Miten ihmisiä hoidettiin ennen koululääketiedettä?

Shamaanit, poppamiehet ja naiset hoitivat parantajan hommaa jos jonkinlaisella menestyksellä.
Kuten nykyisinkin lääkkeet ja rohdokset haettiin luonnosta. Esi-isämme - ja äitimme elivät vielä yli 12.000v sitten vielä nykyisen Keski-Euroopan alueella.

Pikku pakko, koska pohjoisen pallonpuoliskon glasiaali, eli jääkausi peitti maan Alppeja myöten. Ihmisiäkin oli vai ripe nykyaikaan verrattuna.

Eliniänodottteella mitattuna 50v ihminen olisi jo kunnioitettu vanhus.

7

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öigöiugöiug

Tuurilla hoidettiin. Ennen lääketiedettä elinikä oli keskimäärin vähän yli kolmekymmentä vuotta. Nyt osa hömelöistä haluaa paluuta tuohon keskiaikaan.

• Miten mahtoi olla?

Syntymästä hoito alkaa. Edistyneen lääketieteen mukaan synnyttämisestä nainen suoriutuu parhaiten selinmakuulla. Alkukantaisten heimojen mukaan hullumpaa ajatusta synnyttävälle naiselle tuskin voisi tarjota. Tai ehkäpä sittenkin, ainahan voi yrittää suoriutua vatsallaan maaten tai jopa päällään seisten.

Jos perusasiat ymmärretään noinkin pieleen kuin nykyisissä sivistyneissä hyvinvointivaltioissa on tapana, lääkinnällisen avun on pakko olla lähellä.

Vaihteeksi elinikäkin on laskussa. Johtuisiko lääketieteestä? Ainakin sen nousun samainen tiede on kirjannut nimiinsä.

• PI(UIFY

Missä elinikä on laskussa? Ei ainakaan Suomessa. Päin vastoin, nykyään syhtyvistä vauvoista suuri osa saavuttanee 100 v:n iän.

• iuhäohi

Tuo eliniän lasku on vaihtoehtoilijoiden horinoita. Suomessa elinikäennuste nousee jatkuvasti, kiitos hyvän lääketieteellisen tason.

• iuhäohi kirjoitti:

Tuo eliniän lasku on vaihtoehtoilijoiden horinoita. Suomessa elinikäennuste nousee jatkuvasti, kiitos hyvän lääketieteellisen tason.

Vielä 1900 luvun alkupuolella eliniänodotteen sanotaan olleen alle 60v. Lapsikuolleisuus oli hyvin yleistä. Siinä saattaa olla yks syy tuohon.

Melkein joka kylässä oli joku parantajan kykyjä omaava henkilö. Ennen, hevospelien aikaan moni sairas menehtyi ennen kunnanlääkärille pääsyä.

Kotikylässämme viljeli pientilaansa mies, jolla oli verenpysäyttämisen taito. Sekin riitti, että miehelle vietiin sana, että potilas kuolee verenhukkaan. Verenvuoto tyssäsi.

• Ennen vanhaan

En itse ole synnyttänyt, mutta olen ihmetellyt sitä, että kakkakin tulee, kun istuallaan puristaa, vähän etukenossa... Osittain samoja lihaksia?

Yksikään eläin ei synnytä selällään?

No, harva eläin paritteleekaan selällään, ei sen puoleen.

Mutta minusta paras olisi yhdistää sekä lääketieteen että luonnonlääketieteen parhaat ominaisuudet!

Mutta juuri lakkautettiin taas eräs synnytyslaitos, jossa kätilöillä oli kokemusta erilaisista synnytystavoista ja siirrettiin kaikki kauas, kauas keskussairaalaan. Tätä ei voi perustella kuin säästöillä, parempaa hoitoa siellä ei saa, sen kertoo tilastotkin: ei yhtään sen enempää kuolleita vauvoja vanhassa synnytyssairaalassa. Nyt aika moni synnyttää varmaankin ambulanssissa.

Luonnonlääkintä on perusta koko lääketieteelle. Luonnonlääkintä ei ole koskaan saanut samoja mahdollisuuksia kehittyä kuin lääketiede: koulutus, tiedonsaanti, yksinoikeus tiettyihin asioihin.

• ENNEN PAREMPI AIKA

SIIS HOITO OLI HYVÄÄ JA KOKONAISVALTAISTA, NIINKUIN PITÄÄKIN.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2507
    2. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      3
      2277
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1373
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1330
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1211
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      959
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      853
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      771
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      25
      623
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      596
    Aihe