Ei taideta opettaa enää missään? Löytyiskö hommia jos opettelen itse koodaan cobolia? Jonkin verran C -oppia alla.
Missä vois opiskella COBOL-ohjelmointia?
6
560
Vastaukset
- VanhaKoodari
Olen ohjelmoinut Cobolilla yli 20 vuotta sitten käytettyäni sitä yli 10 v.
Opiskelin kielen itse, koska se oppiminen on hyvin helppoa esim. PL 1:n jälkeen.
Cobol-ohjelmistoa on edelleenkin kuulemma käytössä, mutta työpaikkailmoituksia ei näy. Mistähän saisi tietoa työmahdollisuuksista esim. vanhojen sovellusten saattohoidossa. Olen itsekin jo työuran ehtoopuolella, mutta muutama vuosi olisi vielä jäljellä.- NuoriKoodari
Ota yhteyttä johonkin paikkoihin joihin voisit päästä opettamaan sitä jos sellainen kiinnostaa.
Olitko mainframe-hommissa?
Mitä osa-alueita sinun mielestäsi kannattaisi opiskella C :n lisäksi? Sellaista, joka on vaikeaa, kysyttyä ja harvinaista osaamista?
Piditkö koodarin työtehtävistä näin jälkeenpäin ajatellen? - VanhaKoodari
NuoriKoodari kirjoitti:
Ota yhteyttä johonkin paikkoihin joihin voisit päästä opettamaan sitä jos sellainen kiinnostaa.
Olitko mainframe-hommissa?
Mitä osa-alueita sinun mielestäsi kannattaisi opiskella C :n lisäksi? Sellaista, joka on vaikeaa, kysyttyä ja harvinaista osaamista?
Piditkö koodarin työtehtävistä näin jälkeenpäin ajatellen?Ohjelmoin Cobolilla DOS VS (IBM Frame pienemmille organisaatioille) ja VAX VMS käyttöjärjestelmillä.
Koodarin työt sopivat minulle hyvin. Työpäivä kului vikkelään. Alkuaikoina (1970-luvulla)ohjelmat piti lävistää reikäkorteille - se ei ollut mukavaa. Pitää olla kärsivällisyyttä ratkaista virhetilanteet. Avun kysyminen ei ole häpeä.
Olen ollut jo alan ulkopuolella muutaman vuoden, mutta mielestäni kannattaisi osata hyvin SQL:ää ja esim. IBM COGNOS BI-tuote tai vastaava. - NuoriKoodari
VanhaKoodari kirjoitti:
Ohjelmoin Cobolilla DOS VS (IBM Frame pienemmille organisaatioille) ja VAX VMS käyttöjärjestelmillä.
Koodarin työt sopivat minulle hyvin. Työpäivä kului vikkelään. Alkuaikoina (1970-luvulla)ohjelmat piti lävistää reikäkorteille - se ei ollut mukavaa. Pitää olla kärsivällisyyttä ratkaista virhetilanteet. Avun kysyminen ei ole häpeä.
Olen ollut jo alan ulkopuolella muutaman vuoden, mutta mielestäni kannattaisi osata hyvin SQL:ää ja esim. IBM COGNOS BI-tuote tai vastaava.Ok. Kiitos kun vastasit.
Paljonkohan tuollainen mainframe-ylläpitäjä saa palkkaa? Tarviiko olla yliopistotutkinto? Matemaattisesti lahjakas?
- 20
Huvikseni pikkasen googlasin. Näköjään Cobol koodi käännetään esin c-kielelle ja c-kääntäjällä sitten konekoodiksi. Tosin tämä oli open cobolin tapa
http://www.opencobol.org/ - ajoittain käyttänyt
Cobol on kielenä helppo ja suoraviivainen. Kuten jo nimi kertoo: Common Business Oriented Language. Eipä ihme, että monet pankkien, vakuutuslaitosten ja julkisen puolen raskaat järjestelmät pyörivät yhä Cobolilla. Numeronpyöritys onnistuu sujuvasti eikä turhia ominaisuuksia ole hidastamassa.
Jos on kokemusta jostain muusta ohjelmointikielestä, ei Cobolin omaksuminen ole vaikeaa. Alan kursseja ei liene enää missään, mutta kirjastoista voi vielä löytyä oppikirjoja. Netissä on monia Cobolin saloihin perehdyttäviä sivustoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077726
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085921- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582918
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046