Homojen itsemurhat?

Joku tyyppi

En nyt voi sanoa, että olisin mikään alan asiantuntija, ja siksi kysynkin teiltä. Olen kuullut, että noin neljäsosa alle 20-vuotiaista homomiehistä ainakin miettii itsemurhaa. Aikamoinen järkytys, ja varmaankin useampien mielestä asialle pitäisi tehdä jotain, niin myös minun. Miten teidän mielestä voisi auttaa henkilöä tässä tilanteessa? Onko parasta vain olla hiljaa, vai voiko itse tehdä jotakin muutakin, kuin olla lietsomatta tulta? Ehkä vähän outo kysymys, mutta oikeasti haluaisin auttaa jotenkin, en vain oikein tiedä mitä yksi ihminen tälle asialle voi...:/

36

1976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gaypoika

Vaikeepa sille varmaan on mitään tehä... tuskin ne itsemurha-ajatukset yksistään johtuu siitä homoudesta. Uskoisin ainakin, että monille se tulee mieleen silloin kun esim joku läheinen ei hyväksy homoutta. Tämän verran osaan sanoa oman kokemuksen pohjalta.

• 27v_14+16

Multa on kaks homoa kaveria päättäny päivänsä ennen 25v ikää. Ja on monella muullakin ollu vaikeita 'kausia'. Ei voi kuin kysyä että miksi, ne kaksikin oli ollu kaapista ulkona jo vuoskaudet ja niin iloisia ja positiivisia. Sitte yhtäkkiä vain... toinen vetäs ranteet ja toinen lääkkeillä.

Sitten on muutama sellanenkin joita en tuntenu sen ihmeemmin, yhtäkkiä vaan facebookissa tulee niitä RIP-tilapäivityksiä. =(

Vaikeaa siinä on mitään tehdä kun ei ulospäin mitään tajua... ja vaikka tajuais niin hankalaa se on mitään tehdä myöskään, kun saarnaaminen ei auta yhtään. Kait ainoa keino olis ympäristön muokkaaminen, että kävelis sitten itte käsi kädessä jonkun pojan kanssa näkyvillä aina kun voi, että kaappihomot ja muutkin uskaltaisivat.

• Ei se syy

aina heteroissakaan ole, vaan homotkin voivat olla toisilleen todella ilkeitä. Varsinkaan nuoret eivät ajattele toisten tunteita, empatiakyky kehittyy vasta aikuisena, jos sittenkään.

• Misfortuned

Yritin hakea apua, koska en voi hyväksyä omaa homoseksuaalisuuttani. Aluksi päätin, etten tapa itseäni ennen 25. ikävuottani, mutta enää en kestä. Psykiatri ei ollut ollenkaan kiinnostunut ongelmastani eikä kukaan muukaan. Helppo heteroiden on sanoa, että hyväksy itsesi kun eivät samanlaista taakkaa kanna mukanaan. Homous on hirveimpiä asioita koko maailmassa, koska sitä ei voi valita ja se pilaa koko elämän, jos ei halua olla homo. Ei voi saada omia lapsia ja ikuinen häpeä. En halua sellaista.

Minua yksinkertaisesti kuvottaa ajatus, että jos haluan rakkautta niin joudun hakemaan sitä toiselta mieheltä. Ironisinta tässä on se, että seurustelen. Poikaystäväni tietää ongelmani, muttei ole jättänyt minua vaan tunkee väkisin elämääni, vaikka olen sanonut, että hän pilaa oman elämänsä samalla. Miksikö olen suhteessa, sitä en ymmärrä itsekään ja vielä vähemmän ymmärrän sitä, miksi joku haluaa olla suhteessa ihmisen kanssa, joka ei hyväksy omaa seksuaalisuuttaan. Yksinäisyyden pelkoa varmaankin, koska minulla ei ole ystäviä juurikaan ja poikaystäväni olen tuntenut muutamia vuosia. En ole kuitenkaan onnellinen. Haluaisin olla sinkku, mutta koska poikaystäväni on liian mukava ihminen en yksinkertaisesti voi ilman maailmaa järisyttävää riitaa katkaista suhdetta. Tunteet pitäisi saada molemmin puolin tuohtuneiksi, muttei ole syytä riidellä. Hänessä on asioita, jotka saavat minut ärsyyntymään ja vihastumaan, mutta hänessä on enemmän hyviä puolia kuten se miten hän haluaa pitää minusta huolta. Hän rakastaa minua, mutten rakasta häntä. Hän tietää kaikki ajatukseni homoudesta ja onnettomuuteni, joten hän on itse ottanut riskin pysyessään tässä suhteessa ja aikuisena ihmisenä tietää mitä on tekemässä. Rakkaus sokaisee ja hän ei sitä ymmärrä.

Hän ei yksinkertaisesti voi uskoa, että saattaa satuttaa itsensä pahasti, jos minä löydyn joku päivä kuolleena. En ole kieltänyt häntä olemasta yhteydessä minuun, vaikka vietämme todella paljon aikaa yhdessä. Ajattelen, että minulla ei ole mitään menetettävää, vaikka hän luonani pyöriikiin. Hän tosin joskus uhkasi tappaa itsensä jos minä tapan itseni. En halua, että oma kuolemani aiheuttaa toisen ihmisen kuoleman, mutta äitinikin sanoi, ettei hänkään jaksa elää jos minä kuolen. Uskoisin kuitenkin, että he molemmat jatkaisivat elämää surutyön jälkeen. Aiheuttaisin kärsimystä, mutta minä olen se joka kärsii nyt. Olenko minä aina se välitilassa oleva, joka sietää kaiken paskan sillä aikaa kun muut ovat onnellisia ympärilläni? Koko elämä on aina ollut paskasankona olemista. Joku kärsii kuitenkin. Se olen joko minä tai läheiseni. Minun kuolemani varmasti jättää jälkensä, mutta kyllä he siitä selviävät. Tai no en minä sitä voi tietää. Jos jatkan tätä elämää, sekoan jossain vaiheessa pahasti. Onko se sitten läheisilleni parempi, että olen elossa, mutta suljettuna jonnekin sairaalan osastolle pysyvästi lääkehuuruissa koko lopun elämäni ajan? Jos he haluavat nähdä minusta sellaisia viimeisiä muistoja niin kai tässä on pakko antaa elämän paiskoa itseäni niin kauan, että hajoan todella pahasti. Homous tuhoaa elämäni pala palalta päivä päivältä. Koko tulevaisuus on pilalla. En koskaan saa kokea oman lapsen syntymää, en häitä enkä mitään sellaista mitä pienempänä luulin kokevani aikuisena. Homon elämä ei ole sitä mitä haluan.

• Jotkut vaan

eivät osaa pistää pääkoppaansa järjestykseen. Minulle se ei ole koskaan ollut ongelma, vaikka olen kokenut enemmän pahaa, kuin useimmat.

Mitä jos miettisit yhden asian kerrallaan niin kauan, että tajuat miten merkityksetön se on kaiken maailman pahuuden rinnalla ja maailmaa taas ei voi parantaa murehtimalla.

Lapsi kuvittelee olevansa maailmannapa ja jotkut aikuisenakin. Yksilö on tärkeä, mutta vain pieni osa maapallolla. Asiat täytyy osata suhteuttaa, mutta jos siihen ei itse pysty, niin ehkä joku ammattilainen osaa auttaa keskusteluilla tai lääkkeillä. Itsemurha on kuitenkin se typerin ja itsekkäin ratkaisu.

• Misfortuned..
        Jotkut vaan kirjoitti:

eivät osaa pistää pääkoppaansa järjestykseen. Minulle se ei ole koskaan ollut ongelma, vaikka olen kokenut enemmän pahaa, kuin useimmat.

Mitä jos miettisit yhden asian kerrallaan niin kauan, että tajuat miten merkityksetön se on kaiken maailman pahuuden rinnalla ja maailmaa taas ei voi parantaa murehtimalla.

Lapsi kuvittelee olevansa maailmannapa ja jotkut aikuisenakin. Yksilö on tärkeä, mutta vain pieni osa maapallolla. Asiat täytyy osata suhteuttaa, mutta jos siihen ei itse pysty, niin ehkä joku ammattilainen osaa auttaa keskusteluilla tai lääkkeillä. Itsemurha on kuitenkin se typerin ja itsekkäin ratkaisu.

"Lapsi kuvittelee olevansa maailmannapa ja jotkut aikuisenakin. Yksilö on tärkeä, mutta vain pieni osa maapallolla. Asiat täytyy osata suhteuttaa, mutta jos siihen ei itse pysty, niin ehkä joku ammattilainen osaa auttaa keskusteluilla tai lääkkeillä. Itsemurha on kuitenkin se typerin ja itsekkäin ratkaisu."

Se, että jos en halua olla homo, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisin itseäni maailman napana! Eikä sekään, jos haluaisin kuolla asian vuoksi. Joo lapset kärsivät Afrikassa, ne kärsivät siellä elän tai en. Minä en asialle mitään voi. Heidän elämänsä on siellä kamalaa ja elintaso on huonompi kuin minun. Siltä kantilta ajateltuna itsemurha homouden vuoksi olisi itsekästä, kun on ihmisiä, joilla on isompia ongelmia. Mutta se ei hyödytä ketään, eikä vaikuta etenkään niihin Afrikan lapsiin, jos jatkan surkean elämäni elämistä ja kärsimistä. Yksilö on tosiaan yksi pieni tähti muiden joukossa, eikä yhden tähden sammuminen koko maailmaa kaada. Minulla ei kuitenkaan niin suurta lähipiiriä ole tai ystävämäärää, että minua isoin joukoin jäätäisiin kaipaamaan. En kaipaa ihmisiä ympärilleni niin paljoa, koska vihaan monia ihmisiä. Kaikenlisäksi jos siltä kantilta katsotaan, lähipiirilleni on pitkällä aikavälillä helpompaa kestää kuolemani kuin olla jatkuvasti kuulemassa itsemurhayrityksistäni, sairaalajaksoista ja ties mistä onnettomuuksista. Se on palvelus heitä kohtaan, koska se ajan kanssa ymmärtäisivät, että olen vihdoinkin saanut rauhan.

"Itsemurha on kuitenkin se typerin ja itsekkäin ratkaisu."

Mielestäni itsekkäämpää on pitää joku ihminen väkisin elossa oman onnellisuuden vuoksi. Lopputulos on aina kuitenkin sama; joku kärsii kuitenkin. Se on joko läheiset tai minä. Jos minä tapan itseni niin kyllä he siitä selviävät tai sitten eivät. En voi tietää. Jos pidän itseni elossa, olen laitoshoidossa kärsimässä. Voittaako kukaan siinäkään tilanteessa? Läheisenihän varmaan innoissaan odottavat, että milloin pääsevät ravaamaan sairaalaan katsomaan minua ja voivottelemaan taas miten pahasti on käynyt.

" Asiat täytyy osata suhteuttaa, mutta jos siihen ei itse pysty, niin ehkä joku ammattilainen osaa auttaa keskusteluilla tai lääkkeillä."

Taas näitä jotka luulevat mielenterveyslääkkeiden olevan taikapillereitä, jotka pystyvät muuttaman ihmisen persoonan ja koko maailmankuvan sateenkaaren väreillä höystetyksi paratiisiksi. Voi kun se olisikin mahdollista, mutta kuten minulle on ammatti-ihmisetkin sanoneet; he ovat silti ihmisiä eivät pysty ihmeisiin eikä lääkkeistäkään aina ole apua. Itse olen useammasta lääkkeestä saanut vakavia sivuvaikutuksia tai en minkäänlaista vaikutusta lainkaan. Kokemusta lääkkeistä on kuitenkin jo useammalta vuodelta eivätkä lääkärit niitä minulle mielellään edes määrää, koska epäilevät minun ottavan tahallisia yliannostuksia. Kaikenlisäksi minä en hiton pillereitä popsisi lopun elämääni sen vuoksi, että hyväksyisin tuhkaluukun nuohoamisen niiden avulla.

Kuten jo kirjoitin edellisen viestini alkuun, olen hakenut apua ongelmaani saamatta siihen mitään ratkaisua. Homoseksuaalisuuden hyväksymättömyyden hoito on kuitenkin Suomessa vielä ns. "uutta" tai siis sellaista jota ei vaan tunneta niin hyvin, koska minunlaiseni tapaukset ovat harvinaisempia. Homojen osuus väestöstäkin on niin mitättömän pieni. Terapeutit eivät osaa auttaa. Harvalla on aiheesta kokemusta ja itselleni terapia oli vain rahan menoa. Kaikki tapaukset eivät ole siis hoidettavissa. Sen myöntää jokainen ammattilainenkin, vaikkei välttämättä asiaa ääneen sanokaan. Minulle on aivan sama mitä muut homot tekevät, miten elämänsä elävät ja kuka kenenkin kanssa kuksii, koska suurin osa homoista on vain kukasta kukkaan surraajia. Minä en kuitenkaan homoutta elämääni halua. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä, vaikkei tiettyjen asioiden olemassaoloa omassa elämässä voikaan valita.

• albert2

Elät maailmassa, jossa voi tapahtua ihan mitä tahansa. Kun katselet ympärillesi tätä maailmaa kaikkine sotineen, vainoineen, väkivallantekoineen, epäoikeudenmukaisine tulonjakoineen jne.niin et voi todeta muuta kuin että se on hyvin sairas. Sen takia ei omaa elämää kannata lopettaa.

Homoseksuaalisuus tuntuu olevan sinulle trauma. Miksi? Minä nauraisin tälle maailmalle ja sen mielipiteille. Ajatteleppa: löytyy satoja miljoonia ihmisiä, jotka ihan vakavissaan uskovat neitseelliseen sikiämiseen ja kuoleman jälkeiseen ylösnousemukseen.

Voi hyvä Sylvi!

• Misfortuned
        albert2 kirjoitti:

Elät maailmassa, jossa voi tapahtua ihan mitä tahansa. Kun katselet ympärillesi tätä maailmaa kaikkine sotineen, vainoineen, väkivallantekoineen, epäoikeudenmukaisine tulonjakoineen jne.niin et voi todeta muuta kuin että se on hyvin sairas. Sen takia ei omaa elämää kannata lopettaa.

Homoseksuaalisuus tuntuu olevan sinulle trauma. Miksi? Minä nauraisin tälle maailmalle ja sen mielipiteille. Ajatteleppa: löytyy satoja miljoonia ihmisiä, jotka ihan vakavissaan uskovat neitseelliseen sikiämiseen ja kuoleman jälkeiseen ylösnousemukseen.

Voi hyvä Sylvi!

Satuinpa jostain kumman syystä tänne taas huomatakseni, että tähän vanhaan viestiin on vastattu. Tän vuoden lopulla tuosta kirjoituksestani tulee kolme vuotta ja tilanne on edelleen sama, paitsi pahempi. Mulle se on aivan sama kuinka nautinnollista elämää joku voi homona viettää, koska mulle homous riittää jo yksistään syyksi vihata elämää, mutta syitä on monia muitakin. En pidä elämästä, en aio opetella pitämään kuten en myöskään aio opetella hyväksymään homoutta. Jos joku voi löytää nautintoa homoudesta niin siitä vaan, ei ole minulta pois. Sen sijaan minun vihani omaa homouttani kohtaan tuntuu olevan aina muilta pois kun saan kritiikkiä ja tuo vanha viesti on miinustettu, mikä osoittaa homojen ymmärtämättömyyden niitä homoja kohtaan, jotka eivät halua olla homoja. Ei homous tarkoita sitä, että se on pakkohyväksyttävä ja kaikkien homojen tulee rellestää ja homostella niin paljon kuin sielu sietää. Pitäköön jokainen huolensa omasta homoudestaan ja sen toteuttamisestaan. Mut ei kaikki voi kaikkee hyväksyä.

En halua nähdä itseäni homouttaan toteuttavana hinttarina joten minkäänlaisia prosesseja asian hyväksymiseksi en tee, päinvastoin estän sellaisen mahdollisuuden. Mut edelleenkin painotan, että muut tehköön homona mitä lystää, ei ole mun asiani enkä suosittele tätä elämääni kenellekään. Jos onnellinen elämä tarkoittaa hinttariuden hyväksymistä, suhdetta miehen kanssa ja hinttiseksiä niin en halua onnellista elämää. Jos seksuaalisuuden rajaamisen jälkeen elämä tarkoittaa kaiken fyysisten ja henkisten kipujen kanssa selviämistä niin en halua elämääkään. Onneksi tähän on pian tulossa lopullinen ratkaisu postissa.

• paragay
        Misfortuned kirjoitti:

Satuinpa jostain kumman syystä tänne taas huomatakseni, että tähän vanhaan viestiin on vastattu. Tän vuoden lopulla tuosta kirjoituksestani tulee kolme vuotta ja tilanne on edelleen sama, paitsi pahempi. Mulle se on aivan sama kuinka nautinnollista elämää joku voi homona viettää, koska mulle homous riittää jo yksistään syyksi vihata elämää, mutta syitä on monia muitakin. En pidä elämästä, en aio opetella pitämään kuten en myöskään aio opetella hyväksymään homoutta. Jos joku voi löytää nautintoa homoudesta niin siitä vaan, ei ole minulta pois. Sen sijaan minun vihani omaa homouttani kohtaan tuntuu olevan aina muilta pois kun saan kritiikkiä ja tuo vanha viesti on miinustettu, mikä osoittaa homojen ymmärtämättömyyden niitä homoja kohtaan, jotka eivät halua olla homoja. Ei homous tarkoita sitä, että se on pakkohyväksyttävä ja kaikkien homojen tulee rellestää ja homostella niin paljon kuin sielu sietää. Pitäköön jokainen huolensa omasta homoudestaan ja sen toteuttamisestaan. Mut ei kaikki voi kaikkee hyväksyä.

En halua nähdä itseäni homouttaan toteuttavana hinttarina joten minkäänlaisia prosesseja asian hyväksymiseksi en tee, päinvastoin estän sellaisen mahdollisuuden. Mut edelleenkin painotan, että muut tehköön homona mitä lystää, ei ole mun asiani enkä suosittele tätä elämääni kenellekään. Jos onnellinen elämä tarkoittaa hinttariuden hyväksymistä, suhdetta miehen kanssa ja hinttiseksiä niin en halua onnellista elämää. Jos seksuaalisuuden rajaamisen jälkeen elämä tarkoittaa kaiken fyysisten ja henkisten kipujen kanssa selviämistä niin en halua elämääkään. Onneksi tähän on pian tulossa lopullinen ratkaisu postissa.

Homouden hyväksyminen ei ole kalteva pinta. Minulle seksuaalisuus merkitsee viittä minuuttia päivässä. Kaikki muut minuutit elän tavallista arkista elämää.
        Viisiminuuttinen. Olen ehkä tylsä seurustelukumppani, mutta ei niistä parista minuutista tarvitse nostaa noin isoa draamaa!

Vaikka meikkipellejä löytyy, homous ei ole irvokasta. Minun homoelämäni on ollut kauniin miehistä.

Elämässä on muutakin kuin se viisiminuuttinen. Harrastuksissa löytää olalle taputtajia.

• Misfortuned
        paragay kirjoitti:

Homouden hyväksyminen ei ole kalteva pinta. Minulle seksuaalisuus merkitsee viittä minuuttia päivässä. Kaikki muut minuutit elän tavallista arkista elämää.
        Viisiminuuttinen. Olen ehkä tylsä seurustelukumppani, mutta ei niistä parista minuutista tarvitse nostaa noin isoa draamaa!

Vaikka meikkipellejä löytyy, homous ei ole irvokasta. Minun homoelämäni on ollut kauniin miehistä.

Elämässä on muutakin kuin se viisiminuuttinen. Harrastuksissa löytää olalle taputtajia.

Minulle se merkitsee sitä, että muistan friikkiyteni monta kertaa joka päivä ja varsinkin silloin kun saan tietää tai lukea jostain sosiaalisesta mediasta ystävä- ja sukulaispiirini häistä tai perheenlisäyksistä. Edelleenkin painotan sitä, että jos joku homo on tyytyväinen elämäänsä, se ei tarkoita sitä, että minä voisin olla samalla tavalla. Meillä tuskinpa on samat tavoitteet ja toiveet elämän suhteen. Edelleenkään ei ole ihan sama onko homo vai hetero. Homouden vaikutukset yksilön elämään ei pääty siihen, että tietää pitävänsä samasta sukupuolesta. Jos ei halua elämäänsä lapsia tai ns. perinteisiä teemoja niin homous tuskinpa muodostuu ongelmaksi. Minä en kuitenkaan ole niin moderni ihminen, että haluaisin mielummin olla uber-ihana vähemmistön jäsen, erilaisuus-rikastuttaja, joka elää siten, että haluaakin olla erilainen ja massasta poikkeava. En pyytänyt tätä elämääni enkä sen kanssa aio sovussa elää, PISTE. Nauttikoon muut homot peräreikäseksistä ja muusta homostelusta yllin kyllin, ei ole minulta pois. Mutta se on suoranaista sontaa väittää, ettei homous tee elämästä yhtään sen erilaisempaa. Tätä ei tosiaan ymmärrä ne joilla on sellaiset odotukset, toiveet ja tavoitteet elämässä, joihin homous ei vaikuta millään muotoa.

• Kaksitoistakuuta

Uskon että olemme homoja jo ennen syntymäämme tänne.

Jumala rakastaa myös homoja. Jumala ilmentää itsensä sekä miehenä että naisena, samoin kuin lukuisina eri ihmisrotuina ja lukemattomina eri heimoina.

Jumala rakastaa myös homoseksuaaleja. Henkisen kehityksen kannalta homoseksuaalisuus on aina HIRVITTÄVÄ taakka! Tämän ymmärtää hullukin. Silti, siihen sisältyy erityinen viisaus;

Me olemme täällä oppimassa asioita. Yksi on, että seksi ei ole se kaikkien tärkein asia elämässä, vaan oppia tuntemaan Jumala!

Heteroseksuaalit ovat usein seksiaddikteja. Seksiaddiktius on esteenä tielle tuntea Jumala.

Jos haluat, voit tehdä itsemurhan. Jumala ei tuomitse sinua. Hän ymmärtää kyllä, että sinulla on hankalaa. Heterot tekevät itsemurhia(oikeastaan joukkomurhia)huomattavasti pienemmistä syistä kuin sinä!

Kakista tärkeintä on, että näet jokaisen päivän mahdollisuutena niin vaikealta kuin se välillä saattaa tuntuakin. Muista myös tämä;elämä on haasteita. Heterot eivät aina saa "sitä" Heterosuhde on nykyään jatkuvaa kamppailua suhteen pysymisestä. Suhteet syntyvät ja katkeavat hyvin nopeasti. Avioliitto ei ole mikään turvasatama. Media kuvaa naiset panopuina ja huorina, mutta oikeassa elämässä nainen vie aina suhteessa, ainakin meillä Suomessa!

Jos haluat kosketusta naisiin suosittelen että aloitat rohkeasti prostituoidulla. Joudut ehkä vuokraamaan hotellihuoneen, mutta pitkällä tähtäimellä se on aika kannattava sijoitus. Muista, että suhteessa sekä miehiin että naisiin pätee sama nyrkkisääntö;sinulla täytyy olla jotain tarjottavaa. Joko hyvä kroppa tai rahaa.

Jos teet itsemurhan, toivon ettet koe suurta syyllisyyttä teon jälkeen. Se sitoo sinut maanpäällisen maailmaan. Kannattaa myös perehtyä huolella metodeihin. Etsivä löytyy. Nyrkkisääntö on tämä;mitä enemmän se sattuu, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se ei toimi. Katsos;jotta voisit tappaa itsesi, sinun on sammutettava AIVOT! Niissä ei ole kipureseptoreita ollenkaan;=))

Homous on tietynlaista vammaisuutta. Silti kannattaa muistaa, että täällä maan päällä on paljon muitakin vammaisia. Tiedän heteromiehen täällä omalla paikkakunnallani, jolla ei ole mitään työtä, eikä pohjakoulutusta. Ikää 30-v, eikä edes työkyvyttömyyseläkkeellä. Päivät kuluvat kunnantyöpajalla töissä. Arvaa onko varaa kunnon aviosuhteeseen? Tunnen myös heteroita jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä. Siellä ei juuri tienata kovin paljoa perheen perustamiseksi.

Mitä ikinä teetkin, älä syyllistä itseäsi! Jos hetero olisi sinun kengissäsi, hän ei tappaisi itseään;hän tappaisi aluksi sekä vaimon että lapsen, ja vasta sitten itsensä! Älä häpeä itseäsi!

• Raamatussa

tuomitaan itsemurha, eikä meistä kukaan voi sanoa, että Jumala hyväksyy sen.
        Minusta itsemurhasta ei pitäisi edes keskutella vaihtoehtona. Vanhalla kuolemansairaalla sen vielä jotenkin ymmärtää, mutta henkiseen pahoinvoitiin täytyy löytyä muu ratkaisu. Sillä aiheuttaa vain pahoinvointia läheisilleenkin, vaikka jotkut lapsellisuuttaan sitä haluavatkin.

• Kaksitoistakuuta

"Raamatussa tuomitaan itsemurha"

Etsi Raamatunkohta! Ja "älä tapa" ei käy. Se tarkoittaa nimen omaan HENKISTÄ tappamista, eli toisen ihmisen KIUSAAMISTA!

Muista mitä Jeesus kertoi tuhlaajapojan paluusta kotiin! Antaa "läheisten" surra jos sitä kerran haluavat. Jumala on RAKKAUS!!!

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Luuk.15.html

• En ole lukenut

Raamattua kokonaan ja tuskin luenkaan, mutta moneen kertaan olen kuullut kerrottavan, että se tuomitaan.

Mitä jos itse todistaisit Jumalan hyväksyvän itsemurhan, kun väitteen esitit, vaikkapa sitten Raamatussakin kerrottuna, eikä tuossa käskyssäkään ole lievennystä, ettei koske itsemurhaa.

Jokaisen oma asiahan se on, joten siitä vaan, jos siltä tuntuu.

• Jeeee....

Jumala on mitätön pikkuasia itsemurhaan verrattuna ja Raamattu pelkkä satukirja. Itsemurha on lopullinen. Kaikille niille, jotka jäävät itsemurhan jälkeen tänne suremaan aukeaa helvetti täällä maan päällä. Itsemurha aiheuttaa omaisille ja ystäville hirvittävät kärsimykset ja tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon mm. läheisten sairaslomina ja jopa lopullisena työkyvyttömyyttenä. Tiedän mistä puhun, sillä menetin läheiseni. Kun nuo uskonsa takia seonneet lakkaisivat sotkemasta noiden Raamattujen ja Jumalien kanssa ja alkaisivat oikeasti ymmärtää ihmistä, eivätkä aina vain mainostaisi sitä erinomaisuuttaan, niin saattaisi joku itsemurhakin jäädä väliin.

Itsemurha on tapa kuolla, ei syntiä. Mutta se on huono tapa lähteä, sillä silloin jää näkemättä se elämän mukavampi puolisko. Olen huomannut, että meno on muuttunut koko ajan paremmaksii, kun ihminen seestyy vanhetessaan.

Elämään saa sisältöä, jos yrittää unohtaa itsensä ja auttaa niitä, jotka tarvitsevat apua. Me emme elä itseämme varten, vaan lähimmäisiä ja tätä yhteiskuntaa varten. Sinä voit olla jollekin ihmiselle, tai vaikka eläimelle, mielettömän tärkeä asia.

Homous ei ole kenenkään oma syy, siksi ei pidä rangaista omaisiaan itsemurhalla, kukaan ei ole ansainnut sellaista osaa. Vain sellainen ihmine, jolta on läheinen tehnyt itsemurhan, voi ymmärtää mitä siitä seuraa, ethän sinä halua jättää lähes sadan vuoden tuskaa jälkeesi. Jos itsemurha-ajatukset vaivaavat, niin silloin pitää puhua jonkun kanssa. Varmasti sinunkin lähellä on joku okeasti viisas ihminen.

Tietenkin homoihin suhtaudutaan epäasiallisesti monilla tahoilla, mutta katso sinä asiaa ylempää ja kirkkaammin, sinä ole asiantuntija tassä asiassa, eikä suinkaan kukaan "Päivi Räsänen". Maailman suurimmat taiteilijat ja nerot olivat homoja, revi siitä!

Elämäniloa ja onnellisia päiviä sinulle toivottaa vanha arka Kaappihomo.

• Muuten hyvä

mutta monet ihmiset ajattelevat liikaakin toisia, eivätkä voimat enää riitä. Täytyy osata olla riittävän kova, ettei anna toisten käyttää itseään liikaa hyväkseen, eikä tietysti kiusaamistakaan pidä sietää.

• JonesHenry

Itsemurha ei Raamatun mukaan ole synti. Jeesus ei sitä erikseen kiellä, mutta varoittaa meitä TUOMITSEMASTA kanssaihmisiä, ja antamaan anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Raamattu sisältää noin 6000-sivua tekstiä, ja siellä vain yhdessäa kohdassa mainitaan "älä tapa" Ja Jeesus selventää, että jos olet edes KATSONUT naapurin Tiinaa(tai Pekkaa)huorin, olet jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. Samantien jos olet kutsunut veljeäsi hulluksi, niin sinä Jumalan silmissä olet jo tappanut hänet!

Älä tapa tarkoittaa kirjaimellisesti henkimaailman lakien mukaan "älä kiusaa toista ihmistä"

Itsemurha ei Suomen lain mukaan ole laitonta. Samoin ei itsemurhassa neuvon antaminen, avustaminen, tai esim naapurin murhan suunnittelu.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_80_2005_p.shtml

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/110696-yle-palkkamurhan-saa-tilata-ilman-rangaistusta-suomessa

http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1302673952797

Avain rauhalliseen kuolemaan on muuten hengitysilmassa.

http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/gasschool_n_prop

http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/sol_nit_tires

http://www.thedailybeast.com/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet.html

Siitä mitä sinulle on kerrottu, en tiedä. Minulle kerrottiin että kansainvälinen lapsikauppa on Jeesuksesta ja Jumalasta. Ei se silti tarkoita että se pitää paikkansa. Lapsikauppani siunasi ei kukaan muu kuin itse kommunistinen SAATANA!

http://www.ethiopiantreasures.co.uk/pages/derg.htm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mengistu_Haile_Mariam

Oletko koskaan kuullut sellaisesta pikku asiasta kuin valehtelusta?

Oma mielipiteeni on, että olemme KAIKKI osa Jumalaa. Meidän henkinen SIELUMME on Jumalallista alkuperää. On ihmisiä jotka pyrkivät salaamaan meiltä tietoa Jumalallisesta alkuperästämme. Siihen kuuluu myös itsemurha oikeutena, koska olemme täällä vapaaehtoisesti oppimassa ja kokemassa asioita. On ihmisiä jotka eivät siihen usko. Joittenkin mielestä me olemme jonkun ORJIA koska joku paperinpala(jossa on kommunistisen SAATANAN leima)sanoo niin. Nämä ihmiset saavat minun puolestani uskoa vaikka Joulupukkiin tai pääsäispupuun. En anna heidän USKOMUKSILLEEN mitään arvoa!

Suoraan sanoen vaikka voisin, en silti halua tehdä itsemurhaa. Olen heräämässä siitä horroksesta jonka toiset ihmiset valheella ja manipulaatiolla minulle aiheuttivat. Se tuntuu hyvältä, vaikka minua on useasti uhattu sekä Poliisilla että hullujenhuoneella. Koen olevani täynnä voimaa ja itseluottamusta. On hyvä tietää että minulle on valehdeltu, ja että häiriöikäyttäytymiseni ei ole minun oma vikani.

Ja mitä taas aiheeseen "hompselit" tulee, niin tähän Jeesus ottaa erikseen kantaa Raamatussa.

"Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin.” (Matt. 19:10) Jeesus vastasi: “Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon.” (Matt. 19:11–12) "

Eli tehdää toisille niinkuin tahtoisitte itsellen tehtävän ja kosketelkaa toisianne:) Jumala rakastaa myös homoja!

• samlak
        JonesHenry kirjoitti:

Itsemurha ei Raamatun mukaan ole synti. Jeesus ei sitä erikseen kiellä, mutta varoittaa meitä TUOMITSEMASTA kanssaihmisiä, ja antamaan anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Raamattu sisältää noin 6000-sivua tekstiä, ja siellä vain yhdessäa kohdassa mainitaan "älä tapa" Ja Jeesus selventää, että jos olet edes KATSONUT naapurin Tiinaa(tai Pekkaa)huorin, olet jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. Samantien jos olet kutsunut veljeäsi hulluksi, niin sinä Jumalan silmissä olet jo tappanut hänet!

Älä tapa tarkoittaa kirjaimellisesti henkimaailman lakien mukaan "älä kiusaa toista ihmistä"

Itsemurha ei Suomen lain mukaan ole laitonta. Samoin ei itsemurhassa neuvon antaminen, avustaminen, tai esim naapurin murhan suunnittelu.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_80_2005_p.shtml

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/110696-yle-palkkamurhan-saa-tilata-ilman-rangaistusta-suomessa

http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1302673952797

Avain rauhalliseen kuolemaan on muuten hengitysilmassa.

http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/gasschool_n_prop

http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/sol_nit_tires

http://www.thedailybeast.com/articles/2011/04/27/suicide-kits-the-91-year-old-woman-selling-instant-death-on-the-internet.html

Siitä mitä sinulle on kerrottu, en tiedä. Minulle kerrottiin että kansainvälinen lapsikauppa on Jeesuksesta ja Jumalasta. Ei se silti tarkoita että se pitää paikkansa. Lapsikauppani siunasi ei kukaan muu kuin itse kommunistinen SAATANA!

http://www.ethiopiantreasures.co.uk/pages/derg.htm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mengistu_Haile_Mariam

Oletko koskaan kuullut sellaisesta pikku asiasta kuin valehtelusta?

Oma mielipiteeni on, että olemme KAIKKI osa Jumalaa. Meidän henkinen SIELUMME on Jumalallista alkuperää. On ihmisiä jotka pyrkivät salaamaan meiltä tietoa Jumalallisesta alkuperästämme. Siihen kuuluu myös itsemurha oikeutena, koska olemme täällä vapaaehtoisesti oppimassa ja kokemassa asioita. On ihmisiä jotka eivät siihen usko. Joittenkin mielestä me olemme jonkun ORJIA koska joku paperinpala(jossa on kommunistisen SAATANAN leima)sanoo niin. Nämä ihmiset saavat minun puolestani uskoa vaikka Joulupukkiin tai pääsäispupuun. En anna heidän USKOMUKSILLEEN mitään arvoa!

Suoraan sanoen vaikka voisin, en silti halua tehdä itsemurhaa. Olen heräämässä siitä horroksesta jonka toiset ihmiset valheella ja manipulaatiolla minulle aiheuttivat. Se tuntuu hyvältä, vaikka minua on useasti uhattu sekä Poliisilla että hullujenhuoneella. Koen olevani täynnä voimaa ja itseluottamusta. On hyvä tietää että minulle on valehdeltu, ja että häiriöikäyttäytymiseni ei ole minun oma vikani.

Ja mitä taas aiheeseen "hompselit" tulee, niin tähän Jeesus ottaa erikseen kantaa Raamatussa.

"Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin.” (Matt. 19:10) Jeesus vastasi: “Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon.” (Matt. 19:11–12) "

Eli tehdää toisille niinkuin tahtoisitte itsellen tehtävän ja kosketelkaa toisianne:) Jumala rakastaa myös homoja!

Jumala rakstaa myös homoja, muttei ole ok harrastaa homoseksiä, eikä mennä miehen kanssa naimisiin.

• wazzaaaaaaaa

Itse en osaa sanoa mitään kunnollista. Yritän kuitenkin :)

Itse luulin olevani homo aivan lyhyen hetken. Kun "tajusin" olevani homo ajattelin
      että miten voin jatkaa samaa vanhaa elämääni, sillä enhän minä voi olla enää läheinen kaveri kenellekkään miehelle.
      Mistä minä nyt keskustelen, sillä mitä järkeä puhua tytöistä jos he eivät kiinnosta.
      Millaista tulevat suhteeni ovat, sillä en halua kertoa olevani homo. Pitääkö minun nyt olla yleisistä normeista poikkeavissa suhteissa.

Miten voin esitellä toisille ihmisille ja etenkin vanhemmilleni poikaystäväni, jos itse häpeän sitä?
      Ja itselleni Jumalaan uskovana vaikeinta oli ajatus koko elämän kestävästä selibaatista ja maallisen läheisyyden kaipuusta.

ps. en ole provo, en aio tuputtaa uskoani teille tai tuomita teitä, se ei ole minun asiani :)
      Tuntui jo noina muutamana päivänä, että maailma kaatuu päälle niin toivon kaikkea parasta teidän pitkälle matkallenne.

Tsemppiä.

• samlak

Raamatun mukaan vain Jumala voi päättää ihmisen lähdön ajankohdan.
      Ihmisillä on kuitenkin oma tahto ja ihminen kyllä pystyy tappamaan toisen ihmisen.
      Tälläinen asia ei kuitenkaan hyväksyttävä ja sotii Kristillistä sanomaa vastaan, olettaen siis että uskot Jeesukseen.
      Tappaja on tehnyt syntiä, ihan sama tappaako itsensä vai toisen.

Tosiuskovainen ei koskaan tappaisi itseään, sillä se on raamatun mukaan oikotie kadotukseen!

• JonesHenry

"Raamatun mukaan vain Jumala voi päättää ihmisen lähdön ajankohdan."

Noin sanoo todellakin Raamattu. Mutta entä lapsikaupan uhrit, joiden kohtalon kommunistinen keskushallitus on päättänyt heidän puolestaan? Mitäs Jumala sanoo siihen?

"Tosiuskovainen ei koskaan tappaisi itseään, sillä se on raamatun mukaan oikotie kadotukseen! "

Ja todistat tämän minulle Ramatunlauseella...

• Joumouzah

Ei Raamatussa sanota suoraan. Et kuitenkaan usko oikeasti Jumalaan, jos yrität kierrellä Raamatun opetuksia.

"Älä tapa", jos tuo ei kerro tarpeeksi ymmärrettävästi niin olet kyllä tyhmä kuin aasi.
        Mitä muuta itsensä tappaminen on kuin tappamista?
        Jos murhaat toisen ja kadut OIKEASTI, olet Kristinuskon mukaan armahdettu.
        Itsemurhan jälkeen taas olet jo toisessa paikassa, eikä ole enää aikaa katua. Mitä se siis tarkoittaa?

(tyhmille: olet todennäköisesti helvetissä!)

• !!!!!!!!------------

älä tapa - ja silti kirkko siunaa sotilaat ja aseet TAPPAMISTA VARTEN ?!!

• Puolustautuminen

oikeutettua, vaikka joutuisi tappamaan, mutta ainahan niitä pappeja löytyy siunaamaan hyökkäyssotaakin tai vaikka sikaloita.
        Vaikka kirkko mallistuisi, ihmiset voi toimia niin, kuin oikeaksi katsoo.

• j viinikainen

itse murhaa tässä vielä tarvitaan kun on niin mukavaa olla homo vaikka kaikki koulussa tietääkin että tykkään pojista liikka tunnit ja suihku on parasta mulle ja mun pikku naperolle mitä en nää ilman rillejä sori.

• IHANAAAAAAAAAA......

HOMOUS PITÄÄ VAAN HYVÄKSYÄ ON SE NIIN KAUNISTA NAM.

• Pakene kaikkee pahaa

Mitäs jos sen itsarisi jälkeen saatkinkin vielä kauheammat olot mitä koskaan voisi maan pinnalla voisi odottaa??? Elämä on lahja elä se viisaasti nauttien käy pyörälenkeillä, lasketteleens, uimas vaikka rallii ajamas yms. mailma täynnä harrastuksia ammatteja ja jossain jopa kunnon naisia:) repäise itsesi Tavalla tai toisella pahasta irti. Rukousta ja siunausta

• Boy 16

En mä ainakaa oo ajatellukkaa itsemurhaa vaikka ei oo poikaystävää ja oon just eronnu ja kaikkee nii silti

• Boy 16

Mite joku voi ees tykätä homojen itsemurhista :(

• Mä ite oon yrittäny monta kertaa lääkkeillä ja hirttäytymällä kukaan ei olis kerenny pelastamaan mua onneks oli hapero köysi ja se katkes viimesimmällä kerralla olin just yrittämässä kun päätin että ei kerroin yhelle viestillä luulin että saan haukut vastaus oli että siis ei se oo paha asia että tykkää pojista älä itke maailmassa on paljon hyviäkin ihmisiä ja murruin täysin itkin koko illan ja seuraavan päivän itkin onnesta joku hyväksy mut se oli niin ihmeellinen asia =') jos joku haluaa jutella asiasta täällä just 18v täyttäny homo 94 syntyny siis kaipais juttuseuraa [email protected] =) vastaan kyllä =)

• Suspe

Homojen itsemurhista ja niiden ehkäisystä keskustellaan alan ammattilaisten kanssa. Paneeli tulee olemaan vastavuoroinen panelistien ja yleisön kanssa, ja kysymyksille ja keskustelulle on hyvin tilaa. Jos aikataulu antaa myöten, kannattaa ehdottomasti tulla paikan päälle kuuntelemaan, keskustelemaan ja pohtimaan, mitä asialle voidaan tehdä.

http://www.tamperepride.fi/fi/torstai-17-7-2014/53-klo-16-00-18-00-itsemurha-paneeli

• Suspe

Paneeliin on myös mahdollista päästä keskustelijaksi, jos joku lähipiiristäsi tai Sinä itse olet yrittänyt itsemurhaa. Jos puhuminen vakavasta aiheestaa kiinnostaa, ota yhteyttä [email protected]

• Setaoletarkka

Homojen itsemurhat ovat lisääntyneet erään lähellä olevan tahon mukaan.miksi?
      On tehty setassa kuin seksuaalitasa-arvopiireissä vääriä johtopäätöksiä.Mitä eikö ne ole alan ammattilaisia?
      Voimakkaasti asiaa ajattaessa on itse homoseksuaali unohtunut.Esim. setakin varsin hyvin tietää että on ex homoja ja nyk. heteroja ja useille jotka kamppailee näissä asioissa se on tuonut lohtua elämään kun on saanut kuulla että joku on tullut heteroksi ja nimenomaan sille joukolle jotka ovat masentuneita ,itsetuhoisia siitä että on homo.Tämäkin on virheellisesti laitettu pääsääntöisesti ympäristön syyksi .Itsemurhan yrittäneistä homoista haastatelemalla ei löydä pääsyytä siitä että ympäristön ihmiset eivät hyväksy seksuaalista suuntautumista,niinpä voi olla mahdollista että homoseksuaalien tietyt etujen ajamiset vain lisää vastakkain ajattelua ja homoseksuaalit kärsii.Päällimäinen syy itsetuhoon homoseksuaalilla johtuu sisäisen maailman ristiriidoista ,arvottumuuden tunteesta, itseinhosta.Meillä kaikilla olemme sitten homoseksuaaleja tai heteroja pitäisi olla kunnioittavs suhtautuminen muita ihmisiä kohtaan ja nähdä vastuu (ihmisarvo on meillä kaikilla sama riippumatta seksuaalisesta suntautumisesta riippumalta.)
      Näitäkin kannattaa jokaisen miettiä joka välittää myös homoseksuaaleja eikä yleistää asioita

• Anonyymi00033

Homoseksuaalisuus on aina heteron lankeamus luonnottomuuteen.

Tämä on se tekijä, joka vie ja rikkoo ihmiseltä itsetunnon, rauhan, levon... Ja mikäli ihminen elää homoseksuaalisuudessa niin ei hänellä koskaan voi olla sisäistä rauhaa.

Tähän onlemaan ei auta vaikka Suomen laki sanos mm arvoa kuinka luonnolliseksi. Sillä omantunnon syyllisyyttä ei pyyhitä pois lailla, vaan tekemöällä parannuksen. On sanottava hyvästi homoudelle. Hetero palatkoon takaisin terveille juurilleen ja luonnoliseeen elämään lankeamuksestaan homoputeen.

Hyvää neuvo antaa ex-gay Ari Puonti. Intteristä löytyy youtubesta hänen puheita, Yhteyttä voi häneen ottaa. Hän on kirjoittanut kirjoja.

• Anonyymi00035

Joo-o. Itse olen melkoisen vanhoillinen ja hetero, mutta en tiedä mitä tuollaiseen putuun voi sanoa. Toivottavasti olet edes trolli etkä usko tuollaiseen oikeasti. Valitettavasti ihmisellä ei tunnu olevan kovin paljoa valinnanvaraa tässä kosmoksessa sen suhteen, minkälaisella sukupuolisella virityksellä syntyvät. Niin kuin minkään muunkan asian suhteen.

• Anonyymi00034

Miksi homot miettii itsemurhaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
      Maailman menoa
      289
      7476
    2. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
      Hybridi- ja sähköautot
      52
      3929
    3. PropsApp Koodi

Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset
      2
      3438
    4. Persut yrittävät epätoivon vimmalla

kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a
      Maailman menoa
      72
      3171
    5. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
      Maailman menoa
      114
      2844
    6. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      38
      2644
    7. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      49
      2508
    8. Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen

Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.
      Maailman menoa
      53
      2263
    9. Oletko ollut

Oletko omasta mielestäsi ollut sokea asioille?
      Ikävä
      68
      2043
    10. Pitäiskö meidän tehdä jotain

Mennä vaikka kihloihin?
      Ikävä
      99
      1911
    Aihe