana, eli suodatijn pois niin näkyvät) Itse levy lähtee myös muovisesta telineestään hieman telinettä taivuttamalla.

        Kondensaattori pitää sitten olla jännitteenkestoltaan vastaava ei saa olla mikään elko. Kannattanee kiikuttaa pelkkä piirilevy jollekin pienlaitekorjaamolle tms. jos omat taidot ei riitä.

        Ja sitten vaan kolvia käyttelemään.

        Minulla on malli Electrolux efc 639X ja ongelma sama että valo ei toimi mutta kun ei ole elektroniikkatuntija niin en menee arvaamaan mikä niistä kokkareista olisi mahd. valoa ohjaava kondensaattori, mikä näkyy on ottaa kannen laatikosta pois, mutta jos se ei maksa enempää kun se 1,5euro niin ei vaihtamisen tappio olisi kovin suuri että sitä voisi kokeilla jos tietää minkä osan pitäisi irroittaa ????


      • Teeseitse tai ainankin y
        Lehmus kirjoitti:

        Minulla on malli Electrolux efc 639X ja ongelma sama että valo ei toimi mutta kun ei ole elektroniikkatuntija niin en menee arvaamaan mikä niistä kokkareista olisi mahd. valoa ohjaava kondensaattori, mikä näkyy on ottaa kannen laatikosta pois, mutta jos se ei maksa enempää kun se 1,5euro niin ei vaihtamisen tappio olisi kovin suuri että sitä voisi kokeilla jos tietää minkä osan pitäisi irroittaa ????

        Itelläni, joku husgvarnan liesituuletin, pitänyt ropeli ääntä, huomasin juurikin tuon ahtaan paikan syyksi! Hieman kampeemalla paremmin paikoilleen, nyt pyörii hissukseen!
        Ja kolmi teho toimii samasta napista, tai pitäisi toimia ja 5min. Teho imu erikseen. Ykkös teholla toimii, mutta muuten ei välähä kuin valo 2 teholla ja palautuu 1 teholle, ja sama juttu siin 5min. napista valo välähtää, mut mitään ei tapahdu!
        Katsoin tuulettimen koteloon, siellä toiminta savut, ja jälki juurikin tuommoisessa tulitikku rasian muotoisessa, puolet pienemmässä potikassa!! Näyttäs olevan kohtuu helppo homma vaihtaa itekkii, jos joskus ees jotain kolvannut!
        Nyt vain oikeen osan metsästykseen!


      • Kesäkurkku
        puhinanih kirjoitti:

        Onko tuulettimessa myös seuraavanlainen ilmiö/t:
        -Jos valo palaa samalla, niin ei välttämättä toimi huhallus ollenkaan edes ykkösteholla.
        -Valot himmenevät, kun laittaa isompia tehoja (jotka eivät siis toimi).
        -Jos painaa esim. 5 min ajastinta kun tuuletin on sammuksissa ja valo pois päältä, niin hörähtää hetkeksi päälle (1-2 sek) ja sammuu heti.

        Meillä oli em. ilmiöt ja samanmallinen liesituuletin ja loppujen lopuksi tutkin piirilevyn kytkentää. Selvisi, että käyttöjännnite putoaa ohjauspuolella. 1 uF:n iso kondensaattori oli kuoleutunut (mitattu kapasiteetti oli vain 47 nF) josta johtuen ei virtaa kulkenut tarpeeksi tuonne mikropiirien matalajännitepuolelle. Kuormitustilanteessa (kun ohjauksia laitettiin päälle) sitten jännite putoaa ja ei riitä teho enää ohjaamaan triac-komponentteja päälle.

        Tuo vaihdettava kondensaattori on iso suorakaiteen muotoinen laatikko. Noita on kaksi kappaletta ja toinen on tuolle puhaltimen moottorille (on isomman liittimen piikeissä suoraan)

        Vaihdettava konkka on se tehovastuksen perässä oleva.

        Varoituksen sana jännnitteistä! Suoritin itse testit ja mittaukset suojaerotusmuuntajan avulla. Piirilevyllä ei ole perinteistä pienjännitepuolta, vaan mikropiirien jännite on pudotettu samaan sotkuun verkkojännitepuolen. Idea on saada vain mikropiireille näkymään sopiva jännite (cmos-piiresä, jännite noin 15 V). Eli varo kun piirilevy on esillä jos suoritat testauksia.

        Itse piirilevyn saa irti liesituulettimesta avaamalla näkyvillä olevia torx-ruuveja (pari on sitten puhaltimen puolella suodattimen takana, eli suodatijn pois niin näkyvät) Itse levy lähtee myös muovisesta telineestään hieman telinettä taivuttamalla.

        Kondensaattori pitää sitten olla jännitteenkestoltaan vastaava ei saa olla mikään elko. Kannattanee kiikuttaa pelkkä piirilevy jollekin pienlaitekorjaamolle tms. jos omat taidot ei riitä.

        Ja sitten vaan kolvia käyttelemään.

        Moi! Kiitos vastauksestasi! Minulla on sama ongelma (vain ykkösvaihde toimii). Kondesaattorin tekstit on suttaantunut lukukelvottomaksi. Voisitko auttaa linkkaamalla esim. Yleiselektroniikan sivuille oikeanlaisen 1 uF 275 V kondensaattorin? Suuret kiitokset avusta!


      • Kesäkurkku
        Kesäkurkku kirjoitti:

        Moi! Kiitos vastauksestasi! Minulla on sama ongelma (vain ykkösvaihde toimii). Kondesaattorin tekstit on suttaantunut lukukelvottomaksi. Voisitko auttaa linkkaamalla esim. Yleiselektroniikan sivuille oikeanlaisen 1 uF 275 V kondensaattorin? Suuret kiitokset avusta!

        Tarkennuksena, että minulla on Elektrolux Liesituuletin
        Model: EFT 641
        Prod No. 9421216-58
        Serie No. 65100004

        Liesituulettimen elektroninen ohjausmoduuli 171 EUR
        http://varaosat.electrolux.fi/product/4055120879/Liesituulettimen elektroniikka


      • Kesäkurkku
        Kesäkurkku kirjoitti:

        Tarkennuksena, että minulla on Elektrolux Liesituuletin
        Model: EFT 641
        Prod No. 9421216-58
        Serie No. 65100004

        Liesituulettimen elektroninen ohjausmoduuli 171 EUR
        http://varaosat.electrolux.fi/product/4055120879/Liesituulettimen elektroniikka

        Löysin eBaystä sopivan kondensaattorin, mutta harmi vain se on lyhyt jalkainen versio eikä pitkäjalkainen kuten alkuperäinen.

        Esimerkiksi
        http://www.ebay.com/itm/1x-1-F-275V-AV-MKP-X2-SH-R-46-K-275Vac-1uF-uF-1-F-1000nF-yF-Kondensator-B47-/262075619669?hash=item3d04ec9955

        Teoria:
        http://stinger.mbnet.fi/konkat.php

        Ostoslista:
        1 kpl Kondensaattori MKP X2 SH 1 uF 275Vac
        MKP = Polypropyyli eristemateriaali
        X2 = 2,5 kV hetkittäinen ylijännitteenkesto
        1uF = 1 mikrofaradin kapasitanssi
        275 Vac = Jännitteenkesto


      • Kesäkurkku
        Kesäkurkku kirjoitti:

        Löysin eBaystä sopivan kondensaattorin, mutta harmi vain se on lyhyt jalkainen versio eikä pitkäjalkainen kuten alkuperäinen.

        Esimerkiksi
        http://www.ebay.com/itm/1x-1-F-275V-AV-MKP-X2-SH-R-46-K-275Vac-1uF-uF-1-F-1000nF-yF-Kondensator-B47-/262075619669?hash=item3d04ec9955

        Teoria:
        http://stinger.mbnet.fi/konkat.php

        Ostoslista:
        1 kpl Kondensaattori MKP X2 SH 1 uF 275Vac
        MKP = Polypropyyli eristemateriaali
        X2 = 2,5 kV hetkittäinen ylijännitteenkesto
        1uF = 1 mikrofaradin kapasitanssi
        275 Vac = Jännitteenkesto

        Nyt löytyi pitkäjalkainen malli Partco:sta!
        http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_12_1028_1617&products_id=17495


      • Anonyymi
        puhinanih kirjoitti:

        Onko tuulettimessa myös seuraavanlainen ilmiö/t:
        -Jos valo palaa samalla, niin ei välttämättä toimi huhallus ollenkaan edes ykkösteholla.
        -Valot himmenevät, kun laittaa isompia tehoja (jotka eivät siis toimi).
        -Jos painaa esim. 5 min ajastinta kun tuuletin on sammuksissa ja valo pois päältä, niin hörähtää hetkeksi päälle (1-2 sek) ja sammuu heti.

        Meillä oli em. ilmiöt ja samanmallinen liesituuletin ja loppujen lopuksi tutkin piirilevyn kytkentää. Selvisi, että käyttöjännnite putoaa ohjauspuolella. 1 uF:n iso kondensaattori oli kuoleutunut (mitattu kapasiteetti oli vain 47 nF) josta johtuen ei virtaa kulkenut tarpeeksi tuonne mikropiirien matalajännitepuolelle. Kuormitustilanteessa (kun ohjauksia laitettiin päälle) sitten jännite putoaa ja ei riitä teho enää ohjaamaan triac-komponentteja päälle.

        Tuo vaihdettava kondensaattori on iso suorakaiteen muotoinen laatikko. Noita on kaksi kappaletta ja toinen on tuolle puhaltimen moottorille (on isomman liittimen piikeissä suoraan)

        Vaihdettava konkka on se tehovastuksen perässä oleva.

        Varoituksen sana jännnitteistä! Suoritin itse testit ja mittaukset suojaerotusmuuntajan avulla. Piirilevyllä ei ole perinteistä pienjännitepuolta, vaan mikropiirien jännite on pudotettu samaan sotkuun verkkojännitepuolen. Idea on saada vain mikropiireille näkymään sopiva jännite (cmos-piiresä, jännite noin 15 V). Eli varo kun piirilevy on esillä jos suoritat testauksia.

        Itse piirilevyn saa irti liesituulettimesta avaamalla näkyvillä olevia torx-ruuveja (pari on sitten puhaltimen puolella suodattimen takana, eli suodatijn pois niin näkyvät) Itse levy lähtee myös muovisesta telineestään hieman telinettä taivuttamalla.

        Kondensaattori pitää sitten olla jännitteenkestoltaan vastaava ei saa olla mikään elko. Kannattanee kiikuttaa pelkkä piirilevy jollekin pienlaitekorjaamolle tms. jos omat taidot ei riitä.

        Ja sitten vaan kolvia käyttelemään.

        Kiitos aiheen aloittajalle ja Puhinalle ohjeista!

        Oma mallini EFT541 lähti pelaamaan vaihtamalla elkon (16v 1000uF).
        Oireet olivat aikalailla samat, eli nopeusalueista ei toiminut kuin ensimmäinen ja vaivoin sekin jos vielä laittoi valot päälle. Osasin vähän odottaakin jotain tällaista, koskapa vikaantuminen tapahtui pikkuhiljaa (Ensin lähti suurin teho jne..)
        Ensin kyllä kokeilin vaihtaa juuri tuota 1K 400 V:n polkoa, mutta se ei tässä tapauksessa korjannut ongelmaa.


    • aiprrrrrp

      Ilmiselvä moottorin laakeristo menossa.
      Itellä sama juttu 2v. sitten.

      Kodinkonehuoltoon yhteyttä!
      Korjaus tapahtuu 1pv:n aikana moottorin uusimisena, ja tasapainotuksena..

    • sähgötekniikanmaisteri

      Vaikuttaa siltä että kolmivaihemuuntajassa saattaisi olla jotain häikkää, toten näköisesti vaiheet eivät ole ihan synkassa, joten voi kokeilla laittaa muutamia kierroksia lisää kuparista tuohon toisen ja kolmannen vaiheen väliin. Kannattaa kuitekin käynnistellä konetta korjauksen jälkeen ulko salla, koska sähkötyöt on aina vähän niin ja näin, eli varo vaisuutta tarvitaan.

      Mikä muuten perus painovoima ilmanvaihdossa on vikana. SE kun toimii ilman mitään hilavitkutin "emmenytviitsiihanmitäänkunnollistatehdäetteimyyntiromahda" *****:aaaa. Toinen hyvä luonnonmukainen ilmanvaihto on ikkunan avaaminen vähän rakoselleen tai jopa koko ikkunan poistaminen, mutta tuo jälkimmäisempi vaihtoehto ei ole oikein vaihtoehto suomen kaltaisessa peräpohjolan maassa.

    • iFixit
    • SavoBest08080685

      Onko vinkkejä Savo Best liesituulettimen korjaamiseksi. Kun valot tai puhaltimen kytkee päälle, alkaa numeronäyttö vilkkumaan ja kuuluu hirvee naksunta (rele?). Myös valot vilkkuvat eikä puhallin mene päälle. Piirikortti on mallia 08080685. Uusi korvaava V0401-piirikortti maksaisi 145,- Mielellään vaihtaisin vain pari komponenttia jos vaan tietäisi mitkä...

      Kiitos jo etukäteen.

      • Savo_Best_08080685_V0401

        Nyt toimii liesituuletin. Vaihdoin piirilevyn kolme suurinta kondensaattoria ja tyristorin (ihan vaan varmuudeksi). Komponentit maksoivat 4,- euroa. Säästöä tuli 141,- euroa. Muistakaa kytkeä virrat pois jos menette itse korjailemaan ja laittaa kondensaattorit oikein päin.

        Savo Best 08080685 V0401


      • MitesNeOlikaan
        Savo_Best_08080685_V0401 kirjoitti:

        Nyt toimii liesituuletin. Vaihdoin piirilevyn kolme suurinta kondensaattoria ja tyristorin (ihan vaan varmuudeksi). Komponentit maksoivat 4,- euroa. Säästöä tuli 141,- euroa. Muistakaa kytkeä virrat pois jos menette itse korjailemaan ja laittaa kondensaattorit oikein päin.

        Savo Best 08080685 V0401

        Moro, itsellä sama homma eli piirikortin vaihto edessä. Ehjä kortti kädessä ja vanha rikkinäinen irroitettu ajat sitten. Nytpä enää ongelmana miten kytkeä piuhat takaisin, koska en tajunnut ottaa kuvaa vanhasta kortista paikallaan. Oisko sulla mitään jeesiä miten noi piuhat kytketään?


      • Savokone
        Savo_Best_08080685_V0401 kirjoitti:

        Nyt toimii liesituuletin. Vaihdoin piirilevyn kolme suurinta kondensaattoria ja tyristorin (ihan vaan varmuudeksi). Komponentit maksoivat 4,- euroa. Säästöä tuli 141,- euroa. Muistakaa kytkeä virrat pois jos menette itse korjailemaan ja laittaa kondensaattorit oikein päin.

        Savo Best 08080685 V0401

        Täsmälleen samat oireet ja kaksi isompaa konkkaa sekä regulaattorin vaihdoin ja taas pelaa! Luultavasti pelkkä regulaattorin vaihto riittäisi mutta osat (2€) on niin halpoja että samalla kannattaa vaihtaa!


      • Trööt

        Sama vika Savo-liesituulettimessa. Kolvi käteen, 3 kondensaattoria vaihtoon (Bebek, 1 €) ja taas toimii. Mielestäni löysin sen releen, joka naksuu, joten olisin ehkä voinut säästää 66 centtiä ja olisin vaihtanut vain sen yhden konkan... :P


      • Anonyymi
        Savo_Best_08080685_V0401 kirjoitti:

        Nyt toimii liesituuletin. Vaihdoin piirilevyn kolme suurinta kondensaattoria ja tyristorin (ihan vaan varmuudeksi). Komponentit maksoivat 4,- euroa. Säästöä tuli 141,- euroa. Muistakaa kytkeä virrat pois jos menette itse korjailemaan ja laittaa kondensaattorit oikein päin.

        Savo Best 08080685 V0401

        Missä ostin nuo kondensaattorit?


      • Anonyymi

        Meillä Savo I-6109-S ja automaatin sensori oli ilmeisesti oikosessa (rasvaa täynnä?) ja aiheutti näin ollen liikaa kuormaa virtalähteeseen, joka taas aiheutti sen että valot jäi rämppäämään jatkuvasti päälle ja pois tai imuri ei lähtenyt päälle yhtäaikaa valojen kanssa. Otin automaattisensorin johdon irti piirikortista ja nyt toimii taas valot ja imuri normaalisti. Koskaan ei automaattia tullut edes käytettyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Savo I-6109-S ja automaatin sensori oli ilmeisesti oikosessa (rasvaa täynnä?) ja aiheutti näin ollen liikaa kuormaa virtalähteeseen, joka taas aiheutti sen että valot jäi rämppäämään jatkuvasti päälle ja pois tai imuri ei lähtenyt päälle yhtäaikaa valojen kanssa. Otin automaattisensorin johdon irti piirikortista ja nyt toimii taas valot ja imuri normaalisti. Koskaan ei automaattia tullut edes käytettyä...

        Meillä Savo G-36 samat oireet. Automaattisensorin johdon irrotin ja nyt pelittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Savo I-6109-S ja automaatin sensori oli ilmeisesti oikosessa (rasvaa täynnä?) ja aiheutti näin ollen liikaa kuormaa virtalähteeseen, joka taas aiheutti sen että valot jäi rämppäämään jatkuvasti päälle ja pois tai imuri ei lähtenyt päälle yhtäaikaa valojen kanssa. Otin automaattisensorin johdon irti piirikortista ja nyt toimii taas valot ja imuri normaalisti. Koskaan ei automaattia tullut edes käytettyä...

        Savo I-52 -liesituuletin / "liesikupu", joka oli temppuillut, korjautui meilläkin irrottamalla automaattisensorista johdot/liitin. Valot räpsivät ja tuuletinmoottori pätki, vaikka emme käyttäneet automaattitoimintoa. Nyt kaikki toimii (no, automaattitoiminto ei toimi)! Naurettavaa, miten huonoja komponentteja ilmiselvästi käytetty/käytetään.. Tarkka laitemalli Savo ISASC5020. Automaattisensori on siis käyttäjästä katsottuna lähimmässä reunassa lähellä käyttökytkimiä. Kun irrottaa rasvasuodattimet, pääsee nostamaan sisäkautta anturin ylös, minkä jälkeen ruuvimeisselillä voi avata kotelon ja irrottaa johtoliittimen sieltä sisältä. Itse teippasin liittimien päät, jotta eivät sottaannu. Palikat takaisin ja simsalabim. Muista ihan ensimmäisenä irrottaa sulaketaulusta sulake/kääntää automaattisulake off-asentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Savo I-52 -liesituuletin / "liesikupu", joka oli temppuillut, korjautui meilläkin irrottamalla automaattisensorista johdot/liitin. Valot räpsivät ja tuuletinmoottori pätki, vaikka emme käyttäneet automaattitoimintoa. Nyt kaikki toimii (no, automaattitoiminto ei toimi)! Naurettavaa, miten huonoja komponentteja ilmiselvästi käytetty/käytetään.. Tarkka laitemalli Savo ISASC5020. Automaattisensori on siis käyttäjästä katsottuna lähimmässä reunassa lähellä käyttökytkimiä. Kun irrottaa rasvasuodattimet, pääsee nostamaan sisäkautta anturin ylös, minkä jälkeen ruuvimeisselillä voi avata kotelon ja irrottaa johtoliittimen sieltä sisältä. Itse teippasin liittimien päät, jotta eivät sottaannu. Palikat takaisin ja simsalabim. Muista ihan ensimmäisenä irrottaa sulaketaulusta sulake/kääntää automaattisulake off-asentoon.

        Täällä C-52 alkoi räpsyttämään valoja. Sensorin irroitus auttoi ainakin tältä erää. Kiitos tämän ketjun kirjoittajille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä C-52 alkoi räpsyttämään valoja. Sensorin irroitus auttoi ainakin tältä erää. Kiitos tämän ketjun kirjoittajille!

        Savon I-55, sama oireet ja samalla tavalla automaatti sensorin irrottaminen korjasi tilanteen. Kiitokset vinkistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Savo I-6109-S ja automaatin sensori oli ilmeisesti oikosessa (rasvaa täynnä?) ja aiheutti näin ollen liikaa kuormaa virtalähteeseen, joka taas aiheutti sen että valot jäi rämppäämään jatkuvasti päälle ja pois tai imuri ei lähtenyt päälle yhtäaikaa valojen kanssa. Otin automaattisensorin johdon irti piirikortista ja nyt toimii taas valot ja imuri normaalisti. Koskaan ei automaattia tullut edes käytettyä...

        Sama homma, kiitos vinkistä. Taas pelittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Savo I-6109-S ja automaatin sensori oli ilmeisesti oikosessa (rasvaa täynnä?) ja aiheutti näin ollen liikaa kuormaa virtalähteeseen, joka taas aiheutti sen että valot jäi rämppäämään jatkuvasti päälle ja pois tai imuri ei lähtenyt päälle yhtäaikaa valojen kanssa. Otin automaattisensorin johdon irti piirikortista ja nyt toimii taas valot ja imuri normaalisti. Koskaan ei automaattia tullut edes käytettyä...

        Kiitos!!! Sama ongelma 💪🏻👍🏻


      • Anonyymi
        Savokone kirjoitti:

        Täsmälleen samat oireet ja kaksi isompaa konkkaa sekä regulaattorin vaihdoin ja taas pelaa! Luultavasti pelkkä regulaattorin vaihto riittäisi mutta osat (2€) on niin halpoja että samalla kannattaa vaihtaa!

        Mulla on toi sama piirikortti ja sama ongelma. Mistä sait tilattua nuo kondensaattorit ja onko sulla sattumoisin niiden noita tietoja ylhäällä että mitä ne tarkemmin oli ? Kiitos kovasti jos jaksatte kaivaa tiedot !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Savo I-6109-S ja automaatin sensori oli ilmeisesti oikosessa (rasvaa täynnä?) ja aiheutti näin ollen liikaa kuormaa virtalähteeseen, joka taas aiheutti sen että valot jäi rämppäämään jatkuvasti päälle ja pois tai imuri ei lähtenyt päälle yhtäaikaa valojen kanssa. Otin automaattisensorin johdon irti piirikortista ja nyt toimii taas valot ja imuri normaalisti. Koskaan ei automaattia tullut edes käytettyä...

        Meillä Savon C-57 samavika ja korjautui irroittamalla anturista johdon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Savo I-52 -liesituuletin / "liesikupu", joka oli temppuillut, korjautui meilläkin irrottamalla automaattisensorista johdot/liitin. Valot räpsivät ja tuuletinmoottori pätki, vaikka emme käyttäneet automaattitoimintoa. Nyt kaikki toimii (no, automaattitoiminto ei toimi)! Naurettavaa, miten huonoja komponentteja ilmiselvästi käytetty/käytetään.. Tarkka laitemalli Savo ISASC5020. Automaattisensori on siis käyttäjästä katsottuna lähimmässä reunassa lähellä käyttökytkimiä. Kun irrottaa rasvasuodattimet, pääsee nostamaan sisäkautta anturin ylös, minkä jälkeen ruuvimeisselillä voi avata kotelon ja irrottaa johtoliittimen sieltä sisältä. Itse teippasin liittimien päät, jotta eivät sottaannu. Palikat takaisin ja simsalabim. Muista ihan ensimmäisenä irrottaa sulaketaulusta sulake/kääntää automaattisulake off-asentoon.

        kiitos vinkeistä....auto sensorin johto vaan irti piirikortista...jo vain taas pelaa... KIITOS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Savo G-36 samat oireet. Automaattisensorin johdon irrotin ja nyt pelittää.

        Itsellä sama vika, kuin myös naapurilla. En vaivautunut mittaileen, joten joudun väittämään, että tasasuuntauksen jälkeinen elko kuivuu ja reguloitu 5V alkaa notkuun. Ennen regulointia ja reguloinnin jälkeiset elkot vaihtoon, niin vika korjautuu. Anturin irroitus auttaa koska kuorma vähenee ja näin myös jännitteen notkuminen. Varsinainen korjaus tuo ei kuitenkaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Savo I-6109-S ja automaatin sensori oli ilmeisesti oikosessa (rasvaa täynnä?) ja aiheutti näin ollen liikaa kuormaa virtalähteeseen, joka taas aiheutti sen että valot jäi rämppäämään jatkuvasti päälle ja pois tai imuri ei lähtenyt päälle yhtäaikaa valojen kanssa. Otin automaattisensorin johdon irti piirikortista ja nyt toimii taas valot ja imuri normaalisti. Koskaan ei automaattia tullut edes käytettyä...

        Kiitos tästä. 12-vuotta vanha integroitava jokumerkkiehkäsavo liesituuletin. Räpsyi ja valot vilkkui. Olin jo G-kaupan sivuilla jossa hieman hienostuneempi samanmoinen laite 269,95€. Googlasin itseni tänne. Kansi auki, sensorin piuha poikki saksilla kun en liitintä käsikopelolla löytänyt, osat paikoilleen ja johan taas toimii, paitsi tietty automaatti joka silloin tällöin meni vain vahingossa päälle. Ei tuu ikävä ko. toimintoa :) Arvokas viesti ja meidän perheelle 269,95 arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Savo I-6109-S ja automaatin sensori oli ilmeisesti oikosessa (rasvaa täynnä?) ja aiheutti näin ollen liikaa kuormaa virtalähteeseen, joka taas aiheutti sen että valot jäi rämppäämään jatkuvasti päälle ja pois tai imuri ei lähtenyt päälle yhtäaikaa valojen kanssa. Otin automaattisensorin johdon irti piirikortista ja nyt toimii taas valot ja imuri normaalisti. Koskaan ei automaattia tullut edes käytettyä...

        kiitos onnistui malli savo 57 10.12-2023


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä sama vika, kuin myös naapurilla. En vaivautunut mittaileen, joten joudun väittämään, että tasasuuntauksen jälkeinen elko kuivuu ja reguloitu 5V alkaa notkuun. Ennen regulointia ja reguloinnin jälkeiset elkot vaihtoon, niin vika korjautuu. Anturin irroitus auttaa koska kuorma vähenee ja näin myös jännitteen notkuminen. Varsinainen korjaus tuo ei kuitenkaan ole.

        Sama välkkymisefekti tuli täälläkin Savo I-61 lieskariin. Ei kestänyt valot ja tuuletin olla samanaikaisesti päällä. Automaatti-sensorin irrotus auttoi hieman, mutta valot päällä ei kestänyt laittaa puhallinta 2-asentoa isommalle. Ohjainkortin kolme elkoa vaihtoon ja taas pelittää. (1 µF, 100 V, rasteri 2 mm; 220 µF, 50 V, rasteri 5 mm; 470 µF, 35 V, rasteri 5 mm)


    • Anonyymi

      lvi, omistajan keittiöliitännät, tehdään huonosti, sitten vittuilun liesituuletin nivalan malliin, sitten aikaa kuinka kauan meni.

    • Anonyymi

      Savo C-52 ja korjaukseen tullessa täysin mykkä ei edes valot palaneet. Vaihdoin kaikki kolme elkoa piirilevyltä vastaaviin. Vika korjaantui osittain. Puhaltimen nelostehon jos laittoi päälle alkoi moottori napsumaan ja valotkin taisi vilkkua. Vian sai lopullisesti poistumaan kun sen isoimman elkon kapasiteetin tuplasi 470 -> 1000 uF.

    • Anonyymi

      Mulla oli UPOlaisen kanssa just se ongelma, että joko valo tai puhallin toimi, yhtäaikaa yrittäessä sakkas. Sä-tuubista löyty ohjevideokin https://www.youtube.com/watch?v=Brog4jECyXM jossa 10 minuutin kohdalla pullistuneen konkan paikallistamisohje. Uus konkka StarElecistä 0,6e ja aikaa meni vartti.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9319
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2879
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      35
      2671
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2551
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1955
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1872
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1826
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1361
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1227
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe