Kuuro/kuuromykkä-?

marella

Kuka on kuuro ja kuka on kuuromykkä?

Minulle on opetettu, että kuuro ei kuule eli on kuuro

Joku aika sitten minulle opetettin, että mykkä on ihminen, joka ei pysty kommunikoimaan millään kielellä.

Eli jos yritän kommunoida kuuron ihmisen kanssa, niin onkoi han kuuro vai mykkä?

18

7815

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TimoSoini

      no riippuu puhuuko hän?

    • syntymäkuuro.

      kuuromykkä on vanha-aikainen sana. Käytetään nykyään "kuuro" tai viittomakielinen. Olen itse asiassa syntymäkuuro.. En pidä jos joku sanoo minulle kuuromykkä. Inhottava ja loukkaava tuo sana kuuromykkä. Olin tehtaalla töissä ja eräs akka sanoi toisille ihmisille että olen kuuromykkä. Kyllä olin tympääntynyt tuohon sanaan.Toivottavasti jotkut ihmiset ottavat huomion kuurojen asemaa ja voitte sanoa pelkkä kuuro tai viittomakielinen, Olisin kiitollinen.

      • Työmaalla käytetään kuuromykkää syntymäkuurosta asiakkaasta. Siksi kysyin että onko kuuromykkä joku 'oikea' nimi kuuroudelle.

        Maanantaina kybällä palautetta jos joku sanoo asiakasta kuuromykäksi?


    • kuuromaijameikäläine

      Mykkä ei kykene kommunikoimaan kirjoittamalla, puhumalla eikä viittomalla. Kuuromykkä on järkevä sana vain jos kuuro ei kykene edes viittomalla. Kuuro, joka ei puhu mutta viittoo tai kirjoittaa ei ole mykkä. Mykkyyden aiheuttaja on joko kova trauma tai syvä kehitysvamma tai autismi. Jos kommunikoit kuuron kanssa onnistuu kirjoittamalla tai puhumalla, hän ei ole mykkä. Mutta jos kuuro kirjoittaa huonoa suomea, otathan huomioon ettei suomenkieli ole kuuron äidinkieli. Samoin joku ulkomaalainen kirjoittaa kömpelösti suomea.

    • Siinä kai.

      En tykännyt sitä sana kuuromykkä,mutta käytetään aivan kuuro tai ihan viittomakielinen.Olen itse vaikeasti huonokuuloinen eli sanotaan kuulovammainen.Käsitän niin että mykkä tarkoittaa ettei pysty puhumaan kuin kurkun torven olisi poikki,eikö vaan?On muutamaa kuurot jotka olivat osanneet puhumaan ja myöhemmin ilman puhumalla liian pitkään niin unohtuu miten puheen tavalla.Ei se tarkoittaa näin mykäksi.Minusta kuulostaa "kuuromykkä" aika töykeältä eikä tuntunut sopivalta.Vaikka hän olisi mykkä,mutta entä jos vaikea ilmastuu puheen kielellä?Se voi jopa kirjoittamalla tai viittomalla sekä puhumalla tai miten vaan mikäli he osaavat kommunikoida.Viitottu puhe tarkoittaa että pärjää kuulevien kanssa kommunikoida kuten kuurojen kanssa viittomalla.

    • Mietin vaan

      "Mutta jos kuuro kirjoittaa huonoa suomea, otathan huomioon ettei suomenkieli ole kuuron äidinkieli. Samoin joku ulkomaalainen kirjoittaa kömpelösti suomea. "

      ^^ Jos kerran suomalaisen kuuron äidinkieli ei ole suomi, vaan vittomakieli, niin tarkoittaako se sitä että kun hän ajattelee jotain, niin ei ajattele suomeksi vaan viittomakielellä, eri viittomat vaan viuhtovat siellä pään sisällä?

      • Anonyymi

        Se on totta🙏🙏🙏


    • Oma kieli?

      Siltä näyttää, että syntymäkuuron/viittomakielisen ajattelu sujuu omalla kielellä, missä on vahvasti mukana syntymäkuuroja/viittomakielisiä läheisiä omassa elämässään.
      Minä taas synnyin syntumäkuurona kuuleville vanhemmille. Itse mietin joskus, mitä ajattelen omissa aivoissani? Syntymästäni alkaen käytettiin paljon kotikieltä, ns. elekieltä, kuvia ja huulioita. Kuulevat vanhempani käyttivät paljon kuvia, mm. valokuvia. Kotikieltä käytettiin, mutta se ei ollut puhdasta viittomakieltä. Olen syntynyt 1950-luvulla... Kai se kertoo paljon.
      Nykyään pärjään omalla tavallani elämässä.
      Kai viittomakieltä käyttävä osaa jollakin tavalla kommunikoida ulkomaalaisen kanssa, mm. pantomiimikan kautta.
      Mykkä-sana on nykyään vanhentunut käsite. Käsittääkseni reaalisesti elävät nuoret ihmiset käsittävät sillä tavalla, että mykkä ei puhu, ei ilmaise millään tavalla. Mutta jään nyt miettimään, onko autisti sitten mykkä? Kun vain läheiset ymmärtävät hyvin autistia, mutta ulkopuoliset taas eivät???

    • sinityttö

      Kuuro ei kuule, ja mykkä ei pysty puhumaan. Tunnen yhden kuuromykän ihmisen, joka ei kuule, eikä myöskään pysty puhumaan.Tämä on käsitykseni kuuromykästä.

      Tuntemani ihminen lukee huulilta, kun toinen puhuu kohti niin, että hän näkee puhujan kasvot, ja tarpeeksi hitaasti. Voi myös kirjoittaa paperille.

      Useinhan joku toinen aisti tai taito terävöityy, kun jokin aisti puuttuu. Kuten huulilta luvun voi oppia.

    • nainen852

      jos kuuro on syntymästään asti kuuro ni siitä käytetään syntymäkuuro. olin hiljattain kuuron opettajan opetuksessa oppimass viittomakieltä, sitten kun jokui kysy onko hän ollut aina kuuro ni hän käytti nimitystään kyllä olen syntymäkuuro.

    • tietoinen2

      Kuuro ei kuule, eli hän viittoo ja voi myös puhua, mutta kuulostaa eriltä ja ei täysin hyvin puhu.
      Mykkä on taas ihminen joka ei pysty puhumaan, eli hän viittoo, mutta hän kuulee.
      Kuuromykkä on kuuro ja hän ei pysty puhumaan, mutta viittoo. Eikä hän kuule.

      • Normaali kuuro

        Olet epätietoinen2. Kuuromykkä on loukkaava nimitys nykyään. Kuuro, joka ei puhu mutta voi viittoa tai kirjoittaa ei ole kuuromykkä. Loogisesti kuuromykkä tarkoittaa ettei kuuro pysty edes viittoa. Esim. syvästi kehitysvammainen kuuro. Älä erehdy enää käytä sitä kamalaa nimitystä normaalista kuurosta.


      • hämmästynyt
        Normaali kuuro kirjoitti:

        Olet epätietoinen2. Kuuromykkä on loukkaava nimitys nykyään. Kuuro, joka ei puhu mutta voi viittoa tai kirjoittaa ei ole kuuromykkä. Loogisesti kuuromykkä tarkoittaa ettei kuuro pysty edes viittoa. Esim. syvästi kehitysvammainen kuuro. Älä erehdy enää käytä sitä kamalaa nimitystä normaalista kuurosta.

        Jos joku tuota sanaa käyttää vilpittömästi tiedottomana siitä, että se (ilmeisesti) on loukkaava sana, on siitä mielestäni turha tuohtua. Ystävällisesti voi häntä siitä sivistää, ettei se nykypäivänä ole enää sopivaa.
        Itselleni sanan loukkaavuus tuli esille tämän keskustelun myötä, aiemmin sana on ollut minulle täysin neutraali.


    • aedthyfdsh

      Mykkyys (mutitas) on puhevamma ja tarkoittaa kyvyttömyyttä puhua. Puhumattomuuden taustalla on usein aivosairaus, aivotoiminnan synnynnäisia puutteellisuuksia tai myöhemmällä iällä aivotautien vaikutuksesta syntynyt afasia. Lapsilla syynä voi olla nielurisojen turpoaminen tai kehityksen viivästyminen. Mykkyys voi liittyä esimerkiksi kehitysvammaan. Henkilöstä, joka kärsii mykkyydestä, käytetään termiä mykkä.

      • sdfhggas

        Afasia tarkoittaa puheen ymmärtämisen ja tuottamisen vaikeaa häiriötä, joka johtuu dominantin aivopuoliskon toimintahäiriöstä, vaikka älykkyys sekä aisti- ja lihastoiminnot ovat normaalit. Afasialla tarkoitetaan myös mitä tahansa aivovammasta johtuvaa kielellistä häiriötä, kuten sanasokeutta, sanamykkyyttä tai kirjoituskyvyttömyyttä.


    • KuulevaKuuro

      Kuuromykkä pm on erittäin loukkaava ja halventava sana. Sen käyttämistä kannattaa välttää.

    • Anonyymi

      Mitenköhän joskus pärjättiin kun kaikesta ei tarvinnut loukkaantua

    • Anonyymi

      Karskuinen mykkä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe