Koirahäkeistä kokemuksia?

koirallehäkkiä

Hei olen ostamassa koiralleni häkkiä. Koira ei helposti pysy missään, joten mikähän häkki olisi tukeva ettei koira pysty sitä hajottamaan?

Kevytmetalli häkki ei tule kysymykseenkään, mutta millaisia on nuo tukevammat häkit?

Esim. Bravan häkki
http://www.koiralle.fi/koirahakit-ja-kuljetus/brava-metallihakki-silver-black

Minkälaisia häkkejä teidän koirilla on?

39

5015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maaaseutu

      Oma rakennettu häkki. Nuo elementti häkit on liian pieniä ja hentoisia. Rakenna ite nii saat semmosen kun haluut

    • Myy-Pikkuinen

      Nokun mä en ole kokeillut koirahäkkejä sen kummemmin kuin mitään muitakaan. Joten sori en tiedä enkä voi auttaa.

    • koirallehäkkiä

      No en kyllä valitettavasti osaa itse rakentaa häkkiä.
      Varmaan itse tehtynä tulisikin varmasti kestävä...

      Mutta onkos kellään tietoa noista valmiista häkeistä?

    • Joobax

      Autohäkit ovat usein vankkaa tekoa, kun niiden olisi tarkoitus kestää vähän kolareissakin. Mihin tarkoitukseen olet häkkiä hankkimassa? Autohäkeistä saattaa loppua koot kesken, jos kotioloihin pitäisi saada.

      Suosittelen ottamaan yhteyttä henkilöön, joka tekee häkkejä. Hintaa tulee hieman enemmän kuin kaupan häkeillä todennäköisesti, mutta tulee myös mittojen mukaan ja taatusti vankka. Autoon olen tilannut ammattimieheltä häkin ja tuli just eikä melkeen loistava :)

    • Amatörri ;)

      nii jos ei itse osaa tehdä niin joku ammatti íhminen sitte!

    • Mihin käyttöön häkkiä etsit?

    • häkkiäkoiralle

      Häkkiä ollaan hankkimassa koiralle kotikäyttöön.
      Eli aluksi ihan omaksi turvapaikaksi ja kun on tottunut kokeillaan sinne jättämistä yksin olon ajaksi, koska kärsii pahasta eroahdituksesta.

      Ja ei kyse ei ole tekemisen puutteesta eikä liikunnan puutteesta vaan oikeasti eroahdistukseta, jonka seurauksena koira vaarantaa itsensä.

      • Tiedätkö että on eläinsuojelurikos jos pidät koiraasi häkissä?

        Mielestäni ihmisen joka aikoo säilöä koiran pikkuiseen häkkiin sen yksinolon ajaksi olisi syytä häkin sijaan etsiä koiralle koti missä sen ei tarvitse olla yksin.


      • 6+6
        Haukullinen kirjoitti:

        Tiedätkö että on eläinsuojelurikos jos pidät koiraasi häkissä?

        Mielestäni ihmisen joka aikoo säilöä koiran pikkuiseen häkkiin sen yksinolon ajaksi olisi syytä häkin sijaan etsiä koiralle koti missä sen ei tarvitse olla yksin.

        Mistä asti tilapäinen häkissäpito on ollut eläinsuojelurikos? Ottaisit vähän paremmin asioista selvää ennenkuin tuut tänne huutelemaan noita mutu-syyttelyjäs.


      • El.suoj.ammatti.
        6+6 kirjoitti:

        Mistä asti tilapäinen häkissäpito on ollut eläinsuojelurikos? Ottaisit vähän paremmin asioista selvää ennenkuin tuut tänne huutelemaan noita mutu-syyttelyjäs.

        Kyllä se koirien häkitys on kielletty eläinsuojelulaissa, voit itse googlettaa ja ottaa asiasta selvää ennenkuin alat täällä räyhäämään eläimistään hyvin huolehtiville ihmisille päivänselvästä asiasta.


      • Ottakaa selvää asioi
        6+6 kirjoitti:

        Mistä asti tilapäinen häkissäpito on ollut eläinsuojelurikos? Ottaisit vähän paremmin asioista selvää ennenkuin tuut tänne huutelemaan noita mutu-syyttelyjäs.

        Kauan on ollut kielletty.

        '' Eläinsuojelulaki kieltää koiran pitämisen niin, että sille tuotetaan tarpeetonta kärsimystä. Laki määrää muun muassa, että koiran pitopaikan on oltava sille riittävän tilava. Eläinsuojeluasetuksen mukaan koiraa saa pitää sen kuljetukseen tarkoitetussa häkissä tai muussa vastaavassa pienikokoisessa säilytystilassa (esimerkiksi näyttelyhäkissä) vain, jos koiran kuljettaminen, sairaus tai muu tilapäinen ja hyväksyttävä syy sitä vaatii. Tilapäisenä ja hyväksyttävänä syynä ei ole pidetty esimerkiksi sitä, että koira tuhoaa kotia silloin, kun väki on poissa.''


      • Googletin puolestas
        El.suoj.ammatti. kirjoitti:

        Kyllä se koirien häkitys on kielletty eläinsuojelulaissa, voit itse googlettaa ja ottaa asiasta selvää ennenkuin alat täällä räyhäämään eläimistään hyvin huolehtiville ihmisille päivänselvästä asiasta.

        No pitäis tää olla sullekin päivänselvää:

        22 §
        Eläimen säilyttäminen sen pitopaikaksi soveltumattomassa tilassa

        Kissaa tai koiraa taikka muuta eläintä saadaan pitää sen kuljetukseen tarkoitetussa laatikossa tai häkissä taikka muussa vastaavassa pienikokoisessa säilytystilassa vain, jos eläimen kuljettaminen, sairaus tai muu tilapäinen ja hyväksyttävä syy sitä vaatii.
        Huom! " kuljetukseen tarkoitetussa laatikossa tai häkissä taikka muussa vastaavassa pienikokoisessa säilytystilassa"!

        13 §
        Häkki tai muu vastaava tila

        Häkin tai muun vastaavan tilan korkeuden on oltava vähintään koiran pituus rintalastasta hännän juureen kerrottuna kahdella. Lattian on oltava kiinteäpohjainen. Jos samassa häkissä tai muussa vastaavassa tilassa pidetään useampaa kuin yhtä koiraa, korkeus määräytyy suurimman koiran pituuden mukaan.

        Häkin tai muun vastaavan tilan, joka ei ole eläinsuojeluasetuksen 22 §:ssä tarkoitettu tila, vähimmäiskoko on liitteen 2 kohdassa. Eläinsuojelulain (247/1996) 15 §:n 1 momentissa tarkoitetussa löytöeläinten talteenottopaikassa sekä mainitun lain 24 §:ssä tarkoitetussa eläinten säilytettäväksi tai hoidettavaksi ottamisessa voidaan käyttää enintään 50 prosenttia edellä säädettyä pienempiä häkkejä ja vastaavia muita tiloja, jos säilytettäväksi tai hoidettavaksi ottaminen on lyhytaikaista.

        2. Koiran pitoon tarkoitettu häkki tai muu vastaava tila
        Koirien lukumäärä Pinta-ala (m2)
        Koiran (koirien) keskimääräinen paino
        enintään 5 kg 10 kg 20 kg 30 kg 40 kg 50 kg tai yli
        1 2,0 2,0 2,5 3,5 4,5 5,5
        2 2,0 2,5 3,5 4,5 6,0 7,5
        3 2,0 3,5 4,5 6,0 7,5 10,0
        4 2,5 4,0 5,5
        5 3,0 5,0 6,5
        6 4,0 5,5
        7 4,5 6,0

        Kerroppa nyt, missä tässä sanotaan että koiran häkissä pito on eläinsuojelurikos?

        En itsekään hyväksy koiran häkissä pitämistä missään tilanteessa, mutta ei mun tai kenenkään muunkaan mielipide tee siitä silti eläinsuojelurikosta jos laki sen kerran sallii.


      • valikoiva näkö
        Ottakaa selvää asioi kirjoitti:

        Kauan on ollut kielletty.

        '' Eläinsuojelulaki kieltää koiran pitämisen niin, että sille tuotetaan tarpeetonta kärsimystä. Laki määrää muun muassa, että koiran pitopaikan on oltava sille riittävän tilava. Eläinsuojeluasetuksen mukaan koiraa saa pitää sen kuljetukseen tarkoitetussa häkissä tai muussa vastaavassa pienikokoisessa säilytystilassa (esimerkiksi näyttelyhäkissä) vain, jos koiran kuljettaminen, sairaus tai muu tilapäinen ja hyväksyttävä syy sitä vaatii. Tilapäisenä ja hyväksyttävänä syynä ei ole pidetty esimerkiksi sitä, että koira tuhoaa kotia silloin, kun väki on poissa.''

        "Koiraa voidaan kuitenkin pitää kotona sisällä häkissä edellyttäen, että noudatetaan maa- ja metsätalousministeriön antamia määräyksiä häkin koosta."

        Lyhyitä aikoja voi rauhatonta koiraa pitää häkissä (esim kauppareissun ajan), se voi olla tehokas apu eroahdistukseen, kokemusta on yhden koiran kanssa joka oli kodinvaihtajakoira. Häkkiä ei tarvinnut pitää kiinni montaa kertaa, koira oppi menemään sinne itse rauhoittumaan. Muiden omistamieni koirien kanssa ei ole tarvittu mitään muuta kuin pikkuhiljaa yksinoloon totuttelua.


    • Koirallehäkkiä

      En ole kyllä varma mistä sellainen koti mahtaisi löytyä missä ei edes kaupassa käytäisi tms..

      Kerro ihmeesä jos sinulla sellaisesta kodista on tietoa?!

      Koira nimittäin ei pysty olemaan yksin edes 10 minuuttia.

      Jospa sinä "Haukullinen" menisit jakelemaan noita neuvojasi jonnekkin muualle.

      Kysymykseni nimittäin oli että onko kennelläkään kokemusta häkeistä?

      Enkä aijo koiraani häkkiin "säilöä" älä pelkää.

      • näinssevaanon

        Koirat pitää kouluttaa ja opettaa yksinoloon. Mikäli omistaja ei edes siihen pysty, niin kaikkien edun mukaista on sitten luopua koirasta.


      • Joobax
        näinssevaanon kirjoitti:

        Koirat pitää kouluttaa ja opettaa yksinoloon. Mikäli omistaja ei edes siihen pysty, niin kaikkien edun mukaista on sitten luopua koirasta.

        Häkki on yksi apuväline, kun hoidetaan eroahdistusta.


      • Älä valehtele!
        Joobax kirjoitti:

        Häkki on yksi apuväline, kun hoidetaan eroahdistusta.

        Koiran häkittäminen on eläinrääkkäystä. Häkit on vain ja ainoastaan kuljetukseen tarkoitettu.


      • !
        näinssevaanon kirjoitti:

        Koirat pitää kouluttaa ja opettaa yksinoloon. Mikäli omistaja ei edes siihen pysty, niin kaikkien edun mukaista on sitten luopua koirasta.

        Juuri noin !


      • Myy-Pikkuinen
        Joobax kirjoitti:

        Häkki on yksi apuväline, kun hoidetaan eroahdistusta.

        Ei muuten varppina ole, siihen löytyy monta muuta keinoa, kunhan viitsii vain nähdä se vaiva. Lue tarkkaan tuo rivi riviltä.

        http://phantasmagory.net/koulutus/eroahdistus.php


      • Koiraystävä ei häkit

        Kokemusta ei ole, koska emme ole eläirääkkääjiä, koiraa ei saa häkkiin laittaa muutenkuin kuljetuksenaikana.


    • kyllästynyt1234

      En ymmärrä miksi ihmisten pitää tulla tänne jakelemaan mielipiteitään asioista joita kukaan ei ole kysynyt?

      Ette varmaankaan tiedä aloittajan tilannetta sen paremmin kuin minäkään, mutta aloittaja on kyllä kirjoittanut ettei ole aikonut koiraa säilöä häkkiin.

      Miettikääpä omalle kohdalle tilanne jossa koira yksin ollessaan esim. läähättää, haukkuu, kaivaa itseään ulos huoneesta (ovet, seinät), kaataa huoneessa olevia esineitä kaapit, tuolit.. Eli koira on myös itselleen vaaraksi. Mitäs te ei häkin kannattajat teette myytte koiran pois. Ongelmia voi koittaa itsekkiin ratkoa, kuten aloittaja mielestäni tekee.

      Menkää puualle pätemään täältä.

      • älä selitä

        Jos se ei aio säilöö koiraa häkkiin niin miks sitten tää"kokeillaan sinne jättämistä yksin olon ajaksi"
        ooksä nähnyt miten pentutehtaissa ja muil rääkkääjil koirat on just tollai häkeissä
        ois vaan opettanu piskinsä oleen yksin sillon kun se oli pentu.tommonen ei tarvi koiraa


      • Koiralle vapaus.

        Minä päästäisin koiran pois kärsimästä, jos koiran ainoa elintapa ihmisasunnossa on häkitys, niin ei se ole enään mitään hyvää koiranelämää, kyllä se koira kärsii siitä häkityksestä, pilvenreunalle päästäisin koiran vapauteen. Jos ihminen ei olisi niin itsekäs niin hän ajattelisi sen koiran elämää eikä itseään.


      • Se koiran hyväelämä.

        Jos se koira on noin sekopäiseksi tehty, niin sen oikea paikka on pilvenreunalla, ei häkissä, eikä kiertolaisenakaan.
        Mene vaan ihan itse sinne häkkiin mokomakin koirien häkittäjä, jos vaikka tuntisit olosi siellä turvalliseksi, kokeileppa onko se mukavaa turvallista elämää. Koiran häkittäminen muutoin kuin kuljetuksessa, on eläinrääkkäysrikos.


      • Pukeli.

        Joku toinen tapa, kun häkki voisi löytyä jos lukisit koiran käsittelyä opastavan kirjan: Koiraongelmia ja ongelmakoiria.
        Isekin löysin avun kirjasta, kun pikkukoirallani oli taipumus karkailla pihalta.


      • dADad

        Piikille tommonen piski. Häkissä eläminen ei ole elämisen arvoista elämää.


    • näin meil

      meijän koiril ei o häkkii mut me on laitettu telkku häkkiin kun koirat muuten repii sen rikki.

    • ja meillä näin

      Tutullani on 2 mäyräkoiraa. Aina kun hän lähtee töihin, koirat menevät häkkiin. Tuttuni sanoo vain "häkkiin", ja koirat itse menevät sinne (ovi on auki aina paikalla ollessaan, jotta koirat voivat olla siellä silloinkin jos haluavat). En usko, että koirat pitäisivät tätä rääkkäyksenä, jos ne kerta itse sinne häkkiin menevät. Niillä on kupit vettä ja ruokaa varten, ja puruluu. Itse häkitkin on suunnattu suuri kokoiselle rodulle, joten mäyräkoiralla on paljon tilaa siellä. Joten en usko, että se on rääkkäystä niin kauan, kuin koira itse siellä viihtyy. NIIN ja molemmille koirille on vielä omat häkit, et varmasti on tilaa!

      Itselläni taas on pentuhäkki käytössä (8 60x91 kokoista palaa joista yksi ovellinen). Se oli koirallani, kun oli pentu, tietenkin. Ja se tottui siihen niin paljon, etten nähnyt syytä purkaa sitä pois, koska se meni päivisinkin sinne nukkumaan. Hyvin on toiminut aikuisiässäkin tällä kun olen poissa, vaikka se halutessaan pystyy hyppäämään sieltä pois (tiedän, kun joskus tullessani kotiin se hyppää itse pois häkistä minua vastaan). Se vissii sit vain tuntuu siltä tutulta ja turvalliselta paikalta missä olla kun olen poissa. Oletko harkinnut tällaista vaihtoehtoa??? Siinä on enemmän tilaa kun normaaleissa kuletushäkeissä/autohäkeissä

      • Seli seli.

        Voi helvetti, tietysti se koira menee sinne häkkiin kun se on sinne alistettu, opetettu se koirahan on ihmisen armoilla.
        Eläinrääkkäystä se on joka tapauksessa sinun uskosi ei sitä muuksi muuta. Jos se koira viihtyy siellä häkissä päivät oven ollessa auki, niin silloin se on vapaaehtoista koiralle, eikä ole eläinrääkkäystä.


      • eläinrääkkääjäkö???
        Seli seli. kirjoitti:

        Voi helvetti, tietysti se koira menee sinne häkkiin kun se on sinne alistettu, opetettu se koirahan on ihmisen armoilla.
        Eläinrääkkäystä se on joka tapauksessa sinun uskosi ei sitä muuksi muuta. Jos se koira viihtyy siellä häkissä päivät oven ollessa auki, niin silloin se on vapaaehtoista koiralle, eikä ole eläinrääkkäystä.

        Meillä on koiralla (nyt 10v.) ollut boxi aina. Pentuna oli ovi aina auki ja koira nukkui siellä, tilaa siis on reilusti. Taisi mennä jossain vaiheessa pari vuotta niin että boxin ovi oli hukassa eli ei siis ollut paikallaan mutta koira nukkui siitä huolimatta kaikki yönsä boxissaan. Nykyisin tällä mummukoiralla on boxi omana "turvapaikkanaan", perheessä nyt myös pienet lapset ja kun koira alkaa riehumiseen hermostua menee itse kuopimaan boxin ovea sinne päästäkseen (osaa myös ilmoittaa kun haluaa sieltä pois). Enkä todellakaan koe itseäni eläinrääkkääjäksi vaikka koirani boxissa viettääkin aikaansa. Eli järki päähän sen häkityksen vastustamisen kanssa!


      • molossirekeionnaa
        eläinrääkkääjäkö??? kirjoitti:

        Meillä on koiralla (nyt 10v.) ollut boxi aina. Pentuna oli ovi aina auki ja koira nukkui siellä, tilaa siis on reilusti. Taisi mennä jossain vaiheessa pari vuotta niin että boxin ovi oli hukassa eli ei siis ollut paikallaan mutta koira nukkui siitä huolimatta kaikki yönsä boxissaan. Nykyisin tällä mummukoiralla on boxi omana "turvapaikkanaan", perheessä nyt myös pienet lapset ja kun koira alkaa riehumiseen hermostua menee itse kuopimaan boxin ovea sinne päästäkseen (osaa myös ilmoittaa kun haluaa sieltä pois). Enkä todellakaan koe itseäni eläinrääkkääjäksi vaikka koirani boxissa viettääkin aikaansa. Eli järki päähän sen häkityksen vastustamisen kanssa!

        Onhan se kaksi eri asiaa,jos koira on oppinut häkkiin ja pitämään siitä ja pääsee haluttaessaan myös pois.Onhan se tavallaan oikein opetettuna kuin pesäkolo.
        Se on sitten eri asia,jos monta tuntia pidetään,eikä pääse pois haluttaessa.
        On meilläkin boxeja ja kaikki opetetut on hyvinkin mielellään niissä ja menevät oma-aloitteisestikkin,koska on niihin positiivisesti ehdollistuneet.
        Mutta tämä on sama juttu,kuin moni muukin asia.Voidaan tehdä oikein tai väärin.
        En katso huonona tarvittaessa sitä jossain edes apukeinona,mutta ongelmana on vaan se,että sellaisia kokoluokkaa,että voisi pitää vähänkään pitempää,ei saa mistään ostettua.
        Jos jossain eroahdistuksessa aikoo häkittää,niin eipä kaupasta riittävän kokoisia ainakaan löydy.Kun puhutaan jo pienestä aitauksesta lähinnä.


      • säännöt

        reppu selkään ja koira repuun onko eläin rääkkäystä-kalteri häkki niin ei pääse kiipeämällä yli opetaa pienestä pitäen olemaan yksin .koira ei ole leikki kalu.rajat ne on ihmis lapsellakin muuten tulee laki vastaan.t,
        .teuvo


    • häkkiäkoiralle

      No eipä täältä ilmeisesti saa vastausta tuohon kysymykseen eli mikä olisi hyvä häkki, joten taidan siirtyä muualle etsimään...

      En jaksa edes vastata näihin häkin vihaajien kommentteihin, koska en näe tarpeelliseksi kertoa netti palstoilla meidän tilannetta..

      Ymmärtäisin tuollaiset hyökkäykset jos aikoisin koiraa pitää häkissä työpäivien ajan eikä minulla olisi edes halua opettaa sitä olemaan yksin muutoin kun häkissä, mutta itseppä tilanteeni tiedän ja annan teidän jatkaa kekskenään täällä tuota älytöntä kiistelyä.

      • ja meillä näin

        Minähän ehdotin tuollaista pentuhäkkiä :D Että oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa.. Saa lähes samaan hintaan, kuin normaalin kuletushäkin.. Ja siinä on enemmän tilaakin jopa, ainut vain ettei ole kattoa..


    • totuu.olemaan.yksinki

      kalteri häkki ei kiipee .

      • nui

        sinne koira ei muuta kuin kaupaan. totutaa olemaan yksinki


    • minelan

      Meillä ei koiraa pidetä häkissä. En edes omista yhtään häkkiä.
      Yhdden ainoan näyttelyhäkin päälle peruutin, kun en muistanut sen olevan autoni takana ja häkki meni hajalle, uutta en ole hankkinut.

    • Pittiharrastaja

      Ninun koirallani on mm. eläintarhoissa häytettävä titaaninen häkki. Se on taloni kellarissa. Kestää takuulla eikä koira häiriköi. Ainahan hän siellä tietenkin ulisee ja haukkuu, mutta laitan sitten vain kellarin oven kiinni ja valot pois, niin vaikenee. Hänellä on häkissä oma kakkakippo, johon hän tekee tarpeensa. Ulos en häntä päästä. On ihanaa kun minulla on alamainen!

    • Anonyymi

      Älkää vaan ostako Highway -kevythäkkiä! Ostin sellaisen ja se HAISEE niin voimakkaasti kemialliselta muovilta ettei sitä voi käyttää missään - saatika autossa jossa lämmöt nousee. Ei auta tuuletukset ei mitkään. Maahantuoja ei asialle korvaansa lotkauttanut... Ostin sitten vastaavan tuotteen M&M liikkeestä ja on hyvä vaikka siinä ei ikkunaläppiä olekaan...mutta ei haise ja koirakin menee mielellään sinne....

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe