minne helvattiin on jemmattu vm 05 fh12 volvon ajovalo parkki perävaunun ym valojen sulakkeet, kun keskellä kojelaudan päällä olevan kannen alla on kyllä kaikkea muuta sulaketta paitsi valoihin liittyviä, ja ohjekirjaakaan ei ole.
viiru FH:n valojen sulakkeet
20
19935
Vastaukset
- r500
Osa sulakkeista on automaattisia.Virta-avain nolla-asentoon ja valot pois niin
muutaman min.päästä pitäis valot palaa.(Olen salakuunnellu volvo kuljettajia)- FM12 -05 kuski
Esim itsellä välillä kärrynvalot pimenee täysin, siihen on "Kikka III", auto tiensivuun, sammuttaa ja katkaisee PÄÄVIRRAN esim tupakkatauon ajaksi, niin taas on tietokoneen mukaan kaikki kunnossa...
Tosin näissä sorahommissa pistokkeeseen menee P*skaa monta kertaa enemmän, kuin kpl- tai irtoperäajossa... ;-)
- don kortison
kun ottaa "sulakekotelon" kannen käteen ja kääntää sen "ylösalaisin",niin siihen liimattu tarroja,joista selviää sulakkeiden ja releiden paikat...vasemmassa reunassa on valojenohjausyksikön sulakkeet,jotka löytyy luonnollisesti sieltä,missä valojenohjausyksikkö on...jos vielä ei löydä näitä sulakkeita,niin tarraan on painettu myös ohje,mistä tämä mystinen valojenohjaus härdelli löytyy... jos ei noiden ohjeiden mukaan vielä löydä kyseistä "boksia",niin ammatin valinta on osunut ainakin oikein...noh,nythän on niin,että joku kiero saksalainen,tahi belgialainen ex-natsi on raapinut tarrat pois,tehdäkseen kiusaa alan aliarvostetulle kolleekalleen kaukaisessa pohjoisessa maassa,joihin heidän "sisäänajamat" autot uitetaan...tällöin apu löytyy taasen kannen alta,mutta jännityksen lisäämiseksi ja "mä osasin"tunteen takaamiseksi en paljasta enempää...lisäksi vielä haluan elvistellä taidoillani,jotka olen saanut lukemalla käyttöohjekirjaa joutessani,kun auto oli menossa vaihtoon,niin kerrompa teille,että volvossa on 4-7 päävirtarelettä, mallista riippuen,joiden takana on ihmeellisiä toimintoja(sähköikkunat,penkit,ym),eli jos vaikka peilit ja ikkunat ei toimi napista,niin ei välttämättä ole oven johtosarjasta sinivalkojohto poikki,vaan rele on kaput... tällä neuvolla säästää helposti satasia...kaanioissa täsmälleen samoja relejä on neljä...
- metsäranta
ei kyllä ole mitään sulakkeita tarran osoittamassa paikassa, pitäs olla sen mukaan muistaakseni 5 kpl rivissä mutta ei kyseistä sulakeryhmää ilman purkamista kys. kannen alta löydy. Ja ei kyllä ole mitään ohjettakaan. Ajelen autoa harvoin ja satunnaisesti joten ei ole ollut aikaa tutkia enempää.
- 485
Eipä ole viiru silmä volvossa ajovalojen sulakkeita sen enempätä kuin parkkienkaan vaan kun nääs kaik on tietokoneen takana
- don kortison
uskokaa jo perkeleet,että valojenohjausyksikössä on sulakkeet...nämä sulakkeet suojaavat yksikköä "ulkopuoliselta" sähkövirralta(esim:kopin alla kulkeva johtosarja hajoaa((tyyppivika)) ja vaikka piirturin johto hitsaa kiinni perävaunu töpselin vasemmanpuolen valopiuhaan...jos valot ei toimi,niin ajotietokoneesta auki "vika diagnoosi" ja selaa kohtaan valojenohjausyksikkö...sieltä tulee suuntaa antava vikakoodi...tarkempi vikakoodi on numeraalinen eli fmi jotain,mutta tähän tarvitaan taulukko,tahi tietokoneohjelma(jonka kuka tahansa voi ostaa nykypäivänä vapailta markkinoilta)...jos yksikössä on OIKEASTI VIKAA,niin se lukee ajotietokoneen näytöllä "tarkista valojenohjausyksikkö"...jos tätä ei lue,niin vika on perävaunussa,välijohdossa,auton töpselissä,johtosarjassa,ja niin edespäin...
- puh & hyh
don kortison kirjoitti:
uskokaa jo perkeleet,että valojenohjausyksikössä on sulakkeet...nämä sulakkeet suojaavat yksikköä "ulkopuoliselta" sähkövirralta(esim:kopin alla kulkeva johtosarja hajoaa((tyyppivika)) ja vaikka piirturin johto hitsaa kiinni perävaunu töpselin vasemmanpuolen valopiuhaan...jos valot ei toimi,niin ajotietokoneesta auki "vika diagnoosi" ja selaa kohtaan valojenohjausyksikkö...sieltä tulee suuntaa antava vikakoodi...tarkempi vikakoodi on numeraalinen eli fmi jotain,mutta tähän tarvitaan taulukko,tahi tietokoneohjelma(jonka kuka tahansa voi ostaa nykypäivänä vapailta markkinoilta)...jos yksikössä on OIKEASTI VIKAA,niin se lukee ajotietokoneen näytöllä "tarkista valojenohjausyksikkö"...jos tätä ei lue,niin vika on perävaunussa,välijohdossa,auton töpselissä,johtosarjassa,ja niin edespäin...
Selitä mitä selität. Ymmärrätkö mikä on automaattisulake? Göteborgin insinööri on tehnyt siitä oman versionsa. Kärryä hakiessa lähes aina tulee vikailmoitus parkeista, ekassa jarrutuksessa jarruvaloista ja risteyksessä vilkuista. Sitten mikroprofessori rauhoittuu ja meno jatkuu
Jos niissä valoissa on oikeasti vikaa niin systeemi muutaman yrityksen jälkeen pimenee kokonaan. - valotkuntoon
puh & hyh kirjoitti:
Selitä mitä selität. Ymmärrätkö mikä on automaattisulake? Göteborgin insinööri on tehnyt siitä oman versionsa. Kärryä hakiessa lähes aina tulee vikailmoitus parkeista, ekassa jarrutuksessa jarruvaloista ja risteyksessä vilkuista. Sitten mikroprofessori rauhoittuu ja meno jatkuu
Jos niissä valoissa on oikeasti vikaa niin systeemi muutaman yrityksen jälkeen pimenee kokonaan.Jos sulla tulee vika ilmoitus parkkeista, jarruvaloista ja vilkuista niin sulla on kärryn parkit, jarruvalot ja vilkut kytketty päin persettä tai niissä on vika jos ne on oikein kytketty ja ne on kunnossa niin vikoja ei esiinny, ei edes kärryä kytkiessä
- puh & hyh
valotkuntoon kirjoitti:
Jos sulla tulee vika ilmoitus parkkeista, jarruvaloista ja vilkuista niin sulla on kärryn parkit, jarruvalot ja vilkut kytketty päin persettä tai niissä on vika jos ne on oikein kytketty ja ne on kunnossa niin vikoja ei esiinny, ei edes kärryä kytkiessä
Niinhän sitä luulis. Mars irtoperänvetoon kokeilemaan ja vielä niin että ajelet useammalla Viirulla. Sama kärry herjaa yhdellä autolla ja toisella ei. Samoin talon omat kärryt. 1-2 herjaa tulee mutta sitten toimii niinkuin pitääkin. Tai sitten ei toimi eli kärryn valoissa on oikeasti vikaa
- K.Ujala
Niin missä ne sitten on?Näkymätön sulake..
- konttirahtari
pitää irroittaa se varsinainen sulakepaneeli sieltä kojelaudan päältä. sen alta löytyy sellainen lattea boksi. sekin vielä irti niin sen alta pääsee käsiksi sellaiseen sulakekampaan jossa on 5-6 sulaketta. nämä ovat siis valojenohjausyksikön virransyötön sulakkeita. siihen kampaan tulee pelkkiä punaisia hieman paksumpia kaapeleita. itse irroitin koko kamman ja siirsin sen sähkökeskuksen vasemmasta reunasta ylös helpompaan paikkaan, niin ei tarvitse koko hommaa uudestaan purkaa ja kasata jos vielä paukkuu sulakkeita.
- tuurari
Ne on inhottavassa paikassa vaihtaa. Itsellä kesti kauan löytää vaikka oli nähnyt Volvolla ne vaihdettavan ja ihmeellisiä vikoja antaa...
- Valot pimeänä
Kyllä ne sulakkeet siellä kannen alla ohjeiden mukaan on. Juurikin tänä päivänä painimme saman ongelman kanssa ja sieltä pohjalta ne lopulta löytyi ja vika saatiin paikallistettua.
- Pikkuääliö
Helpoin tapa tarkastaa FH:n valojenohjainyksikön eli LCM:n sulakkeet on ottaa radion yläpuolella oleva lista irti, siis joka ulottuu juomatelineestä ratille. (juomakuppi teline irti ja sit meisselillä kiinnike kerrallaan ja lista jää käteen.) Älä helvetissä väännä listaa itseäsi kohti liikaa ettei viimeinen kiinnike katkea.
Sen jälkeen radion kiinnitysruuvit auki, 2 x Thorx ruuvit oisko ollu T 25. Sitten radio johtojen varaan roikkumaan ja siellä ne näkyy radion takana.
Jos haluat sulakeboksin käteen.
Irrota kojetaulun päältä kansi. Irroita pääsulaketaulu (4 ruuvia)
Käännä sulaketaulu sivuun. Sulaketaulun alla on LCM (valojenohjainyksikkö)
Löysää sen päädyssä olevia ruuveja hieman. LCM:n sulakeboksi on nyt irti radion takana. Asentaessa katso että sulakeboksin urat menevät ruuvinkantojen alle oikein.
Jos näillä ohjeilla ei onnistu, Volvo Action Service on Volvo Trucksin maantiepalvelu, joka palvelee 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.
Ohje käy suurimpaan osaan volvo FH 12,13,16 (uudempi sähköjärjestelmä) ei kanttilamppusiin.
Eräissä malleissa ko. sulakepesä löytyy juomakuppitelineen takaa. mm. FM volvot. - volvonobo
Pikkuääliö kirjoitti:
Helpoin tapa tarkastaa FH:n valojenohjainyksikön eli LCM:n sulakkeet on ottaa radion yläpuolella oleva lista irti, siis joka ulottuu juomatelineestä ratille. (juomakuppi teline irti ja sit meisselillä kiinnike kerrallaan ja lista jää käteen.) Älä helvetissä väännä listaa itseäsi kohti liikaa ettei viimeinen kiinnike katkea.
Sen jälkeen radion kiinnitysruuvit auki, 2 x Thorx ruuvit oisko ollu T 25. Sitten radio johtojen varaan roikkumaan ja siellä ne näkyy radion takana.
Jos haluat sulakeboksin käteen.
Irrota kojetaulun päältä kansi. Irroita pääsulaketaulu (4 ruuvia)
Käännä sulaketaulu sivuun. Sulaketaulun alla on LCM (valojenohjainyksikkö)
Löysää sen päädyssä olevia ruuveja hieman. LCM:n sulakeboksi on nyt irti radion takana. Asentaessa katso että sulakeboksin urat menevät ruuvinkantojen alle oikein.
Jos näillä ohjeilla ei onnistu, Volvo Action Service on Volvo Trucksin maantiepalvelu, joka palvelee 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.
Ohje käy suurimpaan osaan volvo FH 12,13,16 (uudempi sähköjärjestelmä) ei kanttilamppusiin.
Eräissä malleissa ko. sulakepesä löytyy juomakuppitelineen takaa. mm. FM volvot.08-09 FH:ssa pääsee helpoiten kun avaa vaan sen radion yläpuolella olevan pitkän listan, jonka takana on radion kiinnitysruuvit sekä ylemmän katkaisijapaneelin ruuvit. Katkaisijapaneelin 2 ruuvia auki ja 25A sulakkeet siinä takana rivissä. Varovasti vaan, ettei kiinnikkeet hajoa...
- Volvofh47
Mitäs nyt kun katosi FH:sta työvalojen virta? Kaikki sulakkeet ehjänä apparin jalkatilassa, sähkökeskuksessa ja sen alla ne kärryn 25A sulakkeet.
Edes katkaisimen valo ei syty. Ja katkaisijalle ei tule edes virtaa. Vieressä toinen katkaisija ja siihen tulee virta ja katkaisijan valo syttyy kun valot syttyy. Mutta toisesta ei tapahdu mitään?- FM12usva
Onkohan päällirakentaja tehnyt johonkin rungon väliin oman boksin jossa johtoja kytketty ja laitettu muutama sulake sinne. Näin itsellä FM 12:ssa
- jöysas
FM12usva kirjoitti:
Onkohan päällirakentaja tehnyt johonkin rungon väliin oman boksin jossa johtoja kytketty ja laitettu muutama sulake sinne. Näin itsellä FM 12:ssa
Volvoissa noita sähkövikoja piisaa..
- Anonyymi
Mitä ihmettä te Volvoja menette ostaankaan, ajakaa hyvät ihmiset Scanialla, ne Volvot on tehty Ruotsalsisten päänvaivaksi.
- Anonyymi
Toisissa autoissa on vikoja, ja toisissa kuskeilla pitkät piuhat, Yhdeksän vuotta ja vastaus melko selkeä ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin5910945Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174591Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r333977Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4412228Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142180Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2601638FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01421Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu771230Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101165- 391126