Kuinka tulla taikuriksi.

Neuvonantaja

Tällä palstalla on lukuisia ihmisiä, jotka epätoivoisesti haluaisivat oppia tuntemaan taikatemppujen salaisuuksia. Monelle tämä uteliaisuus saattaa syntyä siitä, että unelmana on olla jokupäivä taitava taikuri. Muistan, kun itse olin samassa vaiheessa, kun epätoivoisesti ja vilpittömästi halusin oppia tekemään näitä taikureiden varjeltuja salaisuuksia. Intoni siivittämänä olen tänäpäivänä palkittu mm. taikuuden SM-kisoissa. Mistä tämä kaikki alkoi? Miten tähän on päästy?

Kerron seuraavaksi tosiasioita, jotka eivät kaikkia miellytä. Moni etsii helppoa tietä. Moni ajattelee, että se riittää, kunhan tiedän tempun salaisuuden (tämä tietenkin riittää silloin, kun ei halua muutakuin sitä, että onnistuu huijaamaan muutamaa kaveriaan). Itsekin ajattelin joskus näin, mutta en olisi voinut olla pahemmin väärässä.

Todellinen taikuri hallitsee alan perustekniikat, sekä vaativammatkin tekniikat, ja osaa esittää nämä kenenkään huomaamatta. Hän osaa ajoittaa jokaisen liikkeen juuri oikealle paikalle. Hän tietää, miten luoda, suunnitella ja rakentaa omia ihmeitä. Hän tietää, mitkä temput toimii, ja mitkä ei. Hän osaa esiintyä, ja esittää temput "maagisella" tavalla. Hän osaa ohjata katsojaa ja hänen huomiotaan. Todellinen taikuri osaa luoda tunteen siitä, että tuo, mitä juuri tapahtui, on mahdotonta. Eikö olisi hienoa osata tämä kaikki? Tästä, ainakin itse, aikoinaan unelmoin, ja tänäpäivänä olen saavuttanut unelmani. Haluatko sinäkin saavuttaa?!

Kuka tahansa voi huomata sen, että ei riitä, kun tietää tempun salaisuuden. Todellinen taikuus on hyvin monen tekijän summa. Toki on olemassa monia "helppoja" temppuja (joita löytyy vaikkapa täältä tai youtubesta), jotka kyllä huijaavat monia tavallisia ihmisiä. Nämä temput eivät kuitenkaan tyydyttäneet minun nälkääni, sillä halusin oppia todella maagisia asioita.
Minulle ei riittänyt se, että katsoja ei tajunnut temppuani (=onnistuin hikisesti huijaamaan häntä), vaan halusin, että katsojan mielestä tein oikeasti jotain mahdotonta. Luota minuun, näillä kahdella on suuri ero. Ja siksi monista ei tule todellisia taikureita, koska he kuluttavat aikansa youtubessa ja tällaisilla palstoilla, joista ei voi saada todellista tietoa (näillä sanoilla en halua masentaa ketään, vaan herätellä tajuamaan todellisuutta!).
Itsekin pyörin aikoinaan pelkästään youtubessa tms. ja siksi tiedän, että se ei riitä, jos unelma on olla jokupäivä oikea taikuri (toki youtubesta on ollut minulle myös paljon hyötyä, eli täysin turha se ei ole).

Miten sitten voi oppia tekemään todellista taikuutta? Hyvä että kysyit! Sillä kun tämä kysymys on kysytty, voidaan aloittaa matka kohti suuria salaisuuksia, suurempia kuin harva osaa edes kuvitella. En olisi itsekään osannut aikoinaan arvata, että jokupäivä osaisin tehdä näitä samoja ihmeellisiä asioita, joita tänäpäivänä osaan tehdä.

(Jatkuu seuraavassa viestissä).

23

2713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvontantaja

      Jos olet valmis astumaan tälle tielle, suosittelen että luet esimerkiksi nämä kaksi kirjoitusta:

      http://www.taikuriristiharju.com/taikatemppujen-opetteleminen-osa-1/

      http://www.taikuriristiharju.com/taikatemppujen-opetteleminen-osa-2/

      Kun luet nämä kirjoitukset tarkasti, ja toimit niiden antamien ohjeiden mukaisesti, pääset hyvään alkuun. En ole itse kirjoittanut näitä linkaamiani kirjoituksia.

      Muutama tärkeä pointti minulta itseltäni:

      -Ole valmis harjoittelemaan, sillä taikurina olemisesta 95% on harjoittelua ja 5% esiintymistä.

      -Itselläni meni monta vuotta ennenkuin osasin tehdä edes perusjutut KUNNOLLA. Tämä vaihe onkin eräänlainen testi siitä, että kuka on valmis näkemään vaivan. Oikoteitä ei ole. Itse näin sen vaivan, ja olen kiitollinen siitä.

      -Muista olla itseäsi kohtaan kriittinen, ja vaatia laadukasta jälkeä. Ei riitä, että osaat "suunnilleen" tehdä tempun.

      -Ole kärsivällinen, ja suuntaa aluksi katseesi aloittelijoiden materiaaliin. Nämä temput eivät ehkä ole kaikkein näyttävämpiä, mutta alussa on tärkeintä, että opit tekemään perusjuttuja. Liian moni aloittaa aivan liian aikaisin "vaativammat temput", eivätkä he siksi koskaan opi temppuja kunnolla (he luulevat osaavansa, vaikka todellisuudessa heidän esiintymisensä on silkkaa kuraa)... Tämä johtuu siitä, etteivät he ole koskaan opetelleet perusteita kunnolla!

      -Kun ostat esim DVD:n, älä osta sitä sokeasti. Älä luota liikaa DVD:en takakansiin, sillä niissä hehkutetaan yleensä liikaa. Ota sen sijaan yhteys itse myyjään, ja kysy, mitä hän suosittelisi sinulle. Näin saat rahoillesi vastinetta! Hyviä vinkkejä löydät myös linkaamistani teksteistä.

      -Kirjastoista löytyy joitain suomenkielisiä kirjoja taikatempuista. Itse aloitin niillä.

      Syy siihen, miksi kirjoitin tämän viestin, on yksinkertainen. Jokainen aloittaa joskus, jokainen on alussa aivan samassa tilanteessa. Tälläkin palstalla saattaa olla seuraava huipputaikuri, joka vain ei ole vielä päässyt alkuun. Oletko sinä se? Voit hyvin ollakin, et voi tietää! Rohkaisen jokaista tarttumaan unelmaansa olla taikuri, sillä se on hieno unelma. Itse koen suurta tyydytystä kun saan esittää Taikuutta. Tämä on hieno ja antoisa (mutta myös vaativa) tie kulkea. Sinut on kutsuttu!

      • Anonyymi

        Haluaisin oppia naisen poikkisahatusi tempun, se taitaa olla helppo, voisin nikkaroida itse sopivan laatikon. Mutta esittäminen on haasteellista, olen ujo, minut opetettiin koulussa vierstamaan esiintymistä kaikki nauroivat ja pilkkasivat. Koulu on saanut niin paljon pahaa monelle. Mulla on haasteita esiintymisessä, mutta se voisi auttaa ujoudesta eroon pääsemisessäjos esittää temppuja pienelle yleisölle, vaikka yhdelle henkilölle aluksi ja siitä sitten isommalle porukalle. En haaveile tulla huipputaikuriksi, korkeintaan jos saisi esiintyä kylätalolla tai toritapahtumassa sahailla naisia poikki tai korttitemppuja ym simppeliä temppuja


      • Anonyymi

        Olen aina halunnut taikuriksi, mutta ei ole tullut ryhtyneeksi olen yrittänyt harjoitella mutta aina on tullut muuta ja se on jäänyt. Olen hirveän ujo mutta tuli mieleen että taikatemppujen esittäminen voisi auttaa ujoudesta ja ihmisarkuudesta pois, aluksi vaikka yhdelle ihmiselle, sitten kahdelle ja isommalle ryhmälle. Pitäisi aloittaa varmaan ihan yksinkertaisin tempuista, en pyri huipputaikuriksi, mutta en ole vastaankaan, jos joskus voisin esiintyä kyläjuhlissa, tai rantakala juhlissa, olen vai vähän vanha 52v


    • Neuvonantaja

      Näistä videoista näette, mitä taikuus voi kauneimmillaan & parhaimmillaan olla:

      http://www.youtube.com/watch?v=KDA7U6VIkz4

      http://www.youtube.com/watch?v=HEeYh8iRB2s

      http://www.youtube.com/watch?v=wV-Ldz8ymSQ

      http://www.youtube.com/watch?v=g4NVL432Mxk

      http://www.youtube.com/watch?v=dxB7RC7RocA

      http://www.youtube.com/watch?v=0olNMW6fPgs

      Kuten voitte huomata, pidän erityisen paljon korttitaikuudesta. Toki on olemassa monenlaista taikuutta!

      Kaikkien linkkaamieni videoiden temput on tehty tavallisella korttipakalla, lupaan sen! Tiedän, sitä on hyvin vaikea uskoa. En kuitenkaan valehtele.

      Nämä ovat temppuja, joissa ei riitä se, että tietää pelkän salaisuuden. Ennenkuin pystyt tekemään tällaista taikuutta, sinun tulee osata monia asiota!

      Jos jaksat harjoitella tarpeeksi, myös sinä voit tehdä jokupäivä samanlaisia asioita.

      Anna hienon taikuuden inspiroida sinua. Ammenna siitä voimia harjoitella. Pidä hienoa taikuutta päämääränä johti kohti kuljet. Muista olla kärsivällinen, sillä kaikki tulee ajallaan.

      • Cardz

        Itse oon harjotellu jo ainaki yli 3 vuotta ja oon ny 14... Osaan kaikki perustekniikat ja useita flourisheja ja sleighteja, jotka ovat jotkut erittäin hankalia. Kun sitä oikein miettii niin tajuaa että tällä hetkellä vaikein asia on vaan tulla löydetyksi... Taikuri haluaisin isona olla (ei mikään kulunut lastentaikuri) vaan lähinnä niinkuin Calen Morelli, David Blaine ja Jay Sankey. On vain hankalaa löytää tie jolla tämän saisi itselleen ihan ammatiksi.


    • asiaa!

      loistavaa faktaa, joka varmasti auttaa monia täältä uransa aloittavia taikureita eteenpäin! Kiitos siitä!
      Terv. Jo perustekniikat osaava taikurinalku

    • korttitaikuri
    • lol

      mä tuun taikuriks vaik oon vast 9v

    • 12vtaikuri

      Minä olen harjoitellut noin puoli vuotta. olen oppinut pari perus tekniikkaa mutta kolikko perustekniikat tökkii pahasti. Asun kemijärvellä (Lapissa jos joku ei tiedä)
      niin olisi mukava käydä vaikka katsomassa taikashow yms. mutta kun täällä ei ole mitään aemmosia....

      • Juha-Matti Ristiharj

        Viimeisen vuoden aikana Kemijärvellä on ollut ainakin kolme taikuriesitystä ;) Kulmakon Varietee Magica kävi siellä marraskuussa 2011 ja itse olin siellä keikalla joulukuussa 2011 ja myös kesällä 2011 :) Seuraa vain paikallisia lehtiä kun jotain isompia massatapahtumia on tulossa.

        Terveisin

        Juha-Matti Ristiharju

        PS Heräsi melkein mielenkiinto kuka tuon alkuperäisen on kirjoittanut??? Sakke?


      • Anonyymi

        Mä oon 51v,olen aina haaveillut taikurin ammatista tai vaikka harrastetaikuri olla, saisin sahata kauniita naisia poikki, emilia clarke esim olisi kiva sahata, mutta hän on niin kuuluisa. Asun kerimäellä lapsesta saakka täällä on niin vahva kristillisyys ja isäni ei olisi antanut ruveta esittämää taikatemppuja, olisi kiva toteuttaa ikiaikainen haave ruveta taikuriksi mutta olen jo niin vanha


    • HArrastan

      Voisiko Neuvonantaja kertoa nimensä jos
      mahdollista

    • mr_incognito

      J-M Ristiharjun kirjoituksia olenkin lukenut Jokerista, ne sisältävät paljon asiaa. Itse aloittelin taikatemppujen teon 37 -vuotta sitten, ollessani 6 -vuotias. Oma tieni meni suurinpiirtein näin: Sain lahjaksi jouluna Mikki Hiiren taikatemput -kirjan (pidän tuota kirjaa muuten yhä erittäin hyvänä suomenkielisenä taikurikirjana). Pian tämän jälkeen tuli muutto maaseudulle, syrjäkylään, jossa ei ikäisiäni asunut. Siitä alkoi taikatemppujen harjoittelu, ahmin taikurikirjallisuutta, valmistin itse välineitä, harjoittelin, harjoittelin ja harjoittelin vielä lisää. Sitten alkoi kirjeenvaihto Solmu Mäkelän kanssa. Solmu vastaili ala-asteikäisen pikkupojan kirjeisiin kiitettävästi ja se johti yhteyteen Leo Frilanderiin, joka oli tuolloin Viihdetaikurit ry:n puheenjohtaja. Sitten tuli omia esityksiä, joita kesällä järjestin kotimme ulkovajassa, sinne rakensin näyttämän ja taikaesityksiä oli noin 4-5 kesässä ja yleisöä kyliltä noin 40-50 per kerta. Kiitettävästi äitini aina kähvitti tuon porukan ja yksi naapurin vanhaisäntä laittoi aina hatun kiertämään ja tästä kerty aina 300-400 markkaa kerralta. Nämä rahat sijoitin taikuuteen. Pian alkoi ohjelma kehittyä ja uskaltauduin mukaan Viihdetaikurit ry:n kokoukseen 1979 ja tein koe-esityksen ja pääsin yhdistyksen jäseneksi. Tästä homma eteni siten, että sain useilta kokeneilta taikureilta paitsi kannustusta niin myös opastusta ja ohjausta. Erityisesti Leo Frilander vaikutti minuun paljon.
      Oikotietä taikuriksi ei ole. Taikuus ja sen tekeminen on erittäin vaikea taiteen laji. Siinä temput ovat toki tärkeät, mutta vain yksi pieni osa kokonaisuudesta, kokonaisesta taikaesityksestä. Taikuriyhdistyksen jäsenyys auttaa aina harrastuksessa eteenpäin.

      Jos taikuriyhdistyksen jäsenyys innostaa, niin sähköpostiakin voi laittaa

      [email protected]

    • Taikuri Mathias

      Hei,osaan jo suurimmanosan "helpoista" korttitempuista.Nälkää kuitenkin on isommille tempuille.Osaan jo esim.kuutoset,käänteinen korttitemppu ja double liftin.


      T:Taikuri Mathias(taiteilianimeni tällä hetkellä)

    • Taikurin alku

      Erittäin hyvää tekstiä!!

      T. Perustekniikat osaava 13v taikurin alku.

    • .....

      Kaikki ootte iha dillee porukkaa luuette osaavanne joati mut todellisuudes ootte iha paskoja kaikki.....

    • Pettynyt itseensä

      Oletko harjoitellut niitä kotonasi, vai tietyssä seurassa tai ryhmässä? Itse haaveilen että tulisin joskus jonkin sortin kuuluisaksi taikuriksi..

    • Epätoivoinenharrastelija

      Mä tossa muutama viikko sitten eksyin youtubessa jokeripokeribox nimiselle kanavalle. Tuolla kanavalla esiintyvä Simo opettaa helppoja temppuja. Musta on alkanut tuntua, että haluisin harrastaa taikuutta, en ikinä ammatikseni tekisi, mutta saattaisi auttaa unelma-ammatissani, joka on näyttelijä. Olen huono englannin kielessä, enkä pysty ulkomaalaisilta videoilta tai keskustelupalstoilta mitään oppimaan. Tiedän, että on olemassa kirjoja, mutta oma opiskelu vähän pelottaa. Oon koittanut itsenäisesti kirjailiaksi, näyttelijäksi, kitaran soittajaksi... enkä koskaan ole päässyt pitkälle. Oma motivaatio, kärsivällisyys ja tahdonvoima eivät riitä! Olen aina tykännyt esiintyä ja tällä hetkellä minua kiinnostaa taikatemput ja näyttelijän työ. Haluan nähä kuinka ihmiset ihmettelee miten mä tein jotain, vaik mä oon ainoo joka tietää koko homman salaisuuden. Aijon lainata kirjastosta taikuuskirjoja jo tämän viikon aikana,(kuhan pääsisin sinne) pyydän joululahjaksi vähän kehittyneempää taikavälinesettiä ja taikurikirjoja omaksi ja aion opiskella englantia niin hyvin, että pystyisin sitä ymmärtämään. Musta tuntuu että tää kaikki on helpommin sanottu kun tehty. Tällä hetkellä mulla on tahdonvoimaa muttei kärsivällisyyttä. En osaa velä oikein mitään. Kämäsen kolikonkadotuksen ja tulitikkutempun. Voiko joku kertoa konkreettisesti mistä voi oppia ja onko temppuja helppo keksiä itse. Ja kannattaako mun nähdä mitään vaivaa, kun aijon tätä kumminkin harrastuspohjalta tehdä.

      T: 12 vuotias harrastuspohjalta taikuudesta kiinnostunut tyttö.

      • Neuvonantaja1

        Tervehdys vain. Olen itseasiassa sama tyyppi, joka kirjoitti tuon alkuperäisen viestin lähes 6 vuotta sitten. Eksyin tähän keskusteluun pitkästä aikaa.

        Edelleen olen taikuudessa vahvasti mukana, intohimo ei ole loppunut vuosien aikana. Ymmärrystä, tietoa ja taitoa on toki tullut lisää senkin edestä. Mut matka jatkuu.

        "Epätoivoinenharrastelija": Kannattaa ehdottomasti nähdä vaivaa! Taikuus on hieno laji, vaikka sitä tekisi ihan harrastuspohjalta. :) Tämä tukisi myös esim. sinun esiintymistaitojasi. On monia, jotka eivät ole ammattitaikureita, mutta jotka kuitenkin rakastavat tehdä taikatemppuja. Toki jos haluat oppia taikatemppuja, vaatii se väkisinkin kärsivällisyyttä. Mut onneksi sitäkin voi opetella, jos vain haluaa ja tahdonvoimaa riittää. ;)

        Taikatemppuja voi oppia aika monestakin lähteestä. Esimerkiksi nuo aikaisemmin linkkaamani Juha-Matti Ristiharjun blogikirjoitukset auttavat alkuun. Riippuen vähän, miltä paikkakunnalta olet, voi sinulla olla myös mahdollista viettää aikaa kokeneempien taikureiden kanssa, jotka voisivat opettaa sinua. Muut taikurit voisivat myös opastaa sinua siinä, mitä juttuja kannattaa ostaa ja mitä ei.

        Hienoa, että oot kiinnostunut taikatempuista. En voi oikein muuta sanoa, kuin tuon, mitä jo aikaisemmin sanoin: kannattaa ehdottomasti nähdä vaivaa!


    • Anonyymi

      Haluaisin ruveta taikuriksi, olisi kiva sahata kauniita kuuluisi naisia poikki. Olen vain niin helvetin ujo esiintyminen yleisön edessä hankalaa ja aikaa ei tahdo olla harjoitella temppuja, työt ja muut harrastukset vievät kaikki ajan

    • Anonyymi

      Minä olen aina unelmoinut olla taikuri, haluaisin oppia sahaamaa naisen kahtia yms. Mutta ei ole aikaa harjoitella eikä saa itseään liikkeelle kun töitä on niin paljon ja raskaita että ei jaksa vapaa ajalla kättä nostaa. Olen lisäksi kamalan ujo, mutta taikatemppujen esittäminen voisi auttaa minua sosiaalisemmaksi. Olen nyt 51 v en osaa nyt yhtään temppua onkohan liian myöhästä aloittaa. En meinaa huipputaikuriksi Las Vegas Iin vaan tekisin temppuja ihan pienelle piirille jotta pääsisin irti ujoudesta. En ole vastaankaan jos siitä tulis ammatti

    • Anonyymi

      Mie suunnittelu semmosen temppu ett kun olen kusella niin Munat tippuisi kesken kusemisen maahan, en ossoo tehä taikatemppuja mite hän sen tekis, varmaan tarvii tekomunats

    • Anonyymi

      Mun taikatemppu on yleensä kääriä muille ilosätkiä ja sittenkun he kysyvät minne setit katos, niin vastaan mä vaan käärin näin. Kutsuvat taikuudeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe