Yksinäisen jouluaatto

Aamukuudelta alkanut ohjelma on tämän päivän osalta nyt ohi ja on aika rauhoittua yksinäisyyteen. Yhdessä ketjussa "lupasin" aattoiltana käydä toisia yksinäisiä tervehtimässä, ja siksi laitan oman aloituksen, vaikka vastaavia ketjuja palstalla jo on.

Joulu on valo pimeydessä, jota kohti kuljemme pitkän harmaan syksyn ajan. Joulu on ilon, valon ja ystävyyden aika. Olen itse tasapuolisesti yrittänyt muistaa läheisiäni ja myös saanut iloita heidän muistamisesta. Lämmin kiitos kaikille!
Ensimmäisessä kyläpaikassa lähtiessäni pikku prinsessa (6v) halasi pappaa pitkään, mutta iso mies (8v) ei halaa. Paiski vain kättä "morjens, nähdään pian".
Alle puolivuotias vieraili luonani, ensin vähän unisena, mutta kun rupesimme juttelemaan, hän selvästi piristyi. Puhui kuin poliitikko, enemmän käsillään kuin suullaan. Ihan kaikkea en ymmärtänyt, mutta tahtoi kai sanoa, että jutellaan enemmän kun opin puhumaan.

Hautausmaalla ei tarvinnut tuntea itsensä yksinäiseksi. Vaikka vasta iltahämärässä kävin, sain hetken odottaa vapautuvaa parkkipaikkaa. Jo lähes joka haudalla loisti valo, mutta yhtä tunnelmallista se ei ollut kuin parina aikaisempana vuotena. Ei valon heijastumia valkoiseen lumeen taidetta tehnyt, eivätkä edes tähdet tulleet kauneutta kurkistamaan.

Oma joulupöytäni jäi kattamatta, koska enempää en jaksa syödä. Punaviinipullo kuitenkin jo tyhjeni, mutta toista en uskalla avata, sillä aamuksi olen lupautunut yhden daamin kanssa joulukirkkoom.

Toivon sydämestäni, että te toisetkin yksinäiset olette löytäneet Joulun ilon. Pian kuitenkin tämä touhu on ohi, valoisempaan päin mennään, uusi vuosi on edessämme ja vanhakin saattaa vielä uuteen innostua.

Hyvää Joulua teille kaikille!
God Jul till er alla!
Merry christmas to you all!

24

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virva-tuulia**

Muutaman joulun olen yksinäni viettänyt. Silloin ei ollut nettiäkään käytössäni. Kuuntelin radiota ja katselin tv:tä. Lueskelin ja olin varannut sanaristikoita ajankuluksi.

Luulisin että yksinäiset ihmiset ovat tottuneet yksin olemiseensa, ainakin he jotka ovat olleet yksin jo useita vuosia. Olen joskus jututtanut yksin asuvia, toiset ei kaipaa seuraa ja toiset taas haluaisivat olla toisten joukossa. Aikalailla luonnekysymys, luulisin.

Hyvää Joulua kaikille yksinäisille, tai yksinäisyyttä tunteville.

• jossaki taytyy olla

vielä minuaki varten joku, ainaki luulen, osaisi vain ottaa vastaan jos ihme tapahtuisi, uuteen ihmieen tutustuminen on varmasti vaikeaa.

Perheeni on pikkuhiljaa kutistunu vain minuun yhteen, lapset perusti aikoinaan perheensä, puolison kanssa olimme kahden noin parikymmentä vuotta, hänestä oli seuraa, yhdessä matkustelimme koti ja ulkomailla, hänen sairatuessa vakavasti jäin täysin yksin, mielestäni tähän täydelliseen yksinäisyyteen ei totu koskaan.
      Mikä neuvoksi, en yksin osaa enkä jaksa hakeutua outojen porukoihin, omat jälkeläiset viettää omaa elämäänsä , heillä sattuu olemaan puolisoina narsisti luonteiset puolisot, he on osanneet karkottaa omaiseni kauas vaikka ovat samassa kaupungissa, silti niiiiiiin hirvittävän tavoittamattomissa, joten olen antanu jo periksi, elän täysin yksi, harrastan hieman kuntoilua ei muodoissa, mutta se ei korvaa toista ihmistä, mikä neuvoksi, onko muita jotka on omaiset hyljänny yksinäisyyteen, mikä ja missä on menny vikaan kun ihmiselle näin käy ???

• 1943

Ei Sinussa varmaan mitään vikaa ole. Mutta pitää uskaltautautua ihmisten porukkaan. Kun monta ihmistä kohtaa, niin kohdalle voi osua joku, jonka kanssa synkkaa. Kaverini oli ollut monta vuotta leskenä ja tavannut monia naisia. Pitempiaikaista ystävää ei löytynyt. Tutustuimme, mutta heti ei sykähtänyt. Puoli vuotta tunnettuamme kaikki napsahti kohdalleen. Tämä oli mielestäni ihme, minäkin olen leskenä kohdannut paljon ihmisiä. Sulla on miehenä paremmat mahdollisuudet, meitä naisia on niin paljon enemmän. Onnea matkaan.

• Enpä sano kuka

"onko muita jotka on omaiset hyljänny yksinäisyyteen"
        On meitä muitakin.
        Enkä aio "uskaltautautua ihmisten porukkaan" (lainaus 1943) kun ainoat porukat on juottoloissa.
        Olen sopeuttautunut tilanteeseen.
        Turha on potkia tutkainta vastaan sanotaan Isossa Kirjassakin jollakin kohtaa.

• meeriamanda

Rohkeesti mukaan eri järjestöjen touhuihin. Lue paikkakuntasi lehdestä mitä missäkin puuhaillaan ja mene joukkoon. Saatat kokeiltuasi useita löytää jonkun missä viihdyt.

Ihan varmasti on kaltaisiasi ´hakijoita´ kunhan vain kohtaatte. Kotoo ei kukaan tule hakemaan, on salettia.

Se lähteminen on vaikeinta... näin minulle on kerrottu, mutta ovat iloisia kun sen kynnyksen ylittivät. Ylitä sinäkin.

Kerrothan kuinka kävi kun olet mennyt mukaan. Tsemppiä. :))

• Pirre*

Kotiin mekin tulimme yöksi oltuamme aattopäivän pojan luona, söimme kuuden hengen voimin jouluaterian , saunoimme ja katsoimme lasten lahjariemut, sitten olikin hyvä lähteä jo omaan rauhaan...oltais me saatu jäädä yöksikin, mutta mukavampi heräillä omasta punkasta :)

• Merry X-mas

Sama täällä: on ollut ihana joulu lasten ja lähiystävien kanssa, mutta nyt on mukava olla taas kotona omassa rauhassa. Joulu on ihanaa aikaa tavata läheisiään ja laittaa joulua, mutta sitten vastapainona on se oman kodin hiljaisuus.
        Kumma, kun se tuntuukin niin hyvältä, vaikka rakastankin kaikkia läheisiäni ja mielelläni heitä tapaan ja olen heidän kanssaan.

Hyvää Joulua kaikille yksin tai porukoissa joulua viettäville!

• .
        Merry X-mas kirjoitti:

Sama täällä: on ollut ihana joulu lasten ja lähiystävien kanssa, mutta nyt on mukava olla taas kotona omassa rauhassa. Joulu on ihanaa aikaa tavata läheisiään ja laittaa joulua, mutta sitten vastapainona on se oman kodin hiljaisuus.
        Kumma, kun se tuntuukin niin hyvältä, vaikka rakastankin kaikkia läheisiäni ja mielelläni heitä tapaan ja olen heidän kanssaan.

Hyvää Joulua kaikille yksin tai porukoissa joulua viettäville!

Kaksin, kanssa rakkaan, olen joulua viettänyt.
        Silti vievät aatokset kauas, taakse taivaitten,
        kuinka onkaan sitten, miten on joulun laita,
        kun häntä, rakasta kuorsaajaa, ei maa enää päällään kanna?

Itken jo esikyyneleitä,
        rakas, anna jo mun heittää,
        hautani mullalla peittää.

• kissuli nainen
        . kirjoitti:

Kaksin, kanssa rakkaan, olen joulua viettänyt.
        Silti vievät aatokset kauas, taakse taivaitten,
        kuinka onkaan sitten, miten on joulun laita,
        kun häntä, rakasta kuorsaajaa, ei maa enää päällään kanna?

Itken jo esikyyneleitä,
        rakas, anna jo mun heittää,
        hautani mullalla peittää.

Sinä... kertoisit enempi... vaikka yv:nä haluaisin niin olla mukanasi kun sama pelko on ttläkin, Tunnistat kyllä..

• rukoilkaamme aamen.

Ihana oli aattona käydä nuorimman lapsen perheessä, kynttilät käynti hautuumaalla ja pieni koti hetki rupatellen,
      silti onnestani huolimatta kaipaan toisia lapsia perheineen, olen menettäny heihin yhteyden,, itken vuodesta toiseen heidän katoamista elämästäni, kyyneten meri on raanaton joka kuivuu vasta haudassa jos sittenkään.
      Onko jumala kironnu perheeni, mitä pahaa on suvut tehneet, kun tämän kauhean ikävän olen saanu osakseni,
      sukujen ristiriidat on helvetin esikartano ihmisen elämässä, se on helvetin esikartano, se vie jälkeläiset myös helvettiin, ellei ymmärrä omaa pahuuttaan, ellei ymmärrä korjata pahuuttaan. ellei huomaa sukujen keskinäistä pahuutta, pahuus tartuu armotta jälkeläisiin.
      Onneksi on tämä yksi jälkeläinen, jumalalle kiitos, josta saan lohtua loppuelämäni taipaleelle, heidän elämässä vaikuttaakin yhteys jumalaan, täässä näkee kuinka tärkeää ihmiskunnalle olisi uskonyhteys seurakuntaan ja jumalan hyvyyteen, se on ainoa elämää kannatteleva voima..

• avkt-.,-..-

Näin yksin tai ei oli hänen luona (naine) hänen lapsi oli kaunein nainen mitä koskaan olen tavannut.

Aika on vain hetki meille (70) piti olla. Hän on piirtäjä (36 ) ja on ehkä monille se vaate mitä pitävät yllä hänen piirtämä.

Näin moni asia on yksin kertainen.

Suomi on pieni tässä.

• nicillä ejk...

Sivu vain kasvaa...:)))

Tila: Offline
      Kirjautunut viimeksi: 25.12.2011 0:29
      Liittynyt jäseneksi: 4.5.2009
      5 vierailijaa tänään
      11629 vierailijaa yhteensä

viimeksi oli jotain 700 kun kurkkasin, mut nyt kyllä joku ylittää itsensä. Toivottavasti jää kiinni osaamisestaan. Onko järkee vai ei...?

• Voi miten kaunis kirjoitus/aloitus. Kiitos siitä, myös meidän vähemmän yksinäisten puolesta! Tai - pienenä anekdoottina - joskus myös seurassa voi olla todella yksinäinen...

Mielenrauha ja hyvä tahto on jouluna tärkeintä. Ja oman itsekkyytensä voittaminen.

Nyt on jo joulupäivä pitkällä, ja aurinko paistaa. Toivottavasti kaikkialle!

• Missä se Aurinko paistaa? Saimaan toisella puolella?
        Oulussa sataa lunta ja on jo melko pimeää.

• saimaantaka*
        sitroen kirjoitti:

Missä se Aurinko paistaa? Saimaan toisella puolella?
        Oulussa sataa lunta ja on jo melko pimeää.

Meillä paistoi täällä Saimaan takana puolenpäivän kahta puolta. Nyt täälläkin jo tuulee ja hiukan sataa, osa lumihiutaleista sinnittelee ohuen ja epätäydellisen jääkentän päällä. Ei kestäne lumikerros kauaa, kun sääennusteita lukee. Uskon kuitenkin että tositalvi on täällä tammikuussa, ja kestää pitkään.

Tärkeintä lienee että aurinko on sydämissä. Tai vähintään kuu, joka kohta ilmestynee pienenä sirppinä.

Hyviä joulunpyhien jatkoja sinne Suomineidon vyötärölle ja toki myös kaikkialle muualle Suomeen ;-D unohtamatta mm. Kanarian saaria, missä monikin ystävä talvipäiviään viettelee!

• :)

Kiitos aloittajalle hyvästä mielestä!

Ihan sieluni silmin näin keskustelusi pikkuväen kanssa.

Valoa loit,
      hymyä soit!

• ":)"

Hauskaa että vastasit itsellesi.
        H.

• mietiskelijätär
        hunksz kirjoitti:

":)"

Hauskaa että vastasit itsellesi.
        H.

Olenko aistivinani jotakin katkeruutta kommenteissasi useampaankin kirjoitukseen?
        Oletko hiukan "katkera" ja pettynyt, kun toiset kirjoittavat joulustaan joko haikeasti tai iloisesti?

• Tase pappa

Aloittajalle Kiitos kauniista aloituksesta,
      Pisti oikein miettimään sen oman kumppanin tärkeyttä elämän ehtoopuolellakin.

Aina ne ajatukset eivät mene yksi yhteen elämänkumppanin kanssa, mutta siinä sitä kuitenkin mennä kitkutetaan vuodesta toiseen.

Joulu on varsinkin sellainen perhekeskeinen Juhla, jolloin kyllä muistetaan läheisiä, mutta yksinäinen jää kuitenkin ulkopuoliseksi muiden juhlatunteesta.

Lapset ja varsinkin lastenlapset tuovat iloa aattona elämään.
      Kuitenkin jo heidän tullessa käymään, tietää heidän pikapikaa poistuvan omiin rientoihinsa.
      Vain kaipuu ja heitä Siunaava haikeus jää seuralaiseksi.

Mietin aattona sitäkin seikkaa, että joskus sitä toivoo sen kumppaninsa alimpaan helvettiin, kun mikään ei oikein natsaa. Mutta mutta!!!

Olen maailmalla paljonkin"viikkokunnassa" työn perässä, vielä nykyäänkin.
      Siellä ainakin tunnen olevani tarpeellinen ja kelpaavani johonkin.
      Kotona se ei aina tunnukaan niin itsestään selvältä asialta.
      Mistähän sekin mahtaa johtua, se tunne - meinaan.

Kuitenkin siellä jossakin, yksinään iltaa viettäessä, tietää kuitenkin sen, että se kaveri on siellä kotona.
      Siis, ei yhdentekevä, vaan usein ajateltu ja muistettu.

Siltä pohjalta pelottaa ajatuskin täysin yksin jäämisestä.
      Itsekästäkö? Kenties, mutta kaiketi normaalia.

Enpä tiedä, osaisinko hakeutua johonkin populaan, jos jäisin yksin.
      Jotenkin se ajatus pelottaa outoudellaan.
      Nykyisi pakkaa uuden ihmissuhteen luominen olevan monimutkainen prosessi.
      Elämäkö on opettanut, mutta ensimmäiseksi sitä alkaa kysellä, mitä tuo ihminen haluaa minusta, ja kelpaanko itse sellaisena kun olen.
      Nuorenpana kontaktin luominen oli helppoa. Itsestään sevää ja haluttua.

Uskonpa, että jos jäisin, Luoja Varjele, yksin, niin kertomasi Joulu olisi kohdallani saman sorttinen Joulu.
      Lohtuna kuitenkin voi ottaa sen tosiasian että huomenna on jo Tapaninpäivä.
      Siis - Joulusta on selvitty.
      Hyvää talven odotusta ja valoisempia päiviä sekä iloisia ajatuksia Sinulle Tuntematon Ystävä.

• Pirre*

Ihminen on siitä ihme otus, kuin lehmä, kun se on kaukana se ammuu, mutta kun lähellä se potkii...tietenkin yleistämättä. :)

P.s. jotenkin sitä pitää puolisoaankin itsestään selvyytenä, ja toisen arvon huomaa viimeistään silloin, ikävä kyllä, kun se toinen on lopullisesti poissa.

Sie Tase pappa mietit asioita syvällisesti, ja saat aikaan pohtivia ajatuksia..

• *<:-))

Entistä pitempien kerrottiin olleen jonot ilmaisiin jouluaterioihin eri puolilla maatamme, uutisten mukaan.

Vaikkei se ketjun aihe olekaan.

• Kiitos kaikille mieltä lämmittävistä vastauksistanne!

Itselläni on ollut hyvä joulufiilis, ja viestilläni halusin toivottaa sitä samaa toisillekin. Jos jollekin viestini loi hyvän joulumielen, olen siitä iloinen.

Tase Papan syvällinen pohdinta sai minutkin mietteliääksi. Totta, että ihminen on parisidonnainen ja yksinäisenä on ikään kuin vain puolikas, kaikessa. En ole elämästäni ketään pois häätänyt, mutta avioliittoni viimeisen vuoden aikana tein aina kaiken väärin.
      Kun melko aktiivisesti olen monessa mukana, on vuosien aikana syntynyt monenlaisia ystävyyssuhteita, mutta pientä etäisyyttä olen halunnut pitää. Toivon ettei koskaan "kolahda", sillä voi käydä niin, etten silloin itse kelpaa.

Jälleen tapahtumarikas päivä on takanapäin, ja huomenna on aikaa rauhallisin ja iloisin mielin sulkeutua yksinäisyyteensä mukavaa Joulua muistellen.

Aiemmassa ketjussa, johon myös osallistuin, puhuttiin masennuksesta.
      "Masentuminen vie liian paljon myönteistä energiaa" (Ahtisaari).

• Mulla on se etuoikeus että voin valita.
      Ja nautin joulun ajasta yksin. Siitä ettei tarvi mennä minnekään.
      Aina on oltava menossa normaalielämässä, joulut olen issekseni.
      Just tänään juttelin systerin tytön kanssa meidän perheen joulun vietosta.
      Kaikki ollaan ominemme.
      Systerillä ja sen miehellä on aattona kiireet systerin appivanhempien luona.

Mulle on kaikki sanoneet että tule tänne jos ahdistaa. Mutta ei ne patista, tietävät mun tapani elää.
      Vaihtoehtona olis lapsellinen joulu systerin tytön luona, aikuisjoulu systerin luona. Mutta aina on tämä oma koti voittanut.
      Ei ole kodin voittanutta jouluna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 564
      9266
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      2365
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      184
      1485
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      19
      1209
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      940
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      877
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      794
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      792
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      41
      732
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      642
    Aihe