Miten kerron murkkuiästä ?

Help My ! 3lk.

Eli oon 9v. (kohta 10v. ) ja mulla on murrosikä jo pitkällä. Trkotan siis että mun murrosikä on alkanu jo viime vuonna joulukuussa. Mulla on jo valkovuotoa ja mun rinnat on alkanu kasvaa ja mun pimpissä on karvoja ja ne on aika tummia. Oon välillä niinku pikku lapsi ja sitte välillä niinku teini. välillä vihaan äitiä ja välillä se on mulle tärkeintä maailmassa. Mua myös nolottaa olla äitin, isän, siskon tai veljen nähden alasti. Käyn melkein aina yksin saunassa ja suihkussa koska mua pelottaa että äiti näkee... Mutta tässä on ongelma: Miten kerron ? Me ei olla koskaan puhuttu mistään murkkuikään liittyvästä eikä äiti oo ees maininnu sitä sanaa. En vaan uskalla kertoo... Ja toivottavasti ette luule että tää on trolli, koska tää ei oo !!!! Tarviin oikeesti apuu :(

31

2730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -.-Mie15-.-

Moi!

Ei hätää, jokaisella tytöllä on tuo vaihe joskus, et ole yksin asian kanssa (: Sinulla on vain murrosikä sattunut alkamaan keskivertoa aiemmin, mikä ei ole lainkaan vaarallista - harvinaisempaa vain. Se saattaa olla siinä suhteessa ikävää, että nuoren iän vuoksi äiti ei välttämättä tule kyselemään, tarvitsetko suojia tai rintaliivejä. Ei minunkaan äitini kysellyt niitä ennen 11-12 vuoden ikää.
      Mitään kiirettähän sinulla ei asian kertomisen kanssa ole - kerää ihan rauhassa rohkeutta, mutta älä kuitenkaan tarkoituksella salaile asiaa! Itse salailin alkaneita menkkojani puoli vuotta, kunnes asia kävi ilmi hiukan nololla tavalla :D Nyt on kuitenkin vapaampaa kun voin äidille ihan vapaasti puhua noista asioista, ei tarvitse varoa koko aikaa (;

Kertominen voi olla tosiaankin vaikeaa, itsekin olisin saattanut jatkaa salailua ties kuinka pitkään ellei asia olisi käynyt ilmi. En suosittele sinulle samaa. Asiasta kertominen äidille voi kuitenkin käydä nopeammin (ja tuskattomammin :D) jahka kuukautiset ovat alkaneet. "Äiti, tarvin siteitä" on nopeammin sanottu kuin "äiti, mun rinnat on alkanu kasvamaan ja valkovuotoakin on ilmennyt".
      On luontaista, että saunominen muiden kanssa alkaa nolottamaan. Minäkään en ole tainnut peseytyä kenenkään perheenjäsenen kanssa samaan aikaan sitten kahdeksannen ikävuoden. Sitten noista mielialanvaihteluista vielä; sekin kuuluu murrosikään ja niiden kanssa oppii kyllä elämään ;)

Joka tapauksessa, haluat varmaan saattaa asian äitisi tietoon mahdollisimman nopeasti, ettei tarvitsisi harrastaa sitä ikävää salailua, eikö? Sinua varmaan nolottaa kertoa asia kasvotusten, joten juttu käy myös siten, että lähetät äidillesi tekstiviestin hänen ollessaan vaikkapa töissä. Sitten kun hän tulee kotiin, voitte jutella asiasta enemmän, mutta sinun ei tarvitse enää siinä vaiheessa jännittää puhumista, koska äitihän tietää jo sen, että murrosikäsi on alkanut. Pikkuhiljaa se keskustelu siitäkin aiheesta alkaa sutviutua.

Tsemppiä! :)

• Alottaja (:

Kiitos ihan hirveesti siitä oli paljon apua ! (:

• -.-Mie15-.-

Kiva juttu :) Kerro sitten ihmeessä miten meni!

• Alottaja (:

Juu

• en AINAKAAN minä

Mulla vähän sama ongelma, paitsi oon jo pian 13-vuotias. Ja kuukautiset alkoivat tänään. En millään uskaltaisi kertoa äitille. Tsempit sulle!

• -.-Mie15-.-

Toivottavasti em. vinkeistäni olisi apua sinullekin. :) Kertominen voi olla vaikeaa, mutta sen jälkeen kaikki meneekin paljon helpommin! Tsemppiä!

• seppo 666

Opettele ees englantii vitun trolli. näkeehän ton jo kirjotuksesta että et oo mikää 10v.

• Alottaja (:

sanoinki että KOHTA 10v.

• Anonyymi

Sanot sinä Seppo 666

• seppo 666

Opettele ees englantii vitun trolli. näkeehän ton jo kirjotuksesta että et oo mikää 10v.

• fdjskla

Miksi äidille pitäisi tilittää karvojen kasvusta, valkovuodosta ym. murrosiän merkeistä? Kyllä äidit tietää ja näkee, viimeistään silloin kun pesevät pyykkiä.

Menkoista toki kannattaa kertoa, että äiti tietää tuoda kaupasta siteitä ja apteekista särkylääkettä. Rintaliiveistäkin kannattaa vähän vinkata.

Muuten nuo asiat ovat ihan yksityisiä. Jos haluaa itse hankkia siteet ja rintaliivit ym. niin sanoo vain äidille, että parikymppiä että saa ostaa naisten tavaroita...

• HELP!

Mä oon 10v tyttö ja mul on valkovuotoo. Alko siinä 9 vuotiaana. En uskalla kertoo siitä äitille, kun se ei oo kyselly tai puhunu asiasta. Mitä teen?

• slut-no-ei-oikeesti

vihjaile sun äidilles

• 11-vuotias

Miks sun täytyis kertoo sun murrosiästä sun vanhemmille?
      Eihän sun oo pakko! Älä tee tosta noin isoo ongelmaa -.- Sit ku sul alkaa menkat nii kerro sillon, ei sun nyt tarvii kertoo.

P.S Se on help me, ei help my.

• apua!

Mää oon kohta 12v mulla
      On alkanu valkovuoto en kehtaa kertoa äidille mitäteen tarvisin siteitä mut en kehtaa sanoa siitä äidille voitteko auttaa !!!

• Teini-ikäinen

Älä ota paineita, jos sulla on viikkoraha tms. niin voit ostaa itse pikkuhousunsuojia.
        Niitä on olemassa aika edullisiakin, kun vähän vertailet hintoja.
        Laitat jossain vaiheessa niitä wc.n kaappiin, tottahan äiti tajuaa silloin missä mennään.

Äidit kyllä yleensä ostaa tyttärelleen joka on jo 12v. sidepakkauksen valmiiksi kaappiin. Niitähän tarvitset vasta silloin kun menkat alkaa. Myöskin buranaa olisi hyvä olla lääkekaapissa.

• lolli

mä oon 10v ja mulla ei oo mitään muuta muutosta kun hiki haisee onks se luonnolista??

• Kyllä

Moi lolli ;) mä oon vasta 9v ja tiiän että se on normaalia.:) mut sano äidille et ostaa sulle dödöö. Ja murrosikä ei todellakaan ala kaikilla samaan aikaan!!

• jokujokatarvitseeapua

se on vain osa murrosikää

• jokujokatarvitseeapua

mulla on sama ongelma mitä sulla help my en vaan uskalla ja ajattelen koko ajan etää entä jos äiti ottaa sen vakavasti ja tälleen. enkä oikeen haluis muutenkaan kenenkään tädin tai kaverin kanssa jutelella. Ja siis mä oon 10v. (joulukuussa 11v.). Jos joku joka on kertonu vanhemmilleen niin voisitko kertoa miten kerroit vanhemmillesi. Kiitoksia avusta jos autat. ja sori toi nimi se sanoo että ei saa olla välimerkkejä.

• ÄlkääViittikäOkieest

Siis jos joku niiku siis ei tajuu, nii tää on vuoden..... no siis ei se varmaa tätä edes muista, tää on vanha keskustelu. Siis nii..

• Anonyymi

Mä oon 11. V ja mulla on valkovuotoa ja rinnat kasvaa yms. Mä en millään haluis kertoo äidille ja nolottaa ajatuskin siitä. Mieliala vaihtelee aivan jäätävästi ja päätä särkee äiti ei oo sanonu mulle mitään murrosiästä opin sen netin avulla

• Anonyymi

Käy sääliks kaikkia ketkä ei uskalla kertoa😥 siitä vaan, kyllä se äitikin on käyny ne samat jutut läpi!! Ite oon koht 12 ja tossa kun oli 5lk terveystarkastus sillon ku oli, niin tuli kotiin täytettävä lappu. Siinä luki kaikkee murrosikään liittyviä juttuja, joista sit juteltiin äitin kanssa. On tosi ihanaa kun voi vaan sanoa äitillä mistä vaan ja äiti ymmärtää. Muakin kyl ärsyttää heittelevät tunteen, mut muuten kaikki hyvin. Ku sanoin siitä et 5lk ypissä opetellaan lapsenteko juttuja, äiti pyysi ypin kirjan että voi lukea ja kertoa oman mielipiteensä. Sen jälkeen hän vielä selitti lisää juttuja siitä, josta tuli sellainen olo, ettei äiti häpeile tai tunne ällötystä, joten sille voi kertoa!! Joten joo, tsemppiä kaikille, ei se äiti suutu!!

• Anonyymi

Itsekin olen huomannut että aikuisten ahdistus lasten kasvua ja kehitystä kohtaan on kasvanut sitä mukaa kun kulttuuri amerikkalaistuu. Viihdeteollisuuden mukana tulee ison maailman traumat, jotka sitten huomaamatta ottaa vallan. Kaikki navan alapuolella tapahtuva on olevinaan nykyään niin mystistä ja arkaluontoista.

Todella sääli jos lasten jo täytyy suojella omia vanhempiaan, jottei nämä liikaa ahdistuisi kasvuun ja seksuaalisuuteen liittyvistä jutuistsa.

• Anonyymi

Oon 2kk pääst 12 ja mun äiti ei oo maininnu mulle mitään menkoista ja se ei oo kivaa koska must tuntuu aina et en oo tarpeeks kehittyny)':
      Mul mieliala vaihtelee koko ajan, valkovuotoo on tullu jotain 2 vuotta, mul on sellane karvapuska siel, mä haisen aivan gagalle ja rinnat on alkanu kasvaa sillon ku olin joku 9v... Auttakaa jooko. Mä voisin kyl käydä ite kaupas ostaa jotain suojii mut en haluu jäydä siel salaa.... Onneks voin kavereille puhuu mut onko mitään vinkkei?

• Anonyymi

Oon siis tuo

• Anonyymi

Mulla on sama ongelma ja meen aina yksin saunaan

• Anonyymi

oon 10v ja minulle kävi sama ja muutenkin pelotti mutta ei hätää se ei ole vaarallista, mutta pitää huomauttaa, että kaikille tytöille tulee tuo

• Anonyymi

Mun ongelma on vaan se et en tiiä miks mun äiti ei kerro mulle mitää vaik mun siskol alko menkat 9v! Ja mua ärsyttää ku aina ku luulen et se aikoo puhuu mulle murrosiästä niin se keskustelu meneeki näin:
      "kuules liisa(en oo oikeesti liosa)"
      "no?"
      "miksi sä et oo taaskaan imuroinu!?"

Ja musta tuntuu et mun äiti ei oo oikeen tajunnu tätä hommaa koska mun murrosikä on alkanu 3v sit nii mun äiti sano mulle joku 2 viikkoo sit et:
      "nii sit ku sullaki se murrosikä joskus alkaa(ja jotai pälätystä mun miljoonista finneistä)"
      SIIS JOSKUS!!????!!

• Anonyymi

Oon siis toi 2kk pääst 12

• Anonyymi

moi oon 10w ja mulla on alkanu murkkuikä en tiiä miten ottaiain sen puheen aiheeks. rinnat on alkanu kasvaa ja karvoja on tullu, en tiiä miten kertoisin!JELPPIII

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe