Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Posti ei kuljeta asetarvikkeita

20

Oletteko huomanneet, että posti on hiljaa lisännyt sivuilleen kiellettyjen jähetysten listalle aseet, ilmakiväärit, deko-aseet, replikat ja suuren osan aseiden osista kuten lippaat ja tukit.

Postilaki määrää postin kuljettamaan kaikki lailliset lähetykset sisällöstä riippumatta.

Itella itse ilmoittaa asian olevan heidän oma linjaus eikä se perustu mihinkään lakiin.

Onko Itella Suomen Lain yläpuolelle?

Asiasta kannattaa kertoa mahdollisimman monelle, jotta etujärjestömme saadaan painostettua puuttumaan asiaan. Jostain syystä Reserviliitot, Ampumaurheiluliitto ja Metsästysjärjestöt ovat olleet asiasta hiiren hiljaa.

Mitä ihmettä me teemme liitoilla, jotka eivät puolusta jäsentensä oikeuksia lailliseen harrastukseen?

Yksityishenkilön kannattaa valittaa asiasta Itellan asiakaspalveluun, viestintävirastoon ja eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Kohta ollaan tilanteessa, jossa aselakiin kirjataan aseiden ja niiden osien lähetyskielto, koska postikaan ei niitä kuljeta. Silloin tavarat eivät liiku edes Matkahuollolla tai kuriiripalveluilla vaan kaikki on itse vietävä ja haettava pitkien matkojen takaa.

44

3221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vali,vali,valitus

      Miksi pitäisi aseita postissa lähettää, aivan turhaa vinkumista joka asiasta, mikä nyt ei itseä satu mielyttämään.

      Toisilla on nähtävästi ihme tarve valittaa kaikesta, vähänkö vastenmielistä käytöstä se.

      • Harrastaja.

        Taidat olla vähän tyhmä?

        Posti ei kuljeta asetarvikkeitakaan eli jos tilaat lippaan tai aseen tukin niin sinun täytyy se itse hakea. Verkkokaupasta ei voi myöskään ostaa enään esim. ilmakivääriä.Entä jos haluat korjauttaa aseesi "suomen parhaalla" asesepällä, niin lähdetkö viemään sitä itse 500km päähän?
        Miten luulet saavasi esim. jenkeistä tilaamiasi osia suomeen, jos ne käännytetään samantien takaisin niiden tullessa tullipostiin.

        Onneksi matkahuolto toistaiseksi kuljettaa myös asetarvikkeita, joten peräkylillekkin on vielä jotain palvelua.

        Suomess postin toimia ohjaa postilaki, joka määrää postille ns. yleispalveluvelvoitteen eli postin on taattava kije-ja pakettilähetysten toimitus ympäri suomea, jos lähetys ei sisällä laittomia tarvikkeita. Aseet ja niiden osat ovat täysin laillisia kuljetuksia.

        Täytyy olla aika tyhmä, jos ei tajua mihin postin uusi ohje on viemässä aselakia. Seuraavassa lain vaiheessa lakiin kirjataan hyvin helposti samat määräykset kuin posti on itse ohjeistanut ja sen jälkeen edes matkahuolto ei pysty tavaroita kuljettamaan.

        Toivottavasti muut ammunnan ja metsästyksn harrastajat eivät ole sinun kaltaisia, sillä muutoin harrastuksemme loppuu kieltojen viidakkoon.


      • ja sinä köyhä
        Harrastaja. kirjoitti:

        Taidat olla vähän tyhmä?

        Posti ei kuljeta asetarvikkeitakaan eli jos tilaat lippaan tai aseen tukin niin sinun täytyy se itse hakea. Verkkokaupasta ei voi myöskään ostaa enään esim. ilmakivääriä.Entä jos haluat korjauttaa aseesi "suomen parhaalla" asesepällä, niin lähdetkö viemään sitä itse 500km päähän?
        Miten luulet saavasi esim. jenkeistä tilaamiasi osia suomeen, jos ne käännytetään samantien takaisin niiden tullessa tullipostiin.

        Onneksi matkahuolto toistaiseksi kuljettaa myös asetarvikkeita, joten peräkylillekkin on vielä jotain palvelua.

        Suomess postin toimia ohjaa postilaki, joka määrää postille ns. yleispalveluvelvoitteen eli postin on taattava kije-ja pakettilähetysten toimitus ympäri suomea, jos lähetys ei sisällä laittomia tarvikkeita. Aseet ja niiden osat ovat täysin laillisia kuljetuksia.

        Täytyy olla aika tyhmä, jos ei tajua mihin postin uusi ohje on viemässä aselakia. Seuraavassa lain vaiheessa lakiin kirjataan hyvin helposti samat määräykset kuin posti on itse ohjeistanut ja sen jälkeen edes matkahuolto ei pysty tavaroita kuljettamaan.

        Toivottavasti muut ammunnan ja metsästyksn harrastajat eivät ole sinun kaltaisia, sillä muutoin harrastuksemme loppuu kieltojen viidakkoon.

        "Posti ei kuljeta asetarvikkeitakaan eli jos tilaat lippaan tai aseen tukin niin sinun täytyy se itse hakea. Verkkokaupasta ei voi myöskään ostaa enään esim. ilmakivääriä.Entä jos haluat korjauttaa aseesi "suomen parhaalla" asesepällä, niin lähdetkö viemään sitä itse 500km päähän?
        Miten luulet saavasi esim. jenkeistä tilaamiasi osia suomeen, jos ne käännytetään samantien takaisin niiden tullessa tullipostiin"

        No käytä sitten kuriiripalveluita. Niitähän tämä maa on pullollaan ja niille kyllä raha kelpaa. Jos sinulla on rahaa korjauttaa aseita maan parhaalla asesepällä, niin luulisi sitä olevan myös kuljetukseen.

        Vai onko asia taas kerran niin, että olevinaan niin reipas aseväki vetää itkuraivarit kun "harrastuksen" eteen pitäisi tehdä jotain.


      • Harrastaja.
        ja sinä köyhä kirjoitti:

        "Posti ei kuljeta asetarvikkeitakaan eli jos tilaat lippaan tai aseen tukin niin sinun täytyy se itse hakea. Verkkokaupasta ei voi myöskään ostaa enään esim. ilmakivääriä.Entä jos haluat korjauttaa aseesi "suomen parhaalla" asesepällä, niin lähdetkö viemään sitä itse 500km päähän?
        Miten luulet saavasi esim. jenkeistä tilaamiasi osia suomeen, jos ne käännytetään samantien takaisin niiden tullessa tullipostiin"

        No käytä sitten kuriiripalveluita. Niitähän tämä maa on pullollaan ja niille kyllä raha kelpaa. Jos sinulla on rahaa korjauttaa aseita maan parhaalla asesepällä, niin luulisi sitä olevan myös kuljetukseen.

        Vai onko asia taas kerran niin, että olevinaan niin reipas aseväki vetää itkuraivarit kun "harrastuksen" eteen pitäisi tehdä jotain.

        Asiasta on jo valitettu viestintävirastoon ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Mitä muuta asiasta sinun mielestä voisi tehdä?


    • voi vaikerrus

      Vali,vali valitus, jatkuvaa märinää ja vaikerrusta, olette kyllä sellasia vinkuvillejä, että yököttää. Mikään ei ole koskaan hyvin, vaan ainainen valitus tällä palstalla on pääasiana.

      • -

        "Olette vinkuvillejä"

        Ketkä "te"?


    • Susirajalta.

      Postin toiminta vaikuttaa aika arveluttavalta. Mikähän tuossa oikein on takana?
      Itse ostan paljon ulkomailta osia, joita suomesta ei tahdo mistään löytyä. Jos niitä ei saa normaalina pakettina kotiin, niin kuriiripakettina tulee moninkertaiset kulut. Suomi on iso maa ja jos paketit eivät kulje, niin vain aseliikkeiden lähellä on mahdollista hankkia tarvikkeita.

    • -

      Mutta kuka sanoo, että paketissa on lipas tms?

      Jos lähetän aseen piipun, sanon, että paketissa on rautaputken pätkä. Kuten onkin.

    • ressu.

      Posti läpivalaiseen automaattisella hahmontunnistuksella esim. lentopostia, joten paketti palautuu takaisin lähettäjälle.

      Entäs, jos tilaat jenkeistä aseen tukin, joka lähtee bumerangina takaisin. Pikkasin pistää harmittamaan rahojen menetys....

      Itse en ymmärä itellan kieltoa, sillä Maailman Postiliiton säännöt kieltävät vain räjähteet ja niiden jäljitelmät. Joihinkin maihin ei saa lähettää joitain määrättyjä aseenosia, mutta ne ovat kunkinmaan lakiin kirjattuja.

      Itellan menettely on aikaslailla arveluttavaa, sillä laki ei sitä siihen oikeuta.

      Postilaki 29.4.2011/415
      Maailman Postiliiton Yleissopimus 69/2011

      • kapone

        Tilasin verkkokaupasta joulukuussa koristeeksi replika Thompson konepistoolin , eikä ollut mitään ongelmaa postissa.Kone oli n.metrin mittaisessa pahvilootassa ja rumpulipas oli teipattu siihen päälle, ja näkyikin osittain,jos olisivat läpivalaisseet paketin olisivat kyllä huomanneet mikä paketissa olisi ollut sen verran rankan näköinen vehje tuo on.


    • copy.

      KOKONAAN KIELLETTY: Aseet, ilma-aseet, ase- ja räjähdysainejäljennökset (kielto kattaa aseet, lukot, lippaat, patruunat, vaimentimet ja näitä vastaavat osat sekä kaasupistoolit ja kaasupanosten laukaisemiseen tarkoitetut laitteet, ei kuitenkaan optiikkaa, puhdistusvälinesarjoja ja tyhjiä koteloita.)

      Postin kautta ei ole mahdollista lähettää airsoft-aseita (jos ulkomuotonsa
      > perusteella luokitellaan asejäljennökseksi), asejäljennöksiä eli
      > replikoita, kaasupistooleja ja kaasupanosten laukaisulaitteita, lippaita,
      > patruunoita, piippuja, puisia tukkiosia, starttipistooleja tai vaimentimia.
      >
      > Postin kautta on mahdollista lähettää airsoft-aseita (jos ulkomuotonsa
      > perusteella ei luokitella asejäljennökseksi), aseoptiikkaa, ilma-aseiden
      > Co2 patruunoita (ei lentokuljetusta), jousiaseita, kaasusumuttimia (ei
      > lentokuljetusta) leluaseita ja vesipyssyjä, naulaimia (ei lentokuljetusta),
      > paintball kuula-aseita, puhdistusvälineitä ja tyhjiä koteloita.

    • ihan ok

      Hyvä kun on tarkat säännöt, niiden kanssa tulee aina toimeen.

      • ei ihan ok!

        Määrittele replika.

        Kyseistä määrtelmää ei edes poliisi ole tehnyt, sillä sen määritelmää ei ole mihinkään asetukseen kirjattu. Lisäksi replikat pitäisi, jotenkin luetteloida, jotta tiedostosta pystyisi tarkastamaan onko tuote replika vai ei. Tämä on ihan mahdoton tehtävä eikä tule ikinä onnistumaan.

        Kuulostaisiko hyvältä, että esinettä ei kuljeteta, koska se on 51% tunnetun aseen näköinen. Onko musta leikkipyssy vaarallisemman näköinen kuin vaaleanpunainen.


    • -

      Mutta missä kulkee raja piipun ja teräsputken välillä?

    • nyt mennään tällä

      Niin samaa mieltä jonkun kanssa ainaisesta valittamisesta, taitaa olla vain tätä nykyaikaa, joku päättävässä asemassa oleva, joka ei pidä aseista on päätöksen tehnyt ja se siitä sitten.
      Nykyaikaina voidaan odottaa jatkuvia tarkistuksia aseasioihin ja sen kanssa nyt on vain elettävä. Ei aika entinen koskaan palaa, näinhän maailma on aina ollut.
      Kuriirifirmoja löytyy myös sellaisia jotka eivät aseenosia kuljeta, ja sitten myös niitä jotka kulkettavat. Linja-auto kuljettaa joten kotimaassa saa osat perille silläkin.

      • vapaa kansalainen

        Asiassa ei ole kysymyksessä valituksen vaikerrus, vaan Itellan päätös olla piittaamatta Suomen Postilaista. Postipalvelut ovat suomessa luvanvaraisia ja niitä säätelee Postilaki. Itellalla on yleispalveluvelvoite kuljettaa kaikki lähetykset, mikäli ne eivät ole lainvastaisia. Itella ei voi itse määritellä lainvastaisuutta. Sen määrittelee vielä toistaiseksi Suomen eduskunta.


    • hiirten vikinä

      No asiassa on nimenomaan kysymys turhan valittaminen. Tänne voi kirjotella maailman tappiin, eikä siinä mikään muutu.
      Jos kysymyksessä ei ole valituksen vaikerrus, niin se pitäisi kohdistaa sinne missä lakeja säädetään, turhan päiväisillä palstoilla tuollainen on nimenomaan vain vaikerrusta.

      • ressu.

        Valitus ei ole hiiren vikinää vaan vapaata tiedonkulkua.

        Moniko on tietänyt Itellan uudesta kieltolistasta ennen täällä kirjoittamista. Harrastamista vaikeuttavista asioista on hyvä saada tietoa, että niihin mahdollisimman moni puuttuisi.

        Jos asioista ei tiedä, niin miten niistä voi kansanedustajalleen kirjoittaa?

        Ammuntaa ja metsästystä ollaan hiljalleen rakoittamassa joka puolelta. Jos isnä hyväksyt harrastuksesi vaikeuttamisen, niin se on oma valintasi. Mutta älä puutu niiden tekemisiin, jotjka ovat aidosti huolissaan asevihamielisen ilmapiirin lisääntymisestä.


    • vapaata riistaa

      Tänne nyt saa kirjoittaa kuka haluaa, vai onko kivempaa kun kaikki on aina samaa mieltä?
      Tuo tieto oli kyllä aivan julkista tietoa, jota kuka vain pystyi eri medioista lukemaan.
      Tietysti jos tällä palstalla suuri osa on näitä NRA;n lattapäitä, niin se julkisen tiedon saaminen on toki hyvin suppeaa ja näin ollen tämä palsta voi olla infon saamisen kannalta sitten se pääpaikka.

      • vapaa(?) kansalainen

        Voisitko kertoa missä medioissa Itellan päätöksestä on kerrottu?

        Itse en ole sitä missään aikaisemmin nähnyt ja tämän keskustelun aikana ainoastaan yhdessä talouslehdessä, joka sekin oli lainannun asiasta noussutta palstakeskustelua.

        Asiasta ei ole ollut myöskään minkäänlaista mainintaa ammunnan ja metsästyksen etujärjestöjen sivuilla taikka sitten maininta on ollut hyvin pieni, ettei sitä ole huomannut.

        Aika heikissa kantimissa on asioiden julkipano, jos niistä ei kukaan kirjoita.


    • Yrittäjä

      Itse yrittäjänä lopetan itellan palvelut ja rupean käyttämään matkahuoltoa.Olen siis metsästäjä myös.

    • -

      Tavaroiden kuljettamiseen kaivattaisiin lisää rehellistä kilpailua.

      Itellan palvelut tökkivät muutenkin kuin tässä aseasiassa.

    • .-.-.-.-..-.-.-

      Esim. MTV3 on siitä raportoinut menneellä viikolla.
      Aina voi toki äänestää jaloillaan, mutta huvittaa tuo "yrittäjän" asiaan suhtautuminen. Saahan sitä tehdä elämänsä hankalksi, tai toisaalta siitä käy hyvin ilmi, kuinka marginaali asian kanssa ollaan tekemisissä. Jos tuosta noin voi siirtää yrityksen pientavara kuljetukset (tekemättä haittaa itselleen) postilta linkkariin, niin easialla ei juuri painoarvoa ole.

      Minä metsästäjänä en ole joutunut aseita tai niiden osia ikinä postissa lähettelemään.
      avaus on samaa vikinää, kun tämän palstan onnettomat pitävät aselain kiristämisestä.

      • a.m.p.u.j.a

        MTV3 ja Taloussanomat sekä joku pohjoisen viikkolehti on tietääkseni asiasta maininnut. Eipä ole häävisti asiasta kerrottu.

        Samalla Itellan kieltolistalla ovat myös raha, matkasekit, arvometallit ja jalokivet. Niitä saa lähettää vain postivakuutettuna. Mitä ihmettä Itellalle kuuluu mitä lähetykset sisältävät? Kyllä pakettiin saa pakata mitä itse haluaa ja valita lähetystavan vapaasti, jos kantaa itse vastuun vakuuttamattoman lähetyksen katoamisesta.

        Tuolla myöhemmin kirjoitetaan todellisen syyn olevan lähetysten katoamisen rajusta lisääntymisestä. Tämä taitaa olla lähempänä todellista syytä. Itellalta menee uskottavuus, jos oman henkilökunnan tekemien varkauksien määrä paljastuisi suuremmaksi kuin on annettu ymmärtää.

        Metsästäjä ei ole oikeastaan ammunnan harrastaja, sillä ammutut laukaukset jäävät naurettavan vähäisiksi. Ammutko itse edes 100 laukausta vuodessa. Itse harrastan ammuntaa ja laukausmäärät ovat lähempänä 20 000. Ase ja sen osat kuluvat aivan eri tahtia ja menestyäkseen täytyy kalusto olla kunnossa eli osaava seppä haetaan vaikka toiselta puolen suomea. Ei kukaan joka kerta vie asetta sepälle henkilökohtaisesti vaan se lähetetään sinne. Kuka pystyisi arkipäivinä ajella päivätyönsä ohella satoja kilometrejä.

        Aselain kiristäminen ei ole välttämättä huono asia. Tätä mieltä ovat monet harrastajat. Aselaki muutos on vain erittäin huonosti valmisteltu ja tehty. Laki on epäselvä ja ristiriitainen. Jos aselaki olisi ammattitaidolla tehty se olisi kaikkien etu eikä vain muuttaisi tilannetta entistä epäjohdonmukaiseksi.


    • -

      Niinpä... Kun itse et ole joutunut lähettämään aseita tai niiden osia postissa, et piittaa vaikka asia kiellettäisiin.

      Olet tyypillinen suomalainen, eli pahansuopa.

      Älä sitten valita, kun jonakin päivänä joudut luovuttamaan pois metsästysaseesi.

      Luonto säästyy ja on taatusti turvallisempaa, kun tavarat kuljetetaan rahtina isoissa erissä ammattilaisen toimesta.

      Nyt siis moni alkaa kuljettaa aseensa tai niiden osat omalla autolla.

      • oliko sarkasmia?

        "on taatusti turvallisempaa, kun tavarat kuljetetaan rahtina isoissa erissä ammattilaisen toimesta"

        Jos näin on niin miksi aseväki sitten vänkää, että aseiden koottu säilytys isoissa erissä ja ammattilaisten valvonnassa on vallan kamala turvallisuusriski?


      • Näkemykseni oli...
        oliko sarkasmia? kirjoitti:

        "on taatusti turvallisempaa, kun tavarat kuljetetaan rahtina isoissa erissä ammattilaisen toimesta"

        Jos näin on niin miksi aseväki sitten vänkää, että aseiden koottu säilytys isoissa erissä ja ammattilaisten valvonnassa on vallan kamala turvallisuusriski?

        En edusta koko aseväkeä, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että jos yksityiset lähtevät kuljettamaan tavaraa omin nokkineen (postin valikoidessa asiakkaansa), siinä on liikenteen aiheuttama vaara läsnä.

        Totta kai jokainen aseväen edustaja vastaa itse omista aseistaan.


    • entinen asiakas

      Itellan postirajoitusten todellinen syy on postipakettien varkaudet.

      Itella peitteleee harrastusaseiden, muovikuulapyssyjen ja niiden osien postitus- ja vastaanottokielloilla oman henkilökuntansa väärinkäytöksiä. Eräässä Itellan johdon vastauksessa todettiiin, "ettei Itella voi valvoa kaikkia 28.000 työntekijäänsä". Tässä todellinen syy.

      Itellan selitykset Maailman Postiliiton yleissopimuksesta ja sen artiklojen noudattamisesta on puppua, sillä kyseiset artiklat viittaavat räjähdysaineisiin, säteilylähteisiin ja muihin vastaaviin vaarallisiin aineisiin. Ilmakivääri, muovikuulapyssy, aseen lipas tai aseen puinen tukki (kaikki täysin lupavapaita esineitä) eivät tällaisia ole. Senhän jo lapsikin tajuaa.

      Rajoituksilla Itella yrittää peitellä käsiin räjähtänyttä oman henkilökuntansa aiheuttamaa valtavaa hävikkiä, jota he eivät uskalla julkisuudessa myöntää koko postitoiminnan luotettavuuden romahtamisen pelossa.

      Itella on ilmeisesti joutunut korvaamaan postista kadonneita paketteja asiakkailleen yhä suuremmassa määrin.

      Joku voisi kysyä vastaavalta ministeriltä suoraan peitteleekö Itella postin rajoituksilla salattuja henkilökunnan väärinkäytösten aiheuttamia hävikkejä?

      Alettaisiin nimittäin puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Hiljattainhan paljastui asiaa sivuten esimerkiksi satojen kultalähetysten varkaus postikeskuksesta ja vielä entisen työntekijän toimesta.

      Nyt asiakkaita on pantu täysin laittomasti sijaiskärsijöiksi Itellan omille sisäisille ongelmille.

      Samalla Itella rikkoo EU:n kulmakivenä olevaa tuotteiden vapaata liikkuvuutta ja määräävän markkina-aseman omaavana myös rajoittaa kilpailua. Itellan omien päätösten takia Suomalaiset joutuvat maksamaan kotimaassa moninkertaisia hintoja tavaroille, mitä on Suomen EU-jäsenyyden jälkeen voinut vapaasti tilata minkä tahansa EU-maan kauppiaalta, sieltä, mistä halvimmalla on saanut.

      Näin jopa sadat Suomessa ja muissa EU-maissa toimivat postimyyyntiyritykset ovat kärsijöinä, kun täysin lupavapaata ja lailista tavaraa ei enää voi Suomalaisille asiakkaalle postissa lähettää. Rajoittamalla postissa kujetettavia täysin laillisia ja lupavapaita tavaroita asettaa Itella samalla myös kaikki Suomessa asuvat eriarvoiseen asemaan muissa EU-maissa asuvien kanssa.

      Maahan Suomen ulkopuolelta tulevien täysin laillista ja luvista vapaata olevan tavaraa sisältävien postilähetysten käännytys eli lähetyksiin puuttuminen on ennen kuulumatonta jä räikeästi Itellan yleispalveluvelvoitteen ja jo hyvän yritystavankin vastaista. Palautetut lähetykset aiheuttavat niitä odottaneille vastaanottajille taloudellisen vahingon tavaran palatessa lähettäjälle.

      Vastaavan tyyppisestä toiminnasta on EU määrännyt jopa satojen miljoonien eurojen sakkoja!

      • Jäkätimetsästäjä

        Jäkätimäkäti mäkätijäkäti valivalivalivalivali

        Valivalivali

        Aseväki taasvalittaa rehellisten tahohenpäätöksiä itseolen aina metsästäjänä saanut hyvääpalvelua itellasta


    • muka metsästäjä

      Älä viitsi. Et taida olla metsää nähnytkään ja aseita näet unissasi.

    • erkki

      Itella joutuu kyllä luopumaan rajoituksista, sillä ne ovat niin selvästi posilain vastaisia. Mikseivät eri lajiliitot ole ärähtäneet asiasta. Luulisi asian olevan esim. SAL:lle tärkeä. Pelkäävätkö liitot avustuksien menetystä?

    • Turo

      Eikun koko Itella kiinni ja yksityinen firma kehiin kuskaamaan niin ei tarvi saivarrella mitä kuljettaa!!!

    • hemmo1

      Tässä on vaarana se, että Itellan kielto ennakoi aselain muutosta, jolloin edes matkahuolto tai kuriirit ei kuljeta aseita.

    • Ihmettelen syytä

      Jos kyseessä onkin varastamisen pelko?Eikö postissa tapahtunutkin joitain vuosia sitten varkauksia kun Hobby Hallin asiakkailleen lähettämiä koruja ja kelloja katosi puhumattakaan rahalähetyksistä ts. avatuista kirjeistä joita löydettiin kiinni jääneen työntekijän kotoa.
      Ehkä jotain on taas alkanut kadota ja kansahan on aina se jolta totuus salataan.

      • tässä syy

        Postin palkat ovat hyvin pienet ja työntekijöiksi valikoituu paljon maahanmuuttotaustaisia. Lisäksi pieni palkkaus alentaa työmoraalia. Arvoesiden katoaminen lähetyksistä voi johtua tästä, mutta aseiden osat eivät ole kovinkaan kalliita. Arvoesineet pitää lähettää postivakuutettuina varkauksien takia. Samaa menettelyä olisi voitu käyttää myös aseisiin, muttei haluta. Todennäköisesti "kettutytöt" ja muut "viherpiipertäjät" ovat kasvaneet työikäisiksi ja kouluttautuneet sen verran, että pääsevät johtavina virkailijoina kirjoittamaan oman ideologiansa mukaisia määräyksiä. Itellan hallintoneuvostossa istuu samojen puolueiden edustajia, jotka olivat ajamassa aselain kiristämistä. Sama porukka ohjaa Itellan toimintasuuntaa.


    • N.Erkki

      Mitähän postilla ei seuraavaksi saa lähettää?

      Kohta pakettiin ei saa laittaa tupakkaa, alkoholia ym. terveydelle haitallista. Kieltolistalle on tulossa varmaankin myös "epäsopivat" lelut kuten Barbi-nuket ja leikkiaseet, sillä nehän antavat vääriä roolimalleja. cd-levyt, muistitikut ovat myös pian kiellettyjä, sillä niissähän voi lähettää kiellettyä materiaalia tiedostoina.

      Voiko Posti todellakin alkaa päättää lähetysten sisällöstä?

      Jos lähetys on suomen lakien mukainen, niin voiko posti kieltää sen lähettämisen?

    • luvallista hommaa

      Tottakai posti saa päättää sisällöstä mitä suostuu käsittelemään, täällä on vedottu postilakiin, mutta kyllä Itella on hyvin selvittänyt mitä se saa tehdä.

      • 17

        Itella joutuu noudattamaan Maailman Postiliiton Yleissopimusta.

        Yleissopimuksen allekirjoittanut sitoutuu kuljettamaan muiden jäsenten lähetyksiä. Jos esim. saksasta lähettää aseen osan suomeen, niin Itella joutuu kuljettamaan lähetyksen vastaanottajalle. Muussa tapauksessa se rikkoo yleissopimusta.

        Itellan toimiluvassa määritellään yleispalveluvelvoite, joka edellyttää sen luljettamaan kaikki lailliset kirjelähetykset sekä pakettilähetykset. Suomessa Postilakiin on kirjattu laillisten lähetysten määritelmä. Postilaisa määritellään , että lähetys ei saa aiheuttaa vaaraa virkailijoille tai muille lähetyksille. Vaarallisten aineiden asetuksessa luokitellaa yleisvaaralliset aineet ym. Aselaissa määritellään aseen siirtoon ja kuljettaminen, eli kuljetusyrityksen edustaja voi virkansa puolesta hoitaa kuljetuksen.

        On hyvin vaikea käsittää, miten Utella voi kieltäytyä kuljettamasta osaa vaarattomista ja laillisista lähetyksistä. Postilaki, Itellan toimilupa ja Maailman Postiliiton sopimukset eivät ainakaan annat tähän mahdollisuuksia.

        Voisitko kertoa mihin mielestäsi perustuu oikeus kieltäytyä lähetyksen kuljettamisesta?


    • päitä putoilee...

      http://www.taloussanomat.fi/harrastukse ... 220192/139

      Viestintävirasto tutkii, onko Itellan päätös vaarallisen näköisten pakettien kuljetuskiellosta postilain vastainen. Siihen asti Itella lupaa, ettei se tarkistuksissaan avaa esimerkiksi leikkipyssyjä sisältäviä paketteja.

      • sylttytehdas

        Postin kieltolistasta on noussut niin suuri kohu, että viestintävirasto joutuu antamaan postille uhkasakon, jos posti ei itse kumoa kieltoa. Todennäköisesti posti joutuu kumoamaan myös aseiden kuljetuskiellon. Kielto on sekä suomen lainsäädännön ja kansainvälisten säädösten vastainen. Valtion liikelaitoksilla on pahoja ongelmia tulkita suomen lakeja oikein. Viimeksi VR joutui perääntymään laittomasta tominnasta, kun siirsi autokuljetukset venäläisille ja alkoi maksaa suomen työlainsäädännön vastaisia palkkoja. Kaksi johtajaa sai kohun takia lähtöpassit. Postissa käy samalla tavalla ja pikkupomojen jakkarat heilahtavat, sillö todelliset syylliset istuvat ilmeisti hallintoneuvostossa, joka on piliitikkoja täyttä. Samojen puolueitten toimesta säädettiin epätoimiva aselaki.


    • Urbosch

      Ei Itella mitään kumoa. Riittää kun siellä on yksi pönttö niin tässä on tulos. Viis siitä, että Suomessa on 600 000 aseharrastajaa. Ei Itellan tarvitse palvella asiakkaita, se on katsos valtion lafka... Jeesus mitä potaskaa. Hulluja ovat Itellassa!!!

    • senskeri

      Itella VAI MIKÄ P-ASKA LIENEE ON, EI VOI KOLLATA MITÄ PAKETEISSA ON..
      Hah haa Kirjesalaisuus näkyy olevan vielä "postilaissa"
      Lähetelkää vain edelleenkin aseita postin kautta.
      Itellahan ei pysty kollaamaan paketteja !

      • 11

        Kirjesalaisuus koskee informaatiota joka kirjoitettua tai dataa. Ei siis tavaroita.

        Tosin postilaki myös määrittelee, missä tapauksessa tavaralähetyksen voi tarkastaa, mutta lailliseen lähetykseen ei voi puuttua mitenkään.


    • asiakaspalveluako

      Täytyypä todeta, että Itellassa vielä toistaiseksi työskentelevänä ihmetyttää tuo suuresti. Itella on yleensä ensimmäisenä ahnehtimassa kaikkea, mitä vaan irtoaa, oli tappiollista tai voitollista kuljetettavakseen, niin nyt ollaankin karkoittamassa asiakkaita pois? Pääkonttorin hihhuli kettutytöt ja pojat on taas ajankulukseen keksineet jotain kivaa. Niinkuin tämän nimihirviö ITELLA:n. Tekis mieli laukoa muutamia totuuksia firmasta, mutta siitä tulis niin pitkä litania ja ei liity tähän ketjuuun mitenkään. Kommentti "ettei Itella voi valvoa kaikkia 28.000 työntekijäänsä" lähinnä naurattaa, eihän siellä tehdä muuta kun huohoteta niskaan ja kytätään mitä teet, jos meet vaikka paskalle, niin ollaan jo valittamassa etttä menee työaikaa hukkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe