Tuntuu, ettei minua haluta Suomeen

surusi1mä

Olen kohta palaamassa Suomeen kauan pois oltuani. Jonkin aikaa minulla oli ruusunpunaiset lasit silmillä ja kaikki varoitukset (esimerkiksi tällä palstalla) kilpistyivät varmuuteeni, että kyllä Suomi on ihana.

Nyt olen saanut palautetta, vierailta ihmisiltä, joihin olen ollut tutustumassa netin kautta, ettei minua kaivata Suomessa. Jostain aivan pikkuasiasta jossain kirjoituksessani kaivetaan riidan aihetta ja minut leimataan ilkeäksi. Tai katsellaan linjoillaoloaikojani ja epäillään, etten ole, kuka väitän, koska olen muka outoihin aikoihin netissä. Ja pilkataan, kun en ole rikas. Yksikin herttainen tyyppi laittoi joulukuuntelemiseksi U-Tube -linkin johonkin typerään renkutukseen jostain naisenraadosta, joka raahautuu kotiseuduilleen kuolemaan jouluhankeen ja tulee hulluksi onnesta saatuaan leivänkannikan. Ja ihminen, jota jo pidin ystävänä, syyllistää ja haukkuu ja sitten näyttelee loukkaantunutta, kun otan hänen hyvästinsä kirjaimellisesti; pitäisi osata lukea hänen ajatuksensa ilkeiden sanojen takaa.

Ei nykyisessä asuinmaassani tuollaista ole. Ja en minä edes osaa kirjoittaa kaikkia vaikutelmiani, nuo nyt oli vain nuo. Jotenkin vaan on sellainen herkkähipiäisyys ja tunteettomuus siellä vallalla, Suomessa, ainakin minun tuttavuuksistani päätellen. Ihmisiä arvioidaan rahassa. Oletetaan ensimmäisenä, että toisella on ilkeät motiivit, sen sijaan, että muistaisi, että itse on saattanut tulkita väärin. Osoitankohan minäkin tämän suomalaisuuteni tällä valituksellani? Omat vikansa kun huomaa helpommin toisissa.

Pystyykö Suomessa olemaan aito ihminen ja onnellinen?

43

988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paluumuuttaja X

      Myotatunnolla luin kirjoitustasi. Itse paluumuuttajana olen kokenut melkein samaa. Kaikissa puheissa tartutaan yhteen sanaan, ja sitten vain hiusta halkomaan. Jos suomalaisia kritisoi, se ei kay painsa, he eivat osaa ottaa sita vastaan.
      Vahan niinkuin ylimielisia ovat.

      tunnettua on etta Suomessa ei ole paljonkaan lampivyytta mita tulee ihmis suhteisiin. Rahalla ja taas rahalla ja mita on (Bemari, kesamokit yms) on enemman arvoa kuin inhimillisyydella.

      Pida mielessasi ettei kukaan ole kiinnostunut sinusta ja kokemuksistasi maailmalla, ihmiset vain tietaa ja haluaa tietaa sen mita taalla Suomessa ovat kokeneet (pienet ympyrat, pieni asuinpaikka).

      Luulen etta sopeutumisesti takaisin Suomeen vei oman aikansa, minulle se on vienyt yli 3 vuotta ja jatkuu vielakin.

      • Plussahan Sinulle on annettava hyvästä kirjoituksestasi. Olen kokeillut tuon sopeutumisvaiheen itsekin ja joutunut luovuttamaan. "Paluumuutto" takaisin sujuikin sitten miellyttävämmissä merkeissä.
        Lomamatkoilla tapaa paljon suomalaisia ja sielläkin se raja on olemassa. Kun kysytään, että mistäs päin Suomea tulet, ja vastaukseni on etten asu Suomessa, loppuukin mielenkiinto usein siihen paikkaan. Onneksi näin ei ole aina ja siitä syystä onkin löytynyt todella hyviä ja ennakkoluulottomia ystäviä, joitten kanssa voi tavata ja keskustella asiasta kuin asiasta.
        Pidän Suomea kuitenkin hyvänä lomamaana, onhan ne juuret, tosin jo maasta irronneet, vielä jotenkin olemassa. Ajattelen että näin matkan päästä näkee asiat jotenkin realistisemmin.


    • surusi1mä

      Otan osaa. Ei se varmaan helppoa ole.

      Minusta tuntuu, etten välttämättä itse ole muuttunut kovin paljon poissaolovuosieni aikana, mutta olen tottunut, että ympärillä on positiivisia, ystävällisiä ihmisiä. Nyt onkin kohta samanlaisia ärrimörrejä kuin itsekin kai syntyjäni olen. Se ero (jos se nyt on ero, tai väärinkäsitys puoleltani) saattaa olla siinä, että minä jossain määrin olen tietoinen omasta negatiivisuudestani. Joku, joka on aina elänyt samassa kulttuurissaan, ehkä toimii hiukan tiedottomammin.

      Pitäisiköhän itse vain yrittää keskittyä myönteisiin asioihin. Kyllä niitäkin Suomessa on, ja paljon. Eihän sinne muuten kukaan palaisi!

      • Holli

        Omasta mielestäni täällä Suomessa on negatiivisia, kateellisia, tylyjä ja ahdasmielisiä ihmisiä aivan liikaa. Toki täällä on hienoja ja ihania ihmisiä, mutta yleinen asenne ei ole mielestäni kohdallaan.

        Itse olen tosin vasta järjestelemässä lähtöä ulkomaille (aivan tosissani... tavarat on pakattu ja viisumi asiat ovat vireillä). Minun omat muuttoaikeeni alkoivat kirkastua, kun sain miettiä rauhassa ja katsella tämän maan menoa useamman vuoden.

        Olen muuttamassa Suomesta pois juuri sen takia, että pääsen eroon tästä negatiivis sävytteisestä ympäristöstä... Tunnista itsessäni kaikkia noita mainitsemiani asioita ja häpeän niitä.

        Haluaisin löytää elämääni vielä postiivisemman sävyn. Seura tekee kaltaisekseen ainakin minun kohdalla. Osa hyvistä ystävistänikin on kommentoinut: "mitä sinä sinne lähdet siellähän on niin monikulttuurista ja paljon erilaisia ihmisiä... älä mene" Toki suurin osa kannustaa ja koittavat auttaa tavallaan. Mutta sen tiedän jo etukäteen minkälainen paskan puhuminen alkaa, kun nousen koneeseen.

        Sitä en osaa sanoa, onko se siellä ulkomailla asiat yhtään paremmin ja viihdynkö siellä... Mutta lähempähän ainakin katsomaan :D Voivatpahan sitten vittuilla, jos palaan takaisin.

        Ei täällä saa iloita ja olla oma itsensä... tai jos on niin siitä kuulee enemmän negatiivista palautetta kuin positiivista.

        Mutta onhan se hyvä, että tänne muuttaa joku taikaisinkin. Tervetuloa ja toivottavasti asiat alkavat sujua positiivissä merkeissä :)


      • 24
        Holli kirjoitti:

        Omasta mielestäni täällä Suomessa on negatiivisia, kateellisia, tylyjä ja ahdasmielisiä ihmisiä aivan liikaa. Toki täällä on hienoja ja ihania ihmisiä, mutta yleinen asenne ei ole mielestäni kohdallaan.

        Itse olen tosin vasta järjestelemässä lähtöä ulkomaille (aivan tosissani... tavarat on pakattu ja viisumi asiat ovat vireillä). Minun omat muuttoaikeeni alkoivat kirkastua, kun sain miettiä rauhassa ja katsella tämän maan menoa useamman vuoden.

        Olen muuttamassa Suomesta pois juuri sen takia, että pääsen eroon tästä negatiivis sävytteisestä ympäristöstä... Tunnista itsessäni kaikkia noita mainitsemiani asioita ja häpeän niitä.

        Haluaisin löytää elämääni vielä postiivisemman sävyn. Seura tekee kaltaisekseen ainakin minun kohdalla. Osa hyvistä ystävistänikin on kommentoinut: "mitä sinä sinne lähdet siellähän on niin monikulttuurista ja paljon erilaisia ihmisiä... älä mene" Toki suurin osa kannustaa ja koittavat auttaa tavallaan. Mutta sen tiedän jo etukäteen minkälainen paskan puhuminen alkaa, kun nousen koneeseen.

        Sitä en osaa sanoa, onko se siellä ulkomailla asiat yhtään paremmin ja viihdynkö siellä... Mutta lähempähän ainakin katsomaan :D Voivatpahan sitten vittuilla, jos palaan takaisin.

        Ei täällä saa iloita ja olla oma itsensä... tai jos on niin siitä kuulee enemmän negatiivista palautetta kuin positiivista.

        Mutta onhan se hyvä, että tänne muuttaa joku taikaisinkin. Tervetuloa ja toivottavasti asiat alkavat sujua positiivissä merkeissä :)

        Näissä Suomi-kirjoitteluissa on useinkin milestäni melkoisen silmiinpistävä ristiriita, ellei sitten suorastaan vuorenkorkuinen.

        Suomea kritisoivat kirjoittavat monesti hyvin pitkiäkin kommenteja moittien suomalaisia negatiivisyydestä ja monesta muusta pahasta. Mutta heidän omat kirjoituksensa ovat kokonaisuudessaan ja toistuvasti juuri sellaisia mistä he toisia arvostelevat. Raskasta luettavaa, yleensä skippaan. Miksi "Suomi-kriitikkojen" omat kirjoitukset ovat koknaisuudessaan niin kovin raskaita, negattivisiä pitkiä valitusvirsiä? Itse asiassa niiden kirjoitajat ovat itse kommenteissaan juuri sen näköisiän kuin kritiikin kohdeki. Suomesta maalataan usein kovin subjektiivissävyisen yksipuolisesti mustaa kuvaa.

        Ps. Milloin kuulet Jenkin haukkuvan maansa maan rakoon vaan päinvastoin? Syitä siihen olisi kosolti. Toisaalta sekään maa ei ole pelkkää rahanpalvontaa, pintakulttuuria ja väkivaltaa.

        Kovin harvoin saa lukea "myöteistä" kritiikkiä, eli tasapuolisuuteen, objektiivisyyteen ja asiallisuuteen pyrkivään jossa esilletuodun kritiikin ohella analysoidaan ja osoitetaan ymärrystä sen mahdolisille syille, sekä käsitellään vastapainona myös mitallin toista puolta, niitä positiivisiä asioitakin.

        Sitten aivan vastakaisena on myö se "Suomi-maailman-paras-jengi". Henkilöt jotkan ovat voineet viettää, asua ja työskennellä vuosikaudet, vuosikymmenenkin ulkomailla ja jotka eivät lakkaa kritisoimasta ja haukkumasta asuinmaataan ja nostamasta korkealle ilmaan "Suomi-lippistään". Saattavat olla melkoisen epäkunniioittavia ja joskus jopa rasisitishenkisiä paikallisia kohtaan. Mileikuvana on, että merkittävä osa tästä kategoriasta olisi keikkaduunareita ns. perusammateissa, rakennusala, telakat jne. (?) ja osa voi olla inssitasollakin ja jotka eivät edes halua lähestyä paikallisia asukkaita ja kulttuuria. Osa lähtenyt tekemään vain fyrkkaa ja osa muutoin vain asettunut edullisempaan maahan. Viettävät paljon tai kaiken ajan sinivalkoisissa yhteyksissä.

        Tämä oli kommentina avauksen teemaan yleisesti.

        A --->

        Avaukseen liityen. Olen pahoillani, mutta jo avauksen teema vaikuttaa jotenkin hieman neuroottiselta. Mikäli itse tiedät mitä haluat elämässä, millä on arvoa ja mistä pidät, niin siinä ei toisten mielipiteet paina ja kaikkein vähiten epämääräiset nettituttavuudet ( niiden suhteen ei passaa olla naivi ), jos nyt asetelman oikein oivalsin. Kannatta investoida reaalisuhteisiin.

        Epätoivottavan aineksen vain "kippaat laidan yli" kuin itsellesi epäterveellisen ruoan ja jatkat omaa elämäsi heihin energiaa ja aikaa tuhlaamatta. Valitse tietoisesti itse ystäväsi ja serasi niin, että se vastaa omia arvojasi ja maailmankuvaasi ja / tai kannustaa ja tukee sinua siihen suuntaan mihin elämässäsi haluat mennä. Tulee katsoa mihin jalkansa laittaa. Kariktyyrisesti ilmaisten, miksi kapitalisti hakeutuisi vastakkaiseen laitaan tai päinvastoin, sillä hankauksia olisi takuuvarmasti tiedossa? Yksinkertaisimmillaan: on rakentavaa seuraa ja sitten sitä toisenlaista. On tärkeää nähdä ja erottaa ne toisistaan.

        A --->

        Itse olen ollut poissa Suomesta yli kymmenen vuotta siellä vain yhden loman viettäneenä. Suhtaudun Suomeen neutraalin positiivisesti sulkematta kuitenkaan silmiä sen epäkohdilta ja kielteisiltä puolilta. En ole kokenut saaneni erityisemmin kritiikkiä lähdöstäni, eikä sellainen edes paina va-assani. Vaikuttaneeko siihen sitten se, että jo nuorena valikoitui / valitsin kavereiksi henkilöitä ilman ääriasenteita ja joilla oli avara maailmankuva.

        Syynä lähtöön ei ollut antiasenne Suomea kohtaan, vaan uteliaisuus ja se, että veri on muutenkin aina vetänyt muille maille ja uusiin horisontteihin.

        A ---->

        >> Osa hyvistä ystävistänikin on kommentoinut: "mitä sinä sinne lähdet siellähän on niin monikulttuurista ja paljon erilaisia ihmisiä...

        Juripa siksikin :D Tuo yhtenä myönteisesti vaikuttavana tekijänä. Ainakin itselleni monikulttuurisuus on positiivistä ja haluttavaa, se on ihmisyyden monilaisuuden rikkautta ja kasvattavaa henkisestikin. Ainakin itse viihdyn parhaiten juuri ihmisten ja kultturien medleyssä missä ihmisiä on vähän kaikista horisonteista.

        >> Mutta sen tiedän jo etukäteen minkälainen paskan puhuminen alkaa, kun nousen koneeseen.

        Mikäli kyse on omasta toveripiiristä, niin kannattanee olla jatkossa selektiivisempi ystävien valinnassa ja vaihtaa se hieman avarampia arvoja arvostavaan ;-)


      • ulkomailla on
        Holli kirjoitti:

        Omasta mielestäni täällä Suomessa on negatiivisia, kateellisia, tylyjä ja ahdasmielisiä ihmisiä aivan liikaa. Toki täällä on hienoja ja ihania ihmisiä, mutta yleinen asenne ei ole mielestäni kohdallaan.

        Itse olen tosin vasta järjestelemässä lähtöä ulkomaille (aivan tosissani... tavarat on pakattu ja viisumi asiat ovat vireillä). Minun omat muuttoaikeeni alkoivat kirkastua, kun sain miettiä rauhassa ja katsella tämän maan menoa useamman vuoden.

        Olen muuttamassa Suomesta pois juuri sen takia, että pääsen eroon tästä negatiivis sävytteisestä ympäristöstä... Tunnista itsessäni kaikkia noita mainitsemiani asioita ja häpeän niitä.

        Haluaisin löytää elämääni vielä postiivisemman sävyn. Seura tekee kaltaisekseen ainakin minun kohdalla. Osa hyvistä ystävistänikin on kommentoinut: "mitä sinä sinne lähdet siellähän on niin monikulttuurista ja paljon erilaisia ihmisiä... älä mene" Toki suurin osa kannustaa ja koittavat auttaa tavallaan. Mutta sen tiedän jo etukäteen minkälainen paskan puhuminen alkaa, kun nousen koneeseen.

        Sitä en osaa sanoa, onko se siellä ulkomailla asiat yhtään paremmin ja viihdynkö siellä... Mutta lähempähän ainakin katsomaan :D Voivatpahan sitten vittuilla, jos palaan takaisin.

        Ei täällä saa iloita ja olla oma itsensä... tai jos on niin siitä kuulee enemmän negatiivista palautetta kuin positiivista.

        Mutta onhan se hyvä, että tänne muuttaa joku taikaisinkin. Tervetuloa ja toivottavasti asiat alkavat sujua positiivissä merkeissä :)

        toinen meno. Moni sanoo muuttuneensa Intiassa vierailun jälkeen. Yleensä mitä köyhempää, sen ystävällisempiä ihmisiä.
        Suomessa kannattaa todellakin onni kätkeä, jos sen on saanut. Kannattaa pitää omat yksityisasiat visusti omana tietonaan ja olla aina "tarpeeksi" nöyrää ja vaatimatonta heppua, eikä koskaan iloita saavutuksistaan muiden kuin perheensä nähden.
        Kateus jos nostaa vaikka työyhteisössä päätään, voi seurauksena olla henkinen helvetti.


      • MitäKylläNiin
        ulkomailla on kirjoitti:

        toinen meno. Moni sanoo muuttuneensa Intiassa vierailun jälkeen. Yleensä mitä köyhempää, sen ystävällisempiä ihmisiä.
        Suomessa kannattaa todellakin onni kätkeä, jos sen on saanut. Kannattaa pitää omat yksityisasiat visusti omana tietonaan ja olla aina "tarpeeksi" nöyrää ja vaatimatonta heppua, eikä koskaan iloita saavutuksistaan muiden kuin perheensä nähden.
        Kateus jos nostaa vaikka työyhteisössä päätään, voi seurauksena olla henkinen helvetti.

        Olen myös paluumuuttaja. Onneksi elämä ollut eläväistä, sillä kun Suomeen palasi muisti miten asiat ovat. Varisnkin pääkaupunkiseudulla ihmisten töykeys ja typeryys pökerryttävää. Oikein inhoan naipuolisia myyjiä joiden elämästä on näemmä ilo hävinnyt. Olen huomannut että kun on elossa ja haluaa tanssia se nähdään outona.Periaatteessa kaikki oikea iloisuus, musta huumori ilman raakuutta, oikeasti elämästä pitäminen tekemättä siitä jotenkin epäluonnollista on outoa tällä Suomessa, enkä vain totu siihen. Ihmisiin tututuminen vie elämän, kun muuallla voi samana iltana kun tpaa käydä vaikka kahvilla.
        Kommentit "Ei täällä olla noin puhelaita" mikä typerä yleistys ystävien sukujuhlilla..mitä sillä tarkoitetaan. Että on vain tietyblaisia tylsimykisä ja se siitä.
        Tylsimyksiä jotka eivät halua elää ainakaan niin että muut oikeasti näkevät toisen. Hirveä pelko, kun rutiini tulee helpottaa. Mutta onko elämän loppuun asti oltatav rutiinia, ketä varten?


      • surusi1mä
        Holli kirjoitti:

        Omasta mielestäni täällä Suomessa on negatiivisia, kateellisia, tylyjä ja ahdasmielisiä ihmisiä aivan liikaa. Toki täällä on hienoja ja ihania ihmisiä, mutta yleinen asenne ei ole mielestäni kohdallaan.

        Itse olen tosin vasta järjestelemässä lähtöä ulkomaille (aivan tosissani... tavarat on pakattu ja viisumi asiat ovat vireillä). Minun omat muuttoaikeeni alkoivat kirkastua, kun sain miettiä rauhassa ja katsella tämän maan menoa useamman vuoden.

        Olen muuttamassa Suomesta pois juuri sen takia, että pääsen eroon tästä negatiivis sävytteisestä ympäristöstä... Tunnista itsessäni kaikkia noita mainitsemiani asioita ja häpeän niitä.

        Haluaisin löytää elämääni vielä postiivisemman sävyn. Seura tekee kaltaisekseen ainakin minun kohdalla. Osa hyvistä ystävistänikin on kommentoinut: "mitä sinä sinne lähdet siellähän on niin monikulttuurista ja paljon erilaisia ihmisiä... älä mene" Toki suurin osa kannustaa ja koittavat auttaa tavallaan. Mutta sen tiedän jo etukäteen minkälainen paskan puhuminen alkaa, kun nousen koneeseen.

        Sitä en osaa sanoa, onko se siellä ulkomailla asiat yhtään paremmin ja viihdynkö siellä... Mutta lähempähän ainakin katsomaan :D Voivatpahan sitten vittuilla, jos palaan takaisin.

        Ei täällä saa iloita ja olla oma itsensä... tai jos on niin siitä kuulee enemmän negatiivista palautetta kuin positiivista.

        Mutta onhan se hyvä, että tänne muuttaa joku taikaisinkin. Tervetuloa ja toivottavasti asiat alkavat sujua positiivissä merkeissä :)

        Ikävää, että lähdet. Toivottavasti palaat vielä, kokemuksiasi rikkaampana. Kyllä ulkomailla asuminen kannattaa. Omaa ajatteluaanhan kukin vain voi parantaa, ei muiden. Ollaan me paluumuuttajat jonkinlaisina esimerkkeinä ja säilytetään ulkomailla mukaamme tarttunutta positiivisuutta, jos vain pystymme. Nähdään joskus kadulla ohimennen ja hymyillään:)


    • mietin..

      Netin kautta jos tutustut, niin netissä voi olla paljon häiriköitä ja häiriöitä omaavia, joiden käytös on tuota. Ja naisia alistavia miehiä. Osa häiriköistä on myös väkivaltaisia rikollisia tai kiusaajia. Ethän ole enää sellaisten kanssa yhteydessä, sen huomaa aika äkkiä jos on tympeää tekstiä tai outoja kysymyksiä. Tai muuta mikä ihmetyttää, tai joku provosoi. Mitä tulee kellonaikoihin, keskustelun voi lopettaa jos toinen alkaa nälviä siitäkin. Suomessa kun on vallalla luterilainen työmoraali. Itsestään ei kannata antaa mitään ikäville tyypeille, kokemus viimeistään opettaa. -Myös varatut voivat olla tympeitä käytökseltään, tai jos on muuten jotain.

      Totta että osa ihmisistä on rahalla määrittäviä ja "cooleja" olevinaan suomessa. Toivottavasti täällä on vielä jokunen ystävällinenkin henkilö.

    • Home sweet home

      Oma kokemus; asuin ulkomailla 13 vuotta,sitten HULLU, ain päähgäni palata Suomeen erinäisten syitten takia! Ja tosiaan oli ne ruusunpunaiset lasit mullakin
      silmillä.
      Kestin kaksi vuotta Suomessa, ja koko aika siellä oli hirveä! Talous romahti totalisesti, edes palkallaan ei elä! Ihmiset ilkeitä, kylmiä, juoppoja ja töykeitä. Yhteenkään uuteen ihmiseen en tutustunut, kaikki vaan torjuvia ja luotaantyöntäviä.
      Voisin jatkaa paljonkin, en edes viitsi kaikkea kertoa.
      Minulle riitti tuo kahden vuoden kokeilu, koti on muualla, siis täällä omassa kotimaassani jonne palasin ja nyt vajaa kolme vuotta taas täällä. Kesti vuoden saada talous kuntoon, nyt kaikki hyvin taas. Ihmissuhteet, koti, kaikki tuttua ja ihmiset lämminsydämisiä ja avoimia.
      Summa summatum; en suosittele paluumuuttoa Suomeen!!!!!

      • Ymmärrettävää

        Home Sweet Home: Saman kokeneena, mietin samaa jotten näivety sekä fyysisesti että henkisesti. Uteliaana kysyisin voitkohan silti kertoa minne maahan palasit? :)


    • Keski-Eurooppa

      Jos Suomeen harkitsee takaisin muuttoa niin kannattaisi esim. aluksi viettää siellä pitkiä ja kaikki mahdolliset lomat.

      Itselläkin on paluumuuttosuunnitelmia, mutta näyttää ainakin, että suomalaiset työnantajat ei sinua halua... sehän osaa hyvin kieliä ja pirun hienoa autokin sillä on !

      Katsotaan nyt, mutta suomalaisten työnantajien asenne vituttaa jo etukäteen.

    • muuttaja3

      Kaikkihan tietävät että netti on avoin viemäri, sieltä saattaa loytää helmiä mutta suurin osa on saastaa. Netti ei todellakaan ole se paras paikka etsiä ystäviä.

      En usko suomalaisten ilkeyteen jokapäiväisessä kanssakäymisesssä, itse en ainakaan ole sitä vielä kymmenien Suomessa vietettyjen kesien aikana saanut huomata.

      Mutta mikä siellä on järkyttävää on - ikärasismi! Tuo on aivan uskomatonta että, varsinkin tyopaikkailmoituksissa, julkisesti mainitaan tiettyjen ikävuosien ylittäneiden hakemuksia EI huomioida.
      Suomi on suhteellise edstyksellinen maa, kuinka he ovat jääneet noin takapajulle tässä asiassa, mene yli ymmärryksen.

    • eijaksa

      Ei Suomeen kannata palata. Tämä on tyly, kova maa. Varsinkaan sentimentaalisista syistä ei kannata palata, kuvitellen, että hyvinvointikotimaa (hah!) pitää huolta. Ei löydy työtä, asuntoon ei ole varaa, työttömyyskorvauksiin ei ole oikeutettu (erinäisistä syistä), yritystä ei tunnu voivan perustaa, ihmisiin ei tutustu.

      Jos sinulla on varallisuutta, jo valmiina työ, tai olet suurella eläkkeellä ja sinulla on vara ostaa asunto, ehkä täällä pystyy elämään. Mutta jos tulet pienin säästöin, vuosia pikkupalkalla sinnitelleenä, jo keski-ikäisenä, ilman ystävä- ja sukulaisverkostoa - unohda aikeesi. Tulet pettymään.

      Olen polttanut sillat takanani, enkä entiseen asuinmaahani muutenkaan enää halua. Sekin alkoi tuntua vieraalta, vaikka vuosia siellä asuin. En tiedä, mitä nyt tekisin. Minulle ei taida olla paikkaa tässä maailmassa. Taidan ryhtyä urahulluksi. Lakkaan syömästä, näivetyn, menetän mielenterveyteni ja pääsen kai sitten jonnekin hoitoon. En jaksa sinnitellä. Ja kuvittelin elämän täällä jatkuvan kuten entisessä asuinmaassani, eli että olen omillani toimeen tuleva, suhteellisen tasapainoinen, positiivinen ihminen. Ei, tunnen olevani taidoton, avuton koneiston osa. Tai paremminkin koneistoon kuulumaton ylimääräinen osa, jolle ei ole sijaa tässä majatalossa.

      Jos olette löytäneet kodin muualta, ÄLKÄÄ PALATKO TÄHÄN HULLUUN MAAHAN! Ihan neuvona tämä.

      • kevätillassa

        En kannata palaamista minäkään, vaikka itse palasin jo melkein 20 vuotta sitten ja melkeinpä niin kauan on mennyt , että olen saanut elämän kohtuullisesti kasaan - itseäni en ihan ... Raha on kaikki täällä , raha ja talot sun muut , niillä ihmisarvo mitataan.
        Kukaan ei todellakaan halua kuulla , millaista oli asua ulkomailla -se kai on kehuskelua tai mitä lie? ! Kaikkien pitäisi olla samasta muotista .
        Itse suunittelen vielä muuttavani pois , ei elämä ole ohi , koskaan ei tiedä mistä itsensä löytää ensi viikolla saati ensi vuonna , älä luovuta vielä !


      • Pölökylläkö

        En tiedä miten viestiketjuun kirjoitetaan muutenkuin vastaamalla, mutta luettuani näitä kirjoituksia - koin 'avaavan' kokemuksen. Siis siitä mitä hemmettiä täällä Euroopan pohjois alueella on menossa, itse 'jouduin' tänne takaisin kuntoutus syistä, ja nyt pari vuotta täällä oltuani olen kyllä nähnyt kaikki syyt miksi lähdin 2k pois. Ja niitä syitä tuntuisi olevan vielä lisääkin.

        Kummallista sakkia Suomalaiset omassa maassaan. Umpijuntteja.
        Euroopassa ollaan (Suomalaisetkin, poisluettuna humalaiset) Eurooppalaisia.


      • surusi1mä
        kevätillassa kirjoitti:

        En kannata palaamista minäkään, vaikka itse palasin jo melkein 20 vuotta sitten ja melkeinpä niin kauan on mennyt , että olen saanut elämän kohtuullisesti kasaan - itseäni en ihan ... Raha on kaikki täällä , raha ja talot sun muut , niillä ihmisarvo mitataan.
        Kukaan ei todellakaan halua kuulla , millaista oli asua ulkomailla -se kai on kehuskelua tai mitä lie? ! Kaikkien pitäisi olla samasta muotista .
        Itse suunittelen vielä muuttavani pois , ei elämä ole ohi , koskaan ei tiedä mistä itsensä löytää ensi viikolla saati ensi vuonna , älä luovuta vielä !

        Paluusta on nyt kulunut jonkin aikaa. Viranomaiset ovat tyrmistyttäviä, mutta jos heidät osaa laittaa omaan lokeroonsa, niin hyvähän täällä on olla. Jos on oma koti ja oma ystävä ja terveyttä, niin onnellisuus on aika lähellä. Sitten jos vielä olisi hiukan rahaa...

        En ole lopulta katunut tuloani. Poissaolovuodet kohtelivat minua hyvin. Nyt olen iloinen, että läksin ja iloinen, että tulin takaisin. Voisin kyllä lähteä uudestaankin, jonnekin, ihan seikkailun vuoksi, siis jos sen verran vaurastuisin, että olisi varaa.

        Ihmisistä se kaikki on kiinni. Ja minun iässäni Suomen luonnosta. Nämä ovat olleet upeita kuukausia. Nyt kun vielä saisi töitä tai työllistäisi itsensä. Rahattomalle Suomi on karsea maa.


      • mistä paratiisista

        palasit, kun Suomi siihen verrattuna kuullostaa noinkin kauhealta?


      • surusi1mä
        mistä paratiisista kirjoitti:

        palasit, kun Suomi siihen verrattuna kuullostaa noinkin kauhealta?

        Ei se paratiisi ollut, mutta jotenkin inhimillisempi kuin suomalainen virkamiesdiktatuuri. Kyllähän sekin oli kulutusyhteiskunta, jossa raha merkitsi paljon. Asuntojen hinnat olivat ja ovat niin korkeita, että huvittaa suomalaisten puheet täkäläisten asuntojen hintakuplasta (vaikka kuplaa täälläkin lienee, en kiellä). Ostin juuri oman kodin ihanine pihapiireineen. Entisessä asuinmaassani käsirahani ja tuloni olisivat riittäneet vain noin 30 000 lainaan, jolla taas ei olisi saanut edes halvinta yksiötä. Nyt minulla kumppanini kanssa on tontilla kaksi asuinrakennusta, navetta, riihi, pari työkaluvajaa aitta ja lato ja mitä kaikkea. Ja suomalaisen luonnon tuoksut ja äänet ja vistat ympärillä. Kunnostelemme siitä ajan myötä ihanan kodin.

        Puistattaa ajatella, että olisin retkahtanut siihen narsistiin, josta mainitsin aloituksessa, joka pilkkasi paluutani köyhyyteni ja sairauteni vuoksi. Sen sijaan löysin onnen. Olen ottanut etäisyyttä virkamieskoneistoon ja sen mukana oloni on rauhoittunut. Maaseudulla voinee Suomessakin elää itsenäisemmin. Tuloja ei tarvitse niin paljon. Naapurit oppivat pian tuntemaan ja sitä sulautuu joukkoon kuin suurperheeseen melkein. Voin sanoa olevani aika onnellinen nyt. Vuodet ulkomailla ovat kuin etäinen, joskin enimmäkseen kaunis uni.


    • se Holli

      Kirjoittelin aikaisemmin Itkuvirren nimimerkillä Holli :)

      Kävin jo sen verran reissussa, että Rakastuin Kanadaan. koko kevään olin järjestellyt reissua. Palasin kiertoreissun jälkeen Suomeen ja hommasin työluvat Kanadaan... No 2,5 viikkoa, niin lähdetään vähän tuhdimman matkalaukun kanssa takaisin :)

      Mitä matkalla tarttui matkaan... niin tunsin olevani vapautuneempi ja käyttätyvän luontevammin erilaisten ihmisten kanssa... Epäkohteliasiuus oli tipotiessään...

      Vaikka ihmiset eivät olekaan niin "aitoja" mutta silläkään ei ole mitään väliä, kun ollaan iloisia ja positiiivisiä ja kaikilla on hauskempaa hoitaa arkea....

      • mïelenkiintoista...

        "........niin tunsin olevani vapautuneempi ja käyttätyvän luontevammin erilaisten ihmisten kanssa... Epäkohteliasiuus oli tipotiessään...."

        Siinäpä se, omasta käyttäytymisestä kaikki lähtee. Eli ulkomailla lähti oma epäkohteliaisuuskin pois. Myönnät siis olleesi itse juuri sellainen epäkohtelias suomalainen, joita tällä palstalla alati moititaan.


      • fgdfgfg f
        mïelenkiintoista... kirjoitti:

        "........niin tunsin olevani vapautuneempi ja käyttätyvän luontevammin erilaisten ihmisten kanssa... Epäkohteliasiuus oli tipotiessään...."

        Siinäpä se, omasta käyttäytymisestä kaikki lähtee. Eli ulkomailla lähti oma epäkohteliaisuuskin pois. Myönnät siis olleesi itse juuri sellainen epäkohtelias suomalainen, joita tällä palstalla alati moititaan.

        Olipa siinä kohtelias kommentti. Ja tässä toinen. Pata kattilaa soimaa...


    • yrö

      Palasin Suomeen josta olin ollut pois 6½ vuotta. Autonkin toin ja sain töitäkin eteläsuomesta. Suomi on ihan ok maa mutta silti kun 2014:sta saan auton verovapaaksi ja myyntiin niin voi olla että lähden uudestaan. Elämä on aika tyhjää suomessa ja huomaa hyvin varsinkin näin yli 30v kuinka vaikea on luoda ystävyyssuhteita, varsinkin kun on poissa omalta kotipaikkakunnaltaan. Jotenkin elämä ulkomailla oli helpompaa ja yksinkertaisempaa, Suomessa jotenkin pitää olla se yksi tie miten edetään ja siinä se.

      No ei sinänsä ole mitään pahaa sanottavaa Suomesta, varsinkin jos on töitä niin ihan ok, mutta älyttömän kallista on elämä täällä. No ajattelin nyt ottaa kaiken iriti tuohon 2014:sta asti ja yrittää tutustua ihmisiin, harrastaa kaikenlaista niin sitten katsotaan uudestaan mitä tapahtuu ja mihin maahan voisi ehkä muuttaa.

    • Yksi kannanotto.

      Hyvä kun kirjoittelette kokemuksista!

      Minullakin oli aika, jolloin harkitsin Suomeen muuttoa, mutta se meni ohi sitten.

      Tulen jäämään nykyiseen olinmaahani.

      Joskus tuntuu juurettomalta, mutta se on ohimenevää.
      Voin silloin käväistä Suomessa. Tai jossain muualla!

      Seuraan Suomen uutisia internetiltä päivittäin.

      Luen suomalaisia kirjoja, puhun suomea, ajattelen suomeksi, mutta en muuta enää Suomeen. Lapset ovat täällä, puhuvat kaikki suomea, puhumme keskenämme suomea.

      Entisistä ystävistäni olen huomannut, että eivät pahemmin pidä yhteyksiä.

    • kotoutu tak kotimaah

      Netissä roikkuu kaikenmaailman roskakirjoittia joista haet ystävyyttä, kannattaisi ottaa yhteyttä tulevan paikkakuntasi harrastus-kultuuri-ja kaikenlaiseen muuhun toimintaa, että pääse tutustumaan ihmisiin ja sisälle suomalaiseen yhteiskuntaan. Itselläni kun aikoinaan muutin takaisin suomeen, tuli sellainen kulttuurishokki,että oksat pois, syytä oli itsessäni paljonkin, kun vertasin kahta maata keskenään. Onneksi kaikenmaailman vaikeuksien jälkeen olen tyytyväinen elämääni suomessa. Kyllä pystyy o´lemaan aito ja onnellinen. Avoiminmielin tervetuloa Suomeen!!!!!!!

    • Saara-Marjaana

      Minä olen asunut ulkomailla jo vuosikausia enkä ole kaivannut takaisin Suomeen. Ainoa mitä olen kaivannut on Suomen kaunis luonto. Ihmisiä ja byrokraatteja en ole kaivannut. Yksinäisyyden tunne Suomessa oli jatkuva seuralainen - ei saanut kontakteja. Pääkaupunkiseudulla oli paljon ihmisiä, joilla oli mielenterveydellisiä ongelmia - tapasin jatkuvasti ravintoloissa sellaisia, jotka jopa avoimesti kertoivat niistä. Se pani minut miettimään - kuten sekin, että tielleni osui jostain syystä useita narsisteja. Nämä ilmiöt karkoittivat minut pois. Nyt elän Keski-Euroopassa ja elämäni laatu on parempaa ja tunnen olevani kotona. Kaikki ovat ystävällisiä eikä ongelmia ole ollut. En aio palata Suomeen enää.

      • dfsdfsadfasf

        Suomen luonto minutkin sai palaamaan. Ihana talvi-ilman raikkaus, vastasatanut lumi, keskitalven nirskuva pakkaslumi, kesän vehreys, syksyn värit ja sato.

        Suomalainen virkamiesdiktatuuri on vain pahentunut ja ihmiset eriarvoistuneet. Olen siitä kummallinen yksilö, että en osaa olla taistelematta tuulimyllyjä vastaan. Nytkin kuvittelen, että pystyn omalla toiminnallani korjaamaan epäkohtia sen sijaan, että pakenisin niitä taas. Kerranhan jo pakenin. Nyt haluan toimia yhteiskunnan parhaaksi. Voin nähdä tilannetta osittain ulkopuolisena. Minusta voi olla täällä apua.

        Työtä on vaikea saada. Yrittää ei uskalla, vero- ja muista syistä, ei omia taitoja epäillen. Ystävät ovat kuitenkin ihania, suomen kieli on vieläkin iso ilo. Ehkä vielä saan kirjoitelmiani julkaistua ja jopa näen paremman Suomen, ennen kuin kuolen. Pois en haluaisi enää muuttaa. Ei se tietysti poissuljettu mahdollisuus ole.


    • dgdfgfdg

      Ennen kuin palaatte, vilkaiskaapa tätäkin blogia: http://reilusuomi.wordpress.com/kysely/

      Tuollaista se on työttömänä Suomessa. Tuota kyselyä ei varmaan moni työvoimatoimiston työntekijä täyttäisi, koska siinä paljastuisi asenteita, jotka kyllä nytkin näkyvät käytöksessä, mutta joista ei puhuta.

      Jos teillä on riittävästi rahaa säästössä, pääomatuloja, omia tuloja, eläketuloja asuinmaistanne, teillä voi olla helpompaa. Työtä vailla tänne ei kannata tulla kuvitellen, että "hyvinvointivaltio" auttaa alkuun. Työvoimatoimisto on Suomen pahin este työllistymiselle. Lyhyitä työsuhteita ei voi ottaa vastaan, koska ne vähentävät tukea kohtuuttomasti. Suomessa on myös minulle aivan ällistyttävä uusi käytäntö; ihmiset pakotetaan orjatöihin, eli työskentelemään ilman palkkaa. Siitä mainitaan tässäkin blogissa ja kyllä siitä muuallakin puhutaan. MInulle se vain tuli yllätyksenä. Ja muitakin kummallisuuksia: http://reilusuomi.wordpress.com/category/human-right-violations-in-finland/

    • Lähteäkö pois taas?

      Kirjoitanpa nyt kantani tähän asiaan. Me paluumuuttajat odotimme jotain konkreettisempaa Suomea, varsinkin kun sitä mainostetaan "MAAILMAN parhaimpana maana". Eli on hyviä ja huonoja puolia.

      Byrokratia, ihmisten asenne ja ennen kaikkea, ei inhimillisyyttä, me ollaan niinkuin numeroja vain. Jos ihmiset kirjoittelee vain negatiivisia asioita, niin kyllä asia sitten niin on. Ulkomailla varsinkin etelän maisssa ollaan paljon venyvimpiä ja suvaitsevaisia kuin täällä.
      Yritin etsimällä etsiä hyviä puolia, ja ne ovat:
      - terveyspalvelut jos on kiireellinen tapaus
      - kirjastot

      Siinäpä se lista onkin.

      Itse en jaksa tuijottaa koko ajan kelloa, ettei vain myöhästy metrosta tapaamiseen joka on tehty etukäteen minuutilleen jms. Elämässä on muutakin tärkeämpää. Esim toisten auttaminen, ja sellaista. Nyt vakavasti harkitsen pois lähtöä.
      Olisi hyvä pitää mielessä , että useat ihmiset tulevat takaisin esim perhesyistä, vanha yksinäinen sairas äiti tms. joten he uhraavat itsensä sukulaisen takia.

      • fddgdfsgg

        Minä tulin takaisin, vaikka Australiassa terveys- anteeksi sairauspalvelut ovat ilmaisia potilaalle ja Suomessa kaikki on kallista ja hankalaa.

        Tulin suomalaisen luonnon ja kielen takia. Kirjastot eivät vedä vertoja niille, joihin olen tottunut, mutta onhan ne suomalaisia. Se on suuri asia.

        Asunnot ovat vain murto-osa Australian hinnoista.

        Sitä inhimillisyyttä minäkin kaipaan. Olemme vain numeroita täällä. Tosin, jos joku voi sen asian muuttaa, se olemme juuri me muualla asuneet, joten eipä anneta periksi. Tehdään pilaa meidän suomalaisten hupsuista ominaisuuksista, joita itsessämmekin varmaan runsaasti on. Siksi ne eniten ärsyttävät, jos emme itse ole oivaltaneet olevamme samanlaisia. Kun tajuamme olevamme hyvin suomalaisia itsekin, asiasta tulee siedettävämpi ja jopa hupaisa.


      • ....................
        fddgdfsgg kirjoitti:

        Minä tulin takaisin, vaikka Australiassa terveys- anteeksi sairauspalvelut ovat ilmaisia potilaalle ja Suomessa kaikki on kallista ja hankalaa.

        Tulin suomalaisen luonnon ja kielen takia. Kirjastot eivät vedä vertoja niille, joihin olen tottunut, mutta onhan ne suomalaisia. Se on suuri asia.

        Asunnot ovat vain murto-osa Australian hinnoista.

        Sitä inhimillisyyttä minäkin kaipaan. Olemme vain numeroita täällä. Tosin, jos joku voi sen asian muuttaa, se olemme juuri me muualla asuneet, joten eipä anneta periksi. Tehdään pilaa meidän suomalaisten hupsuista ominaisuuksista, joita itsessämmekin varmaan runsaasti on. Siksi ne eniten ärsyttävät, jos emme itse ole oivaltaneet olevamme samanlaisia. Kun tajuamme olevamme hyvin suomalaisia itsekin, asiasta tulee siedettävämpi ja jopa hupaisa.

        http://reilusuomi.wordpress.com/category/human-right-violations-in-finland/


    • loudspeaker

      En ole paluumuuttaja ...vielä. Aion joka tapauksessa muuttaa ulkomaille, en tiedä vielä minne, mutta kuitenkin. Haluan kohdata esim. sen kohteliaisuuden jota täällä haukutaan että suomalaiset eivät sitä osaa.

      • dfgfdgdgsdh

        Onnea matkaan!
        Usein sitä saa sellaista kohtelua kuin itse toisille antaa. Jos itse on kohtelias, muutkin ovat miellyttävämpiä. Toivon sinulle antoisia matkoja ja paluuta SUomeen, jos se tuntuu hyvältä. Moni on löytänyt pysyvän kodin muualtakin. Elät kiinnostavaa vaihetta elämässäsi, kaikki on edessä. Vie suomalaisuuden parhaat puolet mukanasi.


    • ex-ateenalainen

      Anteeksi vain, itse olen aina ollut kohtelias, vaan saan takaisin tylyytta varsinkin Suomessa. Eli yleistapoja ei paljon ole kotona opetettu, eika koulussakaan. Suomalaiset ovat metsalaiskansaa ja sellaisina pysyvat, vaikka tekniikka edistyykin huimaa vauhtia, tietokoneet kun ei korvaa inhimillisyytta ja hyvia tapoja.

      • fgdgdfgs

        Minä taas olen saanut etupäässä hyvää kohtelua. Voihan olla, ettei omalla käyttäytymiselläni ole siihen mitään osuutta:)


      • fgdgdfgdsg

        Ehkä olet oppinut Kreikassa asuessasi, että maanmiestesi nimittäminen metsäläisiksi on hyvää käytöstä, kunhan noudatat pinnallisia käyttäytymissääntöjä; sanot kiitos ja ole hyvä jne? Asenteesi varmaan näkyy ilmeestäsi. Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän asenteemme piirtyvät koko olemukseemme. Minua kohdeltiin nuorena Suomessa aika ylimielisestikin, mutta nyt olen ollut yllättynyt, miten mukavia ihmiset ovat. Hymyilen varmaan itse enemmän ja olen avoimemman oloinen, niin toiset uskaltavat jutella minulle. Voihan olla, että sinä ja minä ja muut suomalaiset olemme hiukan alkukantaisempia kuin joihinkin vanhempiin kulttuureihin syntyneet, mutta minua se ei haittaa. Olen onnellinen Suomessa. Nautin siitä, että olen maanmiesteni joukossa. Hymyillään, kun tavataan.


      • kasva aikuiseksi
        fgdgdfgdsg kirjoitti:

        Ehkä olet oppinut Kreikassa asuessasi, että maanmiestesi nimittäminen metsäläisiksi on hyvää käytöstä, kunhan noudatat pinnallisia käyttäytymissääntöjä; sanot kiitos ja ole hyvä jne? Asenteesi varmaan näkyy ilmeestäsi. Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän asenteemme piirtyvät koko olemukseemme. Minua kohdeltiin nuorena Suomessa aika ylimielisestikin, mutta nyt olen ollut yllättynyt, miten mukavia ihmiset ovat. Hymyilen varmaan itse enemmän ja olen avoimemman oloinen, niin toiset uskaltavat jutella minulle. Voihan olla, että sinä ja minä ja muut suomalaiset olemme hiukan alkukantaisempia kuin joihinkin vanhempiin kulttuureihin syntyneet, mutta minua se ei haittaa. Olen onnellinen Suomessa. Nautin siitä, että olen maanmiesteni joukossa. Hymyillään, kun tavataan.

        Niinpä niin....kun sinä olet kohdannut vain hyväkäytöksisiä suomalaisia niin kukaan muu ei ole mitenkään voinut kohdata huonokäytöksisiä suomalaisia hahahaaa Onneksi sentään lääkäri vielä tutkii potilaan vaivat siitäkin huolimatta ettei niitä itsellään satu olemaan hahahahaa
        Tuo on niin tyypillistä suomalaisella että kun hänellä on jonkinlaisia kokemuksia niin muilla ei voi olla mitenkään erilaisia hahahaha


      • dfgfdggsdfg
        kasva aikuiseksi kirjoitti:

        Niinpä niin....kun sinä olet kohdannut vain hyväkäytöksisiä suomalaisia niin kukaan muu ei ole mitenkään voinut kohdata huonokäytöksisiä suomalaisia hahahaaa Onneksi sentään lääkäri vielä tutkii potilaan vaivat siitäkin huolimatta ettei niitä itsellään satu olemaan hahahahaa
        Tuo on niin tyypillistä suomalaisella että kun hänellä on jonkinlaisia kokemuksia niin muilla ei voi olla mitenkään erilaisia hahahaha

        Viestisi kertoo riittävästi asenteestasi:)
        Varmaan kommunikoit samalla asenteellasi kasvotustenkin (milläpä muullakaan - tuskin sinulla on useita asenteita, mistä valita), ja sitten ihmettelet, kun toiset reagoivat sinuun sen mukaisesti.

        Haluatko sinä Suomeen ihmisiä, jotka käyttäytyvät keskustelupalstallakin, niin kuin sinä? Edustatko mielestäsi hyvää käyttäytymistä? Ihan mielenkiinnosta, kohteliaasti kysyn.


    • ex-ateenalainen

      Tama keskustelu alkaa jo menna typeraksi ja lapselliseksi.

    • arju2

      no tietenki emmehän me ole sen kummempia kuin sun lähtiessäänkään maassa maan tavalla tai maasta pois meillä on oma kulttuuri ja jos se ei kelpaa niin huono on opettaa jos et ole taipuvainen maan perinteisiin meillä on joulu, pääsiäinen ,vappu,juhannus ja sen semmosia kulttuuri perinteitä mistä minä ainakaan en luovu niin toivon että näitä printeitä kunnioittas jokainen maahan muuttaja. koska meille ne ovat tärkeitä.Sitä minä en ymmärrä jos sinä tänne takasin muuttaisit ja sulla on tuollainen nekatiivinen priaate meitä kohtaan niin en ymmärrä että muuttaisi meille suomeen,Uskon että suomalainen perus luonne taipuu muttei katkea. kaikkkea hyvää sulle elämässä.Me ollaan sitkeitä perusluonteeltaan,ja se koskee kaikkia suomalaisia, siis suomalaisia.

    • mustikka 18

      Olen paluumuuttaja itsekin. Palannut Suomeen 30 vuoden ulkomailla oleskelun jälkeen. Täytyy myöntää että Suomessa on paljon negatiivisuutta ja ei hyväksyntää erilaisuutta kohtaan.

      Vaikeaa on ollut tottua tähän menoon, mutta olen oppinut sen verran etten koskaan kehuskele miten asiat ovat muualla ja miten huonosti täällä käyttäydytään. Siitä supi Suomalainen ei pidä. Joten paras neuvo on olla "humble" eikä antaa mitään ylimääräistä tietoa itsestään. Jos ei ole mitään aihetta, ihmiset ikävistyvät aika pian.

      Mitä onnellisuuteen tulee, ihminen voi olla onnellinen ihan missä maassa tahansa. It's all in your mind!

      Yritä ajatella positiivisesti asioita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      298
      6569
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      147
      5020
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2172
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1573
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1512
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1138
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      949
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe