Näitä tekstejä lukiessa tulee tunne, että me kulutetaan ihan turhan paljon energiaa sellaisten asioiden miettimiseen, mitä me kukin ollaan, noin käsitteellisessä mielessä. Ja kriisiä lisää vielä se, kun pitäisi olla tiettyyn ikään mennessä pystynyt määrittelemään itsensä ja sitten lukitsemaan tämän identiteettilöytönsä loppuiäkseen. Ja ketä varten me tällaista tehdään? Itseä vai toisia ihmisiä? Ja miksi se määritelmä, yksi pahainen sana, aiheuttaa niin paljon pelkoa? Siis se "H-sana" tai "L-sana". Nehän on pelkkiä käsitteitä, raakoja yleistäviä käsitteitä, jotka ei loppujen lopuksi kerro yksilöstä yhtikäs mitään! Tuntuu, että kaikenlainen itsensä lokeroiminen on kuin valaisi persoonansa kipsiin. Tekee kasvusta ja kanssakäymisestä turhan vaikeaa...
Identiteetti kipsissä
7
344
Vastaukset
- Oma identiteetti
Naulan kantaan samaa meiltä!Olen itsekin nuorena kärvistellyt ja miettinyt et mikä oikein olen,sitten päättänyt että olen bi-no silti olen epäröinyt ja miettinyt edestakaisin että mitä mä oikein olen.Jotainhan pitää vissiin vastata niille joka kyselee asiasta.
Lopulta tajusin että miki ihmeessä stressaan ja yritän nimetä ja lokeroida mun tunteita muille?!?Minä olen minä,ja se riittää minulle.Jos ei muut ole tyytyväisiä niin se on vain voi voi,ei mun ongelma. - Poika 18v
Täydellisesti tiivistettu juurikin se mitä olen itse miettinyt tässä viimeaikoina tajutessani tuntevani vetovoimaa myös samaan sukupuoleen. Minulla ei ole mitään tarvetta lokeroida (mahtava termi tähän kohtaan) itseäni mihinkään tiettyyn kategoriaan. En ole hetero, en bi, enkä myöskään homo. Olen ihminen ja en tunne vetovoimaa sukupuoleen, vaan henkilöön. Persoonaan. Oli se sitten mies tai nainen. Tai vaikka molempia!
- nainen 41v
Just näin.
- DocTheDartis
Mielenkiintoisia ajatuksia.
Ehkä se on niin, että kukin meistä tavallaan haluaa lokeroida itsensä sekä
muut johonkin kategoriaan, jotta kykenee jonkinmoiseen kanssakäymiseen
ihmisten kanssa.
Ehkä noin tai sitten ei.
Tavallaan jokainen meistä lienee haluaa tavallansa tulla hyväksytyksi, jos
ei sitten muiden silmissä, niin ainakin peiliin katsoessaan. Onko tuolla sitten
merkitystä.........tuumikoon jokainen itse.
Kaikesta ja kaikista ajatuksista huolimatta:
Toivotan kaikille Hyvää Uutta Vuotta ja juhlikaa maltilla. - puunlempeälämpö
Se, että voisi lokeroida itsensä jonkin käsitteen alle, toisi turvallisuutta, selkeyttä. Minä kuulun tähän, tämä on minun paikkani, voin asettua ja lepuuttaa sieluani rauhassa ilman että joutuisin alati haistelemaan ilmaa mahdollisten vihollisten havaitsemiseksi. Se olisi niin helppoa... Nyt (puhun vain itsestäni) hiivin pelokkaana ympärilleni pälyillen, jokaista askeltani varoen, tuntemattomassa, pettävässä maastossa tietämättä kuka on vihollinen, kuka ei. Kärjistäen, toki, mutta... Ja toisaalta olen niin raukka, etten uskalla edes pysähtyä, tulla lämmittävän nuotion luo, katselen vain kauempaa ja olen taas niin hemmetin yksin tämän kaiken kanssa.
Tulipas omakohtainen tilitys. T. puunlempeälämpö- 1 + 16
Se lokero tai käsitekö toisi lämmön - vai se toinen ihminen, käsitteistä ja poteroista riippumatta? Tähän haluaisin saada jotain mieltä... Jos kerta olisi olemassa joku, jolle "liekki roihuaa", mutta lämmön talteenotto edellyttäisi omien rajojen murtamista, niin mikä sen tekee niin vaikeaksi... Mitä turvaa ne käsitteet tuovat, aikuisille ihmisille, joilla on vapaa tahto? En provosoi, vaan kysyn ihan vakavasti.
- Black Swan
Minäkin kuulun niihin,jotka eivät halua laittaa itseään mihinkään kategoriaan. Ainut tosiasia on se,että minua miellyttää molemmat sukupuolet,mutta vain silloin kun ihmisen persoona herättää mielenkiinnon.Eli en ihastu sukupuoleen vaan henkilöön.Ja edelleen puollan myös sitä,että ihminen ihastuu henkilöön,jossa voi herättää vastaavanlaisia tunteita.Ihastumista on monenlaista,kaikki ei välttämättä ole ihastumista romanttisessa mielessä.Itselläni ihastumisia on tapahtunut useita elämäni aikana ja enemmän naisia kohtaan.Ihmisen iän karttuessa ja elämänkokemuksen myötä,oman identiteetin varmistuminen itselle selkiytyy.Olen ollut aviossa miehen kanssa kauan,perheenkin perustanut.Nyt vihdoin eronnut, tullut,kasvanut sinuiksi itseni kanssa.Ehkäpä voin olla vihdoin onnellinen sen tietämyksen kanssa,mitä olen.Tulevaisuutta mielenkiinnolla odotan,jäänkö yksin vai kohtaanko siulunkumppanin.Etsimällä en etsi,tulee,jos niin on tarkoitettu.Ne joille liekki on syttynyt,antakaa sen roihuta vapaana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh962356Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1901939- 1841527
- 82932
- 248927
- 62809
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11806- 55712
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349631