Mopon nopeus?

Epätietoinen

Lain mukaan mopon rakenteellinen nopeus on 45 km/h. Skootteripalstalla nimimerkki mp-poliisi jokin aika sitten kertoi, että mikäli mopon maksiminopeus pysyy alle 65 km/h, niin seurauksena on ainoastaan rikesakko ja kilven toimittaminen katsastuskonttorille.

Useimmat mopot kuitenkin kulkevat 50...55 km vakiona. Poliisi näyttää sallivan jonkinlaisen ylinopeuden. Siksi kysyisinkin, että kuinka paljon mopo saa kulkea ilman pelkoa rangaistuksista? Toisin sanoen, mistä nopeuslukemasta alkaen alkaa tulemaan juridisia seuraamuksia?

Ja seuraavaksi kysyn, mitä sitten, jos mopo kulkee vakiona niin lujaa, että poliisin mielestä se on laiton? Onko vastuu kuskilla vai maahantuojalla?

118

31627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilija

      Lain mukaan mopo saa kulkea sen 45 km/h, eli sen kovempaa sillä ei saa ajaa vaikka kulkisikin.

      Vertaa autoihin. Oma litranen auto kulkee reilu 150 mutta eihän se ole maahantuojan syy jos ajan sillä kovampaa kuin rajoitukset sallii.

      Esim. jos rajoitus on 30 km/h niin mopolla tai autolla ei saa ajaa kuin 30 km/h tuon merkin alueella, vaikka peli kulkisi kovempaa

      Se miten tarkkaan poliisi mittaa nopeuksia ja niihin puuttuu, lienee ihan tapauskohtaista.

      • Epätietoinen

        Siksipä kysyinkin poliisipalstalla, että mikä on se nopeus mistä alkaen poliisi alkaa sakottamaan. Sitä ei laki kerro. Vastaus ei varmasti ole, että 45 km/h.

        Kysymyksen pointti on siinä, että vaikka mopolla ajaisi vain 45 km/h, niin rangaistus tulee jo siitä, että mopolla pystyy ajamaan esim. 60 km/h. Autoilijaahan ei sakoteta "reservissä" olevista kilometreistä.

        Selkokielellä. Mopon RAKENTEELLINEN NOPEUS on 45 km/h, eikä mopoa saa laittaa kulkemaan lain mukaan yli tuon lukeman. Kysyn siis, että kuinka suuri kilometrinopeuden ylitys (vaikka ei ajaisikaan ylinopeutta) sallitaan ennen kuin poliisi sakottaa ja vaatii mopolle uusintakatsastuksen (viritysten poiston jälkeen)?


      • Epätietoinen
        Epätietoinen kirjoitti:

        Siksipä kysyinkin poliisipalstalla, että mikä on se nopeus mistä alkaen poliisi alkaa sakottamaan. Sitä ei laki kerro. Vastaus ei varmasti ole, että 45 km/h.

        Kysymyksen pointti on siinä, että vaikka mopolla ajaisi vain 45 km/h, niin rangaistus tulee jo siitä, että mopolla pystyy ajamaan esim. 60 km/h. Autoilijaahan ei sakoteta "reservissä" olevista kilometreistä.

        Selkokielellä. Mopon RAKENTEELLINEN NOPEUS on 45 km/h, eikä mopoa saa laittaa kulkemaan lain mukaan yli tuon lukeman. Kysyn siis, että kuinka suuri kilometrinopeuden ylitys (vaikka ei ajaisikaan ylinopeutta) sallitaan ennen kuin poliisi sakottaa ja vaatii mopolle uusintakatsastuksen (viritysten poiston jälkeen)?

        Yllä puhuin virityksestä, mutta alunperäinen pointti oli, että monet mopot kulkevat jo vakiona ilman mitään virityksiä paljonkin yli 45. Miten silloin poliisi menettelee. Olemattomia virityksiä kun on huono poistaa.


      • Mopojonnex

        Joltain palstalta luin että VAKIOMOPOLLE SUURIN SALLITTAVA NOPEUS ON 53/KMH ENKÄ YMMÄRRÄ ETTÄ MIKSI


      • Jotaintietävä

        Jos mopon rakenteellinen huippunopeus on yli 60kmh siitä tulee kevytmoottoripyörä joka vaatii kovemmat verot


      • jukkap98
        Jotaintietävä kirjoitti:

        Jos mopon rakenteellinen huippunopeus on yli 60kmh siitä tulee kevytmoottoripyörä joka vaatii kovemmat verot

        *65 kilometriä tunnissa tai enemmän. Asiahan nyt on selvästi niin että mopon ei saisi kulkea kilometriäkään enemmän kuin 45 km tunnissa, mutta se on hyvin poliisi kohtaista viekö he sinulta kilvet jos se mopo kulkee vaikkapa 50 km/h. Youtubessa pyörii videoita missä pojat vetelee derbeillä missä on tehoputki jne. Ja mopoilija toteaa vain että "se on vakioputki/ se on e-hyväksytty" ja tämä näyttää monelta poliisilta menevän läpi pienellä vilkaisulla. Yhdelle jätkälle oli poliisit antaneet vain "suullisen huomautuksen" kun mopo kulki 64 km/h... jotkut taas ovat kuulemma vieneet kilvet pelkästään kuultuaan itse kuskin suusta mopon kulkevan 50 km/h. Mutta loppujen lopuksi, se on sinun itsesi oma vastuu ettei mopo kulje yli 45. Isoveljenikin ajoi mopolla joka kulki 80 km/h ja ei jäänyt poliiseille kiinni, kun totesi näille että se on vakio. Ei oma moponikaan kulkenut niin paljon kuin pitäisi, mutta ajelin kuitenkin sitä nopeutta aina mitä pitikin. Siitä on hyvä lähteä liikkelle.


      • Jonne00004

        Niin mutta ei silläkään ole väliä vaikka ajat sitä 45km/h jos se kulkee enemmän, sillä tässähän tapauksessa kuka vain voisi virittää moponsa kulkemaan mitä haluaa mutta sanoa etten aja kovempaa.


      • Anonyymi
        Jotaintietävä kirjoitti:

        Jos mopon rakenteellinen huippunopeus on yli 60kmh siitä tulee kevytmoottoripyörä joka vaatii kovemmat verot

        Köh Köh, 65 Köh, tutustu asiaan ennenku jaat viisauttas


      • Anonyymi
        Mopojonnex kirjoitti:

        Joltain palstalta luin että VAKIOMOPOLLE SUURIN SALLITTAVA NOPEUS ON 53/KMH ENKÄ YMMÄRRÄ ETTÄ MIKSI

        Eipä ollu

        Se salittu isoin nopeus on 45kmh


      • Anonyymi
        Mopojonnex kirjoitti:

        Joltain palstalta luin että VAKIOMOPOLLE SUURIN SALLITTAVA NOPEUS ON 53/KMH ENKÄ YMMÄRRÄ ETTÄ MIKSI

        Ei ole kun 63... Ja ei se ole eu:ssa sallittu. Niin että se on 45 Suomessa. Jos se kulkee 46-63 Suomessa niin saa 30-50€ sakon ja menettää kilvet. Jos se kulkee yli 64 niin saa 50-200€ sako ja menettää kilvet sekä kortin. Voi myös riippuu poliisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köh Köh, 65 Köh, tutustu asiaan ennenku jaat viisauttas

        Mitä meinaat asiaan tutustumisella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollu

        Se salittu isoin nopeus on 45kmh

        Et voi valittaa jos jossain lukee


      • Anonyymi
        Mopojonnex kirjoitti:

        Joltain palstalta luin että VAKIOMOPOLLE SUURIN SALLITTAVA NOPEUS ON 53/KMH ENKÄ YMMÄRRÄ ETTÄ MIKSI

        kato mun mankis kun laitan yhen johdon takasin paikalleen niin menee just 53 km eikä ole edes rajotin johto


      • Anonyymi
        jukkap98 kirjoitti:

        *65 kilometriä tunnissa tai enemmän. Asiahan nyt on selvästi niin että mopon ei saisi kulkea kilometriäkään enemmän kuin 45 km tunnissa, mutta se on hyvin poliisi kohtaista viekö he sinulta kilvet jos se mopo kulkee vaikkapa 50 km/h. Youtubessa pyörii videoita missä pojat vetelee derbeillä missä on tehoputki jne. Ja mopoilija toteaa vain että "se on vakioputki/ se on e-hyväksytty" ja tämä näyttää monelta poliisilta menevän läpi pienellä vilkaisulla. Yhdelle jätkälle oli poliisit antaneet vain "suullisen huomautuksen" kun mopo kulki 64 km/h... jotkut taas ovat kuulemma vieneet kilvet pelkästään kuultuaan itse kuskin suusta mopon kulkevan 50 km/h. Mutta loppujen lopuksi, se on sinun itsesi oma vastuu ettei mopo kulje yli 45. Isoveljenikin ajoi mopolla joka kulki 80 km/h ja ei jäänyt poliiseille kiinni, kun totesi näille että se on vakio. Ei oma moponikaan kulkenut niin paljon kuin pitäisi, mutta ajelin kuitenkin sitä nopeutta aina mitä pitikin. Siitä on hyvä lähteä liikkelle.

        Poliisille jätetty tuossa asiassa kohtuuttoman iso harkinnanvara asiansuhteen. Varmaan myös vaikuttaa mopoa ajavan tai omistavan henkilön pärstäkerroin asenne ja nimi asiaan. Että vievätkö 50km/h kulkevasta moposta kilvet vai ei ja toisella saa kulkea 64km/h ja saa asiasta vaan suullisen huomautuksen. Niin paljon poliisissakin on henkilöstössä eroa että riippuu ihan henkilöstä ja tilanteesta. Itse ainakin laittaisin mopon tai skootterin niin että se kulkee vain 45km/h korkeintaan ja on 50kuutioinen ja enintään 4kw tehoinen. Tämä ihan sillä että sitä enemmän se vituttaa näitä lunnireinikaisia kun kyttäävät ja ratsaavat ja ovat varmoja että nyt saadaan sakotettua. Niin se on suurempi pettymys poliisille kun mopo on kunnossa ja ei kulje kun 45km/h korkeintaan.


    • Caveat Emptor

      En ole poliisi, enkä juurikaan ole perehtynyt tähän tieliikennepuolen juridiikkaan, mutta muistelisin että jossain asetuksessa tai direktiivissä taisi olla maininta 5 prossan toleranssista jota sovelletaan rakenteellisten nopeuksien hyväksymiseen. Eli Mopolla olisi silloin ihan luvallista ajaa 47-48 kilsaa tunnissa, ja se voidaan silti hyväksyä normin täyttävänä.

      Sitten kun vielä otetaan huomioon kuinka epätarkkoja autojen ja erityisesti mopojen nopeusmittarit ovat, niin luulisin että harva mopo joka on hyväksytty, oikeasti kulkee ainakaan viittäkymppiä lujempaa vaikka mittari näyttäisi mitä.

      Itse väittäisin että maahantuoja on vastuussa, mikäli myyty tuote ei ole lainmukainen, tosin viimekädessä siinä tietenkin joutuu myös käyttäjä vastuuseen.

    • maisa

      ajan joka arkipäivä naapurissa asuvan poliisisetän kassa skootteri mopolla keskustaan,molemmilla kulkee n.60km/h ei hän ainakaan ole mulle koskaan sakkoja ehdotellut,päinvastoin kilpailtu kumpi ensin keskustassa.

      • VeljeivätPaskiaiset

        Kun ei puutu naapurin mopoiluun ,sellaisia on poliisi voimat täynnä katsotaan tuttujen jutut sormien läpitte ja virkaveljien hommat painellaan villasella jos vaan pysyyvät alle henkirikoksen.
        Kaikke saa tehdä kunhan ei vaan tapa


      • Hyvät veljet
        VeljeivätPaskiaiset kirjoitti:

        Kun ei puutu naapurin mopoiluun ,sellaisia on poliisi voimat täynnä katsotaan tuttujen jutut sormien läpitte ja virkaveljien hommat painellaan villasella jos vaan pysyyvät alle henkirikoksen.
        Kaikke saa tehdä kunhan ei vaan tapa

        ja tietysti kytät saa tappaakin ilman rangaistusta ellei media ole saanut vihiä.


    • Ressu

      Kun se rakenteellinen nopeus voi olla vaikkapa tasan 40 km/h, mutta oikein hyvässä alamäessä mopo hujeltaa vaikka moottori sammutettuna 80 km/h. Ei siinä ole mitään nopeudenrajoitinta.

    • Sikazzo

      nyt tulee faktaa jotkut mopot menevät vakiona kovempaa kuin 45 silti niillä ei saa ajaa kuin 45 ja jos mopo menee vaikka 20 ja se on viritetty niin siitä saa sakkoa koska mopoa ei saa virittää

      • derpisti

        mopoa saa virittää niin paljon kuin haluaa .:D:D:D:D:D:D:D:D: kunhan ei ylitä "45" mutta kuka nyt noin vähän haluaa mopon kulkevan... jooo vaan 13v myöhäs:D


      • amahadtjätt

        Mopoon ei saa tehdä rakeentellisia nuutoksia lain mukaan taikka vaihtaa raittaita ja esm putken viilaus tekee siitä laittoman


      • Anonyymi
        derpisti kirjoitti:

        mopoa saa virittää niin paljon kuin haluaa .:D:D:D:D:D:D:D:D: kunhan ei ylitä "45" mutta kuka nyt noin vähän haluaa mopon kulkevan... jooo vaan 13v myöhäs:D

        Mee sairaalaa


      • Anonyymi
        derpisti kirjoitti:

        mopoa saa virittää niin paljon kuin haluaa .:D:D:D:D:D:D:D:D: kunhan ei ylitä "45" mutta kuka nyt noin vähän haluaa mopon kulkevan... jooo vaan 13v myöhäs:D

        Eipä ollu siä oot oikees et sitä saa viritää vaiks kuin ja paljon mut poliisiku pysäytää ja kysyy ja testaa ja huomaa virit ni ei auta vaiks olisit ajanu 20kmh kusiin silti on virit. Mun mielest se raja pitäis olla 60 eikä 45


      • Anonyymi
        derpisti kirjoitti:

        mopoa saa virittää niin paljon kuin haluaa .:D:D:D:D:D:D:D:D: kunhan ei ylitä "45" mutta kuka nyt noin vähän haluaa mopon kulkevan... jooo vaan 13v myöhäs:D

        Mitä vittua sä selität? Laillinen nopeus on vain 45 ja ei kukaan sakoista pidä. Itse tykkään ajaa sen 45 tai 50 ite oot yks 13v


      • Anonyymi
        derpisti kirjoitti:

        mopoa saa virittää niin paljon kuin haluaa .:D:D:D:D:D:D:D:D: kunhan ei ylitä "45" mutta kuka nyt noin vähän haluaa mopon kulkevan... jooo vaan 13v myöhäs:D

        Vain 17 v myöhemmin


    • Anom 111

      Jos ajaa 60 km/h alueella vaikka skootterilla 55 km/h, niin saako siitä sakot, kun Mopon rakenteellinen nopeus on 45 km/h, mutta viritetyn raja 65 km/h? Kun jotkut kertoo että tuokin vielä hyväksytään??

      • Mopo Moponen

        ei ole sama kuin huippunopeus tai nopeusrajoitus. Muistaakseni rakenteellinen nopeus on se nopeus, jota mopo kulkee moottorin suurimman tehon kierrosluvulla ja suurimmalla vaihteella. Mopon moottori kiertää kuitenkin enemmän ja siksi nopeus voi olla tätä suurempi. Jos muuttaa välityksiä tai variaattorin rajoitinta (voi olla prikka) niin mopon rakenteellinen nopeus muuttuu ja siitä tulee lainvastainen, jos se muuttuu suuremmaksi kuin 45 km/h. Mopolle on myös ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, joka on myös 45 km/h.


      • "Prikasta"
        Mopo Moponen kirjoitti:

        ei ole sama kuin huippunopeus tai nopeusrajoitus. Muistaakseni rakenteellinen nopeus on se nopeus, jota mopo kulkee moottorin suurimman tehon kierrosluvulla ja suurimmalla vaihteella. Mopon moottori kiertää kuitenkin enemmän ja siksi nopeus voi olla tätä suurempi. Jos muuttaa välityksiä tai variaattorin rajoitinta (voi olla prikka) niin mopon rakenteellinen nopeus muuttuu ja siitä tulee lainvastainen, jos se muuttuu suuremmaksi kuin 45 km/h. Mopolle on myös ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, joka on myös 45 km/h.

        Kuulun vanhempaan polveen ja tunnen variaattorit sekä olen omistanut viritetyn mopon joka kulki aika reippaasti mutta silloin viritysmenetelmät olivat muuta mopojen tekniikasta johtuen..siispä kysynkin mikä tämä "prikka" josta paljon puhutaan oikein on,haluaisin sivistää itseäni.

        Kenen mahtaa vastuu olla sellaisessa tapauksessa kun naapurini osti tyttärelleen käytetyn skootterimopon ja kerran lainatessaan sitä huomasi sen kulkevan kevyesti n. 70 km/h,menopeli lähti kyllä nopeasti verstaalle.
        Kuskihan vastaa tietysti nopeudesta mutta miten myyjän vastuu vai onko ollenkaan?


      • VittuunPoliisit
        "Prikasta" kirjoitti:

        Kuulun vanhempaan polveen ja tunnen variaattorit sekä olen omistanut viritetyn mopon joka kulki aika reippaasti mutta silloin viritysmenetelmät olivat muuta mopojen tekniikasta johtuen..siispä kysynkin mikä tämä "prikka" josta paljon puhutaan oikein on,haluaisin sivistää itseäni.

        Kenen mahtaa vastuu olla sellaisessa tapauksessa kun naapurini osti tyttärelleen käytetyn skootterimopon ja kerran lainatessaan sitä huomasi sen kulkevan kevyesti n. 70 km/h,menopeli lähti kyllä nopeasti verstaalle.
        Kuskihan vastaa tietysti nopeudesta mutta miten myyjän vastuu vai onko ollenkaan?

        Mulla on puukko ja jos puukotan sillä niin onko puukon myynyt vastuussa siitä puukotuksesta..


      • Mopo Moponen
        "Prikasta" kirjoitti:

        Kuulun vanhempaan polveen ja tunnen variaattorit sekä olen omistanut viritetyn mopon joka kulki aika reippaasti mutta silloin viritysmenetelmät olivat muuta mopojen tekniikasta johtuen..siispä kysynkin mikä tämä "prikka" josta paljon puhutaan oikein on,haluaisin sivistää itseäni.

        Kenen mahtaa vastuu olla sellaisessa tapauksessa kun naapurini osti tyttärelleen käytetyn skootterimopon ja kerran lainatessaan sitä huomasi sen kulkevan kevyesti n. 70 km/h,menopeli lähti kyllä nopeasti verstaalle.
        Kuskihan vastaa tietysti nopeudesta mutta miten myyjän vastuu vai onko ollenkaan?

        joka laitetaan rajoittamaan variaattorin ulostuloakselilla olevan säädettävän hihnapyörän leventymistä. Se on mahdollisesti suomessa asennettu, jotta saataisiin viranomaisten hyväksyntä. Mopot on valmistettu joillekin muille kuin suomen markkinoille, joissa hyväksyttävä rakenteellinen nopeus on suurempi. Prikalla siis rajoitetaan variaattorin välityssuhteen muutosta (minimi välityssuhdetta).

        Vanhaan tekniikkaan sovellettuna tämä on rajoitin, joka rajoittaa takarattaan kokoa. Toki ennen takaratas oli kiinteä eikä muuttuvahalkaisijainen, kuten variaattorissa.

        Muuten asia ei oikein selviä, kuin tutustumalla variaattorin toimintaan.

        Toki prikkoja voi olla myös virtausten rajoittimina imukanavassa ja pakoputkessa. Niiden vaikutus huippunopeuteen on käsittääkseni pienempi.


      • r34tv 67hu
        VittuunPoliisit kirjoitti:

        Mulla on puukko ja jos puukotan sillä niin onko puukon myynyt vastuussa siitä puukotuksesta..

        Puukon saa myydä lailliseti, viritettyä mopoa ei.


      • Mieti Vähän
        r34tv 67hu kirjoitti:

        Puukon saa myydä lailliseti, viritettyä mopoa ei.

        Mikään ja kukaan ei kiellä myymästä viritettyä mopoa. Ainoa mikä viritetyssä mopossa on laitonta, on sen käyttäminen tieliikenteessä. Suljetulla alueella saa ihan vapaasti kurvailla vaikka kuinka ja ainoastaan koira voi perään haukkua.


      • te tietämättömät
        "Prikasta" kirjoitti:

        Kuulun vanhempaan polveen ja tunnen variaattorit sekä olen omistanut viritetyn mopon joka kulki aika reippaasti mutta silloin viritysmenetelmät olivat muuta mopojen tekniikasta johtuen..siispä kysynkin mikä tämä "prikka" josta paljon puhutaan oikein on,haluaisin sivistää itseäni.

        Kenen mahtaa vastuu olla sellaisessa tapauksessa kun naapurini osti tyttärelleen käytetyn skootterimopon ja kerran lainatessaan sitä huomasi sen kulkevan kevyesti n. 70 km/h,menopeli lähti kyllä nopeasti verstaalle.
        Kuskihan vastaa tietysti nopeudesta mutta miten myyjän vastuu vai onko ollenkaan?

        Pakoputken alku käyrässä on yleensä prikka joka ahistaa jos sen poraa pois teho nousee huomattavasti. Joissakin mopoissa on taasen hukkaputki jonka kautta teho karkaa sen voi tukkia tai rälläköidä pois ja paikata 2mm paksusella pelti palalla


      • Kurittomanmoponomistaja
        te tietämättömät kirjoitti:

        Pakoputken alku käyrässä on yleensä prikka joka ahistaa jos sen poraa pois teho nousee huomattavasti. Joissakin mopoissa on taasen hukkaputki jonka kautta teho karkaa sen voi tukkia tai rälläköidä pois ja paikata 2mm paksusella pelti palalla

        Sitä sanotaa kyl kuriksi tai kuristukseksi, prikka on hihnavetosis skoottereis


      • Lawetorder
        Mopo Moponen kirjoitti:

        joka laitetaan rajoittamaan variaattorin ulostuloakselilla olevan säädettävän hihnapyörän leventymistä. Se on mahdollisesti suomessa asennettu, jotta saataisiin viranomaisten hyväksyntä. Mopot on valmistettu joillekin muille kuin suomen markkinoille, joissa hyväksyttävä rakenteellinen nopeus on suurempi. Prikalla siis rajoitetaan variaattorin välityssuhteen muutosta (minimi välityssuhdetta).

        Vanhaan tekniikkaan sovellettuna tämä on rajoitin, joka rajoittaa takarattaan kokoa. Toki ennen takaratas oli kiinteä eikä muuttuvahalkaisijainen, kuten variaattorissa.

        Muuten asia ei oikein selviä, kuin tutustumalla variaattorin toimintaan.

        Toki prikkoja voi olla myös virtausten rajoittimina imukanavassa ja pakoputkessa. Niiden vaikutus huippunopeuteen on käsittääkseni pienempi.

        " Kurittomanmoponomistaja

        17.11.2015 22:26

        te tietämättömät kirjoitti:
        Pakoputken alku käyrässä on yleensä prikka joka ahistaa jos sen poraa pois teho nousee huomattavasti. Joissakin mopoissa on taasen hukkaputki jonka kautta teho karkaa sen voi tukkia tai rälläköidä pois ja paikata 2mm paksusella pelti palalla"


        ""Sitä sanotaa kyl kuriksi tai kuristukseksi, prikka on hihnavetosis skoottereis""
        Aivan, sama asia kun kuristaa jonkun hölmön pilliä joka ei tajua mikä on kuristin tai mekaaninen pakopoiston esto, eli lisää pakoputkiston vastapainetta jolloinka kierrosluku pysyy vakiona.

        Se etuvariaattori ei ole kyllä säädettävä, vaan se on itsestään säätyvä ja tuolla prikalla estetään juurikin se ettei etummaisen variaattorin kehänopeus olisi liiallinen eli variaattorihan on iänikuisen vanha keksintö ja on ollut käytössä jopa autoissa ja moottorikelkoissa jo kauan.

        Variaattorin toimintahan on erittäin yksinkertainen ja perustuu muuttuvaan kehäkokoon (vanhatekniikka mopoissa, vaihdetaan vetoakseliin 14 piikkisen tilalle 16 piikkinen ja taakse 38 piikkisen tilalle vaikkapa 36 tai 34 piikkinen jolloinka välityssuhdeluku muuttuu eli etupiikkinen pyörii nopeammin eli kehänopeus isompi ja kun takana on myös pienempi joka välittää voiman vanteeseen jolloinka vanteen kehänopeus kasvaa eli mopo kulkee lujempaa, niin sama on variaattorissa eli kun etummaisen variaattorin kehä pienee eli variaattori levenee ja vetohihna menee syvemmälle jolloin hihna kulkee nopeammin ja vastaava tapahtuu takavariaattorissa eli välityssuhde muuttuu pienemmäksi niin skota kulkee nopeammin, 1:1 on mahdoton koska moottori, ainakaan pienitehoinen ei jaksa enään ottaa kierroksia vaan tupehtuu.


      • Anonyymi

        Jos joku ny kattoo tätä nii mopon rakenteellinen nopeus on 80kmh mutta suomessa ne kuristetaan siihen polkupyöränopeutee joo vähä myöhäs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku ny kattoo tätä nii mopon rakenteellinen nopeus on 80kmh mutta suomessa ne kuristetaan siihen polkupyöränopeutee joo vähä myöhäs

        Ihan tehtaalla ne kuristetaan, koko eussa on se sama 45kmh rajoitus.


      • Anonyymi
        VittuunPoliisit kirjoitti:

        Mulla on puukko ja jos puukotan sillä niin onko puukon myynyt vastuussa siitä puukotuksesta..

        Jos puukkosi on vaix kultaa, ja maxaa 7000€,voit surutta dippailla sitä ohikulkijoiden keuhkoihin. Sama kun on autossa kalliit poppivehkeet (20000€),saapi jytää huuvattaa kuten lystää.


    • ?

      Moponi kulkee tasasella 55 km/h. Mutta sen minkä haluaisin tietää on paljonko se saa kulkea? Meneekö kilvet kun mopo kulkee 55 vai saanko huomatuksen/rikesakon?

      • Prumprum

        Ei siit ainakaa tuu veroi mut jotku sakot ainaki


    • piiittis

      Kuski vastaa tekemisistään. Se on varmaan sulle jo selvinnyt. Lain mukaan 45km/h. Jos mopedi kuitenkin kulkee kovempaa ilman virejäkin kuin tuon sallitun niin mieti miten ajelet ja missä.

      Muun likenteen seassa ajoradalla 55km/h ei näytä pahalta mutta kevyenliikenteen väylällä jalankulkujoita ja pyöräilijöitä, lastenvaunuja työntäviä mammoja pujottelemalla näyttää tahalliselta vaarantamiselta 50 km/h ja vähempikin ja otat jo sakot tai sakot ja turpiin. Mieti missä mitenkin ajelet niin ei tule ongelmia niin helposti.

      100 kg mopo ja lihava poika 75 kg yhteensä 175-200 kg törmätessä pieneen lapseen suojatiellä ja muuallakin voi olla kohtalokasta.

      Tässä tärkein sisältö mopoilijoillekkin: Tilannenopeuden oikeaa tajua arvostavat kaikki järkevät tienkäyttäjät ja valvojatkin elikkäs poliisit.

      • Joopajoojoo

    • poikkeuksiakin

      Mutta vanhat tyyppikatsastetut voivat kulkea enemmänkin, aikoinaan hyväksyttyjä alkuperäisessä kunnossa olevia..

      Niitä ei koske tämä laki kun aikoinaan hyväksytty sellaisenaan tieliikenteeseen.

      Silloin sovelletaan sen vuoden lakia, esim. vuosi 1955 :)

    • fjksldhf34lt34hl

      Taustapeiliä ei esim. tarvitse olla ollenkaan lain mukaan.

    • Nainen 39v

      ostin mopon vakiona, kysyin vielä ostaessani, onko vakio,. No,kun opin ajamaan mopolla, huomasin sen kulkevan yli 80km/h. Vein huonojen ketjujen takia huoltoon ja huomautin, et haluan mopon vakioksi, myyjä sanoi, ettei sitä pysty enää laittaa kulkemaan 45km/h vaan kulkee 55-58km/h, onko ainoa vaihtoehto myydä mopo, koska itse en osaa tehdä sille mitään?

    • Janne-Setä

      Ei näille oikein muuta mahda kun jos kerran sattuvat ajamaan vastaan selvästi kovaa, niin menen eteen ja pamautan turpaan. Sittenpä oppivat ajamaan ainakin kuusankoskella.
      vaaraksihan nämä ovat, sen takia minuakin nämä vituttaa.

      Penskoillahan pitäisi olla vanhemmat mutta kovin on huteraa tämä kasvatus. Pitkin yötä olla juoksulla eikä mitään kotiintuloaikoja.

      Ehkä sitä voisi toimia jonkinlaisena ilmaispoliisina että apinalauma pysyy kotona eikä häiritse ihmisiä ja kadullakulkijoita enää öiseen aikaan. Päivisinkin olisi hyvä hieman rauhoitella kersojen vauhtia.

      Syksyllä tulee taas puihin omenia ja nehän lentävät kovaa. Mädät omenat ovat varsinkin kivoja..

      • mopo mies

        janne olet raskaansarjan idiootti. lyödä nyt 15v poikia turpaan


      • ÄLÄPROVOSOINUORIA

        Ekanakin saisit syytteen pahoinpitelystä, jos löisit lasta turpaan ja toiseksi 15 vuotiaat ovat kyllä jo sen verran vanhoja, että heidän pitäisi itse jo ymmärtää mikä on laillista ja mikä ei. Sinun turpaan vetämiset ja valittamiset eivät siihen auta. Ja vielä lisäyksenä 15 vuotiailla ei tarvitse olla mitään kotiintuloaikoja, etkä sinäkään siitä voi päättää mitä he tekevät, antaa niiden ajaa vaikka koko yö jos haluavat, koska tuskin yöllä nyt ketään on pihalla varsinkaan vanhemmat ihmiset. Tässä taas huomataan miten ihmiset provosoivat nuoria vastaan ihan kuin he olisivat maailman syöpä! Tuskin sinäkään mikään kullannuppu olet ollut pienempänä. Kannattaa yleensä miettiä mitä ennenkuin kirjoittelee yhtään mitään! Ja tiedän kyllä, että tämä koko keskustelu on 2 vuotta vanha, mutta tähän kommenttiin oli aivan pakko vastata.


      • päätä

        Oletko tyhmä vai ihan helvetin tyhmä? Saat päättää itse.


      • ketään_ei_KIINNOSTA
        päätä kirjoitti:

        Oletko tyhmä vai ihan helvetin tyhmä? Saat päättää itse.

        hauskaa?


    • lvjsoenvh

      Tottakai mopot menee vakioinakin yli sen 45km/h mutta jos ersimerkiksi poliisit tulee tarkastamaan mopon ja huomaa sen menevän nopeammin kuin se saisi mennä ( sen 45km/h) niin eihän siitä silloin voi kuskille mitään sakkoja tulla? kun eihän kuski mopoa itse ole viritellyt eikä ajanut liikenne sääntöjen vastaisestikaan. olenko oikeassa?

      • 9+6

        Et ole oikeassa. Jos mopoa käytetään liikenteessä niin kuski on vastuussa siitä että mopo on pykälien mukainen. Jos et tiedä, älä aja..


    • rekisteröityalkuperä

      Ei pidä paikkaansa... vanhat rekisteröidyt 1961 malliset voivat vetää 70km/h luvallisesti, mutta joo näitä ennen 1962.

    • siitäniin1961hyvää.

      Silloin pitää olla tekniikka kunnossa että voi ajaa noin 70km/h ja runko on tietysti raskas ja tukeva.

    • vitun jässit

      ajaisivat suohon vitun 15v mopoäpärät... saatanan tyhmää pallinaamaporukkaa kun ei kelpaa vakiot alle. yhyy yhyy .

    • MITTARIMIES

      Tunkekaa kaikki mopojen omat analogiset ja digitaaliset mittarit perseeseen ja ostakaa SIGMA. Esim. yks kusipää väitti että sen jammu kulkee 74 alamäkeen ja 61 tasasella. No otettiin pieni kisa koulun pihasta ja jäi retardi jälkeen heti. Ite vedin vakio derbillä 54 sigmaan ja 59 analogiseen mittariin. Sitten mutkassa se pääsi ohi ja mä kiihdytin vähän ja pääsin ohi sigmaan 48 nopeudella. VITTU SE HOMO VÄITTI ETTÄ SEN MOPO VOITTAA MINUT MUTTA TOISIN KÄVI SAATANA!!!!! OSTAKAA * * * S I G M A * * * JA ELÄMÄSTÄNNE TULEE HETI PAREMPAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=SIGMA
      JA ON KAIKKI HERKUT MUKANA OIKEE VITUN AJOTIETOKONE, MATKAMITTARI, KELLO, HUIPPUNOPEUS YM.... AHHH JES V I T T U U U !!!!

    • hupaisaa

      No johan... on mittarimato...Tää selvitti... kaiken mopopojujen ajatuksenkulusta. 45km/h eikä enempäti tai Janne-setä vetää kohdalle sattuessa köniin. Sekin vielä... heh heh.

      Mainioita poikia, niitä mopopoikia...

    • Suomen poliisi on ok

      - Jos ajaa kovempaa kun on sallittu niin se on rangaistava teko. Poliisilla on oikeus omaan harkintaan mikä se rangaistus on. Rajoituksia voi olla useita samanaikaisesti, matalin päde.
      - Jos ajaa mopolla joka ei ole rakennettu niin kun tämä malli kuuluu olla, ja se ei ole tyyppihyväksytty, yleisellä paikalla, riippumatta nopeudesta, se on rangaistava teko, riippumatta ajonopeudesta. Poliisilla on oikeus omaan harkintaan mikä se rangaistus on. Poliisi pitää todistaa että ajoneuvo on muutettu niin ettei se enää ole se sama laite ja pitää tyyppihyväksyttää. Elikkä ajoneuvon suurin mahdollinen nopeus ei ole se ongelmallinen asia vaan kyseisen ajoneuvon muuttaminen niin että sen ominaisuudet muuttuvat.

      Jos on ostanut laiitoman ajopelin niin myyjä on velvollinen palauttamaan rahat, tai korjaamaan sen lailliseksi omalla kustannuksella (tai vastaavalla laillisella) , ajopelin voi palautta ja pitäisi ilmoittaa asiasta viranomaisille. Myyjällä ei ole oikeutta epätietoisuuteen.

      Ei ole mahdollista antaa rajaa milloin saa rangaistusta ja milloin ei, se on tilanteesta kiinni. Poliisilla on täysi oikeus rangaista heti kun raja ylittyy.

    • Mies ja man sekä dud

      Minä lähden töihin joskus puoli kahdeksan aikaan. Minulla on aina omatekoinen tutkani mukani ja mittaan sillä vastaan tulevien mopopoikien vauhdit. jos menee vähänkin yli 45 ammun haulikolla pyörän paskaks

      • ttmikko

        Nyt taitaa "Mies man sekä dud" vähän puhua isoja itsestään - tyhmäksi ainakin ittensä tekee. Varmaan tietää että jos jonkun mopoa alkaa haulikolla rikkomaan niin varmasti pääsee iltapäivälehtien etusivulle, ja jos ei satu olemaan poliisi tai iso virkamies, niin vankeuteen tuomitaan. Oikein omatekoinen tutka? Jos sellaisen osaat rakentaa, rakenna siihen samalla automaattihaulikko joka ampuu sen "pyörän paskaks"...


      • Anonyymi

        Lol Ok Ooksä Joku Alabama Ykä Vai hä?!


    • laki perseestä

      Omasta mielestä suomen "mopo" laki on tehty päin persettä. Mopon ja mopoauton maksimi nopeus piteisi olla 60km/h, koska 60km/h on kuitenkin yleisin rajoitus, jos mopo kulkisi yli 65km/h kortti vuodeksi pois ja toiset siirtyisivät vuodella. Jos haluaisi että mopot kulkee sen 45km/h pitäisi niihin laittaa 30 kuutionen kone... Ja perjaatteessa eikö 45 kulkevat mopot juuri haittaa liikennettä, kun autot ohittelevat niitä? Jos mopot kulkisivat 60 ei tarvisi ohitella. Jos mopot kiellettäisi tulisi liikenteestä vasta vaarallinen.. Pojat(tai tytöt) saivisat piikin 16vee ilman minkään laista kokemusta 2 pyöräsistä ja sitten vasta kuolemia tulisi.

      • ttmikko

        Ainakin osittain samaa mieltä. Mopoautot aiheuttavat päivittäin vaaratilanteita. Paljon työn puolesta ajamana näenkin näitä, ja kyllä joskus hirvittää. Vaaratilanteet usein syntyvät siitä kun taajama-alueella ohitetaan, oli sitten nopeusrajoitus 50 tai 60. Ja pahimmassa kunnossa näkemäni mopoautot ovat olleet siinä kunnossa että vaikea on kuvitella kenenkään siitä hengissä selviävän. 50-60 km/h vähentäisi näitä turhia ohituksia taajamassa. Eri asia sitten taajaman ulkopuolella, minne niitä ei pitäisi päästääkään. Minä en ainakaan suostuisi ajamaan mopoautolla rekka perässä takapuskurissa kiinni.


    • liikennepolitiikka.

      Älä huoli. Hiljalleen 60 km/h tiet muuttuvat 50:een ja sitten voi pärryytellä mopoautolla ja mopolla mukavasti 45 km/h muun liikenteen seassa..

    • säämii
    • ???

      Ostin uutena Derbi DRD:n ja kokeilimme mopon huippunopeutta gps laitteeseen. Mopo kulki 52 km/h ja rajahan on 45km/h. En ole virittänyt mopoa enkä vaihtanut osia. Eli mitä minun pitäisi tehdä? Pitäisikö ottaa yhteys mopon myyneeseen liikkeeseen? Takuukin on vielä voimassa.

      • Skootteristi

        Aja sitten 45 km/h. Onhan se mukavampi mennäkin kun on vielä vähän reserviä eikä rajoitin hakkaa.
        Mutta onhan myyjäliike käsittääkseni vastuussa ja korjaa asian, jos on sellainen liike joka vastaa asioistaan. Kaikki kun ei ole.
        Ja olen kyllä saanut sellaisen käsityksen että poliisi kylllä tällaisen hyväksyy. Se voi kyllä olla tapauskohtaista, riippuen poliisista ja siitä kuinka paljon sille vittuilee.
        Sillä ainakin luulisi selviävän että jos eivät takuuhuollossa nopeutta suostu rajoittamaan niin katsoo että pystyy todistaamaan että näin on käynyt. Se onnistuu vaikka niin että käy paikan päällä todistaja mukana tai nauhoittaa puhelun. Vinkkinä tähän että jos nauhoitat puhelun niin kerro se vastapuolelle niin mennään lain rajoissa.


      • slls

        helvetin torvi etkö ole yhtään lukenut mistä täällä on puhuttu ??????,joo kyllä sun kannattaa viedä helevetin äkkiä takasi liikkeeseen moposi ettei vaan tule sakkoja


      • slls

        helvetin torvi etkö ole yhtään lukenut mistä täällä on puhuttu ??????,joo kyllä sun kannattaa viedä helevetin äkkiä takasi liikkeeseen moposi ettei vaan tule sakkoja


      • slls

        helvetin torvi etkö ole yhtään lukenut mistä täällä on puhuttu ??????,joo kyllä sun kannattaa viedä helevetin äkkiä takasi liikkeeseen moposi ettei vaan tule sakkoja


      • jebbbbbbbafffgggäås

        helvetin torvi etkö ole yhtään lukenut mistä täällä on puhuttu ??????,joo kyllä sun kannattaa viedä helevetin äkkiä takasi liikkeeseen moposi ettei vaan tule sakkoja


      • jebbbbbbbafffgggäås

        helvetin torvi etkö ole yhtään lukenu
        t mistä täällä on puhuttu ??????,joo kyllä sun kannattaa viedä helevetin äkkiä takasi liikkeeseen moposi ettei vaan tule sakkoja


    • TOSI ASIA!

      riippuu vähä poliiseista ja kireydestä. jos niiltä aamukahvi jää pois ni päivä menee päin vittua ja saa sakot jo 46km/h XD

    • NakkisXD

      Riippuu poliisista. 45km tunnissa

    • Talihintti tiainen

      Hei saako viritetty rollaattori kulkea 25kmh?

    • ,.l-ÖÄ_.

      Miksi ihmeessä joku antaa poliisin kokeilla mopoaan.Minä aikoinani opetin pojalleni sellasen piuhapatentin ettei poliisi saa mopoa käyntiin.Oppi oli keuruulaiselle mopopojalle todella tarpeen ei kertaakaan lähtenyt kilvet vaikka poliisin epäilys oli kova.Mopo saa käymättömäksi pienin konstein ja taas poliisin lähtiessä voi moponkin polkasta käyntiin.

      • vakio-ajaja

        mutta miksei sitä missään voi ihan suoraan lukea tuleeko esim. 50 km/h kulkevasta moposta nyt sakot, varoitus vai kilvet kokonaan helvettii? ja poliisistahan tuo riippuu pitkälti ku on kaverilta kilvet lähtenyt 46 km/h kulkevasta moposta :D


      • Mieli Valtaa
        vakio-ajaja kirjoitti:

        mutta miksei sitä missään voi ihan suoraan lukea tuleeko esim. 50 km/h kulkevasta moposta nyt sakot, varoitus vai kilvet kokonaan helvettii? ja poliisistahan tuo riippuu pitkälti ku on kaverilta kilvet lähtenyt 46 km/h kulkevasta moposta :D

        Siksi, että poliisille pitää jättää tilaa mielivaltaan ja kyykyttämiseen.


      • Anonyymi

        voitko opettaa kyseisen tempun :D


    • Ei riitä raha

      Mopoa saa virittää kulkemaan niin paljon kun huvittaa ja ajaa suljetulla alueella.
      Eiku vaa Suomea ostamaan...

    • Viddu mage
    • yammumies

      ahahhahah mun mopo kulkee 55 mut sitte on pikku jekku jonka jälkee menee jo 100 niin et fuck the cops

    • Vakiot ovat perseest

      yhessä videossa mis tyypit ajaa 57-59kmph niin niiltä lähtee kilvet ja sit tulee sakkoa 20e ja kilvet lähtee ja tais olla niitte takas saanti jotai 60e niin että 80euroa tulee rapsua noin 60kmph kulkevasta moposta, ja vitut kenelläkää menee vakiona yli 50kmph jos luulette ett teidän kiinalaisten skobien mittarit ei kuse niin "facepalm"
      Ja mun Derbi meni vakiona ryyppy päällä jopa 55 loivassa alamäessa mut ilma ryyppyä mittarin mukaa 48 todellista vissii se 45, mut en vitus rupee ajaa vakiolla eli isompi eturatas 12h eteen, sen avulla pelkästää menee 55kmph ja sit isompi suutin ja sit jossai välis tehari XD mut ku teharin oon laittanu niin välit 11-70 niin en usko ett menee yli 65kmph ja saan ajella siinä pelossa ett tulis 80e rapsut. Mut mut, ajan mielummin 80e pelossa rapsuista ku vakiolla, koska on per****tä
      ajella 50kmph alueella jossa jotkut vidun autoilijat koittaa tehä vaaralliasia ohituksia, mut nykyää ajan tahallaan 45 ja ku ne koittaa ohittaa niin niin pistän kaasua ett menee 55. XD Toivottavasti joki vidun talipää tajus jotai :DD

      • derbi 0/5

        Khyl mu kymco k pipe kulkee tasasella vakiona 60 derbi on vaan paska hommaa tehari nii paska voi liikkuakki


      • KuhaOnDööpi

        Eikös derbeissä.gilerois ja apikois oo 13 vakio rattaana ees ?


      • KuhaOnDööpi
        KuhaOnDööpi kirjoitti:

        Eikös derbeissä.gilerois ja apikois oo 13 vakio rattaana ees ?

        Ei kun taiski olla et 11 - 53 ? :D


    • Mitämitämitämitä

      ^Hanehanhi :D

      55-60kmh on kilpien lähtöraja mutta hyvin poliisikohtaista, suurin osa ottaa vasta 60kmh jälkee, ja sit jos vakiomopo kulkee 55 ja siitä viedään kilvet ja katsastuksessa ei huomata mitään viritystä niin mitätöidäänkö sakot?

      • suomenmopolakionpaska

        Mull o sillee et mulla on tuo hm crm vakiona kulkee 55 kytät kokeili meni sen 55 kilvet vittuu ja sakot... MINKÄ MÄ SILLE VOIN ET MENEE VAKIONA 55 EN VITTU MITÄÄ turhaa sakot ja kilvet pois..


    • aleksei.milenkov1

      mul on solifer sm mut hondan kone ni se kulkee vakiona 70 ni ei tuu koskaa maijjat peräs vaik sattu kerra ajaa vastaa ku oli 40 alueel 55 ei oo vissii väliä et onko viritetty vai virittämätön 50cc

    • Suitsapevekki

      Itse otin mun vanhan Suzuki PV:n taas käyttöön. Makasi monta vuotta tallissa, ajelin sillä pihalla ja tiellä hieman, kulki lärryyttäen 40kmh. Painoa minulla on 100kg kolmikymppinen mies.

      No ei siinä, tilasin vanhan kunnon Malossin 80cc sylinterin ja 25mm Mikumi kaasari löytyi jo varastosta. Pakoputken poltin kunnolla auki nuotiossa ja ajelin uuden sylinterin huolella sisään.

      Tein radan isolle tontilleni ja 100kg pikku suskan päällä on todella köykästä tavaraa tuolla sylinterillä 14/35 väleilä. Laite on mukava ja pelottavan tehokas. Ei tuolla malta olla ajelematta tuota isohkoa rataa pitkin, todella hauska laite.

      Lasten en anna tuolla todellakaan ajaa, nakkaa nurin heti.

    • nyky laki

      Elikkäs jos sun mopo kulkee sen 64km/h ja poliisi huomaa sen niin ne antaa sulle varoituksen tai sitten tulee vähän sakkoa ja nehän sanoo aina että sillä ehdolla että laitat vakioksi. Ei ne välitä jos sä ajat rajoitusten mukaan eikä kulje yli 65km/h. Muuten tulee kevari verot

      • Tai jos on vittumainen poliisi, vaikkapa J Tikka, niin voi lähettää tiedot maksamattomista veroista trafille.

        Ja verohan on 9,8% nykyarvosta eli helposti mennänä 50€ luokkaan


      • minäkö_aasi

        Jaaha, 1516 on laajentanut asiantuntemusalaansa.


    • OnkoONniilo22

      mopon rakenteellinen nopeus on melkein jokaisessa euroopan maassa 80 kmh joka on mopolle vähän liian iso mutta tuo suomen 45kmh on perseestä minun mielestä suomessa mopo saisi kulkea ainakin 60 kmh ja maksimi olisi vaikka 70-80 kmh. Se mopon moottori ei tykkää yhtään jos sillä koko ajan pitäisi vain 45 kun sen pitäs kulkee 60 miksi tätä nopeutta ei voida vaihtaa siihen min.60 kmh olisin silloin tyytyväinen:)

    • Ins.yamk

      Rakenteellinen nopeus ei ole huippunopeus vaan suunnittelu nopeus. Eli mopon pitää kestää jatkuvaa 45km/h ajoa rikkoutumatta.
      Kaikki suomeen tuodut mopot ovat varmasti tämän kestäviä. Esim. Derbi DRD.n rakenteellinen nopeus on tehtaalla rakenteellisen nopeuden testien mukaan n. 120km/h. Suurin nopeus suurimmalla vaihteella täydellä kaasulla. Tehot 7.2kW ,kierrokset 12000rpm, välitykset 15- 38.
      Suomessa mopot on pakopuolelta kuristettu. tehot 2kW, kierrokset rajoittimella 5500rpm. Välitykset 11-56. Näillä kulkee n.50km/h.
      KUN POLIISI ANTAA SAKOT RAKENTEELLISEN NOPEUDEN YLITYKSESTÄ on silloin väärässä. Koska nopeus ei ole rakenne! Tuulivoimalallakin on rakenteellinen nopeus vaikka pysyy paikallaan. RAKENTEELLINEN NOPEUS ON SUUNNITTELUNOPEUS EI HUIPPUNOPEUS.

      • Kannattaa muistaa että Suomessa ei ole bensiinikäyttöisissä mopoissa tehorajaa...

        Eli tuo 7,2kw on täysin laillinen suomessa, kunhan nopeus ei ylitä 45km/h


    • Potuttaaniin

      Miksi mopoissa pitää olla niin hirveä ääni, joka korostuu vielä kun ajavat laumassa yöllä joskus kahden paikkeilla??? Voi aikoja, voi tapoja!!!!

    • Moponopeus

      Jos mopo kulkee 60km/h niin sitten tulee automaattisesti kevari vero ja kilvet pois

    • koheltaja.1

      Mulla oli 70 luvulla mopo joka kulki 95km/h .No polliisit sitten pysaytti ylinopeudesta ja ei ollut kyparaa kun sita siihen aikaan ei tarvinnut lain mukaan.

      Kokeilivat vaan jarrut painaen kerran kahvasta ja sanoivat etta usvaa vaan putkeen ja hyvaa matkaa.

    • Boyboy94

      Ostin mopon moposportista ja sitä ei ole viritetty ja se kulkee 55-60km/h ja jos ajan 60km/h alueella 60 saanko sakot🤔

      • Saat. Mopo kulkee yli 45km/h joten se voidaan luokitella kevariksi jos se sellaisen vaatimukset täyttää

        Sakot saat jokatapauksessa, jos voidaan tulkita kevariksi niin lisäksi autoveroa tulee 9,8% mopon nykyisestä arvosta


      • näin_se_menee

        Jos ajat mopolla yli sen ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen, joka on 45 km/h saat sakot.

        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 3 § kohta 1.f
        Ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:
        kaksi- ja kolmipyöräisen mopon ja kevyen nelipyörän 45 kilometriä tunnissa, kuitenkin pienitehoisen mopon, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon 25 kilometriä tunnissa moottorilla ajettaessa;

        Rangaistus tulee liikennerikkomuksesta, tieliikennelaki 103 §.

        Siitä ei tule rangaistusta, että sillä sinänsä pääsee yli 45 km/h, ellei mopoa ole muutettu teknisesti. Vasta mopon teknisten ominaisuuksien muuttaminen siten, että se ylittää mopon rakenteellisen nopeuden (myös 45 km/h), on rangaistavaa ajoneuvorikkomuksena, ajoneuvolaki 96 §. Jos mopoa on muutettu niin paljon, että sen ajoneuvoluokka muuttuisi, tulee maksettavaksi sitä ajoneuvoluokkaa koskeva lisävero. Tällöin rangaistaan myös kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta, jollei ajoneuvon kuljettajalla ole sitä luokkaa koskevaa ajo-oikeutta rikoslain 23 luku 10 §.


    • tässäteille

      no mulla on kurit pois mut laitan 11/62 välit nii menee alle 60 ni ei tuu mitää

    • Anonyymi

      Pakoputken painelaakerin vaihto suurempaan nostaa mopon nopeuden varmasti yli 85 km/h jopa vähän enemmänkin.

    • Anonyymi

      Oma detsi kulkee 130kmh poliisi pysäytti ni laitoin nappirajoittimen päälle ei sakkoja tai huomautusta mutta kuumotus oli

    • Anonyymi

      Minulla on auto joka kulkee 1.000 km/h. Mutta ei tule sakkoja, kun laitan häiveominaisuudet päälle napista. Silloin ei näy tutkassa eikä tolppakamerakaan saa kuvaa.

      • Anonyymi

        Ok Bossman


    • Anonyymi

      Minuakin kyllä ketuttaa tuo 45km/h. Mopothan ei
      Saa kulkea enempää kuin 45, koska niissä ei ole tarpeeksi laadukas runko ja jarrut koviin nopeuksiin.... en ymmärrä sitä, että melkeen kokaisessa mopossa on nykyään kevarin jarrut ja runko. Mikä ihme siinä on että vain suomessa se on 45km/h. Mene amerikkaan niin saat ajaa mopolla 120km/h?!?!

    • Anonyymi

      Onko mitään vinkiä miten saisi mopon kulkemaan hidampaa menee 60kmh ja pitäs saaha siihen 45kmh

      • Anonyymi

        Vaihda eturatas pienempään
        Sit mopon pitäis kiihtyy nopeemmin ja huippunopeus tippuu vähän


    • Anonyymi

      Ite oon sitä mieltä et mopot sais kulkea vaikka esim. 55-65, koska silloin mopoilijat pysyisivät 60 alueella liikenteen mukana eikä syntyisi vaaratilanteita, kun autoilija lähtee ohittamaan. Nykyaikaisissa mopoissa/skoottereissa on kevari luokan jarrut ja ne pysähtyy hyvin. Tehtaalta tullessa mopot kulkevat sen mitä ne kulkee noin. 60-70 mutta Suomeen maahantuoja kuristaa ne kulkemaan vähemmän. Mutta kuristus pilaa mopoa, kaikki paska jää putkeen ja kone ei käy kunnolla. Eihän mikään mopo Suomessa kulje 45km/h, vaan ne kulkee vähän enemmän(kyllä niitäkin on, jotka kulkevat 45 tai vähemmän). Samalla poliisin työ helpottuisi, kun ei tarvitse ratsata mopoja sekä nuoret säästyivät sakoilta yms.
      Mutta minkäs teet kun Suomen hallitus on tämmöne :(

    • Anonyymi

      Lähteekö kilvet jos mun beta kulkee siis ihan vakio kurit paikalla nii rajotin poistettu kulkee tasaaella 62,63 alamäkeen 64?

      • Anonyymi

        Lähtee.


    • Anonyymi

      55km/h ois hyvä. 45km/h hidastaa liikennettä.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä!


    • Anonyymi

      Aja rajotusten mukaa ni ei tuu mitää ite ajoin 70cc mankilla missä on tehari mikä röpöttää iha mukavasti poliisit selän takana ni ei ne pysäyttäny ku ajoin nätisti liikenne sääntöje mukaa eri asia jos sitä pommitetaa nokka pystyssä joka kaarteeseen

    • Anonyymi

      Mopo poliisin auton perässä ja niiden pakoputki vuotaa liikaa veto polttoainetta mopolle niin ei nyt heti olla Motorola ei nosta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe